Mainos

Formula 1 -kausi 2021

  • 390 793
  • 3 286

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Gaslyn rangaistus kyllä vähän hämmästyttää. Olisi pitänyt kolaroida Pereziin tuomareiden mielestä? Ei oikein ollut tilaa, kun molemmilla puolilla auto. Vielä eka kierros, jossa yleensä pidetään racing incidentteinä melkein kaikkea.
Joo, ja Alonso sai kai saman rangaistuksen selvästi tahallisemmasta/tuottamuksellisemmasta/törkeämmästä kilkkauksesta. Gaslylle ei mitään, ja Alonsolle 5 tai 10 sek olisi minusta ollut selvästi parempi tuomio.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Muutenkin Juuseloitten ja kumppaneitten puolueellisuus Mersua kohtaan alkaa jo olla surkuhupaisaa. Aina kun Mersulla voitetaan on se taisteluvoitto heikommalla autolla. Red Bullin voitto on taas helppo suoritus paremmalla autolla. Itse en näe tasoeroa Mersun ja Red Bullin välillä. Jotkin radat sopivat toiselle paremmin ja muut radat toiselle.
Katsoin eilen illalla koosteen ja olihan se Oikarisen taputus Hamiltonin ohittaessa Tsunodan nyt aika hupaisan kuulosta. Oikeen näen tilanteen, kun studiossa on pompittu pää katossa, kun suosikkitalli kulkee kohti väistämätöntä.

Taisi olla sekin, että Mersu näytti olevan aivan ylivoimainen vauhdin osalta. Olisi varmaan ollut aika puhdas 1-2 ilman hämiksen rankkua. Verstappen sanoi kisan jälkeen, että ei missään vaiheessa saanut lupaa puskea, kun ei tiennyt renkaista. Olisihan se ollut katastrofi, jos olisi puskenut renkaat ajokunnottomaksi, hakenut uudet interit ja 5 kierroksen päästä rata olisi ollut sliksikunnossa.
The Race sivustolla oli ihan hyvin analysoitu, miksi Max olikin yhtäkkiä +0,3s aika-ajoissa takana. Turkin radan uusi pinta ei soveltunut ilmeisesti High Rake -filosofian autoihin sis. Reb Bull. Tästä johtuen eivät voineet liiallisen rengaskuluman vuoksi ajamaan pienemmällä siivellä, jolla olisi voitu kompensoida auton levottomuutta. Pointti lähinnä, että vauhdin puute oli nyt selkeästi ratakohtainen. Eiköhän tässä vielä puntit tasoitu tulevissa koitoksissa.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Formula ykkösiin Alpinella paluun tehnyt tuplamestari Fernando Alonso ei suinkaan salaa näkemystään kuninkuusluokan tämän hetken kahdesta parhaasta kuljettajasta. Kahdeksatta mestaruuttaan tavoitteleva Mercedeksen Lewis Hamilton ei lukeudu heihin.

Alonso on liputtanut alkukaudesta lähtien Hamiltonin kanssa mestaruudesta tiukasti kapinoivan Red Bull-tallin Max Verstappenin puolesta. Alonson toinen suosikkikuljettaja on Williamsilta tämän kauden jälkeen Hamiltonin rinnalle Mersulle nouseva George Russell.

- Nämä ovat ne kaksi kuljettajaa, jotka ovat erityisiä. He tekevät sen eron saamalla enemmän irti autojensa todellisesta suorituskyvystä, Alonso on painottanut GPblog-sivuston mukaan F1insiderille.

Alonso ei ollut siis maininnut Hamiltonia nimeltä, mutta rivien välistä voi tulkita paljon siitä, kenelle hän viestinsä ensisijaisesti osoitti.

- Muut kuljettajat saavuttavat vain tuloksia, jotka vastaavat heidän autojensa suorituskykyä.

Alonso puhuu järkeä. Itse olen samaa mieltä, että Hamilton ei lukeudu parhaimpiin kuskeihin, vaikka tilastoissa onkin ykkönen. Verstappen ja Russell ovat nopeampia, ehkä myös Leclerc. Myös Norris saattaa olla nopeampi. Hamiltonilla ei ollut Vetteliä vastaan juuri mitään jakoa vuosina 2009 -2013. Välillä pärjäsi, mutta kun auto ei ollut paras, niin ei pystynyt mestariksi noina vuosina.

Minä rankkaan Hamiltonin edelle seuraavat kuskit lähihistoriasta: Senna, Prost, Schumi, Häkä ja Alonso.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Häkälläkin toinen mestaruus oli ylivoimaisella autolla ja toinenkin oli selkeästi kärkiauto (+Schumin loukki) Eikä nyt Senna tai Schumikaan loppujen lopuksi ihmeellisiä saavuttaneet ilman kärkiautoa. Prost on sitten mielestäni lähimpänä Hamia, ei aina väläytä sillä raa’alla nopeudella, mutta kisassa ajaa helkutin fiksusti. Se ehkä hieman peittää sitä todellista nopeutta, kun Haminkaan ei tarvitse kokoajan vetää sitä hammertimea.

Kimillä ei ollut parasta autoa, eikä vastustajan loukkaantumista, mutta voitti silti mestaruuden.

Itse pidän kyllä Hamiltonia goattina, siihen perään sitten melkein Schumi ja Prost. Sen jälkeen sitten vasta Senna yms
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Häkälläkin toinen mestaruus oli ylivoimaisella autolla ja toinenkin oli selkeästi kärkiauto (+Schumin loukki)
Tuosta toisesta mestaruudesta jaksetaan aina nostaa esille Schumin loukkaantuminen, fakta on kuitenkin se että Schumin loukkaantumiseenkin saakka Häkkinen oli kerännyt tästä kaksikosta enemmän pisteitä ja oli MM-sarjan kärjessä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tuosta toisesta mestaruudesta jaksetaan aina nostaa esille Schumin loukkaantuminen, fakta on kuitenkin se että Schumin loukkaantumiseenkin saakka Häkkinen oli kerännyt tästä kaksikosta enemmän pisteitä ja oli MM-sarjan kärjessä.
En tarkoittanut yhtään väheksyä Häkää, mutta jos suurin argumentti Hamiltonin puolesta on se että ”paras auto”, niin kyllähän muidenkin kohdalla tälläiset tekijät on hyvä nostaa esiin
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
En tarkoittanut yhtään väheksyä Häkää, mutta jos suurin argumentti Hamiltonin puolesta on se että ”paras auto”, niin kyllähän muidenkin kohdalla tälläiset tekijät on hyvä nostaa esiin
No juu, lähtökohtaisesti mestarilla on myös paras auto. Tai ei tule kyllä äkkiseltään mieleen että huonommalla kalustolla olisi joku mestaruuden voittanut.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
En sanoisi huonommaksi kun Kimi otti kuitenkin kauden aikana eniten voittoja. Aikalailla tasavahva ja olihan tuossa se vakoikuskandaali mikä varmasti avitti McLarenia "hieman".
Itse rankkaisin kyllä Mäkin edelle. Noh kuitenkin, Hamiltonin ärsyttävän persoonan takia, tuntuu että miehen ajotaitoja jatkuvasti aliarvioidaan. Tai ei haluta myöntää kuinka kova kuski hän on. Kyllähän hammertimessa näkee että raakaa nopeutta löytyy vielä, mutta pääosin ajaa kisaa fiksusti

Edit. Fiksulla tarkoitan sitä että tietää että kisan voi hävitä yhdessä mutkassa, mutta harvoin se voitetaan yhdessä mutkassa. Russell ja Tappi hakee hanakammin ohituksia ja Tappi varsinkin suuremmalla riskillä, joka saattaa näyttää siltä että on saatanan kova kuski. Vertauksenna Senna ja Prost, itse rankkaan Prostin edelle, vaikka Sennan kuolema + siloiteltu dokumentti on aiheuttanut sen että yleinen mielipide taitaa olla Sennan puolella
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Kyllä mua vitutti urakalla silloin 2007 ihan viimeiseen kisaan asti, että miten Mclaren on nyt juuri siinä vaiheessa saanut kasaan nopean ja samalla luotettavan auton. Siinä kun oli sitä saatanan Mersun voimasavua katellut useamman vuoden ja nyt hedelmät kerää yleistä vitutusta jo muutaman vuoden aiheuttanut espanjalainen ja joku rookie niin oli siinä kestämistä. Onneksi Brasilia 2007 käänsi tämän kaiken.
 
Niin, siihen aikaan oli helppo tulkita että autot oli aika tasavahvat. Mutta jos nyt katsotaan Felipe Massan ja Kimi Räikkösen uria ja suoriutumista tallitovereitaan vastaan vs Lewis Hamiltonin ja Fernando Alonson vastaavia kokonaisuutena, niin aika kovalta tuntuu väite että Ferrari olisi huonompi auto noista kahdesta ollut. Eiköhän siinä kaksi aikansa parasta kuskia saanut McLarenin näyttämään paremmalta kuin olikaan.

Eiköhän huonommalla kalustolla viimeksi MM:n voittanut kuski ole Hamilton 2008. Myös nykyisessä mestaruusputkessa jää välillä aika pienelle huomiolle, että 2017 ja 2018 Ferrari näytti kyllä pitkät pätkät paremmalta autolta. Vettel ja Ferrari tiiminä tekivät vaan enemmän mokia.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Prost voitti 1986 mestaruuden toiseksi parhaalla autolla. Samoin Schumi vuonna 1994. Noi kaksi tulee mieleen lähimenneisyydestä. Ja Keke tietysti 1982. Tosin 1982 kausi oli hyvin poikkeuksellinen, mutta kuitenkin.

Kun parhaita kuskeja rankataan, niin tilastoilla ei ole väliä. Esim. tässä BBC:n listassa sen aikainen ylivoimainen tilastoykkönen Schumi oli vasta sijalla 4. Tilastojen perusteella hänen olisi kuulunut olla ykkönen. Mutta kun juttu ei vaan mene silleen. Tuolla perusteella Hamilton ei voi koskaan olla paras, vaikka olisikin ylivoimainen tilastoykkönen. Tässä toinen lista, jossa tilastoykkönen ei ole ykkösenä.
 
Viimeksi muokattu:

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Alonson viimeaikaisissa lausunnoissa on ollut havaittavissa selvä agenda Brittejä vastaan. Ei ole yllätys, Alonso on saanut heiltä niin paljon rapaa vuoden 2007 tapahtumista. Alonsolla on kyllä ihan pointti sinällään, esimerkiksi Bottasta vastaan brittimedia on käynyt systemaattista taistoaan.

Hamiltonia on ollut helppo parjata, kun kilpailua ei ole. Uusihan tilanne ei ole, mestaruudet voitetaan pääasiassa nopeimmalla autolla. "Jostain syystä" se on juuri Hamilton, joka niitä voittaa. Ennen häntä se oli Vettel, jonka viime vuodet ovat olleet aika taapertamista. Hamiltonille tällaista laskua ei ole tullut.

Hamiltonilla ei ollut Vetteliä vastaan juuri mitään jakoa vuosina 2009 -2013.
Vei mestaruustaiston 2010 viimeiseen kisaan ja hävisi pitkälti teknisiin ongelmiin sekä itsestä riippumattomiin syihin 2012. Hamiltonin esitykset kaudelta -12 ymmärrettävästi ovat jääneet Alonson varjoon, koska Ferrarilla ei olisi pitänyt olla mitään jakoa Red Bullia ja McLarenia vastaan. Tämä sitten on johtanut niihin brittien teorioihin, kuinka Kimi oikeasti alisuoritti Lotuksella, kun ei haastanut mestaruudesta. Britit unohtavat, että ei Lotus itsessään niin ihmeellinen ollut, mutta Räikkönen oli renkaille loistava kuljettaja ja paikkasi sen ansiosta valtavasti.

Ehkä seuraavana vuonna Kimi olisi voinut olla terävämpi, hänhän jäi loppukaudesta Grosjeanin (aliarvostettu kuljettaja) kyydistä. Tosin jos palkkoja ei makseta, niin ymmärrettävästi ajaminen ei oikein nappaa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Samoin Schumi vuonna 1994.
Mihinkähän tämäkin nyt perustuu? Schumi voitti selvästi eniten kisoja koko kaudella ja mestaruustaistelu pysyi viimeiseen kisaan saakka auki ainoastaan sen vuoksi että Schumi oli hylätty kahdesta kisasta ja näiden vuoksi hänelle annettiin kahteen kilpailuun kilpailukielto. Hill onnistui voittamaan nämä kaikki kisat, puhtaasti ajamalla Hill taisi olla kolmessa kisassa Schumia parempi koko kauden aikana.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Mihinkähän tämäkin nyt perustuu? Schumi voitti selvästi eniten kisoja koko kaudella ja mestaruustaistelu pysyi viimeiseen kisaan saakka auki ainoastaan sen vuoksi että Schumi oli hylätty kahdesta kisasta ja näiden vuoksi hänelle annettiin kahteen kilpailuun kilpailukielto. Hill onnistui voittamaan nämä kaikki kisat, puhtaasti ajamalla Hill taisi olla kolmessa kisassa Schumia parempi koko kauden aikana.

Tätä minäkin ihmettelen.

Espanjassa Hill voitti, mutta Schumilla oli vaihdelaatikko jumittunut vitoselle.
Britanniassa Schumi hylättiin, koska ei tullut kärsimään rangaistusta teosta, josta ei ollut aiemmin rankaistu, ja joka annettiin epäselvästi (Benetton ei tiennyt oliko kyseessä 10 sekunnin aikarangaistus vai 10 sekunnin stop-go -rangaistus) ja annettiin vielä liian myöhään (aikaraja taitaa olla 15 minuuttia rikkeestä, ja aikaa taisi mennä jopa 25 minuuttia).
Saksassa Schumi keskeytti moottoriongelmiin, mutta toisaalta Hill jäi pisteiden ulkopuolelle ollen kahdeksas.
Belgiassa Schumi hylättiin liian kuluneen pohjalevyn takia, jonka myötä Hill peri voiton. Tuo hylkäyskin oli kyseenalainen sillä muita ei oltu hylätty liian kuluneesta pohjalevystä (olikohn Alboreto?). Tähän päälle vielä kahden kilpailun kilpailukielto.
Ainut kisa, jossa Hill voitti Schumin puhtaasti ajamalla oli Japanissa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Williams voitti tallimestaruuden, joten se oli Benettonia parempi auto kaudella 1994.
Sillähän ei ollut tekemistä, että Benettonilla ei ollut kunnollista kakkoskuskia? Rampa JJ Lehto vaihtui tulokas Jos Verstappeniin, joka vaihtui kahden viimeisen kisan ajaksi Johnny Herbertiin. Kaikesta huolimatta Benettonilla oli selvä johto tiimipisteissäkin vielä ennen Schumacherin kilpailukieltoa, jonka aikana Williams nousi 23 pisteen takamatkalta kahden pisteen johtoon.

Ei Hill ollut tuolloin lähelläkään Schumacherin tasoa, vaikka Schumi typeryyttään meinasikin mestaruuden menettää. Seuraavalla kaudella Williams todennäköisesti olikin nopeampi auto, mutta Hill teki useita tyhmiä virheitä ja Johnny Herbertin myötä Benettonilla toinenkin kuski pystyi keräämään pisteitä.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Eiköhän huonommalla kalustolla viimeksi MM:n voittanut kuski ole Hamilton 2008.

Tästä oon samaa mieltä, mutta en tuosta 2007 vuodesta. Lisäksi Massan suoritustasoon vaikutti varmasti se jousi. 2014 taas näytti miten erilaiset ajotyylit Kimil ja Alonsol on.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
1994 autojen voimasuhteet eivät olleet sikäli yksioikoisia, että olisi voinut sanoa jonkun auton olleen koko ajan parempi. Benetton oli varmaankin alkukaudesta parempi, mutta Imolan tapahtumien jälkeen määrättiin paljon sääntömuutoksia ja ne käänsivät taas Williamsille etua.

Samalla tavalla kuin Kimin mestaruuskaudellakin, joillakin radoilla pystyi sanomaan selvästi, että Ferrari oli parempi auto (Istanbul, Spa, Interlagos) ja McLaren taas toisaalla (Monaco, Montreal, Monza)
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Mutta jos nyt katsotaan Felipe Massan ja Kimi Räikkösen uria ja suoriutumista tallitovereitaan vastaan vs Lewis Hamiltonin ja Fernando Alonson vastaavia kokonaisuutena, niin aika kovalta tuntuu väite että Ferrari olisi huonompi auto noista kahdesta ollut. Eiköhän siinä kaksi aikansa parasta kuskia saanut McLarenin näyttämään paremmalta kuin olikaan.
Siis vuonna 2007 Massan suoritustasoon vaikutti se jousi joka tuli Massan päähän vuonna 2009? Okei.
Tota jos ottaisit koko ton @Tamin Jaguar nimimerkin viestin huomioon niin en tosiaan tarkottanu Massan suoriutumista kaudella 2007 vaan 2010-2013 suorituksia Alonsoa vastaan. Rautalangasta @Tamin Jaguar veti siis päätelmän niin, että koska Massa oli paska Alonsoa vastaan 2010-2013( 2009 onnettomuuden jälkeen)ja Kimi paska Alonsoa vastaan 2014 niin Ferrari oli parempi kun Mclaren 2007.

Edit: väännetään lisää rautalankaa: 2007 oli Mclaren parempi ja 2008 Ferrari.
 
Viimeksi muokattu:

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Mersulle todennäköisesti tulee uudeksi yhteistyökumppaniksi saudi-arabialainen öljy-yhtiö Aramco.

Lainaus uutisesta:

Siinä mielessä tuleva yhteistyökumppanuus on mielenkiintoinen, että Aramcon maine ei ole kovin hyvä. Yhtiö tunnetaan paitsi maailman tuottoisimpana yrityksenä myös "maailman suurimpana saastuttajana". Lisäksi ihmisoikeusrikkomuksistaan tunnettu Saudi-Arabia on aiheuttanut lajipiireissä ärtymystä jo sillä, että maa isännöi tällä kaudella ensimmäisen kerran F1-osakilpailua.

Mercedes puolestaan on tullut viime vuosina, Lewis Hamiltonin johdolla, tunnetuksi tallina, joka puhuu julkisuudessa niin ympäristön kuin ihmisoikeuksien ja tasa-arvon puolesta. Nähtäväksi siis jää, miten kuljettaja, talli ja yhteistyökumppani sovittavat arvomaailmansa yhteen.

Nyt on Hamiltonilla hyvä tilaisuus tuomita Saudi-Arabian ihmisoikeusloukkaukset ja olla pahoillaan noin paljon saastuttavan yhtiön puolesta. Nyt olisi tekojen aika. Kykyä hänellä kyllä on, kuten Unkari on saanut havaita, mutta onko halua, kun moititava onkin vähän toista maata kuin pikkuinen Unkari. Hän voi ottaa Vettelin tueksi, niin yhdessä uskaltavat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös