Pistetään nyt kauden 2021 ketjukin jo pystyyn. Voimasuhteissa tuskin tulossa isoja muutoksia, sillä tallit jatkavat kutakuinkin samoilla paketeilla ja vasta 2022 tulee isommat muutokset. Isoin uutinen ensi kaudelle lienee se, että muutaman vuoden poissa kuvioista ollut Fernando Alonso palaa Renaultin väreissä F1-sarjaan.
Tallit & kuljettajat 2021:
Mercedes: Valtteri Bottas - ?????
Red Bull: Max Verstappen - ?????
Ferrari: Charles Leclerc - Carlos Sainz
Renault: Fernando Alonso - Esteban Ocon
McLaren: Daniel Ricciardo - Lando Norris
Aston Martin: Lance Stroll - Sergio Perez
Alfa Romeo: ????? - ?????
Alpha Tauri: ????? - ?????
Haas F1: ????? - ?????
Williams: George Russell - Nicolas Latifi
8 paikkaa vapaana. Hamilton jatkanee Mersulla, uskoisin että RB myös Albonin kanssa. Alfan, Taurin ja Haasin paikat mielenkiintoisimpia. Saattaa olla tilanne, että kauden päätteeksi Magnussenin, Grosjeanin, Giovinazzin ja Räikkösen urat tulevat päätökseen.
Hyvä aloitus! Heitetään oma vakiorivi myös alle, boldattujen kohdalla muutaman kommentit.
Mercedes: Valtteri Bottas -
Hamilton
Red Bull: Max Verstappen - Albon
Ferrari: Charles Leclerc - Carlos Sainz
Renault: Fernando Alonso - Esteban Ocon
McLaren: Daniel Ricciardo - Lando Norris
Aston Martin: Lance Stroll - Sergio Perez
Alfa Romeo:
Schumacher -
Illot
Alpha Tauri: Gasly -
Tsunoda
Haas F1
: Shwartzman - Magnussen
Williams: George Russell - Nicolas Latifi
Hamilton: No brainer. Lähinnä sopimuksen pituus on se, mitä tässä voidaan arvuutella. Sanoisin, että 2v pahvi annetaan käteen. Uusien sääntömuutosten lykkäys ja ensi kauden kehitystyön jäädytys sataa täydellisestä Hamiltonin ja Mersun suunnitelmaan. Saadaan tänä ja ensi vuonna helpot mestaruudet ja sinetöityä GOAT-status, ennen 2022 uudistuksia. Luulen, että haluaa katsoa mikä on kilpailukyky sitten tuossa kohtaa. Voi sitten kesken 2022 päättää, onko homma taputeltu vai vieläkö jaksaa jatkaa. Riippuu varmaan pitkälti, millainen on Mersun kilpailukyky tuolloin. Tuskin kuitenkaan enää siirtyy mihinkään muualle. On todistanut jo kaiken, niin miksi vaarantaisi omaa perintöään asettumalla esimerkiksi Maxia vastaan ja pilaa oman maineen vielä loppusuoralla.
Schumacher: Oletan, että Kimi sekä Antonio laitetaan kiertoon. Kimiä ei vaan ehkä nappaa nykyinen suorituskyky ja Tonio ei nyt oikein ole vakuuttanut. Schumi jr. aika luonnollinen nosto nyt ylimpään luokkaan. Antanut näyttöjä F2-luokassa ja muutenkin status lajille sopivaa, että (kohta entisen) GOATin poika ehtii vielä kohtaamaan uuden kuninkaan.
Illot: Toinen Alfan paikka on aika narunvetoa. Ferrarilla on muutama kuski hyvin putkessa edennyt. Annetaan tämä paikka nyt kuitenkin Illotille. En kovin tarkkaan tiedä Ferrari-junnujen sponsoritaustaa jne, mitkä vaikuttavat lopulliseen päätökseen. Mutta antanut hyviä näyttöjä tänä vuonna F2:ssa. Muutenki brittikuskien ympärillä nyt kova hype päällä.
Tsunoda: Torpedo Kvyat kyllä jäänyt täysin Gaslyn varjoon eli das vedanya Dani. Ei riitä. Red Bullilla ei ole junnupuolella varsinaista tunkua, tapana kuitenkin nostaa ylös rohkeasti, joten annetaan nuorelle japanilaiselle mahdollisuus. Tätä puoltaa myös moottoriyhteistyö Hondan kanssa.
Shwartzman: Ajattelin alunperin, että koko tallin jatkaminen olisi vaakalaudalla. Menetyskäyrä on alaspäin, pääsponsori lähtenyt ja hallinnon puolella turbulenssia. Kirjoittivat kuitenkin Condorden, eli jäävät ilmeisesti räpiköimään häntäpäähän. Mutta tosiaan, alkaa Grosjaenin aika koittaa. Jo tämän kauden jatko oli pienehkö yllätys, ja ollut todella hasardi tänä vuonna tietyissä kisatilanteissa. Hienoja hetkiä ollut menneisyydessä ja paikoitellen myös tänä vuonna päihittänyt K-Magin, mutta eiköhän tämä nyt ollut tässä. Annetaan paikka Shwartzmanille. Tallilla kuitenkin vahva Ferrari-sidos ja kun Alfan toinen paikka mennyt tässä skenaariossa Illotille, niin nyt näin päin. Voi myös mennä päinvastoin. Mutta antanut lupaavat näytöt pikkuluokassa.
Vettel jäänee tyhjän päälle, samoin paljon kehuja saanut Hulkenberg. Voivat tosin saada vielä 2022 paikan, mutta taitavat kaikki tiimit ajatella pysyvyyden olevan paras vaihtoehto toistaiseksi. Tämä pätee myös case Alboniin. Tuskin kovin herkästi haluaa enää Red Bull lähteä nopealla aikataululla vaihtamaan kuskia. Eihän tuonne muuten kukaan ulkopuolinen halua ikinä tulla Maxin kakkoseksi, kun tietää jo valmiiksi huonon lähtötilanteen ja paineen. Gasly myös haluaa varmasti kytätä paikkaa Reb Bullin ulkopuolelta myöhemmin, kun tilaisuus aukeaa. Tuskin on paluuta enää, olisi kaikille osapuolille vähän riskisiirto.