Mainos

Formula 1 – kausi 2019

  • 232 900
  • 1 280

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo, mutta ei se sinänsä ole Kallion syytä. Hän tekee duunia johon hänet on palkattu. Niin kauan kun Kimi Räikkönen ei Mervin liksaa maksa, on toi käytös pelkästään lapsellista.
Kimi ei kuitenkaan vastaa asiattomuuksia, vaan ainoastaan vaikuttaa kiireiseltä. Kyllä siinä toimittajien ja toimituksen johdon tulisi miettiä, että voitaisiinko jotain tehdä paremmin.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Asia ois ratkennut jo kauan sitten, kun Mervi ois tajunnut pysyä kahdessa kysymyksessä. Ei yhtään enempää. Tulee usein mieleen että eikö osaa lukea haastateltavaa, vai miksi pitää jatkaa kysymyksiä vaikka toinen on selkeästi lähdössä pois. Kahdella kysymyksellä saa ihan hyvin Kimistä oleellisen irti.

Bottaksen kanssa Mervi nyt on vaan yleisesti nolo, etenkin kun Valtterilla menee hyvin. Mut se taas on ihan toinen juttu.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Törmäsin uutiseen, jossa puitiin Alfan vaisua vaihetta ja kuinka valmistajien tämänhetkisestä kahdeksannesta sijasta saisi neljä miljoonaa dollaria enemmän kuin yhdeksännestä sijasta.

Ei siis mikään pikkukämmi tuo väärällä kierroksella ruutulipun heiluttaminen Suzukassa nyt kun miettii tarkemmin. En nyt jaksa tarkistaa Racing Pointin tilannetta ja lähimpiä kilpailijoita, mutta olisihan se aikamoinen farssi, että joku talli saa useita millejä enemmän palkintorahaa sen takia kun joku, jolla oli yksi tehtävä koko kisan aikana, ei osannut heiluttaa ruutulippua oikealla kierroksella.

Jos joku ei seurannut niin tarkkaan viikonlopun tapahtumia, niin Racing Pointin Perez kolaroi siis kisan alkuperäisesti kaavailulla viimeisellä kierroksella seinään pistesijalta (olikohan yhdeksäntenä), mutta koska ruutulippua oli syystä tai toisesta heilutettu jo kierrosta liian aikaisin, tulokset siltä kierrokselta jäivät voimaan.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Finninaama naureskeli itsensä nelosruutuun, on se fiksu kaveri kun oli jo selviämässä kuin koira veräjästä. Kertoo kaiken myös koko sarjan tuomaroinnista, jos aluksi tuollainen oltiin katsomassa läpi. Siinä kun olisi tapahtunut Bianchit tai edes jokin vaaratilanne, niin olisi aika paljon ollut seliteltävää niin sarjan johtoportaalla kuin Maxilla.

No mutta Bottaksellehan tämä sopii. Max ei yleensä saa päätään kasaan vastoinkäymisten jälkeen ja kolaa Hamiltonin pois avauskierroksella. Ferrari möhlii taktiikan kun molemmat kuskit huutavat radioon oikeutta itselleen. Albon jää nuolemaan näppejään kun stoppia ennen Valtteri rupeaa tykittämään vasara-kierroksia ja lopussa kuullaan hyvää musiikkia. Kimi luonnollisesti välttää kaikki hässäkät ja turva-auton avulla on seitsemäs.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Finninaama naureskeli itsensä nelosruutuun, on se fiksu kaveri kun oli jo selviämässä kuin koira veräjästä. Kertoo kaiken myös koko sarjan tuomaroinnista, jos aluksi tuollainen oltiin katsomassa läpi. Siinä kun olisi tapahtunut Bianchit tai edes jokin vaaratilanne, niin olisi aika paljon ollut seliteltävää niin sarjan johtoportaalla kuin Maxilla.

Tätä en kyllä ymmärrä tässä lajissa. Turvavarusteita kyllä kehitetään vaikka mitä, mutta sitten perusasiat ei ole kunnossa. Minusta 3 ruutua on tosi kevyt keltaisten lippujen huomioimattomuudesta.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Maxin rangaistus tosiaan on todella kevyt. Kimi esimerkiksi sai taannoin SPAssa 10 sec stop and go rangaistuksen vähän samantapaisesta tilanteesta.

Olisi kiva kuulla Red Bullin radioliikenne Valtterin seinään ajon jälkeen. Luulisi että siellä inssit ilmoittaa korvaan, että homma on selvä nosta ja jätä kierros kesken.

Ruudukon perälle tuosta olisi pitänyt tiputtaa ja lyödä tukku rankkupisteitä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mervihän vois käydä kysyyn Maxilta että miltä tuntuu pudota paalulta pari sijaa....

Voi tulla mielenkiintoinen Ferrarin välinen kitinä kumpi saa olla ykköskuski
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Vaikka Maxista kuljettajana pidänkin, niin enpä ole typerämpää tapaa nähnyt menettää paalupaikka. Tuon kolmen lähtöruudun pudotuskin tuntuu melko naurettavalta rangaistukselta ottaen tosiaan huomioon, kuinka kovia penaltteja vastaavista tilanteista on ennenkin jaettu.

Olisi kiva kuulla Red Bullin radioliikenne Valtterin seinään ajon jälkeen. Luulisi että siellä inssit ilmoittaa korvaan, että homma on selvä nosta ja jätä kierros kesken.
Ja vaikka inssit huuteleekin radioon, niin kuskeilta löytyy silmät päästä ja tuplakeltaisten aikana on yksinkertaisesti pakko hidastaa. Maxin toiminta on todella piittaamatonta tuossa kohtaa, kuten oli taannoin Räikkösen toiminta Belgiassakin. Vähän ihmettelin muutenkin Verstappenin vähättelyä Bottaksen kolaroinnista, että sieltähän se nousi jo autosta ylös yms.

Yksi parhaista kuljettajista koko sarjassa, mutta joskus voisi kyllä pitää suunsa kiinni.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuliko tuo Verstappenin paaluaika jo ennen tätä viimeistä kierrosta? Eli oliko tämä viimeinen puristus loppujen lopuksi täysin turha?
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tuliko tuo Verstappenin paaluaika jo ennen tätä viimeistä kierrosta? Eli oliko tämä viimeinen puristus loppujen lopuksi täysin turha?
Olisi ollut paalulla ilman viimeistä rutistusta.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Itse pelkään, että sataa Lewiksen laariin. Nyt ilmaiseksi nosto kolmosruutuun ja siitä helppo voitto kun Ferrarin sähläävät. Kolmannesta ruudusta on myös hyvä paikka lähteä Mexicossa kun saa imut edellä ajavilta.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Lopulta melko normikisa. Formulabingo täyttyi melko mukavasti.

HAMILTON:
- Voitto.
- Renkaat kestivätkin yllättäen ja autossakin oli vaurioita, mutta ei luonnollisesti liian pahoja.
- Tiimiradioon nyyhkytys ja taktiikkaosaston heittäminen bussin alle, vaikka he juuri voiton hänelle petasivat.
- Best fans litaniat.

BOTTAS:
- Joku sähläys, mikä estää todellisen voittotaistelun. Tällä kertaa aika-ajo ja huono startti.

FERRARI:
- Eturivin muuttuminen sijoiksi 2 ja 4 ilman teknisiä murheita tai kolarointeja.

RED BULL:
- Verstappen mulkkuilee itsensä nelosruutuun avaamalla pelkästään suunsa. Saavutus sekin, tyhmyydessään ainakin.
- Verstappenin ei saanut päätään kasaan rankusta, vaan nähtiin tuttua junnumaista ryntäilyä.
- Albon ei ole uhka kenellekään, mutta ottaa ne pisteet jotka tuolla autolla kuuluukin ottaa.

ALFA ROMEO:
- Ei onnistu mikään.

PIRELLI:
- Hardeilla olisi voinut ajaa vaikka koko kisan. Jännittävää.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
HAMILTON:
- Tiimiradioon nyyhkytys ja taktiikkaosaston heittäminen bussin alle, vaikka he juuri voiton hänelle petasivat.
Kuinka paljon tuossa mahtaa olla hämäämistä mukana? Jos Ferrari uskoi että hardit eivät kestäisi noin kauaa, niin Hamilton sai ajaa omilla hardeillaan rauhassa, Vettelin kuluneita mediumeita vastaan.

Ei sitä kuitenkaan helposti uskoisi että Ferraria pystyisi huiputtamaan kisasta toiseen, mutta kun on katsonut heidän taktisia suorituksiaan, niin en ihmettelisi vaikka uskoisivat että Mersu ajattaa kymmenen stopin taktiikalla, jos niin sanoisivat radiossa.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Kuinka paljon tuossa mahtaa olla hämäämistä mukana? Jos Ferrari uskoi että hardit eivät kestäisi noin kauaa, niin Hamilton sai ajaa omilla hardeillaan rauhassa, Vettelin kuluneita mediumeita vastaan.

Ei sitä kuitenkaan helposti uskoisi että Ferraria pystyisi huiputtamaan kisasta toiseen, mutta kun on katsonut heidän taktisia suorituksiaan, niin en ihmettelisi vaikka uskoisivat että Mersu ajattaa kymmenen stopin taktiikalla, jos niin sanoisivat radiossa.

On se aika huvittavaa kieltämättä, että pyöritetään kymmenien (satojen?) miltsien karusellia ja kaikki hiotaan aivan viimeisen päälle, mutta monesti koko viikonlopun tuloksen määrittelevä taktinen puoli hävitään kilpailijan vastaavalle kerta kerran jälkeen.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
On oikeasti hankala ymmärtää miten Ferrari voi ottaa taktisesti noin pahasti hanuriin. Ei ole kauheasti merkitystä vaikka auto olisi joukon nopein, kun pahin kilpailija vie taktisesti koko ajan.

Kyllä tämä on näin suomalaisten lasien läpi katsottuna melko karmea kausi. Hamilton on polkenut Bottaksen jo otsaa myöten suohon, eikä Kimin ja Alfan touhuissa ole muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kauheasti kehumista. Ei toimi auto eikä kuski.

Toki Leclercin ja Maxin suoritukset ovat olleet hienoja tällä kaudella, ja tuon kaksikon tulevaisuuden vääntöjä odottaa jo nyt. Ja pakkohan tuota Hamiltonia on arvostaa, aivan jäätävän kovaa suorittamista.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Kuinka paljon tuossa mahtaa olla hämäämistä mukana? Jos Ferrari uskoi että hardit eivät kestäisi noin kauaa, niin Hamilton sai ajaa omilla hardeillaan rauhassa, Vettelin kuluneita mediumeita vastaan.

Ei sitä kuitenkaan helposti uskoisi että Ferraria pystyisi huiputtamaan kisasta toiseen, mutta kun on katsonut heidän taktisia suorituksiaan, niin en ihmettelisi vaikka uskoisivat että Mersu ajattaa kymmenen stopin taktiikalla, jos niin sanoisivat radiossa.

Tämän takia Vettelkin varmaan halusi, että keskitytään omaan kisaan eikä ruveta liikaa toisia seuraamaan, kun vituiks menis kuitenkin.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Vaikka Verstappenilla onkin ollut omat huippuhetkensä kuluvalla kaudella, niin kyllä melkoinen notkahdus on hänen osaltaan tapahtunut heti Albonin tultua tallikaveriksi. Albon on voittanut Verstappenin kuudessa kilpailussa neljä kertaa ja kerännyt pisteitä reilusti enemmän luvuin 58-39.

Onko sitten Verstappen osannut käsitellä kovemman tallin sisäisen kilpailun huonosti vai onko kenties pitkä kausi alkanut viedä veronsa. Joka tapauksessa melko ailahtelevaisia otteita häneltä edelleen nähdään.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hamiltonia kohtaan kyllä arvostus nousee päivä päivältä, Ferrari on vauhdillisesti ollut selkeästi viimekisat edellä mutta niin vain sieltä jostain kaivaa sen viimeisen pykälän ja ottaa niitä voittoja ja hyviä sijoituksia liukuhihnalta. Vielä vaikka ei edes ole aivan kärkivauhdissa niin silti myös tuo auton varmasti maaliin eikä tee "verstappen" tyylillä ohituksia joissa vaarantuisi kisa jotenkin. Maltetaan ja ajetaan sitten ne kovat kierokset kun tarvitsee.

Bottakselta taas toivoisi jotain taistelukipinää ajamiseensa, nyt tuntuu ihan kun mummo lähtisi ajamaan moottoritietä, yhtä varovaista ja tylsää ajoa. Puhuu itse mestaruuksista ja Hamiltonin haastossa mutta aika puhetasolle jää. Toivottavasti edes mestaruden varmistamisen jälkeen löytyy se joku kipinä. Varmasti Hamiltonilla ykköskuskina voi olla parempi auto ja muuta mutta tuntuu vähän että ei edes yritä silloin kun paikka tulisi.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Musta taas tuntuu, että Bottas yrittää liikaakin silloin kun se paikka olisi, ja sen seurauksena mokaa. Hockenheimissa otti Strollia jahdatessaan turhankin riskillä ja pamautti seinään, kun olisi maltillisemmin ajamalla ottanut sen kakkossijan ja 16 pistettä enemmän kuin Hamilton. Heti perään sitten vielä Unkarissa yritti turhaan voittaa kisan ensimmäisessä mutkassa, minkä seurauksena putosi koko joukon hännille ja päästi näin Hamiltonin ottamaan ilmaiset 21 pistettä lisää etumatkaa. Silverstonessa sen sijaan oli juuri sopivaa röyhkeyttä Hamiltonia vastaan, mutta ei sellaista turhaa ahneutta. Nyt puolestaan taas paineen alla veti Meksikossa aika-ajoissa seinään, ja jo tuolla lahjoitti Hamiltonille isomman pistepotin viikonlopusta.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Onko sitten Verstappen osannut käsitellä kovemman tallin sisäisen kilpailun huonosti vai onko kenties pitkä kausi alkanut viedä veronsa. Joka tapauksessa melko ailahtelevaisia otteita häneltä edelleen nähdään.

Tästä viikonlopusta Maxille kuuluu iso aasinhattu päähän. Ensin paalupaikka ohi kun ei viitsinyt nostaa keltaisilla lipuilla. Kruununa täysin ylimieliset naureskelut asialle, vaikka tästä ei montaa kuukautta tarvitse mennä taaksepäin viimeisimpään kuolonuhrin vaatineeseen onnettomuuteen.

Kisassa sitten perus Maxia, ei nyt mitään täysin aivottomia syöksyjä, mutta hitusen paremmalla pelisilmällä olisi ajanut ehjän kisan ja ollut mahdollisesti podiumilla.

Driver of the day valinta oli täysi vitsi, mutta onhan se tietysti hienoa kun raivaa sijoituksia. Väliäkö sillä että itse aiheutti sen tippumisen joukon hännille.

Maxin ympärillä tuntuu olevan joku käsittämätön hype, että mies olisi jotenkin selkeästi gridin nopein kuljettaja. Nopea se on, mutta kyllä minä Leclercin nostan täysin samalle tasolle. Hamilton on selkeästi omassa kastissaan.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikös Verstappenilla ollut yhteensä kolme (vai enemmän) osumaa muiden autojen kanssa? Jännästi tuntuu sattuvan vieläkin samalle kaverille.

Hämis naureskeli pressissä, että on oppinut pitämään Maxiin etäisyyttä mutkissa.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Hannu Jortikka
Joo ainakin 3 osumaa oli ja sit oli huvittava kun jossain vaiheessa ajeli Magnussenia vastaan niin ohitti lopulta radan ulkopuolelta vaan. On se kyllä, urpo ja kova kuski.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Driver of the day valinta oli täysi vitsi, mutta onhan se tietysti hienoa kun raivaa sijoituksia. Väliäkö sillä että itse aiheutti sen tippumisen joukon hännille.
Kertoo ehkä enemmän lajin tilanteesta, että olemalla flipper-kuulana muiden autojen keskellä nousee "driver of the dayksi". Ohituksia pystyy pääasiassa tekemään joko DRS:llä tai sitten syöksyllä mutkaan, jolloin toisen on pakko väistää tai sitten kolahtaa. Ellei sitten ole järkyttävän isoa nopeuseroa. Jos ja kun likaisen ilman merkitystä saadaan pienennettyä, niin uskoisin että Maxin sädekehä hieman himmenee, kun ohituksia voi tehdä muutenkin kuin olemalla täysi mulkku. Ja noissa Maxin ohituksissa useammin kyllä kolahtaa, joka heikentää hänen sijoituksiaan pitkässä juoksussa enemmän kuin toisen yksittäisen kuljettajan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Knox

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Jos ja kun likaisen ilman merkitystä saadaan pienennettyä, niin uskoisin että Maxin sädekehä hieman himmenee, kun ohituksia voi tehdä muutenkin kuin olemalla täysi mulkku. Ja noissa Maxin ohituksissa useammin kyllä kolahtaa, joka heikentää hänen sijoituksiaan pitkässä juoksussa enemmän kuin toisen yksittäisen kuljettajan.
Esitän eriävän mielipiteen Verstappenin ohitustaidoista.

Silloin kun mies malttaa ottaa vähän iisimmin (kuten vaikkapa pitkään alkukaudesta), niin Max osaa kyllä hakea ohituksia jopa radan likaisilta alueilta normaalien ajolinjojen ulkopuolelta. Löytää myös ohitusmahdollisuudet monesti paikoista, joissa kukaan muu ei edes lähde yrittämään.

Korostan, että nämä temput onnistuvat vain kun kaveri malttaa ajaa ihmisiksi. Silloin kun hemmolle tulee vääränlainen beast mode, niin laji vaihtuu romuralliksi. Mielenkiintoista seurata, löytääkö Verstappen kultaisen keskitien ajamiseensa koskaan.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?
Korostan, että nämä temput onnistuvat vain kun kaveri malttaa ajaa ihmisiksi. Silloin kun hemmolle tulee vääränlainen beast mode, niin laji vaihtuu romuralliksi. Mielenkiintoista seurata, löytääkö Verstappen kultaisen keskitien ajamiseensa koskaan.
Pahoin pelkään, että vaikka ajamisessa sellaisen löytäisikin, niin löytyykö pitkäjänteisesti malttia kehittää autoa mestariksi asti?
Max vaikuttaa suhteellisen kärsimättömälle kaverille, kunhan ei sattuisi vain vaihtamaan väärässä hetkessä tallia ja romuttaa sillä mestaruuksien kaappaamisen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös