Formula 1 – kausi 2017

  • 320 859
  • 1 872

Byvajet

Jäsen
Vaikka kärkitaistelut tietysti onkin se "main event" ykkösissä niin kyllä minusta olisi tärkeää että gridiin saataisiin huomattavasti nykyistä enemmän autoja ja myös tuonne keskikastiin ja häntäpäähän enemmän taistelua.

Siellähän on jo nykyään taistelua. On kolarointia, riskinottoa, ylirohkeita ohituksia, kiilaamista ja niin edespäin. Se ei vain herätä tunteita samalla tavalla kuin taistelu kärkipaikoista.

Viihdyttävyysongelma ei ratkea lisäämällä kolarointia ja kiivasta ajamista keskikastiin ja häntäpäähän vaan luomalla säännöt, jotka kasvattavat voitoista taistelevien autojen määrää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Siellähän on jo nykyään taistelua. On kolarointia, riskinottoa, ylirohkeita ohituksia, kiilaamista ja niin edespäin. Se ei vain herätä tunteita samalla tavalla kuin taistelu kärkipaikoista.

Viihdyttävyysongelma ei ratkea lisäämällä kolarointia ja kiivasta ajamista keskikastiin ja häntäpäähän vaan luomalla säännöt, jotka kasvattavat voitoista taistelevien autojen määrää.

Tarkoitin tällä taistelulla sitä että saataisiin keskikastiin lisää pisteistä taistelevia autoja jolloin sielläkin tulisi enemmän vaihtelua (nythän siellä on suurin piirtein aina Force Indiat, toinen Williams, Toro Rossot ja toinen Renautl vähän eri järjestyksessä). Hyvää vääntöähän siellä näiden välillä on monessakin kisassa, mutta minua ei haittaisi jos noita keskikastin autoja ja tiimejä olisi lisääkin. Olisihan se siltäkin kannalta hyvä että olisi enemmän paikkoja kuljettajillekin, saattaisi vaikka jokunen värikäs kuljettajakin tulla lisää kun paikkoja olisi enemmän.

Mutta vaikka minä kyllä pystyn nauttimaan myös näistä keskikastin hyvistä väännöistä niin en minä sitä tarkoita että pelkästään tällä lisättäisiin F1:n viihdyttävyyttä. Kyllä sääntöjä, tulonjakoa, ratoja, tekniikkaa jne. pitäisi saada rukattua siihen suuntaan että myös kärkeen saataisiin lisää talleja ja kuljettajia taistelemaan voitoista. Mutta F1:n historiaa kun katselee niin aika monella kaudella siellä (jopa näinä aikoina joita muistellaan F1:n "kulta-aikoina") on ollut vain pari tallia ja 4-5 kuljettajaa joilla on ollut realistiset mahdollisuudet voittoihin. Lähinnä on sitten nähty joitakin yllätysten kautta tulleita yksittäisiä voittoja näiden lisäksi, mutta nyt kun autot on niin luotettavia ja radat tehty niin anteeksiantaviksi, niin nämä yllätysvoittajat on käytännössä jääneet pois kun vaatii jo melkeinpä ihmeen että molemmat Mersut, Ferrarit ja Red Bullit keskeyttäisivät tai joutuisivat ongelmiin samassa kisassa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ykkosten hienous ja samalla ongelma ovat nämä menestyvät dynastiat, onneksi nekin kuitenkin välillä dyykkaa pohjamutiin kunnolla kuten McLaren Williams jne. Esimerkiksi Ferrari tulee vastustamaan kaikkea mahdollista ja uhkaamaan lähdöllä jos uudistus ei heille sovi. Puhumattakaan siitä että jollain keinotekoisella tavalla tasoitettaisiin voimasuhteita. Edes uusi omistajakaarti ei ole valmis riskeeraamaan Ferrarin lähdöllä, on ainoa talli joka hohtaa siellä vuodesta toiseen huippukuskeineen. Muut tekee paljon suurempaa aaltoliikettä isossa kuvassa ja siten eivät leimaudu puhtaiksi F1-huipputalleiksi.

Siksi näenkin että yllä mainittu keskikastin kasvattaminen on hyvinkin realistista ja heille muutaman vuoden aikajanalla täysin mahdollista onnistuneella paketilla kilpailla podiumeista ja kolari/sadekisoissa voitoista, tämä on riittävä haaste monelle. Nyt kuluja hieman alemmaksi ja nimenomaan moottoripaketin suhteen, vapaastihengittävät takaisin ilman hybridivirityksiä. Tällä tavalla lisää talleja/moottorivalmistajia mukaan ja riittävän iso porkkana heille on yrittää pisteille mistä tekee jo mukavaa tiliä. Vaparit eivät ole perseennäyttö ekologisuudelle vaan päinvastoin, nyt on vielä erittäin hyvä aika kehittää 5-10 vuotta bensiinimoottoreita äärimmilleen ja siten tuoda sitä kehitystä katuautoihin.

Jos lisää kisoja halutaan niin se tulee toteuttaa ilman suurta määrää kalliita lisälentoja ja mielestäni se onnistuisi euroopassa parhaiten missä F1:sten henkinen koti, keski-euroopan 10 potentiaalista rataa sijaitsee pienemmällä alueella kuin ajaisit täältä stadista rovaniemelle. Testikilsatkin hoituu hyvin nyt jo käynnissä olevalla systeemillä että jäädään kisaviikonlopun jälkeen radalle testaamaan pariksi päiväksi.

_
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olihan Keken aikana Williams-Honda ihan kova tekijä, eli ihan heittona vain yksityistalleista Williams voisi olla historiansa puolesta Hondan saavutettavissa saavutettavissa. Eniten tietysti riippuu moottoreiden hinnasta ja kehityksestä. Jos Mersun koneet maksavat 40M€/kausi ja Honda antaa omansa ilmaiseksi ja onnistuu vielä ottamaan kehityksessä sen tarvittavan askeleen, niin Frank Williamsina ottaisin puhelinta kouraan.
.

Williamsille tuo on ainakin hyvä mahdollisuus kun pääsisivät olemaan Hondan ykköstiimi ja todennäköisesti ainakin halvemmalla voisivat saada moottorit kun nyt. Se voisi tietää myös sitä ettei välttämättä esim. Strollin tai jotain muuta maksukuskia välttämättä tarvitsisi toiseen autoon ja se auttaisi taas tallia eteenpäin kun olisi kaksi osaavaa kuskia. Varmaan Massan jatkokaan olisi huono asia jos halutaan kehittää rauhassa autoa jos vain tarpeeksi kova kuski löytyy ykköseksi. Kubica myös voisi olla tallille yksi mielenkiintoinen valinta kun saattaisi sponsoreita kiinostaa mutta ehkä saisivat osaamista ainakin strollia enemmän. Selvää taitaa olla että Williamsin pitää jotain yrittää tai kohta talli ajaa häntäpäässä stroll ykköskuskina ja kakkoskuskina toinen maksukuski ja yrittävät vuosi vuodelta sinnitellä taloudellisesti. Enkä nyt sanoisi että stroll ei pystyisi parantamaan kauden aikana vielä, mutta nykyisessä tilassa yksi tallin isoimpia ongelmia selkeän ykkösen puuttuminen, massa on ok kakkonen.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ei nyt ihan ns virallisesti kuulu tähän ketjuun, kun koskee kautta 2018. Mutta jos sallitte.... ensi kaudella paluun tekevät Saksan ja Ranskan GP:t. Asiasta uutisoi mm. MTV, Linkki uutiseen
Saksan GP ajetaan Hockenheimissä ja Ranskan Paul Ricard:in radalla

Jotenkin se vanha kunnon Hockenheim oli sitä "jotain". Piiiiiiiitkät suorat ja parit shikaanit ja sit stadion osuus... Siinä otettiin mittaa moottoreista...
Nykyinen on mun mielestä "tylsä".
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jotenkin se vanha kunnon Hockenheim oli sitä "jotain". Piiiiiiiitkät suorat ja parit shikaanit ja sit stadion osuus... Siinä otettiin mittaa moottoreista...
Nykyinen on mun mielestä "tylsä".

Tästä samaa mieltä. Sen vanhan Hocken pitkät metsäsuorat, kallistetut shikaanit ja liukas stadionosuus oli jotakin poikkeuksellista ja mieleenjäävää. Uudistusten jälkeen se on vaan ollut yksi rata muiden joukossa, vaikka on tässä uudellakin radalla pari ihan hienoa kohtaa joissa on nähty hyviä taisteluja. Mutta kyllä tuo Hocken luonne hävisi ihan kokonaan uudistuksessa. Tylsiä oli välillä kisat vanhallakin Hockella, mutta silti siinä oli sitä jotakin kun katsoi miten minimisiivellä varustetut autot luistelivat shikaaneissa ja erityisesti stadionilla, ja miten moottorit rääkättiin pitkillä suorilla ihan äärimmilleen ja Hocken kisoissa saattoi tulla valtava määrä keskeytyksiä.

Paul Ricardia odotan kyllä ihan mielenkiinnolla, kun siellä ei vielä tuon viimeisimmän ison remontin jälkeen ole kisattu. Tasainen lättänähän tuo rata on ja asfaltoitu ympäriinsä, mutta rataprofiili on minusta varsin hyvä ja Paul Ricardillahan on käytetty noissa asfalttiturva-alueissa tuota volframia jonka pitäisi syödä renkaita aika kiitettävästi jos ulos lipsauttaa. Harmi vaan että yksi parhaista "tilkedromeista" on se joka väistyy sivuun. Malesia on nimittäin kyllä minusta ollut onnistunut rata joka on tarjonnut monta erinomaisen viihdyttävää kisaa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Olihan Keken aikana Williams-Honda ihan kova tekijä, eli ihan heittona vain yksityistalleista Williams voisi olla historiansa puolesta Hondan saavutettavissa saavutettavissa.
Tästähän on nyt ollut juttua, että Williams haluaisi Hondan tehdastalliksi ensi vuodelle.

Olisiko se riski? Tottakai. Mutta jos tiimi haluaa oikeasti menestyä, niin niitä riskejä täytyy ottaa. Ja ennen kaikkea, jokainen euro on kotiin päin, Hondan tehdasmoottoreilla niitä säästyisi aika liuta. Japskikuskiakaan tuskin tarvitsisi ottaa, kun Sauber lyö varmuudella hynttyyt yhteen Hondan kanssa, eli miksikäs ei.

Radoista: Paul Ricardin paluu hyvä asia, Hockenheimista en niinkään innostu. En muista yhtään mieleenpainuvaa kisaa Hockelta, kun aikajänteeksi sellaiset kymmenen vuotta. Toki Saksa perinteikkäänä F1-maana sekä isona markkina-alueena ansaitsee kisansa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Toinen kysymys on sitten se, että miten paljon Strollin klaanilla on oikeasti sananvaltaa Williamsilla. Siellähän esim. kaiveltiin Massa eläkkeeltä Bottaksen lähdön jälkeen kun isä-Stroll halusi pikku-Strollille kokeneen tallikaverin mentoriksi, vaikka todennäköisesti Williamsilla olisi ollut kiikarissa muitakin hyviä vaihtoehtoja. Ja tämä pappa-Stroll on lyönyt sen verran dollareita pojan uraan ja myös Williamsiin kiinni, että tuleeko sieltä jonkinlainen jyrähdys että varmaksi ja hyväksi todettua Mersua ei vaihdeta riskisijoitus Hondaan? Williamsin kannaltahan tuossa Hondan tehdastiimiksi siirtymisessä olisi muuten todellakin paljon järkeä, vaikka se tässä vaiheessa isolta riskiltä tuntuukin. Mutta Mersun asiakastiiminä Williams tulee jämähtämään tälle tasolle, ellei jopa hiipumaan koska Strollin myötä Williams joutuu tyytymään ainakin toisessa tuossa varsin keskinkertaiseen kuljettajaan. Hondan kanssa heillä olisi mahdollisuus nousta jopa takaisin huipulle jos kaikki menisi putkeen.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Hieno kesä tulossa siis faneille ensi kaudella. Onkohan 3 peräkkäistä kisaviikonloppua ennätys? Ranskan, Itävallan ja Britannian kisat ajetaan siis kolmen viikon sisällä. Huomio kiinnityi myös, että Venäjän GP siirtyi taas syksylle, kun taas Bakussa ajetaan jo Huhtikuussa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hieno kesä tulossa siis faneille ensi kaudella. Onkohan 3 peräkkäistä kisaviikonloppua ennätys? Ranskan, Itävallan ja Britannian kisat ajetaan siis kolmen viikon sisällä. Huomio kiinnityi myös, että Venäjän GP siirtyi taas syksylle, kun taas Bakussa ajetaan jo Huhtikuussa.

Eli yhä enemmän siihen suuntaan menossa että ihmiset katsoo formulat nauhalta jos katsovat edes . Kyllähän tuo tahti 2 viikon välein tai jopa 3 viikon välein helpompaa niin pystyisi omia menoja miettimään paremmin, nyt jääpi osa kisoista katsomatta eikä millään voi koko kalenteria katsoa. Toki mobiililaitteetkin kehittyy ja formulat pystyy nykyään katsomaan vaikka laiturin nokasta.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tuossa kun aiemmin mainitsin Hockenheimin paluusta ensi kaudelle niin kävi mielessä et millainen rata olisi jos se vanha ja uusi olisi ns yhdistetty ? Eli kun ratahan on nykyään ns kastelukannu, niin jätettäisiin vaan se "kannun etuosa" ajamatta ja "pohjasta" jatkettaisiin vaan sinne vanhan osan piiiitkille suorille. Kohti Jim Clarke Kurvea, ostkurvea ja Ayrton Senna Curvea.. Sit vaan vedettäisiin se nykyinen stadion osuus.
Voisi olla aika haastavaa kun pitkien suorien vuoksi siivet olisi varmaan aika litteät. Stadioni voisi olla ns luistelua ?
No kun katseli kuvia kooklesta niin vanhan radan asfaltti on poistettu ja kasvaa kohta vaan metsää....
Sääli että tämäkin historiallinen rata on vain muisto menneisyydestä
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuossa kun aiemmin mainitsin Hockenheimin paluusta ensi kaudelle niin kävi mielessä et millainen rata olisi jos se vanha ja uusi olisi ns yhdistetty ? Eli kun ratahan on nykyään ns kastelukannu, niin jätettäisiin vaan se "kannun etuosa" ajamatta ja "pohjasta" jatkettaisiin vaan sinne vanhan osan piiiitkille suorille. Kohti Jim Clarke Kurvea, ostkurvea ja Ayrton Senna Curvea.. Sit vaan vedettäisiin se nykyinen stadion osuus.

Näinhän se vanha rata suurin piirtein menikin. Eli tuosta "kannun pohjastahan" sinne suoraosuudelle juuri jatkettiin. Ja tuo stadionosuushan ei ole hirveästi muuttunut profiililtaan niistä ajoista, ainoastaan vanhan Senna S:n jälkeen lähtevälle suoralle, eli siis tuolle "kannun kärjestä" lähtevälle suoralle on tehty tuo yksi mutkayhdistelmä lisää.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Näinhän se vanha rata suurin piirtein menikin. Eli tuosta "kannun pohjastahan" sinne suoraosuudelle juuri jatkettiin. Ja tuo stadionosuushan ei ole hirveästi muuttunut profiililtaan niistä ajoista, ainoastaan vanhan Senna S:n jälkeen lähtevälle suoralle, eli siis tuolle "kannun kärjestä" lähtevälle suoralle on tehty tuo yksi mutkayhdistelmä lisää.

Juuri tuolla mainitsemallasi uudella mutkayhdistelmällä saataisiin hyvin ns. tapettua vauhtia pitkän suoran jälkeen ennen stadionin pyöritystä... Lisäksi sekin mutka olisi varmasti hyvä paikka lisäämään ohituksia ?
Barrichello vanhalla radalla.... Kyllähän toi on aika vauhdikasta ja ihanat äänet moottorissa....
Ja rata nyt... Sinänsä suunnaton sääli, että Saksassa jossa kuitenkin taitaa olla noita moottoriurheiluperinteitä jonkin verran on annettu tapahtua tälläinen "häväistys".
Vähän sama kuin Suomessa tuhottiin Keimolan moottorirata. Ainoa mitä siitä taitaa olla jäljellä on kulunut kisatorni, ja nyt tilalle rakennetaan hemmetisti kerrostaloja... Tosin eipähän siinä nykyään saisi enään kilpaakaan ajaa kun tulee saasteita ja melua....

Linkit menee Youtube
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Juuri tuolla mainitsemallasi uudella mutkayhdistelmällä saataisiin hyvin ns. tapettua vauhtia pitkän suoran jälkeen ennen stadionin pyöritystä... Lisäksi sekin mutka olisi varmasti hyvä paikka lisäämään ohituksia ?

Ei välttämättä. Koska tuo stadionin ensimmäinen mutka (siis vanhalla radalla) oli muistaakseni ennenkin kohtuullisen hyvä ohituspaikka, ja toisaalta Senna S:n jälkeen jäisi nyt melko lyhyt suora ennen tuota uutta mutkayhdistelmää (ja samanlainen lyhyt suoranpätkä sen jälkeen). Ja mitä enemmän tuolle radalle mutkia lisätään niin sen enemmän tallit todennäköisesti laittaisi autoon siipeä. Minä näkisin että tuo remonttia edeltänyt layout oli melkein se paras yhdistelmä sikäli että siinä oli sen verran vähän mutkia suhteessa suorien mittaan että tallit meni aina ihan minimisiivellä, ja stadionilla oli kuitenkin sen verran sitten noita tiukempia mutkia että minimisiivillä varustetut autot luisteli stadionin mutkissa kuin kuulalaakereilla. Ja siinä rataversiossa kuitenkin oli ihan kohtuullisen mukavasti ohituspaikkoja jos vaan riitti selän takana löylyä tarpeeksi ja uskalsi jättää jarrun myöhäiseksi.

Mutta siihen rataversioon ei liene enää paluuta, sen verran näyttää jo metsittyneeltä koko alue. Sääli.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Oma viisi penniä tähän hocke -keskusteluun vanhan radan muistelun lisäksi on kun kävin paikan päällä 2007 katsomassa kisan siinä vikassa mutkassa missä näkee stadion alueen ja pääsuoran niin ohittaminen "nyky-ykkösillä" on vain niin pirun hankalaa, ykköset ei tainnut tuolla ohittaa kertaakaan mutta GP2 yritti joka kierroksella ohi stadion alueella ja vikassa mutkassakin monta kertaa rinnakkain, ja oli muuten todella hyvä GP2 kisa tuolta katsottuna.
Jos joku ihmettelee miksi tuolla katsoin kisaa niin tuli kiire ostaa lippuja kun tulin autolla paikalle aika viime tinkaan aika-ajoihin ja halusin heti nähdä kun isot pojat ajaa kovaa ja rata-alueelle tullaan tuon mutkan suunnasta. Otin vain ensimmäiset liput mitä sain ja toisaalta olihan tuolla alueella varmaan 50 000 muutakin joten porukkaa kyllä piisasi vaikkakin radan loppuosassa ei paljoa tapahdu ykkösissä.
Stadionin mutkassa taisi olla jokunen ohitus mutta vika mutka ykkösille on todella vaikea ja siinä on vaikea päästä imuun että suoralla olisi ohitusmahdollisuus.

Kaiken huippu tässä tarinassa on se että vaimo ei suostunut maksamaan lipun hintoja katsomoon niin oli radan toisella puolen ilmaiseksi katsomassa mainostaulujen välistä siinä pitkän suoran jarrutuksessa ja kaiken lisäksi kisan loputtua pääsi radallekin, ilmaiseksi, nopeammin kuin meikäläinen pääkatsomosta väkimassojen joukosta ja siten oli podium kohdallakin, ilmaiseksi ennen mua.
Eli tuolla ei ollut mitään aluemaksua, ainoastaan katsomomaksut. Ilmaiseksi pääsi ulkotapahtumiin, nimmarin jako tilaisuuksiin, lopuksi radalle jne.

_
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@-OO- näinhän se valitettavasti on et paluuta ei vanhaan ole.

Ranskan kisan ois saanu viedä kyllä mielummin magny courceen... siisti rata. Kiva oli vääntää pc:llä jotain gp peliä. Ei muista nimeä ku o varmaan 15 v ku o pelannu...
Tuolta jääny hyvin mieleen et schumi ratkaisi joki vuosi mestaruuden siellä heinäkuussa ja oisko ollu sama vuosi tai +/- 1 ku voitti kisan käyden 4 kertaa varikolla... se oli sitä aikaa ku oli välitankkauksetkin
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@-OO- näinhän se valitettavasti on et paluuta ei vanhaan ole.

Ranskan kisan ois saanu viedä kyllä mielummin magny courceen... siisti rata. Kiva oli vääntää pc:llä jotain gp peliä. Ei muista nimeä ku o varmaan 15 v ku o pelannu...
Tuolta jääny hyvin mieleen et schumi ratkaisi joki vuosi mestaruuden siellä heinäkuussa ja oisko ollu sama vuosi tai +/- 1 ku voitti kisan käyden 4 kertaa varikolla... se oli sitä aikaa ku oli välitankkauksetkin

Magny-coursessa ei kyllä nykyautoilla ohi paljon mentäisi. Ratahan on varsin mikkihiiri profiililtaan. Paul Ricardia itse odotan mielenkiinnolla. Ratahan on asfalttia täynnä, mutta ulosajoalueilla on volframia, joka ilmeisesti tuhoaa renkaat hyvinkin äkkiä, joten ainakin teoriassa radan pitäisi rangaista ulkoilusta.

Ja juu Schumi ratkaisi vuonna 2002 mestaruuden magny-coursella heinäkuussa. Kimi Räikkönen oli muuten tuolloin erittäin lähellä ottaa uransa avausvoiton, mutta liukastui öljyläikkään muutama kierros ennen maalia menettäen johtoasemansa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Magny Cours on kapea ja sykkyräinen joten tosiaan ei välttämättä nykyautoilla kovin hyvää kisaa siellä nähtäisi. Paul Ricard on nykyisellään tympeän ja vastenmielisen näköinen lättänä asfalttikenttä johon on piirrelty radan reunaviivat, mutta se itse rataprofiili on minusta varsin hyvän näköinen ja voi tarjota ihan hyvää kisaamista. Tuosta Paul Ricardin reuna-alueiden volframipinnoitteesta on paljon ollut puhetta, mutta ilmeisesti se on tehty niin että sinisillä turva-alueilla sitä volframia on ihan vähän ja se ei vielä kovin paljoa renkaita tuhoa, ja niitä varsinaisia "renkaantuhoaja-alueita" on nuo punaiset turva-alueet. Eli todennäköisesti myös Paul Ricardilla saa aika ronskisti oikoa ja ajaa todella pitkälle ulos radalta ennen kuin siitä mitään isoa vahinkoa renkaille on. Mutta se nähtäneen ensi kaudella sitten miten nuo käytännössä toimii.

EDIT: Sekin on muuten mielenkiintoista nähdä mikä layout loppujen lopuksi tulee käyttöön tuohon kisaan. Paul Ricardillahan on noita ratavariaatioita varmaan toistasataa. Turha lieneaa ainakaan toivoa että Mistral-suora ajettaisiin kokonaisena vaan eiköhän siellä se shikaani välissä ole. Olisi varmaan nykyautoilla aika mukavasti vauhtia nopeassa Signes-mutkassa tuon 1,8 km suoran jälkeen...
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Turha lieneaa ainakaan toivoa että Mistral-suora ajettaisiin kokonaisena vaan eiköhän siellä se shikaani välissä ole. Olisi varmaan nykyautoilla aika mukavasti vauhtia nopeassa Signes-mutkassa tuon 1,8 km suoran jälkeen...
Shikaani siellä tosiaan tulee olemaan, näin on vahvistettu.
Linkki

Linkin takaa löytyy kuva rataprofiilista formuloille.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Shikaani siellä tosiaan tulee olemaan, näin on vahvistettu.
Linkki

Joo, näin minä vähän ajattelinkin. Menisi tuo Signes jo vähän liian nopeaksi jos Mistral vedettäisiin kokonaisena. Mutta kyllä tuo layout noinkin näyttää sellaiselta että Paul Ricardissa saatetaan nähdä ihan hyvä kisa. Tuo rata on minusta ulkoisesta tympeydestään huolimatta kuitenkin hyvä, ja minä muistelen että menneinä vuosina Paul Ricardissa oli aina hyvää kilvanajoa. Parempi lisä kalenteriin minun mielestäni kuin tuo pilattu Hocke.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kova on Hamilton, taas kerran.

Bottakselta myös hyvää työtä heti siihen perään. Kimiltä myös hyvä suoritus kolmanteen ruutuun. Saa nähdä montako kierrosta menee, ennen kuin Vettel tulee ohi jahtaamaan Bottasta. Veikkaan, että jo ensimmäisen kierroksen jälkeen on edellä Kimiä.
Kunhan vierekkäin lähtevät suomalaiset nyt ei kilauttele toisiaan ulos.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ja sit veikkauksia millä kierroksella Kimi sössii kisansa ja Vettel menee ohi ja pakenee horisonttiin ?
Mä veikkaan kierrosta 40
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kirveet kaivoon jo ennen starttia. No ei sillä että itsekään uskoisin Kimin pysyvän Vettelin edellä koko kisaa. Veikkaan itsekin, että Vettel sujahtaa jo startissa Kimin ohi ja sieltä pamauttaa vielä Verstappen ohitse. Todennäköisesti vielä etusiipi paskaksi Kimiltä ja joutuu heti varikolle, eikä siivenvaihtokaan suju ongelmitta ja Kimi jää heti lähes kierroksen kärjelle.

Mutta aika-ajo oli molemmilta suomalaisilta hyvä. Kimi luuttusi Vettelillä lattiaa toisen kerran tänä vuonna ja Valekin tykitti hyvän kierroksen, vaikka paalulle ei riittänytkään, kun Lewis pamautti unelmakierroksen tiskiin. Huomiseen kisaan on kuitenkin jännät asetelmat mutta Mersun vauhti vaikuttaa sen verran hyvältä, että uskon kisasta tulevan Kanadan toisinto ja Mersukaksikko ajaa rauhassa horisonttiin ja kaksoivoittoon. Toivottavasti näin ei käy, vaan Vale ottaisi superstartilla itsensä kärkeen ja voittoon ja Kimi siitä kakkoseksi ja kaksoisvoitto sittenkin Suomeen.
 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ihmeellisesti Toto Wolff kiertelee ja kaartelee kun kysellään Valtterin jatkosta. Aivan kuin petaisi jo valmiiksi näillä vastauksilla tilannetta johon joutuu jos/kun Valtteri ei jatka mersulla tämän kauden jälkeen.

Kyllä nyt on semmoinen kutina että Bottas ei aja tämän kauden jälkeen enää mersulla.

Tähän lisäksi vielä tämä Briatore+Wolff+Lauda trion lounashetki, jossa puhuttiin kuulemma 99% ajasta Indycarista, uskoo ken tahtoo. Alonso menee mersulle Valtterin tilalle, Hamiltonista en osaa veikata mitään.

Siinä hiukan spekulaatiota ajan kuluksi ennen kisaa, saa ottaa kantaa ja toivonkin!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös