En minä tästä ao. kommentista saa oikein muutakaan pointtia, kuin sen, mitä kirjoitat. Ferrarin varikkotaktiikka toimi hyvin, koska Vettel paransi kaksi sijaa taktiikan ansiosta ja Räikkönen yhden sijan. Minä saan tuosta tekstistä sen kuvan, että koit Räikkösen hyötyneen Ferrarin taktiikasta. Saattaa toki olla, että ymmärrän kirjoituksesi väärin.
Todellisuudessa alkuperäinen väitehän oli:
Joku voisi jopa sanoa, että hyvin, koska Vettel paransi kaksi sijaan ymmärtääkseni taktiikan ansiosta ja Räikkönen yhden sijan, vaikka olisi voinut saavuttaa enemmänkin, jos kyse olisi vain hänen taktiikastaan.
Viittasin tuohon ja siihen, että startista sijat paranivat. Alla yksi kolmesta kirjoituksestani, jossa oma kantani Räikkösen kärsimisestä:
Räikkönen kärsii ilman muuta tästä kuten totesin, mutta en osta kenenkään näkemystä, että se olisi jotenkin vahinko tai Ferrarin osaamattomuutta
Tuskin kukaan väittää (tai no okei, jotkut foliohatut väittävät...), että Ferrari tahallaan "sabotoisi" toista autoa. Minun näkemykseni mukaan toista autoa ei olla vaan kahdessa edelliskisassa osattu taktiikan osalta palvella tarpeeksi hyvin. Taustalla voi toki aina olla Ferrarin laskema uhka turva-autolle, vesisateelle tai vaikka lumisateelle. Se ei kuitenkaan poista sitä, että Ferrari on lopulta tyrinyt näkemyksestä riippuen 0-7 pistettä näihin laskelmiin. Eilen talli ei osannut ottaa huomioon Bottaksen todella huonoa vauhtia ja ei ilmeisesti osannut elätellä edes toivoa podiumista Kimin kohdalla "normistrategialla", jossa kuski oltaisiin otettu sisälle muutama kierros aiemmin. Kysymysmerkiksi jää myös se, että kuinka pitkälle Ferrarin alkuperäinen ajatus oli Kimin stoppia venyttää, koska nythän varikolle tultiin käytännössä ainoastaan sen takia, että Räikkönen räyhäsi asiasta tiimiradiossa toista viikonloppua putkeen.
Jospa kirjoituksesi pitää paikkansa ja Ferrari ei osannut ottaa huomioon Bottaksen todella huonoa vauhtia, vaan datan perusteella esimerkiksi laskivat, että Bottaksen uudet renkaat ja koko auto toimivat normaalisti hetken päästä? Heillä on muiden kärkitallien mukaisesti apunaan hyvä ohjelma, joka näitä laskee datasta. Jälkikäteen voidaan sanoa mitä tahansa, mutta - vielä kerran - päätöstä ei voida silloin enää tehdä. Se tehdään tietyllä hetkellä, tietyllä datalla.
Virheitä tulee, kuten kaikille, mutta edelleenkään kukaan ei pysty näyttämään, että tallit sabotoisivat itseään tarkoituksella, kun taktiikka osoittautuu huonommaksi jälkikäteen.
***
Noin muuten näkemykseni mukaan Kimi on jatkossa kakkoskuski. Samoin Valtteri. Vaikka vasta kolme kisaa on ajettu, kumpikin suomalaista päästää jatkossa tallitoverinsa edelle, jos se on kokonaispisteiden kannalta järkevää. Syy: suomalaista kumpikaan ei ole riittävän hyvä haastamaan tallitoveriaan, joten Hamilton vs Vettel sujuu tallien kannalta parhaiten, jos on valmiina päätökset. Arvaan, että jos niitä ei ole vielä, ne ovat ennen seuraavaa kisaa Sochissa. Muutamankin pisteen hukkaaminen voi viedä vihollistallin kuljettajen mestaruuteen, ja ne ovat myös talleile medianäkyvyyden kannalta äärimmäisen tärkeitä. Tallimestaruuksista ei puhu kuin alan väki.