Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Formula 1 -kausi 2021

  • 390 833
  • 3 286

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Erikoista kyllä tuo Red Bullin touhu. Olisin kuvitellut, että fiksuinta olisi rauhoittaa tilanne, ja näyttää Maxillekin miten mennyt on mennyttä. Nyt talli velloo tuossa tilanteessa, niin voihan se nostaa Maxillekin kierroksia korkeammalle.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yhtä kaikki, lajista on tullut pienten marginaalien laji missä tänä päivänä kärpäsestä tehdään härkänen, oli kyseessä kolhu, pusu, yksittäinen lukkojarrutus tai liian hitaasti ajava turva-auto. Toki voi olla, että kuskit ovat aina ulisseet tiimiradioihin, mutta hieman epäilen.
Siis sinun mielestäsi kuskien luonne on muuttunut sen vuoksi, että tiimiradiot ovat julkisia? Itse uskon, että kuskien käytös radiossa on rauhoittunut, kun niistä tehtiin julkisia. Aiemmin saattoi olla paljon rajumpaakin kielenkäyttöä. Näin olen myös ymmärtänyt, kun esimerkiksi Oikarinen on puhunut siitä miten kuskit käyttäytyivät hänen aktiivivuosinaan radiossa.

Kyllähän kaikesta näkee vanhoja videoita katsellessakin, että kuumina ovat tunteet käyneet tässä lajissa aina. Nykypäivänä ne tunteet tulevat julkisuudessa esille eri tavalla, mutta kyllä tuo touhu on aina ollut tunteikasta.

Monille ottaisi varmasti koville sekin, jos kuultaisiin mitä jääkiekossa pelaajat puhuvat toisilleen kaukalossa. Katsomosta käsin voi joskus olla vaikea nähdä ja ymmärtää sitä tunteiden määrää, mitä urheilulajit pitävät sisällään. Minä en paheksu lainkaan sitä, että nykyään joissain lajeissa nämä tunteet tulevat paremmin esille myös suoritusten aikana.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onhan tuo Red Bullin toiminta outoa, mutta toisaalta tämä luo viihdettä lajin ympärille. Kahden huipputallin välit huononevat ja siitä seuraa varmasti mielenkiintoisia tapahtumia kauden edetessä, kun taistellaan mestaruuksista.

Sinällään outoa että meni Red Bullilla noinkin kovaa tunteisiin kun oli lopulta melko normaali "kilpa-autoilu" tilanne jossa joku toinen tuomaristo olisi voinut ehkä myös Verstappenia syyttää. Hyvä että tunteita löytyy, toivottavasti ei myöskään mene siihen että tuomaristo ratkaisisi tuota nyt antamalla jotain lisärangaistuksia tai että joku muu tilanne ratkaisisi sen kun annetaan painetta tuomaristolle. Jotenkin veikkaan että vielä kolisee, saattaa olla että kakkoskuskeille tulee vielä oudompiakin rooleja tarjolle.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Niin ja Silverstonen kisan aikana Wolff lähetteli jotain sähköpostiviestejä Michael Masille sun muuta. Tuleeko tuo nyt ihan oikeasti jollekin yllätyksenä, että Red Bull yrittää kääntää jokaisen kiven, jotta Hamiltonia rangaistaisiin enemmän? Ihan vastaavalla tavalla Mersu tai kuka muu tahansa mestaruudesta taisteleva talli toimisi tässä tilanteessa. Tuskin sieltä mitään lisäsanktiota Sir Lewisille enää tulee, mutta aina kannattaa yrittää.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin ja Silverstonen kisan aikana Wolff lähetteli jotain sähköpostiviestejä Michael Masille sun muuta. Tuleeko tuo nyt ihan oikeasti jollekin yllätyksenä, että Red Bull yrittää kääntää jokaisen kiven, jotta Hamiltonia rangaistaisiin enemmän? Ihan vastaavalla tavalla Mersu tai kuka muu tahansa mestaruudesta taisteleva talli toimisi tässä tilanteessa. Tuskin sieltä mitään lisäsanktiota Sir Lewisille enää tulee, mutta aina kannattaa yrittää.
No onhan tuo varsin epätavallista, että kisan jälkeen lähdetään hakemaan lisärangaistuksia. Kisan aikana siihen toki aina yritetään vaikuttaa, mutta yleensä asiat jätetään, kun on kisan jälkeen avauduttu medialle asiasta.

Milloin viimeksi joku talli olisi hakenut toiselle tallille lisärangaistuksia tällä tavoin kisan jälkeen? Itse en muista yhtäkään tapausta nyt äkkiseltään.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Milloin viimeksi joku talli olisi hakenut toiselle tallille lisärangaistuksia tällä tavoin kisan jälkeen? Itse en muista yhtäkään tapausta nyt äkkiseltään.
Muistelisin Toton väläytelleen aikanaan Vettelille jotain kilpailukieltoa, kun ystävällisesti töytäisi Hamiltonia Bakussa 2017. Voi olla että muistan väärin.

Eipä tällaista olla siis hetkeen nähty, kun Hamilton on saanut melko rauhassa lasketella mestaruuteen viimeiset 4 kautta.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Periaatteessa oli täysin ennalta-arvattavissa ettei Red Bullin valitus johda mihinkään, FIA olisi avannut melkoisen Pandoran lippaan antamalla valituksen perusteella merkittäviä rangaistuksia jälkikäteen.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Sinällään outoa että meni Red Bullilla noinkin kovaa tunteisiin kun oli lopulta melko normaali "kilpa-autoilu" tilanne jossa joku toinen tuomaristo olisi voinut ehkä myös Verstappenia syyttää. Hyvä että tunteita löytyy, toivottavasti ei myöskään mene siihen että tuomaristo ratkaisisi tuota nyt antamalla jotain lisärangaistuksia tai että joku muu tilanne ratkaisisi sen kun annetaan painetta tuomaristolle. Jotenkin veikkaan että vielä kolisee, saattaa olla että kakkoskuskeille tulee vielä oudompiakin rooleja tarjolle.
En ole varmaan yksin, jos veikkaan että jos tuo tilanne olisi mennyt toisinpäin (Hamilton olisi joutunut keskeyttämään ja Verstappen olisi päässyt jatkamaan), niin Verstappen tuosta olisi rangaistuksen saanut.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla meni kyllä jotenkin maku tuohon Verstappeniin ja Red Bulliin. Järkyttävä kitinä kisatilanteesta, mikä tuli ja meni. Max olis selvinnyt tilanteesta jos olisi antanut Lewiksen mennä ja jahdannut myöhemmin kisassa sitten, thats it. Kaveri on muutenkin monta kertaa sulkenut Lewikseltä tien ja Lewis on päästänyt hänet pälkähästä koska laskee tilannetta pidemmälle päässään.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuomaristo totesi Hamiltonin syylliseksi, mutta rangaistushan oli täysi vitsi ottaen huomioon, että radalle ei jäänyt kilpailukykyistä vastustajaa. Red Bullin jatkotoimista samaa mieltä aiempien kanssa. Nyt on sitten ennakkotapaus mitä tapahtuu, jos klikkaa mestarikanditaatin ulos. Se on 10 sekkaa. Jos kauden päätöksessä nähdään tilanne, että pisteissä niukasti kakkosena olevan voi nätisti ulostaa, niin en hetkeä epäile, etteikö tätä käytetä hyödyksi, oli kumpi kuski tahansa kyseessä. Schumacherin koko kauden tulosten diskaamisesta on tultu pitkä tie tähän Mersun ja Hamiltonin koskemattomuuteen.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?
Schumacherin koko kauden tulosten diskaamisesta on tultu pitkä tie tähän Mersun ja Hamiltonin koskemattomuuteen.
Erona toki se, että Schumi teki tämän jo aiemminkin Hilliä kohtaan. Ja molemmat olivat kuitenkin törkeitä, Hamiltonin tilanne enemmänkin kilpailutilanne. Jopa entiset ja nykyiset kuskit ovat sitä mieltä (myös muuan Mika Häkkinen), niin hankala on minun siihen vastaakaan sanoa että tilanne olisi jollain tasolla ollut törkeä...
Toki jos foorumilta löytyy suurempi ammattimies niin kääntäkööt pääni. Tahdon kyllä siinä tapauksessa myös cv:n pöytään.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Sitä melkein toivoisi että Hamilton ja Verstappen taas kokkaroisivat ja mielellään todella epämääräisessä tilanteessa niin saataisiin lisää jännitettä syyskaudelle.
 
Tuomaristo totesi Hamiltonin syylliseksi, mutta rangaistushan oli täysi vitsi ottaen huomioon, että radalle ei jäänyt kilpailukykyistä vastustajaa. Red Bullin jatkotoimista samaa mieltä aiempien kanssa. Nyt on sitten ennakkotapaus mitä tapahtuu, jos klikkaa mestarikanditaatin ulos. Se on 10 sekkaa. Jos kauden päätöksessä nähdään tilanne, että pisteissä niukasti kakkosena olevan voi nätisti ulostaa, niin en hetkeä epäile, etteikö tätä käytetä hyödyksi, oli kumpi kuski tahansa kyseessä. Schumacherin koko kauden tulosten diskaamisesta on tultu pitkä tie tähän Mersun ja Hamiltonin koskemattomuuteen.
Mikä ihmeen ennakkotapaus? Vastaavia kolareita tapahtuu useita joka vuosi. Normaali kilpailutilanne. Russel ei saanut mitään rangaistusta, kun ajoi Bottasta päin Imolassa ja Bottas joutui jättämään kilpailun kesken. Näitä vaan sattuu jatkossakin. Toinen lähtee rohkeasti ohittamaan ja toinen lähtee peittämään linjaa toivoen, että ohittaja nostaa jalan kaasulta. Verstappen on vaan aina luottanut siihen, että toinen antaa periksi ja niin ei vaan aina tapahdu jatkossakaan. Odotan mielenkiinnolla, kun LeClerc ja Verstappen taistelevat toisiaan vastaan.. veikkaan että tulevaisuudessa osumia tulee.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oopi

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Max olis selvinnyt tilanteesta jos olisi antanut Lewiksen mennä ja jahdannut myöhemmin kisassa sitten, thats it.
Minkä ihmeen takia Maxin olisi pitänyt antaa Lewikselle joku kunniakuja, varsinkin kun tämä oli Lewiksen edellä Copseen tultaessa? Saa kyllä unohtaa mestaruudet jatkossakin, jos alkaa kumartelemaan muita radalla.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minkä ihmeen takia Maxin olisi pitänyt antaa Lewikselle joku kunniakuja, varsinkin kun tämä oli Lewiksen edellä Copseen tultaessa? Saa kyllä unohtaa mestaruudet jatkossakin, jos alkaa kumartelemaan muita radalla.

Näki ja tiesi että Lewis ei nyt luovuta helpolla koska kotiyleisö. Olisi voinut ihan hyvin laskelmoida vähän pidemmälle tuossa tilanteessa ja välttyä osumalta. Lewis on antanut monesti tällä kaudella periksi ja ajatellut kokonaiskuvaa. Max pakotti Imolassa startissa Lewiksen lentämään kanttarien päälle (ei tippaakaan tilaa, mikä kyllä ihan oikein) ja Barcelonassakin jarrutti takamatkalta startissa niin myöhään että Lewis ajautui ulos radalta.

Pointti oli se että mielestäni Hamilton pelaa peliä vähän paremmin, kun antaa välillä myös periksi, koska se on myöhemmin vain plussaa.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Näki ja tiesi että Lewis ei nyt luovuta helpolla koska kotiyleisö. Olisi voinut ihan hyvin laskelmoida vähän pidemmälle tuossa tilanteessa ja välttyä osumalta. Lewis on antanut monesti tällä kaudella periksi ja ajatellut kokonaiskuvaa.
Lewikselle oli taktiikan kannalta elintärkeää olla ensimmäisen kierroksen jälkeen kärjessä, kuten luonnollisesti Maxillekin. Toki olisi voinut Max himmata ja ajella kiltisti maaliin toisena, mutta mielestäni se sotii aika vahvasti kilpa-ajajan DNA:ta vastaan.

Ja kävihän siinä Hamiltonillakin aikamoinen munkki, ettei eturenkaansa lähtenyt Verstappenin mukaan seinään. Ei siinä kumpikaan miettinyt mitään himmailua siinä kohtaa. Racing incident, jonka jälkeen on alkanut henkinen sodankäynti radan ulkopuolellakin ja hyvä niin.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja kävihän siinä Hamiltonillakin aikamoinen munkki, ettei eturenkaansa lähtenyt Verstappenin mukaan seinään. Ei siinä kumpikaan miettinyt mitään himmailua siinä kohtaa. Racing incident, jonka jälkeen on alkanut henkinen sodankäynti radan ulkopuolellakin ja hyvä niin.

Tuossahan ei ole munkilla mitään tekemistä, Sir Lewiksellä on kokemusta F1:sistä ja varsinkin copse-mutkasta ja tiesi tasan tarkkaan hän ei ole se kenellä lähtee laitteet kirjoittamaan vaan korkeintaan menee etusiipi vaihtoon ja nykyään kun punaisia liputetaan niin sen voi vaihtaa varikolla.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Tuossahan ei ole munkilla mitään tekemistä, Sir Lewiksellä on kokemusta F1:sistä ja varsinkin copse-mutkasta ja tiesi tasan tarkkaan hän ei ole se kenellä lähtee laitteet kirjoittamaan vaan korkeintaan menee etusiipi vaihtoon ja nykyään kun punaisia liputetaan niin sen voi vaihtaa varikolla.
Vaikka Hamilton suorastaan jumalallisesti välillä ajaakin, niin tuskin nyt hänkään pystyy sentään adrenaliinihöyryissä arvioimaan, että mihin kohtaa Verstappenin Red Bullia kannattaa osua. :D ei ollut monesta sentistä kiinni, ettei olisi koko rengas lähtenyt mäkeen, nythän siellä oli jo eturenkaan vanteessa murtuma osuman johdosta.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Saa kyllä Max unohtaa mestaruudet jatkossakin, jos ei ala nyt tajuamaan ettei voi enää ajella kuin päätön kana isolla riskillä etenkin kisan ensimmäisellä kierroksella. Sebastian Vettel sanoo tähän moi Ferrarin ohjaksista esimerkiksi kaudelta 2018. Paskimmassa tapauksessa Max olisi tullut Silverstonessa kakkosena ruutulipulle, piste-ero sen jälkeen jokin 26-27 pistettä. Parhaimmassa tapauksessa olisi ottanut johtopaikan takaisin Lewikselta ja voittanut, piste-ero olisikin ollut 40-41 pistettä. Nyt kun piti Vettelin tyylillä yrittää voittaa se kisa ensimmäisellä kierroksella, tyhmänrohkea ajaminen kostautui ja piste-ero onkin vain 8 pistettä. Jos mestaruuksista tosissaan haluaa ajaa, niin pitää myös kyetä ajattelemaan rationaalisesti siellä kypärän sisällä, olkoon kuinka kilpakuljettaja ja autokilpailu kyseessä. Sen takia Hamiltonkaan ei ihan joka väliin ole lähtenyt aiemmin puskemaan. Erinomainen näyte vain siitä, että Max ei ole vieläkään tarpeeksi kypsä kuljettaja maailmanmestariksi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lewikselle oli taktiikan kannalta elintärkeää olla ensimmäisen kierroksen jälkeen kärjessä, kuten luonnollisesti Maxillekin. Toki olisi voinut Max himmata ja ajella kiltisti maaliin toisena, mutta mielestäni se sotii aika vahvasti kilpa-ajajan DNA:ta vastaan.

Vaikka olisi kilpa-ajajan DNA:ta vastaan niin tuo tilanne on juuri se jossa mitataan että onko Verstappenista mestariksi ja mielestäni näytti vähän siltä että ei ehkä vielä tarpeeksi kasvanut, olisi kaverin voinut hyvin päästää ohi tuossa MM-tilanteessa ja vielä kun oma auto ehkä hieman nopeampi radalla niin olisi varikolla voinut mennä ohi.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Vaikka olisi kilpa-ajajan DNA:ta vastaan niin tuo tilanne on juuri se jossa mitataan että onko Verstappenista mestariksi ja mielestäni näytti vähän siltä että ei ehkä vielä tarpeeksi kasvanut, olisi kaverin voinut hyvin päästää ohi tuossa MM-tilanteessa ja vielä kun oma auto ehkä hieman nopeampi radalla niin olisi varikolla voinut mennä ohi.
Verstappen meni mutkaan ensimmäisenä ja jätti Hamiltonille tarpeeksi tilaa sisälinjalle. En mä tuosta kolarista liiemmin kumpaakaan jaksa syytellä, mutta ihmetyttää miten tämäkin on osoitus jostain Maxin "nuoruuden höntyilyistä".
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Schumacherin koko kauden tulosten diskaamisesta on tultu pitkä tie tähän Mersun ja Hamiltonin koskemattomuuteen.

Niin ja oliko tuolla Schumacherin koko kauden tulosten diskaamisella loppupeleissä mitään merkitystä, kun voittoja ei tilastoista poistettu. Schumin nimeä vaan ei lue kauden kokonaistuloksissa. Tuskin miestä tuo jäi harmittamaan sen kummemmin.
 

torreira#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Arsenal
Kilvanajoa Silverstonen tapahtumat. Ja kilvanajossa Hamilton on sarjan paras mies. Nopeutta, kanttia ja älyä löytyy, millä voittaa mestaruuden myös tänä vuonna. Maxi saa kasvaa vielä vuoden ainakin. Joku naurettava lisärangaistus tuohon Lewikselle olisi viimeistään vienyt lajin ringetteosastolle. Se 10 sekuntia oli varmaan pakko antaa Hornerin ja Maxin pillitysten takia. Olisivat nyt 15 sekuntia antaneet, että olisi Hamilton joutunut vähän hanaa antaan.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Michael Masi kehui maasta taivaisiin tuon sprinttikisan ja sitten kun kysyttiin, että näetkö F1:ssä jatkossa aina sprinttikisat, niin vastaus oli kuitenkin kieltävä. Eli oli pakko kehua tätä formaattia, mutta oikeasti eka kokeilu ei ollut niin hyvä mitä ajateltu?

Vähän jäi tuollainen kuva.
 

Lättykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dayton Bombers
Tulipahan taas syöksyttyä Youtuben kierteisiin ja katsottua Kimin alku-uran ja myöhemmän uran pätkiä myös.

Näen paljon yhtäläisyyksiä nuoren Kimin ja nuoren Maxin välillä. Molemmat nousevat huipputalliin ja voitto- sekä maailmanmestaruustaisteluun aikakauttansa nuorempana. Keskimäärin ero tallikaveriin 0,5-1,0s luokkaa, hyvä esimerkki 2004 Silverstone kun Kimi vie paalun ja DC 0,9 sekuntia perässä ruudussa 8. Kimi taisteli aikakauttansa suurta (MSC) vastaan samoin kuten Max (HAM). Luotettavuusongelmat sekä kokemus puhuvat siten että MSC/HAM vievät mestaruuden.

Kimi ja Max molemmat lisäksi eivät ole mitään seinäruusuja vaan osaavat ottaa tilan itselleen, pääosin tietenkin ajotaidoilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös