Formula 1 – kausi 2018

  • 300 937
  • 1 853

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
No ei Räikkönenkään kyllä maksa juuri mitään Ferrarille. Palkka pudonnut joka vuosi ja on ihan murto-osa siitä mitä joskus uran huippuvuosina.

Sinänsä vähän huvittavaa tämä Bottaksen kritisointi. Räikkönen on ajanut ihan samalla tavalla kakkoskuskin roolissa koko kauden (ja viime kauden), hidastellen vastustajia, jotta Vettel voittaisi. Kimin olisi vaan pitänyt väkisin päästä ohi, mutta kun ei riitä, ei riitä. Harmillista.
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Paljonkos Räkän liksa on? Joku 12 milliä? Leclerc ajelis varmaan viideosalla siitä.
Kaudella 2017 Räikkösen palkka oli 7,0 miljoonaa dollaria. Ja tuo kausi ei hänen osaltaan kovin hyvin mennyt, joten olisko saanut tälle kaudelle palkankorotusta? Tuskin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Leclercin palkkaaminen olisi Ferrarilta kyllä ihan poikkeuksellinen veto. Felipe Massa tuli aikoinaan suhteellisen kokemattomana kuskina mukaan talliin, ja samoin Eddie Irvinellakin oli "vain" kolme kautta ykkösissä alla, mutta näistäkin Irvine oli jo päälle 30-vuotias ja Leclerciin verrattuna kokemusta pienemmistä luokista oli paljon enemmän. Usein sinne kuitenkin kuskiksi otetaan sellaisia joilla sitä kokemusta on vähän enemmän.

Toki samaan syssyyn on sanottava että jos Vettel jatkaa ykköshevosena niin Leclerc voi olla ihan kelpo apupoika, mutta onko kuitenkaan mikään selkeä parannus Räikköseen? Tallipisteitä se Ferrarikin tarvitsee.


Niin kyllähän Ferrari tarvitsee molempiin autoihin menestyvän kuljettajan, jos meinaa Mersua vastaan taistella tallimestaruudesta. Ferrari ja Mersu ovat kuitenkin ensi kaudella ne tallit, jotka siitä merkkimestaruudesta ajavat ? Red Bull taitaa olla ihan villi kortti johtuen moottorivaihdoksesta ja Renaultilta tuskin tulee vielä menestyvää pakettia.
Mersun kaksikko on ehdottomasti se "paras" tällä tietoa ensi kaudella ( sillä odotuksella että Kimi ei jatkaisi Ferrarilla ), vaikkakin Bottas on viime aikoina "hyytynyt".
Itse en vaan jaksa uskoa, että Vettel & Leclerc pystyisi tosissaan haastamaan Hamilton & Bottaksen. Jos Vettelin kasetti toimii samalla tavalla kuin nyt tiukassa paikassa niin siinä olisi hyvä olla tallikaverina joku ammattilainen eikä amispoika ?
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Tässäkö syy Kimi Räikkösen Ferrari-sopimuksen viivästymiseen?
Itse törmäsin tälläiseen viimeviikolla.

Itse lähdin pohtimaan tätä siltäkantilta, että Vettel ei tunnetusti kestä tallikaverille häviämistä. Ei kestänyt Webberin kanssa eikä
Ricciardon. Kimin kanssakin on vähän niin ja näin. Aika useasti Kimin ollessa edellä aika-ajoissa Vettelillä menee pasmat vähän
sekaisin ja sitämyötä sortuu alokasmaisiin virheisiin.

Jos Leclerc on nopeampi ja nälkäisempi kun Räikkönen niin alistuuko hän suosiolla Vettelin apupojaksi? Tuskin.
Etenkin kun itseluottamus kasvaisi sillä olisihan hän syrjäyttänyt lajilegendan.
Miten Vettel jonka pitäisi tuoda se seuraava mestaruus pystyisi käsittelemään tilanteen, jos nuori
nälkäinen haastaja alkaisikin olla paikkapaikoin nopeampi?
 

BaronFIN

Jäsen
Olisihan tuo melkoinen veto Ferrarilta jos seitsemään viime kisaan kuusi podiumia ajanut kuski ei saisi sitä seuraavaa sopimusta. Jos Leclerc joutuisi noihin saappaisiin, niin se olisi hyvin nopeasti tulos tai ulos. Fisichella tai Salo näyttivät aikoinaan, että Ferrarillakin pääsee tooodella hitaasti, joten Monacon poika tulee hämmästymään jos yhtään tökkii tuloksissa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Fisichella tai Salo näyttivät aikoinaan, että Ferrarillakin pääsee tooodella hitaasti, joten Monacon poika tulee hämmästymään jos yhtään tökkii tuloksissa.

Ehkä näitä kahta on vähän huono käyttää esimerkkeinä, sillä joutuivat hyppäämään Ferrarille käytännössä kesken kauden ilman talvitestejä yms. autoon sopeutumista, Salo pystyi sentään ajoittain nopeilla radoilla(Monza, vanha Hockenheim) väläyttelemään, ollen tosin vähän monimutkaisemmilla radoilla täysin hukassa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ehkä näitä kahta on vähän huono käyttää esimerkkeinä, sillä joutuivat hyppäämään Ferrarille käytännössä kesken kauden ilman talvitestejä yms. autoon sopeutumista, Salo pystyi sentään ajoittain nopeilla radoilla(Monza, vanha Hockenheim) väläyttelemään, ollen tosin vähän monimutkaisemmilla radoilla täysin hukassa.


Salohan olisi Hockenheimissä voittanut, mutta joutui antamaan voiton Eddielle ?
Veikkaan kyllä että siitä sai kyllä ihan korvauksen ?

@BaronFIN ja se 7/7 ( tai no siinä vaiheessa 6/6 ) podiumi olisi varmasti tullut Belgiassa jos tuttiritarit ois muistanu sen naftan ?
Kimin päälle ei silloin olisi ekassa mutkassa ajettu ?
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos nyt Leclerc korvaa Kimin Ferrarilla ja kun Gasly korvaa ensi kaudeksi Ricciardon Red Bullilla, vaikka kuinka ovatkin lupaavia nuoria kuljettajia niin saattaa olla melkoiset selkäsaunat mainituille kavereille luvassa tallin sisäisissä vertailuissa.

Molemmille hienot paikat tietenkin edessä päästä koviin talleihin hyippukalustoon ja joskus se askel eteenpäin on otettava, mutta käydä nyt tallikaveriksi Vettelille ja Verstappenille saattaa pahimmillaan olla todella tiukka paikka ja siinä on epäonnistumalla epäkiitollinen paikka nopeasti edessä.

Ennen kaikkea toivon Kimin jatkoa nyt tähän hätään, kyllä se Leclerc ehtii vielä Ferrarille vuoden päästä eikä olisi yhtään pahitteeksi kerätä vuosi lisää kokemusta ennen Ferrarille lähtemistä ns. susien syötäväksi.

No, katsellaan.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ensi kaudellahan se sitten nähdään, miten hyvin Fiatti istuu Leklerkin hanskaan. Tuskin tarvitsee kuitenkaan heti ekoja kisoja voittaa puolella minuutilla, kun nytkin vain toisella autolla on otettu voittoja.

Kimin jatkamiselle on esitetty täällä lukuisia hyviä syitä, mutta kaikesta sympatiasta ja hyvistä syistä huolimatta fakta taitaa olla se, että Monacon junnu on se, joka toista Fiattia ajaa ensi kaudella.

Omaan aiempaan listaukseen voisi lisätä pari kohtaa lisää. Lukaisin juuri äsken vasta Maikkarin sivuja ja jutuissa siellä oli lisää pieniä pisaroita siitä, että todennäköisemmältä näyttää Kimin loppu Fiatilla. En ollut lukenut aiemmin tuosta Salon heitosta, että Kimin voittaessa olisi skaban jälkeen hyvästellyt fanit. Tai tuollaista huhua oli liikkunut. Ja vahvasti vaan näyttää noiden Fiatin toimista jotain tietävien toimittajien papereissa painotettavan tuota seikkaa, että nykyinen johto haluaa kunnioittaa Marchionnen päätöstä nostaa Leklerk toiseen Fiatiin. Ehkä asiasta on vielä neuvoteltu, mutta lopputulos on lopulta se, että Kimi saa väistyä. Ja tuo one more year ei taida riittää, kun tuolla huhuiltu, että muut haluaisivat tilanteessa Leklerkin kahdeksi vuodeksi, ja tässä on myös pulma Fiatille.

Itselle sopisi kyllä, että Kimi jatkaisi, vaikka olisikin selkeä kakkoskuski, eikä varmaankaan voittaisi enää kilpailuakaan urallaan. Pelkän Bottaksen takia formuloita tuskin tulisin minäkään juuri seuraamaan, kuten muutamat ovat jo edellä todenneet. Toisaalta, ei tuossa Kimin ajamisessakaan enää sitä suurinta hohtoa ole, näitä yksittäisi välähdyksiä lukuun ottamatta, joten sinällään voisi olla sarjalle virkistävää, että muutoksia tapahtuu.

Kimi on tienannut jo sellaiset massit, että se on hänelle ihan se ja sama, vaikkei enää pyörisikään tuolla touhuissa mukana. Kyllä se perheensä elättää.

Oma fiilis on vahvasti se, että Kimiä ei enää ensi kaudella Fiatilla kilpailemassa nähdä. Kyllä uutisten pitäisi olla toisenlaisia, jotta voisi kuvitella oikeasti Kimin saavan uuden pahvin. Saa tietysti yllättää, mutta todellinen yllätys toisenlainen lopputulema olisi.
 
Viimeksi muokattu:

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tässä kun on vahvasti spekuloitu et loppuuko Kimin ura vai ei. Ja kun se jonain päivänä loppuu niin kuka on seuraava suomalainen joka nousee formuloihin ???
Onko sieltä äkkiseltään tulossa ketään potentiaalista lupausta ja jos on niin miten nopeasti
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ensi kaudellahan se sitten nähdään, miten hyvin Fiatti istuu Leklerkin hanskaan. Tuskin tarvitsee kuitenkaan heti ekoja kisoja voittaa puolella minuutilla, kun nytkin vain toisella autolla on otettu voittoja.

Isompi ongelma varmaan tallille on se että olisi nopea mutta ei tarpeeksi nopea tai tasainen kerään tallipisteitä. Saadaan sopivasti Vettel myös sekaisin. Verstappen taitaa olla yksi näitä esimerkkejä, kaikki näkee että jopa tuleva mestari kyseessä, mutta sopivasti myös makselee vielä oppirahoja ja talli kärsii siitä. Samalla tallikaveri on melkein raivon partaalla ollut. Vettelillä pitäisi kuitenkin 2 vuotta mennä.

Mitä tulee vielä tuohon rahaan niin ei tosiaan sen takia tarvitse jatkaa Kimin, mutta toisaalta kenelläpä sitä tässä maailmassa koskaan liikaa ole, varsinkin kun sitä saa vielä siitä hommasta jonka osaa parhaiten. Olisihan se varmaan kiva olla urankin jälkeen edelleen Ferrarin mies kun kenties jatkaa pienemmässä tallissa, toisaalta nyt on jo useamman kauden kuitenkin ollut selkeä kakkoskuski että tuota mielikuvaakin olisi vielä mahdollista kenties korjata, mestaruus on jo joten varsinaisesti ei enää hävittävääkään olisi.

Tietenkin tuossa on sekin että Kimi ei ihan mikään nuorukainen ole enää, jos vaikkapa ralliin aikoo vielä ja ajaa huipputasolla sitä niin formuloissa jos parikautta vielä häntäpään talleja hyppää kiertään niin jokainen vuosi on sitten pois muista lajeista. Rallin MM-sarjaa jos esimerkiksi aikoo osallistua niin todennäköisesti ainakin kaksikautta pitäisi ajaa ennenkuin löytää sen oman maksimitasonsa ja oppii uudestaan nuotitusta, sitten alkaakin pikkuhiljaa ikä viemään vuosi vuodelta parhainta terää vaikka ei ihan ikä tuossakaan lajissa ongelma ole.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Vaikea nähdä uutta suomalaista F1 nimeä, se on vaikeampaa kuin koskaan aiemmin. Aiemmin miljoonien rahapotti tuli mukana ainoastaan huonojen kuskien kylkiäisenä, nyt tuntuu että suurin osa tuo mukanaan hurjia rahapotteja ja joukossa on hyviä kuskeja. Suomalaisen seuraavan talentin pitäisi siis olla aivan poikkeuksellinen talentti, Kimin tasoa, niin paikka aukeaa. JJ Lehto ja Kovis linjoilla ei nousta enää geimeihin ilman miljooooooonia.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Oikeastaan ratkaisevaa olisi päästä jonkun autonvalmistajan tai Red Bullin junioriohjelmaan aikaisessa vaiheessa. Mutta senkin jälkeen pitää osoittaa olevansa paikkansa arvoinen. Niko Kari sai sellaisen mahdollisuuden, mutta menestystä ei tullut ja siten potkuja voi pitää ihan ansaittuna.

Neljännelle (FR 2.0/F4) pääsee vielä reilusti alle miljoonan ja kolmannellekin (F3/GP3) vielä jotenkin. F2-tasolle tarvitaankin sitten jo enemmän rahaa, mitä ei kyllä kovin helposti Suomesta löydy.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Niin kyllähän se kalliiksi tulee, jos miettii hintaa aina alaluokista lähtien. Kartingissakin vuodessa rahaa kuluu jo pelkästään Suomessa kilpailtaessa todella paljon. Tähän sitten myöhemmin alkavat Euroopan kilpailut niin kyllähän siinä tarvitsee aikamoisen määrän rahaa jo ennen kuin hätyytellään noita Formula luokkia. Toisaalta saihan Bottaskin Wihurillta hyvin tukea, joten eiköhän se vielä mahdollista ole tähtien ollessa kohdallaan.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Suomalainen kuljettaja ei ole markkinointimielessä lähellekään yhtä hyvin hyödynnettävissä oleva kuin vaikkapa saksalainen, britti, ranskalainen, espanjalainen etc. - eli oikeastaan lähes minkä muun tahansa maan kuljettaja siis. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä etteikö Suomesta löytyisi hyviä kuljettajia tulevaisuudessakin - heidän vaan pitää olla (paljon?) parempia kuin muiden maiden kuljettajien kuten - @teroz totesikin ylempänä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä muuttuu tilanteet nopeasti. Nyt alkaa jo juttujen perusteella olemaan ihan varmaa, että Kimin ajot Ferrarilla jää tähän kauteen.
Pari viikkoa sitten oli huhuissa jopa kahden vuoden jatkosopimus ja kaikki näytti hyvältä.

Nyt on Vettelkin sitten avannut suutaan ja sanonut, että hänelle on nyt selvää, että hänen täytyy ajaa kolmea autoa vastaan tallikaveri mukaanlukien.
Valitteli vielä, että hänen olisi pitänyt olla paalulla Monzassa ja että koska joutui väistämään Kimiä, niin Hamilton pääsi ohi ja hän spinnasi.

Näin ainakin hollantilaisen Ziggo Sportin haastattelussa ja uutisessa todettu.

Paksua puhetta etenkin tuo, että laittelee jo omaa mokaansakin Kimin piikkiin.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Paksua puhetta etenkin tuo, että laittelee jo omaa mokaansakin Kimin piikkiin.

Joo, mutta tilannehan on se, että Vetteliä vitutti niin paljon jo se aika-ajo, kun ei päässyt paalulle. Olisi tietenkin halunnut ajaa siinä Kimin perässä. Nyt, kun hänkin tietää, ettei Kimiä kiinnosta enää vittuakaan, niin itkeminen alkaa kaikesta!

Torstaina kuulemma solmivat Leklerkin sopparin virallisesti, mikä sopii hyvin siihen, että Ferrarin yhtiökokous on perjantaina. Tuolloin on hyvä sitten julkistaa soppari, kun pomolta löytyy toimivalta.

Jokohan Vettel pistää mökkinsä tässä syksyllä myyntiin? Alkaa varmaan hiljalleen vituttamaan koko Suomi!

Voikohan Fiat joutua vielä heittämään Kimin kesken kauden pellolle, kun haluaa varmaankin vaan nauttia itse lopuista kilometreistä Fiatilla, eikä niinkään kiinnosta enää pelata tiimin pussiin.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt on Vettelkin sitten avannut suutaan ja sanonut, että hänelle on nyt selvää, että hänen täytyy ajaa kolmea autoa vastaan tallikaveri mukaanlukien.
Valitteli vielä, että hänen olisi pitänyt olla paalulla Monzassa ja että koska joutui väistämään Kimiä, niin Hamilton pääsi ohi ja hän spinnasi.
Jaahas, muistan kyllä aiemmin tällä kaudella kisan, jossa Vettel paljon pahemmin esteli paremman startin saanutta Kimiä lähdössä. Tämä on nähty ennenkin, mutta Vettelin kasetti ei kestä näin kovia kilpailutilanteita.

Toisaalta ymmärrän kyllä hyvin, koska jos Vettel jatkaa tyrimisiään, sopimus on helppo ostaa ulos tai siirtää kaveri Sauberille. Kimi - Leclerc ensi kaudeksi voisi olla hyvä kombo.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Näiden juttujen perusteella mitä on viime aikoina lukenut, niin harmittaa kyllä helvetisti tuo Monza, ettei sitä voittoa tullut.
Olisihan se ollut aika hieno lopetus, jos Kimi olisi voittanut Monzan tifosien edessä ja podiumilla esimerkiksi ilmoittanut, että kiitos kaikesta ja tämä on hänen viimeinen kautensa ainakin Ferrarilla.
Tästäkin oli jo huhua, että jos olisi voittanut niin ilmoitus olisi tullut, mutta näitä huhuja nyt on ihan miljoona joka suuntaan, kun revitään jo naaman ilmeistäkin selviä johtopäätöksiä sopimusasioista.

Toivottavasti Kimi nyt saisi sen viimeisen voittonsa vielä jossain.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös