Formula 1 -kausi 2021

  • 382 811
  • 3 287

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihan sama kumpi tämän taiston voittaa, on sen ansainnut. Mutta miten päin tahansa tätä katsoo, niin enemmän ollut Maxilla huonoa tuuria kauden aikana. Eikä ole juuri virheen virhettä tehnyt.
Max on ollut vähintään toinen joka kerta, kun on ajanut kisan loppuun ilman mitään ihmeellisiä tapahtumia. Bakussa, Briteissä ja Monzassa keskeytykset, sekä Unkarissa yhdeksäs, kun joutui lähdön jälkeen ajamaan rikkinäisellä autolla maaliin.

En kuitenkaan tiedä, että onko ollut huonoa tuuria enemmän kuin Lewiksellä, riippuu miten asioita katsoo. Puhtaasti huonon tuurin piikkiin noista neljästä kisasta menee vain kaksi, kun Lewiksen kanssa törmäilyt voi aika helposti nähdä myös Maxin virheinä.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Max on ollut vähintään toinen joka kerta, kun on ajanut kisan loppuun ilman mitään ihmeellisiä tapahtumia. Bakussa, Briteissä ja Monzassa keskeytykset, sekä Unkarissa yhdeksäs, kun joutui lähdön jälkeen ajamaan rikkinäisellä autolla maaliin.

En kuitenkaan tiedä, että onko ollut huonoa tuuria enemmän kuin Lewiksellä, riippuu miten asioita katsoo. Puhtaasti huonon tuurin piikkiin noista neljästä kisasta menee vain kaksi, kun Lewiksen kanssa törmäilyt voi aika helposti nähdä myös Maxin virheinä.
Kaksi kisaa riittää silti siihen, että enemmän huonoa tuuria kun Hamiltonilla. Ja kun nyt vahvasti näyttää siltä, että ratkaisu menee aivan kalkkiviivoille, tuurin merkitys lopputulokseen tullaan väkisinkin nostamaan pöydälle eri yhteyksissä.

Ja kysehän on siitä, kuin iso vaikutus pisteiden näkökulmasta noilla yksittäisillä kerroilla on ollut. Jos nyt lasketaan Baku (+10-11p vs +-0) ja Unkari (-8p vs -17p) Hamiltoniin nähden, niin kyllähän puhutaan aika ratkaisevista tapahtumista.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaksi kisaa riittää silti siihen, että enemmän huonoa tuuria kun Hamiltonilla. Ja kun nyt vahvasti näyttää siltä, että ratkaisu menee aivan kalkkiviivoille, tuurin merkitys lopputulokseen tullaan väkisinkin nostamaan pöydälle eri yhteyksissä.

Ja kysehän on siitä, kuin iso vaikutus pisteiden näkökulmasta noilla yksittäisillä kerroilla on ollut. Jos nyt lasketaan Baku (+10-11p vs +-0) ja Unkari (-8p vs -17p) Hamiltoniin nähden, niin kyllähän puhutaan aika ratkaisevista tapahtumista.
Toisaalta Bakusta ei tiedetä, että oliko Maxin tilanne pelkkää huonoa tuuria, vai olisiko Max voinut jotenkin vaikuttaa siihen. Samoin ei tiedetä, että oliko Lewiksen tekemässä virheessä myös huonoa tuuria mukana.

Monzassa Lewis olisi todennäköisesti kerännyt enemmän pisteitä, ja lienee täysin selvää, että se tilanne meni Maxin piikkiin. Span viikonloppu oli aikamoinen härdelli ja pitkälti hyvällä tuurilla Max sai sieltä enemmän pisteitä kotiin.

Sitten tullaan moottorinvaihtoihin yms, että miten paljon huonoa tuuria liittyy siihen, milloin moottoria joutuu vaihtamaan ja kuinka usein.

Lopulta tämä tuurivääntö menee mielipiteiden mukaan, eikä mitään absoluuttista faktaa ole tarjolla. Itse en siis lähtisi väittämään, että kummankaan kohdalla on ollut selkeästi huonompaa tuuria.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Toisaalta Bakusta ei tiedetä, että oliko Maxin tilanne pelkkää huonoa tuuria, vai olisiko Max voinut jotenkin vaikuttaa siihen. Samoin ei tiedetä, että oliko Lewiksen tekemässä virheessä myös huonoa tuuria mukana.

Monzassa Lewis olisi todennäköisesti kerännyt enemmän pisteitä, ja lienee täysin selvää, että se tilanne meni Maxin piikkiin. Span viikonloppu oli aikamoinen härdelli ja pitkälti hyvällä tuurilla Max sai sieltä enemmän pisteitä kotiin.

Sitten tullaan moottorinvaihtoihin yms, että miten paljon huonoa tuuria liittyy siihen, milloin moottoria joutuu vaihtamaan ja kuinka usein.

Lopulta tämä tuurivääntö menee mielipiteiden mukaan, eikä mitään absoluuttista faktaa ole tarjolla. Itse en siis lähtisi väittämään, että kummankaan kohdalla on ollut selkeästi huonompaa tuuria.
Eiköhän siellä nykyään aika hyvin olla kartalla miten renkaat kestävät. Jos ei mitään tärinää näy datassa, niin miten noita rengasrikkoja voitaisiin ennakoida tai tietää? Samahan oli nyt Bottella, räjähti täysin ilman varoitusta. Hamilton puolestaan itse painoi "magic-buttonin" päälle. Vahinko, kyllä. Huonoa tuuria, ei?

Ei se Monzan tilanne nyt täysin selvää kyllä ollut. Enemmän noista kahdesta Silverstonen laittaisin Maxin piikkiin, mutta Monza oli taas 50/50. Eipä Hamilton paljon tilaa toiselle jättänyt.

Mutta joo, nää on näitä lasi puoliksi tyhjä vai täynnä -keskusteluja. Pointti lähinnä, että kaikki mediat tulevat näitä nostamaan vielä esille. Ihan sama mikä lopputulema ja mitä mieltä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eiköhän siellä nykyään aika hyvin olla kartalla miten renkaat kestävät. Jos ei mitään tärinää näy datassa, niin miten noita rengasrikkoja voitaisiin ennakoida tai tietää? Samahan oli nyt Bottella, räjähti täysin ilman varoitusta. Hamilton puolestaan itse painoi "magic-buttonin" päälle. Vahinko, kyllä. Huonoa tuuria, ei?

Ei se Monzan tilanne nyt täysin selvää kyllä ollut. Enemmän noista kahdesta Silverstonen laittaisin Maxin piikkiin, mutta Monza oli taas 50/50. Eipä Hamilton paljon tilaa toiselle jättänyt.

Mutta joo, nää on näitä lasi puoliksi tyhjä vai täynnä -keskusteluja. Pointti lähinnä, että kaikki mediat tulevat näitä nostamaan vielä esille. Ihan sama mikä lopputulema ja mitä mieltä.
Ei niitä rengasrikkoja välttämättä voikaan ennakoida, mutta se ei poista kuljettajan vastuuta mihinkään. Jos ajotyyli rasittaa rengasta tai ajelee kanttareihin/roskiin radalla, niin kuljettaja voi joutua ottamaan syytä niskoilleen rengasrikoista.

Eikös vahingot ole käytännössä aina huonoa tuuria? Oliko joku ylimääräinen tekijä, joka osaltaan vaikutti vahingon syntymiseen?

Niin, molemmat kolarit voi nähdä jokainen eri tavalla. Itse olen MM-taistossa Maxin puolella, mutta silti näen, että Max oli syyllinen molempiin. Kun lähdet tunkemaan tyhmään väliin, niin et voi aina odottaa, että kaveri antaa tilaa.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Keskinäisistä kolareista tuli kuitenkin iso ero, että se mikä todettiin Maxin syyksi meni pisteillä 0-0 ja se mikä todettiin Lewiksen syyksi meni pisteillä 25-0.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuuria ja tuuria. Jos Verstappen mestaruuden vie alle viiden pisteen erolla, niin mestaruushan tulee niillä täysin ilmaisilla ja ansiottomilla Span pisteillä jotka FIA suhmuroi tv-rahat ym mielessä.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Oli miten oli, kävi miten kävi, niin kyllä molemmilta aivan jäätävän kova kausi takana. Eipä siellä paljon virheitä ole kummallakaan takana. Hamiltonin Imolan ulosajo ehkä merkittävin virhe, sekin sateella. En muista milloin kaksi eri tallin kuskia olisi onnistunut koko kauden vetämään näin kovalla tasolla.

Toivottavasti ensi vuonna saadaan Ferrari mukaan kärkikahinoihin.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Keskinäisistä kolareista tuli kuitenkin iso ero, että se mikä todettiin Maxin syyksi meni pisteillä 0-0 ja se mikä todettiin Lewiksen syyksi meni pisteillä 25-0.
Toinen todettiin tuomariston toimesta 100% Maxin syyksi ja toisessa oli valutettu "enemmän vikaa Hamiltonissa"-verukkeella. Vieläkään sääntökirjasta ei löydy sitä apex-kohtaa jolla tuota perusteltiin.

Ja sitten Red Bullin siipien tai niiden osien vaihdot. Yksi kerta olisi varmasti sattumaa, mutta kolme kertaa peräkkäin siipiä korjailtiin tai niihin vaihdettiin osia. VS Hamiltonin lähtö perältä. Muutenhan Hamilton olisi saanut sprintistä todennäköisesti 3p ja Max 1p vähemmän. Jolloin eroa olisi 4p.

Sitten Brasilian tilanne olisi kuulunut olla 5/10s-rankkua, kummallakin sama vaikutus, eli 3p vähemmän Verstappenille (väitän että Max ei olisi riittävän isoa eroa Bottakseen, jos rangaistus olisi ollut kummankin tiedossa). Eroa olisi nyt 1p.

Sitten jos lähdetään siitä olettamuksesta että radalta ulosajattaminen on virhe, niin Imolassa Max törkkäsi Hamilton ulos radalta, eikä jättänyt tilaa, vaikka olivat (sääntöjen mukaan rinnakkain). Jos tuo oli sallittua, niin Silverstone ei ollut missään tapauksessa silloin Hamiltonin vika. Vaikka kohta joku kitisee nopeudesta, niin sellaista sääntöä ei onneksi ole että tietyssä nopeudessa ei saa koittaa ohittaa sisäpuolelta. Ja oliko Epsanjassa sama juttu, vaikkei silloin kolahtanut. Jos noista olisi tullut rankkua (vaikka se 5s) olisi tilanne huomattavan eri näköinen. Sitten Bottas vs Max-tilanteet ja oliko Turkissa Perez-Hamilton, jossa Hamiltonille olisi kuulunut 5s penalty. Toki Norris-Perez oli ilmeisesti Brasseihin nähden väärin vihelletty.

Aivan sama miten näitä pyörittelee, niin Max on hyötynyt tuosta että FIAn "ei näitä sääntökirjalla vihelletä"-linjasta. Tuohon linjaan nähden Monzasta olisi kuulunut tulla järkyttävästi kovempi tuomio, Silverstonesta ei tuomiota lainkaan. Sitten tuohon muut kisat mukaan ja Verstappenilta vähän sattumuksia pois, niin vaikka tuomiot olisivat menneet oikein, niin Verstappen todennäköisesti johtaisi vieläkin. Isoimpana erona että rangaistuspojoja olisi hänellä enemmän ja luultavasti ajaisi kuten kuuluukin. Nyt osa ihmisistä (ei välttämättä palstalla) ihannoi Maxia tuosta "periksiantamattomasta ajosta" ja itkevät murhanyrityksestä Silverstonen kohdalla. Jolloin Max myöskin käänsi kylkeen, ei Lewis.

Toivottavasti ensi kisassa saadaan Ham-Bot-Ver lopputulos, jotta Max ei voi kauden päätöksessä kolaroida Hamiltonia ulos.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Molemmissa oli käytetty "predominantly at fault"

Silverstone:
The Stewards reviewed video and telemetry evidence. Cars 33 and 44 entered turn
9 with Car 33 in the lead and Car 44 slightly behind and on the inside. Car 44 was on
a line that did not reach the apex of the corner, with room available to the inside.
When Car 33 turned into the corner, Car 44 did not avoid contact and the left front of
Car 44 contacted the right rear of Car 33. Car 44 is judged predominantly at fault.

Monza:
Car 44 was exiting the pits. Car 33 was on the main straight. At the 50m board before Turn 1, Car 44 was significantly ahead of Car 33. Car 33 braked late and started to move alongside Car 44, although at no point in the sequence does Car 33 get any further forward than just behind the front wheel of Car 44. During the hearing the driver of Car 33 asserted that the cause of the incident was the driver of Car 44 opening the steering after Turn 1 and “squeezing” him to the apex of turn 2. The driver of Car 44 asserted that the driver of Car 33 attempted to pass very late and should have given up the corner either by backing off sooner, or by turning left behind the kerb. The Stewards observed on CCTV footage that the driver of Car 44 was driving an avoiding line, although his position caused Car 33 to go onto the kerb. But further, the Stewards observed that Car 33 was not at all alongside Car 44 until significantly into the entry into Turn 1. In the opinion of the Stewards, this manoeuvre was attempted too late for the driver of Car 33 to have “the right to racing room”. While Car 44 could have steered further from the kerb to avoid the incident, the Stewards determined that his position was reasonable and therefore find that the driver of Car 33 was predominantly to blame for the incident.

Unkarissa taas Bottaksen kolari oli erilainen:
Immediately after the start, in the braking zone to turn 1, car 77 collided with the rear of car 4. The Stewards took into consideration the track conditions however the driver of car 77 was fully to blame for the collision.

Jos kisan aikana annettavia rangaistuksia ja lähtöruuturangaistuksia pitäisi vertailla, niin laittaisin kolme ruutua ja kymmenen sekuntia (eli Verstappen/Hamilton-kolareista jaetut rangaistukset) samaan koriin. Viisi ruutua kääntyisi läpiajoksi ja kymmenen ruutua stop/goksi.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jos oikein muistan, niin nuo taitavat olla suoraan FIAn dokumenteista? Ainakin hyvin samankaltaiset.

Car 44 was on
a line that did not reach the apex of the corner, with room available to the inside.
When Car 33 turned into the corner, Car 44 did not avoid contact and the left front of
Car 44 contacted the right rear of Car 33
Tuossa on siis syynä että #44 ei väistänyt (miksi olisi edes pitänyt?) ja ainoa perustelu tuomiossa oli että ei osunut apexiin. FIAn säännöistä, olisiko ollut joku artikla J jossa käsitellään noita, ei puhuta sanallakaan apexista. Enkä äkkiseltään tiedetä yhtään tuomiota jossa tuota olisi aiemmin käytettyä. Käytännössä ei kerrota lainkaan että miksi Hamiltonille tuomitaan rangaistus. Paitsi että ei väistänyt.

he driver of Car 44 asserted that the driver of Car 33 attempted to pass very late and should have given up the corner either by backing off sooner, or by turning left behind the kerb. The Stewards observed on CCTV footage that the driver of Car 44 was driving an avoiding line, although his position caused Car 33 to go onto the kerb. But further, the Stewards observed that Car 33 was not at all alongside Car 44 until significantly into the entry into Turn 1. In the opinion of the Stewards, this manoeuvre was attempted too late for the driver of Car 33 to have “the right to racing room”
Tuossa tuodaan selkeästi ilmi että täysin Verstappen vika.

Toki suoraan ei ole sanottuna "fully blame", mutta jos kerrotaan että #33 ei ollut oikeutta mutkaan ja #33 olisi kuulunut perääntyä, niin en itse ainakaan saa sitä sanamuodoista huolimatta muuksi kuin 100% Maxin syyksi.

edit. Ja onhan siinä eroa että blame vai fault.
 
Ylipäätään kun katsoo noita tällä kaudella jaettuja "lisäpisteitä", niin ei voi olla unohtamatta myöskään sprinttikisoista saatujen pisteiden vaikutusta tähän MM-sarjan ratkaisuun. Verstappen keräsi niistä viisi pistettä enemmän Hamiltoniin verrattuna, ja ilman noita pisteitä Verstappenin ja Hamiltonin välinen ero olisikin siis nyt vain kolme pistettä kahteen viimeiseen kisaan lähdettäessä. Voi siis olla hyvinkin arvokkaat nuo sprinteistä saadut lisäpisteet Verstappenille kauden päätteeksi.
Ja tässä tullaan osittain myös siihen, miksi Valtterin pitäisi edes pysyä kisavauhdissa alle 30 sekunnin päässä, ettei Max voisi tehdä noita toiseksi viimeisen kierroksen stoppeja sijalta kaksi ja palata varikolta menettämättä sijoitusta ja ajaa nopeinta kierrosta. Sama tietenkin koskee myös Pereziä.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Varsin hedelmätöntä miettiä, kuinka joku ansaitsee mestaruuden enemmän kuin toinen. Kauteen mahtuu 23 kisaa plus kolme sprinttikilpailua, molemmille on sattunut virheitä joihin ovat menettäneet pisteitä. Ja eikös tämä ole mainio asetelma muutenkin, kun mestaruus mitä todennäköisimmin ratkeaa vasta viimeisessä kilpailussa. Viimeiset neljä vuotta mestari on ollut tässä vaiheessa jo selvillä.

Hamiltonilla on nyt etu. Löytänyt jostakin älyttömän hammertimen. Koska Saudeissa ohittaminen vaikuttaa olevan erittäin hankalaa, siellä tarjottaisiin Bottaksellekin isoa ruutua.

Losailin rata muuten yllätti positiivisesti, sillä DRS:n ansiosta ohittaminen oli mahdollista ja alun mutkayhdistelmissä nähtiin hienoa kilvanajoa. En tyrmäisi toista kilpailua tuolla, koska vaikka Qatar onkin kuvottava valtio, ei se ole ainoa laatuaan.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tai Hamiltonin pois lahjoittamat 25-26 ilmaista pistettä Bakussa, mutta miten niitä kukin tahtoo laskea.
No mutta se oli Hamiltonin oma virhe. Jos ajat ulos, ajat ulos. Jos kaveri kilkkaa sut ulos niin sitten sitä voidaan jossitella vähän enemmän. Ja toivon todella että Silvestonen kamikaze-syöksy jää kauden ainoaksi sellaiseksi.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
No mutta se oli Hamiltonin oma virhe. Jos ajat ulos, ajat ulos. Jos kaveri kilkkaa sut ulos niin sitten sitä voidaan jossitella vähän enemmän. Ja toivon todella että Silvestonen kamikaze-syöksy jää kauden ainoaksi sellaiseksi.
Nämähän riippuvat siitä mistä roikkuvat, itse kun näen tuon Silverstonen kolarin yhä edelleen nimenomaan Verstappenin omasta malttamattomuudesta johtuneena hölmöilynä ja siitä syntyneenä omana virheenä, ja tätä näkemystä puoltaa myös tuomariston päätös. Verstappen kun olisi käyttänyt aivojaan eikä yrittänyt epäkypsään tyyliinsä voittaa kisaa heti ensimmäisissä mutkissa kisan avauskierroksella, olisi Verstappen ottanut Silverstonesta itselleen sen 25 pistettä, kun olisi DRS:n kanssa päässyt parin kierroksen jälkeen helposti Hamiltonin ohi, niin paljon nopeampi Red Bull oli Silverstonessa. Mutta kun ei vaan se sipuli kestä. Muiden viestien tavoin kärjistäen voisi itsekin typerästi huudella, miten Verstappen yriti tappaa Hamiltonin Brasiliassa pariinkin kertaan ja selvisi molemmista kerroista kuin koira veräjästä, ja Qatarissakaan ei välittänyt muiden kuljettajien tai ratavirkailijoiden turvallisuudesta yhtään kun tuplakeltaisten aikana painoi kaasu pohjassa. Tässä lopulta tuomareilla kuitenkin riitti pokka ”viheltää”, vaikka Hornerin ja muutaman muun mielestä sääntöjen ei kuuluisikaan koskea Verstappenia.

Mutta nämähän on lopulta ihan turhia jälkilässytyksiä jotka vain halveeraavat tätä käynnissä olevaa hienointa MM-taistoa moneen vuoteen, sitä lähinnä tuolla esimerkillä hain. Tilanne on nyt se mikä on, ja on aivan turha jupista mistään Silverstoneista, Bakuista tai Imoloista. Vähän sama kun jääkiekkopelien jälkeen itketään, miten ei siitä ja siitä vihelletty ja sen takia ollaan tilanteessa X. Samalla tavalla epäkunnioittavasti Rosbergin mestaruutta vähätellään, kun ”voitti sen vain ja ainoastaan siksi, että Hamiltonilta levisi kone Malesiassa”. Maailmanmestaruus on maailmanmestaruus, ja lopussa sen kuitenkin voittaa se paras kuljettaja.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nämähän riippuvat siitä mistä roikkuvat, itse kun näen tuon Silverstonen kolarin yhä edelleen nimenomaan Verstappenin omasta malttamattomuudesta johtuneena hölmöilynä ja siitä syntyneenä omana virheenä, ja tätä näkemystä puoltaa myös tuomariston päätös. Verstappen kun olisi käyttänyt aivojaan eikä yrittänyt epäkypsään tyyliinsä voittaa kisaa heti ensimmäisissä mutkissa kisan avauskierroksella, olisi Verstappen ottanut Silverstonesta itselleen sen 25 pistettä, kun olisi DRS:n kanssa päässyt parin kierroksen jälkeen helposti Hamiltonin ohi, niin paljon nopeampi Red Bull oli Silverstonessa. Mutta kun ei vaan se sipuli kestä. Muiden viestien tavoin kärjistäen voisi itsekin typerästi huudella, miten Verstappen yriti tappaa Hamiltonin Brasiliassa pariinkin kertaan ja selvisi molemmista kerroista kuin koira veräjästä, ja Qatarissakaan ei välittänyt muiden kuljettajien tai ratavirkailijoiden turvallisuudesta yhtään kun tuplakeltaisten aikana painoi kaasu pohjassa. Tässä lopulta tuomareilla kuitenkin riitti pokka ”viheltää”, vaikka Hornerin ja muutaman muun mielestä sääntöjen ei kuuluisikaan koskea Verstappenia.
Kyllä, on ihan totta että merkittävä osa tapahtumassa oli ettei Max tajunnut mitä Hamilton oli tekemässä toisin kuin viikko sitten Hamilton ymmärsi ja kävi radan ulkopuolella. Mutta on myös ihan turhaa koittaa puhua mustaa valkoiseksi sen Hamiltonin syöksyn osalta.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Tuuria ja tuuria. Jos Verstappen mestaruuden vie alle viiden pisteen erolla, niin mestaruushan tulee niillä täysin ilmaisilla ja ansiottomilla Span pisteillä jotka FIA suhmuroi tv-rahat ym mielessä.
Jos Hamilton vie mestaruuden alle 25 pisteen erolla niin se tulee Britannian kolarista.
Lopettakaa turha jossittelu ja nauttikaa.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Samalla tavalla epäkunnioittavasti Rosbergin mestaruutta vähätellään, kun ”voitti sen vain ja ainoastaan siksi, että Hamiltonilta levisi kone Malesiassa”. Maailmanmestaruus on maailmanmestaruus, ja lopussa sen kuitenkin voittaa se paras kuljettaja.
Tätähän ei muuten Hamilton ole varmaan vieläkään niellyt. Tässä lopussa kun toimittaja kysyy, voittiko paras kuljettaja tittelin:





Kyllä, kaikkia vituttaisi tuossa kohtaa, adrenaliini jyllää vielä veressä, mutta selkeästi paistaa katkeruus ja viha taustalla.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Mutta on myös ihan turhaa koittaa puhua mustaa valkoiseksi sen Hamiltonin syöksyn osalta.
Turhaa puhua faktoista, kun tuomaristo on jo kuukausia sitten todennut auton numero 33 olleen enemmän syyllinen tuohon? Kai se niin pitänee sitten tehdä, kun Jatkoajalla tämä näin kerrotaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos Hamilton vie mestaruuden alle 25 pisteen erolla niin se tulee Britannian kolarista.
Lopettakaa turha jossittelu ja nauttikaa.
Kärjistin.
Sitäpaitsi tuo nyt kuitenkin oli kisatilanne ja Hämis kärsi rankkunsa. Ei mitenkään verrattavissa Span aika-ajopistefarssiin jossa väen väkisin haluttiin Verstappenille 5p hyvää (no tämä ei toki ollut se perimmäinen syy, vaan seuraus).

Naatitaan naatitaan. Vähän alkaa jo kyllä tympäistä se hehkutus niinkuin kyseessä olisi joku eeppisin taistelu ikinä koskaan. Kaksi ihan ylivertaista kuski+auto -yhdistelmää jakaa voitot keskenään, onhan se kiva, mutta jotenkin tuntuu että Mersun ylivoima on vienyt ihmisiltä muistinkin. Viimeisen 15v aikana on esim mestaruus ollut kolmen kuskin kesken jaossa kauden huipennuksessa (ja se altavastaaja vei mestaruuden), tai mestaruus ratkennut viimeisen kierroksen ohitukseen, tai viimeisen kisan huimaan nousuun viimeiseltä sijalta, jne. Se mikä tästä kaudesta tekee spesiaalin on se, kuinka ylivoimainen tämä kaksikko on ollut, ts kuinka täydellisen kilpailukyvyttömiä kakkoskuskit ja muut tallit on olleet.

Tuli mieleen, koska viimeksi kolmen eri tallin kuljettajalla on ollut mahdollisuus mestaruuteen viimeisessä kisassa?
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
2010 oli kolmesta tallista neljä kuskia vikan kisan mestaruustaistossa. Hamiltonilla toki huonommat lähtökohdat kuin Kimillä päätöskisaan lähtiessä kolme vuotta aiemmin.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Tuli mieleen, koska viimeksi kolmen eri tallin kuljettajalla on ollut mahdollisuus mestaruuteen viimeisessä kisassa?
Jossen ihan väärin muista niin 2010 kun Vettel, Alonso ja Hamilton olivat kaikki mestaruudessa,kiinni vikaan kisaan lähdettäessä. Ja Webber toisella Red Bullilla
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Jossen ihan väärin muista niin 2010 kun Vettel, Alonso ja Hamilton olivat kaikki mestaruudessa,kiinni vikaan kisaan lähdettäessä. Ja Webber toisella Red Bullilla
Taisi olla vielä niin päin, että Webber oli vielä se todennäköisempi RB-kuski mestariksi. Mutta sitten RB yritti undercuttia Webberin kanssa, Ferrari joutui reagoimaan Alonson suhteen, ja sitten ajeltiin Vitali Petrovin perässä koko kisa (tuolloin ei vielä ollut DRS käytössä + Bridgestonen hardit kestivät vaikka kaksi kisaa putkeen) ja Vettel pääsi kuittaamaan marjat paremman strategian ja vauhdin turvin homman kotiin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Taisi olla vielä niin päin, että Webber oli vielä se todennäköisempi RB-kuski mestariksi. Mutta sitten RB yritti undercuttia Webberin kanssa, Ferrari joutui reagoimaan Alonson suhteen, ja sitten ajeltiin Vitali Petrovin perässä koko kisa (tuolloin ei vielä ollut DRS käytössä + Bridgestonen hardit kestivät vaikka kaksi kisaa putkeen) ja Vettel pääsi kuittaamaan marjat paremman strategian ja vauhdin turvin homman kotiin.
Näinhä se meni. Itse oletin Webberin korjaavan potin. Olin jopa Webberin puolella. Toki Vettelin voitto ei haitannut yhtään, lähdin kisaan "anyone but Alonso"-mentaliteetilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös