Formula 1 – kausi 2017

  • 313 219
  • 1 872

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se että Räikkönen häviää jo neljättä kautta putkeen tallikaverilleen käytännössä jatkuvasti mennen tullen joka asiassa, ei voi olla muuta kuin Räikkösen huonoutta. Kauden, ehkä parinkin rökäletappiot tallikaverille voisi vielä ainakin osittain pistää huonon tuurinkin piikkiin, mutta ei neljän. Räikkönen oli toki kymmenkunta vuotta sitten ehdottomasti sarjan parhaita kuskeja, mutta nykyisillä esityksillä jäämiestä ei kaiken järjen mukaan enää Ferrarilla kauaa katsella. Pääjohtajakin ilmaisi tyytymättömyytensä päivä pari sitten.

Voittihan Kimi aika-ajojen väliset kamppailut viimekaudella ettei ihan pystyyn hävinnyt (toki pisteissä onkin eroa sitten) ja tosiaan ei siitä lotus urasta ihan älyttömän kauann ole. Ei sillä etteikö huonosti olisi kisoissa mennyt tallikaveriin nähden, tuntuu että tiettyä röyhkeyttä tarvittaisiin lisää varsinkin ohitustilanteissa, mutta ei edelleenkään tuolla suoritustasolla olla kaukana että perusvarma kakkoskuski olisi tallilla. Edelleen pitäisin kyllä Kimiä ykkösvaihtoehtona Ferrarille jos tarkoitus pitää Vettel ja esim. Bottas pysyy mersulla. Red bulli kuskeilla on sopimukset joten ei helposti ensikaudeksi saatavissa ja olisiko sitten ainakin Verstappen lian kuumakalle ferrarille kun harvoin ottavat kahta nopeaa kuskia kerralla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voittihan Kimi aika-ajojen väliset kamppailut viimekaudella ettei ihan pystyyn hävinnyt (toki pisteissä onkin eroa sitten) ja tosiaan ei siitä lotus urasta ihan älyttömän kauann ole.

Piste-eroa 26 pistettä, ja parissakin kisassa Kimi menetti pisteitä juuri Vettelin törmäilyn takia joten ilman niitä olisi ollut tasaisempaa. Ihan samaa mieltä kyllä siitä että vieläkin Räikkönen on minusta aika optimaalinen pari Vettelille vaikka alkaakin olla kaukana parhaista päivistään jo. Ferrarilla on yleensä harrastettu "yhden kuskin politiikkaa" joten en osaa nähdä että Verstappen, Alonso tai Ricciardo ajaisi Ferrarilla samaan aikaan Vettelin kanssa. Räikkönen sopii Vettelin pariksi siksi kun tulee hyvin toimeen Vettelin kanssa, ei ole yhtään poliittinen eikä siksi aiheuta skismaa tallin sisällä, ajotyyli on sen verran samankaltainen Vettelin kanssa että auton suhteen ei tarvitse tehdä kompromissiratkaisuja, ja Räikkösen kokemuksesta on muutenkin hyötyä tallille mitä tulee auton kehitystyöhön. Vähän pitäisi saada sitä vanhaa terävyyttä otteisiin ja lisää röyhkeyttä ajamiseen mutta ei Räikkösen vauhti kuitenkaan niin hidasta vielä ole että häntä voisi johonkin Ericssoniin tai Palmeriin verrata.

Vettel on pirun nopea ja hyvä kuljettaja, neljää mestaruutta ei kukaan voita tuurilla eikä vahingossa, mutta hänen heikkoutensa on hermojen hallinta. Vettel kuumenee helposti, alkaa kitisemään ja kiukuttelemaan heti jos kokee että tulee kohdelluksi epäoikeudenmukaisesti, ja silloin kun hänellä alkaa olla liikaa kierroksia päässä niin tämä alkaa näkymään heti hänen suoritustasossaan. Sen takia Vettelistä saadaan paras irti kun hänellä on tallikaverina sellainen tyyppi joka ei yhtään provosoi häntä eikä pelaile mitään psykologisia pelejä, eikä uhkaa Vetteliä liikaa. Tämän takia minä uskon, että jos Räikkönen vaan itse näyttää vihreää valoa jatkolle niin hän saa jatkosopimuksen. Siis siinä tapauksessa että myös Vettel jatkaa Ferrarilla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Näin kai nämä asiat koetaan.
Niinno, tätä tekstiä tulee kun pohtii fiilispohjalta, mutta silti ykkösissä mielestäni kyse on aina isosta kuvasta miten tuot autoa maaliin ja pisteille, oli syy mikä tahansa. Harvoin ne mestarikaliberin miehet keskeyttää joka toisessa kisassa. Syy voi olla mitä tahansa mikä lähtee tallin isältä mistä ei tiedetä, paljon puhuttu kakkoskuskiasetelma(mitä ei tietenkään myönnetä) mikä tuo epävarmuutta taktiikoihin jne. Ricciardo tuo varmemmin autoa maaliin joten auto ja taktiikat luodaan siihen suuntaan.
Sanoihan Max itsekin että itseluottamus horjuu tässä jo, sanooko kokenut kuski näin , jokaiseen kisaan pitää lähteä samasta tilanteesta on sitten voittanut tai "hävinnyt" edellisen kisan.

Kimin ongelmassa on jotain samaa, hyvää pohdintaa joiltain ylläkin. Kakkoskuskiasetelma tuo huonot taktiikat, autoa tehdään Vettelille jolloin auto on juuri sen napsun pari vaikeampi Kimille. Ja kun tiedetään jopa kisainsinöörien sanoneen että Kimi tarvitsee todella tarkasti itselleen sopivan auton jotta suorittaa maksimiaan eli haarukka on pieni autolle että se sopii jäämiehelle, eikä vielä tarvitse edes puhua renkaista mitä ei tunnu saavan toimimaan starteissa ekoilla kierroksilla, turva-auton jälkeen jne. Ei tarvitse olla kummoinen fakiiri tajuakseen että sieltä niitä ongelmia syntyy. Ei epävarmalla autolla mennä riskiohituksiin jne. Toki fakta on myös se että on itse antanut tilanteen lipsua tälläiseksi, vastassa on toki 4 kertainen MM-voittaja joten ei se sattumalta ole näin mennyt.
Täytyy myös muistaa että Kimi ei ole enään kallis mies mutta on maailmanmestari ja ferrarin viimeinen sellainen edelleen. Moni huippumies tuolla kuittaa useita kymmeniä miljoonia, Kimin liksa on joku 7m$ + bonukset mitä ei ihan hirveästi ole kertynyt. Tuosta liksastakin talli saa osan takaisin fanituotteista, sponsoreilta jne. F1:ssä iso raha tehdään myös suosituilla kuskeilla, ei tietty menestyksen kustannuksella mutta riittävä taso olisi olla kisoissa neljän parhaan joukossa, nyt siitä hiukan lipsutaan joten syystäkin pääjohtajat on käärmeissään, italo-lehdet jne.
Kimin ongelma on myös puhtaasti ikä, ei kukaan tai mikään talli tee liki 40v miehelle autoa kun ei ole tallin tulevaisuus. Kimin paikka on nyt ja ehkä ensi vuonna tuoda Ferrarille pisteitä, kehittää autoa ja pitää "harmonia" tallissa, tukea Vetteliä...
Itsekin haluaisin nähdä Kimin voittavan mutta faktat muistaen se on liki mahdotonta. Viimeksi Kimille tehtiin auto Lotuksella 2013 ja tuloksena voitto + 7 podiumia kun vastassa oli vahvat mersu,red bull ja ferrari.

Kimille seuraavat voitot tulee todennäköisesti eri sarjasta. Mielenkiintoista nähdä mikä se on. Lähteekö perheellinen harjoittelemaan vielä rallia, himassa muistutellaan Kubican onnettomuudesta ja huudellaan "aja varovasti isi". Ehkä todennäköisin voisi olla jokin parin vuoden soppari nascariin missä oli vakuuttava viime käynnilläkin, pienellä treenillä ja hyvällä autolla haastaa siellä huiput varmasti. Itse pidän Kimiä nyky moottoriurheilun yhtenä suurimpana lahjakkuutena, lajikirjo ja kuinka nopeasti ajaa huipputasolla on häikäisevä eikä se perustu mihinkään henkilöfanitukseen vaan faktoihin, ykköset, wrc, nascar, kaikissa haastaa yllättävän nopeasti kärkeä, tasaisuus tulee toki vasta silloin kun ajaa lajia pidempään. Tuohon vielä motocross, moottorikelkkailut jne, ei näitä multitalentteja monia ole nykyään.

Vettelin mersusiirto toisi lisäkipinää Mersun säilymiselle sarjassa kun olisi taas saksalainen kuski. Hamiltonkin on rivien välistä kertonut halunsa ajaa Ferrarilla ennen kuin lopettaa. Menisikö nämä päittäin. Vettel varmasti "hyväksyy" Bottaksen tallikaverikseen. Hamilton Ricciardo voisi olla Ferrarin kuljettajat 2019 ->.

_
 
Viimeksi muokattu:

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Voiko joku olla noin sokea tai Räikkös-kielteinen, ettei pysty tunnustamaan sitä, että Räikkösellä on ollut - tälläkin kaudella - aika paljon epäonnea ja on myös joutunut tallimääräysten uhriksi? Tuloslista voisi olla ihan toisenlaista luettavaa ilman näitä em. asioita. En väitä, että Räikkönen enää ihan parhaimmassa terässään on, mutta varmasti edelleen sarjan yksi parhaista kuljettajista kokonaisuudessaan. Kyllä se kokemuskin merkkaa paljon, ei pelkästään absoluuttinen nopeus.

Minun on aika vaikea käsittää (kaikilta osin) myöskään Ferrarin kritiikkiä Räikköstä kohtaan? Aika paljon saisivat katsoa ensin itse peiliin. Mutta se ei tietenkän kuulu Italialaiseen kansallisluonteeseen... Ja ei; en ole Räikkösen fani mitenkään suuremmassa määrin. Alkuvuosina en edes pitänyt koko miehestä, vitutti suorastaan se narina. Jos Vettel jatkaa Ferrarilla, en ihmettelisi yhtään, että myös Räikkönen jatkaa vielä vuoden.

Kovalainen on tehnyt allekirjoittaneeseen suuren vaikutuksen. Voin rehellisesti myöntää, etten odottanut lähellekään näin kovaa alkukautta häneltä. Kyllä mersun pilttuussa varmaan nyt pähkäillään ankarasti, että mitähän helvettiä tämän suomalaisen kanssa pitäisi tehdä? Erityisen ilahduttavaa on ollut nähdä, että Kovalaisestakin on kuoriutunut ulos itsekäs mulkku, joka on formuloissa kutakuinkin vaatimuksena sille, että pystyy mestaruudesta taistelemaan. Olisi todella mielenkiintoista nähdä (tuskin tulee tapahtumaan), jos Hamiltonilla (en pidä miehestä, joskin täydellinen herrasmies Alonsoon verrattuna ja myönnän auliisti että hemmetin hyvä kuski) menisi seuraavat kolme kisaa penkin alle ja samaan aikaan Kovalainen napsisi noista voitot. Kyllä mersun tiimissä varmaan mietittäisiin tarkkaan, kuinka loppukausi pelataan. Siis lähinnä saisiko Kovalainen kisata ihan oikeasti kokonaiskisan voitosta ilman tallimääräyksiä?

Verstappen on miltei varmasti tulevien vuosien voittaja joten hänestä tullaan käymään tulevaisuudessa kovaa kisaa ja muut kuskit - Kovalainen mukaanlukien - ovat siinä kisassa pelinappuloita. Tästä mulkerosta löytyy ihan Shumi-luokan vittupäisyyttä ja se on paljon se!

Mä menen katsomaan Sepangin kilpailun paikanpäälle olettaen että suomalaisittain tilanne on yhtään mielenkiintoinen siinä vaiheessa kautta. Kyllä formulat ovat kaikesta paskasta huolimatta olleet tänä vuonna mielenkiintoisempaa seurattavaa, kuin monena aikaisempana kautena. Mulla meni useampi vuosi, etten katsonut yhtään kisaa, toki muuten seurasin formuloita mediasta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kovalainen on tehnyt allekirjoittaneeseen suuren vaikutuksen. Voin rehellisesti myöntää, etten odottanut lähellekään näin kovaa alkukautta häneltä. Kyllä mersun pilttuussa varmaan nyt pähkäillään ankarasti, että mitähän helvettiä tämän suomalaisen kanssa pitäisi tehdä? Erityisen ilahduttavaa on ollut nähdä, että Kovalaisestakin on kuoriutunut ulos itsekäs mulkku, joka on formuloissa kutakuinkin vaatimuksena sille, että pystyy mestaruudesta taistelemaan.
Kovalainen?
Taisi olla tarkoituksen mukaista "maailman nopein Heikki" hassuttelua. :)

Mä menen katsomaan Sepangin kilpailun paikanpäälle olettaen että suomalaisittain tilanne on yhtään mielenkiintoinen siinä vaiheessa kautta.

Itselläkin piti olla Monza täänä vuonna mutta muutto tuli pahasti juuri siihen enkä remonttien keskeltä pääse. Prkl. Kova hinku olisi ollut nähdä Kimi vielä kerran punaisissa ja kotikisassa Italiassa, voisi muutamalle Luigille kertoa totuuksia ja kysellä montako italialaista siellä teidän suuressa onkaan lähivuosina ajanut.

_
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@Prof. Puck tarkoitit varmaan Bottasta =) ?
Eikös Mr. Niceman, maaaaaailman nooein Heikki ole ollut jo pari kautta bahamalla...
Älä ota vittuiluna hei =).

Kimin tilanteesta olen samaa mieltä. Vaikka ikä ns näkyykin suorituksissa niin helvetin huonoa tuuria on taas ollut ja omia virheitäkin. Haukkukaa vaan salaliittoteoreetikoksi mutta ei se Kimi saa samanlaista autoa tai samaa "taktiikkaa" kun Vettel...
Joo Vettel on kyllä nopeampi mutta kuitenkin. Osa tietää mitä tarkoitan.
Kimi on edelleen se viimeisin Ferrarilla maailman mestaruuden lopulta voittanut kuljettaja. Sitä mestaruutta ei kukaan pois vie....
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Voiko joku olla noin sokea tai Räikkös-kielteinen, ettei pysty tunnustamaan sitä, että Räikkösellä on ollut - tälläkin kaudella - aika paljon epäonnea ja on myös joutunut tallimääräysten uhriksi? Tuloslista voisi olla ihan toisenlaista luettavaa ilman näitä em. asioita. En väitä, että Räikkönen enää ihan parhaimmassa terässään on, mutta varmasti edelleen sarjan yksi parhaista kuljettajista kokonaisuudessaan. Kyllä se kokemuskin merkkaa paljon, ei pelkästään absoluuttinen nopeus.

Minun on aika vaikea käsittää (kaikilta osin) myöskään Ferrarin kritiikkiä Räikköstä kohtaan? .

Minä voin, mutta eihän kyse ole sokeudesta. Katso Räikkösen aika-ajojen tuloksia viime vuosilta. Katso lähtöjä GP:ssä. Katso uusintastratteja kun turva-auto on poistunut radalta. Tämä kokonaisuus on se, mistä ongelmat syntyvät. Kolme pääsyytä. 1) Räikkönen tarvitsee auton, jota ei saa 2-kuskina, koska auto suunnitellaan 1-kuskille. Eroja toki on, mutta isoissa asioissa. 2) Räikkönen ei saa renkaita lämpimäksi yhteen nopeaan aika-ajokierrokseen ja välillä on ongelmia tämänkin takia startissa ja 3) Räikkönen saa huonomman kisataktiikan kuin 1-kuski. Lotus oli poikkeus, mutta palattuaan Ferrarille, hän on puheista huolimatta jo valmiiksi 2-kuski taktiikassa ja tallin arvostuksessa. Hyvin samat kuin @Jupe tuossa yllä luetteli. Kohtia 1-3 tavallaan alleviivaa se, että Räikkönen on mestari tekemään kisan nopeimman kierroksen GP:n lopussa.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
@Prof. Puck tarkoitit varmaan Bottasta =) ?
Eikös Mr. Niceman, maaaaaailman nooein Heikki ole ollut jo pari kautta bahamalla...
Älä ota vittuiluna hei =).

Kimin tilanteesta olen samaa mieltä. Vaikka ikä ns näkyykin suorituksissa niin helvetin huonoa tuuria on taas ollut ja omia virheitäkin. Haukkukaa vaan salaliittoteoreetikoksi mutta ei se Kimi saa samanlaista autoa tai samaa "taktiikkaa" kun Vettel...
Joo Vettel on kyllä nopeampi mutta kuitenkin. Osa tietää mitä tarkoitan.
Kimi on edelleen se viimeisin Ferrarilla maailman mestaruuden lopulta voittanut kuljettaja. Sitä mestaruutta ei kukaan pois vie....

Ei se ole mitään salaliittoteoriaa vaan faktaa. Tai No, en rehellisesti usko että auton säätöjä laitetaan tarkoituksella Kimille heikommaksi, eiköhän tässäkin ole kyse siitä, että Kimi on vain pirun herkkä auton suhteen, eikä oikeaa balanssia (jälleen) ole löytynyt. Taktiikat tulevat jatkossakin menemään korostetusti Vettelille, Vettel ajaa lähes joka kisassa voitosta.

Monacosta sen verta, että vaikka taktiikka meni selkeästi Vettelin hyväksi, niin kyllä Kimi omalla tekemisellä tavallaan aiheutti tilanteen. Vettel ajoi perkeleen kovia kierroksia heti kun Kimi tuli edeltä varikolle. Kimi taas jäi Vettelistä tuoreemmilla kumeilla, joten en pidä tuota voittoa vääränä.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
@Prof. Puck tarkoitit varmaan Bottasta =) ?
Eikös Mr. Niceman, maaaaaailman nooein Heikki ole ollut jo pari kautta bahamalla...
Älä ota vittuiluna hei =).....

Joo Bottasta tarkoitin... ja toki virheestä vittuilla saa (ja pitääkin..)! Tämän myös vastauksena @Jupe Meni sekaisin kun samanlaisina velliperseiseinä olen molempia pitänyt ;-) No leikki leikkinä, mahtavan alkukauden on Bottas ajanut ja ylittänyt ainakin kaikki minun odotukset kirkkaasti.

@Cobol Tavallaan kuitenkin myönnät tuolla vastauksellasi, että lähtökohtaisesti Räikkönen on tallin kakkoskuski ja tämä heijastuu monella - luettelemallasi - tavalla myös (olemassaoleviin) mahdollisuuksiin. En ole sinänsä eri linjoilla noista Räikkösen puutteistakaan, aika ilmeisiä ne taitavat siltä osin olla. Vaikea vaan keksiä, kuka nykykuskeista sopisi Vettelille paremmin kakkoskuskiksi ensi kautta ajatellen? Nämä nuoret nousevat tähdet eivät kyllä kovin helpolla tule taipumaan kakkoskuskin asemaan ja konfliketeja olisi siltä osin odotettavissa ja mitä minä olen ymmärtänyt, Ferrari ei tällaiseen tilanteeseen kovin helpolla halua. Sitten taas nämä kokeneemmat (tarjolla olevat) kuskit... parannus Räikköseen... en olisi siitä kovinkaan vakuuttunut.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
@Cobol Tavallaan kuitenkin myönnät tuolla vastauksellasi, että lähtökohtaisesti Räikkönen on tallin kakkoskuski ja tämä heijastuu monella - luettelemallasi - tavalla myös (olemassaoleviin) mahdollisuuksiin.

Kyllä, Räikkönen on Ferrarilla ollut mun silmin alusta saakka tällä kertaa 2-kuski. Oletan, että jos ei ihan suoraan Vettelin sopimuksessa ole 1-kuskin asemaa, epävirallisesti siitä on kuitenkin sovittu, että Vettel saa tallilta kaiken mitä tarvitsee mestaruuteen. Ei mulla faktaa ole, mutta tallin toiminta kaikissa käänteissään ja ratkaisuissaan kielii tästä. En siis pidä sattumana sitä, että Räikkönen kärsii välillä taktiikasta. Silloinkin kun siihen ei näytä syytä löytyvän.

En ole sinänsä eri linjoilla noista Räikkösen puutteistakaan, aika ilmeisiä ne taitavat siltä osin olla. Vaikea vaan keksiä, kuka nykykuskeista sopisi Vettelille paremmin kakkoskuskiksi ensi kautta ajatellen?

Varmasti vuoden verran Räikkönen olisi paras. Mutta onko hänelle motivaatiota taistella 100 % tästä asetelmasta? Ferrarin kannalta ei voi näyttää siltä, mitä viime kisassa lähdössä nähtiin. Olkoonkin, että paljon menee muiden ja epäonnen kuin Räikkösen piikkiin. Kyse on siitä, miltä näyttää. Ketään ei kiinnosta se, oliko X, Y tai Z asia vaikuttamassa starttiin. Ainoastaan se nähtiin, että Räikkönen hävisi sijoja. Ilmeisesti tähän suuri johtajakin viittasi väittämällä Räikköstä välillä nahjukseksi.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Joo Bottasta tarkoitin... ja toki virheestä vittuilla saa (ja pitääkin..)! Tämän myös vastauksena @Jupe Meni sekaisin kun samanlaisina velliperseiseinä olen molempia pitänyt ;-)
Nyt en kyllä ihan äkkiseltään osta tätä vertausta. Kovalaisen "Niceman" -statuksen kyllä tietää kaikki, mutta en kyllä itse kutsuisi Bottasta niinkään velliperseeksi. Kaveri kuitenkin esitti jo Williamsilla hyviä ja myös röyhkeitä otteita, eikä mitenkään kumarrellut muita. Kovalainen puolestaa oli kyllä erittäin pehmeä tapaus läpi uransa ja ei edes kyennyt mitenkään erityisen hyviin suorituksiin, vaikka sai esim. kaudella 2008 ajaa ihan kirkkaassa voittaja-autossa. Kaiken huippuna sitten uran viimeiset vuodet pelleilemässä Lotus/Caterhamin kanssa, vaikka ilmeisesti kysyntää olisi ollut muuallekin. Halusi kuitenkin olla lojaali tälle tallille koska öö... miksi?

Eikä nyt ole varsinaisesti tarkoitus dissata Kovalaistakaan huonoksi kuskiksi, onhan kyseessä kuitenkin GP-voittaja ja ajoi Caterham-aikaa lukuunottamatta tasaisesti pisteille (ja Caterhamillakin usein maaliin), mutta kyllähän käytettävissä olleella kalustolla olisi pitänyt saada parempia tuloksia aikaan uran alussa, etenkin McLarenilla. Silti se viimeinen röyhkeys kuitenkin puuttui ja tämän vuoksi uran loppu meni siellä ikuisessa limbossa jämätallissa, harmi sinänsä koska kyllähän Niceman oli ajoittain ihan nopeakin.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Kyllä, Räikkönen on Ferrarilla ollut mun silmin alusta saakka tällä kertaa 2-kuski. Oletan, että jos ei ihan suoraan Vettelin sopimuksessa ole 1-kuskin asemaa, epävirallisesti siitä on kuitenkin sovittu, että Vettel saa tallilta kaiken mitä tarvitsee mestaruuteen... En siis pidä sattumana sitä, että Räikkönen kärsii välillä taktiikasta. Silloinkin kun siihen ei näytä syytä löytyvän...

Eli ei oikeastaan olla eri linjoilla mistään oleellisesta :-)

En muutenkaan usko, että Räikkösen kohdalla puhuttaisiin enemmästä kuin maksimissaan vuoden jatkosta... missään tallissa. Takaa tulee sen verran nuorta ja nälkäistä, että kyllä tässä uran viimeisiä sivuja vedellään väistämättä.. Tuohon motivaatiopuolen riittämiseen en ota kantaa, kun en Räikkösen edesottamuksia niin tarkkaan seuraa. Kysymys on toki aiheellinen tuon motivaation suhteen em. syistä johtuen.

Pointtini alunpitäenkin oli se, että mielestäni Räikkönen on saanut hiukan kohtuuttoman paljon lokaa niskaansa nuo lähtökohdat huomioonottaen, joista tuossa yllä jo puhuttiin. Varmasti paremminkin olisi voinut mennä, mutta ei tässä nyt mistään katastrofista kuitenkaan puhuta. Tietysti yleinen pettymys kielii myös siitä, että ihmisillä oli vielä suuremmat odotukset Räikkösen suhteen. Niin oli minullakin... Pettynyt olen varsinkin siitä, että Räikkönen on pisteissä Ricciadon takana tätä kirjoittaessa ja vielä enemmän olen pettynyt, mikäli ei kauden päätteeksi ole neljän parhaan joukossa. Neljän joukossa oleminen on tavallaan minimivaatimus näytölle, että takana ei ole ketään selvästi parempaa (käytettävissä olevaa) kuskiakaan tarjolla.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tämän myös vastauksena @Jupe Meni sekaisin kun samanlaisina velliperseiseinä olen molempia pitänyt ;-) No leikki leikkinä, mahtavan alkukauden on Bottas ajanut ja ylittänyt ainakin kaikki minun odotukset kirkkaasti.
Ha haa, pitää valita sanansa tarkkaan ettei saa täältä paskamyrskyä niskaan ja koko Nastolaa. :) Itsekään en osaa innostua Bottaksen voitoista juurikaan, harmi, koska kaipaan sitä paloa lajiin mitä tulee persoonien kautta. Toki suomalaisia kannatan, mutta en vain osaa juhlia aidosti, en osaa selittää tarkemmin. Olen sitten enemmän vaikkapa Forza Ferrari -leiriä jos pitää joku leiri valita, kaikista legendaarisin talli joka aina sytyttää. Ehkä syitä tähän voi löytää vaikkapa jostain tämän palstan muista keskusteluista miksi vaikkapa IFK sytyttää enemmän kuin Suomen maajoukkue jne. Monilla on vieläpä ulkomaalainen se seurajoukkue mikä on kaikki kaikessa.

_
 
Viimeksi muokattu:

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Nyt en kyllä ihan äkkiseltään osta tätä vertausta. Kovalaisen "Niceman" -statuksen kyllä tietää kaikki, mutta en kyllä itse kutsuisi Bottasta niinkään velliperseeksi...

Eikö tällä palstalla saa enää ollenkaan liioitella ja laskea leikkiä. Hymiönkin tuossa käytin, ettei kukaan onnistuisi liian vakavasti kommenttiani ottamaan...

Siis; en ole Bottasta sanan varsinaisessa mielessä velliperseenä pitänyt (en edes Kovalaista, sillä vain promille kilpa-ajajista pystyy tuollaisen uran luomaan..) Kyse oli lähinnä siitä, etten tunnistanut (ennen tätä kautta) Bottaksesta sellaista v-mäistä "voittajaluonnetta". Vähän sama kuin Jarkko Nieminen aikanaan tenniksessä. Tietynlainen henkinen kovuus (mielestäni) puuttui siihen ihan huipulle päästäkseen eikä siinä ole mitään vikaa, että ihminen on hyväluontoinen. Se ei vain välttämättä edesauta absoluuttiselle huipulle pääsemisessä. Ja edelleen, en vähättele kenenkään em. uraa. Tuo Niemisenkin tunkeutuminen noin lähelle maailmanhuippua tenniksen kaltaisessa lajissa on niin järkyttävän kova suoritus, ettei sille Suomessa koskaan osattu antaa sen ansaitsemaa arvostusta. Tennis vertaus sallittakoon, vaikka formuloista tässä puhummekin.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ha haa, pitää valita sanansa tarkkaan ettei saa täältä paskamyrskyä niskaan ja koko Nastolaa. :) Itsekään en osaa innostua Bottaksen voitoista juurikaan, harmi, koska kaipaan sitä paloa lajiin mitä tulee persoonien kautta. Toki suomalaisia kannatan, mutta en vain osaa juhlia aidosti, en osaa selittää tarkemmin.
Bottas on olosuhteiden uhri, jos eräs Kimi Räikkönen ei ajaisi nyt samaan aikaan formuloissa niin kyllähän Bottaksen fanitus olisi varmasti ihan eri tasolla. Varmaan vähän sama tilanne kuin Mika Salolla aikanaan Häkkisen kanssa, toki ero siinä että Häkkinen ajoi huipputallissa ja Salo sitä pientä Ferrari-stinttiä lukuunottamatta aina huonommissa talleissa. En siltikään usko että Saloa olisi pahemmin fanitettu vaikka olisi kilpaillut samalla tavalla huipputiimissä kuin Häkkinen.

Räikköseen vielä, veikkaan että jatkaa kuitenkin vielä ensi kauden Ferrarilla. Kaikkihan on loppupeleissä kiinni siitä, että onko Ferrarilla mahdollisuutta saada parempaa kuskia Räikkösen tilalle vielä ensi kaudeksi, kuskien sopimustilanne kun on mitä on. Red Bullin kuskeilla taitaa olla vielä ainakin ensi kausi sopimuksia molemmilla, ja Ferrari tuskin ihan mitään noviisia kuitenkaan ottaa sinne mukaan.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Nyt menee kyllä rajun liioittelun puolelle. Lotus-aikoina Räikköstä pidettiin yhtenä parhaimmista kuljettajista, eikä niistä ajoista mitään vuosikymmentä ole.

Tavallaan näin, mutta Räikkönen on juuri sen ikäinen missä urheilijoilla ylipäänsä on käyrä jo laskussa. Aika epätodennäköistä on, että sarjan vanhin kuski tosta enää ensi kaudeksi suoritustasoaan nostaisi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kimin tilanteesta olen samaa mieltä. Vaikka ikä ns näkyykin suorituksissa niin helvetin huonoa tuuria on taas ollut ja omia virheitäkin. Haukkukaa vaan salaliittoteoreetikoksi mutta ei se Kimi saa samanlaista autoa tai samaa "taktiikkaa" kun Vettel...
Joo Vettel on kyllä nopeampi mutta kuitenkin. Osa tietää mitä tarkoitan.
Kimi on edelleen se viimeisin Ferrarilla maailman mestaruuden lopulta voittanut kuljettaja. Sitä mestaruutta ei kukaan pois vie....

Niin no jos mietitään vaikka Barrichelloa ja Massaa niin tuskin heilläkään lähellekään samanlaisia voitonmahdollisuuksia kaluston puolesta oli ja välillä jäivät vauhdillisestikin melko paljon, toki juurikin kimin kaltaisia luotettavia kakkoskuskeja. Massa toki melkein mestarikin mutta oli kun varjo itsestään onnettomuuden jälkeen. Vaikka Kimikin selkeästi välillä menettää hermot talliinsa ja kisataktiikoihin niin aika usein kuitenkin "nielee kiukkunsa" ja ehkä satunnaisen suuttumisen jälkeen antaa olla. Jos vaikka Massan viimeisiin ferrarikausiin vertaa niin Kimillähän voi olla useampi kausi vielä aikaa.

Se mitä itse vähän salaa jopa toivon että Kimi vielä kerran lähtisi johonkin pienemmän tallin mukaan jossa auto tehtäisiin täysin kimille. Vaikka Williamsin ja Hondan kelkkaan. Näyttäisi kaikille närhen munat ja varsinkin Alonsolle :)
 
Eikö tällä palstalla saa enää ollenkaan liioitella ja laskea leikkiä. Hymiönkin tuossa käytin, ettei kukaan onnistuisi liian vakavasti kommenttiani ottamaan...

Siis; en ole Bottasta sanan varsinaisessa mielessä velliperseenä pitänyt (en edes Kovalaista, sillä vain promille kilpa-ajajista pystyy tuollaisen uran luomaan..) Kyse oli lähinnä siitä, etten tunnistanut (ennen tätä kautta) Bottaksesta sellaista v-mäistä "voittajaluonnetta". Vähän sama kuin Jarkko Nieminen aikanaan tenniksessä. Tietynlainen henkinen kovuus (mielestäni) puuttui siihen ihan huipulle päästäkseen eikä siinä ole mitään vikaa, että ihminen on hyväluontoinen. Se ei vain välttämättä edesauta absoluuttiselle huipulle pääsemisessä. Ja edelleen, en vähättele kenenkään em. uraa. Tuo Niemisenkin tunkeutuminen noin lähelle maailmanhuippua tenniksen kaltaisessa lajissa on niin järkyttävän kova suoritus, ettei sille Suomessa koskaan osattu antaa sen ansaitsemaa arvostusta. Tennis vertaus sallittakoon, vaikka formuloista tässä puhummekin.
Itseni on yllättänyt Bottaksen nopea sopeutuminen Mersulle. Vaikkei äijä olekaan sellainen räyhämulkku kuin Schumi tai Vettel pahimmillaan, henkii Bottaksesta sellaisen jääkylmän suorittajan meininki. Poika ei vähästä hätkähdä ja nyt kun on maistanut voittamista, saattaa nousta seuraavalle levelille.
Se seuraava leveli on se jolla Alonso, Hämis ja Vettel ovat.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Se seuraava leveli on se jolla Alonso, Hämis ja Vettel ovat.

Niin onko Alonsokaan enään aivan tuolla tasolla. Toki hän itse huutelee kuinka ajaa elämänsä kisoja viikonlopusta toiseen
ja Briatore komppaa taustalla. Vähän samanlaista kuin Kovalaisella Caterhamilla aikoinaan. Heikki vaan ei huudellut elämänsä
kisoista ja kiukutellut autosta koko ajan.

Ovi on kiinni kolmeen suureen ja vaihtoehdot on aika vähissä. Ja Alonson viimeinen GP voittokin on kaudelta 2013.
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Se mitä itse vähän salaa jopa toivon että Kimi vielä kerran lähtisi johonkin pienemmän tallin mukaan jossa auto tehtäisiin täysin kimille. Vaikka Williamsin ja Hondan kelkkaan. Näyttäisi kaikille närhen munat ja varsinkin Alonsolle :)

Tämä pisti miettimään, että millainenkohan mahtaisi olla tämän hetkinen tilanne MM-sarjassa, jos Ferrarin auto olisi suunniteltu Kimin toiveet edellä eikä Sebin toiveet edellä?
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Tässä kun on mietiskelty Kimin aikomusta jatkaako vai ei niin nyt näky Iltalehdessä olevan juttua että ilmaisi halunsa jatkaa ensikaudella. Luin jutun ja oli vain perus höpinää että tiimi päättää yms. Vaikka suoritukset on ollu heikkoja ja epäonnea(kyllä!) niin oishan se vaan mukava viiielä se yks kausi katella ja noitua Räikkösen ajelua. Bottas kun ei vaan iske itteä oikein mitenkään vs Kimi.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tavallaan näin, mutta Räikkönen on juuri sen ikäinen missä urheilijoilla ylipäänsä on käyrä jo laskussa. Aika epätodennäköistä on, että sarjan vanhin kuski tosta enää ensi kaudeksi suoritustasoaan nostaisi.
Niin, oma kommenttini ei koskenutkaan sitä, missä Kimi on nyt tai tulevaisuudessa, vaan missä Räikkönen joskus oli. Kymmenkunta vuotta sitten eroaa aika lailla vuodesta 2013.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Täytyy kehaista tuota F1LIVE tapahtumaa. Näkyy uuden omistajakaartin sisääntulo ja tuulahdus raikasta ilmaa tunkkaiseen taloon missä Bernie oli jo viime vuodet homehtunut tekemättä mitään. Nopeasti järjestetystä tapahtumasta jäi oikein hyvä kuva tv:n välityksellä. Liittyy hyvin kisaviikonloppuun aikataulullisestikin, eli keskiviikkona tämä ja torstaisin ollaan jo rata-alueella ja monesti myös silloin yleisökin pääsee radalle/varikolle. Niin tuo menee hyvin siihen ilmaistapahtumana isomman kaupungin keskustassa.
Autothan oli edellisvuosien autoja ja hyvä kirjo aina Rene Arnouxin turbo-rellusta noin 40 vuoden takaa. Oli V12 McLaren Hondaa ja V8 Red Bulleja, sekä uudempia hybridejä.
Showtakin oli riittämiin kun poltettiin kumia ja soitettiin isoilla kierroksilla isoja moottoreita, varsinkin Ricciardon ulostulo pilttuusta oli yhtä iloista kun aussin hymy konsanaan. Daniel Ricciardo in London during F1 Live London - YouTube

Toivottavasti tälläisiä tapahtumia tulisi tänne härmäänkin. Luulisi että tuo vanhempien autojen kavalkadi voisi liikkua helposti eri paikoissakin kun kisakalusto ja kuskejahan löytyy pitkä sivu juuri lopettaneita niin kuin tuollakin oli Jenson Buttonia ja Mika Häkkistäkin.

_
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Kööpenhaminaan suunnitteilla olevaan F1-rataan on saatu muodostettua jo alustava rataprofiili (twitter-kuva), kisahan tultaisiin käymään aivan keskustassa. Päällimmäisenä tulee mieleen, että miksei Helsinkiin suunniteltaisi samanlaista? Katukisat näin tv-katsojan näkökulmasta ovat yleensä niitä tylsimpiä, mutta paikan päällä olevien katsojien kannalta ylivoimaisesti parhaita. Rahaahan tuo vaatisi, mutta aina sitä joltakin löytyy.
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Kööpenhaminaan suunnitteilla olevaan F1-rataan on saatu muodostettua jo alustava rataprofiili (twitter-kuva), kisahan tultaisiin käymään aivan keskustassa. Päällimmäisenä tulee mieleen, että miksei Helsinkiin suunniteltaisi samanlaista? Katukisat näin tv-katsojan näkökulmasta ovat yleensä niitä tylsimpiä, mutta paikan päällä olevien katsojien kannalta ylivoimaisesti parhaita. Rahaahan tuo vaatisi, mutta aina sitä joltakin löytyy.
Sörnäisten DTM-kisojen jälkeen nuo F1:set ovat olleet aina välillä pohdinnassa myös mediassa. Nimenomaan tuo raha on ollut yksi suurimmista kompastuskivistä, sillä kisaoikeudet maksavat jo itsestään useamman miljoonan. Tähän infrastruktuuri ja muut päälle, niin kyllä se vaatii aikamoiset talkoot saada kokoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös