Mainos

Formula 1 -kausi 2021

  • 390 783
  • 3 286

BaronFIN

Jäsen
Juu, Ocon-Reanult ei tule olemaan samanlainen yhdistelmä kuin Prost-Renault 80-luvun alussa. Vaikka onhan se ranskalaisten kiva haaveilla, että Tricolor on avain onneen kuten Prost-Panis-Peugeotin piti olla 90-luvulla.
 

BaronFIN

Jäsen
Eli kun Honda on saanut homman toimimaan, niin lähtevät samantien tyylikkäästi ulos. Jei! Niin japanilaista.

Hondaa on aina muistettu lyödä kuin vierasta sikaa kun on ollut pienintäkään vikaa joko suorituskyvyssä tai luotettavuudessa ja nyt kun meno rokkaa, niin eipä ole juurikaan kuullut Hornerin tai Verstappenin suusta kiitoksia moottoritoimittajalleen. Voin toki olla väärässä kun en jokaista mediaa niin tarkasti seuraa, mutta suhteessa aikaisempaan kiukutteluun, niin kovin tiukassa tuntuu kiitokset olevan vaikka mylly on ihan top notch.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eli kun Honda on saanut homman toimimaan, niin lähtevät samantien tyylikkäästi ulos. Jei! Niin japanilaista.

Hondaa on aina muistettu lyödä kuin vierasta sikaa kun on ollut pienintäkään vikaa joko suorituskyvyssä tai luotettavuudessa ja nyt kun meno rokkaa, niin eipä ole juurikaan kuullut Hornerin tai Verstappenin suusta kiitoksia moottoritoimittajalleen. Voin toki olla väärässä kun en jokaista mediaa niin tarkasti seuraa, mutta suhteessa aikaisempaan kiukutteluun, niin kovin tiukassa tuntuu kiitokset olevan vaikka mylly on ihan top notch.
Honda jätti Red Bullin todella huonoon tilanteeseen, suorastaan kusi muroihin. Vaikka tällä hetkellä Honda kulkeekin, niin onhan tämä Red Bullin kannalta erittäin katkeransuloista. En yhtään ihmettele, että Red Bull ei tässä tilanteessa kiittele Hondaa. Jos Honda ei olisi vetäytymässä, niin ihan varmasti kiitoksia satelisi, mutta nyt sille ei ole riittävästi syytä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tuon vetäytymisen takia itse toivon että Hondan myllyillä ei tällä kaudella mestaruutta viedä (koskee tallien että kuskien mestaruuksia)
 

BaronFIN

Jäsen
Vaan eikös Red Bull ole saamassa Hondan moottoriyksikköä osaajineen käytännössä ilmaiseksi? Ja ilmeisen hyvässä tikissä tuo yksikkö tuntuu olevan.

Eiköhän tuohon voisi vielä jonkun nimisponsorinkin hankkia. Köhköhaudiköhköh… olisi varmaan VAG konsernille se helpoin reitti moottorivalmistajaksi jos ovat koskaan tulossa mukaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vaan eikös Red Bull ole saamassa Hondan moottoriyksikköä osaajineen käytännössä ilmaiseksi? Ja ilmeisen hyvässä tikissä tuo yksikkö tuntuu olevan.

Eiköhän tuohon voisi vielä jonkun nimisponsorinkin hankkia. Köhköhaudiköhköh… olisi varmaan VAG konsernille se helpoin reitti moottorivalmistajaksi jos ovat koskaan tulossa mukaan.
Sitä moottoria pitäisi edelleen kehittää, että pysytään muiden mukana, ja se kehitystyö on järjettömän kallista. Niin kallista, että Red Bull on suoraan sanonut, ettei heillä ole siihen varaa.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Käsittääkseni kehitystyö on jäädytetty. Red Bullin tarvitsee vain ylläpitää Hondan nykyisiä moottoreita.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Käsittääkseni kehitystyö on jäädytetty. Red Bullin tarvitsee vain ylläpitää Hondan nykyisiä moottoreita.
Mitenköhän tämä muuten menee, eli jäin miettimään tuota "nykyisiä"-sanaa. Moottorit jäädytetään ensi kauden alussa, mutta voiko vaikka mersu tuoda kauden avaukseen uuden, tai ainakin tästä kaudesta selvästi parannellun koneen, jolla kisaavat sitten kolme kautta. 2025 pitäisi kai tulla kokonaan uudet myllyt.
Jos siis ensi kauden alkuun voi tehdä moottoripäivityksiä niin niiden kehitystyössä pitäisi olla kaikki paukut (kolmen kauden edestä).
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mitäs täällä höpötellään? Red Bullilla kyllä on varaa hoitaa moottorinkehitys, kuten aikovat tehdä vuodesta -23 lähtien. Kallista se on ja siksi pohtivat pitkään haluavatko lähteä siihen mukaan, mutta jos Red Bullilla ei olisi siihen rahaa, harvalla firmalla olisi.

Ensi vuonna, ennenkuin aloittavat oman operaationsa päämajansa yhteyteen rakennettavassa moottoriyksikössä, Honda toimittaa heille vielä moottorit.

 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitäs täällä höpötellään? Red Bullilla kyllä on varaa hoitaa moottorinkehitys, kuten aikovat tehdä vuodesta -23 lähtien. Kallista se on ja siksi pohtivat pitkään haluavatko lähteä siihen mukaan, mutta jos Red Bullilla ei olisi siihen rahaa, harvalla firmalla olisi.

Ensi vuonna, ennenkuin aloittavat oman operaationsa päämajansa yhteyteen rakennettavassa moottoriyksikössä, Honda toimittaa heille vielä moottorit.

Väärin. Red Bull ottaa kyllä hoitoonsa nykyisten moottorien ylläpitämisen ja valmistamisen, mutta kehitystyötä nykyisille ei tämän kauden jälkeen tehdä, eli kehitystä Red Bullin alaisuudessa ei nykymoottoreihin tulla tekemään. Tämä juurikin siitä syystä, että Red Bullilla ei ole siihen varaa. Red Bull pohti tarkkaan, että onko heillä varaa edes nykyisten ylläpitämiseen, mutta tulivat siihen tulokseen, että vaikka se melko kallista onkin, niin se on järkevin vaihtoehto.

Sen sijaan 2025 pitäisi tulla käyttöön uudet, merkittävästi halvemmat moottorit, joita Red Bull saattaa valmistaa ja kehittää itse. Käsittääkseni tätä ei ole kuitenkaan vielä päätetty, vaan erinäisiä neuvotteluita uusista moottoreista käydään jatkuvasti.

Vaikka Red Bull tästä nyt jollain tapaa selviää, niin välit Hondan kanssa eivät silti ole parhaat mahdolliset. Honda on toki paikkaillut tilannetta helpottamalla siirtymää mahdollisimman paljon.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Eilisessä kisassa oli Hondan kaveri hakemassa valmistajien voittopystiä. Sellainen hiljainen kiitos kuitenkin.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Tuossa hyvää kilvanajoa jota voitaisiin pyörittää näissä kuljettajakokouksissa ja etenkin pleikka sukupolvelle painottaa että sitä kaveria ei ole pakko tunkea radalta ulos.
Linkissä Kimin ja Alonson kisailua viikonlopulta.

 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Melbournen GP peruttu. Säälittävän surkeaa on touhu tuolla Australian päässä. Pitkään aikaan ei ole mitään tartuntoja edes kummemmin ollut tuolla, mutta ei kun perutaan kisat ja kääriydytään pumpuliin saatana. Häpeäisivät edes.
 

Perreault85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tuossa hyvää kilvanajoa jota voitaisiin pyörittää näissä kuljettajakokouksissa ja etenkin pleikka sukupolvelle painottaa että sitä kaveria ei ole pakko tunkea radalta ulos.
Linkissä Kimin ja Alonson kisailua viikonlopulta.

Harvoin enää näkee et 6 mutkan ajan kuskit taistelee sijoituksesta, koska se toinen pusketaan ulos jo heti siinä ekassa mutkassa. "Hard racing" ja näin.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Väärin. Red Bull ottaa kyllä hoitoonsa nykyisten moottorien ylläpitämisen ja valmistamisen, mutta kehitystyötä nykyisille ei tämän kauden jälkeen tehdä, eli kehitystä Red Bullin alaisuudessa ei nykymoottoreihin tulla tekemään. Tämä juurikin siitä syystä, että Red Bullilla ei ole siihen varaa. Red Bull pohti tarkkaan, että onko heillä varaa edes nykyisten ylläpitämiseen, mutta tulivat siihen tulokseen, että vaikka se melko kallista onkin, niin se on järkevin vaihtoehto.

Sen sijaan 2025 pitäisi tulla käyttöön uudet, merkittävästi halvemmat moottorit, joita Red Bull saattaa valmistaa ja kehittää itse. Käsittääkseni tätä ei ole kuitenkaan vielä päätetty, vaan erinäisiä neuvotteluita uusista moottoreista käydään jatkuvasti.

Kiitti korjauksesta, mennyt multakin sekaisin noi termit kun on kuitenkin puhuttu, että Red Bull on päätöksen tehtyään jo yli vuoden rakentanut fasiliteetteja, joissa valmistaa moottorit. Mutta joo, eli niiden kehitys on lukittu vuoteen -25 asti? Vaikea uskoa sinänsä, että Red Bull investoisi tuohon, ellei olisi valmiutta lähteä myös kehittämään hommaa siitä eteenpäin. Ehkä esim. Audin tai Porschen kanssa yhteistyössä?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kiitti korjauksesta, mennyt multakin sekaisin noi termit kun on kuitenkin puhuttu, että Red Bull on päätöksen tehtyään jo yli vuoden rakentanut fasiliteetteja, joissa valmistaa moottorit. Mutta joo, eli niiden kehitys on lukittu vuoteen -25 asti? Vaikea uskoa sinänsä, että Red Bull investoisi tuohon, ellei olisi valmiutta lähteä myös kehittämään hommaa siitä eteenpäin. Ehkä esim. Audin tai Porschen kanssa yhteistyössä?
Itsekin olen kovasti ihmetellyt, että todellako se kehitys on jäissä vuoteen 2025 saakka, mutta vaikuttaa siltä, että näin todellakin on. Missään uutisoinnissa ei ole mainittu mitään, joka olisi tätä tulkintaa vastaan. Toki niitä uusia moottoreita varmaankin aletaan kehittämään selvästi ennen vuotta 2025, mutta ilmeisesti nykymoottoreilla mennään sinne asti. Tai siis niillä, mitä saadaan tämän vuoden loppuun mennessä aikaiseksi.

Varmaankin Red Bullin toiveissa on valmistaa ja kehittää niitä uusia moottoreita itse, mutta vaikka se nykyistä edullisempaa tuleekin olemaan, niin se on edelleen todella kallista. Todennäköisempää lienee, että joku iso valmistaja lähtee Red Bullin kanssa yhteistyöhön, mutta siitä ei ole mitään spekulointia kummempaa tiedossa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt viikonloppuna kokeillaan uutta systeemiä, eli perjantai-iltana aika-ajot ja lauantaina sprinttikisa, joka määrittää sunnuntaisen kisan lähtöjärjestyksen. Sprinttikisa taisi olla 17 kierrosta pitkä.

Itse otan tällaiset kokeilut ja vaihtelun mielenkiinnolla vastaan. F1 on vähän kangistunut kaavoihinsa, eli vaihtelu voi hyvinkin virkistää.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Nyt viikonloppuna kokeillaan uutta systeemiä, eli perjantai-iltana aika-ajot ja lauantaina sprinttikisa, joka määrittää sunnuntaisen kisan lähtöjärjestyksen. Sprinttikisa taisi olla 17 kierrosta pitkä.

Itse otan tällaiset kokeilut ja vaihtelun mielenkiinnolla vastaan. F1 on vähän kangistunut kaavoihinsa, eli vaihtelu voi hyvinkin virkistää.
Erittäin kummallista on tuo järjestys, eli yhdet harkat, jonka jälkeen aika-ajo. Aika-ajoissa säädöt ilmeisesti lukitaan (ellei sitten itse kisoissa tule vettä), jonka jälkeen on vielä yhdet harkat, joissa ei käsittääkseni saa enää tehdä muutoksia? Jonka jälkeen on sprintti ja sitten tietysti itse kisa. Vähän ihmetyttää tuo toinen harjoitus.

Myös sprintin pituus on hieman kummallinen, kun virallisten lähteiden mukaan kaikki renkaat ovat suorituskyvyltään samanlaiset 15 ajetun kierroksen jälkeen, jonka jälkeen sitten hardit olisivat parhaat ja mediumit hieman perässä. Todennäköisesti tarkoittaa sitten että medium saavuttaa softin siinä 10-14 ajetun kierroksen kohdalla.

Eli luultavasti kaikki oikeasti kilpailussa olevat* starttaavat sprinttiin softeilla, kun yksi turva-auto muuttaa tilannetta vielä enemmän softin eduksi. 20-25 kierrosta ja tilanne olisi selvästi erilainen, vielä kun medium poistettaisiin kokonaan valikoimasta sprinttiin, jolloin vaihtoehdot olisi yhden pysäytyksen taktiikka kahdella softilla tai sitten hardilla ilman stoppia. Ja viikonloppu voisi olla ihan hyvin harkka-AA-sprintti-kisa, tulisi paljon enemmän jännitystä kun yksissä harkoissa pitää saada auto valmisteltua nopealle kierrokselle aika-ajoihin ja sitten tietysti kisamatkoille. Jos on pakko saada jotain täytettä että on 5kpl sessioita, niin jokainen kuski tyhjälle radalle ajamaan 2 kierrosta, eli jälkimmäinen on lentävänä ja tallin kummankin kuskin nopeamman kierroksen ajat lasketaan yhteen ja sen mukaan jaetaan tallipisteitä. Vaikka 5-4-3-2-1 tai sitten ysistä ykköseen, jolloin yksi talli jää ilman tallipisteitä. Tallit saisivat lisää etua siitä että myös kakkoskuski on mahdollisimman kova.

* Haas on mukana kuitenkin vain ajelemassa maaliin, niin voisivat startata vaikka sadekelin renkailla eikä sillä olisi suurempaa merkitystä.

edit. Ilmeisesti tilastoja taisin tulkita väärin ja rengasvalinta on medium
 
Viimeksi muokattu:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Lasketaanko muuten tuo sprinttikisan voittaja viralliseksi GP-voittajaksi vai onko tämä joku oma tilastonsa?
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lasketaanko muuten tuo sprinttikisan voittaja viralliseksi GP-voittajaksi vai onko tämä joku oma tilastonsa?

En tiedä tosta mutta sprinttikisan voittaja saa virallisesti paluupaikan tilastoihin ja aika-ajon voittaja... niin en tiedä meneekö se mihinkään tilastoon.

Näin kertoilivat maikkarin treenien lähetykssä eikä Juusela ainakaan ollut asiasta kovin innostunut. Oikariselle taas asia oli aivan sama, kun ei kuulema tilastot kiinnosta.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kukaan ei tiedä mitä lopulta tapahtuu, mutta lähtökohtaisesti sprinttikisa voi sopia Kimille hyvin. Kimin kisavauhti on oikein hyvällä tasolla, joten tällainen "pidennetty kisa" pitäisi olla Kimille hyvä asia. Jos kaikki natsaa, niin tässä saattaisi olla jopa tilaisuus napata piste tai pari.
 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En tiedä tosta mutta sprinttikisan voittaja saa virallisesti paluupaikan tilastoihin ja aika-ajon voittaja... niin en tiedä meneekö se mihinkään tilastoon.

Näin kertoilivat maikkarin treenien lähetykssä eikä Juusela ainakaan ollut asiasta kovin innostunut. Oikariselle taas asia oli aivan sama, kun ei kuulema tilastot kiinnosta.
Ei tietenkään kiinnosta Oikarista kun asiaan ei liity pohjalevyt millään tavalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös