Alonson historia tallin valinnoissa on surkuhupaisa.
Todennäköisesti historia toistaa itseään.
Veikkaan että tuossa sopimuksessa ei enää tavoitettu nopeutta vaan valittu missä mielekkäintä tienata viimeiset "eläkerahat".
Alonson historia tallin valinnoissa on surkuhupaisa.
Todennäköisesti historia toistaa itseään.
Syönyt Oconin suosiminen?
Alonsohan ei välttämättä ole sinänsä kusettanut mitään vaan antanut ymmärtää jotain. Ennemminkin katsoisin Alpinen suuntaan: sopimus on sopimus vasta kun on mustaa valkoisella. Jos Piastrin sopparissa todella oli dedis 31.7. niin on kyllä todellinen "Alpine tekee sen itse"-hetki käsillä.
Vähän outo näkemys, että tässä olisi Alonso suuri syypää. Vettel ensinnäkin ilmoitti omalle tallilleen eläköitymisestään omien sanojensa mukaan vain pari päivää ennen varsinaista ilmoitusta. Eli noin viikko sitten. Ei siinä montaa päivää edes mennyt, että Alonsolle oli tehty soppari ja se soppari julkaistu. Enkä tiedä miksi Alonso kertoisi nykyiselle tallille, että pyrkii toiseen talliin, jos diili ei olisikaan mennyt läpi. Pahimmassa tapauksessa Aston olisi joutunut käyttämään Piastrin option varmuuden vuoksi, jos siinä tosiaan oli tuo 31.7. dedis ja Alonso olisi voinut jäädä ilman tallipaikkaa. On ihan todennäköistä, että ennen Vettelin ilmoitusta Alonso oli omastakin mielestään jäämässä talliin, mutta kun paikka muualle aukesi, niin otti yhteyttä. Alonsoa nyt en suuresti syytä siitä, että halusi pidemmän kuin vuoden sopparin.
Kai tuo silti on lähinnä Alpinen syy, että epäonnistuivat pitämään Alonson, kun tietävät, että varakuskin jatkosta pitäisi päättää 31.7. mennessä, jos nyt menettävät Piastrin. Kai silloin olisi sisäisesti pitänyt päättää, että tuota ennen pitää olla soppari Alonsolle tai sitten ottavat Piastrin. Itse tuntuvat olevan toki sitä mieltä, että Piastri on joka tapauksessa velvoitettu heillä ajamaan. Lisäksi aika mahdoton sanoa, että milloin Alonson sopimus on tehty, koska montaa päivää Vettelin lopetuspäätöksestä ja Alonson sopparin julkaisemisesta ei mennyt. Ennen allekirjoitettua sopparia taas olisi tyhmää mainita asiasta vanhalle tallille.Kuten yritin tuossa vihjata, niin asiassa vahvasti haisee se että Fallonso piti tarkoituksellisesti omat kuvionsa salassa jotta Alpine menettäisi hänen lisäkseen Piastrin.
On toki ja omien sanojensa mukaan ilmoitti tallille viikko sitten keskiviikkona, että tämä kausi on viimeinen. En näe syytä miksi valehtelisi asiasta. Toki asiaa on itse pohtinut jo pidempään ja onhan tuosta huhuja liikkunut, ettei välttämättä jatka. Samasta syystä kuin Alonson ei kannattanut kertoa Alpinelle lähdöstään ennen sopimuksen allekirjoittamista, ettei tallipaikka lähde alta, niin Vettelinkään ei suuremmin kannata kertoa, että olen muuten pohtinut eläköitymistä, koska siinäkin riski, että talli etsii paikkaajan varmuuden vuoksi ja sitten eläköidytkin pakosta. Ei talleilla myöskään ole suurta intressiä istua pitkään eläköitymispäätöksen päällä, koska äkkiä nuo vuotavat julki, joten en varsinaisesti epäile, etteikö ole ihan mahdollista, että tuo ilmoitus laitettiin julki seuraavana päivänä, kun ei sitä varten mitään ihmeellistä videota oltu tehty.Vettel nyt on luultavasti infonnut talliaan jo päätöksestään ennen sen julkistamista, eivät nuo asiat tapahdu aina niin kuin ne julkisuuteen tulevat.
En ihan osta tätä ajatusta, koska ne eläkerahat on tienattu jo aikoja sitten. Kyse voi olla esimerkiksi sopparin pituudesta tai siitä, että näkee Aston Martinin projektin kuitenkin lupavaampana. Ehkä Alonso tietää, jotain mitä me emme tiedä. Toki voihan se olla tarjottu rahakin, mutta jotenkin en siihen usko.Veikkaan että tuossa sopimuksessa ei enää tavoitettu nopeutta vaan valittu missä mielekkäintä tienata viimeiset "eläkerahat".
Puheissa oli ainakin, että sopimusta ei ole syntynyt sen takia, että Alonso halusi vähintään kaksi vuotta ja Alpine olisi tarjonnut vain 1+1 (tallin optiolla). Toki mistä sitä aina tietää mitä kaikkea kulissien takana tapahtuu. Jostain on kuulunut myös, että Rossin aikakausi on ollut aika ikävää aikaa Alpinella. Prost puhui ainakin lähtiessään vähemmän kauniita sanoja Rossista ja tiimin toiminnasta. Tämä yhdistettynä Alonson vähemmän helppoon luonteeseen ei välttämättä ole ollut maailman toimivin kombo.Eikös tossa huhuiltu, että Alonso halusi pidemmän diilin ja Alpine oli valmis vain yhden vuoden soppariin? Aston Martinilta irtosi sitten "multi-year contract".
Kuinka paljon mahtaa olla eroa palkintorahoissa valmistajien sijoilla 4. ja 5? Kun ei Ricciardo tuon suhteen ole hyvin ruutuaan täyttänyt, niin saattaa olla että tuo hinta ei ihan noin raju olekkaan. Olettaen että Piastri pystyisi parempiin tuloksiin.
Liberty Median mukaantulon jälkeen tuota taidettiin tasata enemmän, kaikille joku summa (35m?) ja sitten nuo menestysbonukset, harmi kun itse ainakaan löytänyt mitään kauhean luotettavaa infoa asiasta. Mutta joku 5-10m vähentää tuota aika hyvin, jos vaan Piastri pärjää. Henkilökohtaisista sponsseista en tiedä kyllä yhtään ja Mäkille kuitenkin hieno mahdollisuus saada (oletettavasti) tulevaisuuden kärkinimi nyt talliinsa. Pidempi soppari Norrikselle ja Piastrille, kuskipuoli turvattu muutamaksi vuodeksi eteenpäin. Toki tämä taas sillä oletuksella että Piastri onnistuuJossain muutaman vuoden takaisessa artikelissä nelonen saisi 38 miljoonaa dollaria ja vitonen 35. Voi kyllä olla muutunut nykysopimuksessa mutta ero ei varmaan kymmenissä kuitenkaan.
Puolet tiimeille jaettavasta osuudesta jaetaan tasan ja toinen puolikas sijoitusten perusteella. 4. ja 5. sijojen ero on noin 4-5 miljoonaa.Liberty Median mukaantulon jälkeen tuota taidettiin tasata enemmän, kaikille joku summa (35m?) ja sitten nuo menestysbonukset, harmi kun itse ainakaan löytänyt mitään kauhean luotettavaa infoa asiasta. Mutta joku 5-10m vähentää tuota aika hyvin, jos vaan Piastri pärjää. Henkilökohtaisista sponsseista en tiedä kyllä yhtään ja Mäkille kuitenkin hieno mahdollisuus saada (oletettavasti) tulevaisuuden kärkinimi nyt talliinsa. Pidempi soppari Norrikselle ja Piastrille, kuskipuoli turvattu muutamaksi vuodeksi eteenpäin. Toki tämä taas sillä oletuksella että Piastri onnistuu