Ennen oli sentään vain lähetyksen noin 15-20 ekaa minuuttia tylsää, nyt pitää melkein 45 minuuttia odotella että jotain alkaa tapahtua, sitä ennen ajellaan käytännössä kaksi lämmityssessiota ja niiden välissäkin vielä odotellaan ja odotellaan. En sano että vanha systeemikään olisi optimi, mutta siinä oli omalla tavallaan vähemmän odottelua ja selvitettiin oikeasti nopein kuski. Jollain tavalla se aika-ajojen alku oli semmoista lähetyksen alkulämmittelyä ja juttujen kuuntelua, samalla pienemmät tallit sai tv- aikaa. Tunnelma kohosi aika-ajojen mittaan, nyt tuntuu aika tylsältä kun lopussa enää 10 kuskia ja taistelu kärkisijasta tuntuu olevan monesti aika laimea.
Täysin eri mieltä oltava tästä.
"nyt pitää melkein 45min odotella että jotain alkaa tapahtua" = Toisinkuin ennen, nyt tapahtumia on heti alusta alkaen. Aika-ajon tarkoitus ei ole ratkaista vain 1.ruudun kohtalo, vaan myös ruudut 2.-20. Tähän luovat mukavasti suolaa Q1 ja Q2, jolloin aika-ajossa on ikäänkuin "kolme erillistä viimeistä minuuttia".
"sitä ennen ajellaan käytännössä kaksi lämmittelysessiota" = Vähän sama kuin ylemmässä pointissa, mutta aika-ajossa ei ratkota pelkästään 1.paikkaa.
"Niiden välissäkin vielä odotellaan ja odotellaan" = Harvoin nykyään on aika-ajossa "hiljaisia hetkiä", vaan radalla on jatkuvasti tapahtumaa. "Vaaravyöhykkeellä" olevat tallit ajavat lähtökohtaisesti 2-3 vetoa ja ainoastaan kärkitallit jättävät avausosio(i)ssa vedot yhteen. Odotellut ovat parin minuutin breikit sessioiden välissä, mutta ne eivät ainakaan meikäläistä ole häirinneet.
"Selvitettiin oikeasti nopein kuski" + "taistelu kärkisijasta tuntuu olevan monesti aika laimea" = Totta, useammalla kierroksella nopein kuski selviää varmemmin. Tämä kommentti kuitenkin on vahvasti ristiriidassa toisen laittamani kommenttisi kanssa, koska mitä useampi kierros, sitä vähemmän satunnaisuutta. Nimenomaan vähemmillä kierroksilla taistelu kärkisijoista on lähtökohtaisesti tiukempi, koska epäonnistumiset maksavat enemmän.
Itse olen oikein tyytyväinen nykysysteemiin. "Yhden kierroksen aika-ajo" olisi muuten oikeinkin veikeä juuri yllä mainitsemani satunnaisuuden suhteen, mutta keliolosuhteet tuppasivat menemään turhan epäreiluiksi. Siksi pidän nykysysteemiä parhaimpana, mitä tarjolla.