Mainos

Formula 1 – kausi 2018

  • 305 348
  • 1 853

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kämpillä, oli kova reissu, 16h siitä kun lähdettiin aamulla kohti Monzaa. Jokunen birra tuli juotua.

Itse olin loppusuoran alussa/Parabolican lopussa paikallisten seassa ja hivenen yllätti se kuinka moni oikeasti, ainakin siinä katsomossa, kannatti niin paljon Vetteliä eikä Räikköstä. Toki Suomen lippu kädessä Ferrari paita päällä sai paljon mukavia kommentteja, mutta aika hyvin siellä ranteita vedettiin auki, kun turva-auto tuli radalla ja Seb oli sijoilla ynnämuut Kimin vetäessä joukkoa.

Myönnettäköön että siinä joukossa pääsi kovaan ääneen muutama "ihan vitun hyvä"-kommentti, joita paikalliset eivät onneksi ymmärtäneet. Mutta kuitenkin, ehkä maailmalla Kimi on suosituin, mutta täällä taitavat olla kuitenkin enemmän menestyksen perään. Kovat ablodit sai Alonsokin joka paikassa.

Toki podiumilla Kimi sai omansa mutta jos siellä on Hamiltonia ja Bottasta niin sehän on selvä kuka kerää bonukset.

Monzan juna-aseman paikallisesta sellainen huomio, että jos viereisellä asemalla oli kotimatkalla joku 50000 (=ihan vitusti) formulamatkaajaa niin baarissa oli ehkä 5 ja loput suomalaisia. Eihän se meitä haitannut (kun palvelu pelasi nopeasti), mutta jäi mieleen.

Ja jos vakavasti puhutaan niin olihan mahtava kokemus. Hetken kävi jo mielessä 10-15kier ennen loppua, että tästä saadaan täyspotti ja kaikki Häkkisen ajoista lähtien vääryydet kuitattua. Toisin kävi. Mutta eipä tuokaan lopulta ihan paska tulos ollut.

Edelleen, Kimi on Ferrarin viimeisin maailmanmestari ja on sitä myöskin tämän kauden jälkeen.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tai kuten Schumi kerran ranskan gp:ssä hänellä oli 4 vai peräti 5 stopin taktiikka. Silloin se oli sellaista leikkiä vaan kun vuorovuosin mestaruus tuli joko nopeuden tai luotettavuuden avulla, ei koskaan taktisten oivallusten.

4 stoppia Schumi otti yks vuosi tosiaan Ranskassa ja ajoi silti voittoon. En nyt ihan satavarma ole vuodesta ( eikä ny jaksa kooklettaakaan ) mutta oisko ollu 2002 ?
Ja ratkeshan se mestaruuskin joskus jo heinäkuussa...

Kyllä kauas on Ferrari tullit Brawn Todd Schumi ajoista taktiikassa.
Kisahan kyllä kusi Ferrarin toimesta jo siinä kun Vettelin kasetti ei kestänyt.
Eri asia onkin sitten olisiko Kimi saanut voittaa jos Vettel ei olisi pudonnut vikaksi vai olisiko Ferrari toiminu samalla tavalla kun mersu ?
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Itse olin loppusuoran alussa/Parabolican lopussa paikallisten seassa ja hivenen yllätti se kuinka moni oikeasti, ainakin siinä katsomossa, kannatti niin paljon Vetteliä eikä Räikköstä. Toki Suomen lippu kädessä Ferrari paita päällä sai paljon mukavia kommentteja, mutta aika hyvin siellä ranteita vedettiin auki, kun turva-auto tuli radalla ja Seb oli sijoilla ynnämuut Kimin vetäessä joukkoa.

Rakastettiin Vetteliä suomessa ja jatkoajassakin kun hän kilpaili isoa ja pahaa Ferrari/Alonsoa vastaan.
Oltiin kuulemma Kimin kaveria, joku fysio taisi olla suomalainen ja haastattelussa lauloi vähän "pylly vasten pyllyä pum pum" ja suomalaiset olivat sulaa vahaa käsissä.

Sitten kaikki muuttui.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Ei julkaistu Leclercin sopimusta. Olisin kuvitellut että juuri Monzassa se julkistettaisiin jos sellainen olisi tehty.
Kimin jatko tuntuu taas todennäköisemmältä,
 

teppana

Jäsen
Ei julkaistu Leclercin sopimusta. Olisin kuvitellut että juuri Monzassa se julkistettaisiin jos sellainen olisi tehty.
Kimin jatko tuntuu taas todennäköisemmältä,

Eikös niitä huhuja ole molempiin suuntiin? Vettelillä ilmeisesti on jonnin verran sananvaltaa Ferrarin pilttuussa ja käsittääkseni hän ainakin tykkää ajaa Kimi tallikaverina. Tietää että sieltä saa tukea tallimestaruuteen mutta ei todellista haastoa ykköskuskin paikasta.

Ei siinä, mielelläni näkisin Kimin vielä yhden kauden Ferrarin ratissa.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Kyllä olisi kiva nähdä Kimi vielä ensi kaudella Ferrarin ratissa, mutta henkilökohtaisesti uskon ettei jatkoa enää ole tallin puolelta tulossa, Siinä tilanteessa "siisteintä" olisi lopettaa ura, en ainakaan itse innostu ajatuksesta että Kimi lähtisi jonnekin Sauberille tmv. jäähdyttelemään kuten mediassa on yhtenä vaihtoehtona tuotu esille.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?
Gazetta antoi arvosanat:
Hamilton 10
Räikkönen 9
Bottas 6
Vettel 6.
Hieman yllätys että Räikkösen suoritusta kehuttiin eikä lytätty.
Liekö renkaissa jotain vikaa ollut, Pirelli oli ilmoittanut pehmeiden renkaiden iäksi n. 35 kierrosta ja käytännössä Kimillä oli renkaat loppu jo vajaan 30 kierroksen jälkeen. Kisan jälkeisiä kuvia nähneenä ihmettelen ettei vasen takarengas puhjennut.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Iltasanomat uutisoi nyt et Kimi ois voinu saada potkut jo kesken kautta. Belgiassa ois voinu olla ja Leklerkki ratissa. Ajopuvutkin on jo kuulemma valmiina.
Hommat muuttu ku makkiooone delas.. ?

Koskahan joku foliohattu keksii et se kuolema oli "järjestetty" ?

linkki
Edir

Kyllä olisi kiva nähdä Kimi vielä ensi kaudella Ferrarin ratissa, mutta henkilökohtaisesti uskon ettei jatkoa enää ole tallin puolelta tulossa, Siinä tilanteessa "siisteintä" olisi lopettaa ura, en ainakaan itse innostu ajatuksesta että Kimi lähtisi jonnekin Sauberille tmv. jäähdyttelemään kuten mediassa on yhtenä vaihtoehtona tuotu esille.

Jäähdyttelyyn ei kannata kyllä lähteä. Toisaalta tossahan vois käydä niinkin et Sauber vois saada ns. parempaa Seppälää Ferrarilta ? Tai no mistä sitä tietää. Leklerkki on kuitenkin parin vuoden sisällä Ferrarilla...

Kuinkas pitkä diili Vettelillä oli Ferrarin kanssa. Leklerkin kanssa mennään varmaan kuitenkin useampi vuosi sitten ?
 
Viimeksi muokattu:

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Kuinkas pitkä diili Vettelillä oli Ferrarin kanssa. Leklerkin kanssa mennään varmaan kuitenkin useampi vuosi sitten ?

Vettel taisi rustata viime vuonna kolmen vuoden jatkon Ferrarin kanssa, eli pari vuotta olisi vielä jäljellä. Sauber varmasti jotain hyötyy Ferrari yhteistyöstä mutta hyvin vaikea nähdä että sillä silti ensi kaudella podium-paikoista taisteltaisiin. Ja miksi hlökohtaisesti en usko Kimin jatkoon Ferrarilla on se, että sopimus olisi yksinkertaisesti jo julkistettu jos sellainen olisi tehty. Toivottavasti olen väärässä.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja miksi hlökohtaisesti en usko Kimin jatkoon Ferrarilla on se, että sopimus olisi yksinkertaisesti jo julkistettu jos sellainen olisi tehty. Toivottavasti olen väärässä.

Eikös tähän syynä ole se, että varsinaisesti siellä ei ole kenelläkään nimenkirjoitusoikeutta ennen kuin tällä viikolla (?) pidettävä Ferrarin yhtiökokous nimeää uudet johtajat. Olisi todella typeryyttä Ferrarilta olla jatkamatta Kimin sopimusta oli siellä millaiset paperit tahansa LeJerkin kanssa. Kimi on monta vuotta ollut kehittämässä autosta voittajaa ja nyt työ kantaa hedelmää. Räikkönen ajaa parasta kautta aikoihin. Oikeastaan ainoa syy miksi sopimusta ei tule, voisi olla tuttiritarin kielto, kun Kimi on nykyään liian kova vastus.

Sauberille siirtoon en usko, mutta parin vuoden paperi takaisin McLarenille voisi olla se siirto, jos on pakko tehdä. Uskotaan ja toivotaan nyt kuitenkin sitä viikko sitten huhuttua 1+1 -vuotista Maranelloon.
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Landon Norris julkistettiin myös McLarenin ensi kauden kuljettajaksi. Sainz - Norris parivaljakko siis.
Onkohan yhtä kova äijä kuin Chuck? Jäämme mielenkiinnolla odottamaan millaisia otsikoita hänestä kirjoitetaan.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
No tämähän menee mielenkiintoiseksi. Tuo Ferrarin toinen paikka tätä hommaa vielä jumittaa, se kun julkaistaan niin paletti voi pyörähtää melko isosti.

Toivottavasti Ocon löytää paikan, ehdottomasti ansaitsee ajaa tuolla.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mielestäni vähän liikaa tuossa on nyt noita vihjeitä siitä, ettei Kimi enää Ferrarilla tule ensi kaudella ajamaan.

- Leklerkillä on huhuttu jo olevan soppari Fiatille

- Voiko huhut kesken kauden tapahtuneista fuduista ja Leklerkin ajopuvuista olla pelkkää fuulaa? Taisi Marchionnen kuolema pelastaa tuossa kohtaa

- Leklerkin on huhuttu jo testanneen Fiatia

- IS:n tuoreesta jutusta on luettavissa rivien välistä seuraavaa: Leklerk antaa isojen pomojen tehdä päätöksen, vaikka tällä on jo soppari.

- Leklerk tapasi Elkanin viikonloppuna. Keskusteluja käyty mistä?

- Kimin ahdistelukohun vaikutukset nykyisen johdon mielissä? Nyt on ollut hiljaista taas jo jonkun aikaa, mutta tuleeko setit uudestaan silmille

- Kimi puhui itse vaihtoehdoista. Tietää, että on katsottava muita vaihtoehtoja? Varsinkin, jos meinaa ehkä voittaa ensi kerralla Monzassa

Mitäs muita näitä nyt vielä on? Jotain jäi kuitenkin mainitsematta.

-> Kimin jatko riippuu uudesta johdosta. Haluaako Fiat neuvotella Leklerkin kanssa sopparin hienoisesta lykkäämisestä? Jatko saadaan selville, kun Elkan saa luvan raapustaa nimmareita.

Sinivalkolasien takaa katsottuna tilanne on eri, kuin mitä tuolla Fiatilla mietitään. Toisessa on tulevaisuus, toisessa ei. Toinen saattaa joskus vielä jotain voittaakin, toinen ei.

Itse veikkaan, että vielä nyt Kimin eläke on mahdollinen ennemmin sixty kuin fifty. Fiatin mahdollinen halu kumota Marchionnen sopparit ja Leklerkin taipuminen tähän voisi pelastaa Kimille vuoden. Muuttaisiko se kuitenkaan yhtään mitää?! Ei, Kimi ei tunnu voittavan enää kisaakaan ja on aina Vettelin ollessa kärjessä kakkoskuski. Rahaa Kimi saisi vähän lisää, mutta ei muuta. Sauberille menossa ei olisi mitään järkeä!
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Eikös tähän syynä ole se, että varsinaisesti siellä ei ole kenelläkään nimenkirjoitusoikeutta ennen kuin tällä viikolla (?) pidettävä Ferrarin yhtiökokous nimeää uudet johtajat.

Tämä on oikeastaan se ainoa syy, miksi Kimin sopparia ei olisi vielä julkaistu. Kuitenkin, kun noita kaikkia muita uutisia lueskelee niin itselläni on erittäin vahva mielikuva siitä, että Kimin ura ei jatku Ferrarilla. Tuossa ylhäällä @HMenthal luettelikin monia niitä pieniä vihjeitä / syitä, jotka myös ovat Kimiä vastaan. Se on sitten toki eri asia kuinka paljon totuutta noissa uutisissa tällä hetkellä on.

Kuten sanottua, olen mielelläni väärässä asian suhteen mutta pessimisti ei pety jne. :)
 
Viimeksi muokattu:

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Vaikka Kimi ei ole voittoja viime vuosina nauttinut, niin on hän silti persoonana ollut sen kaltainen että noita formuloita on jaksanut seurata. Mikäli hän ei enää ensi kaudella ole mukana, niin omalta kohdaltani jää seuraaminen aika vähille. Ei paljon innosta HMV-mersukakkoskuskin otteiden seuraaminen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä on oikeastaan se ainoa syy, miksi Kimin sopparia ei olisi vielä julkaistu. Kuitenkin, kun noita kaikkia muita uutisia lueskelee niin itselläni on erittäin vanha mielikuva siitä, että Kimin ura ei jatku Ferrarilla. Tuossa ylhäällä @HMenthal luettelikin monia niitä pieniä vihjeitä / syitä, jotka myös ovat Kimiä vastaan. Se on sitten toki eri asia kuinka paljon totuutta noissa uutisissa tällä hetkellä on.

Kuten sanottua, olen mielelläni väärässä asian suhteen mutta pessimisti ei pety jne. :)

Toisaalta viimeviikot on pidetty myös varmana 2 vuoden jatkokin (tai vähintään 1+1), että on niitä puoltavia seikkojakin. Samalla myös tuntuu että lecler ajanut huonommin viimeviikot ja Kimi vetää unelmakisoja kisasta toiseen. Ei sinällään ihme jos Ferrarillakin mietitään tilannetta tarkkaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jäähdyttelyyn ei kannata kyllä lähteä. Toisaalta tossahan vois käydä niinkin et Sauber vois saada ns. parempaa Seppälää Ferrarilta ? Tai no mistä sitä tietää. Leklerkki on kuitenkin parin vuoden sisällä Ferrarilla...

Voisi kuvitella että ainoa syy miksi kimi menisi Sauberille on se että mies jatkaisi osittain myös Ferrarin palkkalistoilla. Jos sauberilta saa sen 15-20 miljoonaa vuodessa puolet ferrarilta ja puolet Sauberilta niin miksipäs ei. Ei toki rahan takia tarvitse jatkaa, mutta kausi tai pari vielä tietäisi kuitenkin hyvää palkkapussia ja jos tallikaverina on joku ruotsalainen niin on mahdollista loistaa vaikka kärjessä ei ajaisikaan, ehkä kiusata kärkitalleja kuitenkin. Samalla viritellä taustalla esim. Ralliuraa käyntiin yksittäisillä kisoilla. Sauberilla varmaan olisi ihan eri mahdollisuus vapaa-ajalla joitakin yksittäisiä ralleja tai muita lajeja joita haluaa.
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Minua ihmetyttää, että mistä nuo Leclercin ylistävät puheet juontavat juurensa? Tämän kauden tuloksissa yksi kuutossija. Tuokin tuli Bakusta, jossa tapahtumia riitti kärkikuskien osalta enemmän kuin koko kaudella normaalisti yhteensä (mm. Red Bullien keskinäiset sekä Bottaksen töpeksintä viimeisillä kierroksilla).
Muuten on ajanut muiden keskikaartin kuskien joukossa ja viime aikoina jopa suunta ollut pahasti alaspäin. Kun vertaa esimerkiksi Kimin tulokaskauteen, niin Kimi oli silloisella pistelaskusysteemilläkin neljästi pisteillä ja nykysysteemillä olisi ollut kymmenen kertaa pisteillä (itseasiassa jokaisessa maaliin pääsemässään kisassa oli kympin joukossa). Ehkä se Sauber ei niin vahva talli ole enää kuin aikoinaan, mutta aika samaa tasoa näyttäisi olevan kuin muutkin ns. kakkostiimit.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Toisaalta viimeviikot on pidetty myös varmana 2 vuoden jatkokin (tai vähintään 1+1), että on niitä puoltavia seikkojakin. Samalla myös tuntuu että lecler ajanut huonommin viimeviikot ja Kimi vetää unelmakisoja kisasta toiseen. Ei sinällään ihme jos Ferrarillakin mietitään tilannetta tarkkaan.

Minä näen Leclercin palkkaamisen tässä vaiheessa aika isonakin riskinä. On hiukan eri asia ajaa Sauberilla lupaavana tulokkaana, kuin mennä Ferrarin rattiin, jossa tulosta odotetaan päivästä yksi alkaen. Jos asiat lähtevät jostain syystä luisumaan väärään suuntaan, niin miten tuolla kokemuksella oleva kaveri osaa ne asiat käsitellä, puhumattakaan siitä, että osaisi tehdä oikeat korjausliikkeet. Ja kun tallikaverina on gridin yksi nopeimmista kavereista, niin aika kova haaste olisi toiselle kaudelle.

Ja sitten se toinen vaihtoehto, eli Leclerc on heti helvetin nopea. Miten Vettel ottaa tämän asian, kun nytkin vanne kiristyy jos Kimi ajaa paalulle/edelle. Käsittääkseni Ferrarilla on nyt varsin hyvä ja rauhallinen tilanne, mutta tuo voi muuttua jos kuljettajaa vaihdetaan. Ferrari tuskin haluaa samaa mitä mersulla oli Hamiltonin ja Rosbergin ajaessa.

Elämme mielenkiintoisia aikoja.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Ja miksi hlökohtaisesti en usko Kimin jatkoon Ferrarilla on se, että sopimus olisi yksinkertaisesti jo julkistettu jos sellainen olisi tehty. Toivottavasti olen väärässä.
Olisi se Leclercinkin sopimus jo julkistettu jos se olisi tehty.

@HMenthal
Ferrarin johtohenkilöt (Myös Marchionne) sanoivat että millään kohuilla, ei ole sopimusten kannalta mitään merkitystä. Leclercin ei olla huhuttu ajaneen Ferrarilla vaan se on ihan julkinen tieto että ajoi siellä jossain mainostapahtumassa. Uusi johto joka tapauksessa on halukas pitämään Kimin jos mahdollista, joten Leclercin sopimus paperilla Kimi korkeintaan sytyttää takkaan tuleen, jos sellainen edes on olemassa.

Toivottavasti tällä viikolla kuullaan Kimin jatkosopimuksesta ja saadaan hölynpöly huhut lakaistua taas vähäksi aikaa. Lopuksi vielä että kyllä jollain Sauberillakin voi ensi kaudella ajaa podiumille, varsinkin jos Red Bull floppaa Hondan kanssa. Silloin pelkällä best of the rest ajolla olisi mahdollisuuksia päästä pallille
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Sauberhan ajaa Alfa Romeon moottoreilla (eli Ferrarin rebrändätyillä moottoreilla) joten voihan tuo pomojen tapaaminen olla järjestetty ihan satelliittitallin kuskille (kuskeille?) tuon moottorikuvion vuoksi. Tästä on sitten helppo revitellä useaksi päiväksi otsikoita joilla saadaan klikkejä ja lehtiä myytyä.

Toki Leclerc on Ferrarin ratissakin lähitulevaisuudessa - onko se sitten ensi kaudella tai sitä seuraavana kautena jäänee nähtäväksi. Spekulointi on aina kivaa - tarpeeksi kun arvailee niin joku jossain osuu aina oikeaan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Minä näen Leclercin palkkaamisen tässä vaiheessa aika isonakin riskinä. On hiukan eri asia ajaa Sauberilla lupaavana tulokkaana, kuin mennä Ferrarin rattiin, jossa tulosta odotetaan päivästä yksi alkaen.
Leclercin palkkaaminen olisi Ferrarilta kyllä ihan poikkeuksellinen veto. Felipe Massa tuli aikoinaan suhteellisen kokemattomana kuskina mukaan talliin, ja samoin Eddie Irvinellakin oli "vain" kolme kautta ykkösissä alla, mutta näistäkin Irvine oli jo päälle 30-vuotias ja Leclerciin verrattuna kokemusta pienemmistä luokista oli paljon enemmän. Usein sinne kuitenkin kuskiksi otetaan sellaisia joilla sitä kokemusta on vähän enemmän.

Toki samaan syssyyn on sanottava että jos Vettel jatkaa ykköshevosena niin Leclerc voi olla ihan kelpo apupoika, mutta onko kuitenkaan mikään selkeä parannus Räikköseen? Tallipisteitä se Ferrarikin tarvitsee.
 

teppana

Jäsen
Leclercin palkkaaminen olisi Ferrarilta kyllä ihan poikkeuksellinen veto. Felipe Massa tuli aikoinaan suhteellisen kokemattomana kuskina mukaan talliin, ja samoin Eddie Irvinellakin oli "vain" kolme kautta ykkösissä alla, mutta näistäkin Irvine oli jo päälle 30-vuotias ja Leclerciin verrattuna kokemusta pienemmistä luokista oli paljon enemmän. Usein sinne kuitenkin kuskiksi otetaan sellaisia joilla sitä kokemusta on vähän enemmän.

Toki samaan syssyyn on sanottava että jos Vettel jatkaa ykköshevosena niin Leclerc voi olla ihan kelpo apupoika, mutta onko kuitenkaan mikään selkeä parannus Räikköseen? Tallipisteitä se Ferrarikin tarvitsee.

Leclerc lienee aika reilusti edullisempi kaveri. Mutta onko tuolla sitten Ferrarille merkitystä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös