Formula 1 – kausi 2018

  • 299 579
  • 1 853

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Ferrarin taktiikkahan olisi osoittautunut neroksi, jos tuo jälkimmäinen sade olisi iskeytynyt vähän aiemmin radalle. Niin, olisi. Vähän liikaa saanut taas jossitella näiden taktisia nerouksia tämän kauden aikana, mutta näköjään aikamoisella all-in meiningillä menevät tällä hetkellä. Vettel voi taputella mestaruushaaveet viimeistään huomenna.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ferrarin taktiikkahan olisi osoittautunut neroksi, jos tuo jälkimmäinen sade olisi iskeytynyt vähän aiemmin radalle. Niin, olisi. Vähän liikaa saanut taas jossitella näiden taktisia nerouksia tämän kauden aikana, mutta näköjään aikamoisella all-in meiningillä menevät tällä hetkellä. Vettel voi taputella mestaruushaaveet viimeistään huomenna.
Olihan tuo nyt aika jäätävä veto kun selkeästi näki että rata on täysin kuiva ja lisäksi kaikki muut tallit painaa vielä kuivan kelin renkailla radalle. Joo, tosiaan olisi voinut osua kohdalleen, mutta uskoikohan kukaan Ferrarin pilttuussakaan tuohon?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ferrarin taktiikkahan olisi osoittautunut neroksi, jos tuo jälkimmäinen sade olisi iskeytynyt vähän aiemmin radalle.
Aika paljonkin aiemmin että välikelinrengas olisi ollut ekoissa vedoissa nopeampi kuin sliksit. Näin jälkikäteen aika itsestäänselvää että heti alkuun piti yrittää sliksillä. Kamala moka.
 

Byvajet

Jäsen
Ferrarin taktiikkahan olisi osoittautunut neroksi, jos tuo jälkimmäinen sade olisi iskeytynyt vähän aiemmin radalle.

Tuo on jonkin pikkutallin taktiikka, jolla ei ole muuta mahdollisuutta kärkeen kuin ottaa suuri riski.

Ferrarilta tuollaisen riskin ottaminen on pelkkää typeryyttä.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Tuo on jonkin pikkutallin taktiikka, jolla ei ole muuta mahdollisuutta kärkeen kuin ottaa suuri riski.

Ferrarilta tuollaisen riskin ottaminen on pelkkää typeryyttä.
Toisaalta ei sillä Ferrarillakaan ole enää vauhdillisesti kärkeen asiaa, ellei sitten ota riskiä. En tosin tiedä oliko tämä oikea paikka ottaa riskejä, kun rata oli niin selvästi ehtinyt jo kuivua. Varmasti nähdään samanlaisia viihdepläjäyksiä vielä tulevissa kisoissakin.
 

Salama44

Jäsen
Formuloiden kilpailujärjestelmä on nykyisten tallimääräyksien johdosta täysin idiootimainen jos 40 pisteen johdossa oleva kuljettajaa saa kasvattaa johtoaan tällä tavalla. Sillä ei ole kilpailemisen eikä urheilun kanssa mitään tekemistä että talli saa tällä tavalla päästää huonommin kilpailussa ajaneen kuskin paremmin ajaneen edelle ilman rangaistusta. Roimat sakot sellaisesta pitäisi antaa jotta mesraruus voitettaisiin oikeasti ajamalla ja kilpailussa säilyisi jännitys loppuun asti.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Olihan tuo nyt aika jäätävä veto kun selkeästi näki että rata on täysin kuiva ja lisäksi kaikki muut tallit painaa vielä kuivan kelin renkailla radalle. Joo, tosiaan olisi voinut osua kohdalleen, mutta uskoikohan kukaan Ferrarin pilttuussakaan tuohon?

Eihän ne varmaan siihen taktiikkaan uskonut. Siksi laittoivatkin tietoisesti autot ulos väärillä renkailla.

Näitä taktiikoita on aika helppo huudella kotisohvalta - itse tilanteessa voisi olla hankalampaa tehdä aina täydellisen oikeita päätöksiä. Näissähän on klassinen king or a fool elementti: joko taktiikka on täydellinen neronleimaus tai täydellinen pannukakku.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Toisaalta ei sillä Ferrarillakaan ole enää vauhdillisesti kärkeen asiaa, ellei sitten ota riskiä. En tosin tiedä oliko tämä oikea paikka ottaa riskejä, kun rata oli niin selvästi ehtinyt jo kuivua. Varmasti nähdään samanlaisia viihdepläjäyksiä vielä tulevissa kisoissakin.

Tuostahan Oikarinen studiossa puhui myös. Että haetaan jotain uutta jotta saataisiin vähän etua, mutta samalla unohdetaan ne perusasiat. Saa nähdä mitä huomenna on luvassa, Kimi vetää yhden stintin sadekelinrenkailla tai vastaavaa.

Eipä siinä, Hamilton on menossa täysin ansaittuun mestaruuteen. Vettel sekä Ferrari on omalla toiminnalla antanut avaimet Hamiltonin kouraan, ja tuntuu että kisa kisalta homma on entistä enemmän sekaisin.

Kimin vauhti on aivan hukassa, hyvällä tuurilla huomenna voisi olla podiumia tarjolla. Tai mikäli Vettel ajaa neljäntenä, niin eiköhän Kimin ja Vettelin paikkoja vaihdeta, koska teoriassa Vettel taistelee mestaruudesta. Rauta-Mauri sitten kisan jälkeen vetoaa siihen, miten Mersu tämän pelleilyn aloitti, ja Ferrarin on myös taisteltava samoilla keinoilla.

Ricciardoa käy kyllä sääliksi, nyt menee kaikki päin helvettiä.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Formuloiden kilpailujärjestelmä on nykyisten tallimääräyksien johdosta täysin idiootimainen jos 40 pisteen johdossa oleva kuljettajaa saa kasvattaa johtoaan tällä tavalla. Sillä ei ole kilpailemisen eikä urheilun kanssa mitään tekemistä että talli saa tällä tavalla päästää huonommin kilpailussa ajaneen kuskin paremmin ajaneen edelle ilman rangaistusta. Roimat sakot sellaisesta pitäisi antaa jotta mesraruus voitettaisiin oikeasti ajamalla ja kilpailussa säilyisi jännitys loppuun asti.

Olisiko sinulla jotain järkeviä ajatuksia miten tämä tulisi hoitaa? Onhan tuo ongelmallista - eihän siitä ole kysymys - mutta tallit kyllä ovat kykeneväisiä hoitamaan autot haluamassaan järjestyksessä maaliin. Oli tallimääräykset kiellettyjä tai ei.

Sama hommahan se rallissa on.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Eihän ne varmaan siihen taktiikkaan uskonut. Siksi laittoivatkin tietoisesti autot ulos väärillä renkailla.

Näitä taktiikoita on aika helppo huudella kotisohvalta - itse tilanteessa voisi olla hankalampaa tehdä aina täydellisen oikeita päätöksiä. Näissähän on klassinen king or a fool elementti: joko taktiikka on täydellinen neronleimaus tai täydellinen pannukakku.
Yleensä en tykkääkään huudella, mutta olihan tuo nyt oikeasti ihan järjetön veto. Rata oli täysin kuiva ja kaikki näkivät sen. Satoiko sitä vettä edes siinä vaiheessa? Vaikka siellä pieni tihkusade ensin tuleekin niin kuivan kelin renkailla ehtii käydä kuitenkin sen nopean kierroksen ajamassa. Nyt Ferrari antoi käytännössä kaksi kierrosta tasoitusta muille ja sen jälkeen eivät enää ehtineet kuivalla kelillä kunnon kierrosta ajaa.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Eihän ne varmaan siihen taktiikkaan uskonut. Siksi laittoivatkin tietoisesti autot ulos väärillä renkailla.

Näitä taktiikoita on aika helppo huudella kotisohvalta - itse tilanteessa voisi olla hankalampaa tehdä aina täydellisen oikeita päätöksiä. Näissähän on klassinen king or a fool elementti: joko taktiikka on täydellinen neronleimaus tai täydellinen pannukakku.

Niin, huvittava vain kun Vettel sanoi heti varikkosuoralla että kuivalta vaikuttaa. Olosuhteet oli vaikeat juu, mutta silti jälleen kerran Ferraria vedettiin hanuriin taktisella puolella.

Jotain tuolla Ferrarilla on isosti vialla. Liikaa italialaisia?
 

Byvajet

Jäsen
Niin, huvittava vain kun Vettel sanoi heti varikkosuoralla että kuivalta vaikuttaa.

Englanninkielisessä lähetyksessä sanottiin, että Ferkku pisti renkaat kiinni viisi minuuttia ennen radalle menoa. Ehkä ei sitten enää sen jälkeen löytynyt luovuutta reagoida vallitseviin olosuhteisiin.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
No tavallaan kun ajattelee, niin Ferrari yritti kokeilla kepillä jäätä ja sitten palata kuivan kelin renkaisiin, mihin oli vielä aikaa. Ainoa, että se sade tulikin sitten juuri siinä vaiheessa, eikä niillä ehtinytkään loppuun asti. Oliko hyvä idea tuossa vaiheessa kärkitallille, jokaisen oma päätös. Ja olisihan noi kuivankelintallitkin ehtineet ne välikelit käydä vaihtamassa, jos rata olisi alusta asti ollutkin märkä, joten ei etua siinäkään.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Englanninkielisessä lähetyksessä sanottiin, että Ferkku pisti renkaat kiinni viisi minuuttia ennen radalle menoa. Ehkä ei sitten enää sen jälkeen löytynyt luovuutta reagoida vallitseviin olosuhteisiin.

Ja olihan Hamiltonilla myös interit alla aluksi, siellä vain osattiin reagoida olosuhteiden muutoksiin.

Eipä tuolla kyllä oikeasti väliä ole. Mersu oli softeilla huomattavasti nopeampi mitä Ferrari supersofteilla. Mersu katoaa huomenna maisemaan, riippumatta onko kolmas auto Vettel, Max tai Räikkönen.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Niin, huvittava vain kun Vettel sanoi heti varikkosuoralla että kuivalta vaikuttaa. Olosuhteet oli vaikeat juu, mutta silti jälleen kerran Ferraria vedettiin hanuriin taktisella puolella.

Jotain tuolla Ferrarilla on isosti vialla. Liikaa italialaisia?

Joo niinhän tuo totesi lähes heti että kuivalta vaikuttaa.

Kuten sanottua: idioottimaiseltahan tuo toiminta vaikuttaa - kohdalleen osuessaan taas olisi ollut suorastaan nerokasta. Ferrari on sen verran perässä pisteissä että taitaa olla vähän pakko kokeilla kepillä jäätä. Eipä tuossa juuri hävittävää enää ole.
 

Höylä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mielenkiintoista ajatella, kuinka Vettel ja Hamilton ovat voittaneet useita mestaruuksia ja ovat ajaneet F1 -taipaleillaan samoina vuosina radoilla - mutta kunnon mestaruuskamppailua heidän välillään ei olla nähty. Ihme läsähtämistä. Aivan toista se oli Häkkis Mikan ja Schumin aikoihin.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toto Wolffin sanomisista pystyi rivien välistä jo lukemaan, että mikäli Valtteri pääsisi huomenna esimerkiksi startissa kärkeen, niin Hamilton tullaan kyllä sitten jossain välissä ajattamaan hänen edelleen.

Täytyy toivoa että Verstappen nousisi toiseksi tai jopa kärkeen startissa, niin saataisiin voittotaisteluun huomenna jotain menoa ja meininkiä.

Jos Lewis voittaa huomenna ja esimerkiksi Sebastien on kolmas, niin Hamiltonin täytyy käytännössä keskeyttää kaikki loput kisat ja Vettelin voittaa jotta mestaruus saataisiin Maranelloon.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Jos Lewis voittaa huomenna ja esimerkiksi Sebastien on kolmas, niin Hamiltonin täytyy käytännössä keskeyttää kaikki loput kisat ja Vettelin voittaa jotta mestaruus saataisiin Maranelloon.
No ei se tilanne ihan näin synkkä kuitenkaan ole. Toki tuon mainitsemasi skenaarion jälkeen pistetilanne olisi 60 pinnaa Hamiltonin eduksi, mutta huomisen jälkeen on vielä neljä kilpailua jäljellä eli 100 pistettä jaossa voittajille. Hamiltonille riittäisi silloin nelossijat varmistamaan mestaruuden vaikka Vettel voittaisi kaikki loput kisat, voitot menisi tuolloin 9-9 mutta Hamilla yksi kakkossija enemmän.

Toki erittäin hankala tilanne on Vettelin kannalta ja kun miettii Mersun luotettavuutta sekä Ferrarin kaikkea perseilyä niin melkoinen ihme vaadittaisiin jos Vettel tämän vielä itselleen kääntäisi. Hamiltonkaan ei enää vanhemmalla iällä ole niin umpiluupäinen kuski että väkisin ajaisi pelkästä voitosta jos vaan saatavilla pisteillä pystyy tilanteen kontrolloimaan.

Näkisin että ainoa sauma Vettelin mestaruuteen olisi siinä että Hamiltonille tulisi nyt kaksi keskeytystä putkeen ja samalla Vettel voittaisi molemmat kisat, näin kolmeen viimeiseen kisaan lähdettäessä olisi tasapisteet kasassa. Ferrarin ja Mersun pitäisi kuitenkin noin periaatteessa olla vauhdin suhteen melko tasaisia, mutta Vettel on tällä hetkellä henkisesti niin raunioina ettei kykene voittamaan Hamiltonia.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Täytyy toivoa että Verstappen nousisi toiseksi tai jopa kärkeen startissa, niin saataisiin voittotaisteluun huomenna jotain menoa ja meininkiä.
Täytyy toivoa että Hämiksen jalka lipeää lähdössä kaasupolkimelta ja Perstappi rysäyttää ahteriin. Kisan jälkeen palkintopallilla kaksi suomalaista kuuntelee kunnon musaa ja kaataa samppanjaa kitusiin.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Neljä kisaa jäljellä ja Hamiltonin ero Vetteliin kasvoi 67 pisteeseen. Mestaruustaisto on käytännössä ohi, vaikka teoreettiset mahdollisuudet Vettelillä toki on. Hamiltonin ja Mersun meno on ollut niin vahvaa viime kisoissa, että vain uskomaton pupellus vie viidennen tittelin.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Tännekkin tämä kuulunee, autosportin foorumeilla kirjoitetaan jotta Ferrari olis pyytänyt Kimiä hidastamaan jotta saavat Vettelin edelle.
Mitäpä väliä tuolla on kun Vettel niin paljon oli perässä. Kyllähän Kimi vauhtia hidasti ja hävisi jonkun 10 sekunttia muutamalla viimeisellä kierroksella, mutta olisi vaatinut vielä silti 10-15 kierrosta, että Vettel olisi tullut edes lähelle.
Eipä voi Kimi mitään jos ei kakkoskuski saa kiinni vaikka itse rikkinäisellä autolla hidastelee
 

Byvajet

Jäsen
Kun niinkin pienestä maasta kuin Suomesta kaksi kuljettajaa on päässyt formula ykkösiin ja kaiken lisäksi vielä kahteen parhaaseen talliin, niin paperilla tilanne on superherkullinen. Kuitenkin viikonlopusta toiseen kumpikin kuljettaja onnistuu latistamaan fiilikset.

Joskus harvoin, kun Hamiltonilla on erityisen huono viikonloppu ja Bottaksella erityisen hyvä viikonloppu, Bottas sentään pystyy aidosti taistelemaan voitosta. Kimi ei pysty siihenkään.

Voi olla, ettei ykkösten historiassa nähdä enää koskaan kahta suomalaista yhtä hyvissä autoissa samaan aikaan, mutta eipä tämä asetelma oikein mukaviksi fiiliksiksi muutu.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tännekkin tämä kuulunee, autosportin foorumeilla kirjoitetaan jotta Ferrari olis pyytänyt Kimiä hidastamaan jotta saavat Vettelin edelle.
Tämän voi suoraan kuitata bullshitiksi. Kimiä kaiketi pyydettiin hidastamaan, mutta ajatuksena varmasti vain säästää autoa.

Vilander tänään harvinaisen pihalla, kun otti missiokseen Maxin puolustamisen. Tuskin nyt kukaan ajatteli Maxin tahalleen tulleen Kimin eteen, mutta räikeä ajovirhe ja Kimin kisan pilaaminen, joten rankku ehdottomasti paikallaan. Ja Kimin perspektiivistä vaikutti siltä, että ulkokautta ehtii ohi, mutta Max palasikin nopeasti radalle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös