Formula 1 – kausi 2017

  • 313 557
  • 1 872

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Toisaalta Monaco ei ole moottorille niin paha, että siellä tarvitsisi enemmän säästellä (vs. Monza, Spa tms.), mutta onhan kaikki säästö etua loppukautta kohden ja antaa pelivaraa muihin kisoihin. Lisäksi Monacon torstai on aina enemmän tai vähemmän hankala ja erilainen muusta viikonlopusta, koska rata on likainen ja hidas verrattuna lauantaihin ja varsinkin sunnuntaihin. Nyt kun oheisluokat harjaa sitä tässä välissä niin on taas erilainen pito kolmansiin harkkoihin.

Voihan se olla, että ihan vain bluffaavat, tai sitten kokeilivat jotain ihan ihmeellistä tms. Paha noista on sanoa. Jos jotain moottorille tehtiin niin oma veikkaus olisi sellainen joka vaikeuttaa ajettavuutta, eli tehon tuotto vähän kulmikkaampi tai sitten tuo mainittu tosi raju tehon pudotus (esimerkiksi ei käytetä jotain tiettyä hybriditoimintoa ollenkaan ja säästetään sen osia). Oikein muuten ei moottoria kopeloimalla saa kierrosaikaa tippumaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Voihan se olla, että ihan vain bluffaavat, tai sitten kokeilivat jotain ihan ihmeellistä tms. Paha noista on sanoa. Jos jotain moottorille tehtiin niin oma veikkaus olisi sellainen joka vaikeuttaa ajettavuutta, eli tehon tuotto vähän kulmikkaampi tai sitten tuo mainittu tosi raju tehon pudotus (esimerkiksi ei käytetä jotain tiettyä hybriditoimintoa ollenkaan ja säästetään sen osia). Oikein muuten ei moottoria kopeloimalla saa kierrosaikaa tippumaan.

Eikös ainakin Bottakselle tainnut uusi moottori olla tänne, toisaalta jos sitä nyt säästää niin myöhemmin voidaan ottaa enemmän irti. Mutta eiköhän sieltä mersu eturivissä ole kisassa, mutta mielenkiintoista nähdä miten kolmen tallin voimasuhteet sitten lopulta on. Vähän vain pelleilyksi nää nykyisetkin moottorisäänöt tuntuu menevän että tallit ei ehkä enää vedä joka kisaa täysillä. Toisaalta hyvä jos lisää riskiä että moottoreita hajoaa, mutta täysillä pitäisi koko viikonlopun pystyä ajaan..
 
Suosikkijoukkue
Winnipeg Jets
Ainahan vika on autossa nykypäivänä. Ehkä pitäis välillä katsoa peiliin ja miettiä oisko omassa tekemisessä jotain korjaamista? Toista oli meininki Schumacherin aikana. Aikoinaan kuskit katsoivat faktoja silmiin sekä korjasivat omaa tekemistä, jos siitä löydettiin jotain korjattavaa eivätkä narisseet olemattomista asioista.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä ne tähtikuljettajat (ja muutkin) on aina osanneet narista. Että ei siinä suhteessa minun mielestäni ole mitään kovin merkittävää muutosta tapahtunut vuosien saatossa. Ja on se niinkin että nykyisin nuo autot ovat niin jumalattoman monimutkaisia kapistuksia että erilaisia vikojen mahdollisuuksia on ehkä enemmän kuin takavuosina, joku ihan pieni juttu esim. hybridijärjestelmän toimivuudessa saattaa vaikuttaa yllättävänkin paljon vauhtiin ja ajamiseen. Ja sitten kun tuota kalustoa joudutaan sääntöjen takia vielä säästelemään niin välillä joudutaan vetämään vajaatehoilla ja tämä sotkee vähän voimasuhteita. Että ei se aina ole turhaa narinaa jos valitetaan että kalusto ei toimi ja vauhti on hukassa.

Minä olen kyllä sitä mieltä että näistä tiukoista moottorisäännöistä pitäisi luopua ja sallia talleille isompi määrä moottoreita ja moottorin / voimansiirron osia kauden aikana. Formula 1:n ensisijainen idea pitäisi olla minusta nopeuskilpailu lisättynä kestävyyselementillä, eikä toisinpäin. Sitä varten on WEC ja muut kestävyysluokat. Ei ole oikein järkeä että ensin autoista yritetään tehdä niin nopeita kuin mahdollista ja sitten niillä kuitenkaan ei ajeta niin lujaa kuin niillä pääsisi koska pitää säästellä tekniikkaa. Minä ihan oikeasti kaipaan niitä aikoja kun vedettiin koko ajan täysillä ja koko ajan tasapainoteltiin siinä rajoilla onko vehkeet vedetty jo "liian kireäksi" vai kestääkö loppuun saakka.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Viimeistään nyt Monacon kapeilla kaduilla nähtiin, kuinka Räikkönen on menettänyt vanhetessaan huomattavasti reaktionopeutta. :)
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä olen kyllä sitä mieltä että näistä tiukoista moottorisäännöistä pitäisi luopua ja sallia talleille isompi määrä moottoreita ja moottorin / voimansiirron osia kauden aikana. Formula 1:n ensisijainen idea pitäisi olla minusta nopeuskilpailu lisättynä kestävyyselementillä, eikä toisinpäin. Sitä varten on WEC ja muut kestävyysluokat. Ei ole oikein järkeä että ensin autoista yritetään tehdä niin nopeita kuin mahdollista ja sitten niillä kuitenkaan ei ajeta niin lujaa kuin niillä pääsisi koska pitää säästellä tekniikkaa. Minä ihan oikeasti kaipaan niitä aikoja kun vedettiin koko ajan täysillä ja koko ajan tasapainoteltiin siinä rajoilla onko vehkeet vedetty jo "liian kireäksi" vai kestääkö loppuun saakka.

Varsinkin kun taitaa ne moottorit ja voimalähteet maksaa ihan saman verran talleille käyetään niitä vain muutama vai joka kisassa vaihdetaan, aina ne valmistajat osaa sen hinnan ottaa..
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Olipahan aika-ajo. Saatana kun jännitti kolmososio ja kädet tärisi.

Vihdoin Kimi! Nyt osui myös toinen veto ja koko aika-ajo näytti todella hyvältä. Melkein yhdeksän vuoden odotus ohi paalupaikan suhteen ja se tulee vielä Monacossa. Enpä olisi veikannut Monacoa sille radaksi, jolla Kimi tuon pitkän putkensa katkaisisi, kun ei oikein ole tuntunut paluun jälkeen onnistuvan Monacon viikonloppu sitten yhtään. Nyt vielä hyvä startti kisaan, ettei Vettel pääse keulille ja voiton avaimet on käsissä.

Suomalaisia kun kuitenkin ollaan, niin kaivetaan vähän sitä negatiivistakin päivästä esiin. Vettel sitten taas vaihteeksi parilla tuhannesosalla Bottaksen eteen ja jäi vieläkin suomalainen eturivi saavuttamatta. Hienoa työtä Valtterilta etenkin kun suhteuttaa tallikaverin ajoon ja mahdollisiin ongelmiin. Vain vajaa puoli kymmenystä kärjestä autolla, joka ei näytä lähellekään niin hyvin sopivalta Monacoon kuin Ferrari.
Hienoa duunia finskeiltä tänään!

Hamilton tuo ainakin tapahtumia kisaan, kun varmasti yrittää riskilläkin nostaa itseään ylemmäs. Jollei lähdössä ihan hirveän montaa sijaa nouse, niin uskon että käy alkuvaiheissa heti varikolla hakemassa renkaat, joilla sitten ajelee loppuunasti odottaen turva-autoa. Eiköhän me se turva-autokin saada, kun tuskinpa Palmerit ja Strollit koko kisaa kaiteiden välissä pysyy.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Monaco ja Räikkönen on kyllä erikoinen yhdistelmä - joitain aivan huiketa suorituksia ja sitten monen monta vuotta mennyt persiilleen ja parit ihmeelliset kolaroinnit. Varsinkaan 2010-luvulla Kimi ei ole todellakaan vaikuttanut katuratojen suurimmalta ystävältä. Nyt rävähti sitten ja ajaminen ja auton käytös näyttivät juuri siltä kuin Kimillä esim. Monacossa 2005.

Säädöt kun saadaan prikulleen kohdalleen ja aurinkoinen ja lämmin sää hellii niin taitaa se Räikkönen vaan veteraaninakin sarjan nopeimpia kuskeja olla ihan kehen vaan verrattaessa. 2010-luvun aikana renkaiden ja säätöjen saaminen kohdalleen aika-ajoissa on vain ollut äärimmäisen harvinaista herkkua. Ja siitä tietysti on kiistelty ja voidaan kiistellä maailman tappiin asti, että paljonko on syytä kuljettajan omassa toimintaikkunassa ja paljonko tietynlaiset renkaat esim. suosivat erityylisiä kuljettajia.

No nyt voi nauttia joka tapauksessa, kun Bottaskin onnistui erinomaisesti ja Hamilton puolestaan oli aivan hukassa. Piristävää, että näin käy joskus kaikille, että säädöt aivan pielessä. Ei jaksa edes stressata sillä mikä kaikki voi kilpailussa mennä pieleen vaan nauttia vain historiallisesta suorituksesta ja aavikkomaisen kuivan kauden päättymisestä.
 

Dängleri

Jäsen
Ei jaksa edes stressata sillä mikä kaikki voi kilpailussa mennä pieleen vaan nauttia vain historiallisesta suorituksesta ja aavikkomaisen kuivan kauden päättymisestä.

Ferrarin toimintatavat tuntien, ei tuota ongelmia sössiä Räikkösen kisaa, vaikka paalulta lähteekin. Vaikka loppuratkaisusta onkin jo edellä mainittu valistunut arvaus, niin onpahan kutkuttava kisa tulossa. :)
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Odotan Rubensin hoitavan homman kotiin ensimmäisessä mutkassa. Sitä odottaa koko talli.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Varsinkin kun taitaa ne moottorit ja voimalähteet maksaa ihan saman verran talleille käyetään niitä vain muutama vai joka kisassa vaihdetaan, aina ne valmistajat osaa sen hinnan ottaa..

Joo, en usko minäkään että tuosta ainakaan kovin merkittäviä säästöjä kenellekään syntyy. Minä kun luulen että suurin osa noiden moottoreiden hinnasta on kehityskustannuksia, ja niiden kehitykseen laitetaan varmasti sama summa kiinni rahaa ajettiinpa niillä yksi kisa tai viisi kisaa.

Vaan olipas hieno tulos Monacon aika-ajosta näin suomalaisittain. Ja Hamiltonilta vieläpä ihan pannukakku-aika-ajo niin tämähän meni oikeastaan aika pirun hyvin. Toivotaan vaan että taas ei käy kuten niin monesti aikaisemminkin, että kun aika-ajot menee nappiin niin kisassa sitten menee kaikki pieleen. Huomenna tietysti tulee vettä kaatamalla ja Räikkönen taas aivan hukassa... Pessimisti ei pety. Tai pettyy, mutta ei niin paljon.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Kyllähän Ferrari vaihdattaa kuskien järjestyksen varikkostoppien yhteydessä. Pitää vain toivoa, että Bottas pääsisi Kimin ja Vettelin väliin niin Vettelin ajattaminen Kimin edelle ei olisi niin helppoa.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Olihan tuo jännittävä aika-ajo ja kerrankin Räikköseltä tasainen ja vahva suoritus. Toivottavasti ei tule mitään tallimääräyksiä eli Vettel ajatetaan ohi varikkostopilla tai muuta paskaa. Olisihan tuo aika jo Räikkösenkin voittaa. Kunhan ei stumppaa viivalle lähdössä :)
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Jotenkin vähän pelottaa se eka mutka kun siinä on potentiaaliset mahdollisuudet kolista kunnolla. Ahdas ja hidas mutka jossa on kaikki tuhon ainekset ilmassa.
Toivottavasti selvitään ilman rytinää
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Jotenkin vähän pelottaa se eka mutka kun siinä on potentiaaliset mahdollisuudet kolista kunnolla. Ahdas ja hidas mutka jossa on kaikki tuhon ainekset ilmassa.
Toivottavasti selvitään ilman rytinää
Tämä. Eniten pelottaa Verstappen. Sellainen fiilinki, että jos eturivi saa vain keskinkertaisen lähdön, niin taatusti kolisee. Kimiltä kaksi hyvää kierrosta putkeen aika-ajon päätös-osiolla, mikä on lähes ennenkuulumatonta. Voiko lähtökin vielä onnistua ? Voiko ?

Kun katsoo Kimin kierroksen onboard-kamerasta, niin huomaa että sitä aikaa olisi tosiaan voinut parantaa reilustikin. Heti ensimmäinen mutka kusi hieman ja kaksi viimeistä mutkaa meni puskemalla. Keskisektori osui lähes täydellisesti nappiin.
 
Viimeksi muokattu:

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Tämä. Eniten pelottaa Verstappen. Sellainen fiilinki, että jos eturivi saa vain keskinkertaisen lähdön, niin taatusti kolisee. Kimiltä kaksi hyvää kierrosta putkeen aika-ajon päätös-osiolla, mikä on lähes ennenkuulumatonta. Voiko lähtökin vielä onnistua ? Voiko ?

Voi onnistua. Sitten kun kaulaa on 30 sekuntia kakkossijalla ajavaan, tulee turva-auto, Ferrari jäätyy eikä ota Kimiä sisälle. Vettel ajaa tuoreilla renkailla helppoon voittoon Kimin ollessa kolmas.

Tuli purtua kynnet pois kolmannella kierroksella. Uskomaton fiilis kun paalu varmistui.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jotenkin vähän pelottaa se eka mutka kun siinä on potentiaaliset mahdollisuudet kolista kunnolla. Ahdas ja hidas mutka jossa on kaikki tuhon ainekset ilmassa.
Toivottavasti selvitään ilman rytinää

Jos jotain positiivista hakee, niin huomattavasti epätodennäköisempää se kolina on kärjessä kuin sijoilla 4-17.

Ferrarin tallimääräyksiin en halua uskoa. Kautta on ajettu viisi kisaa ja jäljellä on 15. Siellä on Saubereillakin vielä mahdollisuudet maailmanmestaruuksiin. Tallimääräykset astuvat esiin, kun toinen on (käytännössä) kokonaan menettänyt mahdollisuutensa mestaruuteen. Tässä vaiheessa Ferrarin fokuksena tulisi olla vain maksimaalisten tallipisteiden saaminen, riippumatta siitä, missä järjestyksessä kuskit maaliin tulevat.
 

ColCbj

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Sierre
Erittäin hienoa, että Kimi sai ensimmäisen paalupaikkansa sitten vuoden 2008. Monacon entistäkin kapeammalla radalla ja leveämmillä autoilla aika-ajo on entistäkin tärkeämpi osa viikonloppua, joten innolla lähdetään odottamaan huomista kisaa. Kimihän on ollut myös viime vuosina huomattavasti parempi kisa-, kuin aika-ajokuski, joten nyt on lupa odottaa ehkä jopa sitä voittoa.

Voitolle on tietenkin esteitä ja varsinkin tuo startti tulee olemaan erittäin jännittävä. Toivottavasti Kimi saa renkaansa hyvin lämmitettyä lämmittelykierroksella ja Ferrari starttaa viivalta terävästi. Sopiva kaula heti ruudusta ja saa ajella ekan mutkan turvassa kolinalta. 99% varmuudella jossain kohtaa letkaa kolahtaa ja toivotaan, ettei nyt osuisi Kimin kohdalle, kun juuri viime kisassa sai tuta ensimmäisen mutkan keskeytyksen.

Toinen asia joka minua huolettaa on Ferrarin taktiikka. Ferrari on monta kertaa onnistunut pilaamaan Kimin kisan sanotaanko mielenkiintoisilla taktiikkavalinnoilla , jotka tavallinenkin sohvakisainssikin olisi osannut hoitaa paremmin. Luotetaan nyt kuitenkin siihen, että myös talli hoitaa homman kunnialla kotiin ja päästään kuuntelemaan Maamme-laulua Kimin seisoessa keskimmäisellä podiumilla, sillä voiton miehelle todellakin suo pitkän odottelun jälkeen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
J
Ferrarin tallimääräyksiin en halua uskoa. Kautta on ajettu viisi kisaa ja jäljellä on 15. Siellä on Saubereillakin vielä mahdollisuudet maailmanmestaruuksiin. Tallimääräykset astuvat esiin, kun toinen on (käytännössä) kokonaan menettänyt mahdollisuutensa mestaruuteen. Tässä vaiheessa Ferrarin fokuksena tulisi olla vain maksimaalisten tallipisteiden saaminen, riippumatta siitä, missä järjestyksessä kuskit maaliin tulevat.

Toisaalta eiköhän sieltä haluta myös maksimoida pisteet, jos Kimi jää selkeästi tulpaksi niin jonkinlainen määräys on myös varmasti mahdollista. Vähän toivoisi että Bottas pystyisi startissa ohittamaan Vettelin ja olemaan ehkä pienenä kiilana edessä. Pahin pelko on se että ferrari pitää taas lian pitkään kimiä radalla ja lopulta sitten muut pääsee ohi tai sitten kimi jää johonkin ruuhkaan jumiin kun taas lian aikaisin otetaan. Noh niin montakertaa on suomalaisittain myös pettymään kun asetelmat kimillä tai bottaksella hyvä että ei onneksi isoja odotuksia voi kisalle antaa. Kävi miten kävi niin toivotaan että suomalaiset pystyisi ainakin tallikaverinsa lyömään niin mestarustaistelussa pysyisivät jotenkin kiini ja puheita voidaan hiljentää.
 
Suosikkijoukkue
Broadstreet Bullies, Scott Stevens, Wendel Clark
Toisaalta eiköhän sieltä haluta myös maksimoida pisteet, jos Kimi jää selkeästi tulpaksi niin jonkinlainen määräys on myös varmasti mahdollista. Vähän toivoisi että Bottas pystyisi startissa ohittamaan Vettelin ja olemaan ehkä pienenä kiilana edessä. Pahin pelko on se että ferrari pitää taas lian pitkään kimiä radalla ja lopulta sitten muut pääsee ohi tai sitten kimi jää johonkin ruuhkaan jumiin kun taas lian aikaisin otetaan. Noh niin montakertaa on suomalaisittain myös pettymään kun asetelmat kimillä tai bottaksella hyvä että ei onneksi isoja odotuksia voi kisalle antaa. Kävi miten kävi niin toivotaan että suomalaiset pystyisi ainakin tallikaverinsa lyömään niin mestarustaistelussa pysyisivät jotenkin kiini ja puheita voidaan hiljentää.

On 99% varmaa että mikäli Bottas tai joku Red Bull ei pääse Räikkösen ja Vettelin väliin, niin jossain vaiheessa kisaa Ferrari käyttää tallimääräystä. Ja jos Hämis nousee tuolta 14. sijaltaan jollain ilveellä uhkaamaan Vetteliä, niin Ferrarilla voidaan määrätä Räikkönen luopumaan piikkipaikastaan siinäkin tapauksessa että Bottas tai Ricciardo tai Verstappen ehtisivät edelle - kunhan vaan saadaan maksimoitua Vettelin pistesaalis suhteessa Hämikseen.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Räikkönen teki muuten jälleen uuden ennätyksen: eniten kisoja paalupaikkojen välissä, 128 kpl. Iso luku.

Vähän toivoisi että Bottas pystyisi startissa ohittamaan Vettelin ja olemaan ehkä pienenä kiilana edessä.

No ei niin vähääkään. Paitsi tietysti Bottaksen itsensä kannalta, myös Räikkösen kannalta toi on ainoa mahdollisuus voittoon, muuten Vettel päästetään Räikkösen ohi. Kimi ei ole enää aidosti mukana mestaruustaistelussa ja Ferrari uhraa satavarmasti miehen kisan jos Vettelin MM-johtoa pystytään sillä kasvattamaan lisää.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No ei niin vähääkään. Paitsi tietysti Bottaksen itsensä kannalta, myös Räikkösen kannalta toi on ainoa mahdollisuus voittoon, muuten Vettel päästetään Räikkösen ohi. Kimi ei ole enää aidosti mukana mestaruustaistelussa ja Ferrari uhraa satavarmasti miehen kisan jos Vettelin MM-johtoa pystytään sillä kasvattamaan lisää.

Toinen vaihtoehto on että pitäisi jo ensimmäisellä kieroksella lyödä eroa niin että yksinkertaisesti ei pystytä ottaa tallimääräystä puheeksi. Toinen asia toki on se että haluaako Kimi kenties jatkaa uraa, silloin pitäisi todennäköisesti maksimaalisesti pystyä tallia auttamaan. Tää taitaa olla ainut rata jossa voi selkeästi hidastella tarvittaessa toisten edessä ja kukaan ei pääse edes lähelle ohitusta. Parastahan olisi kun red bull kuski vetäisi vettelin perään ja hamilton ajaisi samaan kolarikasaan, suomalaiset nauraa partaansa kaksoisvoitolla ja puheet voi hiljentyä, mutta sitten heräsin.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Laskeskelin tuossa kuskien parhaat sektoriajat yhteen:

Kimi: 1:12:053
Vettel: 1:12:216
Bottas: 1:12:223

Tämä mielestäni vielä nostaa Kimin paalun arvoa, koska hän oli kauimpana omasta "ultimaattisesta parhaastaan" omalla ajallaan ja silti onnistui nappaamaan paalun. Ei siis tarvitse verhoutua sen taakse, että paalu irtosi muiden virheiden takia.
Bottas toisesta ääripäästä paukutti kaikki nopeimmat sektoriaikansa viimeisellä vedolla. Todella kova veto ja osoittaa, että todellakin oli aika maksimaalinen kierros tuolla kalustolla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös