Formula 1 – kausi 2017

  • 320 863
  • 1 872

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eipähän tuossa toisaalta mitään tallimääräystä tarvinnut antaa. Annettiin vaan Kimille pari astetta paskempi taktiikka niin hommahan järjestyi ihan itsestään ilman mitään määräystä. Kimihän on jo ihan oletuksena Ferrarilla se joka saa aina sen B-taktiikan, ja näköjään ei paalulta lähteminenkään muuta sitä. Paska juttu näin suomalaisittain, ja Kimin kannalta, että kerrankin kun aika-ajot meni ihan nappiin ja kisavauhtikin oli hyvällä tasolla niin talli pelasi Vettelin ykköseksi. Mutta toisaalta ymmärtääkin ihan hyvin miksi näin tehtiin koska Vettel on kuitenkin aika selkeästi se Ferrari-kuljettajista joka tällä kaudella taistelee mestaruudesta ja nyt oli paikka repäistä hyvin kaulaa kun Hamiltonkin oli vaikeuksissa. Kymmenen vuotta ilman mestaruutta on Ferrarille pitkä aika joten siellä ei varmasti haluta jättää mitään sattuman varaan nyt kun se mahdollisuus mestaruuteen näyttäisi olevan aika hyvä. Ferrarillakin ollut sen verran ongelmia moottoreiden kanssa että pitää varautua siihen että Vettelillekin tulee vielä loppukaudesta rangaistuksia osien vaihdoista.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Meinaatko oikeasti ettei tuossa ollut mitään tallimääräystä? Kimi jos joku olisi ansainnut voiton tuosta. Tuo peli lemusi jo kauas että Vettelille pedataan tuo voitto. Ei kukaan saatana ota tuossa vaiheessa kärkikuljettajaa sisään ja sitten köröttelemään hitaimpien taakse. Saatanan makaroonit.

No itse asiassa ei. Vettel pysyi niiden superkierrosten ansiosta kärjessä. Eroa oli joku vajaa kaksi sekuntia mitä Vettel tuli Kimin eteen, ja ne riittävät pari sekuntia tuli siinä overcutin aikana. Toki Kimi jäi paskaan rakoon, mutta eipä se vauhti tyhjällä radalla ollut lähellekkään samaa mitä Vettelillä.

Olisi Kimi ajanut 10 sekunnin kaulan Vetteliin niin ei tarvis jossitella.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Ei epäilystäkään etteikö Vettel olisi ansainnut voittoa. Niin uskomatonta oli kyyti ennen stoppia. Silti, kuten todettua, mielenkiintoisesti oli laskettu Kimin stoppi. Tylyä, mutta minkäs teet.
 
Onko joku jo etsinyt ihan faktaa kierrosaikojen osalta miten nuo hitaat hidastivat Kimiä varikolta tullessa ja mitä aikoja Vettel ajoi "välikierroksilla". Eli miten Kimin vs. Vettel kierrosajat erosivat varikkokierroksella ja sen jälkeen... Kisassa näytti, että 20 sekunnin ero riitti Vettelille päästä Kimin eteen, kun hän tuli varikolle...
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko joku jo etsinyt ihan faktaa kierrosaikojen osalta miten nuo hitaat hidastivat Kimiä varikolta tullessa ja mitä aikoja Vettel ajoi "välikierroksilla". Eli miten Kimin vs. Vettel kierrosajat erosivat varikkokierroksella ja sen jälkeen... Kisassa näytti, että 20 sekunnin ero riitti Vettelille päästä Kimin eteen, kun hän tuli varikolle...

Kierrokset 34 - 40 alla. Kimi pysähtyi kierroksella 34, Vettel kierroksella 39. Ajat järjestyksessä Kimi-Vettel

34: 1:34.039 - 1:16:518
35: 1:19:518 - 1:16:466
36: 1:16:114 - 1:16:264
37: 1:16:133 - 1:15:587
38: 1:15:606 - 1:15:238
39: 1:15:527 - 1:32:673
40: 1:17:709 - 1:18:650
 

Dängleri

Jäsen
Meinaatko oikeasti ettei tuossa ollut mitään tallimääräystä? Kimi jos joku olisi ansainnut voiton tuosta. Tuo peli lemusi jo kauas että Vettelille pedataan tuo voitto. Ei kukaan saatana ota tuossa vaiheessa kärkikuljettajaa sisään ja sitten köröttelemään hitaimpien taakse. Saatanan makaroonit.

Päivän ja illan mittaan on tullut julki lisää haastatteluja, joissa Räikkönen kertoo avoimesti mm. sen, että pysähdys tehtiin silloin kuin talli näin käski, ja ettei se ollut hänen kannaltaa toimiva. Lisäksi jotain huhuja näytti olevan myös siitä, että Räikkösen lisäksi myös hänen pääinsinöörinsä on ollut kisan jälkeen erittäin tuohtunut tallin toiminnasta.

Mielestäni on (ja oli jo ennen kisan alkua) päivän selvää, että Ferrari taktikoi Vettelin kärkeen tavalla tai toisella. Eikä siinä itsessään mitään - Vettel on näistä kahdesta todennäköisempi vaihtoehto voittamaan mestaruuden, joten siinä mielessä kaikki taktikointi hänen edukseen on varmastikin paikallaan. Se kuitenkin käy naamaan, että yritetään väittää toista. Ja tietysti se, että ottavana osapuolena on Räikkönen. Tänään olisi pitkästä aikaa ollut Räikkösen päivä, mutta näköjään niin kauan kuin molemmilla laitteet kestää, sitä ei tulla näkemään.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Eipä tässä jaksa harmitella Kimin kakkossijaa. Vettelin vauhti oli sen verran mykistävää, että ansaitsikin voittaa. Ja sitä paitsi, Monaco on ollut Räikköselle aika vaikea paikka paluun jälkeen. Ehkä se voitto sieltä joskus tulee.

Vettelillä jo 25 pisteen etumatka Hamiltoniin nähden, eli yhden voiton verran.

Loppua kohden tuli yllättävän paljon keskeyttäneitä. Perhana kun Vandoorne ajautui seinään, olisi McLarenille napsahtanut piste plakkariin. Olisi ollut mainio piikki Kuljettajajumalan suuntaan.
 

Eihän tuossa nyt ollut mitään. "Emme anna tallimääräyksiä, kuskit saavat taistella radalla". Kisan aikana kirosin tuota rakoa, johon Kimi lähetettiin varikolta, mutta kokonaisuutena näen tilanteen jotakuinkin näin:

Kimi oli tulppana Vettelille, toisaalta Bottas oli siinä perässä keikkumassa. Ferrarin päätavoite oli tuossa tilanteessa varmistaa kaksoisvoitto, tuolla taktiikalla se oli todennäköisintä saavuttaa. Jos Seb olisi tullut ensin varikolle, jäänyt jumiin ja Kimi jatkanut hitaita kierroksiaan, lopputulos olisi ollut ihan sama. Toisaalta jos Kimi olisi ollut tulppana Vettelille pidempään, Bottas olisi saattanut ehtiä edelle varikkostopin aikana.

Ei mennyt ehkä Kimin tai Kimin fanien mielen mukaan, mutta eikai Ferrarilla ole mitään tarvetta miellyttää Kimiä yli tallin edun? Kimi olisi saanut lasketella rauhassa voittoon, jos olisi ajanut kovempaa, that's it. Kertokaapa salaliittoteoreetikot, kuinka Ferrari olisi voinut toimia toisin riskeeraamatta tallin etua? Seb olisi pitänyt ottaa sisään, vaikka kyytiä oli silminnähden selvästi Kimiä enemmän?

Edelleen, Kimi on Buttonin lähdön jälkeen ainoa F1-kuski, jota jaksan millään tasolla fanittaa. Ja tuon olisi voinut toki pelata Kimin voiton eduksi, siitä en puhu kahta sanaa. Ymmärrän kuitenkin sen, että Vettel on todennäköisempi maailmanmestari ja jos tilanne olisi toisinpäin, täällä pidettäisiin itsestäänselvyytenä nykyistä toimintamallia. Ymmärrän myös, että pääasia on Ferrarin voitto ja Kimin pitäminen radalla pidempään olisi ollut suurempi riski tiimin etua ajatellen, kuin tuo miten nyt toimittiin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Alonsolta sitten levisi Hondan moottori Indyssa parikymmentä kierrosta ennen loppua. Taisteli ihan kärjen tuntumassa ja oli seitsemäntenä jos oikein katsoin.

Surullisen koomista, ihan oikeasti. Hondan koneet on Indyssäkin hajoilleet eri kuskeille koko Indyn ajan harjoituksista lähtien.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielenkiintoista seurata vieläkö Kimi jaksaa vetää kilttiä ja hyvää linjaa tallia kohtaa haastatteluissa ja kommenteissa. Okei tänään jo tullut Kimin mittarilla ihan tiukkaa kuittia ja ansaitusti, mutta onko Montrealissa jo kaikki taas ok? Varmaan asiaan vaikuttaa mahdolliset jatkohalut ja ensi vuosikin tietysti, eikä Kimi koskaan mikään siltojenpolttaja ole ollut. Kulisseissa on varmasti jokunen tiukka keskustelu jo käyty tai käydään.

Nyt selkeästi jossain määrin kamelin selkä katkesi, koska erinäisistä komeista puheista ja vakuutteluista huolimatta Ferrari toimi kuten saattoi pelätä. Kimi kun ei koskaan ole oikein suoraan kakkoskuskina lähtenyt kuitenkaan siinä mielessä ajamaan, että luottoa on varmasti ollut, että kun säädöt osuvat ja laitteet toimivat niin mahdollisuus ja oikeus on haastaa kenet vain. Nyt varmaan ensimmäistä kertaa tämä ajatus romuttui lähes totaalisesti.

Vettelin käytöksestäkin sanottava, että tuuletukset ja radiohirnahtelu heti kisan jälkeen olivat mauttomia. Ei kunnioitusta ystävää kohtaan juuri lainkaan ja voipi olla, että Kimilläkin tuli/tulee jokin raja vastaan, ettei enää paljon tilaa anneta tai haastatteluissa jakseta vakuutella, että kaikki on kunnossa ja reilua kilpailua vaan. Varsinkin lähdöissä Kimi on pyrkinyt olemaan hyvin konservatiivinen Vetteliä kohtaan, toisin päin ei voi ihan samaa sanoa...

Rosbergin haastattelussa Vettelin olemus ja kommentit olivat jo sellaisia kuin olisi olettanutkin, eli hieman varovaisia ja melko neutraaleja. Ehkä sitten innostui voitosta todella niin paljon ja arviointikyky petti, mielenkiintoista seurata miten jatkossa parivaljakko toimii.

Tärkeintähän Kimille olisi pitää kiinni tästä löytyneestä aika-ajokyydistä, jotta pääsisi ainakin asettamaan Vettelin ja varikkomuurin vaikeiden paikkojen eteen.

Kanadan suhteen toki peli on jo selvä. Kimin setupista, kun löytyy varikkokäynnin jälkeiselle kierrokselle neulansilmään spinnausoptio niin eiköhän Ferrari hyödynnä sen taas tänäkin vuonna. Ei kahta ilman kolmatta, ja valitettavasti tätä ei aivan pelkällä huumorilla voi lausua, kun sen verran edelleen vituttaa... :)
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei mennyt ehkä Kimin tai Kimin fanien mielen mukaan, mutta eikai Ferrarilla ole mitään tarvetta miellyttää Kimiä yli tallin edun? Kimi olisi saanut lasketella rauhassa voittoon, jos olisi ajanut kovempaa, that's it. Kertokaapa salaliittoteoreetikot, kuinka Ferrari olisi voinut toimia toisin riskeeraamatta tallin etua? Seb olisi pitänyt ottaa sisään, vaikka kyytiä oli silminnähden selvästi Kimiä enemmän?

Toisaalta yksikin kieros pitempään radalla olisi todennäköisesti jo merkittävästi vähemmän tuonnut ruuhkaa ja säästänyt aikaa, ihan kun tahallaan huonoon rakoon päästetty kuski.
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kimin puolesta osaisi olla enemmän pahoillaan, jos hän olisi kyennyt esim. turva-auton lähdettyä radalta osoittamaan, että hän on yhtä nopea kuin tallikaveri. Nyt jäi asia näyttämättä toteen.
 

BaronFIN

Jäsen
Meanwhile in Indianapolis: Alonsolta laukeaa Honda (taas vaihteeksi) ja Takuma Sato ajoi voittoon! Siis TAKUMA SATO, voitteko uskoa siellä kotikatsomoissa!?!

Ei siinä mitään, itse pidin Takusta kun ajoi Formuloita, oli hullun nopea kaksi kertaa kaudessa, mutta yleensä ei. Eipä tämä nyt ihan hirveästi arvostusta nostattanut ovaaleja kohtaan: Alonso oli kylmitään suoraan kärkipään äijiä ja Sato ajaa voittoon. Toki kovia ukkoja kaikki, mutta eiköhän Formulat ole kuitenkin kuninkuusluokka. Kaikesta ekoilusta huolimatta.
 

Pajicz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pirkkalan Pingviinit

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Itseasiassa jos niiden parin ensimmäisen kierroksella ohitettavan kanssa ei olisi sulanut koko Ferrareitten johto ei olisi ollut mitään syytä suojata toista autoa Mersun undercuttia vastaan. Minua ihmetyttää vieläkin se Sauberin ohitus. Miten voi olla että Kimi ei pääse edes sinisten lippujen vaatimalle etäisyydelle autosta. Seb kuitenkin ajeli siinä kohtaa puolet lähempänä Kimiä. Eikö Bottas ollut tuossa kohtaa joku 7 sec Kimiä perässä ja erosta suli 5 sec about 2 kierroksessa pois...

Kyllä itseäkin risoo Kimin puolesta, mutta toisaalta kun Vettel pääsi edelle niin hän suojasi itsensä heti reilulla erolla. Olisi kiva tietää että oliko Kimin kaikki kyyti tuossa vai ajatteliko hän johdossa että tämä riittää.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Kimin puolesta osaisi olla enemmän pahoillaan, jos hän olisi kyennyt esim. turva-auton lähdettyä radalta osoittamaan, että hän on yhtä nopea kuin tallikaveri. Nyt jäi asia näyttämättä toteen.
En tiedä mitä kisaa olet katsonut, koska ero turva-auton jälkeen oli tasaisesti parin sekunnin luokkaa. Eli käytänössä ajeli Vettelin kontissa kiinni.
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En tiedä mitä kisaa olet katsonut, koska ero turva-auton jälkeen oli tasaisesti parin sekunnin luokkaa. Eli käytänössä ajeli Vettelin kontissa kiinni.

Jos sinun mielestä 2 sekunnin ero on kontissa kiinni ajamista, niin missä mielestäsi Ricciardo oli suhteessa Räikköseen 0,6 sekunnin erolla? 2 sekkaa on turvallinen hajurako, jos edellä oleva tietää olevansa takana tulevaa nopeampi. Ja maalissa tuo ero oli 3 sekkaa.
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Jos sinun mielestä 2 sekunnin ero on kontissa kiinni ajamista, niin missä mielestäsi Ricciardo oli suhteessa Räikköseen 0,6 sekunnin erolla? 2 sekkaa on turvallinen hajurako, jos edellä oleva tietää olevansa takana tulevaa nopeampi. Ja maalissa tuo ero oli 3 sekkaa.

Oliko Kimin mitään järkeä ajaa tuota lähempänä ja tuskin edes sai ajaa sen lähempänä. Näkihän sen jo aika-ajon jälkeen Maurin kommenteista, että harmitti Vettelin 2. sija. Ja ymmärtäähän sen toisaalta, että nyt on Ferrarin paikka ottaa mestaruus ja viimeiset mahdollisuudet pitää Vettelistä kiinni. Toki onhan niistä mersu esisopimuksista ollut aika kovaa huhua, joten onko edes enää vaikutusta..
 
Suosikkijoukkue
Winnipeg Jets
Kimin aika on jo ohi, eikä mestaruuteen ole realistisia mahdollisuuksia, he todennäköisesti tiedostavat tämän myös Ferrarilla. Hieno ura, mutta uudet tuulet puhaltaa & on hienoa että voimme odottaa menestystä myös jatkossa.

Tältä kaudelta en tosiaan odota mitään erikoisempaa mutta ensi kaudella alkaa Bottaksen aika. Hän on parempi kuljettaja kuin Hamilton ja he tulevat tajuamaan tämän myös tallissa kuluvan kauden aikana. Tämä kausi menee todistellessa tallille & ens kaudella sitten nautitaan ykköskuskin roolista.
 
Suosikkijoukkue
KK
Olihan Vettel Kimiä nopeampi. Jos Vettel olisi lähtenyt kalkkiviivoilta ei olisi mennyt kauaa, että Vettelin takavalot olisi karanneet Kimiltä. Turha sitä on keksiä jotain salaliittoteorioita sillä kyllä jokainen näki, ettei Kimi pääse Vetteliltä karkuun. Kimiltä alkoi renkaat sulamaankärjessä ja perä alkoi aika ajoin lipsumaan ja siksi hänet kutsuttiin sisään. Toki piti myös tulppaa Vettelille.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Kimin aika on jo ohi, eikä mestaruuteen ole realistisia mahdollisuuksia, he todennäköisesti tiedostavat tämän myös Ferrarilla. Hieno ura, mutta uudet tuulet puhaltaa & on hienoa että voimme odottaa menestystä myös jatkossa.

Tältä kaudelta en tosiaan odota mitään erikoisempaa mutta ensi kaudella alkaa Bottaksen aika. Hän on parempi kuljettaja kuin Hamilton ja he tulevat tajuamaan tämän myös tallissa kuluvan kauden aikana. Tämä kausi menee todistellessa tallille & ens kaudella sitten nautitaan ykköskuskin roolista.

Pakko kysyä että milläs mittareilla saat Valtterista Hamiltonia paremman kuljettajan?

Valtteri on osoittanut olevansa loistava kuljettaja, ja kaveri on selkeästi todistanut olevansa tallipaikan arvoinen, mutta että parempi kuin Hamilton? Puhutaan kuitenkin yhdestä kaikkien aikojen kuskista.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Valtteri on osoittanut olevansa loistava kuljettaja, ja kaveri on selkeästi todistanut olevansa tallipaikan arvoinen, mutta että parempi kuin Hamilton? Puhutaan kuitenkin yhdestä kaikkien aikojen kuskista.

Perinteiset Suomi-lasit, Hamilton on ollut kantona Suomalaiskuskien kaskessa, joten hän on selkeästi egoisti, mulkku ja pärjää vain juonittelemalla katalasti Suomalaisia vastaan. Hiukan huvitti kun kuuntelin töistä lähtiessäni jotain random-radiokanavaa jossa uutisoitiin Räikkösen tippumisesta F1-kuskien suosituimmuuskyselyssä Hamiltonin taakse. Selostaja kommentoi suoraan "kuinka Kimi voi hävitä sille Mulkulle?" ja "Eihän tuollainen 230 000 fanin otanta voi kertoa kaikkien F1-fanien todellisesta suosikista".
 
Suosikkijoukkue
Winnipeg Jets
Pakko kysyä että milläs mittareilla saat Valtterista Hamiltonia paremman kuljettajan?

Valtteri on osoittanut olevansa loistava kuljettaja, ja kaveri on selkeästi todistanut olevansa tallipaikan arvoinen, mutta että parempi kuin Hamilton? Puhutaan kuitenkin yhdestä kaikkien aikojen kuskista.

Uskon että Valtteri saa auton kulkemaan kovempaa jos olosuhteet ovat samat. Oli miten oli niin eiköhän talli halua panostaa tulevaisuuteen.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Uskon että Valtteri saa auton kulkemaan kovempaa jos olosuhteet ovat samat. Oli miten oli niin eiköhän talli halua panostaa tulevaisuuteen.

Eli sulla ei ole mitään järkipohjaista millä voisit kantasi perustella.

Hamiltonilla on vielä 5-8 vuotta vuosia jäljellä formuloissa. Aika hyvältä se tulevaisuus näyttää Hamiltoninkin kanssa.
 

BaronFIN

Jäsen
Minun korvaani särähtää todella ikävästi kun Hamiltonista puhutaan yhtenä kaikkien aikojen kuljettajista. Onko tuo koskaan edes väläyttänyt keskinkertaisella autolla? Kyllä on voittoja ja kyllä on paaluja, mutta onhan Mersu ollut häkellyttävän ylivoimainen paketti poikkeuksellisen pitkään. Ja ei mies ole edes voittamaton ollut tallissaan vrt. Rosbergin mestaruus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös