Mainos

Formula 1 – kausi 2017

  • 321 885
  • 1 872

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Toisaalta jos Schumacherin, kiistatta kaikkien aikojen parhaan kuskin, sädekehä himmeni muutaman vuoden comebackin jälkeen noinkin paljon, mitähän Kubican todennäköinen suoritustaso kuuden vuoden tauon jälkeen tekisi miehelle.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Toisaalta jos Schumacherin, kiistatta kaikkien aikojen parhaan kuskin, sädekehä himmeni muutaman vuoden comebackin jälkeen noinkin paljon, mitähän Kubican todennäköinen suoritustaso kuuden vuoden tauon jälkeen tekisi miehelle.
Tuskinpa mitään dramaattista. Kyllä faneilta sydäntä löytyy sen verran tajuta, että Kubican paluu edes yhdeksi viikonlopuksi olisi kaikkien aikojen comeback. Ja kuin kermaksi kakun päälle Kubica saisi potkaistua Palmerin huitsin helvettiin, mistä ei voisi olla kuin iloinen.

PS: Schumacher ei muuten ole mikään kiistatta kaikkien aikojen paras kuski, yksi parhaista toki. Mutta onko sitten paras, siitä kyllä saadaan isokin kiista.
 
Suosikkijoukkue
KK
PS: Schumacher ei muuten ole mikään kiistatta kaikkien aikojen paras kuski, yksi parhaista toki. Mutta onko sitten paras, siitä kyllä saadaan isokin kiista.
Samaa mieltä. Schumilla oli kalusto ja tuomaristo puolellaan, mutta silti hävisi esim Häkkiselle. Toki Schumi on kiistatta menestynein kuski.

Kubican haluaisin nähdä vielä ratissa. Vpittaisi varmasti monet kuskit, vaikka vammautui pahasti.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joo, en kyllä minäkään Schumia sanoisi kiistatta kaikkien aikojen parhaaksi kuljettajaksi. Kaikkien aikojen menestynein kyllä, mutta en menisi sanomaan kaikkien aikojen parhaaksi. Schumacherin menestyksen kulmakivi oli kova työnteko ja valtava työmäärä testeissä, sekä täysin ympärille rakennettu tiimi jossa kaikki tehtiin Schumin ehdoilla. Testirajoitusten olemassaolo näkyi sitten minusta karulla tavalla tässä Schumin comebackissa, kun enää ei voinutkaan hinkata joka päivä kahtasataa kierrosta ympäri Fioranoa ja tallissa otettiin huomioon myös toisen kuljettajan toiveet ja näkemykset. No, eihän tuo Schumin paluu toki mikään katastrofi ollut mutta palasi sieltä pilvistä ihan tavalliseksi kuolevaiseksi ja tosiaan sädekehä vähän himmeni. Toki tauko ja ikäkin vaikutti varmasti jonkin verran suoritustasoon mutta ei välttämättä niin paljon kuin yleisesti luullaan.

Kubicalla on sikäli helpompi tilanne comebackille koska hänellä on aina "pakotie". Eli ei tarvitse kuin katsoa tuota vammautunutta kättä niin ymmärtää erittäin hyvin jos vauhti ei nykyisellään riitäkään enää. Mutta olisihan tuo hieno nähdä vielä sympaattinen kaveri F1-auton ohjaimissa kisatilanteessa, niin ei jäisi enää mitään jossiteltavaa kenellekään. Kubica pääsisi vielä kerran yrittämään ja olisi varmasti tyytyväinen jo pelkkään mahdollisuuteen, ja uskon että yleisö tykkäisi eikä hylkäisi Kubicaa vaikka se vauhti ei enää huipputasoa olisikaan.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Samaa mieltä. Schumilla oli kalusto ja tuomaristo puolellaan, mutta silti hävisi esim Häkkiselle. Toki Schumi on kiistatta menestynein kuski.

Kalusto? Häkkinen voitti 98-mestaruuden täysin ylivoimaisella autolla. Mclarenit olivat n. sekunnin muita nopeampia kierroksella. -99 Schumacher loukkaantui puolessa välissä kautta.

Vaikka unohtaisi tilastot, ei Schumacheria kokonaisvaltaisempaa ja parempaa kuskia ole modernilla ajalla ollut.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Kalusto? Häkkinen voitti 98-mestaruuden täysin ylivoimaisella autolla. Mclarenit olivat n. sekunnin muita nopeampia kierroksella. -99 Schumacher loukkaantui puolessa välissä kautta.

Vaikka unohtaisi tilastot, ei Schumacheria kokonaisvaltaisempaa ja parempaa kuskia ole modernilla ajalla ollut.
Mika oli MM kärjessä ennen Schumin loukkaantuessa ja voitot Mikalle 3-2. Paalut muistaakseni 5-1 että kyllä se kausi oli Häkkiselle menossa jo ennen Schumin loukkaantumista.
 

BaronFIN

Jäsen
Moderni aika jolloin nykyisen gridin kuskeja on ollut radalla. Eli Räikköisen ja Alonson ensimmäiset ajokaidet ovat modernia aikaa, kun Häkkinen/Schumi kamppailut 98-00 ovat jo klassikkokamaa. Vaikka tuolla joku Lauda pyörii vielä tallipäällikkönä, niin se on vain henkilö joka sitoo lajin kehitystä yhteen olemalla vain läsnä.

Kun Alonoso/Räikköinen lopettavat, niin moderniaika siirtyy Vettel/Hamilon linjalle.

Toinen vaihtoehto on, että moderniaika arvotetaan tekniikan suhteen ja hybridit olisivat modernia aikaa ja vapaasti hengittävät koneet muinaisaikaa.

Mutta Ruusbergin aika (Keke?) on osa vanhoja hyviä aikoja :)
 

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
Robert Kubican paluu jo tälle kaudelle ei ilmeisesti ole ihan mahdottoman kaukaa haettu juttu. Renaulthan etsii umpisurkealle Palmerille korvaajaa, ja RB on tarjonnut jo Sainzia kaikille seitsemän miljoonan euron hintaan, mutta Rellu ei ole tarttunut vielä täkyyn koska haluaa katsoa tämän Kubica-kortin loppuun asti.
Palmer ei ainakaan parantanut omaa asemaansa romuttamalla autonsa tämän päivän molemmissa harjoituksissa.

Renault vahvistikin jo aiemmin tällä viikolla, että Kubica ajaa Hungaroringin testeissä kisaviikonlopun jälkeen. Alkaa vahvasti näyttää siltä, että Palmer ajaa viimeistä kisaviikonloppuaan ja Spassa nähdään Kubican paluu.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Renault vahvistikin jo aiemmin tällä viikolla, että Kubica ajaa Hungaroringin testeissä kisaviikonlopun jälkeen. Alkaa vahvasti näyttää siltä, että Palmer ajaa viimeistä kisaviikonloppuaan ja Spassa nähdään Kubican paluu.

Paitsi, että Renault on todennut tällä viikolla, että Palmer ajaa kauden loppuun ja Kubica ei tällä kaudella Formuloissa kisaa aja 99 prosentin todennäköisyydellä. Toki jää tuossa tuo yksi prosentti liikkumavaraa.

Harjoituksissa Ferrari, Mercedes ja Red Bull kaikki aika tasaisia. Veikkaan, että huomiseksi Ferrari ja Mercedes kaivavat vähän vauhtia lisää ja eroa tulee hiukan Red Bulliin, mutta tuleeko tarpeeksi? Veikkaan, että Red Bull voi hyvinkin sotkea viikonloppuna näiden kahden kärkitallin vääntöä.

McLarenilta odotin paljon ja harjoituksissa vauhti on ollut hyvää ja viime aikoina Stoffel Vandoornen suoritukset ovat olleet todella hyviä. Belgialainen vast'ikään päihitti Alonson aika-ajossa ja on muutenkin ajanut nyt hyviä viikonloppuja peräkkäin. Nytkin toisessa sessiossa kymmenes ja tappio Alonsolle alle kymmenyksellä, mikä ei todellakaan ole Vandoornen kaltaiselle märkäkorvalle huono suoritus. Stoffel on selvästi päässyt koko ajan enemmän sinuiksi auton kanssa ja se näkyy todella hyvänä suorittamisessa.

Harjoitukset tarjosivat yllättävän paljon romua, kun Palmer tosiaan romutti autonsa kahdesti ja Giovinazzi sekä Wehrlein tuhosivat omat ajokkinsa kertaalleen. Tai no, Giovinazzi tuhosi Magnussenin auton, ja sen seurauksena Magnussen sai vain 11 kierrosta vyölleen tänään.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Paitsi, että Renault on todennut tällä viikolla, että Palmer ajaa kauden loppuun ja Kubica ei tällä kaudella Formuloissa kisaa aja 99 prosentin todennäköisyydellä. Toki jää tuossa tuo yksi prosentti liikkumavaraa.

Eikö tuo nyt käytännössä siis ole varma tuon lausunnon perusteella että Kubica ajaa tälläkaudella, tietenkin tuommoinen lausunto annettaan että Palmerin taso ei ihan romahtaisi kun tietää että tallipaikka menee.

Tänään tiedossa aika-ajot, ei vissiin voi suomalaisttain voi muuta kun kaksoisvoittoa aika-ajoissa ja kisasta odottaa :)
 
Suosikkijoukkue
KK
Kieltämättä nyt on ollut ehkä Mersuja suosivia ratoja muutama putkeen kun on ajettu Montrealissa, Bakussa ja Silverstonessa. Se tietysti vähän huolestuttavaa että Mersut oli nopeimpia myös Itävallassa joten mielenkiinnolla odotan mitkä on voimasuhteet Hungaroringilla. Loppukaudesta Mersujen pitäisi olla vahvoja ainakin Spassa, Monzassa ja Meksikossa mutta muuten radat sellaisia joilla Ferrarinkin pitäisi pärjätä jos voimasuhteet olisi suurin piirtein samat kuin alkukaudesta. Aika näyttää onko Mersu oikeasti mennyt ohi vai onko nyt vaan ollut tosiaan sille sopivampia ratoja.
No ainakin Unkarin harjoitusten perusteella ei voida enää puhua Fefen taantumasta. Kovaa vauhtia varsinkin Vetteliltä.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Ferrari näyttäisi tosiaan olevan aika kovassa tikissä, Mersulla vielä hakemista. McLaren myös hyvässä vauhdissa ja tulee haastamaan kisassa tosissaan sijoituksista isojen tallien takana.
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Felipe Massa jättää loppuviikonlopun väliin sairastelun vuoksi. Varakuljettaja Paul di Resta ottaa hänen paikkansa. Di Resta ei ole ajanut kisaa neljään vuoteen, eikä ole kertaakaan ajanut 2017 autolla. Mielenkiinnolla seuraan miehen vauhtia!
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jälleen kerran hieno osoitus siitä miten järkevä tällainen totaalinen testikielto on. Talleilla on varakuljettajina miehiä jotka eivät ole päässeet ajamaan metriäkään ko autolla tai sitten kilometrejä on niin vähän että tuntuma on olematon. Ei ole nykyisin helppo paikka kenelläkään hypätä kesken kauden mukaan.

EDIT: Aika hienosti suoriutui Di Resta ottaen huomioon miten pahaan paikkaan joutui. Kuitenkin vain 0,7 sekuntia tallikaverista ja jätti vielä Ericssonin taakseen.
 
Viimeksi muokattu:

Ziggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Felipe Massa jättää loppuviikonlopun väliin sairastelun vuoksi. Varakuljettaja Paul di Resta ottaa hänen paikkansa. Di Resta ei ole ajanut kisaa neljään vuoteen, eikä ole kertaakaan ajanut 2017 autolla. Mielenkiinnolla seuraan miehen vauhtia!
Massa olisi voinut suosiolla jättää kolmannen harjoituksen väliin kun ilmeisesti oli jo selvää ettei voi kisaan osallistua.
Nyt di Resta joutui aika-ajoon ihan kylmiltään ja se on aika paha paikka ilman mitään testausta.
 

Sabaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Stars, Spurs, Werder Bremen, Real Madrid
Felipe Massa jättää loppuviikonlopun väliin sairastelun vuoksi. Varakuljettaja Paul di Resta ottaa hänen paikkansa. Di Resta ei ole ajanut kisaa neljään vuoteen, eikä ole kertaakaan ajanut 2017 autolla. Mielenkiinnolla seuraan miehen vauhtia!

Paljon huonomminkin olisi voinut Di Restan paluu mennä. Päihitti Ericssonin ja jäi tallikaveri Strollista "vain" seitsemänkymmenystä, mikä on hyvä suoritus kylmiltään.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Kimiltä loistava kierros ja auto kakkosruutuun, Vettel odotetusti paalulla, mutta vain reilun kymmenyksen erolla Kimiin. Bottas taas hienosti nopeampi Mersuista, Hamilton on ollut koko päivän vähän hukassa auton kanssa.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Loistavaa Kimi! Näytti jo hetken huonolta, mutta viimeisellä yrityksellä hätyytteli jopa Vettelin ällistyttävää kierrosaikaa. Unkari on aina sopinut Kimille, niin hieman ihmettelin miksi vasta aivan viimetipassa sai ehjähkön kierroksen aikaiseksi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Sehän meni hyvin!

Vettel ajeli aivan omissa lukemissaan vähän kuten ollaan joinakin päivinä Hamiltonilta nähty. Tänään oli sitten Hamiltonin osalta sellainen päivä, ettei oikein missään kohtaa lähtenyt.
Kimiltä loistava veto kakkosruutuun lopuksi. Näytti taas ekojen vetojen jälkeen, että ei kai nyt vaan Vettel vie paalua ja Kimi jää jonnekin Red Bullienkin taakse, mutta loistavaa että onnistui vikalla vedolla hienosti. Valtteri myös taas takuuvarmaa työtä ja kruunuksi Hamiltonin päänahka.

Mielenkiintoinen lähtöasetelma (taas). Ykkösmutkaan riittää mietittävää. Mitä tapahtuu suomalaisten kesken? Miten Hamilton lähtee?
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Huomenna taas lähtö isossa roolissa, ja toivoa sopii suomalaisittain, että Vettel ei kisaa johtaisi ensimmäisen mutkan jälkeen. Harmi, että ei Kimi saanut vielä viimeistä sektoria osumaan sillä tavalla, että olisi Vettelin lyönyt. Bottaksen kolmassija oli taas hyvää ja varmaa suorittamista, ja oli ainakin koko aika-ajon viimeisen osion vahvempi kuin Hamilton.

McLareneilta hyvä aika-ajo, samoin kuin Hulkenbergilta. Di Restan voi myös laskea onnistujiin. Palmerilla vähän kaksijakoista, sijitua hyvä 11:s, mutta ero Hulkiin valtava. Kvyat sen sijaan pettymys itselleni.

Huomenna sitten taas kunnon musiikkia kisan päätteeksi ja kaksi siniristilippua palkintopallille, mielellään sijoille yksi ja kaksi. Saataisiin vihdoin se kaksoisvoitto Suomeen.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Huomenna sitten taas kunnon musiikkia kisan päätteeksi ja kaksi siniristilippua palkintopallille, mielellään sijoille yksi ja kaksi. Saataisiin vihdoin se kaksoisvoitto Suomeen.
Tuohon kun lisätään vielä rallin puolelta kolmoisvoitto (tällä hetkellä neloisjohto, mutta rallia toki jäljellä vielä) tai vastaavaa, niin voitaisiin puhua autourheilun dominanssista.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuohon kun lisätään vielä rallin puolelta kolmoisvoitto (tällä hetkellä neloisjohto, mutta rallia toki jäljellä vielä) tai vastaavaa, niin voitaisiin puhua autourheilun dominanssista.

En tiedä oonko lian optimistinen että taitaa kummassakin lajissa suomalaiset hyytyä ennen ruutulippua :D mutta katsotaan, hyvät asetelmat tuossa on ja kimi olisi taas sillä paikalla että napsaisi pisteitä muilta, jos ja kun ei vaan sattuisi mitään..
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Taas kerran kun Mersu ei ole täysin ylivoimainen on Bottas Hamiltonia nopeampi. Liekö jotain tekemistä sillä, että Valtteri joutui taistelemaan aerodynaamisesti kenkälaatikkoa muistuttaneella Williamsilla pari viime kautta kun taas Hamiltonilla on ollut ylivoimaisesti gridin nopein auto käytössä jo kolme vuotta. Ts. Bottas tietää miten nykyautoa paikataan hanskalla paremmin kuin Hamilton.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös