Mainos

Formula 1 – kausi 2017

  • 321 813
  • 1 872

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mihin perustuu tuo oikeus saada "ilmaiseksi takaisin" se omien murheiden takia hävitty kierros?

Eikö olisi vähän sama asia, kun mentäisiin ensin puoli kisaa täysillä ja sitten turva-auto kerää taas autot peräkkäin jonoon? Samalla tavoin saisi anteeksi alun heikon suorittamisen.

Tavallaanhan turva-auton myötä kaikki saavat "ilmaiseksi takaisin" sen mitä ovat siihen mennessä ehtineet hävitä, oli se sitten teknisen vian, oman töhöilyn tai ihan hitauden takia menetettyä aikaa. Joten sikäli minusta ihan reilua että myös kierroksen jäljessä oleva palaa "samalle viivalle" muiden kanssa. Tuossahan voi olla myös sellainen tilanne että kun turva-auto tulee radalle niin joku kuljettaja on juuri tullut kierroksella ohitetuksi, mutta hänen edellään sekunnin päässä ajava kuljettaja jää edelleen kärkikuljettajan edelle. Tässä tilanteessa toinen pääsee jatkamaan uusintastartin jälkeenkin samalla kierroksella kärjen kanssa kun taas tämä sekunnin perässä ajanut kaveri on kierroksen verran jäljessä. Ei reilua sekään.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Siellä kuulemma mietitään vieläkin tuota ensi kauden Paul Ricardin kisaa, että ajetaanko kisassa Mistral-suora sittenkin kokonaisena. Minä vähän luulen että kun tuota turvallisuutta on niin paljon korostettu viime kausina niin eivät loppujen lopuksi uskalla päätyä tähän ratkaisuun, tai sitten Signes muutetaan sellaiseksi että siinä otetaan vauhti kunnolla pois.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Toivottavasti ei ajeta koko suoraa. Mersun suoranopeus antaisi liikaa etua ja kisasta saattaisi tulla tylsä..
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sainz puhuu muuten ihan asiaa tästä turva-auto -casesta. Jokin sääntö tuohon pitäisi kehittää jolla saataisiin pidettyä autojen nopeus tasaisena turva-auton takana ja tuo pumppailu ja härnäily loppumaan. Hamilton tuossa on kunnostautunut erityisesti mutta kuten Sainz sanoo niin kaikki pyrkivät hakemaan tietenkin etua joten on tuohon syyllistynyt moni muukin.

Sainz peräänkuuluttaa muutoksia turva-autosääntöön: "Olivat kisan vaarallisin osa"
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jo joskus 15 vuotta sitten mietin mielessäni tapaa, jolla kaikkien autojen nopeutta rajoitettaisiin samanaikaisesti. Ilmoitettaisiin kuljettajille samaan aikaan ,että 10 sekunnin päästä tulee nopeus olla 120 km/h tjsp. Sitten vaan ajeltaisiin niillä sijoillaan koko radan mitalta, kunnes tulee taas lupa paahtaa täysillä. Hommaa voisi myös varmaan etänä kontrolloida kilpailujohdon toimesta ja rattiin vaikka joku sekuntilaskuri näyttämään SC-nopeuden alku-ja loppuhetkeä. Autojen välimatkatkin säilyisivät suunnilleen samoina ja erot muuttuisivat vain joitain sekunteja, riippuen missä radan kohdassa autot ovat menossa ja mistä vauhdista tulisi hiljentää.
Tai sitten niin, että jonkun tietyn mutkan jälkeen on ajettava rajoitin päällä ja kaikille tulisi samaan aikaan lupa lähteä taas kisaamaan.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Jo joskus 15 vuotta sitten mietin mielessäni tapaa, jolla kaikkien autojen nopeutta rajoitettaisiin samanaikaisesti. Ilmoitettaisiin kuljettajille samaan aikaan ,että 10 sekunnin päästä tulee nopeus olla 120 km/h tjsp. Sitten vaan ajeltaisiin niillä sijoillaan koko radan mitalta, kunnes tulee taas lupa paahtaa täysillä. Hommaa voisi myös varmaan etänä kontrolloida kilpailujohdon toimesta ja rattiin vaikka joku sekuntilaskuri näyttämään SC-nopeuden alku-ja loppuhetkeä. Autojen välimatkatkin säilyisivät suunnilleen samoina ja erot muuttuisivat vain joitain sekunteja, riippuen missä radan kohdassa autot ovat menossa ja mistä vauhdista tulisi hiljentää.
Tai sitten niin, että jonkun tietyn mutkan jälkeen on ajettava rajoitin päällä ja kaikille tulisi samaan aikaan lupa lähteä taas kisaamaan.

Eli siis virtual safety car? Itse en oikein pidä siitä, koska muutaman kerran joissain luokissa tuosta on saanut voittotaistelussa aivan massiivisen edun ja viime vuoden GP2 tai GP3-kilpailu meni aivan sekaisin VSC:n takia. Tavallinen turva-auto mieluiten radalle, ellei ole kyseessä joku todella nopea toimenpide, jossa haetaan vaikka joku hiilikuidun palanen radalta.

Muutenkaan tuo nopeuden rajoittaminen mistä mainitset ei toimi silloin, jos romua on radalla paljon, jolloin pointtina on nimenomaan saada se porukka kasaan, jotta ratavirkailijoiden ei koko ajan tarvitse väistää autoja, tulivat ne sitten 120 tai 80 kilometriä tunnissa.

Mielestäni turva-auto toimii ihan hyvin ja se, että kierroksella ohitettavat saavat hakea oman paikkansa jonosta on mielestäni kaikkien etu. Eniten itseäni vain ihmetytti edellisessä kilpailussa se, että miksi turva-auton perässä piti kiertää niin monta kierrosta (oliko peräti viisi kierrosta) ennen kuin tuli ohje, että kierroksella ohitetut saavat ohittaa letkan? Mitä tämän viiden kierroksen aikana oikein odotettiin, miksi siinä kesti niin pirun pitkään?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuo Virtual Safe Carhan on jo käytössä silloin kun on kyse jostakin radan ulkopuolella tapahtuvasta auton nostosta yms. mutta sitten kun on enemmän romua radalla ja virkailijat pyörivät siinä radalla niin sitten otetaan ihan perinteinen turva-auto vielä käyttöön. Mutta ei varmaan olisi kumma homma laittaa jonkinlainen "turva-automoodi" pakolliseksi noihin autoihin silloin kun ajetaan turva-auton takana, jolloin tätä ylimääräistä kiihdyttelyä ja jarruttelua ei tapahtuisi nykyisessä määrin. Toki se vaikeuttaisi renkaan lämpöjen ylläpitoa, mutta toisaalta tilanne olisi kaikille sama. Nythän muuten Bakussa ainakin Hamilton huuteli radioon vähän väliä että turva-auton pitäisi ajaa kovempaa kun ei saa pidettyä renkaissa lämpöjä, mutta toisaalta turva-auton tehtävähän on hidastaa porukkaa ja turvata ratavirkailjoiden työskentelyä joten ehkä se renkaiden lämpöjen ylläpito ei kuitenkaan ole ykkösprioriteetti turva-auton takana ajettaessa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielestäni turva-auto toimii ihan hyvin ja se, että kierroksella ohitettavat saavat hakea oman paikkansa jonosta on mielestäni kaikkien etu. Eniten itseäni vain ihmetytti edellisessä kilpailussa se, että miksi turva-auton perässä piti kiertää niin monta kierrosta (oliko peräti viisi kierrosta) ennen kuin tuli ohje, että kierroksella ohitetut saavat ohittaa letkan? Mitä tämän viiden kierroksen aikana oikein odotettiin, miksi siinä kesti niin pirun pitkään?

Olisihan se aika turvallisuusriski jos siellä pari autoa vetäisi melkein maksimivauhdilla letkaa kiini kun ratavirkailijoita hyppii radalla. Tuo määräyshän tulee aina sen jälkeen yleensä kun rata jo siivottu ja autot voi sen jälkeen ajaa "täyttä vauhtia".
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Miksei niitä letkassa väärässä paikassa olevia kierroksella ohitettuja tiputeta vaan jonon hännille niin että muut ohittaisivat ne jossain suoralla, eikä että he paahtavat kierrosta ja yrittävät ajaa kiinni letkan? Nythän Bottas ei edes ehtinyt letkan mukaan... Onko tässä nyt joku bensa/rengas -kuluma yms. jossa ei voi antaa etua edes sitä kierrosta?

Näkeekö muuten jostain mitkä kisat herra mesimäyrä selostaa paikan päältä ja mitkä Pasilan siivouskopista? Yllättävän vähän tuovat paikallisfiilistä mukaan lähetyksiin ja yleensä vasta kesken kisan jostain sivulauseesta voi päätellä että nyt ollaan paikan päällä. Luulisi että tuota hehkuttaisi enemmänkin ns. kyllösmäisesti, vaikka eipä niistä selostuskopin ohitse sujahtavista autoista tietysti paljoa enemmän todellisuudessa irti saa. Selostusäänikin on yllättävän balanssissa, kun vertaa johonkin Ylen futisotteluihin, joissa ei ole vaikeuksia arvata että nyt ollaan stadionilla, kun äänenlaatu on puolet huonompi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Bakun tuomaristoon kuuluneen Paul Gujahrn sitaatti.
"Of course we also had a more harsher penalty in our program. The Black Flag for a disqualification or race ban. But Hamilton had no damage and we likewise didnt wanted to influence the championship too much."

Eli MM-taistelu vaikutti Vettelin rangaistuksen pienuuteen. Sopivasti vielä se aikasakko ilmoitettiin samalla sekunnilla, kun Hamilton tuli ylimääräiselle varikkostopille.
 

Outsider

Jäsen
Bakun tuomaristoon kuuluneen Paul Gujahrn sitaatti.
"Of course we also had a more harsher penalty in our program. The Black Flag for a disqualification or race ban. But Hamilton had no damage and we likewise didnt wanted to influence the championship too much."

Eli MM-taistelu vaikutti Vettelin rangaistuksen pienuuteen. Sopivasti vielä se aikasakko ilmoitettiin samalla sekunnilla, kun Hamilton tuli ylimääräiselle varikkostopille.

Jääkiekostakin tuttu "tuomarit ei halua ratkaista peliä" paradoksi. Säännöt ovat urheilijoilla tiedossa, mutta tuomari voi aina ratkaista pelin päättämällä unohtaa ne sopivassa kohtaa peliä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuo on kyllä ehkä typerin peruste ikinä rankaisematta jättämiselle, ja tuo "tuomarit ei halua rankaista peliä" on vituttanut minua aina jääkiekossakin. Koska ihan yhtä lailla ne tuomarit ratkaisevat pelin silloinkin jos jättävät selkeän rikkeen viheltämättä. Mutta joka tapauksessa tuo tuomio meni minusta ihan oikein. Vettel sai rangaistuksen ihan sieltä skaalan yläpäästä ja ansaitsi sen varomattoman ajon takia, mutta tuohon tahallisuuteen minä en jaksa edelleenkään uskoa joten lisärangaistuksia ei minun mielestäni enää tarvita.
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Tuo on kyllä ehkä typerin peruste ikinä rankaisematta jättämiselle, ja tuo "tuomarit ei halua rankaista peliä" on vituttanut minua aina jääkiekossakin. Koska ihan yhtä lailla ne tuomarit ratkaisevat pelin silloinkin jos jättävät selkeän rikkeen viheltämättä. Mutta joka tapauksessa tuo tuomio meni minusta ihan oikein. Vettel sai rangaistuksen ihan sieltä skaalan yläpäästä ja ansaitsi sen varomattoman ajon takia, mutta tuohon tahallisuuteen minä en jaksa edelleenkään uskoa joten lisärangaistuksia ei minun mielestäni enää tarvita.

Eli kuskit pystyvät ajamaan yhdellä kädellä yli 200kmh, mutta Vettel muka vahingossa ajaa kävely vauhdissa "sattumalta" yhteen juuri renkaiden ollessa rinnakkain?
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Kai tämä formuloihin kuuluu, kun entisestä kuskista on kyse. Iltalehti uutisoi että Jyrki " Jee jee" Järvilehto on kovasti kipiä. Polvi on paskana ja olkapäällä ei taivu persettä pyyhkimään. Valittaa lehtijutussa, miten oli mukavaa "kun oli kondiksessa tiätsä"
Eikä toimittaja älyä kysyä, että oliko kovempi rysäys, kun se kun vetelit sillä veneellä Jomalvikin ennätystä ja kaveris kuoli?
Meillä Hakalissa on JeeJeen arvostus aika nollissa.
 

öljylantio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suurin ja kaunein
Kai tämä formuloihin kuuluu, kun entisestä kuskista on kyse. Iltalehti uutisoi että Jyrki " Jee jee" Järvilehto on kovasti kipiä. Polvi on paskana ja olkapäällä ei taivu persettä pyyhkimään. Valittaa lehtijutussa, miten oli mukavaa "kun oli kondiksessa tiätsä"
Eikä toimittaja älyä kysyä, että oliko kovempi rysäys, kun se kun vetelit sillä veneellä Jomalvikin ennätystä ja kaveris kuoli?
Meillä Hakalissa on JeeJeen arvostus aika nollissa.

Ei meillä päinkään ruori- ja rattijuoppoja arvosteta. Siinä kun saattaa vahingoittaa sivullisia, mutta eiköhän JJ:n kaveri tiennyt mihin kyytiin lähti.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eli kuskit pystyvät ajamaan yhdellä kädellä yli 200kmh, mutta Vettel muka vahingossa ajaa kävely vauhdissa "sattumalta" yhteen juuri renkaiden ollessa rinnakkain?

Minä olen selittänyt tämä asian jo tarpeeksi monta kertaa muta selitetään nyt vielä kerran. Jos siis keskittyy enemmän nyrkin puimiseen ja sormella osoitteluun niin kyllä, myös 50-60 km/h nopeudessa voi sattua F1-kuljettajalle vahinko ja auto livetä hieman suoralta linjalta. Ja tämä voi sattua myös nelinkertaiselle maailmanmestarille. On noissa F1-kilpailuissa pöljempiäkin vahinkoja nähty. Kun katsoo incaria niin Vettelin ratin/käsien liikkeet ja elehdintä Hamiltonin suuntaan puoltaa minusta sitä että se auto oikeasti vaan lipeää Hamiltonin kylkeen. Ja myös siitä takayläviistosta kuvastusta kuvasta näkee miten Vettelin auto kääntyy Hamiltonia kohti vähän kulmikkaasti ja "pykälittäin" niin tämäkin vaikuttaa minusta juuri siltä että Vettel kääntää elehtiessään ja Hamiltonia osoitellessaan vahingossa rattia oikealle. Noissa autoissahan on todella nopea ohjaus joka ei kummoista liiketta tarvitse että auton linja muuttuu, ja hitaassa vauhdissahan tuo taitaa jopa korostua.

Vaikka minä nyt en Hamiltonin suuri fani olekaan ja ehkä saatan olla puolueellinen mitä Hamiltoniin tulee, niin minä kyllä ihan aidosti uskon että Vettel ei tehnyt tuota tahallaan.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vettelille ei sitten annettu lisärangaistusta tahallisesta kolaroinnista. FIA hyväksyi anteeksipyynnön ja homma jatkuu. Schumin yhden kauden pisteet mitätöitiin samasta syystä. Mielestäni turva-auton takana tahallinen kolarointi on jopa pahempi rike kuin kisatilanteessa tapahtunut kylkeen kiilaaminen. Munaton ratkaisu, joskaan ei yhtään yllättävä.

Jos ei ollut tahallinen, niin mitä Vettel pahoitteli? Onko selitellyt muuten mitenkään tuota kolaria? Omiin silmiin ei ole osunut.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos ei ollut tahallinen, niin mitä Vettel pahoitteli? Onko selitellyt muuten mitenkään tuota kolaria? Omiin silmiin ei ole osunut.

Tuota kuumenemistaan ylipäänsä joka johti tuohon tilanteeseen? Koska olipa tuo Vettelin törmäys tahallinen tai ei niin typerästi hän toimi joka tapauksessa mennessään siihen Hamiltonin viereen huitomaan ja sietäisi vähän rauhoittua.

Tuohon Schumi-Villeneuve -tilanteeseen tätä ei kyllä minusta kannata suoraan verrata kun minusta aika lailla erilaisesta tilanteesta ja rikkeestä kyse.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Tuohon Schumi-Villeneuve -tilanteeseen tätä ei kyllä minusta kannata suoraan verrata kun minusta aika lailla erilaisesta tilanteesta ja rikkeestä kyse.
Samaa mieltä, puhumattakaan Schumi-Hill kolarista Adelaidessa johon ei syyllistä löytynyt, ei sillä etteikö mestaruus oikeesee osoitteeseen ment, mut olihan tuo ratkaisu kyseenalane
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Schumin yhden kauden pisteet mitätöitiin samasta syystä.
Korjataan sen verran että ei mitätöity sen kauden pisteitä, ainoastaan Schumin kakkossijoitus MM-sarjassa. Schumin uran kokonaispisteissä tuon kauden pisteet on laskettu mukaan, ainoastaan yksi MM-hopea sieltä puuttuu juurikin tuon tempun takia.

Siitä knoppitiedoksi muuten että kauden 1997 MM-hopealle ylsi Heinz-Harald Frentzen.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Itselleni tuli Vettel-casesta mieleen lähinnä että törmäys vahingossa Hamiltoniin, huomaa että etuspoileri irtoilee palasina, tästä hermostuminen kun olettaa varikkokäynnin kutsuvan, vierelle riehumaan asenteella "ei enää mitään menetettävää" ja töytäisy renkaisiin, koska ei kehdannut sentään ihan paskaksi vetää autoja. En usko hetkeäkään että vahingolla oli mitään osuutta sen jälkeen, kun ei huomannut Hamiltonin vauhdin hiljentämistä ajoissa.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Hannu Jortikka
Itsekään en kyllä vahinkoon usko, miten sattuikin että menivät vielä vanteet vastatusten eli mikään ei mennyt edes rikki. Pääsi vähän osoittamaan mieltä niinkuin lellityn pojan kuuluukin :) Siitä olen samaa mieltä myös että olihan tuo Hamiltonilta täysin turhaa pelleilyä ja aivan tarkotuksella tehtyä hommaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jonkinlainen tekopyhyyden huipentuma on nyt varmaan saavutettu kun Lewis Hamilton valittelee miten F1:ssä sääntöjen pitäisi olla kaikille samat. Juuri tässä on se syy miksi Hamilton vaan jatkaa kipuamistaan kohti kaikkien aikojen inhokkilistani kärkeä. Alkaa olla melko lähellä jo omaa idoliaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jonkinlainen tekopyhyyden huipentuma on nyt varmaan saavutettu kun Lewis Hamilton valittelee miten F1:ssä sääntöjen pitäisi olla kaikille samat. Juuri tässä on se syy miksi Hamilton vaan jatkaa kipuamistaan kohti kaikkien aikojen inhokkilistani kärkeä. Alkaa olla melko lähellä jo omaa idoliaan.

Paljon puhetta tulee tuolta suunnalta ja aina mestarin elkein hänen omasta mielestään. On sarjan suosikkipoju räppäri-lookkeineen ja oliko se Bernie kun sanoikin että sarja tarvitsee tälläisiä nuorisoidoleita. Itse kun ajattelen koko tekopyhyyttä lookkeineen niin meinaa tulla oksennus.
Yleisestikin ottean tuntuu siltä että nykyaikana kuskit ovat liikaa äänessä mediassa. Varsinkin tietyt kuskit kisojen välissä jolloin läppä on yleensä turhanpäiväistä itsestään selvää viisastelua.
Paras uudistus oli kuskien ääneen päästämisen suhteen kun näytettiin kuskikokousta ennen edellistä kisaa, vai oliko se Montreal, onkohan jatkuva käytäntö? Tälläinen toiminta on juuri sitä mitä F1 kaipaa, nähdään kuskeja omassa elementissään eikä jauhamassa itsestään selvää jargonia toimittajille.

Itse haluan nähdä ja kuulla kuskeja vain kisan aikana sekä juuri nämä ennen ja jälkeen kisan olennaisimmat jutut. Lähinnä siksi että silloin on äänessä tasapuolisesti kaikki.

_
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Hannu Jortikka
Monacon kisan kokousta ainakin näytettiin, mutta jostain luin uutisen jonka mukaan ei jatkossa välttämättä näytettäisi ettei mene ns.politikoinniksi. Tiedä sitten mihin viitattiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös