Mainos

Formula 1 – kausi 2019

  • 232 891
  • 1 280

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Huhheijjakkaa mikä lopetus kisalle.

Periaatteessa todella sääli, ettei Kimi päässyt Sainzin ohi ja sitä kautta kolmanneksi, mutta toisaalta olisi ainakin itseäni vähän jopa jäänyt häiritsemään jos Kimin uran todennäköisesti viimeinen podiumpaikka ei olisi oikeasti sisältänyt podiumille kiipeämistä naama peruslukemilla aurinkolasit päässä.

Ilmeisesti Sainziakin tutkitaan jostain vielä, joten odotellaan...
 
Suosikkijoukkue
Broadstreet Bullies, Scott Stevens, Wendel Clark
Saas sit näkee ketä muuta kuin Kubitcha ja Hulk ajoivat Brasiliassa uransa viimeisen F1 GP:n.... Riittääkö Räikkösellä motivaatio ajella ynnä muiden seassa kun tallin sisälläkään ei palikat ole oikein ojennuksessa. Ja toisaalta näkeekö Ferrari ylipäätään tarvetta Alfa-Romeo brändin kiillottamiselle F1:n kautta vai pistettäisiinkö panokset vaikka Alfan nimellä kulkevaan LMP-protoon?
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Ilmeisesti Sainziakin tutkitaan jostain vielä, joten odotellaan...
Ei tullut Sainzille penua, joten Kimi pysyy neljäntenä. Huima suoritus kuitenkin Alfalta, kun autot sijoilla 4 ja 5. Aika pitkään Kimi roikkui Gaslyn perässä kisassa, joten jollain uskomattomalla tsägällä olisi saattanut seistä jo kisan jälkeen tuolla podiumilla.

Onneksi vielä parin viikon päästä edessä mielikuvitukseton aavikkorata, koska olisihan se tyhmää päättää kausi näin hyvään kisaan. Ollaanko rehellisesti sanottuna Abu Dhabissa nähty ikinä viihdyttävää kisaa? Kimin voitosta huolimatta 2012 vuoden kisakin oli pääasiassa vain jonoajelua, ainoastaan Vettel pystyi Red Bullillaan järjestämään jonkunlaisen show'n silloin. Uskomattoman muovinen miljöö ja rata, jotka eivät valitettavasti varmaan ikinä poistu kalenterista.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Brasiliassa tuntuu melkein joka vuosi olevan hyviä kisoja, onkohan formuloissa koskaan ajettu samalla radalla 2 kisaa kauden aikana? jotenkin semmoinen rata että voisi aloittaa ja lopettaa kauden.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Onneksi vielä parin viikon päästä edessä mielikuvitukseton aavikkorata, koska olisihan se tyhmää päättää kausi näin hyvään kisaan. Ollaanko rehellisesti sanottuna Abu Dhabissa nähty ikinä viihdyttävää kisaa? Kimin voitosta huolimatta 2012 vuoden kisakin oli pääasiassa vain jonoajelua, ainoastaan Vettel pystyi Red Bullillaan järjestämään jonkunlaisen show'n silloin. Uskomattoman muovinen miljöö ja rata, jotka eivät valitettavasti varmaan ikinä poistu kalenterista.
On kyllä ihan jäätävän tylsä rata. Eniten hämmästyttää, että vaikka rahaa on varmasti suunnitella edes ihan ok rata, niin ei vaan perkele. Näissä Tilken uusissa radoissa kyllä kisojen viihdetaso vaihtelee todella paljon, vaikka rataprofiilit pääpiirteittäin noudattavat samaa kaavaa. Hyvinä ratoina tulee mieleen Bahrain, Sepang ja Austin. Puolestaan Abu Dhadi ja Sotshi voitaisiin poistaa samantien. Mutta niinkuin sanoit, tuskin tulevat poistumaan ikinä. Perinteiset ja viihdyttävät radat, kuten Hockenheim saavat puolestaan jäädä, mikä on sääli. Rahalla saa.
 

BaronFIN

Jäsen
Oivoi, vanha Hockenheim jäätävine suorineen ja nykyisine autoineen olisi kyllä ollut Priceless. Siinä olisi suoraan ollut kaksi DRS aluetta ja todennäköisesti olisi ollut aivan liian vaarallinen nykyautoille. Parempi ehkä näin, mutta silti... Sen olisin halunnut nähdä.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Oivoi, vanha Hockenheim jäätävine suorineen ja nykyisine autoineen olisi kyllä ollut Priceless. Siinä olisi suoraan ollut kaksi DRS aluetta ja todennäköisesti olisi ollut aivan liian vaarallinen nykyautoille. Parempi ehkä näin, mutta silti... Sen olisin halunnut nähdä.
Kun katsoo Bakun ja Vietnamin ratoja niin en nyt tiedä miten tuo Hockenheim olisi yhtään vaarallisempi ja muistaakseni tästä on käyty täällä keskustelua aiemminkin. Totta on kuitenkin, että Hockenheim olisi saanut pysyä kalenterissa ja Barcelonan olisi voinut heittää pois. Tylsä rata ja tylsä kaupunki.
 

Captain J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Jackets
Kun katsoo Bakun ja Vietnamin ratoja niin en nyt tiedä miten tuo Hockenheim olisi yhtään vaarallisempi ja muistaakseni tästä on käyty täällä keskustelua aiemminkin. Totta on kuitenkin, että Hockenheim olisi saanut pysyä kalenterissa ja Barcelonan olisi voinut heittää pois. Tylsä rata ja tylsä kaupunki.
Ero vanhan hockenheimin ja mainitsemiesi ratojen välillä on turva-alueet. Jos ei muisti petä, niin pitkät suorat on aika kapeaa ränniä, eikä niissä välillä olevissa shikaaneissakaan ole liikoja tiloja.

No, eipä tuo bakukaan kovin väljä ole, kun tarkemmin miettii :D mutta pääsuoran jälkeen on turva-alue hazardeja ohitusyrityksiä varten.

Lisäksi mikä tulee mieleen niin on se, että helpompi saada siirtokalusto paikalle nykyradoilla, toisin kuin hockenheimissa. En tiiä, puhdasta mutuilua. Silti mieluusti näkisin vanhan radan käytössä, vaikka ei moderni versiokaan ole yhtään hullumpi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onko jollain kuvaa Zandvoortin F1 radan viimeisestä kaarteesta, on kuulemma melkein yhtä kalteva kuin vanha Monza. Vaikea näin äkkisältään uskoa että sellaista nykyisillä ykkösillä ajetaan, mutta kaikki vaihtelu tylsiin ratoihin on positiivista.

_
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Linkkaan tähän Autosportin jutun tuosta Zandvoortin vikasta mutkasta. Aika kallellaan näyttäis olevan. Juttu on englanniksi, joten sori siitä. Voin kyllä kääntää jos joku tahtoo.

 

BaronFIN

Jäsen
Mitenköhän renkaiden kanssa? Michelinit hajosi Indyn viimeisessä mutkassa vasempaan takarenkaaseen kohdistuneen paineen vuoksi, joten Pirelli pelaa Zandvoortissa varman päälle: yhdellä sarjalla menisi koko viikonloppu.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Aika mielenkiintoisesti Maikkari listannut top-5 onnistujat järjestykseen: Hamilton, Verstappen, Leclerc, Sainz ja Bottas. En nyt ole täysin eri mieltä, mutta omissa papereissa onnistunein kuljettaja on ehdottomasti Alex Albon, joka tuli sarjaan keltanokkana, odotukset olivat hyvinkin alhaalla, oli jopa ainakin itsellä pelkona, että näinköhän Albon joulua Toro Rossolla näkee. No ei nähnyt, vaan nostettiin keltanokkana kesken kauden Red Bullille ehkä yhden dominoivimman (ainakin tiimin sisäisessä vertailussa) tallikaverin rinnalle ja on sielläkin tehnyt hyvää jälkeä, kukaan tuskin odotti että Albon sentään Verstappenia voittaisi, kun on näin kesken kauden liikkunut.

Oma top-5 onnistujat ovat:
1. Alexander Albon
2. Max Verstappen
3. Lewis Hamilton
4. Carlos Sainz jr.
5. Charles Leclerc.

Kunniamaininta Lando Norrisille.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Itselleni tämä kausi jää mieleen lähinnä Verstappenin aikuistumisesta, Leclercin noususta kärkikuskien joukkoon ja McLarenin uudelleensyntymisestä. Muuten aika sama kaava kuin aiemmillakin kausilla, Mercedes dominoi alkukautta ja vasta kesän aikoihin muut alkavat saada juonesta kiinni.

Ikuinen inhokkini eli Renault sen sijaan jatkaa vahvaa eteenpäin menemistä tallin autojen ajaessa sijoilla ynnä muut. Tallipäällikkö kulutti viime kaudella kaiken energian Red Bullin haukkumiseen ja tällä kaudella taisi olla naurunaiheet vähissä, kun asiakastalli McLaren pesi oman tehdastiimin noin 100-0. Harmittaa että niinkin sympaattinen kuski kuin Danny Ric meni mukaan tuohon ranskalaisten sekoiluun.
 
Viimeksi muokattu:

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Melkeen pitäisi nostaa tuossa onnistujaksi ihan Mercedeksen tallina. Ainoa sähläys tuli Saksassa, tosin siellä aika moni muukin sähläsi. Muuten aika vähissä olivat virheet. Jos niitä tuli, eivät ne kostautuneet samalla tavalla kuin Ferrarilla. Esim Monacossa Hamiltonille tehtiin väärä rengasratkaisu, mutta kun ohi ei vaan tulla niin päästiin kuin koira veräjästä.

Suorituskykynä kyllä täysin hallittua toimintaa taas. Aika-ajoissa Ferrari pääsi nokittamaan kesätauon jälkeen, mutta kisavauhdissa täysin ylivertainen auto. Ennen kautta oli puhetta, että uudet renkaat sopivat Mersun rungolle parhaiten, tämä luonnollisesti kiistettiin. Jostain kumman syystä tuntui kuitenkin useimmissa kisoissa, että juuri tuo rengaskestävyys pystyttiin kontrolloimaan hyvin tehokkaasti ja jakamaan vauhtia tasaisesti. Ferrarin voitot tulivat kaikki sen ansiosta, että saivat aloittaa paalulta ja pitivät vain nopeamman Mersun takana suoravauhtinsa ansiosta. Reb Bullin voitot puolestaan heille suotuisilla radoilla. Ei nyt päästy sentään vuoden 2016 dominointiin, mutta kyllä vaan jäätävän konemaista toimintaa jälleen kerran.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Leclerc selviää ilman hylkäämistä. Sen sijaan Ferrarille 50 000€ sakot. Nämä sakkorangaistukset ovat kyllä yhtä tyhjän kanssa ja yksittäinen podiumsija on varmasti tärkeämpi kuin joku tonni rahaa. Philip Morrisihan tuon maksaa vaikka omasta pussistaan, jotta saadaan Mission Winnow pallille.
Juuselat ovat kitisseet parikin kautta siitä, miten kuskeja rangaistaan moottorin vaihdoista yms, mutta jos niistäkin alettaisiin jakamaan sakkoja, niin varmasti olisi kannattavaa "ostaa" kuskeille tuoreita moottoreita, jolloin rikkaat tallit taas hyötyisivät tästäkin.
 
Viimeksi muokattu:

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mun mielestä noi Mildhin kirjoitukset ovat olleet lähes luokatonta "analyysiä" viime vuodet. Ihan kuin tyyppi ei seuraisi ollenkaan mitä oikeasti on tapahtumassa esim. Räikkösen suhteen. Kyseessä on 40-vuotias kuski, josta Mildh kirjoittaa ikäänkuin Räikkönen olisi kyttäämässä ensi kaudella taas jotain näytönpaikkaa eikä jäähdyttelemässä viimeistä vuottaan. Samoin Bottaksesta kirjoitti just viikko tai kaksi sitten kuinka ensi kauden jälkeen voisi vaihtaa parempaan talliin halutessaan. Eihän tota viitsi edes kommentoida.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Sellainen kausi. Mieleen jää Lewiksen dominointi, Leclercin ja Maxin väläyttelyt ja Mclarenin nousu.

Vähän pelkään että ensi kausi tulee olemaan Bottakselle haastava. Jos Ferrari ja Red Bull ovat kauden alusta asti haastamassa Mersua, joutuu Mersu tekemään nopeasti päätöksen ykköskuskista ja ihme on, jos se kuski ei ole Hamilton. Mersu haluaa olla se talli, jonka kanssa Lewis voittaa seitsemännen mestaruuden. Tietysti jos muut ovat yhtä kaukana kauden alussa mitä tälle vuodelle, voi Mersujen antaa vääntää keskenään.

Ja tämän lajin suurin syöpä on nämä paskat radat kuten eilen nähtiin. Täysin mitäänsanomaton rata, mutta kun tarpeeksi maksetaan niin totta helvetissä kausi lopetetaan siellä. Brasilian pitäisi aina ja ikuisesti olla kauden viimeinen.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä kausihan oli kokonaisuutena varsin hyvä ja viihdyttävä, mutta kauden loppu jätti kyllä happaman maun. Mestaruus ratkesi taas turhan ajoissa ja osa radoista on niin tylsiä, ettei niillä pitäisi ajaa ollenkaan.

Ensi kaudesta saattaa tulla todella mielenkiintoinen. Leclerc astetta valmiimpana, Verstappen takuuvarmasti jälleen iskussa ja Honda saattaa tarjota Red Bullille vihdoin riittävästi voimaa. Hamilton on aina totutun kova ja Bottas saattaa hyvinkin hämmentää pakkaa. Niin, ja onhan siellä vielä Vettel, joka tekee takuulla jotain meielenkiintoista, vaikka tuskin enää mestaruudesta taistelee.

Renault ja McLaren voivat nousta lähemmäs kärkeä, mutta tuskin aidosti voivat saavuttaa kärkitalleja vielä ensi kaudella. 2021 voi olla realistisempi aika näille talleille nousta parrasvaloihin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Brasilian pitäisi aina ja ikuisesti olla kauden viimeinen.
Juu, mutta toisaalta ei se Interlagos tänä vuonna olisi paljon mitään tarjonnut ilman muutamaa x-factoria. Eli aika kiltistihän siellä kärjessä ajettiin peräkanaa muutaman sekunnin eroilla, Leclerc teki drs-nousua ja Bottas oli niin hidas että epäiltiin eri taktiikka. Nämä vähän sekoitti pakkaa, mutta lopulta teknisestä viasta ja Ferkun sekoilusta johtuvat turva-autot teki kisasta muistettavan. Nämä samat olisi voinut sattua Abu Dhabissakin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juu, mutta toisaalta ei se Interlagos tänä vuonna olisi paljon mitään tarjonnut ilman muutamaa x-factoria. Eli aika kiltistihän siellä kärjessä ajettiin peräkanaa muutaman sekunnin eroilla, Leclerc teki drs-nousua ja Bottas oli niin hidas että epäiltiin eri taktiikka. Nämä vähän sekoitti pakkaa, mutta lopulta teknisestä viasta ja Ferkun sekoilusta johtuvat turva-autot teki kisasta muistettavan. Nämä samat olisi voinut sattua Abu Dhabissakin.

En tiedä mutta jostain syystä tuntuu että melkein joka vuosi niitä sattumia tulee joko sateen tai muun kolaroinin avulla. Semmoinen rata jossa kuitenkin keskimäärin tuntuu sattuvan paljon enemmän kun monella radalla yhteensä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jonkin verran väläytetty sitä myös kuinka hyvin Lecler pärjäsi kimiin verrattuna, mutta ei lopulta tuossa nyt kuitenkaan pisteitäkään niin paljon enemmän mitä Kimillä viimekaudella oli ja samaan aikaan myös talli on aika sekasorkkoinen sisältä päin ja saatu tallikaveri menettämään otteensa ajoon melkein täysin. Jos valintoja miettii niin en tiedä olisiko Ferrarin kannalta ollut niin huono asia vielä mennä kausi Vettel- Kimi kaksikolla ja sen jälkeen alkaa rakentaa tallia Leclerin ympärille. Nyt jäi hieman kuva että Lecler ei ehkä kokonaan vielä valmis ja samalla Vettelin itseluottamus saatu murenemaan ihan kokonaan ja syö sitten aseita Mersuja vastaan.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Juu, mutta toisaalta ei se Interlagos tänä vuonna olisi paljon mitään tarjonnut ilman muutamaa x-factoria. Eli aika kiltistihän siellä kärjessä ajettiin peräkanaa muutaman sekunnin eroilla, Leclerc teki drs-nousua ja Bottas oli niin hidas että epäiltiin eri taktiikka. Nämä vähän sekoitti pakkaa, mutta lopulta teknisestä viasta ja Ferkun sekoilusta johtuvat turva-autot teki kisasta muistettavan. Nämä samat olisi voinut sattua Abu Dhabissakin.

Jostain syystä Brasiliassa sitä X-factorya on tarjolla aina jossain muodossa. Tykkään tuosta radasta helvetisti ja yleensä tuolla tapahtuu.

Jonkin verran väläytetty sitä myös kuinka hyvin Lecler pärjäsi kimiin verrattuna, mutta ei lopulta tuossa nyt kuitenkaan pisteitäkään niin paljon enemmän mitä Kimillä viimekaudella oli ja samaan aikaan myös talli on aika sekasorkkoinen sisältä päin ja saatu tallikaveri menettämään otteensa ajoon melkein täysin. Jos valintoja miettii niin en tiedä olisiko Ferrarin kannalta ollut niin huono asia vielä mennä kausi Vettel- Kimi kaksikolla ja sen jälkeen alkaa rakentaa tallia Leclerin ympärille. Nyt jäi hieman kuva että Lecler ei ehkä kokonaan vielä valmis ja samalla Vettelin itseluottamus saatu murenemaan ihan kokonaan ja syö sitten aseita Mersuja vastaan.

Minusta vaihto oli hyvä. Kimi ei ollut riittävän nopea, eikä Kimi tarjonnut todellista uhkaa Vettelille. Kimi on allekirjoittaneen suosikki, mutta ei Kimi tuossa iässä kuulu enää kärkitalliin. Tietysti ajoi tasaisesti, eikä aiheuta tallissa ongelmia, mutta Leclerc teki aika tylyä jälkeä. Ja niinhän sen kuuluu mennäkin, toinen on radan vanhin kuljettaja, toinen nuori potentiaalinen mestari.

Ferrari on täynnä idiootteja jos Leclerc ei ole ykköshevonen ensi kaudella. Vettelin pään kestävyys on nähty. Leclerc oli mielestäni kauden positiivisin asia, käsitteli paineet aivan perkeleen hyvin ja ajoi loistavasti. Virheitä sattuu mutta vauhtia riittää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös