Formula 1 – kausi 2018

  • 299 150
  • 1 853

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
En näe kyllä mitään yhtäläisyyttä Alonso/McLaren Honda -kuvioon, koska Sauberilla on käytössä sarjan parhaan voimanlähteen asiakasversiot. Lisäksi vielä tuo Alfa Romeo -brändi tekee sen, että emoyhtiöllä on tässä kuviossa muitakin intressejä kuin pelkkä Sauberilta tuleva raha.

Se on sitten eri asia mihin asti auton vauhti riittää, mutta tuskin nyt ainakaan tehon puutteesta tai jatkuvista konerikoista tarvitsee kiukutella radioon.

Niin no, McLaren on Sauberin ja sen sarjan parhaan voimanlähteen edellä kauden pisteissä, Alonso/McLaren yhdistelmällä on enemmän pisteitä tällä kaudella kasassa kuin Sauberin kaksikolla yhteensä. Sauber on tällä kaudella tuolla voimanlähteellä toiseksi viimeisenä, vain umpisurkea Williams kahdella turistikuskilla on jäänyt taakse. Sauberilla on pitkä matka päästä edes McLaren/Alonso tasolle.
 
Viimeksi muokattu:

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vähän kaksijakoiset fiilikset. Suomalaisittain ihan hienoa nähdä Kimiä vielä pari kautta, mutta vähän epäilyttää kuinka kauan jaksaa kiinnostaa Sauberilla ajettavat ynnä muu-sijat ja hajapisteet, näin niin kuin katsojan roolissa. Sinänsä kyllä mielenkiintoista nähdä miten Kimin ajotaidot soveltuu pitkästä aikaa tuollaisen häntäpään auton ohjaamiseen. Trafiikkia tulee ainakin olemaan kisoissa aivan eri tavalla kuin nyt; miten mahtaa Kimin kärsivällisyys ja ajotyyli soveltua tuonne junnujen ja rämäpäiden sekaan? Toivottavasti auto rakennetaan Kimin toiveiden mukaan.

Yllättävän kovat ajohalut Kimillä edelleen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika hyvin tiesivät kun kirjoittivat ettei Kimi jatka Ferrarilla ja sopimus on jo tehty. Ei kannata aliarvioida lehtiä siitä mitä ne julkaisevat.

Lehdissä nyt on kirjoitettu parin viimeviikon aikana vaikka ja mitä. Jo ekojen Sauber huhujen jälkeen taidettiin vielä Mclarenia ja muita talleja yhdistää, sitten huhut hiljeni ja lähti uudestaan käyntiin kaikenmaailman vaihtoehdot. Jotenkin veikkaan että ihan viimeiset yksityiskohdat meni lukkoon vasta tuon kokouksen jälkeen. Jos kimi olisi Monzassa voittanut tiedä vaikka tarina olisi mennyt lopulta vielä toisenlaiseksi. Ei ainakaan tainnut montaa syytä olla miksei tätä olisi jo aikaisemmin voinut julkaista jos sopimukset oli valmiita jo aikaisemmin.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Kimihän on joskus maininnut, että voisi olla kiinnostunut osaomistamaan Sauberia. Talli on Sveitsiläinen, lähellä Kimin kotia. Voisiko olla, että taustalla on myös omistusjärjestelyjä? Kovin innoissaan Kimi tuntui olevan, vaikka ei enään tule ajamaan voitoista. Ehkäpä tässä pohditaan jo uran jälkeistä elämää.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kimihän on joskus maininnut, että voisi olla kiinnostunut osaomistamaan Sauberia. Talli on Sveitsiläinen, lähellä Kimin kotia. Voisiko olla, että taustalla on myös omistusjärjestelyjä? Kovin innoissaan Kimi tuntui olevan, vaikka ei enään tule ajamaan voitoista. Ehkäpä tässä pohditaan jo uran jälkeistä elämää.

Voisi kuvitella että Sauberilla ei ainakaan suoriltaan välttämättä ollut maksaa sitä rahaa mitä Kimi pyytää ajamisesta, olisiko osittain osakkeita ja osittain sitten Ferrari tarjoaa halvempia moottoreita josta vapautuu rahaa sitten Kimin palkkaan.
 

Outsider

Jäsen
Niin no, McLaren on Sauberin ja sen sarjan parhaan voimanlähteen edellä kauden pisteissä, Alonso/McLaren yhdistelmällä on enemmän pisteitä tällä kaudella kasassa kuin Sauberin kaksikolla yhteensä. Sauber on tällä kaudella tuolla voimanlähteellä toiseksi viimeisenä, vain umpisurkea Williams kahdella turistukuskilla on jäänyt taakse. Sauberilla on pitkä matka päästä edes McLaren/Alonso tasolle.

En missään vaiheessa väittänytkään, että Sauber olisi McLarenin edellä tai edes samalla tasolla, mutta lähtökohta on karkeasti se, että Sauber on keskikastin/häntäpään talli toimivalla tekniikalla ja McLaren Hondan taas piti nousta taistelemaan voitoista ongelmia täynnä olevalla tekniikalla. Sauberilla tekniikkapaketin pitäisi siis olla kunnossa, mutta se ei tietysti takaa mitään ja siksi kirjoitinkin lainaamaasi viestiin: "se on sitten eri asia mihin asti auton vauhti riittää jne.".
 

Byvajet

Jäsen
On äärimmäisen epätodennäköistä, että Sauber nousisi kärkipään sijoituksista taistelevaksi talliksi.

Ensi kaudella jännitetään, monenteenko sessioon Kimi aika-ajoissa yltää. Samaan aikaan Bottas ajaa pallisijoja.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Huhhuh on kyllä käänteitä tämän vuoden kuskimarkkinoilla.
Kyllähän tuosta Kimin Ferrari-uran päätöksestä jää haikea fiilis, mutta kyllä tuo Kimin jatkaminen sarjassa myös lämmittää.
En kyllä olisi millään uskonut, että Kimi vielä jatkaisi uraansa, jos Ferrarilta ei olisi jatkoa tullut, mutta kyllä jäämies osaa yllättää ja vielä kahden vuoden sopimus Sauberille, herran jumala.

Kädet ristiin, että Sauber saa rakennettua edes kohtuullisen auton.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Olipa aikamoinen pommi. Kimi käytännössä kumosi kaiken aiemmin puhutun. Toivottavasti Sauber kuitenkin pystyy nostamaan itsensä kunnolla vähintään keskikastin tiimiksi, jotta voisi edes jännittää Kimin kisoja. Bottas ei tule kiinnostamaan nyt, eikä 10 vuoden päästä.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sinällään odotettu siirto, koska en jaksanut uskoa että Räikkönen lopettaa, jos Ferrarilta ei tuu jatkodiiliä.

Toivottavasti Ferrarilla kusee ens kaudella ja Kimi heittää Monzassa Vettelin ohi oikeelta ja vasemmalta! Ikuinen erektio tulisi.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ihmeellistä puhua jostain jäähdyttelystä yllätyksenä: siitähän tässä nimenomaan on kyse - eikä siinä ole mitään väärää! Kimi haluaa ajaa ja hänelle se suotakoon. Ei ole kyennyt voittoihin nytkään vaikka tallikaveri niitä poimii niin tuskin se meno paremmaksi tulevaisuudessakaan muuttuu kun ikääkin on jo noin paljon.

Nyt pari jäähdyttelykautta ja kivaa kiertelyä pitkin maailmaa. Mikäs siinä, Formuloiden kiinnostavuus ei ole yhdestä kuskista kiinni.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En näe kyllä mitään yhtäläisyyttä Alonso/McLaren Honda -kuvioon, koska Sauberilla on käytössä sarjan parhaan voimanlähteen asiakasversiot. Lisäksi vielä tuo Alfa Romeo -brändi tekee sen, että emoyhtiöllä on tässä kuviossa muitakin intressejä kuin pelkkä Sauberilta tuleva raha.

Se on sitten eri asia mihin asti auton vauhti riittää, mutta tuskin nyt ainakaan tehon puutteesta tai jatkuvista konerikoista tarvitsee kiukutella radioon.

Enemmän vertailisin Williams talliin 2014-2017 välille jolloin niillä oli vahvin voimalähde takana, saivat Massan kuskiksi 2014. Sauberilla on myös nykyisin myös top 6 budjetti ja monta tallia jää taakse Haas mukaanlukien. Kuitenkin oma aikansa kestää nousta sieltä pienimmän budjetin tallista muiden ohi. Tämänkauden nouseet rersurssit näkyy todennäköisesti vasta ensikaudella paremmin. Jos myös voi veikata noiden moottoreiden ja voimayksiköiden vauhtia niin Ferrari on kokoajan ainakin mennyt eteenpäin ja Mersu vajonnut kokoajan. Jos tämä jatkuu niin siellä keskikastissakin alkaa asetelmat muuttua. Periaatessa Mersu ja Ferrari menee menojaan, mutta jos yhtään Red Bull esimerkiksi ottaa taantumaa Hondalla niin muiden tallien taistelu voi olla yllättävänkin tiukkaa. Williamsin (2014-2017) tavoin 3-5 sijat tallipisteissä voi olla ihan mahdollisia tai ainakin voimasuhteet, ihan kärkipään sijoitus vaatisi ehkä kovempaa tallikaveria.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
On äärimmäisen epätodennäköistä, että Sauber nousisi kärkipään sijoituksista taistelevaksi talliksi.

Ensi kaudella jännitetään, monenteenko sessioon Kimi aika-ajoissa yltää. Samaan aikaan Bottas ajaa pallisijoja.

Heh, tämähän on ilmeisesti Bottaksen fanien juhlapäivä. Minusta on vähän turha vertailla Kimiä -varikon vanhinta kuljettajaa - Valtteriin, jonka pitäisi olla nyt parhaassa iskussa. Jos nyt formuloissa on ylipäätänsä kauheasti järkeä vertailla eri kuljettajia keskenään, niin Valtteria tulisi vertailla prime aikaiseen Kimiin.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmeellistä puhua jostain jäähdyttelystä yllätyksenä: siitähän tässä nimenomaan on kyse - eikä siinä ole mitään väärää! Kimi haluaa ajaa ja hänelle se suotakoon. Ei ole kyennyt voittoihin nytkään vaikka tallikaveri niitä poimii niin tuskin se meno paremmaksi tulevaisuudessakaan muuttuu kun ikääkin on jo noin paljon.

Nyt pari jäähdyttelykautta ja kivaa kiertelyä pitkin maailmaa. Mikäs siinä, Formuloiden kiinnostavuus ei ole yhdestä kuskista kiinni.
Paskat F1:ssä ajaminen mitään jäähdyttelyä on, sitä varten on aivan muut luokat.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
1. Simone Resta osaa rakentaa auton
2. Simone Resta osaa rakentaa Räikköselle auton
3. Uudet säännöt(aerodynamiikkaa yksinkertaistetaan)
4. Ferrarin voimanlähde
5. Ei ole rahasta kiinni

Muutama pointti miksi Sauberin harppaus tulee olemaan isompi kuin yleisesti kuvitellaan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
1. Simone Resta osaa rakentaa auton
2. Simone Resta osaa rakentaa Räikköselle auton
3. Uudet säännöt(aerodynamiikkaa yksinkertaistetaan)
4. Ferrarin voimanlähde
5. Ei ole rahasta kiinni

Muutama pointti miksi Sauberin harppaus tulee olemaan isompi kuin yleisesti kuvitellaan.
Sauberin sijoitukset on muuten kutakuinkin samaa luokkaa kuin Renaultin (Räikkösen aikana Lotuksen) sijoitukset ennen kuin Kimi sinne siirtyi. Rellulla oli kaksi kolmospaikkaa kaudella 2011, mutta muuten tuolla kaudella ne pistesijat oli päällisin puolin siinä sijoilla 9-10, pari kertaa 7-8. Seuraavalla kaudella tulikin sitten useampi podium, ja sijoitukset käytännössä viiden joukossa. Kruununa Räikkösen voitto Abu Dhabissa.

Ei Sauber talven aikana välttämättä voittajasuosikiksi nouse, mutta jos ja jos ja jos auto saadaan aerodynaamisesti kuntoon, Ferrarin moottori toimii ja Kimi saa testata ja säätää autoa siihen suuntaan kuin itse haluaa, niin kyllä tulokset voi olla ihan hyviäkin. Ei se Sauber tosiaan kovin paljon paskempi ole kuin mitä Rellu/Lotus oli ennen Räikkösen siirtymistä sinne. Toki tuosta on aika jonkin verran muuttunut, mutta miksi ei voisi onnistua nytkin.
 
Jännä nähdä pärjääkö Kimi ensikaudella tallikaverilleen? Nyt ei voida enää mennä sen taakse, että toista kuljettajaa suositaan. Kauden avauksessa 0,3-0,5 sekuntia pataan aika-ajoissa tallikaverille niin jännä nähdä mitä siitä seuraa? Ikä ja perhe (pienet lapset) vaikuttaa ja uskon, että tässä tapauksessa hidastaa vauhtia. Toivottavasti olen väärässä. Kuulostaa todella kaukaa haetulta, että Kimi nähtäisiin vielä podiumilla tai puhumattakaan ajamassa punaista autoa...
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Jännä nähdä pärjääkö Kimi ensikaudella tallikaverilleen? Nyt ei voida enää mennä sen taakse, että toista kuljettajaa suositaan. Kauden avauksessa 0,3-0,5 sekuntia pataan aika-ajoissa tallikaverille niin jännä nähdä mitä siitä seuraa? Ikä ja perhe (pienet lapset) vaikuttaa ja uskon, että tässä tapauksessa hidastaa vauhtia. Toivottavasti olen väärässä. Kuulostaa todella kaukaa haetulta, että Kimi nähtäisiin vielä podiumilla tai puhumattakaan ajamassa punaista autoa...

No johan tuo perhe on ollut jonkin aikaa ja Kimi vain paransi tälle kautta. Jos sarjan oletettu top3 kuski ei piekse edes kiistattomassa ykkösasemassa Kimiä 100-0 aika-ajoissa, niin hankala uskoa rivikuskin siihen kykenevän, kun kenties Kimi on ykkönen. Olettaisin kuitenkin, että autoa rakennetaan pitkälle Kimin ehdoilla(?). Tuskinpa hän tuonne vain joukon jatkoksi menisi.

Kun en tiedä, niin millaisia Ferrarin Sauberille toimittamat koneet on verrattuna siihen, mitkä punaisissa jyllää?
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ikä ja perhe (pienet lapset) vaikuttaa ja uskon, että tässä tapauksessa hidastaa vauhtia.
Kellä hidastaa ja kellä ei. Michael Schumacher voitti viisi maailmanmestaruutta putkeen sen jälkeen kun ensimmäinen lapsi syntyi.

Ja ei, en oleta että Räikkönen taistelee maailmanmestaruudesta ensi kaudella. Mutta en usko että sillä perheellä nyt niin paljon vaikutusta kuitenkaan on. Ammattimies.
 

BaronFIN

Jäsen
On äärimmäisen epätodennäköistä, että Sauber nousisi kärkipään sijoituksista taistelevaksi talliksi.

Ensi kaudella jännitetään, monenteenko sessioon Kimi aika-ajoissa yltää. Samaan aikaan Bottas ajaa pallisijoja.
itselleni on ihan sama ajaako Bottas voitosta/mestaruudesta, ei voisi vähempää kiinnostaa nastolalainen versio maailman nopeimmasta Heikistä. Mutta olisi hauska nähdä pystyykö Sauber samanlaiseen harppaukseen kuin Arrows Hillin saattelemana. Toki Bridgestonen rengastuki tuolloin Arrowsille oli nousun takana, mutta silti. Schummacher ei saanut Mercedestä lentoon, joten sinällään maailma on muuttunut 20 vuoden takaisesta. Suuria kehitysharppauksia ei enää hetkessä oteta.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
itselleni on ihan sama ajaako Bottas voitosta/mestaruudesta, ei voisi vähempää kiinnostaa nastolalainen versio maailman nopeimmasta Heikistä.
Kyllä tässä itsekin vähän tältä tuntuu, mutta toisaalta kyllä sitä silti sen verran gloryhunter on että mikäli suomalainen kuski formuloissa oikeasti taistelee maailmanmestaruudesta, niin ei minua kyllä se haittaa vaikka kyseessä olisi Valtteri Bottas. Toki en usko että tulee mestaruudesta realistisesti kamppailemaan, vaikka toki voitoista varmasti pystyykin ajamaan.

Mutta noin muuten ymmärrän kyllä pointtisi tässä ja olen vähän jopa samoilla linjoilla. Alkukaudesta katselin äidin kanssa jotain kisaa ja molemmat harmitteli kun Kimillä oli jotain ongelmia muistaakseni sijalla kolme ja Bottas kamppaili samaan aikaan kisan voitosta muistaakseni Ricciardon kanssa. Verrattiin sitä sitten siihen että aikanaan mäkihypyssä oli kivaa jos Matti Hautamäki voitti kisan, mutta silti harmitti kun se ei ollut Janne Ahonen joka voitti. Vähän sama tässä Bottas-Räikkönen vertailussa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kyllähän tänään "leivottiin" sellainen "pommi" että oksat pois. Kyllähän tämä Kimin siirtyminen takaisin sinne mistä kaikki aikanaan alkoi on yksi 2000 luvun suurimmista siirroista ? Omasta mielestä menee kyllä sinne TOP 3:een aika kirkkaasti. Nyt se ympyrä tavallaan sulkeutuu...

On tietenkin suuri arvoitus, että kuinka kilpailukykyinen Sauber tulee olemaan, mutta tässä voi olla hienon tarinan ainekset ? Kärkisijoista on varmasti vaikea aina ajaa, koska Ferrari, Mersu ja Red Bull tulevat varmasti olemaan ne top 3 tallit ensi kaudella mutta hyviin sijoituksiin toivottavasti on saumat

Se mitä Sauber sai "muuta" tässä siirrossa, ei varmasti täysin tule julki. Ei ainakaan heti, mutta aivan varamsti sieltä tulee Ferrarilta joitain merkittäviä parannuksia, esim. moottoripuolelta nyky hetkeen verrattuna ?

Lisäksi Sauberia tullaan ensi ja seuraavalla kaudella seuraamaan Median toimesta ihan toisella tavalla kuin nyt. Lisäksi tallin on varmasti paljon helpompi saada nyt lisää sponsoritukea juuri tuon näkyvyyden lisääntymisen vuoksi ?
Suomesta vaan ei taida oikein firmoja löytyä jotka lähtisivät mukaan F1 maailmaan. Kemppi ja Wihuri taitavat olla viimeisimmät ? Joku Super Cell voisi olla sellainen firma jolla ainakin paalua löytyisi, mutta mikä olisi sitten "hyöty" ?

edit. Aika näyttää kuka mahtaa olla tallikaveri mutta voisiko olla "kova juttu", jos Erikson ajaisi Kimin tallikaverina ? Pitkälti rahoitus Ruotsin puolelta olla kunnossa ( tulosruudussa höpistiin, että Ruotsin rikkaimmat ovat tukemassa jo nyt tjsp )....
Olisi Eriksoninkin kannalta "hyvä" jos apuna olisi yksin kaikkien aikojen kuljettajista.
 
Viimeksi muokattu:

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Kyllä se on niin , että ei Kimi millekkään tallikaverille todellakaan häviä ensi kaudella eikä myöskään aja mistään häntäpään sijoituksista. Kimi menee nostamaan Sauberia kohti kärkeä ja pitää muistaa, että esim. Red bullinkaan suorituskyvystä ei ole mitään takuuta, kun siirtyvät Hondan moottoreihin. Ihan mahdollista, että Sauber tulee yltämään podium sijoituksiin.
Ferrarin toiminnasta en nyt jaksa sanoa mitään..
 

Rankkari

Jäsen
Sauberille voitto, Räikköselle jatkoaikaa jäähdyttelyyn, F1 sarjasta.
Noin äkkiseltään katsottuna, sauber kuskit pyörivät siellä sijoilla 15 paikeilla, keskimäärin kisoissa. Jos auto jatkaa kehittymistään voi Kimi toisinaan sijoittua 10 parhaan joukkoon kisoissa. Ou jee.
No, formulat ovat olleet tylsiä katsoa siitä lähtien, kun ohitukset vähenivät. Kun kisat meni maksukanavoille, loppui mun liveseuranta.
Kimi ei vielä halunnut koti-isäksi. Siksi sauberille.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Eikö ensi kaudella tule melko mittavia aeromuutoksia? Yksinkertaisempi etusiipi, jarrujen jäähdytysputkissa (tai miksi niitä kutsutaan?) ei saa olle "siipiä" ja takasiipeenkin taisi tulla jotain muutoksia? Näillä siis tähdätään siihen että on helpompi ajaa toisen auton perässä ja ohittaminen helpottuisi. Auttaako tämä sitten Kimiä? Riippunee siitä kuinka paljon tuo vaikuttaa auton etupäähän - Räikkönenhän on auton etupään toimivuudesta aika riippuvainen ollut aina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös