Formula 1 – kausi 2017

  • 320 859
  • 1 872

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
. En tiedä olisiko sitten kuitenkin vielä hieman vajaakuntoinen Kubica tuo kuljettaja, mutta mielenkiintoista olisi nähdä hänet 2017 F1-auton ratissa ja mielellään siten että olisi esim. juuri Hülkenberg tai Palmer samaan aikaan samalla radalla niin saisi kunnon vertailukohtaa. Tuosta Sirotkinin tasosta kun ei oikein tiedä, taitaa olla vielä Palmeriakin huonompi.

Joo tosin pitää vielä muistaa sekin että tuo Lotuksen auto varmaan myös oli aika samantapainen auto jolla Kubica ajoi ennen onnettomuutta joten varmaan sillä ajaminen oli myös aika helppo päästä sisään kun säänöt ei välissä tainnut pahemmin muuttua? lähinnä koitan sanoa että tosiaan pitäisi päästä varmaan ajamaan yhdet harjoitukset tai testit samaan aikaan nykyisten kuskien kanssa niin olisi viisaampia ja nykyaikaisella kalustolla. Mielenkiintoista tuo paluu tosiaan olisi ja olisi vähän samanlainen tarina ehkä kun Zanardilla, ei kannata luovuttaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joo tosin pitää vielä muistaa sekin että tuo Lotuksen auto varmaan myös oli aika samantapainen auto jolla Kubica ajoi ennen onnettomuutta joten varmaan sillä ajaminen oli myös aika helppo päästä sisään kun säänöt ei välissä tainnut pahemmin muuttua?

Niinpä. Mutta minä luulen että parin viime vuoden autolla Kubican olisi ehkä vieläkin helpompi ajaa, koska näistä hybridiajan autoistahan on sanottu että ovat todella "helppoja" ajaa, siis jos katsotaan pelkkiä fyysisiä vaatimuksia. Alonsohan tuota jopa kritisoi jossakin vaiheessa että näillä hybridi-ykkösillä ajaminen on suurin piirtein kuin videopelillä ajaisi. Että jos ajettaisiin vielä esim. viime vuoden autoilla ja Kubican käsi on oikeasti mennyt nyt reilusti parempaan suuntaan niin tuo ajaminen voisi sujua hyvinkin. Mutta tämän vuoden autot ovat kuulemma fyysisesti niin paljon rankempia, ja ovat ilmeisesti tässä suhteessa jopa vaativampia kuin nuo autot joilla Kubica aikoinaan ajoi, joten ehdottomasti pitäisi saada Kubica 2017 auton rattiin ennen kuin pystyy sanomaan mitään käpälän ja muun fysiikan kestävyydestä. Kovastihan tuon Kubican posket näyttää kaventuneen viime vuosien kuviin verrattuna joten ilmeisesti on ainakin muuten treenannut hyvin. Mutta edelleenkin kun tuota viimeisintä kuvaa kädestä katsoo niin pistää miettimään että voiko tuolla kädellä ajaa Formula 1 -autoa tosissaan. Kyllä sillä varmaan jo Palmerin, Strollin ja pari muuta pieksää mutta se nyt menee yhdelläkin kädellä... :)
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kaikki kunnia Kubicalle mutta miehen primetime ykkösissä oli 9-10v sitten. Lisäksi käsivamma ja nykyisten autojen kasvanut fyysisyys varmasti ei ainakaan helpota miehen ajamista. Varmasti yksi asia testissä oli, että miten kestää kisapituuden rasitusta. Jos se meni vanhalla autolla ok, niin nyt pitäisi ajaa vielä pykälää kovemmalla rasituksella. Mutta mielelläni näen jos Kubica ajaisi vielä, mutta kilpailukykyisenä paluu vaikka vakituiseksi top-10 kuskiksi olisi olosuhteet huomioiden ehkäpä kaikkien aikojan comeback.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kaikki kunnia Kubicalle mutta miehen primetime ykkösissä oli 9-10v sitten.

Oikeastaan Kubican primetime ykkösissä ei ehtinyt koskaan edes tulemaan, ja ilman tuota onnettomuutta se voisi olla hyvinkin juuri nyt. Mutta oikeassa olet kyllä että Kubican paluu top10-kuljettajaksi tuollaisen tauon ja tuollaisen onnettomuuden jälkeen olisi todennäköisesti kaikkien aikojen comeback, ja kyllä minäkin sen melko epätodennäköisenä koen. Mutta sympaattinen kaveri ja erittäin lupaava kuljettaja joten mielelläni kyllä näkisin että pääsisi edes kunnolla testaamaan näitä uusia autoja ja vaikkapa edes kokeilemaan jonkun kisankin, vaikka siitä ei mitään tulisikaan. Jos homma menisi räpellykseksi niin sille sentään olisi muukin syy kuin lahjattomuus, toisin kuin Palmerin tapauksessa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Brittilähteiden mukaan McLaren on muuten nyt näyttämässä Hondalle ovea, ja tuon päätöksen hintalapussa seisoo muikeat 88 miljoonaa euroa. Eli kolme kautta räpeltämistä riitti ja Mäciltä loppui usko Hondan tekemiseen. Nyt on jännä nähdä että miten Honda luovii itsensä kunniakkaasti ulos tästä tilanteesta. Onko tuloksena häntä koipien välissä pakeneminen koko ykkösistä, uuden pääyhteistyökumppanin etsiminen (Sauber, jonka kanssa tehtiin jo aiemmin ensi kaudesta moottorisopimus?) vai jonkun tallin ostaminen/oman tallin perustaminen? On tosi hankala tilanne Hondalle, kun tuo luovuttaminenkaan ei oikein japanilaiseen mentaliteettiin kovin hyvin istu, ja Hondan edellinenkin yritys päättyi vähän nolosti.

Hondahan näytti viime kaudella jo jonkinlaisia kehityksen merkkejä, ja loppukaudesta meno näytti jo oikeastaan melko hyvältä, joten en tiedä mikä meni sitten pieleen tällä kaudella. Mutta kyllä sieltä Hondalta edelleenkin osaamista löytyy, ja rahasta homma tuskin jää kiinni jos siellä päätetään jatkaa, joten hyvällä tuurillahan tästä saattaa seurata Sauberille varsinainen jättipotti jos Honda pistää kaikki paukut Sauberiin ja onnistuvat löytämään sen viisastenkiven mikä tuossa voimayksikössä nyt oikein mättää ja miten se korjataan.

McLarenille tämä seikkailu tuli kyllä sitten aika pirun kalliiksi, ja pistää kyllä miettimään että olisiko heidän kuitenkin kannattanut vielä se ensi kausi katsoa? Tosin kolme kauttakin on jo pitkä aika katsella tuollaista räpellystä ja kalliiksi tämäkin tulee Mäcille kun autot ajelee sijoilla ynnä muut ja keskeyttävät joka toisessa kisassa ellei useammin. Mutta nyt joudutaan ensin maksamaan sopimuksen purusta, sitten joudutaan maksamaan Mersulle(?) todennäköisesti aika hunajainen summa moottoreista, ja sitten lankeaa vielä Alonsonkin palkka tallin maksettavaksi (tähän asti kai Honda on kuitannut tuostakin suurimman osan). Kun talli on vetänyt jo monta kautta ilman isoa pääsponsoria niin alkaa tuo jo varmaan McLareninkin kassassa näkymään.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Monellakin tapaa samoilla linjoilla -OO-:n kanssa. Siirtyessään todennäköisesti takaisin Mersun asiakkaaksi, McLaren jää vähän samaan tilanteeseen kuin Williams, periaattessa Mersu antaa samat koneet asiakastalleilleen kuin ykköstiimilleen, mutta kaikkea dataa jolla saada paras suorituskyky irti ei jaeta ja moottorikartat on suunniteltu tietenkin tehdastiimin toiveiden mukaan. Tietysti peseehän Red Bullkin Renaultilla lattiaa, mutta siellä löytyy Adrian Neweyn muodossa aikamoinen ässä auton aerodynamiikan suunnittelusta, McLarenilla ei teknisellä puolella tällaista etua ole.

Ja luultavasti jossain vaiheessa tulossa oleva uusi moottoriuudistus voi taas keikauttaa pakkaa, mutta ymmärrettävää ettei Wokingissa jakseta rämpiä enää. Mielenkiintoiseksi tuo kyllä tekee esimerkiksi McLarenin F1-tiimin taloustilanteenkin, viime kausilla Hondalta on tullut merkittävää talousboostia ja tiimi on myös menettänyt aikalailla kaikki merkittävimmät isot sponssinsa. Tietenkin konserni katuautotehtaineen ja teknologiakeskuksineen on niin vahva taloudellisesti ettei McLaren kyykkää tallina mihinkään.

Hondan kehityksen epäonnistuminen kyllä yllätti, viime kauden lopussa näytti jo siltä että punaisesta langasta on saatu kiinni, mutta voimayksikön perinteisen polttomoottoriosan täydellinen uudistus talvella meni ilmeisesti täysin vituiksi. Ehkä japanilainen yrityskulttuuri jota Keke Rosbergin tuskaili 80-luvulla ei vain enää toimi, eli porukkaa vaihdetaan liian tiiviiseen tahtiin eikä virheistä saatuja oppeja pystytä hyödyntämään?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mersun/McLarenin pakkaa sekoittaa myös huhut joiden mukaan Mersu suunnittelee vetäytymistä sarjasta ensikauden jälkeen koska on jo voittanut kaiken ja jäljellä on vain hävittävää. Siihen kuvioon sopisi hyvin myös se että McLaren jatkaisi ensikauden jälkeen Mersun virallisena tehdastallina moottoreiden osalta kun muuten autot katoaisivat ruudukosta... Wolff on toki nämä huhut ampunut alas mutta kuten aiemminkin on nähty niin kaikkea voi sattua...
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
En näe syytä miksei Mclaren voisi Mersulla voittaa ihan kuten ennenkin. Niiden tämän kauden aerokin on ilmeisesti todella hyvä ja muutenkin osaaminen huippuluokkaa. Jos saavat Alonson pidettyä, on kyseessä ihan selvä huipputalli ensi kaudelle.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Itse en kyllä jaksa uskoa että mese vetäytyisi ensi kauden jälkeen. Okei talli on voittanut ns kaiken mitä voi voittaa ja on sillä joo hävittävää mutta eihän red bull vetäytynyt vaikka Vettel voitti 4 mestaruutta siellä...

Mersu kuuluu moottoriurheiluun, mikä muu sarja voisi mikä olla parempi kuin F1 ??
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mersu kuuluu moottoriurheiluun, mikä muu sarja voisi mikä olla parempi kuin F1 ??
Tässähän voidaan spekuloida suuntaan ja toiseen että isot muutokset ykkösiin uusien omistajien aikakaudella voi olla erittäinkin merkittäviä. Lisääntyvät kilpailut ovat saaneet jo kärkitallit varpailleen.
Sitten on se moottoriasia mihin Ross Brawn on antanut kommentteja jo ennen tätä kautta, hänen mielestään hybridit on jo nähty eikä F1 ole menossa sähköisempään muotoon koska tarjollahan on jo Formula-E.
Joten jos vaikkapa kilpailut lisääntyisi ja polttomoottorin hyödyntäminen jatkuisi suuntaan johon Mersu ei ole isona merkkinä valmis niin sittenhän parempi sarja heille on varmaan Formula-E.

Tämä olisi enemmän tuon F1 yleinen -ketjun kamaa mutta omastakin mielestä ollaan nyt isojen asioiden äärellä mihin suuntaan kuninkuusluokkaa kehitetään. Itse olisin valmis tuomaan isommat polttomoottorit takaisin ja antaa insinöörien kehittää niistä mahdollisimman taloudellisia ja siten siirtää sitä kehitystä kuluttajien bensamoottorisiin autoihin. Mersuhan tuli siviiliautopuolella esiin joku aika sitten vahvalla argumentilla että downsizing on ohi ja nyt tulee entistä isompia koneita mutta siitä huolimatta päästötavoitteet on saavutettavissa, kerrottiin samalla useista tulevista V6 ja V8 bensamoottoreista kuluttajamalleihin.

Miksi siis ei julistaisi ykkösissä samaa, downsizing on ohi ja vähintään V8:sit takaisin.

_
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Mersu kuuluu moottoriurheiluun, mikä muu sarja voisi mikä olla parempi kuin F1 ??
Sähköformuloilla on vetovoimaa, koska se edustaa ekologisempia arvoja sekä on autonvalmistajalle rutkasti halvempi sarja. Mersullahan on tehtynä alustava sopimus FE:n kanssa sarjaan liittymisestä ensi kaudelle, eli voi hyvinkin olla, että Mercedes iskee paukut sinne.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Miksi siis ei julistaisi ykkösissä samaa, downsizing on ohi ja vähintään V8:sit takaisin.

_

Niin, loppupelissä tosiaan tämä Hybridi-aikakausi on ollut vähän pannukakku, käytännössä on onnistuttu vain varmistamaan että vain tosi isoilla pojilla(talleilla) on mahkut mestaruuteen, sillä voimayksikön rooli korostui liikaa ja kiitos nykyisten testirajoitusten ja kehitysrajoitteiden, talven aikana kehitystyössä onnistuneita on muiden mahdoton saada kiinni tai oikoa tehtyjä epäonnistumisia kuten Hondalla.

FIA näki hybridit tapana innostaa uusia moottorivalmistajia F1:n pariin, ja olisikin ideaali tilanne että ruudukossa olisi useampia myllyjä ja korkeintaan noin 2 tallia menisi saman valmistajan moottoreilla. Valitettavasti hybridi toi vain Hondan mukaan, ja osittain se että Hondakin tuli vuoden muiden jälkeen teki sille aika kovan takamatkan jota ei ole saatu vieläkään kiinni.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
On tuo Mersun vetäytyminen täysin mahdollinen kuvio sekin, ja siinä tapauksessa tuo McLarenin valinta pistää Honda-soppari poikki olisi ihan looginen ja ymmärrettävä. Mersu hallitsi kehiä ihan suvereenisti useamman kauden, mutta nämä dynastiat ei yleensä vuosikausia kestä ja nyt jo näyttää että kilpailijat on ajamassa Mersua kiinni, joten siinä mielessä vetäytyminen huipulta voisi olla ihan fiksukin veto.

MUtta toivoa pitää että Mersu ei vetäydy vaan jatkaa entiseen tapaan, koska sarja alkaa kyllä kuivua kasaan jos yksikin tiimi nykyisistä vielä jättäytyy pois. Ruudukossa on jo nyt minusta liian vähän autoja.
 

Outsider

Jäsen
Honda voi sitten vuorostaan ostaa Mersulta jäävän tiimin, niin saadaan ympyrä sulkeutumaan...

Jos mahdollista vetäytymistä spekuloi enemmän, niin ennemmin sitten LMP1-autoa rakentamaan, jos hybriditekniikka kiinnostaa ja formuloissa sitä tultaisiin vähentämään. En tiedä seuraako joku noita sähköformuloita, mutta hankala nähdä mitään järkeä koko sarjassa siihen asti, kun oikeillakin autoilla ajetaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sähköformuloissa on minusta potentiaalia, ne kisat on olleet varsin mielenkiintoisia mitä minä olen katsonut. Mutta että tuosta sarjasta saataisiin kunnon haastaja "oikeille" formulaluokille niin vauhtia pitäisi saada reilusti lisää, ja sitten tuo täysin järjetön kalenteri pitäisi saada kuntoon. Eihän siinä ole helvetinkään järkeä että keskellä kautta on monen viikon taukoja ja koskaan ei oikein pääse kartalle milloin noita kisoja on. Ja kisojen ajankohdatkin on vähän sellaisia että aika usein jää kyllä katsomatta kun huomaa vasta jälkikäteen että olisi ollut kisa. Jos FIA saisi tuohon jonkun tahon pistämään paukkuja markkinointiin ja kaupalliseen puoleen niin kyllä tuosta minusta jopa jonkinlaisen bisneksen ja mielenkiintoisen kilpasarjan saisi luotua. Tuo vihreys ja ekologisuus kun kuitenkin on tänä päivänä aika iso juttu.

Vaikea olisi kuvitella että Mersu olisi jättämässä ykkösiä pelkästään sähköformuloiden takia. Se on toki mahdollista että he liittyvät mukaan sarjaan joka tapauksessa, jatkavatpa ykkösissä tai ei. Mutta uskoisin että heillä on jotain muitakin suunnitelmia jos ykkösissä lopettavat.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Hondahan näytti viime kaudella jo jonkinlaisia kehityksen merkkejä, ja loppukaudesta meno näytti jo oikeastaan melko hyvältä, joten en tiedä mikä meni sitten pieleen tällä kaudella.
Eipä siihen muuta tarvittu kun moottorin suunnittelu erilailla ja samalla kahden aiemman vuoden kehitystyön hukkanheitto.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eipä siihen muuta tarvittu kun moottorin suunnittelu erilailla ja samalla kahden aiemman vuoden kehitystyön hukkanheitto.

No joo, mutta luulisi että Honda olisi jo oppinut tuossa parin vuoden aikana sen verran tästä uudesta moottoriteknologiasta että ei olisi uudelleen suunnitellusta moottorista tällainen fiasko tullut. Mutta mitä nyt olen noita ulkomaalaisia forumeja ja F1-forumia lueskellut niin ilmeisesti Hondalla on tämän moottorin kanssa vähän saman tyylistä ongelmaa kuin Ferrarilla oli aeron/tuulitunnelin kanssa jokunen vuosi sitten. Eli moottori antaa penkissä hyviä tuloksia mutta ei toimi sitten käytännössä samalla tavalla. Ferrarillahan taisi lopulta paljastua syyksi joku kalibraatio-ongelma tuulitunnelissa, mutta en tiedä mikä tuo Hondan ongelma sitten loppujen lopuksi on.

Toinen asia mitä keskusteluissa on pyörinyt on se, että Honda pyrkii samalla kouluttamaan henkilöstöään ja kierrättää siksi paljon porukkaa tässä F1-projektissa. Sen takia samoja virheitä ilmeisesti toistetaan kun porukan vaihtuvuus on liian isoa. Ja ilmeisesti tämä japanilaisille ja Hondalle tyypillinen "tehdään kaikki itse" -mentaliteetti tekee myöskin prosessista hitaan ja tuskaisen, kun muut ostavat osaamista hyvinkin paljon ulkopuolelta.

Joka tapauksessa, Hondan alku on kyllä ollut todella tuskainen ja tämä McLarenin vetäytyminen projektista saattaa tarkoittaa että Hondallakin alkaa päitä putoilemaan ja hommaan pistetään ihan eri tavalla painetta että ensi kaudella homman PITÄÄ toimia.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joka tapauksessa, Hondan alku on kyllä ollut todella tuskainen ja tämä McLarenin vetäytyminen projektista saattaa tarkoittaa että Hondallakin alkaa päitä putoilemaan ja hommaan pistetään ihan eri tavalla painetta että ensi kaudella homman PITÄÄ toimia.

Toisaalta kuka lopulta ensikaudella ajaa tallin moottoreilla jos Mclaren lopetta? Sauberikin on resursseiltaan niin pieni että lähtökohtaisesti on yksi häntäpään autoja. Toisaalta voi olla ainoa vaihtoehto jos F1 meinaa jatkaa, mutta ensikaudeksi pitäisi sitten löytää jostain luotetavuutta ja nopeutta vähintään saman verran kun muilla jos aikoo jatka formuloissa ja varsinkin jos sauber on ainut talli. Pahaan paikkaan tuo Alonson keskeytys tuli viimekisassa olisi hetken työrauhaa talli ja honda voinut saada jos pisteitä olisi tullut.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Itse en kyllä jaksa uskoa että mese vetäytyisi ensi kauden jälkeen. Okei talli on voittanut ns kaiken mitä voi voittaa ja on sillä joo hävittävää mutta eihän red bull vetäytynyt vaikka Vettel voitti 4 mestaruutta siellä...

Tuossa on sellainen iso ero että Mercedes on maailman arvostetuin automerkki ja Red Bull on energiajuoma.
 

BaronFIN

Jäsen
Olihan Keken aikana Williams-Honda ihan kova tekijä, eli ihan heittona vain yksityistalleista Williams voisi olla historiansa puolesta Hondan saavutettavissa saavutettavissa. Eniten tietysti riippuu moottoreiden hinnasta ja kehityksestä. Jos Mersun koneet maksavat 40M€/kausi ja Honda antaa omansa ilmaiseksi ja onnistuu vielä ottamaan kehityksessä sen tarvittavan askeleen, niin Frank Williamsina ottaisin puhelinta kouraan.

Toki hienointa olisi, jos moottoreiden kehitys saataisiin yksinkertaiseksi ja hinnat alas, että tuonne saataisiin Mercedes-Ferrari-Renault-Honda-Audi-Toyota-Ford-BMW-Yamaha-Peugeot V8 koneilla mukaan, niin olisihan se aito kuninkuusluokka jälleen kerran. MM-titteli pitäisi ansaita kovassa kilpailussa eikä vain olemalla paras paikalle vaivautuneista. En tietenkään väheksy etteikö kilpailu olisi nytkin kovaa, mutta pitkät dynastiat ja suppea osallistujamäärä talleissa/moottoreissa ei vain istu minun formula ihanteeseen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Toisaalta kuka lopulta ensikaudella ajaa tallin moottoreilla jos Mclaren lopetta?

Tämäpä se onkin mielenkiintoinen kysymys. Yksi jokerikortti voisi olla Red Bull, jonka yhteistyö Renaultin kanssa ei ole mitenkään ruusuinen ollut tällä hybridi-aikakaudella ja siellähän on hyvinkin kärkkäästi kritisoitu moottorintoimittajaa. Tällä hetkellähän nuo moottorit ei edes ole Renaultin nimellä vaan TAG:iksi brändätyt. Toinen kysymys on että uskaltaako Red Bull ottaa sellaista riskiä että talli joutuu samanlaiseen kurimukseen kuin missä McLaren on nyt ollut jo kolme kautta.

Minulla on sellainen muistikuva että RB:llä olisi ollutkin jotain tunnusteluja Hondan suuntaan toissa kauden jälkeen, mutta McLaren olisi torpannut tämän suunnitelman koska heillä oli veto-oikeus siihen kuka Hondan moottoreilla saa ajaa heidän lisäkseen.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos ja kun Laren jättää Hondan, niin enpä yllättyisi hirmuisesti, mikäli Honda päättäisi siinä tapauksessa ostaa koko Sauberin itselleen ja palaisi tehdastiimiksi.

Neues Formel 1-Team?: Gerüchte um Team aus China - AUTO MOTOR UND SPORT

Ja ensi kaudeksi tulossa uusi F1 talli mahdollisesti mukaan. Christian Horner vahvistaa että F1 piireissä on kyselty työntekijöiltä kiinnostaisiko liittyä uuteen projektiin mukaan. Rahoitus tulisi englannista ja kiinasta.

Linkki vie saksankieliselle sivustolle.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Hannu Jortikka
^Toivottavasti tulee uusia tiimejä ja tasoerot pienenisi. Olisi huomattavasti mielenkiintoisempaa ihan näin katsojan näkökulmasta ja samaahan ne tuola maailmallaki sanoo ettei oikein oo järkeä ku kärki nelikko ajaa vain toisiaan vastaan + red bullit hyvänä päivänä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tasasista sarjaa ykkösistä ei saada koskaan, jos ei tehdä luokasta ihan yksimerkkiluokkaa, koska aina löytyy joku joka haluaa ja jolla on paukkuja panostaa enemmän. Ja aina löytyy joku joka tekee asiat paremmin kuin muut ja osaa hyödyntää säännöt ja porsaanreiät muita paremmin. Mutta kyllä minä sanoisin että jos näistä supermonimutkaisista hybridiautoista luovuttaisiin ja siirryttäisiin yksinkertaisempaan (halvempaan) moottoriteknologiaan, ja tuota moottorisääntöä vielä vapautettaisiin että erilaiset moottorityypit ja -konseptit olisi sallittuja, niin sarjaan saataisiin mukaan lisää osanottajia ja sarjasta ehkä hieman tasaisempi myös kärjen osalta.

Minusta olisi tärkeää saada lisää moottorivalmistajia mukaan, ja mielellään myös sellaisia riippumattomia moottorivalmistajia männävuosien, Juddin, Illmorin, Cosworthin jne. tapaan, joilla ei olisi mitään omaa tiimiä vaan tekisivät pelkästään bisnestä toimittamalla halukkaille moottoreita. Jos säännöt ja kustannukset saataisiin sille tasolle että tällaisen valmistajan olisi mahdollista tehdä edes jollakin tasolla kilpailukykyinen moottori niin se voisi jo piristää sarjaa isosti.

Vaikka kärkitaistelut tietysti onkin se "main event" ykkösissä niin kyllä minusta olisi tärkeää että gridiin saataisiin huomattavasti nykyistä enemmän autoja ja myös tuonne keskikastiin ja häntäpäähän enemmän taistelua. Ja sitten kun saataisiin muutettua sääntöjä vielä sillä tavalla että kisoihin tulisi enemmän keskeytyksiä ja yllätyksiä niin silloin voitaisiin saada enemmän vaihtelua noille pistesijoille ja ehkä välillä myös kärkipäähän. Tämä vaatisi sen että tästä säästelystä ja taloudellisuusajosta luovuttaisiin ja vietäisiin autot teknisesti enemmän äärirajoille, ja että radat palautettaisiin siihen vanhaan moodiin joka taas vei kuljettajat enemmän äärirajoille kun ei voinut ihan surutta oikoa jokaisessa mutkassa.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vaikka kärkitaistelut tietysti onkin se "main event" ykkösissä niin kyllä minusta olisi tärkeää että gridiin saataisiin huomattavasti nykyistä enemmän autoja ja myös tuonne keskikastiin ja häntäpäähän enemmän taistelua. Ja sitten kun saataisiin muutettua sääntöjä vielä sillä tavalla että kisoihin tulisi enemmän keskeytyksiä ja yllätyksiä niin silloin voitaisiin saada enemmän vaihtelua noille pistesijoille ja ehkä välillä myös kärkipäähän. Tämä vaatisi sen että tästä säästelystä ja taloudellisuusajosta luovuttaisiin ja vietäisiin autot teknisesti enemmän äärirajoille, ja että radat palautettaisiin siihen vanhaan moodiin joka taas vei kuljettajat enemmän äärirajoille kun ei voinut ihan surutta oikoa jokaisessa mutkassa.

Tässä kiteytyy kaikki, mitä itsekin toivoisin. 26 autoa olisi aika hyvä tilanne. Lisää säpinää pistesijoista ajaviin. Autot voisi riisua kokonaan datasta jolloin keskeytyksiä tulisi enemmän ja yllättävämmin. Eihän se mukavaa ollut kun Kimin ja Häkän McLaren levisi suunnilleen loppusuoralle, mutta jännää se oli. Enemmän yllätyksiä ja pisteet jakautuisivat tasaisemmin. Podiumillakin näkyisi useampi talli. Tuon myötä iänikuinen kymmenen tukea saavaa tallia -protokollan voisi heivata pois ja jokainen pisteitä saanut saisi jotain korvausta kaudesta, tulonjakoon myös tasavertaisuutta aiempaa enemmän. Ratojen turva-alueiden asfalttipinnat pitäisi tosiaan saada jollekin materiaalille, joka olisi sekä turvallinen että ulosajosta joutuisi maksamaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös