Ei se voittajan asenne mitään auta, lisää vain paineita. Uhoajia on paljon, menestyjiä vähän. Kovalainenkin uhosi ja uhosi vain päätyäkseen häntäpään talliin.
Uhoaminen ja itseensä luottaminen on kaksi eri asiaa. Sinä et vaan näy sitä ymmärtävän. Minä näen edelleenkin että alistujista ei tule koskaan voittajia, ja vaikka itseensä luottaminenkaan ei välttämättä vie mestariksi tai edes GP-voittajaksi (johtuen siitä että F1:n kaltaisissa lajeissa niin moni asia vaikuttaa siihen mihin suuntaan ura lopulta lähtee) niin se on kuitenkin se ainoa oikea lähestymistapa jos ei halua ikuiseksi aisankannattajaksi. Kovalainen ei minusta koskaan ollut mikään uhoaja mutta kyllä hänellä aina kova luottamus oli siihen että hän pääsee urallaan huipulle, kuten pitääkin olla. Monta asiaa meni pieleen, ja ei Kovalaisen kyvyt tainneet ihan sille huipputasolle riittää, mutta en minä silti häntä laskisi turhaksi uhoajaksi ja häviäjäksi. Hän on kuitenkin GP-voittaja, on voittanut alemmissa luokissa ja pystyy sanomaan että ainakin yritti parhaansa. Suuremmiksi häviäjiksi minä lasken tällaiset kaverit jotka ilman taistelua alistuvat kakkoskuskin rooliin ja suostuvat aisankannattajaksi, vaikka ura olisikin loppujen lopuksi pidempi ja vaikka voittojakin olisi enemmän.
Esim. jollakin Eddie Irvinellä tilastot on komeammat kuin Kovalaisella, mutta minulle Irvinestä tulee kuljettajana ensimmäiseksi mieleen sana "luuseri", koska meni Ferrarille alun perinkin sellaisella asenteella että ei pärjää Schumacherille ja suostui kiltisti tämän apupojaksi. Sanoi monta kertaa jopa ihan julkisesti että Schumacher on maailman paras kuljettaja ja myönsi että hänellä ei ole jakoa Schumacheria vastaan. Eikä hänestä tuolla asenteella koskaan mestaria tullutkaan vaikka esim. Schumin loukkaantuminen tuhannen taalan paikan toikin. No, muuten Irvine on toki menestynyt elämässään mutta kilpa-autoilijana lasken hänet aika tossuksi tuon häviäjän asenteen vuoksi. Vaikka Suomessa ei koskaan Kovalaista arvostetakaan niin minä arvostan enemmän tuollaista asennetta millä Kovalainen veti F1-uransa läpi. Vaikka vauhti ei riitä ja kalusto on kelvottoman huonoa niin uskotaan silti että pystytään aina parempaan.
EDIT: Niin, ja piti sanomani vielä että paineet kuuluu F1-kuskin elämään. Jos ei kestä kovien odotusten (omien tai vieraiden) tuomia paineita niin todennäköisesti tällaisesta kuljettajasta ei koskaan voittajaa tule. Niihin paineisiin kyllä tottuu jos pää on tarpeeksi vahva. Ja jos ei ole niin sitten paikka ei ole F1:n kovassa maailmassa vaan vaikkapa mieluummin jauhamassa paskaa netin keskusteluforumeilla.