Formula 1 – kausi 2018

  • 300 023
  • 1 853
Suosikkijoukkue
Pyry & Tappara
Katsopa aika-ajojen eroja tallikaverien välillä. Ainakin vielä elokuussa Hamiltonin ja Bottaksen välillä ei ole kovinkaan suurta eroa, Vettelin ja Räikkösen välillä ero on todella suuri. Tai oli ainakin vielä elokuussa. Myönnettäköön, etten ole sen elokuun jälkeen hirveästi seurannut noita, mutta tuolloin ero Mersu-kaksikon välillä oli yksi kymmenys, Ferrari-kuskien välillä 0,4 sekuntia.

Omasta mielestäni siis molempien tallien kakkoskuskit ovat olleet aikamoisia epäonnistujia kokonaisuus katsoen. Pointti on lähinnä se, että Hamilton joutuu taistelemaan paljon kovempaa ja ainakin kauden alussa yhtäläiset voittomahdollisuudet omaavaa tallikaveria vastaan siinä missä Vettelille on annettu joka kauden alussa jo valmiiksi ykköskuskin mantteli.

Juu siinä olet oikeassa, että aika-ajoissa Bottas on onnistunut Räikköstä paremmin. Vettel johtaa tässä Kimiä 14-4 ja Hamilton Valtteria 11-7. Kolme kertaa enemmän on Bottas siis peitonnut tallikaverinsa kuin Räikkönen tämän kauden aikana.

Sanoit katsoneesi elokuussa viimeksi tarkasti aika-ajojen aikaeroja. Neljä viimeisintä kisaa siitä: Britanniassa Räikkönen hävisi sadasosilla Vettelille, Bottas yli kolmella kymmenyksellä Hamiltonille. Saksassa Vettel voitti Räikkösen kolmella kymmenyksellä, Bottas voitti Hamiltonin joka ei viimeiseen osioon selviytynyt. Unkarissa Kimi voitti Vettelin parilla sadasosalla, kun taas Bottas hävisi Hamiltonille kolmella kymmenyksellä. Belgiaa en ota nyt laskuihin, koska Räikköseltä loppui bensa kesken ja Bottas ei viimeiseen osioon saanut aikaa. Yllättäen muuten muistelmasi päättyvät juuri ennen syyskuun alussa ajettua Italian gp:tä, jossa Räikkönen täräytti paalulle.

Mutta aika-ajoista ei jaeta pisteitä. Pisteet jaetaan kisoissa ja niissä Räikkönen on ollut tällä kaudella selvästi vahvempi suomalainen paria poikkeusta lukuunottamatta. Näin ollen pitäisin selvänä, että Vettelillä on ollut tällä kaudella nopeampi tallikaveri kuin Hamiltonilla. Sen myös pistetilanne meille kertoo.
 
Viimeksi muokattu:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Mutta aika-ajoista ei jaeta pisteitä. Pisteet jaetaan kisoissa ja niissä Räikkönen on ollut tällä kaudella selvästi vahvempi suomalainen paria poikkeusta lukuunottamatta. Näin ollen pitäisin selvänä, että Vettelillä on ollut tällä kaudella nopeampi tallikaveri kuin Hamiltonilla. Sen myös pistetilanne meille kertoo.
Juu en itsekään aina ihan tajua kun lähdetään vertailemaan kuskien paremmuutta sillä että "aika-ajoissa sitä ja tätä", sillä kun ei ole minkään valtakunnan merkitystä. Räikkönenhän ei ollut erityisen hyvä aika-ajoissa edes silloin kun oli Ferrari-uransa huipulla, vaan nimenomaan kilpailussa se paras osaaminen tuli esiin.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Juu en itsekään aina ihan tajua kun lähdetään vertailemaan kuskien paremmuutta sillä että "aika-ajoissa sitä ja tätä", sillä kun ei ole minkään valtakunnan merkitystä. Räikkönenhän ei ollut erityisen hyvä aika-ajoissa edes silloin kun oli Ferrari-uransa huipulla, vaan nimenomaan kilpailussa se paras osaaminen tuli esiin.

Meinasin sanoa sanaa, mutta en jaksanut. Kimin ongelma on ilmeisesti aina ollut saada renkaat optimi lämpötilaan yhdelle kierrokselle. 2005 ajoi viisi paalua (muistaakseni), 2007 taisi olla hurjat kolme paalua koko kaudella. Eli ei todellakaan mikään erityinen aika-ajaja.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ok, hyviä korjauksia ja kieltämättä Räikkönen on onnistunut. Olen silti sitä mieltä, että Hamilton on Vetteliä parempi kuski ja yksi syy tähän on juuri se, että on jatkuvasti joutunut taistelemaan myös tallikavereitaan vastaan. Sebhän ei ole sitä joutunut oikeastaan ikinä tekemään.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Olen silti sitä mieltä, että Hamilton on Vetteliä parempi kuski ja yksi syy tähän on juuri se, että on jatkuvasti joutunut taistelemaan myös tallikavereitaan vastaan.
Ei täällä varmaan kukaan ole väittänytkään että Vettel olisi Hamiltonia parempi kuski.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Olen silti sitä mieltä, että Hamilton on Vetteliä parempi kuski ja yksi syy tähän on juuri se, että on jatkuvasti joutunut taistelemaan myös tallikavereitaan vastaan. Sebhän ei ole sitä joutunut oikeastaan ikinä tekemään.
Mm. 2010 ennen viimeistä kisaa Webber oli pisteissä edellä. Järjestys oli siinä kohtaa Alonso, Webber ja Vettel.
Toki siinä olen samaa mieltä että Hamilton on parempi kuski.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Voipi hyvinkin olla, että ensi kaudella ei tarvitse vertailla Bottaksen suorituksia enää Hämikseen tämän tallikaverina. Venäjä oli taas vahva skaba Bottakselle, mutta muuten Hämis vienyt aika reilusti näissä viimeisissä kisoissa. Jotain tosta Bottaksen ajamisesta puuttuu ja on täysin HMV-kamaa nyt. Wingman, siinä se taitaa olla. Jos Bottas saa ajaa vielä ensi kauden Mersulla, niin sillon täytyy onnistua ihan toisella tavalla, muuten on turha haikailla vuodenkaan jatkosta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Voipi hyvinkin olla, että ensi kaudella ei tarvitse vertailla Bottaksen suorituksia enää Hämikseen tämän tallikaverina. Venäjä oli taas vahva skaba Bottakselle, mutta muuten Hämis vienyt aika reilusti näissä viimeisissä kisoissa. Jotain tosta Bottaksen ajamisesta puuttuu ja on täysin HMV-kamaa nyt. Wingman, siinä se taitaa olla. Jos Bottas saa ajaa vielä ensi kauden Mersulla, niin sillon täytyy onnistua ihan toisella tavalla, muuten on turha haikailla vuodenkaan jatkosta.

Äkkiä tulee mieleen että kannattaisiko mersun vähintään testikuljettajaksi palkata Ocon kun taitaa edelleen olla ilman sopimusta ensikaudeksi ja ainoa vapaa paikka Williamsilla. Mikähän tuossa Bottaksessa on kun kummallakin kaudella ensimmäisissä kisoissa näyttää että Hamilton on ongelmissa ja ei löydä vauhtia bottasta vastaan mutta sitten tuntuu että vauhti hyytynyt kummallakin kaudella ihan seinään ainakin tallikaveria vastaan.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Varmaan vaikuttaa Bottaksella kun viime aikoina on pitänyt keskittyä siihen että on joko tulppana tai sitten että milloin hopea Mersu on takana ja täytyy päästää ohi.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Hamilton on kiistatta ruudukon paras kuski. Ei tarvitse katsoa kuin tuo Singaporen GP:n aika-ajo, niin eiköhän se kerro tarpeeksi. On autokin toki "vähän" auttanut tätä, mutta jotenkin se onnistuu aina löytämään ylimääräisiä kymmenyksiä eroa toiseen, jolla ottaa sitten paaluja. Verstappen mielestäni tämän hetken toiseksi paras kuljettaja ja on muutenkin vähentänyt kahden vuoden takaisia sekoilujaan. Kaikista pelottavinta tässä on se, että Verstappen on vasta 21-vuotias.

Vettel on vauhdillisesti lähes näiden tasolla, mutta nuo viime aikojen töhöilyt kisoissa laskevat kyllä pisteitä ainakin minun kohdallani. Missä Red Bull-aikojen kylmäpäisyys? Ja turha tulla selittämään jostain ylivoimaisesta autosta. Kuten joku aiemmin mainitsi, niin pääasiassa otti paaluja aina vain yhdellä nopealla aikakierroksella Q3:ssa ja siihen ei ihan kaikki pysty.
 
Suosikkijoukkue
KK
Hamilton on kiistatta ruudukon paras kuski. Ei tarvitse katsoa kuin tuo Singaporen GP:n aika-ajo, niin eiköhän se kerro tarpeeksi. On autokin toki "vähän" auttanut tätä, mutta jotenkin se onnistuu aina löytämään ylimääräisiä kymmenyksiä eroa toiseen, jolla ottaa sitten paaluja. Verstappen mielestäni tämän hetken toiseksi paras kuljettaja ja on muutenkin vähentänyt kahden vuoden takaisia sekoilujaan. Kaikista pelottavinta tässä on se, että Verstappen on vasta 21-vuotias.
Vähän vaikea sanoa, kuka on sirkuksen paras kuski, koska koko kautena vain kaksi kuskia on saanut tosissaan ajaa kilpaa ja hekin täysin eri kalustolla. Toki Hamilton on huippukuski ja voi jopa olla se nopein, mutta niin kauan kun kalusto ei ole täysin samaa sitä on vaikea mitata. Viime kisan mukaan, kun Kimi kerrankin sai ajaa omaa ajoaan oli hän nopeampi.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Vähän vaikea sanoa, kuka on sirkuksen paras kuski, koska koko kautena vain kaksi kuskia on saanut tosissaan ajaa kilpaa ja hekin täysin eri kalustolla. Toki Hamilton on huippukuski ja voi jopa olla se nopein, mutta niin kauan kun kalusto ei ole täysin samaa sitä on vaikea mitata. Viime kisan mukaan, kun Kimi kerrankin sai ajaa omaa ajoaan oli hän nopeampi.

Ei sitä yhden kisan perusteella pystykään sanomaan, mutta kyllähän viime vuodet ovat aika selkeästi osoittaneet, että Hamilton ja Verstappen ovat omaa luokkaansa. Sitten tulee Vetteliä ja Alonsoa, jonka jälkeen Ricciardoa ja Hulkenbergia yms. Oikeastaan kaikki loput (Ocon, Perez, Bottas, Räikkönen, yms) ovat vähän sellaisia, että saattavat joskus välillä väläyttää, mutta eivät vaan kykene jatkuvasti pitämään suoritustasoa siellä missä huippukuskin pitäisi.

Paras verrokki on edelleen aina se tallikaveri ja pitkällä aikavälillä se parempi yleensä voittaa. Tähän sitten voi heittää perinteiset itkut siitä kuinka suomalaisia sorsitaan, mutta fakta on, että jos olisivat yhtä hyviä kuin tallikaverinsa, ei tarvitsisi selitellä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei sitä yhden kisan perusteella pystykään sanomaan, mutta kyllähän viime vuodet ovat aika selkeästi osoittaneet, että Hamilton ja Verstappen ovat omaa luokkaansa. Sitten tulee Vetteliä ja Alonsoa, jonka jälkeen Ricciardoa ja Hulkenbergia yms. Oikeastaan kaikki loput (Ocon, Perez, Bottas, Räikkönen, yms) ovat vähän sellaisia, että saattavat joskus välillä väläyttää, mutta eivät vaan kykene jatkuvasti pitämään suoritustasoa siellä missä huippukuskin pitäisi.

Toisaalta Vettel on myös viimevuosina tehnyt aika paljon sitä mitä tuolla autolla pystyy saamaan aikaan, kuitenkin Mersulla on ollut selkeä ylivoima. Jos ei olisi nyt kauden jälkipuoliskolla tehnyt näin paljon virheitä voisi olla samassa kategoriassa siellä Hamiltonin kanssa ja taas seuraavassa kategoriassa sitten olisi ehkä Ricciardo, Verstappen ja Alonso. Kuitenkin Ferrari on vasta tälläkaudella päässyt kärkivauhtiin niin aikaisempia kauseja ei kannata liikaa peilata. Eikä Verstappenkaan ole muutamaa välähdystä lukuunottamatta kovin varmasti pystynyt ajamaan ennen kauden jälkipuoliskoa, jopa näytti hetken että Ricciardo pitäisi pilkkanaan. Kaikki riippuu kuinka pitkää aikaväliä käytetään. Pari edellistä kisaa niin hamilton ja Verstappen on omassa yksinäisyydessän kun parhainta kuskia miettii mutta pitemmällä aikavälillä Mersulla melkoinen ylivoima ollut ja hävisi Hamilton vielä Nicolle sen yhden mestaruuden.
 

Outsider

Jäsen
Ei sitä yhden kisan perusteella pystykään sanomaan, mutta kyllähän viime vuodet ovat aika selkeästi osoittaneet, että Hamilton ja Verstappen ovat omaa luokkaansa. Sitten tulee Vetteliä ja Alonsoa, jonka jälkeen Ricciardoa ja Hulkenbergia yms. Oikeastaan kaikki loput (Ocon, Perez, Bottas, Räikkönen, yms) ovat vähän sellaisia, että saattavat joskus välillä väläyttää, mutta eivät vaan kykene jatkuvasti pitämään suoritustasoa siellä missä huippukuskin pitäisi.

Paras verrokki on edelleen aina se tallikaveri ja pitkällä aikavälillä se parempi yleensä voittaa. Tähän sitten voi heittää perinteiset itkut siitä kuinka suomalaisia sorsitaan, mutta fakta on, että jos olisivat yhtä hyviä kuin tallikaverinsa, ei tarvitsisi selitellä.

Pitkällä aikavälillä Verstappen on omaa luokkaansa, mutta silti hävinnyt 2016 ja 2017 tallikaverilleen pisteissä ja siihen päälle sekoillut enemmän kuin kukaan muu lähelläkään kärkeä ajava, eikä ne sekoilut vieläkään ole jääneet pois, vaikka nyt sattuikin yksi kisa missä ei osunut kenenkään kanssa tai saanut muuten penalttia.

Se on tosiaan vähän harmi noiden todellisten huippujen kannalta, että suomalaisilla keskinkertaisuuksilla on etuna se, että tulevat tallien kannalta tärkeimmältä markkina-alueelta tukenaan miljoonia rahoittavat sponsorit. Yritä siinä sitten vaikkapa ranskalaisena tai saksalaisena pärjätä näitä vastaan kun taistellaan pääsystä kärkitalleihin, puhumattakaan jostain köyhien meksikolaisten rahoista. Suomalaisten todellinen huonous on myös jäänyt vähän piiloon, koska laji vaan on niin huono, että selkeästi nopeammat ja paremmat jäävät välillä heidän taakseen.
 
Viimeksi muokattu:

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Minun on kyllä vaikea laskea Hulkia osakilpailuvoittajien edelle, joskin pidän Hulkenbergiä ihan rattimiehenä. Sen lisäksi laskisin vielä kolmanteen kategoriaan ne kuskit, jotka eivät ole näyttäneet F1-kuskeilta tällä kaudella ja he ovat Vandoorne, Hartley, Sirotkin ja Stroll. Näistä kavereista Strollilla ja Vandoornella on mielestäni kuitenkin potentiaalia ja toivottavasti Vandoorne vielä uuden mahdollisuuden joku päivä ykkösissä saa.

Ja vaikka Bottaksen kausi on ollut pettymys ja paikoitellen surkea, täytyy muistaa kuitenkin, että hän ajaa tallikaverina ehkä kaikkien aikojen parhaan kuljettajan kanssa. Noin kovaa paikkaa ei ole monella ollut. Silti, Bottas on ollut huono ja ensi kaudella pitää askeleita ottaa eteenpäin, kun nyt ollaan menty viime kaudesta vain taaksepäin.
 
Viimeksi muokattu:

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
FP1 jälkeen Red bullit 1-2 ja Renault 3-4. Eihän tämä vielä mitään kerro, mutta nyt näyttää Red bullilla taas kulkevan vähän paremmin. Huomionarvoista oli, että rengaskuluma oli todella suurta ja esim. Hypersoftit olivat täysin kuluneet jo muutaman kierroksen jälkeen, joten todennäköistä on, että kisassa mennään pääsääntöisesti 2 stopin taktiikoilla.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
FP1 jälkeen Red bullit 1-2 ja Renault 3-4. Eihän tämä vielä mitään kerro, mutta nyt näyttää Red bullilla taas kulkevan vähän paremmin. Huomionarvoista oli, että rengaskuluma oli todella suurta ja esim. Hypersoftit olivat täysin kuluneet jo muutaman kierroksen jälkeen, joten todennäköistä on, että kisassa mennään pääsääntöisesti 2 stopin taktiikoilla.
Hyvä juttu. Tuo kuitenkin vähän jännitystä kisaan siinä mielessä että siellä varmaan ajetaan ihan kunnolla kilpaa. Yhdellä stopilla kun ei voi vetää niin pystyy sitten painamaan urku auki.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Hamilton rykäisi hypereillä 14 kierroksen stintin eivätkä renkaat näyttäneet niiiin pahalta kuitenkaan. Pahoin pelkään, että yhden stopin kisa tästäkin tulee.

Red Bullit sekunnin edellä muita, melko mielenkiintoista. Tuo tuskin on kuitenkaan todellinen ero.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Hamilton rykäisi hypereillä 14 kierroksen stintin eivätkä renkaat näyttäneet niiiin pahalta kuitenkaan. Pahoin pelkään, että yhden stopin kisa tästäkin tulee.

Red Bullit sekunnin edellä muita, melko mielenkiintoista. Tuo tuskin on kuitenkaan todellinen ero.
Juuri kun selostajat puhuivat Red bullin luotettavuudesta niin eiköhän ole Verstappen radan varressa :D . Toivottavasti Ricciardo selviää ilman ongelmia viikonlopun ajan
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Juuri kun selostajat puhuivat Red bullin luotettavuudesta niin eiköhän ole Verstappen radan varressa :D . Toivottavasti Ricciardo selviää ilman ongelmia viikonlopun ajan
Tuo Verstappenin auton simahtaminen oli tosin outo, kun auto sammui välittömästi kun löi jarrut pohjaan. Sitten vielä kyseli radiossa, että onko jarrut taas kuumana ja varikolta vastattiin että kyllä, sammuta auto. Ricciardon auto levisi USA:ssa kiihdyttäessä.

Niin tai näin, voisivat kyllä korjata tuon auton ensi kaudeksi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei tuo nyt kovin paljon yllättänyt, että suomalaiset jäi sitten ruutuihin 5-6.

Ihan kelpo lähtöasetelmat kyllä kisaan, kun Red Bullit eturivistä ja Verstappenia varmasti vituttaa, kun ei sitä paalua saanut.
Hamilton tuskin riskejä ottaa, mutta nelosruudusta starttaava Vettel tulee varmaan taas kun ravihevonen sieltä laput silmillä.

Ykkösmutkaan noin kilometrin verran matkaa, joten hyvät imut saa takana olevat, joten vauhtia ja vaarallisia tilanteita on luvassa tällä lähtöjärjestyksellä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Veikkaanpa, ettei lähtöruudun kärkikuusikosta puolet tule pääsemään ensimmäistä kierrosta loppuun asti. Yksi näistä autoista on punainen, mutta joukossa ei ole yhtään hopeanväristä.

Tuo sade varmaankin laittaa turva-auton heti alusta alkaen radalle, joten yllä mainittu skenaario ei tule toteutumaan.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Tuo sade varmaankin laittaa turva-auton heti alusta alkaen radalle, joten yllä mainittu skenaario ei tule toteutumaan.
Mutta onhan sitä jo viime kaudesta lähtien startattu vesikeleihin silti ruudukoista. Turva-auton takana ajellaan vaan sen verran, että rata on tarpeeksi hyvä kisaamiseen ja sitten lähdetään ruudukoista normaaliin tapaan. Hyvät edellytykset siis kaaokseen startissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös