Näin kai nämä asiat koetaan.
Niinno, tätä tekstiä tulee kun pohtii fiilispohjalta, mutta silti ykkösissä mielestäni kyse on aina isosta kuvasta miten tuot autoa maaliin ja pisteille, oli syy mikä tahansa. Harvoin ne mestarikaliberin miehet keskeyttää joka toisessa kisassa. Syy voi olla mitä tahansa mikä lähtee tallin isältä mistä ei tiedetä, paljon puhuttu kakkoskuskiasetelma(mitä ei tietenkään myönnetä) mikä tuo epävarmuutta taktiikoihin jne. Ricciardo tuo varmemmin autoa maaliin joten auto ja taktiikat luodaan siihen suuntaan.
Sanoihan Max itsekin että itseluottamus horjuu tässä jo, sanooko kokenut kuski näin , jokaiseen kisaan pitää lähteä samasta tilanteesta on sitten voittanut tai "hävinnyt" edellisen kisan.
Kimin ongelmassa on jotain samaa, hyvää pohdintaa joiltain ylläkin. Kakkoskuskiasetelma tuo huonot taktiikat, autoa tehdään Vettelille jolloin auto on juuri sen napsun pari vaikeampi Kimille. Ja kun tiedetään jopa kisainsinöörien sanoneen että Kimi tarvitsee todella tarkasti itselleen sopivan auton jotta suorittaa maksimiaan eli haarukka on pieni autolle että se sopii jäämiehelle, eikä vielä tarvitse edes puhua renkaista mitä ei tunnu saavan toimimaan starteissa ekoilla kierroksilla, turva-auton jälkeen jne. Ei tarvitse olla kummoinen fakiiri tajuakseen että sieltä niitä ongelmia syntyy. Ei epävarmalla autolla mennä riskiohituksiin jne. Toki fakta on myös se että on itse antanut tilanteen lipsua tälläiseksi, vastassa on toki 4 kertainen MM-voittaja joten ei se sattumalta ole näin mennyt.
Täytyy myös muistaa että Kimi ei ole enään kallis mies mutta on maailmanmestari ja ferrarin viimeinen sellainen edelleen. Moni huippumies tuolla kuittaa useita kymmeniä miljoonia, Kimin liksa on joku 7m$ + bonukset mitä ei ihan hirveästi ole kertynyt. Tuosta liksastakin talli saa osan takaisin fanituotteista, sponsoreilta jne. F1:ssä iso raha tehdään myös suosituilla kuskeilla, ei tietty menestyksen kustannuksella mutta riittävä taso olisi olla kisoissa neljän parhaan joukossa, nyt siitä hiukan lipsutaan joten syystäkin pääjohtajat on käärmeissään, italo-lehdet jne.
Kimin ongelma on myös puhtaasti ikä, ei kukaan tai mikään talli tee liki 40v miehelle autoa kun ei ole tallin tulevaisuus. Kimin paikka on nyt ja ehkä ensi vuonna tuoda Ferrarille pisteitä, kehittää autoa ja pitää "harmonia" tallissa, tukea Vetteliä...
Itsekin haluaisin nähdä Kimin voittavan mutta faktat muistaen se on liki mahdotonta. Viimeksi Kimille tehtiin auto Lotuksella 2013 ja tuloksena voitto + 7 podiumia kun vastassa oli vahvat mersu,red bull ja ferrari.
Kimille seuraavat voitot tulee todennäköisesti eri sarjasta. Mielenkiintoista nähdä mikä se on. Lähteekö perheellinen harjoittelemaan vielä rallia, himassa muistutellaan Kubican onnettomuudesta ja huudellaan "aja varovasti isi". Ehkä todennäköisin voisi olla jokin parin vuoden soppari nascariin missä oli vakuuttava viime käynnilläkin, pienellä treenillä ja hyvällä autolla haastaa siellä huiput varmasti. Itse pidän Kimiä nyky moottoriurheilun yhtenä suurimpana lahjakkuutena, lajikirjo ja kuinka nopeasti ajaa huipputasolla on häikäisevä eikä se perustu mihinkään henkilöfanitukseen vaan faktoihin, ykköset, wrc, nascar, kaikissa haastaa yllättävän nopeasti kärkeä, tasaisuus tulee toki vasta silloin kun ajaa lajia pidempään. Tuohon vielä motocross, moottorikelkkailut jne, ei näitä multitalentteja monia ole nykyään.
Vettelin mersusiirto toisi lisäkipinää Mersun säilymiselle sarjassa kun olisi taas saksalainen kuski. Hamiltonkin on rivien välistä kertonut halunsa ajaa Ferrarilla ennen kuin lopettaa. Menisikö nämä päittäin. Vettel varmasti "hyväksyy" Bottaksen tallikaverikseen. Hamilton Ricciardo voisi olla Ferrarin kuljettajat 2019 ->.
_