Mainos

Formula 1 – kausi 2017

  • 321 261
  • 1 872

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
EDIT: Aika hienosti suoriutui Di Resta ottaen huomioon miten pahaan paikkaan joutui. Kuitenkin vain 0,7 sekuntia tallikaverista ja jätti vielä Ericssonin taakseen.

Ottaen huomioon miten paljon on Kovalaiset, badoerit ja kumppanit jäi tallikaverille ja ajelivat joukon jatkeena huippukalustosta huolimatta niin onhan tuo kova teko kyllä noin kylmiltään. Tiedä sitten suoraan imarteleeko tuo enemmän kuskia vai onko osittain myös Strollin heikoutta kun ero noin "pieni". Williamsilla kyllä aika paljon otteet ailahdellut kisoista toiseen, että aina ei osaa sanoa edes että onko auto oikeasti tälläkaudella niin huono kun pistemäärä antaisi olettaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ottaen huomioon miten paljon on Kovalaiset, badoerit ja kumppanit jäi tallikaverille ja ajelivat joukon jatkeena huippukalustosta huolimatta niin onhan tuo kova teko kyllä noin kylmiltään.

Ei Kovalainen nyt loppujen lopuksi tuolla Lotus-keikalla niin huonosti ajanut, lähtöpaikat kuitenkin 8 ja 11 ja erot Grosjeaniin suurin piirtein samaa luokkaa kuin nyt Di Restalla Strolliin (Q1:ssä ajeli molemmissa kisoissa jopa parempia aikoja kuin Grosjean). Kisat nyt ei niin putkeen menneet ja starteissa oli vaikeuksia, mutta ei hän niissäkään ihan häntäpäässä kuitenkaan pyörinyt. Katsotaan nyt miten Di Restalla kulkee kisassa, aika-ajo oli joka tapauksessa erinomainen suoritus tuolla valmistautumisella koska nykypäivänä ei ole helppoa hypätä kesken kauden mukaan. Di Restalla tulee olemaan esim. haasteita renkaiden kulumisen hallinnan kanssa kun ei ole mitään kokemusta näistä nykyautoista ja renkaista, tämähän se taisi olla Kovalaisellakin ongelmana noissa Lotus-kisoissa vaikka taukoa ei ollut lähellekään niin paljoa kuin Di Restalla.

Ajat oli erilaisia esim. 1993 jolloin Mika Häkkinen tuli loppukaudesta Andrettin tilalle ja löi heti aika-ajossa itsensä Ayrton Sennan. Häkkinen oli ajanut tuolla McLarenin autolla kauden aikana todennäkisesti enemmän kuin Senna vaikka kisakokemusta ei ollutkaan, ja ehtihän Häkkinen tuon kauden aikana testailemaan Footworkinkin autoa jossakin välissä.

Se on sinänsä harmi että nykyisin on vaikeampi enää uuden kuljettajan lyödä itseään läpi, kun mahdollisen tilaisuuden avautuessa kesken kauden joutuu niin olemattoman pienellä ajokokemuksella lähtemään mukaan että näyttöjä on vaikea antaa. Simulaattorissa ajaminen ei vastaa kuitenkaan täysin oikeaa, ja perjantaiharjoituksissa varakuljettajat ei pysty oikein rajojaan kokeilemaan kun pitää varoa ettei riko kisakuskin autoa ja pitää vielä säästellä autoa muutenkin että ei vaan jouduta vaihtamaan mitään osia mistä tulee mahdollisesti lähtöruuturankkuja. Ja iso osa näistä varakuljettajista ei pääse ajamaan edes noissa perjantaiharjoituksissa (käytännössä kaikki huipputallit toimivat näin).
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huhut kertoo, että Massalla olisi joku tauti nimeltään labyrinthis ja tähän olisi sairastanut viime aikoina varikolla kymmenen muutakin henkilöä. Martin Brundle kuulemma kärsii myös kyseisestä sairaudesta ja oireet saattaa kestää päiviä, viikkoja tai kuukausia.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Taas kerran kun Mersu ei ole täysin ylivoimainen on Bottas Hamiltonia nopeampi. Liekö jotain tekemistä sillä, että Valtteri joutui taistelemaan aerodynaamisesti kenkälaatikkoa muistuttaneella Williamsilla pari viime kautta kun taas Hamiltonilla on ollut ylivoimaisesti gridin nopein auto käytössä jo kolme vuotta. Ts. Bottas tietää miten nykyautoa paikataan hanskalla paremmin kuin Hamilton.
Tältähän se vaikuttaa. Kolme kertaa tällä kaudella Ferrari on lukinnut eturivin aika-ajossa ja jokaisella kerralla näistä Bottas on ajanut Hamiltonin edelle aika-ajossa.

Bottas vaikuttaa tasapainoisemmalta kuskilta. Hamiltonilla on toki sitten se, että kun on yksi yhteen autonsa kanssa, niin kenelläkään ei ole mitään sanomista vastaan vaan pyyhkii muilla lattiaa.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei Kovalainen nyt loppujen lopuksi tuolla Lotus-keikalla niin huonosti ajanut, lähtöpaikat kuitenkin 8 ja 11 ja erot Grosjeaniin suurin piirtein samaa luokkaa kuin nyt Di Restalla Strolliin (Q1:ssä ajeli molemmissa kisoissa jopa parempia aikoja kuin Grosjean). Kisat nyt ei niin putkeen menneet ja starteissa oli vaikeuksia, mutta ei hän niissäkään ihan häntäpäässä kuitenkaan pyörinyt. Katsotaan nyt miten Di Restalla kulkee kisassa, aika-ajo oli joka tapauksessa erinomainen suoritus tuolla valmistautumisella koska nykypäivänä ei ole helppoa hypätä kesken kauden mukaan. Di Restalla tulee olemaan esim. haasteita renkaiden kulumisen hallinnan kanssa kun ei ole mitään kokemusta näistä nykyautoista ja renkaista, tämähän se taisi olla Kovalaisellakin ongelmana noissa Lotus-kisoissa vaikka taukoa ei ollut lähellekään niin paljoa kuin Di Restalla.

Heti kärkeen muistutus, että Di Restaa tuli jo sympattua Force Indian ajoilta, että teksti saattaa sisältää värilaseja. Suoritus Q1:ssä oli erinomainen, kuten moni muukin on sanonut. Neljä aikakierrosta taisi ajaa ja jokaisessa tippui sekunti ajasta. Mikäli hän olisi saanut ajaa P3:n, olisi varmaan haastanut Strollia. Kisa on tietysti eri asia ja renkaat lie se suurin kysymysmerkki. Ratahan on tuttu tämän vuoden DTM-kisan voittajalle ja jarrutuspaikat uudella autollakin löytyy nopeasti. Mikäli nämä kumit kestää taas isältä pojalle eikä ne tuo ylimääräisiä ongelmia, voi tulos olla ihan hyvä. Toki Williamsilla ei ajeta tuolla radalla pisteistä, mutta lähinnä tallikaverin lyöminen lie tavoite.

Force India taisi olla aikanaan hyvin hellä renkaille ja Di Resta osasi niitä aiempia hyvin käsitellä kuten Kimikin. Oliko joku idän kisa kun kävi vaihtamassa ensimmäisen kerran renkaat kierros pari ennen maalia sijalta neljä tai kolme. Kuski on myös suoritusvarma ja todennäköisesti välttää karikot kiihdytyksessä. Itse otin pientä peliä H2H-vetoihin, joissa hänet nähdään selvänä altavastajana Ericssonia ja Strollia vastaan.

Viikolla uutisoitiinkin siitä, että pari tallia lisää ei haittaisi. Juuri nämä direstat olisivat kenties saaneet jatkaa pidempään. Hän ei tainnut varsinaisesti lahjojen puutteen takia pudota, vaan brittikansalaisuus oli siihen aikaan iso haitta ja mies oli myös melko harmaa persoona niin lähtö tuli, kun Force India tarvitsi rahaa kuskilta ja kovempiin talleihin ei ollut asiaa. Voisiko sanoa, että Hulkenberg ei olisi kovin kaukainen verrokki.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei Kovalainen nyt loppujen lopuksi tuolla Lotus-keikalla niin huonosti ajanut, lähtöpaikat kuitenkin 8 ja 11 ja erot Grosjeaniin suurin piirtein samaa luokkaa kuin nyt Di Restalla Strolliin (Q1:ssä ajeli molemmissa kisoissa jopa parempia aikoja kuin Grosjean). Kisat nyt ei niin putkeen menneet ja starteissa oli vaikeuksia, mutta ei hän niissäkään ihan häntäpäässä kuitenkaan pyörinyt.

Joo toki Kovalainen ei taida olla paras vertailukohtakaan kun taisi ajaa edelliskaudella vielä kilpaa ja ajaa 6 harjoituksissa autoa silläkaudella.

Tästä tapauksesta vähän tulee mieleen että pitäisiköhän talleilla olla omat sessiot testi ja varakuskeille vaikka jonkun viikonlopun jälkeen, voisi olla vaikka vanhallakin autolla, onhan tuo jo puoliksi turvallisuusriski jos joku hyppää parin vuoden tauon jälkeen suoraan kisaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joo toki Kovalainen ei taida olla paras vertailukohtakaan kun taisi ajaa edelliskaudella vielä kilpaa ja ajaa 6 harjoituksissa autoa.

Tästä tapauksesta vähän tulee mieleen että pitäisiköhän talleilla olla omat sessiot testi ja varakuskeille vaikka jonkun viikonlopun jälkeen, voisi olla vaikka vanhallakin autolla, onhan tuo jo puoliksi turvallisuusriski jos joku hyppää parin vuoden tauon jälkeen suoraan kisaan.

Minäkin mietin että olisiko esim. joihinkin Euroopan kisoihin (tehtaiden lähistöllä sijaitseviin, esim. Saksa/Englanti/Espanja jne.) mahdollista ottaa mukaan kolmannet autot, että tallit voisivat ajattaa varakuljettajiaan perjantaiharjoituksissa niin paljon kuin sielu sietää ilman että vaarannetaan varsinaisten kisa-autojen kestävyys? Tuossa on tosiaan jo jonkinlainen turvallisuusriski kun joudutaan ottamaan kuljettajia käytännössä ihan kylmiltään mukaan kisoihin, ilman että on päässyt kunnolla tutustumaan autoon. Vaikka tokihan normaalitilanteessa uudet kuljettajat saavat muistaakseni tehdä pienen testin ennen ensimmäistä kisaansa, Di Restalle tuli vaan nyt niin pikahälytys että tällaiseen ei ollut mahdollisuutta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minäkin mietin että olisiko esim. joihinkin Euroopan kisoihin (tehtaiden lähistöllä sijaitseviin, esim. Saksa/Englanti/Espanja jne.) mahdollista ottaa mukaan kolmannet autot, että tallit voisivat ajattaa varakuljettajiaan perjantaiharjoituksissa niin paljon kuin sielu sietää ilman että vaarannetaan varsinaisten kisa-autojen kestävyys? Tuossa on tosiaan jo jonkinlainen turvallisuusriski kun joudutaan ottamaan kuljettajia käytännössä ihan kylmiltään mukaan kisoihin, ilman että on päässyt kunnolla tutustumaan autoon. Vaikka tokihan normaalitilanteessa uudet kuljettajat saavat muistaakseni tehdä pienen testin ennen ensimmäistä kisaansa, Di Restalle tuli vaan nyt niin pikahälytys että tällaiseen ei ollut mahdollisuutta.

Nuo olisi vielä kustannuksiltaan halpoja jos siellä kisojen yhteyksissä ajetaan ylimääräisiä ajoja ja ieläpä jos on samaan aikaan normaalit harjoitukset menossa. Voisihan tuossa olla jopa niin että joka viikonloppuna olisi käytössä kolmas auto jota voi ajaa rajattomasti ja kokeilla uusia asetuksia. On se silti paljon edullisempaa kun ennenvanhaa jolloin testaaminen oli rajatonta. Veisi ehkä kehitystä hieman takaisin radalla tapahtuvaan testaukseen ja antaisi paremmat resurssit pienille talleille myös pärjätä.
 
Mun oli tarkoitus mennä tällä kaudella katsomaan formuloita paikan päälle, vain ja ainoastaan Kimin takia. No se ei onnistunut/onnistu nyt ja hyvä niin. En kestä tätä Ferrarin touhua miten on kuski kasvanut jälleen tallia suuremmaksi! Toivon että Kimi jättää sopimuksen Sebin kakkoskuskiksi tekemättä ensi kaudelle, niin surkealta tämä tuntuu. Mies joka ajaa vain voitosta, joutuu jatkuvasti nieleskelemään pettymystään ynnä muut -sijoilla, vaikka vauhti riittäisi edelleen. Miten noin voi kohdella viimeisintä tallille maailmanmestaruuden tuonutta kuljettajaa?
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Valtteri kiitti podiumilla Hamiltonia, nin kuin pitääkin. Seb ei kiittänyt Kimi avusta voittoon, vaan tiimiä. Kyllä tämä hieman vituttaa vieläkin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Unkari oli Unkari. Ohittaminen lähes mahdotonta ja erot pysyivät samoina kymmenet kierrokset.

Vituttaa kyllä Kimin puolesta, mutta toisaalta tämähän meni juuri kuten pitikin Ferrarin kannalta. Vettel ajaa voittoon ja Kimi tulee toisena. Jos Kimi olisi päästetty ohi, niin olisi ollut iso mahdollisuus, että Mersut olisivat saattaneet tulla Vettelin ohi ja tuloksena Kimin voitto ja Vettelin joku neljäs sija. Riski otettiin, kun tiesivät Unkarissa sen ohittamisen olevan suht mahdotonta, niin nyt tulos oli juuri oikea heille. MM-taistelussa oleva kuski voittaa ja tallin toinen kuski tuo hyvät tallipisteet ja on MM-uhkaajien edellä maalissa.

Hamiltonille ihan äärettömän iso peukku, kun piti sanansa. Hienoa kun päästi ohi, vaikka omasta mielestäni ei olisi enää oikein tarvetta ollut, kun Valtteri jäi jostain syystä niin paljon taakse. Pysyi kuitenkin Ferrareiden perässä, mutta heti kun päästi Hamiltonin niin ero kasvoi noin kolmeen sekuntiin, jossa pysyi pitkään ja lopussa vielä repesi isommaksi.
Miettikääpä sitä, jos nuo Hamiltonin luovuttamat kolme pistettä tulee tulee ratkaisemaan mestaruuden. Toki tuskin olisi Hamilton päässyt Ferrareita ahdistamaan, jos ei olisi Valtteri antanut tietä, että siihen nähden tavallaan ihan oikein antaa paikka takaisin kun ei saanut työtä tehtyä, vaikka se ero isoksi kasvoikin.

Kiva nähdä vauhdikas Räikkönen. Viime kisa oli jo erittäin hyvä ja nyt taas vauhtia riitti. Nyt vain tasaisia aika-ajoja kärjen tuntumassa ja hyviä kisoja jatkossakin.

Kyllä tässä itse on ihan Hamiltonin puolella MM-taistossa, jos ja kun Valtteri ei sinne ihan pysty. Vaikken Vetteliä vihaakaan, niin jotenkin vituttaa se jatkuva valittaminen ja Grazien huutelut radioon. Sitten vielä nuo äärettömän tyhmännäköiset tuuletukset kuten tänäänkin.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Ferrari pelasi tänään kahvakiekkoa, ja se tuotti tuloksen. No ei siinä mitään, järkevästi pelattu vaikka toki Räikkösen puolesta harmittaakin. Eiköhän se jatkosopimus sieltä vielä tule.

Mersulla oltiin suoraselkäisiä, siellä toki talli edellä ajatellaan tätä muutenkin. Ja toisaalta onhan siellä molemmilla kuskeilla saumat mestaruuteen, joten periaatteessa oikea ratkaisu. Rehellisesti sanottuna en olisi Hamiltonista uskonut että noin tekee, mutta ilmeisesti kyseessä ei olekaan ihan niin mulkku jätkä mitä olen itse kuvitellut.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Onhan toi pelipaikoilla kikkailu hanurista. Ajakaa pojat ajakaa. Ohi mennään jos pääsee. Tuosta olisi puuttunut vain se, että Max olisi kiilannut itsensä kolmanneksi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Magnussen Hulkenbergille: "Suck my balls, mate!"

Linkki
Linkki vie herrojen lyhyeen sananvaihtoon.

Linkki
Tämän linkin takana taas Toto Wolffin reaktio Mersujen paikkojen vaihtoon lopussa. Iloinen vai vihainen? Olikohan kenties erimielisyyttä Laudan kanssa, kun tälle siinä jotain uhoaa tms.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hetken aikaa luulin jo että kauden parhain kisa tulossa kun jopa viisi kuskia taistelee voitosta, mutta vitut, kauden tylsimpiä kisoja ja nykysäänöt on ihan hanurista. ei välitankkauksia ja renkaat kestäisi vaikka läpi kisan ja todella vähän teknisiä murheita kenelläkään .Menee kaikki yllätysmomentti kisasta kun rata on samalla näin surkea ohituksien kannalta ja varsinkin näillä nykyautoilla.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Hetken aikaa luulin jo että kauden parhain kisa tulossa kun jopa viisi kuskia taistelee voitosta, mutta vitut, kauden tylsimpiä kisoja ja nykysäänöt on ihan hanurista. ei välitankkauksia ja renkaat kestäisi vaikka läpi kisan ja todella vähän teknisiä murheita kenelläkään .Menee kaikki yllätysmomentti kisasta kun rata on samalla näin surkea ohituksien kannalta ja varsinkin näillä nykyautoilla.
Jos en väärin muista niin Unkarissa on ajettu "aina" tällaisia kisoja. Ihan sama mitkä säännöt ja vaikka kahdeksan kertaa tankattaisiin kisan aikana, rata vaan on tuollainen että ilman virheitä siellä ei toisen ohi mennä millään.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos en väärin muista niin Unkarissa on ajettu "aina" tällaisia kisoja. Ihan sama mitkä säännöt ja vaikka kahdeksan kertaa tankattaisiin kisan aikana, rata vaan on tuollainen että ilman virheitä siellä ei toisen ohi mennä millään.

Siihen peilaten juurikin pitäisi vähintään rengassääntöjä muuttaa nykyisestä ja eri stinttien pituudet voisi myös edes varikolla tuoda erilaisia ratkaisuja jos renkaat kestäisikin sen 20 kierosta vain ja välillä pitäisi tankata.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Joo Unkarin rata on vähän kuin Australia eli ohituksia on juuri turha odottaa. Toisaalta kerää aina hyvin porukkaa paikan päälle, joten ei tuota kisaa mielellään poiskaan pudottaisi. Harmi kuitenkin, että potentiaalinen hyvä kilpailu sattui osumaan juuri tälle radalle missä sai olla melko luottavainen, että mitään ei tule painostuksesta huolimatta kuitenkaan tapahtumaan.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Valtteri kiitti podiumilla Hamiltonia, nin kuin pitääkin. Seb ei kiittänyt Kimi avusta voittoon, vaan tiimiä. Kyllä tämä hieman vituttaa vieläkin.
Niin, heti kisan jälkeen kävi pyytelemässä Kimiltä anteeksi, että oli niin hidas.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mersulla oltiin suoraselkäisiä, siellä toki talli edellä ajatellaan tätä muutenkin. Ja toisaalta onhan siellä molemmilla kuskeilla saumat mestaruuteen, joten periaatteessa oikea ratkaisu.

Ihan samalla tavalla Ferrarillakin ajatellaan talli edellä, mutta kuten sanoit niin tilanne Ferrarilla on ihan erilainen kun Kimi ei käytännössä enää MM-taistelussa ole mukana ja siellä voidaan ajatella asiaa sen takia paljon suoraviivaisemmin ja pelata pelkästään Vettelin pussiin. Mersun joutuu pelaamaan tavallaan kaksilla korteilla niin siellä pitää ajatella asiaa vähän eri tavalla.

Minäkään en suoraan sanottuna uskonut että Hamilton olisi laskenut Bottasta ohitseen, joten sikäli yllätti positiivisesti, mutta toisaaltaolisi kyllä antanut itsestään aika itsekkään mulkun kuvan jos olisi ajanut maaliin kolmosena Bottaksen edellä sen jälkeen kun on radiossa sanonut että päästää Bottaksen ohitse mikäli ei Ferrareiden ohituksessa onnistu. Mutta melkein uskaltaisin väittää että mikäli Bottaksen tilalla olisi ollut Rosberg, niin Hamilton olisi ajanut tyytyväisenä kolmostilalle ja selittänyt vaan että ei pystynyt takana vaanivan Verstappenin takia pitämään lupaustaan. Bottaksen kanssa suhde näyttäisi olevan parempi joten Hamiltonkin toimii eri tavalla.

Ja kun katsoo tuota giffiä Wolffista ja Laudasta niin olisipa hauska kuulla minkälaista keskustelua siellä on radiossa käyty kisan loppukierroksilla.

Ferrari otti kyllä tavallaan riskin tuossa että Räikköstä ei päästetty ohitse, mutta loppujen lopuksi se taisi olla tarkkaan harkittu ja laskettu riski. He varmaan tiesivät varsin hyvin kuinka vaikea Hungaroringillä on tulla ohitse jos ei ole selkeä nopeusero takana tulijan eduksi, joten heidän kannaltaan oli turvallisempaa jättää Kimi "suojaamaan" ongelmista kärsinyttä Vetteliä. Suomalaisittain ihan hanurista koska kyllä minä luulen että Kimi olisi ensimmäistä stinttiä hieman pidentämällä tullut helposti Vettelin ohitse ja ajanut selkeään voittoon, mutta ymmärrän kyllä että Ferrarilla halutaan nyt pelata kaikki Vettelin pussiin. Mersu on ajanut Ferrarin etumatkan vähintäänkin kiinni ja nopeammilla radoilla mennyt edellekin, ja Vetteliä uhkaa vielä lähtöruuturangaistukset loppukaudesta kun esim. kaikki sallitut turboahtimet on jo käytetty. Siksi heidän kannaltaan on järkevää yrittää saada Vettelille jokainen irtopiste mikä kasaan saadaan raavittua. Kuten sanoin niin Mersulla on astetta vaikeampi tilanne sikäli että Bottas on vielä hyvin mukana MM-taistelussa ja heidän ei ole vielä tässä vaiheessa järkevää alkaa pelaamaan pelkästään yhden kuljettajan pussiin. Mutta toisaalta heillä on sikäli parempi tilanne että heillä on kaksi mahdollisuutta siinä missä kilpailijalla on kaikki yhden kortin varassa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Millä ikuisuusmandaatilla Unkari on mukana vuodesta toiseen? Ohittaminen radalla on käytännössä mahdotonta, ellei ohittava ole selkeästi nopeampi kuin ohitettava, joten kisat ovat järjestään tylsiä. Jokunen helmi mahtuu joukkoon, mutta ne ovatkin vaatineet poikkeuksellisia olosuhteita.

Vettelin voitto teki hyvää MM-taistelulle, koska viime aikoina Mercedes on osoittanut olevansa Ferraria nopeampi ja kaksi seuraavaa kilpailua ajetaan radoilla, jotka lähtökohtaisesti sopivat enemmän Johtotähdelle kuin Maranellon orhelle.

Hondan päivityksillä varustettu McLaren ajoi kaikessa hiljaisuudessa hyvän viikonlopun. Unkarissa ennenkin vahvasti suoriutunut Alonso täräytti kuudenneksi ja vielä nopeimman kierrosajan päälle, Vandoorne taas avasi pistetilinsä ja pääsi toista kertaa putkeen Q3:een. Alkaa Stoffelillakin homma löytyä vaikean alun jälkeen, lahjakkuudestahan hänen suorituksensa eivät ole kiinni.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
BBC:n Andrew Benson oli ihan hyvin pohdiskellut tätä Hamiltonin tason heittelyä tämän kauden aikana. Bensonin mukaan tässä on selvä kaava, että silloin kun Mersun auto ei ole selvästi nopein niin Hamilton alkaa "yliajamaan", eli yrittää aivan liikaa, ylittää renkaiden rajat ja tekee itsekin virheitä, ja tämä on näkynyt erityisesti aika-ajoissa näillä radoilla missä Mersuilla on vaikeuksia. Bottas taas Bensonin mukaan hyväksyy auton rajoitukset, ajaa niiden mukaan, ja on siksi lopulta nopeampi. Sitten taas kun Mersu on ylivoimaisessa vireessä niin Hamilton on lähes pitelemätön.

Tuossa on kyllä vähintäänkin totuuden siemen. Hamilton on saanut ajaa nyt melko ylivoimaisella kalustolla monta kautta ja on ollut parhaimmillaan pitelemätön, ja hän on kyllä parhaimmillaan juuri tuollaisessa tilanteessa. Mutta jo silloin McLaren-aikoina oli nähtävissä että silloin kun Hamilton on kaluston puolesta altavastaajana niin hänellä menee aika usein yliyrittämiseksi, ylimääräiseksi koheltamiseksi ja ajaa helposti esim. renkaat pilalle. Onhan Hamilton kasvanut toki kuljettajana noista ajoista, mutta ehkä noita vanhoja merkkejä on ollut tällä kaudella taas hieman nähtävissä kun Mersulla ei olekaan enää ollut selkeää kalustoetua vaan joillakin radoilla Ferrari on ollut jopa selkeästi nopeampi.

Vandoorne taas avasi pistetilinsä ja pääsi toista kertaa putkeen Q3:een. Alkaa Stoffelillakin homma löytyä vaikean alun jälkeen, lahjakkuudestahan hänen suorituksensa eivät ole kiinni.

Harmi vaan että Vandoorne lopulta vähän pilasi kisaansa tuossa varikkosählingissä, kun ajoi varikolle tullessa vähän pitkäksi. Oli siinä vaiheessa todella hyvässä vauhdissa ja sellaisessa tilanteessa että varikkokäynnin onnistuessa olisi voinut nousta jopa Alonson edelle. Pari sijoitusta tuossa meni nyt ainakin, ja oli lähellä ettei mennyt koko pistesija.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Jos en väärin muista niin Unkarissa on ajettu "aina" tällaisia kisoja. Ihan sama mitkä säännöt ja vaikka kahdeksan kertaa tankattaisiin kisan aikana, rata vaan on tuollainen että ilman virheitä siellä ei toisen ohi mennä millään.

Siihen peilaten juurikin pitäisi vähintään rengassääntöjä muuttaa nykyisestä ja eri stinttien pituudet voisi myös edes varikolla tuoda erilaisia ratkaisuja jos renkaat kestäisikin sen 20 kierosta vain ja välillä pitäisi tankata.

Niin kyllähän toi Unkari on tosiaan kuuluisa siitä, että silläkään radalla ei ole helppoa ohittaa. Se on kuitenkin niitä "vanhan liiton" legendaarisia ratoja joita Herman Tilke ei ole onnistunut raiskaamaan. Ratahan on ollut kautta-aikain lähes samassa muodossa, mitä nyt vuosia sitten lähtösuoraa pidennettiin ja ekaa mutkaa muutettiin profiililtaan nykyiseen muotoon.
Kyllähän tuolla kaiketi on helppo ajaa varsinkin nykyautoilla kun voi vaan ajaa "jonossa". Vielä kun polttoainetta pitää säästellä niin se aiheuttaa mielestäni juuri sen että körötellään ja säästellään vielä bensaakin....
Mitä vtun kilvan ajamista se on että ajetaan taloudellisesti ?

Välitankkaukset pitäisi saada takaisin, mutta niitä nyt ei mm. turvallisuus syistä ole tulossa...

Onneksi kohta on se ainoa ja oikea todellinen F1 rata tulossa. Belgian Spa, se kunnon vanhan liiton mesta jossa keliolosuhteet voivat olla toisessa päässä rataa ihan toiset kuin lähtösuoralla....

Muuten mitenkähän toimisi noi radat jos ajosuuntia vaihdettaisiin ? Eli ajettaisiinkin vaikka toi Unkari toisin päin ?. Tiettyjä muutoksia rataan varmaan pitäisi tehdä mutta eikai se ny mahdotontakaan ole ?
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Kubica läpäisi ilman ongelmaa tarvittavat turvatestit mm. poistumisen autosta viidessä sekunnissa täysissä turvatamineissa. Eli tämän myötä Kubica saa huomenna hypätä tämän kauden Rellun rattiin, onnea matkaan.
 

ColCbj

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Sierre
Kauden alusta asti on jo ollut selvää, että kumpi on tallin ykköskuski. Vettel on aina saanut paremman taktiikan ja Kimiä on käytetty välikätenä Sebastianin eduksi. Tämähän ei ole ollut millään lailla yllätys, sillä Ferrarilla on perinteisesti ollut selkeä ykköskuski, kuten Schumacher oli monta vuotta. Tässä kohtaa kautta reilu toisen kuskin suosiminen onkin jo ihan normaalia, mutta kyllähän tällaisia merkkejä on ollut esillä jo koko kauden ajan. Harmittaahan se näin suomalaisena, että Kimiltä käytännössä vietiin viime kisassa toista kertaa tällä kaudella voitto. Tietysti ilman sitä jarrutusvirhettä aika-ajossa olisi Kimillä ollut mahdollisuudet ottaa se voitto, jos vauhti olisi ollut kisassa Vetteliä reilusti parempi. Muutenhan paikkoja olisi vaihdettu varikkokäynnin yhteydessä ajattamalla Kimiä liian pitkään.

Itse ainakin toivon joko Lewisin tai Bottasin vievän mestaruuden. Mersulla saavat kuskit ajaa kilpaa ja Lewiskin piti lupauksensa. Rehtiä kilvanajoa on hieno katsoa, vaikka lajia nyt kovasti koko ajan viedään tylsempään suuntaan ja kiinnostavuus vähenee koko ajan.

Nyt kuitenkin neljän viikon kesätauolle ja edessä Kimin suosikkirata Spa. Toivottavasti onnistuisi olemaan niin ylivoimainen, että saisi osakilpailuvoiton itselleen pitkän ajan jälkeen. Sen Kimille ehdottomasti suo.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös