Formula 1 – kausi 2018

  • 299 690
  • 1 853

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
On se kyllä kumma kuinka Mersu vie Ferraria näissä tsktiikoissa näin pahasti. Mihin ovat kadonneet Ferrarin taktiset nerot, jotka keksivät senkin että Stop&Gon voi kärsiä vikalla kierroksella maaliviivan ollessa pilttuun jälkeen.

Ei tainnut Hamilton sentään kehua greatest fans tällä kertaa.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
On se kyllä kumma kuinka Mersu vie Ferraria näissä tsktiikoissa näin pahasti. Mihin ovat kadonneet Ferrarin taktiset nerot, jotka keksivät senkin että Stop&Gon voi kärsiä vikalla kierroksella maaliviivan ollessa pilttuun jälkeen.

Ei tainnut Hamilton sentään kehua greatest fans tällä kertaa.

Tai kuten Schumi kerran ranskan gp:ssä hänellä oli 4 vai peräti 5 stopin taktiikka. Silloin se oli sellaista leikkiä vaan kun vuorovuosin mestaruus tuli joko nopeuden tai luotettavuuden avulla, ei koskaan taktisten oivallusten.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mersu on ennenkin käyttänyt näitä varikkohämäyksiä, ja silloin oli muistaakseni puhetta, että ne olisivat kiellettyjä. Mutta ei näköjään ole.
On ne. Varikkotiimi saa tulla ulos vain jos tarkoitus pysähtyä. Mersulla saattoi olla ihan oikeasti tarkoitus ottaa Hamilton sisään, jos Räikkönen ei olisi tullut. Nyt voivat sanoa, että reagoivat Räikkösen sisääntuloon jättämällä Hamiltonin ulos. Eli voivat sanoa, että joo oli tarkoitus, mutta reagointiin, mikä sallittua, kun säännöt eivät pakota oikeasti pysähtymään. Pitäisi mielestäni muuttaa siten, että pakko pysäyttää auto, jos varikkotiimi tulee ulos. Sen lisäksi, että käytetään hämyinä, niin Mersun varikkotiimi myös vaikeuttaa Ferrarin sisääntuloa varikolle, kun ovat peräkkäin ja taas sattumalta Ferrarin tullessa sisään, niin mersun kaverit siinä tukkeena. Vissiin menettää sellaisen puoli sekuntia tuon takia Ferrari aika usein varikkokäynneissä.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Tai kuten Schumi kerran ranskan gp:ssä hänellä oli 4 vai peräti 5 stopin taktiikka. Silloin se oli sellaista leikkiä vaan kun vuorovuosin mestaruus tuli joko nopeuden tai luotettavuuden avulla, ei koskaan taktisten oivallusten.
Schumihan voitti peräkkäiset kisat tuollon yhen ja neljän stopin taktiikoilla. Tavallisesti stoppei oli kaks tai kolme sillon.

Edit. Ja mitä tulee tuohon hämäys juttuun niin mielestäni sais olla sallittuja.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
On se kyllä kumma kuinka Mersu vie Ferraria näissä tsktiikoissa näin pahasti. Mihin ovat kadonneet Ferrarin taktiset nerot, jotka keksivät senkin että Stop&Gon voi kärsiä vikalla kierroksella maaliviivan ollessa pilttuun jälkeen.

Ei tainnut Hamilton sentään kehua greatest fans tällä kertaa.

Ei tuossa paljoa ollut Räikkösellä mahdollisuuksia kun ajattivat hänet Bottakseen kiinni ja samalla Hamilton sitten ajoi Räikkösen kiinni. Onhan Ferrarikin tehnyt / yrittänyt ihan samaa taktiikkaa Räikkösen ollessa Bottaksen asemassa. Renkaat vaan loppui alle ja sitten se olikin siinä.

Jeesuksen paras kaveri on kyllä ihan kova kuski ja Vettelin sähläämällä pelasi taas ikävästi Hamiltonin pussiin.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kyllä Ferrari pian mestari taas on. Siellä on aina ollut monennäköistä yrittäjää ja onnistujaakin niin benettonia, williamssia, mclarenia, red bullia, mercedestä mutta aina heidän tarunsa päättyy ja ne jäävät joko unholaan tai ynnämuutsijoille.
Ferrari on ja pysyy.
Niin no miten sen nyt ottaa. Schumi taisi olla Ferrarin ensimmäinen maailmanmestari 21 vuoteen kun voitti mestaruuden vuonna 2000. Toki tuosta alkoikin sitten liki poikkeuksellinen dominanssi, vaikka tietty vastaavia on tässä 2000-luvulla nähty myös Red Bullin ja Mersun toimesta. Saa nähdä tuleeko tässä nyt yhtä pitkä lama-aika mestaruuksien suhteen mitä oli tuolloin, Ferrarin edellisestä kuskien mestaruudesta kun on aikaa 11 vuotta.

Pointti nyt siis se että vaikka "Ferrari on ja pysyy", niin on siellä erittäin pitkiä pätkiä ilman mestaruuksia ja ihan rehellisesti sanottuna viimeiset 30 vuotta on kuitenkin Schumi-eraa lukuunottamatta melko köykäinen, ottaen huomioon että kyseessä on kuitenkin resursseiltaan suurin talli.
 

jjoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Niin eihän se Ferrarin taktiikka välttämättä optimaalisin ollu peilattuna Mersun vastaavaan, mutta ei Kimin voitto siihen kaatunut. Suurin ongelmahan tuossa oli se, että Kimi ei millään saanut ensimmäisellä stintillä edes sitä muutaman sekunnin eroa Hamiltoniin, jolloin ei olisi niin paljoa tarvinntu huolehtia undercutista ja olisi voinut reagoida täysin Hamiltonin tekemisiin. Nyt kun Hamilton oli koko ajan sekunnin tuntumassa, niin olisi ollut erittäin todennäköistä että Hamilton olisi ensin pysähtyessään tullut undercutilla ohi ja Ferrari yritti hieman riskilläkin ennakoida ja vastata Mersun tekemisiin.

Toki tämänkin jälkeen vielä voiton avaimet oli Räikkösellä, mutta se olisi vaatinut ohitusta Bottaksesta. Hamiltonhan hävisi tuolla pitkään radalla pysymisellään useita sekuntteja, mutta sai ne Wingmanin tulpan avulla kiinni takaisin.
 

teppana

Jäsen
Onko vain mutua vai veteleekö Vettel enemmän kun keskiverto top-4 kuski vihkoon? Tuntuu että mies on hyvänä päivänä voittamaton mutta toisena päivänä sitten aivan uskomattomia hazardeja.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Onko vain mutua vai veteleekö Vettel enemmän kun keskiverto top-4 kuski vihkoon? Tuntuu että mies on hyvänä päivänä voittamaton mutta toisena päivänä sitten aivan uskomattomia hazardeja.
Itselläkin on sellainen mutu että Vettelillä on eniten ongelmia tuon kasettinsa kanssa jos ei mene heti lähdöstä alkaen homma putkeen. Hamiltonilla oli ennen vähän samaa vikaa mutta kuten tänäänkin nähtiin niin malttia kyllä löytyy, ei mies enää samalla tavalla lähde hakemaan ratkaisua heti kisan alussa kuin joskus ennen.

Vettelistä mielenkiintoinen tilasto myös sekin että vaikka voittoja löytyykin komeat 52 kappaletta niin mies ei ole koskaan voittanut kilpailua jos on lähtenyt matkaan huonommasta kuin kolmannesta lähtöruudusta.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Pointti nyt siis se että vaikka "Ferrari on ja pysyy", niin on siellä erittäin pitkiä pätkiä ilman mestaruuksia ja ihan rehellisesti sanottuna viimeiset 30 vuotta on kuitenkin Schumi-eraa lukuunottamatta melko köykäinen, ottaen huomioon että kyseessä on kuitenkin resursseiltaan suurin talli.

Kahden parhaan joukossa silti lähes aina. Se taistelupari vain vaihtuu kun aika kuluu.

Ja resurssit kun tulee tiettyyn pisteeseen niin ei sillä sen jälkeen ole väliä miten paljon toisella on jos toisellakin on "tarpeeksi".

Esim. testaamisen rajoittaminen söi Ferrarin ylivoiman he kun tykkäsivät hioa kaiken täydelliseksi ja Schumi suorastaan asui testiradalla. Mclarenilla ja Williamssillakin oli tarpeeksi rahaa testata loputtomasti mutta ero oli selkeä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Esim. testaamisen rajoittaminen söi Ferrarin ylivoiman he kun tykkäsivät hioa kaiken täydelliseksi ja Schumi suorastaan asui testiradalla. Mclarenilla ja Williamssillakin oli tarpeeksi rahaa testata loputtomasti mutta ero oli selkeä.
Tämä on ihan totta ja tosiaan etenkin McLarenin alavire tuossa 2000-luvun alussa oli kyllä ihan järjetön koska ei ne tallit niin isosti resursseiltaan toisistaan eronneet. Schumin suuruus kuljettajana kyllä vielä korostuu tuollaisessa.

Toki McLarenilla varmaan maksaisivat mitä tahansa jos saisivat edes tuon 2000-luvun alun tason takaisin jos nykypäivään vertaa.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Nyt on jo pahin vitutus laantunut. Minkäs teet, Hamilton ja Mersu olivat nopeampia. Kimi kyllä ajoi helvetin hyvin, mutta kun renkaat menivät paskaksi niin eipä siinä ole paljoa tehtävissä.

Mersu vie kyllä Ferraria miten haluaa taktiikoissa. Nytkin laitettiin syötti ilmaan, ja Ferrari nieli sen koukkuineen. Vielä kun Vettel töhöili itsensä joukon hännille, oli Kimi yksin kahta Mersua vastaan.

Bottas teki tietysti vain työtään, juuri sitä mitä talli pyysi. Mutta miten vitussa Valtteri on noin pihalla, vauhtia ei ollut edes mennä Red Bullista ohi. Aika-ajossa melkein puoli sekuntia hitaampaa kuin muut kärkiäijät. Ei ihme että Lewis on tyytyväinen, eihän Valtteri pysty Hamiltonia haastamaan, ja näemmä pyllistää kiltisti kun talli pyytää. Täydellinen kakkoskuski.

Vettel häviää ihan itse tämän mestaruuden.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Vettel häviää ihan itse tämän mestaruuden.
Kieltämättä jännä tilanne nyt, Span jälkeen näytti jo siltä että Vettel on kääntämässä vaakakuppia itselleen mutta niin vain tuo Hamilton osoitti jälleen kovuutensa ja kasvatti eroa. Kauttahan tässä on toki paljon jäljellä ja eihän se vaadi kuin Vettelin voiton ja Hamiltonilta vaikka keskeytyksen seuraavassa kisassa niin ero on sulanut jo olemattomiin. Tosin teknistä vikaa sille Hamiltonille ei vaan taida millään tulla, vaatisi siis kolarin käytännössä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On ne. Varikkotiimi saa tulla ulos vain jos tarkoitus pysähtyä. Mersulla saattoi olla ihan oikeasti tarkoitus ottaa Hamilton sisään, jos Räikkönen ei olisi tullut. Nyt voivat sanoa, että reagoivat Räikkösen sisääntuloon jättämällä Hamiltonin ulos. Eli voivat sanoa, että joo oli tarkoitus, mutta reagointiin, mikä sallittua, kun säännöt eivät pakota oikeasti pysähtymään. Pitäisi mielestäni muuttaa siten, että pakko pysäyttää auto, jos varikkotiimi tulee ulos. Sen lisäksi, että käytetään hämyinä, niin Mersun varikkotiimi myös vaikeuttaa Ferrarin sisääntuloa varikolle, kun ovat peräkkäin ja taas sattumalta Ferrarin tullessa sisään, niin mersun kaverit siinä tukkeena. Vissiin menettää sellaisen puoli sekuntia tuon takia Ferrari aika usein varikkokäynneissä.

Eikö nuo vielä tehnyt tuon hämyn 2 kertaa kisan aikana?
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Eikö nuo vielä tehnyt tuon hämyn 2 kertaa kisan aikana?

Juu, mutta toisen kerran voi laittaa sen piikkiin, että Hämis unohti tulla sisälle. No vitsivitsi.

Totta sekin kuten yllä mainittiin, että Kimin olisi pitänyt siinä saada vain enemmän eroa ennen pysähdystä. Toisaalta Mersuhan oli nopeampi 1 sektorilla, joten Hämis sai pidettyä eron alle 1s ja käyttää DRSää, kun oli sen paikka.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eikö nuo vielä tehnyt tuon hämyn 2 kertaa kisan aikana?
Joo. Muutama "one mor lap Lewis" tuli radioonkin. Alkuun kai toivoivat overcuttia ja tämän jälkeen turva-autoa Ricciardon takia.

Näin jälkikäteen ihmettelen eniten, että minkä ihmeen takia se Räikkönen puski niin saatanasti tokan stintin alkuun. Okei outlap ja sitä seuraava puskettiin, että overcut ei toimisi, mutta Lewis olisi täydellisellä stopilla tuon jälkeenkin jäänyt sellaiset 2 sekuntia Räikkösestä. Sen sijaan, että oltais ruvettu vähän säästelemään renkaita, niin Räikkönen puski aina siihen asti, että sai Bottaksen kiinni ja Lewis oli lopulta 5 sekkaa jäljessä. Oli kova kiire päästä ajamaan Bottaksen auton perässä? Ei päässyt edes yrittämään Bottasin ohittamista, kun renkaat oli sen näköiset, että niillä olisi vedetty koko stintti, vaikka oli painettu vasta alle 10 kierrosta. Insinööri unohti painaa radionappia, kun ilmoitti, että "Kimi no need to push we are well ahead of Hamilton's pit window. Will keep you updated on the gap"? Vissiin siellä haluttiin luoda eroa turva-auton varalta, mutta renkaiden kunnosta päätellen olisi ollut ihan sama olisiko Lewis ollut edellä turva-auton tullessa vai vasta ekalla suoralla sen poistumisen jälkeen, kun olisi tuoreilla renkailla painellut ohi.
 

BaronFIN

Jäsen
Mutta kyllä se myös niin oli, että Hamiltonin autoon oli löydetty lisävauhtia eiliseen nähden. Helppous olisi ehkä se sana mitä haen Mersun suorituksesta. Kun piti painaa, niin oli varaa mennä kovempaa.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Onko vain mutua vai veteleekö Vettel enemmän kun keskiverto top-4 kuski vihkoon? Tuntuu että mies on hyvänä päivänä voittamaton mutta toisena päivänä sitten aivan uskomattomia hazardeja.

Kyllä se muuten ihan hyvin ajelee, mutta ekalla kierroksella ottaa kyllä pirun isoja riskejä. Eikö se sen henkinen valmentaja jossain kohtaa höpissyt että asettaa itselleen aika paljon paineita ja on aika kovapäinen joten sellainen rauhotteleva ympäristö sopii hänelle parhaiten. Jokainen tietty tietää kuinka paljon tämmöistä on Ferrarilla tarjolla. Mutta luulisi kyllä että oppisi jo hermonsa hallitsemaan kun on niin monta vuotta tuolla kurvaillut.
 

molari

Jäsen
Onko vain mutua vai veteleekö Vettel enemmän kun keskiverto top-4 kuski vihkoon? Tuntuu että mies on hyvänä päivänä voittamaton mutta toisena päivänä sitten aivan uskomattomia hazardeja.

Miten Vettel on aikaisemmat mestaruudet voittanut - ylivoimainen kalusto ja kilpailijatalleissa selkeästi huonommat kuskit??

Ei tule Ferrarilla/Ferrarille mestaruutta voittamaan tuolla tyylillä, ainakaan niin kauan kun Hamilton Mersulla ajaa.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Kyllä Vettelillä taisi mestaruuskausinaan olla melkoisen ylivoimainen kalustokin.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Grosjean hylätty, eli näin ollen Sirotkin nousee pisteille. Kiva että Sergeikin sai pistetilin avattua, vaikka en tällaisista kisan jälkeen hylkäilyistä tykkääkkään
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Kun Häkkinen/Schumacher-aikana olivat välitankkaukset käytössä ja renkaat kestivät useimmiten hyvin, niin lähes poikkeuksetta se kumpi pysähtyi viimeisenä hyötyi. Molemmin puolin voitettiin kisoja tuolla taktiikalla, vaikka oltiin välillä takana.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Kyllä Vettelillä taisi mestaruuskausinaan olla melkoisen ylivoimainen kalustokin.
Paitsi 2010 ja 2012. Näistä jälkimmäinen on mielestäni edelleenkin yksi parhaista kausista mitä ollaan nähty formuloissa vuosikymmeniin. Maldonadon voitto ja kaikkea.

Vettelillä on allaan voittaja-auto, mutta omat virheet vievät liikaa pisteitä. Jos tuli Hamilton sisuuntuneena Monzan kisaan Span pettymyksen jälkeen, niin samaa sopii odottaa Vettelin kohdalla Singaporessa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tässähän jo toivoo Hamiltonin viidettä ihan vain siksi, että Vettel ei voittaisi titteliä. Fiksumman oloinen kaveri.

Ei sieltä sitten tullut sitä voittoa Kimille. Ferrari lankesi Ross Brawnin temppuun (ukot hämäykseksi ulos, McLaren näkee näistä varmaan vieläkin painajaisia), ja Bottas hoiteli loput. Työtäänhän Bottas toki tekee, mutta kyllä pännii että joku voikin olla noin hauveli. Koko viikonlopun kaukana kärjestä ja kisassa pitkän aikaa Verstappenin kyykytettävänä. Ei näin.

Harmi tuo Grosjeanin diskaus. Romain on saanut paletin toimimaan katastrofaalisen alkukauden jälkeen, niin olisin suonut hänelle hyvän tuloksen. Haasillekin pisteet olisivat kipeästi kelvanneet taistelussa MM-sarjan nelospaikasta Renault'ia vastaan.

Katsellaan, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Tarkoitan siis, milloin Ferrari julkistaa Kimin jatkon.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Joo-o, näin se voitto taas vaan kiersi Kimin. Vettelin avauskierroksen möhliminen, virheetön 2,2 sekunnin stoppi ja stoppien jälkeinen 5 sekunnin kaula jeesukseen...Näyttihän se kieltämättä liian hyvältä siinä kohtaa. Ei olisikaan maistunut voittaa tifosien edessä, tämänpäiväisten uutisten perusteella vieläpä viimeisen kerran Monzassa. Toivotaan nyt kuitenkin, että jatkaisi sen kauden vielä ainakin kun kulkee.

Lewis se taas jaksoi muistuttaa kuinka uskoi loppuun asti, vaikka vielä viikko sitten itki kun Ferrari menee (meni Spassa) "sääntöjenvastaisen" auton takia niin lujaa. Ei tuo nyt itseensä ja talliinsa uskomiselta kuulosta vaan enemmänkin luovuttamiselta, kun oma auto ei olekaan enää ylivoimainen 90% kisoista. Kyllä ärsyttävän usein tämä kaveri kerää hedelmät kun on siihen paikka, monesti hyvällä tuurilla, monesti myös omilla ansioillaan ja tänään wingmanin avustuksella. Nytkin voittanee mestaruuden jälleen, vaikka koko kauden kitissyt kun Ferrari menee niin lujaa, vaikka omasta mielestäni n. 50/50 on ollut voimasuhteet riippuen kisasta.

Joo, olen vielä harmistunut päivän tuloksesta. Muutaman kierroksen kun ois kumit kestäneet pidempään...Jotenkin tuntuu että Kimi hyvästeli tifosit tänään. Täpärästä tappiosta huolimatta oli kohtalaisen tyytyväisen oloinen ja epätyypillisen kovasti näytti osoittavan kiitoksia yleisön suuntaan. Veikkaisin ennen Singaporea tulevan Ferrarilta varmistus Leclercille.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös