Formula 1 -kausi 2021

  • 379 954
  • 3 287

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Minä olen samaa mieltä kuin joku noista selostajista/studiosakista, kunnon hiekkabunkkerit vaan sinne ratarajan ulkopuolelle. Ei tarvi kitistä, että kaveri ajoi rajojen ulkopuolella kun se ei voi siellä ajaa. Ja jos voi niin ei ole ainakaan nopeampi.

No sittenhän kitistään, että "toi puski mut ulos", kuten joissain aiemmissa kisoissa nähty. Tokkopa se radiossa meuhkaaminen joiltain koskaan loppuu.

Että silleen...
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Periaatteessa kisana täysin identtinen kuin Kimin voitto 2018. Silloinkin Kimi ajeli kärjessä vanhoilla kumeilla, eikä Hamilton päässyt millään ohi. Kyllä tuolla radalla se sijoitus on kaikki kaikessa ja undercut todella tehokas. Tästä syystä eilen ei kamalasti jännittänyt Verstappenin puolesta.

Siltikin, onhan tuo Austinin rata yksi kalenterin parhaita nimenomaan tuon kolmossektorin (ja ykkössektorin) ansiosta. Varsinkin keskikastissa kunnon romurallimeininkiä ja toivoa sopii, että ensi kauden autot mahdollistavat entistä paremman kisailun tuolla radalla.
 

Glove

Jäsen
No sittenhän kitistään, että "toi puski mut ulos", kuten joissain aiemmissa kisoissa nähty. Tokkopa se radiossa meuhkaaminen joiltain koskaan loppuu.

Että silleen...
Niin siinä pitäisi toki pyrkiä pysymään radalla ja se sisäpuolella oleva saattaisi toki ajaa kylkeen. En sitten tiedä kuinka tuo vaikuttaisi, tulisiko lisää ryminää ja tapahtumia radalle vai loppuisiko ohituksien yrittäminen kokonaan.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Vieläkin nyppii se Kimin virhe. Abu Dhabissa sitten ura pakettiin tuuripodiumilla, kun HAM-VER päättyy kolariin kuten myös tallipisteiden kannalta oleellinen BOT-PER. Turva-auto tulee Kimin kannalta juuri oikeaan väliin ja viimeisellä viidellä kierroksella käydään ikimuistoinen Räikkönen vs Alonso vääntö kolmossijasta. Kimi pitää paikkansa nousten podiumille vielä kerran ja tammikuun urheilugaalassa tuo valitaan vuoden sykähdyttävimmäksi hetkeksi.

Pakko muuten ihmetellä tuota Perezin suosiota. Kaverihan hiihtelee Valeakin useammin sijoilla jämäpisteet ja sitten kun pääsee aika-ajoissa ihan kolmanneksi ja kisassakin tulee vain 42 sekuntia kärkeä perässä, niin on suurin piirtein driver of the day aina tuollaisellakin esityksellä :D Valtteri kun saa alle viikonlopun ilman moottorinvaihtoja ja ajelee sen perus kolmossijan puoliminuuttia kärkeä perässä, niin fanit itkee kuinka tuo puudeli voi olla noin surkimus.

Ihan aina mä en ymmärrä tiettyjen kuskien suosiota, esimerkiksi juuri Perez tai vaikkapa Ricciardo ja Ocon. Perez ajelee silloin tällöin ihan ok (nimenomaan korkeintaan ihan ok, ei koskaan Maxia paremmin), Ricciardolla on yksi vai kaksi hyvää kisaa tällä kaudella (mutta kun se hymyilee ja hassuttelee aina, niin onhan se nyt kova kuski siis!) ja Ocon voittanut yhden kisan järkyttävällä pullalla. Instagramissa on myös #keepGIO kovassa huudossa, viitaten huhuttuun Giovinazzin ulostukseen kauden päätteeksi. Kepittäähän se aika-ajoissa Kimin, mutta loppujen lopuksi huono kisavauhti ja se millä sijalla sunnuntain ruutulipun jälkeen olet, on se ainoa asia millä pitäisi olla väliä. Ja siihen vedoten, ei olisi vääryys kokeilla uutta kaveria Valtterin rinnalle ensi vuonna. Hyvät aika-ajot sokaisevat monia liikaa, koska niillä ei periaatteessa ole väliä jos sunnuntaina et pärjää kuitenkaan.
 
Viimeksi muokattu:

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Oli varsin viihdyttävä ja hyvin otteessaan pitänyt kilpailu.

-Voittotaistelu meni taktiikkapeliksi ja Mercedes maksoi nyt hintaa siitä että Valtteri ei ollut mukana kärkitaistelussa.
Jälkeenpäin tietenkin helppo sanoa että ratapositiosta olisi pitänyt taistella kovemmin, mutta kumpikin talli mielestäni
onnistui hyvin taktiikkavalinnoissaan ja Verstappen ratkaisi kisan ajamalla kohtuullisen rauhallisesti toisen stopin jälkeen ja sai pidettyä renkaat elossa.

On tullut Verstappenin paineensietokykyä epäiltyä, mutta osoittanut tällä kaudella että se pääkin kestää tiukoissa paikoissa.

-Keskikastissa hyvää kilvanajoa ja McLaren Ferrari taistelu on todella mielenkiintoinen.
-Kimiltä loistavaa taistelua, lopun virhe tietenkin vei ehkä pisteen, mutta hyvää ajoa etenkin Alonsoa vastaan
-Alonsolta taas täysin teinipojan kiukuttelua. Mulkku mikä mulkku, ei se mihinkään muutu.
-Bottas teki minkä pystyi ja otti sen mikä otettavissa oli.
-Verstappen ja Hamilton ihan omalla tasollaan, tulee mieleen Häkkinen vs Scjhumacher.
-Perezin kolmosija herätti tallimestaruus taistelun taas henkiin
-Olikio Russell mukana kilpailussa? Lauantain prinssi täysin näkymätön.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
mutta kumpikin talli mielestäni
onnistui hyvin taktiikkavalinnoissaan ja Verstappen ratkaisi kisan ajamalla kohtuullisen rauhallisesti toisen stopin jälkeen ja sai pidettyä renkaat elossa.
Voidaanko Mersun taktiikkaa pitää onnistuneena, jos käytännössä menettivät voiton ensimmäisten stoppien aikana? Mielestäni on näkynyt tällä kaudella jotenkin enemmän, että Mersu nukkuu nuo kisan kriittiset hetket ja Red Bull on se, joka tekee aloitteet.

Ei tuossa jäänyt Mersulle muuta vaihtoehtoa kuin venyttää Hamiltonin stinttejä, jotta pääsisi lopussa ajamaan mahdollisimman tuoreilla kumeilla. Tällä kertaa ei onnistunut.
 

Arturo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Seattle Kraken, Chelsea
Pakko muuten ihmetellä tuota Perezin suosiota. Kaverihan hiihtelee Valeakin useammin sijoilla jämäpisteet ja sitten kun pääsee aika-ajoissa ihan kolmanneksi ja kisassakin tulee vain 42 sekuntia kärkeä perässä, niin on suurin piirtein driver of the day aina tuollaisellakin esityksellä :D

Niin jos katsotaan Bottaksen ja Perezin sijoituksia niin ei se Perez nyt hirveästi huonommin ole ajanut kuin ehkä annat ymmärtää.

Perez vs Bottas

1.sijat: 1 & 1
2. sijat: 0 & 1
3.sijat: 3 &7
4.sijat: 3 & 1

Ynnämuut sijoilla Perez 7 kertaa ja Bottas 4 kertaa (lasken tähän myös Imolan vaikka keskeyttikin). Noista Perezin "ynnämuut" sijoista kuitenkin kolme 5.sijaa ja yksi 6.sija. Pisteiden ulkopuolella kaksi kertaa ja Bottas kerran pisteiden ulkopuolella. Ja eikös Imolassa Bottas ollut sijoilla ynnämuut pisteiden ulkopuolella lähes koko kisan ennen kuin tuli se kolari Russelin kanssa? Valtterilla yhteensä 3 keskeytystä ja Perezillä yksi. Unkarissahan Bottas pyyhkäisi itsensä lisäksi Perezin ja muutaman muun heti ekassa mutkassa pelistä pois. Bottaksella toki enemmän noita palkintopalli sijoituksia, mutta aika usein Perez on kuitenkin ollut siinä sijoilla 4 tai 5. Ja ihan yhtälailla Perez on saanut sitä kritiikkiä niin täällä palstalla kuin muuallakin F1 maailmassa. En laskenut muuten sitten näihin tuloksiin sitä Belgian farssikisaa, jossa toki molemmat näistä kuskeista jäivät pisteiden ulkopuolelle. Pitää ottaa myös huomioon se, että Perezille Red Bull kauden alussa ihan uusi auto, kun taas Bottas ajanut jo vuosia Mersulla.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Pakko muuten ihmetellä tuota Perezin suosiota. Kaverihan hiihtelee Valeakin useammin sijoilla jämäpisteet ja sitten kun pääsee aika-ajoissa ihan kolmanneksi ja kisassakin tulee vain 42 sekuntia kärkeä perässä, niin on suurin piirtein driver of the day aina tuollaisellakin esityksellä :D
Ei tarvitse ihmetellä yhtään. Meksikossa asuu lähes 130 miljoonaa ihmistä ja siellä fanit taitaa kuitenkin olla erittäin intohimoisia ja laji on suosittu.
 

Arturo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Seattle Kraken, Chelsea
Ricciardolla on yksi vai kaksi hyvää kisaa tällä kaudella (mutta kun se hymyilee ja hassuttelee aina, niin onhan se nyt kova kuski siis!)

Tää väite puolestaan täyttä paskaa..

Ricciardo vs Norris

Bahrain: 7 & 4
Imola: 6 & 3
Portugali: 9 & 5
Espanja: 6 & 8
Monaco: 12 & 3
Baku: 9 & 5
Ranska: 6 & 5
Itävalta 1: 13 & 5
Itävalta 2: 7 & 3
Silverstone: 5 & 4
Unkari: 11 & DNF
(Belgia: 4 & 14) En laske tätä mukaan
Zandvoort: 11 & 10
Monza: 1 & 2
Sochi: 4 & 7
Turkki: 13 & 7
USA: 5 & 8

Eli Norris vie kyllä keskinäiset 11-5, mutta silloin kun Ricciardo on hävinnyt tallikaverilleen niin ei se ero sijoituksellisesti kovin iso suurimassa osassa kisoista ole ollut.. 3 kertaa Ricciardon sijoitus 1.sijan huonompi, kerran 2.sijaa huonompi, 2 kertaa 3.sijaa huonompi ja 3 kertaa 4.sijaa huonompi. Vain Monacossa, Itävallan 1 kisassa ja Turkissa ero ollut isompi, nää onkin ollut nää pari Ricciardon todella heikkoa kisaa, joissa jäänyt pisteiden ulkopuolelle. Nyt onkin viimeiset 4.kisaa on vienyt 3-1 Norrista vastaan.

Edit. Ja kauden alusta pitää tässäkin tapauksessa muistaa se, että auto oli Ricciardolle uusi ja totutteluun meni aikaa.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Voidaanko Mersun taktiikkaa pitää onnistuneena, jos käytännössä menettivät voiton ensimmäisten stoppien aikana? Mielestäni on näkynyt tällä kaudella jotenkin enemmän, että Mersu nukkuu nuo kisan kriittiset hetket ja Red Bull on se, joka tekee aloitteet.

Ei tuossa jäänyt Mersulle muuta vaihtoehtoa kuin venyttää Hamiltonin stinttejä, jotta pääsisi lopussa ajamaan mahdollisimman tuoreilla kumeilla. Tällä kertaa ei onnistunut.
Kärjessä olevan aina hankalampi tehdä undercut päätös. Red Bullin oli helpompi tehdä tuo valinta kun sillä ei mitään häviä. Tilanne olisi ollut toinen jos Valtteri olisi ollut normaali asetelmissa
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Kärkikaksikon osalta tämä oli täysin toisinto Bahrainista, osat vaan vaihtuivat. Toki silloin tuoreilla kumeilla hyökännyt Max pääsi jo kerran ohi, mutta lipsahti radan ulkopuolelle. Silloinkin korostui todennäköisesti se, että kärjessä ajanut säästeli takarenkaita sen verta, että DRS-alueella ei takaa-ajaja päässyt tarpeeksi lähelle.

Menee kyllä jännäksi nyt tämän tuloksen myötä. Jos leikitään ajatuksella, kärkikaksikko on sijoilla 1-2 joka kisassa, Max voittaa kaksi seuraavaa kisaa, HAM kolme viimeistä ja nopeimmat kierrokset HAM. Tällöin oltaisiin lyhyellä matikalla tasapisteissä kauden lopussa, mutta Maxilla enemmän voittoja.

Näinhän ei siis todennäköisesti tule tapahtumaan, eli kakkoskuskien onnistumiset sekä kärkikuskien mogat/huono onni tulevat korostumaan väistämättä.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Perez vs Bottas
Ricciardo vs Norris
Mielenkiintoista dataa keskinäisistä ja hyviä huomioita. Varsinkin Ricciardo on todellisuudessa ainakin tilastojen valossa vetänyt edes vähän paremmin, mitä olen itselleni antanut olettaa kauden sujuneen. Luulin statsien olevan rumemmat. Ehkä se vähän pääsi kuitenkin yllättämään, että Norris on pääsääntöisesti ollut nopeampi näistä.

Tossa Valen kohdalla pointti oli lähinnä se, että mun silmiin Perez vetää pääpiirteittäin samalla tasolla ja jopa Valtteria vähän heikommin, mutta silti ison yleisön silmissä nauttii ihan eri arvostusta, kuin meidän oma Valtteri. Mikäli Max vie kuskimestaruuden, mutta Mersu viekin tallipytyn Bottaksen pitäessä piste-eron Pereziin tuossa nykyisessä 30-40p erossa, saisi VB varmaan edes pientä arvostusta työstään suurelta yleisöltä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En tiedä oliko Räikkösen renkaat kuinka kuluneet, mutta harmi, että hyvä kisa valuu hukkaan lopussa. Aston Martinit tuli lipussa todella kovaa, joten lopputulos olisi voinut joka tapauksessa olla sama.

Ainakin Alonso kolasi Kimin autosta noita ilmanohjaimia pois ja tuuli myös taisi kisan loppua kohti yltyä. Ehkä oman osuuden teki nuo tuohon tilanteeseen.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olin kesällä aivan varma, että tallimestaruus menee Mersulle. Enää en ole varma. Mikäli Perez jatkaa nousujohteisesti ja Mersun moottoreita menee vielä vaihtoon, niin tallimestaruus voi mennä kummalle tallille tahansa.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Toisaalta tämä nykykuskien ulina joka käänteessä: ”He pushed me out” (Sainz Ricciardosta, käänsi itse päälle) tai ”He crossed the limits” (Alonso Räikkösestä, Räikkösen olisi pitänyt siis kääntää kylkeen)… En tiedä kuinka paljon itse katsovat näitä jälkikäteen, mutta voisivat myös joskus katsoa peiliin ja analysoida omaa tekemistä.

(lainasin sen osan, jota aion kommentoida) Niin, tuo peiliin katsominen olisi kyllä hyvä monessakin asiassa mutta luuletko että se näiltä nykykuskeilta onnistuisi? On sen verran itsekästä ja omahyväistä porukkaa suurin osa että taitaa se peili mennä rikki jos sinne katsoo. Minä mietin että kuinkahan hyviä kuskeja siellä olisikaan jos eivät tuhlaisi energiaansa kitisemiseen mutta siinä näkyy melkoiset suorituspaineet kun aina joka kerta pitäisi onnistua.
 

Yargon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, KeKi
Minä mietin että kuinkahan hyviä kuskeja siellä olisikaan jos eivät tuhlaisi energiaansa kitisemiseen mutta siinä näkyy melkoiset suorituspaineet kun aina joka kerta pitäisi onnistua.

Suorituspaineet, adrenaliini ja sekunnin sadasosissa tapahtuvat päätökset on vaikea yhdistelmä myös huippukuljettajalle. Schumacher esimerkiksi -97 kolaroituaan Villeneuven kylkeen oli raivoissaan ja tilanteen jälkeen sitä mieltä, että Villeneuve oli kolannut hänet ulos kilpailusta. Vasta nähtyään tilanteen videolta Schumi muutti käsitystään eikä ollut omien sanojensa mukaan varma mitä hänelle tilanteessa tapahtui. Nykyään kun suurin osa radioliikenteestä tulee lähetykseen niin tuo kärjistyy entisestään. Vettel taisi joku vuosi sitten puolustella Hamiltonia joka lehdistötilaisuudessa joutui toimittajien hampaisiin haukuttuaan tiimiradiossa Verstappenia mulkuksi. Ei tule äkkiä mieleen toista lähellekään yhtä intensiivistä lajia missä urheilijan primitiivireaktion kuulee heti.
 
Suorituspaineet, adrenaliini ja sekunnin sadasosissa tapahtuvat päätökset on vaikea yhdistelmä myös huippukuljettajalle. Schumacher esimerkiksi -97 kolaroituaan Villeneuven kylkeen oli raivoissaan ja tilanteen jälkeen sitä mieltä, että Villeneuve oli kolannut hänet ulos kilpailusta. Vasta nähtyään tilanteen videolta Schumi muutti käsitystään eikä ollut omien sanojensa mukaan varma mitä hänelle tilanteessa tapahtui. Nykyään kun suurin osa radioliikenteestä tulee lähetykseen niin tuo kärjistyy entisestään. Vettel taisi joku vuosi sitten puolustella Hamiltonia joka lehdistötilaisuudessa joutui toimittajien hampaisiin haukuttuaan tiimiradiossa Verstappenia mulkuksi. Ei tule äkkiä mieleen toista lähellekään yhtä intensiivistä lajia missä urheilijan primitiivireaktion kuulee heti.
Mieleen tulee muutaman vuoden takaa tilanne jossa turva-auton takana ykkösenä oli Hamilton ja kakkosena Vettel.
Vettel luuli että Hamilton teki hänelle "jarrutestin" ja kävi suutuksissaan kolauttamassa Hamiltonin kylkeen turva-auton takana.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Alan jo vähän huolestua kun Mersu ei ole vielä tiedottanut Bottaksen moottorinvaihdosta. Onko Vale eksynyt pyöräreitillä vai ratkennut tequilan pauloihin?
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Joo-o. Tässäku vapaita harjotuksia kattoo ni en vaan pääse yli siitä kuinka karsea tuo viimeinen mutka Meksikossa on. Legendaarinen Peraldalta korvattu katuratamaisella betonishikaanilla...
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Red Bullilla parhaat paikat huomiseen kisaan. Paalupaikka oikeasti vähän vittumainen paikka tällä radalla.

Tänään muuten rytisee Lewis vs Max. Hamilton ei voi antaa Maxin enää tulla edellä maaliin ja mulkku kun on niin eiköhän sieltä osumia tule. Jos Max voittaisi nopeimman kierroksen kanssa tänään ja Lewis tulisi vaikka kakkosena maaliin, niin 21p eroa. Se on melkein yksi kokonainen voitto.
 
Viimeksi muokattu:

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt vaikuttaa siltä, että kenellä tahansa tuosta nelikosta on tasavertaiset mahdollisuudet voittaa kisa. Ideaali tilanne olisi, että joku kilkkaisi Hamiltonin ulos ekassa mutkassa. Vaikka samalla tavalla kuin hän kilkkasi Silverstonessa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Red Bullilla parhaat paikat huomiseen kisaan. Paalupaikka oikeasti vähän vittumainen paikka tällä radalla.

Tänään muuten rytisee Lewis vs Max. Hamilton ei voi antaa Maxin enää tulla edellä maaliin ja mulkku kun on niin eiköhän sieltä osumia tule. Jos Max voittaisi nopeimman kierroksen kanssa tänään ja Lewis tulisi vaikka kakkosena maaliin, niin 21p eroa. Se on melkein yksi kokonainen voitto.

Veikkaan, että Mersu vaihtaa aika nopeasti Bottaksen ja Hamiltonin paikat, jotta saa Valen hidastamaan Verstappenin vauhtia. Maxin paras sauma onkin lähtö, pitäisi päästä Lewiksen ohi heti, jotta tuo skenaario vältetään.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Mehikossa paalun merkitys ei välttämättä ole niin iso, koska tuo lähtökiihdytys ensimmäiseen mutkaan on niin pitkä. Ei toki ihan Venäjä-tasoa, mutta selkeästi pidempi kuin normaalisti. Mersulla varmasti taktikoidaan Bottaksen imuapua pelkästään Hamiltonille, joten täytyy toivoa Verstappenille hyvää lähtöä. Tuo ajolinjan ulkopuoli on ollut niin paskainen koko viikonlopun, että ensimmäisessä mutkassa voi pienelläkin jarruvirheellä saada aikaan melkoista vahinkoa. Toki #Blessed nyt selviää taas mistä vain.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös