Formula 1 – kausi 2019

  • 230 012
  • 1 280

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Eiköhän Red Bull ja Renault ole tällöin kärkivaihtoehdot. RedBull vaihtanee Gaslyn ja Bottas on kuitenkin näyttänyt, että pystyy olemaan lähellä Hamiltonia ja joskus jopa edelläkin.
Onko Red Bullin loppupeleissä kovin järkevää potkia Gaslya pihalle? Nykyinen auto kun taitaa olla aika pitkälti Verstappenin ympärille rakennettu, joten vähän sama tilanne taitaa olla kuin Kimillä Alonson kanssa 2014. Silloin Alonso pystyi haastamaan voitoistakin välillä, mutta Kimi taas hiihteli aivan missä sattuu. Se mistä Gasly voi paikkansa menettää on Hockenheimin kisan kaltaiset hölmöilyt, muuten en usko tämän menettävän paikkaansa.

Renault olisi Bottaraiselle hyvä paikka, jos nämä esittäisivät joskus jotain konkreettisia kehityksen merkkejä. Tallipäällikön johdolla uhottu ja naureskeltu Red Bullille, kun vaihtoivat Hondalle ja nyt oma talli kyntää kisasta toiseen pistesijojen ulkopuolella.
 

joceri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Gaslyn tilanne myös tulee olemaan ihan jännä, ajaa Kimiä vastaan 7-8 sijoista samaan aikaan kun tallikaveri taistelee Hamiltonia vastaan voitosta kisasta toiseen.

On kyllä heikko kuski. Näytti hyvältä viime kaudella, kun sai ajaa umpisurkean Hartleyn tallikaverina. Todellinen taso on tullut esiin tällä kaudella.

Räikkönen ajaa mahtavaa kautta. Kasassa jo 31 pistettä, kun koko viime kaudella ylistetty Leclerc keräsi Alfalla 39 pistettä.

Bottaksen korvaamisessa Oconilla en näe Mersun kannalta mitään järkeä (paitsi, että Ocon kuuluu Toton tiimiin). Ocon otti viime kaudella MM-sarjassa turpiin jopa Pereziltä ja muutenkin näytöt F1:ssä ovat mitättömät. Bottaksen aikana Mersu on kuitenkin haalinut kaikki mestaruudet.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Kohtalaisen surkea kisa näin suomalaisfanin puolesta, mutta kun alkoi näyttää todennäköiseltä, että kärkipaikka on uhattuna sai kaavittua vielä uutta mielenkiintoa kilpailuun. Harvoin jos koskaan on tullut Hamiltonin voiton puolesta oltua näin iloinen, varsinkin kun nykyisin melko sympaattinen Verstappen oli ajamassa varman oloiseen voittoon. On se vain niin kun kilpailun loppupuolella ajamalla otetaan ykköspaikka niin se on sitä mitä formulat kaipaa. Noin ne voitot pitääkin ottaa.

Paalulta varmistellen ruutulipulle ykkösenä on varmaan kuskista ja etenkin tallista hieno suoritus, mutta katsojalle se ei tarjoa paljoakaan.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Renault olisi Bottaraiselle hyvä paikka, jos nämä esittäisivät joskus jotain konkreettisia kehityksen merkkejä. Tallipäällikön johdolla uhottu ja naureskeltu Red Bullille, kun vaihtoivat Hondalle ja nyt oma talli kyntää kisasta toiseen pistesijojen ulkopuolella.

Jep, resurssien puolesta Renault voisi olla villi kortti kun tekniset säännöt taas merkittävästi muuttuvat. McLaren olisi toinen hyvä vaihtoehto keskikastin talleista joka voi nousta tuollaisessa mylläyksessä, mutta Sainz jr ja Norris taitavat olla tallin tärkeysjärjestyksessä edellä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Paalulta varmistellen ruutulipulle ykkösenä on varmaan kuskista ja etenkin tallista hieno suoritus, mutta katsojalle se ei tarjoa paljoakaan.
Oli kyllä tänään Hungaroringin kisaksi poikkeuksellisen viihdyttävä kisa. Useinhan tuolla nähdään umpitylsää köröttelyä mutta tänään oli hyvä kisa. Toki Bottaksen suoritukset harmittavat, mutta jos neutraalein lasein katsoo niin hieno kilpailu.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Jep, resurssien puolesta Renault voisi olla villi kortti kun tekniset säännöt taas merkittävästi muuttuvat. McLaren olisi toinen hyvä vaihtoehto keskikastin talleista joka voi nousta tuollaisessa mylläyksessä, mutta Sainz jr ja Norris taitavat olla tallin tärkeysjärjestyksessä edellä.

Sainzin ja Norrisin sopimus kaudelle 2020 on jo julkistettu - joo toki kaikki saadaan rahalla sovittua etc. mutta Bottas & taustajoukot eivät taida tallipaikasta maksaa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Sainzin ja Norrisin sopimus kaudelle 2020 on jo julkistettu - joo toki kaikki saadaan rahalla sovittua etc. mutta Bottas & taustajoukot eivät taida tallipaikasta maksaa.

Jep, ja onhan Norris esimerkiksi kyllä sellainen talentti jota ei kannata McLarenin hukata, Sainz pätevä aseenkantaja. Oikein muuta vaihtoehtoa ei ole kuin Vettelin mahdollisesti lopettaessa hypätä Red Bullille tai Ferrarille(jossa tosin tarjolla vain kakkoskuskin paikka) ensi kaudelle. Spa on Valtterille ultimaattisen tärkeä, jos Toto ei olisi tajunnut katsoa Valtterin ja taustajoukkojen bluffia alkukauden jälkeen, olisi Valtterin paikka Mersulla jo sementöity. Ocon ei kuitenkaan esittänyt mitään niin ylimaallisia suorituksia Force Indialle että Toto voi hänet heittää kylmiltään Hamiltonin rinnalle ellei Bottas kuse koko loppukautta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ajaa muuten Carlos Sainz helvetin hyvää kautta. Vähän jotenkin hiipii siellä taustalla, kun jengi hypettelee jotain Norrisia koko ajan.
Sainzilla kasassa 58 pistettä ja johtaa aika selvästi tuota "best of the rest" tai "formula 1.5"-luokkaa ja on myös vain viisi pistettä Gaslyn perässä, mikä kertoo Gaslyn kaudesta kaiken. Verstappenilla melkein kolme kertaa enemmän pisteitä kuin Gaslylla.
Norrisilla pisteitä on tällä hetkellä 24.

Kimillä 31 pistettä, Gioninazzilla 1. Kokemus ja varmuus puhuu puolestaan.

Saapa nähdä minkälainen Bottas nähdään kesätauon jälkeen. Paskin mahdollinen lopetus nämä pari viimeistä kisaa ennen taukoa.

Bottas on nyt joka kausi Mersulla ajanut suht hyvän alkukauden, mutta joka ikisellä kaudella se taso on tippunut älyttömästi loppukautta kohden.
Redditissä oli viikonloppuna tilastoa siitä, että kesätaukoon asti on aina olleet Hamilton-Bottas aika-ajot suht tasaisia luokkaa 7-5 Hamiltonille, mutta kesätauon jälkeen on sitten loppukauden osalta sama tilasto ollutkin jotain luokkaa 15-6 jne.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Kaikesta huolimatta uskon Valtterin jatkavan Mesen puikoissa ensi kaudellakin. Mersulla ei ole mitään järkeä muuttaa nykyistä paria, jossa Hamilton on yleensä nopeampi ja toinen tuo riittävästi pisteitä tallille eikä myrkytä ilmapiiriä millään tavalla.

Valtteri on enemmän tai vähemmän omatoimisesti heittänyt 23-36p romukoppaan kahdessa viime kisassa. Olisihan nuo pitäneet edes jollakin tapaa MM-skabaa käynnissä kesätauon jälkeen, varsinkin kun muistaa Hamiltonin olemattoman pistesaaliin Saksasta. Tuosta Bottaksen osumasta Leclerciin tuli aika heikosti uusintoja, joten mikäli tilanne ei mennyt Valtterin piikkiin, niin sitten kävi vain huono tuuri. Toisaalta tuntuu, että osa kuskeista (esim. Hamilton, Räikkönen tai tämän kauden Verstappen) onnistuvat välttämään tuollaiset kontaktit lähes aina.

Kimmo Räikkönen vetää kyllä Sainzin kanssa todella kovalla tasolla keskikastissa. Alfan keskinäiset kisasuoritukset ovat nyt 11-1, mikä kertoo niin Kimin varmuudesta kuin Giovinazzin vaisuudesta. Muistaakseni tuo ainoa tappiokin tuli jonkun Kimistä riippumattoman seikan johdosta Kanadassa, jossa Kimi oli pitkään tallikaverin edellä.

Oli muuten aivan helvetin hieno peli Hamiltonin taktiikkaosastolta. Ei tuon paremmin voi pelata kakkossijalta radalla, jossa ohittaminen on hankalaa. Ensiksi venytetään ensimmäinen stintti hieman Verstappenia pidemmäksi. Ok, kisan lopussa ei vielä merkittävää eroa renkaiden kestävyydessä ja Hamiltonin palattua +6 sek Maxin perään stopilta näytti (saatiin muille näyttämään) siltä, että Red Bull oli tällä kertaa vähän skarpimpi taktisesti. Loput tiedetäänkin.
 
Viimeksi muokattu:

Byvajet

Jäsen
Bottas on nyt joka kausi Mersulla ajanut suht hyvän alkukauden, mutta joka ikisellä kaudella se taso on tippunut älyttömästi loppukautta kohden.

Uho ja kova yrittäminen harvoin ovat toimivia keinoja menestykseen. Niistä seuraa vain jatkuva stressi, joka heikentää sekä suoritusta että nakertaa henkisiä voimavaroja kilpailujen ulkopuolella. Jos jokainen tappio Hamiltonille jää kaivertamaan mieltä, loppukautta kohti mentäessä paine on kasvanut kohtuuttomaksi.

Kun Bottas asennoituu psykologisesti ajamaan kilpaa kiistämättä nopeampaa Hamiltonia vastaan, hän joutuu elämään jatkuvassa epäonnistumisen tunteessa. Bottaksen pitäisi hyväksyä tämänhetkinen hitaamman kuskin asemansa ja ajaa sen mukaisesti.

Tasaisen varmoilla ja stressittömillä perussuorituksilla paikka huipputallissa olisi todennäköisempi. Yliyrittämisellä joutuu huonompaan talliin, jolloin haaveet suuresta menestyksestä voi haudata lopullisesti.

Eilenkin kilpailu kaatui yliyrittämiseen. Kun Bottas ei pystynyt hyväksymään, että Hamilton menee ohi, seuraus sitten oli mikä oli. Tilanteessa ei ollut mitään sellaista, mikä olisi pakottanut rikkomaan auton. Sen teki ylikuumentunut pää.

Bottaksen onni on ollut Mersun ylivoima, joka on peittänyt epäonnistuneita suorituksia. Kun pisteitä tulee joka tapauksessa paljon, eivät Bottaksen epäonnistumiset ole haitanneet.

Eri asia on sitten se, uskooko Mersu itsekään ylivoiman jatkuvan. Aivan varmasti tallissa tiedostetaan, että mikä menee ylös, tulee myös alas. Siksi en lainkaan ihmettelisi, jos Bottaksen tilalle kokeiltaisiin toista kuskia, joka ehkä toisi tarvittavat pisteet mestaruuteen tiukassa kilpailussa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Eilenkin kilpailu kaatui yliyrittämiseen. Kun Bottas ei pystynyt hyväksymään, että Hamilton menee ohi, seuraus sitten oli mikä oli. Tilanteessa ei ollut mitään sellaista, mikä olisi pakottanut rikkomaan auton. Sen teki ylikuumentunut pää.
Niinjoo. Bottaksen ylikuumentunut pää imaisi magneetin lailla Lecterin auton tämän etusiipeen.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Bottaksen pitäisi hyväksyä tämänhetkinen hitaamman kuskin asemansa ja ajaa sen mukaisesti.
Bottas on ajautunut jokaisella Mersu-kaudella apupojan asemaan kauden kääntyessä loppua kohden. Eli kakkoskuskiksi, sitä ei ainakaan viime kaudella käynyt kiistäminen.

Asetelma ei kuitenkaan ole täysin samanlainen kuin Ferrarilla vuosituhannen alun dominoinnissa, jossa kakkonen oli vain sen ehkä kerran kaudessa Schumia nopeampi. Bottas on alkukaudesta aina pärjännyt Hamiltonille ja tämän kauden alussa oikeasti jopa vaikutti siltä, että Hamilton joutuu lyömään kaiken peliin tallin sisällä. Kilpa-autoilija, joka saa ajaa maailman parhaassa tallissa ja onnistuu silloin tällöin, varsinkin kauden alkuun peittoamaan gridin ykköskaverin, ei kyllä ehdoin tahdoin rupea himmailemaan tuossa kohden. Varsinkin kun Mersun sisällä on tiettyyn pisteeseen saakka lupa kilpailla tallikaveriaan vastaan.

Kyllä Wolff ja viiksivallu olisivat jo Melbournessa sanoneet Valelle, mikäli haluavat kauden alusta saakka nössö-Valtteria hidastelemaan vastustajia. Eli voittoa tavoitteleva Bottas on toistaiseksi ollut se, mitä Mersu on halunnut Valtterista. Asetelma voi piste-eron takia muuttua lähikisoissa, etenkin jos Verstappen rupeaa joka kisassa olemaan uhkana Hamiltonille.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eilenkin kilpailu kaatui yliyrittämiseen. Kun Bottas ei pystynyt hyväksymään, että Hamilton menee ohi, seuraus sitten oli mikä oli. Tilanteessa ei ollut mitään sellaista, mikä olisi pakottanut rikkomaan auton. Sen teki ylikuumentunut pää.
Bottas taisteli siinä tilanteessa juuri kuten kilpakuskin pitääkin taistella. Hamilton oli tuohon osumaan syyllinen, kun lähti ohittamaan todella aggressiivisesti ahtaassa paikassa. Osuma Leclercin kanssa oli myös puhtaasti Leclercin syytä.

Se on ihan totta, että Bottaksen pitäisi pystyä parempaan ja on itse möhlinyt paljon pisteitä tällä kaudella, mutta eilinen kisa ei lukeudu niihin.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Kyllä minäkin osittain uskon Valtterilla olevan liikaa puristusta. Ja ihmekö tuo, kun antaa kaikkensa ja silti ei riitä, niin kyllähän se rentous helposti katoaa tekemisestä. Valtteri on kuitenkin huippu-urheilija, joka on päässyt maistamaan voittamista, paaluja, sekä sarjan johtoa, niin totta kai mies janoaa näitä jatkossakin. Nyt meni pahimmat mahdolliset kisat vituksi, joten jännä nähdä mitä Mersu tekee. Ocon Tuskin haastaa Lewistä yhtään kovemmin.

Lewis osoitti kyllä jälleen tasonsa, aivan jäätävän kova suoritus. Mua kyllä vituttaa tuo itkeminen kun kaikki ei mene nappiin, kauheaa vinkumista ja sitten kisan jälkeen ollaan #blessed#stillirise#nevergiveup. Mutta on se vaan kova.

Kimi Matias on kyllä hurja. Eihän tuon parempaa kuljettajaa tuolle Tallille voi saada. Nopea, tasainen ja tuo pisteitä jatkuvasti. Ottaa autosta kyllä kaiken irti, hieno nähdä että mies vielä selvästi nauttii ajamisesta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eri asia on sitten se, uskooko Mersu itsekään ylivoiman jatkuvan. Aivan varmasti tallissa tiedostetaan, että mikä menee ylös, tulee myös alas. Siksi en lainkaan ihmettelisi, jos Bottaksen tilalle kokeiltaisiin toista kuskia, joka ehkä toisi tarvittavat pisteet mestaruuteen tiukassa kilpailussa.

Veikkaan että myös tiedostavat sen että Hamilton voi vaihtaa tallia tai lopettaa ensikauden jälkeen sen takia saattavat kokeilla Oconia jos pystyisikin tekemään "Rosbergit" ja olemaan hyvällä kaudella kuitenkkin maailmanmestaruuden arvoinen. Ei jäädä sitten ihan tyhjänpäälle jos ei saada toiseen autoon mitään Lecleriä, Vetteliä tai Verstappenia.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Mua kyllä vituttaa tuo itkeminen kun kaikki ei mene nappiin, kauheaa vinkumista ja sitten kisan jälkeen ollaan #blessed#stillirise#nevergiveup.

Tuo kyllä pistää itselläkin vihaksi. Mietin toisinaan millaisiin suorituksiin Hämis pystyisi jos sillä olisi ruotsalaisen itsevarmuus tiukassa tilanteessa jos jätkä repii tuollaisia tuloksia jo luovutettuaan pelin. Saksassakin nyyhkytti tiimiradioon, että pitäisi laittaa kamat kasaan ja lähteä vittuun mutta sieltä vain pari ilmaispistettä lopulta napsahti.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Muistelen jostain lukeneeni, että Bottas oli kieltäytynyt, kun talli tarjosi mahdollisuutta taistella psykologin avustuksella henkimaailman ongelmia vastaan. Vale oli vastannut jotain tyyliin "kyllä minä itse omat ongelmani selvitän". Hyvin tyypillinen suomalaisen miehen suhtautuminen ulkopuoliseen apuun.

Joidenkin kohdalla tällainen ajattelumaailma ja suhtautuminen toimii, koska jotkut voivat oikeasti omin tavoin ratkoa omat ongelmansa psyykkisellä puolella. Mielestäni Kimi menee tähän kategoriaan. Kaikkien kohdalla tämä ei toimi ja Vale menee nähdäkseni tähän kategoriaan.

Mielestäni Valen pitäisi avoimemmin ottaa vastaan ulkopuolista apua ihan yleisellä tasolla. Tuntuu että nyt mies jää yksin pimeään nurkkaan mietiskelemään mikä kaikki menee pieleen ja homma ei vaan toimi. Vale on oikeasti todella nopea kuski, mutta ei ole mersulla ajaessaan ollut yleensä omalla tasollaan, koska taistelu Hamiltonin kaltaista kuljettajaa vastaan on henkisesti todella vaikeaa.

Toki jos nyt pakon edessä tulee vaihdettua tallia, niin sekin voi ratkaista asioita, mutta on harmillista mikäli siihen ajaudutaan.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Tuo kyllä pistää itselläkin vihaksi. Mietin toisinaan millaisiin suorituksiin Hämis pystyisi jos sillä olisi ruotsalaisen itsevarmuus tiukassa tilanteessa jos jätkä repii tuollaisia tuloksia jo luovutettuaan pelin. Saksassakin nyyhkytti tiimiradioon, että pitäisi laittaa kamat kasaan ja lähteä vittuun mutta sieltä vain pari ilmaispistettä lopulta napsahti.

Eiköhän tämä ole osa kaverin showta, saadaan asiat näyttämään aina pahemmalta ja vaikeammalta mitä oikeasti ovat. Tästähän Rosberg sanoi myös taannoin, että Hämä nauttii nimenomaan siitä. Varmasti entisenä tiimikaverina tietää mistä puhuu. Paras kuski, ei siinä hands down. Mutta vähän tommoinen jonne kaveri kyllä on.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Ihmisoikeuksien puolesta kiivaasti taisteleva Saudi-Arabia on ilmeisesti saamassa oman F1-kisansa.

Rahan voima ei koskaan petä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sanoisin että tämä kausi on kuitenkin ollut Bottaksen paras Mersulla. Aika ajot taitaa olla 6-5 Hamiltonille, joka on kuitenkin kaikkien aikojen paras hommassa. Mahtoiko Rosberg pärjätä koskaan noin hyvin? Pari viime kisaa on mennyt vihkoon ihan täysin ja MM-taisto on sitämyöten ohi, mutta olisi se aika erikoista korvata Bottas tämän kauden perusteella, varsinkin kun ei ole mitään kunnollista korvaajaa.

Olikohan se Azerbaidzanin jälkeen kun Hamilton ilmoitti ettei ole enää Mr Nice Guy Bottasta kohtaan, ja aika murhaavaa on ollut meno sen jälkeen. Tälläkin palstalla taidettiin hehkuttaa että on hyvä että Hämiksellä menee tunteisiin, mutta paskan vitut se alkoi ajamaan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Sanoisin että tämä kausi on kuitenkin ollut Bottaksen paras Mersulla. Aika ajot taitaa olla 6-5 Hamiltonille, joka on kuitenkin kaikkien aikojen paras hommassa. Mahtoiko Rosberg pärjätä koskaan noin hyvin?
Kaudella 2014 Rosberg vei Hamiltonia aika-ajoissa paalupaikkojen muodossa lukemin 11-7. Lisäksi Itävallan GP:ssä Rosberg ajoi kolmanteen lähtöruutuun ja Hamilton jäi ilman aikaa Q3:ssa ollen aika-ajojen yhdeksäs, eli tuolla kaudella aika-ajojen taistelu meni Nicolle 12-7 lukemin.

Tuo oli muuten ainoa kerta tuolla kaudella kun paalupaikan vei joku muu kuin Mersun kuski. Paalulla oli - rumpujen pärinää... - ... Williamsin Felipe Massa ja kakkosruudussa... saman tallin Valtteri Bottas! Kisassa toki sitten Mersuille kaksoisvoitto järjestyksessä Rosberg-Hamilton ja kolmantena oli sitten muuan Bottas.

Ihan mielenkiintoinen tulosluettelo muuten sikälikin kun kilpailun top 10:ssä peräti seitsemän kuskia käytti Mersun moottoria. Mersun omalle tallille siis kaksoisvoitto, lisäksi sijat 3-4 meni Williamsille järjestyksessä Bottas-Massa, sijalla 6 oli Force Indian Sergio Perez, sijalla 7 McLarenin Kevin Magnussen ja sijalla 9 Force Indian Nico Hülkenberg. Mersun ulkopuolelta pisteille pääsi ainoastaan Ferrarit Fernando Alonso sijalla 5 ja Kimi Räikkönen sijalla 10 ja lisäksi Daniel Ricciardo Red Bull-Renaultilla sijalla 8.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös