Mainos

Formula 1 – kausi 2017

  • 321 243
  • 1 872

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ollaan samaa mieltä siitä, että tallilla on taktiikat valmiina joka tilanteen varalle. Ollaan vaan sinun (tai ilmeisesti varsinkin Ferrarin taktiikkaosaston kanssa) eri mieltä siitä, kuinka asettaa tärkeysjärjestys realistisen 3.sijan ja epärealistisen turva-autoepisodin kanssa.

Joo, ihan Oikarisen juttujen perusteellakin uskon, että tallit optimoivat koko ajan taktiikkaa molemmille kuskeille ja tallin kokonaisedulle. Niillä on siihen riittävä määrä dataa, laskentatehoa ja henkilöitä. Se mikä näytti päätöstä tehdässä hyvältä, voi jälkikäteen osoittautua virheeksi. Tämä jälkikäteisanalyysi ei tekee kuitenkaan päätöksistä vääriä, sillä ne tehtiin sillä hetkellä, sen hetken dataennusteiden ja muiden kilpailijoiden ja heidän talliensa taktiikat huomioiden.

Ferrarin varikkotaktiikka toimi mielestäni edelleen normaalisti. Joku voisi jopa sanoa, että hyvin, koska Vettel paransi kaksi sijaan ymmärtääkseni taktiikan ansiosta ja Räikkönen yhden sijan, vaikka olisi voinut saavuttaa enemmänkin, jos kyse olisi vain hänen taktiikastaan.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo, ihan Oikarisen juttujen perusteellakin uskon, että tallit optimoivat koko ajan taktiikkaa molemmille kuskeille ja tallin kokonaisedulle. Niillä on siihen riittävä määrä dataa, laskentatehoa ja henkilöitä. Se mikä näytti päätöstä tehdässä hyvältä, voi jälkikäteen osoittautua virheeksi. Tämä jälkikäteisanalyysi ei tekee kuitenkaan päätöksistä vääriä, sillä ne tehtiin sillä hetkellä, sen hetken dataennusteiden ja muiden kilpailijoiden ja heidän talliensa taktiikat huomioiden.

Ferrarin varikkotaktiikka toimi mielestäni edelleen normaalisti. Joku voisi jopa sanoa, että hyvin, koska Vettel paransi kaksi sijaan ymmärtääkseni taktiikan ansiosta ja Räikkönen yhden sijan, vaikka olisi voinut saavuttaa enemmänkin, jos kyse olisi vain hänen taktiikastaan.

F1-talleilla on varmasti esimerkiksi minua parempi laskentakoneisto laskemassa todennäköisyyksiä erilaisille tapahtumille ja pohjustaa taktiikat näiden avulla. Ferrarin tekemät ratkaisut eivät kuitenkaan ole vaikuttaneet käytännössä kenenkään silmään järkeviltä ja siksi olisikin mukava kuulla Ferrarin sisältä perusteluja kahden edelliskisan taktisille ratkaisuille.

Jälkimmäisestä kappaleesta taas on oltava jyrkästi eri mieltä. Kommenttisi tunnut perustavan oletukselle, jossa kaikki autot ja kuljettajat ovat samanlaisia. On totta, että Vettel hyötyi strategiasta eilen, mutta vain yhden sijan verran (Bottas), koska Hamilton oli jo lähdön jälkeen takana ja strategialla ei tähän ollut minkäänlaista osuutta. Räikkönen taas ei parantanut yhtäkään sijaa taktiikkansa ansiosta, vaan menetti ensimmäisen stoppinsa yhteydessä sijan (Massa) ja venytetyn stintin takia mahdollisesti toisen (Bottas).
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
F1-talleilla on varmasti esimerkiksi minua parempi laskentakoneisto laskemassa todennäköisyyksiä erilaisille tapahtumille ja pohjustaa taktiikat näiden avulla. Ferrarin tekemät ratkaisut eivät kuitenkaan ole vaikuttaneet käytännössä kenenkään silmään järkeviltä ja siksi olisikin mukava kuulla Ferrarin sisältä perusteluja kahden edelliskisan taktisille ratkaisuille.

Itse en taas ole kyseenalaistuksia löytänyt kuin suomalaisesta mediasta (koska Kimi) ja muutamalta kirjoittajalta F1-palstoilla. Esimerkiksi eräältä suomenkieliseltä F1 palstalta, jonne joskus kirjoitan itsekin, löytyy ihan samoja näkemyksiä useammalta nimimerkiltä, kuin mitä olen esittänyt.

Jälkimmäisestä kappaleesta taas on oltava jyrkästi eri mieltä.

Sellaista se on. Mun silmin Vettelin voitto perustuu pitkälti oivaan taktiseen vetoon, jolla Bottas ohitettiin, mutta sinä olet siitä jyrkästi toista mieltä, vaikka ohituksen myönnätkin. Kokonaan toinen asia on se, että Bottaksella oli sitten ilmeisesti erilaisia ongelmia.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sellaista se on. Mun silmin Vettelin voitto perustuu pitkälti oivaan taktiseen vetoon, jolla Bottas ohitettiin, mutta sinä olet siitä jyrkästi toista mieltä, vaikka ohituksen myönnätkin. Kokonaan toinen asia on se, että Bottaksella oli sitten ilmeisesti erilaisia ongelmia.

Häh? Olin eri mieltä siitä, että Vettel ohitti strategian ansiosta kaksi kuskia, mutta myönsin Vettelin ohittaneen Bottaksen strategian avulla. Isompi näkemysero meillä oli Kimin taktiikasta. Sinun mukaan hän hyötyi hyvästä taktiikasta, koska oli maalissa korkeammalla kuin mikä lähtöpaikka oli. Minun näkemykseni mukaan Räikkönen menetti kisan aikana sijan tai kaksi huonon taktiikan takia. Maalissa hän oli lähtöpaikkaansa korkeammalla, koska hänellä oli taakse jääneitä parempi kalusto radalla.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Häh? Olin eri mieltä siitä, että Vettel ohitti strategian ansiosta kaksi kuskia, mutta myönsin Vettelin ohittaneen Bottaksen strategian avulla. Isompi näkemysero meillä oli Kimin taktiikasta. Sinun mukaan hän hyötyi hyvästä taktiikasta, koska oli maalissa korkeammalla kuin mikä lähtöpaikka oli. Minun näkemykseni mukaan Räikkönen menetti kisan aikana sijan tai kaksi huonon taktiikan takia. Maalissa hän oli lähtöpaikkaansa korkeammalla, koska hänellä oli taakse jääneitä parempi kalusto radalla.

OK, ymmärsin että kyseenalaistit koko Vettelin hyödyn. Olemmekin samaa mieltä, että Ferrarilla oli ihan normityötä tai parempaa hänen osaltaan. Räikkösen osalta ei ole mitään lisättävää: hän oli kisassa kakkoskuski, joka sementoi asemansa jo startissa. Niinpä taktiikka oli sen mukainen ja asia josta olemme myös samaa mieltä - tai ainakin tämän kirjoitin jo alussa - Räikkönen kärsi tästä henkilökohtaisesti jonkin verran. Mutta mun näkemyksen mukaan vain ajassa, ei sijoituksissa.

Tuo väite, että Räikkönen olisi hyötynyt Ferrarin taktiikasta on omaa mielikuvitustasi siltä osin, että olisin noin kirjoittanut. Päinvastoinhan olen todennut usemman kerran, mutta jostain syystä et vaan sitä ymmärrä. Ainoa poikkeus hyödystä olisi ollut turva-auto, mutta se oli epätodennäköinen.

Niinpä mun näkemykseksi jää se, että kenties hieman Räikköstä haittasi, mutta ei päätöshetkellä mikään data tukenut Räikkösen parempaa vauhtia. Jos olisi tukenut, Ferrari olisi toisin menetellyt ja nostanut Räikkösen palkintopallille.

Kyllä aika vahva usko pitää olla, jos väittää Ferrarin toimivan tarkoituksella ennen kaikkea tallin kokonaispisteitä huonontaakseen. Olisi historiallinen teko, jos sen joku näyttää toteen. Uskoa voi mihin tahansa.
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minulle tulee nykyisin formuloista mieleen mäkihyppy. Ja Räikkösestä Matti Nykänen. Bottaksesta ei tule mieleen mitään. Paitsi potta.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo väite, että Räikkönen olisi hyötynyt Ferrarin taktiikasta on omaa mielikuvitustasi siltä osin, että olisin noin kirjoittanut. Päinvastoinhan olen todennut usemman kerran, mutta jostain syystä et vaan sitä ymmärrä. Ainoa poikkeus hyödystä olisi ollut turva-auto, mutta se oli epätodennäköinen.

En minä tästä ao. kommentista saa oikein muutakaan pointtia, kuin sen, mitä kirjoitat. Ferrarin varikkotaktiikka toimi hyvin, koska Vettel paransi kaksi sijaa taktiikan ansiosta ja Räikkönen yhden sijan. Minä saan tuosta tekstistä sen kuvan, että koit Räikkösen hyötyneen Ferrarin taktiikasta. Saattaa toki olla, että ymmärrän kirjoituksesi väärin.

Ferrarin varikkotaktiikka toimi mielestäni edelleen normaalisti. Joku voisi jopa sanoa, että hyvin, koska Vettel paransi kaksi sijaan ymmärtääkseni taktiikan ansiosta ja Räikkönen yhden sijan, vaikka olisi voinut saavuttaa enemmänkin, jos kyse olisi vain hänen taktiikastaan.

Kyllä aika vahva usko pitää olla, jos väittää Ferrarin toimivan tarkoituksella ennen kaikkea tallin kokonaispisteitä huonontaakseen. Olisi historiallinen teko, jos sen joku näyttää toteen. Uskoa voi mihin tahansa.

Tuskin kukaan väittää (tai no okei, jotkut foliohatut väittävät...), että Ferrari tahallaan "sabotoisi" toista autoa. Minun näkemykseni mukaan toista autoa ei olla vaan kahdessa edelliskisassa osattu taktiikan osalta palvella tarpeeksi hyvin. Taustalla voi toki aina olla Ferrarin laskema uhka turva-autolle, vesisateelle tai vaikka lumisateelle. Se ei kuitenkaan poista sitä, että Ferrari on lopulta tyrinyt näkemyksestä riippuen 0-7 pistettä näihin laskelmiin. Eilen talli ei osannut ottaa huomioon Bottaksen todella huonoa vauhtia ja ei ilmeisesti osannut elätellä edes toivoa podiumista Kimin kohdalla "normistrategialla", jossa kuski oltaisiin otettu sisälle muutama kierros aiemmin. Kysymysmerkiksi jää myös se, että kuinka pitkälle Ferrarin alkuperäinen ajatus oli Kimin stoppia venyttää, koska nythän varikolle tultiin käytännössä ainoastaan sen takia, että Räikkönen räyhäsi asiasta tiimiradiossa toista viikonloppua putkeen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En minä tästä ao. kommentista saa oikein muutakaan pointtia, kuin sen, mitä kirjoitat. Ferrarin varikkotaktiikka toimi hyvin, koska Vettel paransi kaksi sijaa taktiikan ansiosta ja Räikkönen yhden sijan. Minä saan tuosta tekstistä sen kuvan, että koit Räikkösen hyötyneen Ferrarin taktiikasta. Saattaa toki olla, että ymmärrän kirjoituksesi väärin.

Todellisuudessa alkuperäinen väitehän oli:

Joku voisi jopa sanoa, että hyvin, koska Vettel paransi kaksi sijaan ymmärtääkseni taktiikan ansiosta ja Räikkönen yhden sijan, vaikka olisi voinut saavuttaa enemmänkin, jos kyse olisi vain hänen taktiikastaan.

Viittasin tuohon ja siihen, että startista sijat paranivat. Alla yksi kolmesta kirjoituksestani, jossa oma kantani Räikkösen kärsimisestä:

Räikkönen kärsii ilman muuta tästä kuten totesin, mutta en osta kenenkään näkemystä, että se olisi jotenkin vahinko tai Ferrarin osaamattomuutta


Tuskin kukaan väittää (tai no okei, jotkut foliohatut väittävät...), että Ferrari tahallaan "sabotoisi" toista autoa. Minun näkemykseni mukaan toista autoa ei olla vaan kahdessa edelliskisassa osattu taktiikan osalta palvella tarpeeksi hyvin. Taustalla voi toki aina olla Ferrarin laskema uhka turva-autolle, vesisateelle tai vaikka lumisateelle. Se ei kuitenkaan poista sitä, että Ferrari on lopulta tyrinyt näkemyksestä riippuen 0-7 pistettä näihin laskelmiin. Eilen talli ei osannut ottaa huomioon Bottaksen todella huonoa vauhtia ja ei ilmeisesti osannut elätellä edes toivoa podiumista Kimin kohdalla "normistrategialla", jossa kuski oltaisiin otettu sisälle muutama kierros aiemmin. Kysymysmerkiksi jää myös se, että kuinka pitkälle Ferrarin alkuperäinen ajatus oli Kimin stoppia venyttää, koska nythän varikolle tultiin käytännössä ainoastaan sen takia, että Räikkönen räyhäsi asiasta tiimiradiossa toista viikonloppua putkeen.

Jospa kirjoituksesi pitää paikkansa ja Ferrari ei osannut ottaa huomioon Bottaksen todella huonoa vauhtia, vaan datan perusteella esimerkiksi laskivat, että Bottaksen uudet renkaat ja koko auto toimivat normaalisti hetken päästä? Heillä on muiden kärkitallien mukaisesti apunaan hyvä ohjelma, joka näitä laskee datasta. Jälkikäteen voidaan sanoa mitä tahansa, mutta - vielä kerran - päätöstä ei voida silloin enää tehdä. Se tehdään tietyllä hetkellä, tietyllä datalla.

Virheitä tulee, kuten kaikille, mutta edelleenkään kukaan ei pysty näyttämään, että tallit sabotoisivat itseään tarkoituksella, kun taktiikka osoittautuu huonommaksi jälkikäteen.

***

Noin muuten näkemykseni mukaan Kimi on jatkossa kakkoskuski. Samoin Valtteri. Vaikka vasta kolme kisaa on ajettu, kumpikin suomalaista päästää jatkossa tallitoverinsa edelle, jos se on kokonaispisteiden kannalta järkevää. Syy: suomalaista kumpikaan ei ole riittävän hyvä haastamaan tallitoveriaan, joten Hamilton vs Vettel sujuu tallien kannalta parhaiten, jos on valmiina päätökset. Arvaan, että jos niitä ei ole vielä, ne ovat ennen seuraavaa kisaa Sochissa. Muutamankin pisteen hukkaaminen voi viedä vihollistallin kuljettajen mestaruuteen, ja ne ovat myös talleile medianäkyvyyden kannalta äärimmäisen tärkeitä. Tallimestaruuksista ei puhu kuin alan väki.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielenkiintoista huhua ja tietoa tulee tapaus Alonsosta ja McLarenista. Espanjalaistoimittajat ovat kertoneet, että Alonso on tehnyt tai sanonut McLarenille, että antaa kaikkensa ja käyttää kaikki keinot, mutta jos ei ole pisteillä, niin keskeyttää.
Eipä se ainakaan huhuja vähennä, että tältähän se on vähän näyttänytkin. Eilenkin kun ei mitään asiaa pisteille ja ukkoa tuli lopussa ohi, niin heti perään iskikin moottoriongelmia tai "moottoriongelmia".

Sinällään mielenkiintoisia juttuja, tavallaan on tallille huikeeta että siellä ajaa tuontasoinen kuski, mutta kyllähän jos ego on suurempi kun talli niin en tiedä kuinka kauan tuommoista voi katsella. Tosin en tiedä onko Mclarenilla esim. rahallisesti edes muuta vaihtoehtoa kun yrittää pitää alonso tämänkauden tyytyväisenä ja ajamaan tallissa loppukauden. Tallin tilanne on se että loppupeleissä edes pitkä matka pisteille ei ole, mutta jos tallissa työskentelee noin vähän motivoitunut kuski niin kyllähän se syö myös tallia sisältäpäin ja jakaa porukkaa eri leireihin tallinkin sisällä. Kymmenyksiä pitäisi ottaa kiini niin varmaan lähinnä saadaan tuolla latauksella eroa kasvatettua muihin.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Joo, ihan Oikarisen juttujen perusteellakin uskon, että tallit optimoivat koko ajan taktiikkaa molemmille kuskeille ja tallin kokonaisedulle. Niillä on siihen riittävä määrä dataa, laskentatehoa ja henkilöitä.
Taitaa olla hieman liikaakin dataa ja ihmisiä, kun tuntuu maalaisjärki unohtuvan. Oli sitten tilanne mikä tahansa, niin on taktisesti "melkoisen" huono valinta pitää kuljettajaa radalla useita kierroksia loppuunajetuilla kumeilla. Puhumattakaan, että näin ollaan onnistuttu tekemään jo kaksi kertaa viikon sisään. Mikä on jo suorastaan uskomatonta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Taitaa olla hieman liikaakin dataa ja ihmisiä, kun tuntuu maalaisjärki unohtuvan.

Vaikea tuosta mitään sanoa, mutta tässä on viime kaudelta Singaporelta hyvin samanlainen tilanne Räikkösen ja Ferrarin taktiikan osalta. Oikarinen avaa sen mielestäni hyvin:

Miten F1-kisataktiikka luodaan? Studio ja Williams-pomo kertovat - Uutiset - F1 - Sport - MTV.fi

Pidän itse nykyistä Ferraria taktiikaltaan enemmän konservatiivisena kuin Mersua, ja sen mukaan he näyttäisivät myös menevän.

e: Myös maikkarilla hyvää pohdintaa Bahrainin 2017 kisasta Salon ja Oikarisen toimesta. Jälkikäteen heidän mielestään Ferrarin virhe, mutta jotain Ferrari haki, vaikka kumpikin sanoi, ettei osaa sanoa mitä. Salo epäili, että kenties renkaiden toimivuutta testattiin Kimillä, koska hän on kakkoskuski. Jos vaikka näin olisi ollut, päätös toisesta varikkokäynnnistä oli tehty aiemmin kun Räikkönen ei kovin nopea ollut. Kuten totesin aiemmin, Bottaksen hitaus toisen varikkokäynnin jälkeen yllätti kenties muut paitsi Mersun.

Miten tahansa asiaa arvioi, en usko että Ferrarin dataa ja tallin etua vastaan tehtiin päätöksiä, ellei joku sellaista näytä toteen.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Puhumattakaan, että näin ollaan onnistuttu tekemään jo kaksi kertaa viikon sisään. Mikä on jo suorastaan uskomatonta.

Tästä sen verran, että Räikkönen tekee tallinsa tilanteen vaikeaksi. Liian usein kisataktiikka A menee silppuriin, kun jäämies jäätyy kisan alussa ja sen jälkeen nousee hitaasti ylös. Joku Vettel, Hamilton, Rosberg (kun ajoi), Verstappen tai jokunen muu jos putoaa startista alas, sieltä tullaan todella nopeasti takaisin. Sanoisin, että Räikkönen on tällä hetkellä kokonaisuudessaan heikoin kuski TOP-3/TOP-4 talleissa suhteessa autoon, ja tämä tekee taktiikkamuutoksista entistäkin vaikeampaa. En täysin ihmettelisi, jos Ferrari olisi päättänyt (kuten Salo heitti, osin varmaan tsoukkina) testata renkaita Kimillä, jotta Vettelin ja Räikkösenkin osalta saataisiin dataa tulevia kisoja varten.

Perusmokat Räikkönen tekee itse, ja tallin valinnat sitten päälle, niin eipä ole kovin hyvä tulos Räikkösen osalta. Toisaalta korjaantuu nopeasti, jos Räikkönen pystyy ajamaan kisan alusta alkaen muistakin kuin 4-8 sijoista. Ja tarkoitan sijoja ylöspäin.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Noin muuten näkemykseni mukaan Kimi on jatkossa kakkoskuski. Samoin Valtteri. Vaikka vasta kolme kisaa on ajettu, kumpikin suomalaista päästää jatkossa tallitoverinsa edelle, jos se on kokonaispisteiden kannalta järkevää. Syy: suomalaista kumpikaan ei ole riittävän hyvä haastamaan tallitoveriaan, joten Hamilton vs Vettel sujuu tallien kannalta parhaiten, jos on valmiina päätökset. Arvaan, että jos niitä ei ole vielä, ne ovat ennen seuraavaa kisaa Sochissa. Muutamankin pisteen hukkaaminen voi viedä vihollistallin kuljettajen mestaruuteen, ja ne ovat myös talleile medianäkyvyyden kannalta äärimmäisen tärkeitä. Tallimestaruuksista ei puhu kuin alan väki.

Asia on juuri noin ja se on kyllä sääli. Räikkösen ura on joka tapauksessa ihan viimeisillä vuosillaan, mutta jos/kun Bottas alistetaan jo kolmen kisan jälkeen kakkoskuskiksi, taitaa tämä jäädä viimeiseksi kaudeksi huipputallissa. Ainoa sauma olisi se, että pystyy tukemaan niin vahvasti Hamiltonia, että ajaa kakkosena maaliin jokaisessa kisassa joissa tekniikka ei petä. Tällöin saattaisi saada jatkon ja ensi kaudella sitten kauden alussa vielä uuden mahdollisuuden. Mutta kyllähän se niin on, että kun tallikaverina on yksi kaikkien aikojen parhaista kuskeista, on jopa lähelle pääseminen hyvä suoritus. Harmi sinänsä, viime kausien Mersu-dominanssilla Bottaksella ei olisi mitään hätää. Toisaalta Valtterin esitykset tähän asti nostavat kyllä ainakin omissa silmissäni myös Nico Rosbergin arvostusta. Jo se, että pystyi ajoittain voittamaan Hamiltonin ja ylipäänsä pistämään tämän tiukoille on kovempi juttu kuin miltä se tuolloin tuntui.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Asia on juuri noin ja se on kyllä sääli. Räikkösen ura on joka tapauksessa ihan viimeisillä vuosillaan, mutta jos/kun Bottas alistetaan jo kolmen kisan jälkeen kakkoskuskiksi, taitaa tämä jäädä viimeiseksi kaudeksi huipputallissa. Ainoa sauma olisi se, että pystyy tukemaan niin vahvasti Hamiltonia, että ajaa kakkosena maaliin jokaisessa kisassa joissa tekniikka ei petä. Tällöin saattaisi saada jatkon ja ensi kaudella sitten kauden alussa vielä uuden mahdollisuuden. Mutta kyllähän se niin on, että kun tallikaverina on yksi kaikkien aikojen parhaista kuskeista, on jopa lähelle pääseminen hyvä suoritus. Harmi sinänsä, viime kausien Mersu-dominanssilla Bottaksella ei olisi mitään hätää. Toisaalta Valtterin esitykset tähän asti nostavat kyllä ainakin omissa silmissäni myös Nico Rosbergin arvostusta. Jo se, että pystyi ajoittain voittamaan Hamiltonin ja ylipäänsä pistämään tämän tiukoille on kovempi juttu kuin miltä se tuolloin tuntui.

Bottaksen tilanteeseen varmaankin vaikuttaa kaksi tekijää: A) Ferrari lasketaan nyt oikeasti vaarallisimmaksi vastustajaksi vuosiin, joten Mersulla ei välttämättä ole varaa antaa kuskeilleen tasavertaisia mahdollisuuksia mikäli halutaan ajaa myös henkilökohtaisesta mestaruudesta. B) Viime vuodet ovat varmasti olleet Mersulle sisäisesti kuluttavia kuskien taistellessa pääasiassa keskenään, nyt ehkä Mersulle sopii paremmin(jos sallitaan vertaus menneisyyteen) siirtyminen Senna/Prost-tyylisestä asetelmasta Senna/Berger-asetelmaan, jossa tallissa on selkeä numero uno ja tarpeeksi nopea sidekick joka hoitaa homman jos ykköskuskille tulee epäonnea.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Minulle tulee nykyisin formuloista mieleen mäkihyppy. Ja Räikkösestä Matti Nykänen. Bottaksesta ei tule mieleen mitään. Paitsi potta.

Kyllä Bottaksesta nyt edes Emilia pitäisi tulla mieleen.

Asia on juuri noin ja se on kyllä sääli. Räikkösen ura on joka tapauksessa ihan viimeisillä vuosillaan, mutta jos/kun Bottas alistetaan jo kolmen kisan jälkeen kakkoskuskiksi, taitaa tämä jäädä viimeiseksi kaudeksi huipputallissa.

Sääli ettei Mersu puheistaan huolimatta anna kuskiensa ajaa kilpaa keskenään, todennäköisesti Hamilton olisi pystynyt lopulta Bottaksen radalla ohittamaan mutta ei se ainakaan helpolla olisi tullut. Ja jos se Hamilton oikeasti olisi niin kova kuin annetaan ymmärtää, eli pyyhkisi Bottaksella lattiaa niin eihän tuo mitään tallimääräyksiä avukseen tarvitsisi. Bottaksen olisi kannattanut valittaa kuuluvuusongelmia radioonsa ja pistää Hamilton ohittamaan, turhan kilttimies päätyy vaan takaisin Williamsin puikkoihin ajamaan keskikastin talleissa.

Ja eihän sitä nyt helvetti kauden kolmannessa kisassa, kun kautta on jäljellä valtavasti, anneta mitään tallimääräyksiä sijoituksien suhteen. Vedä Toto Wolff itsesi jojoon...
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
En täysin ihmettelisi, jos Ferrari olisi päättänyt (kuten Salo heitti, osin varmaan tsoukkina) testata renkaita Kimillä, jotta Vettelin ja Räikkösenkin osalta saataisiin dataa tulevia kisoja varten.

Tämä on hyvinkin mahdollista. Olen ymmärtänyt aiempina vuosina että Kimi on jopa itse hyväksynyt näitä täysin erilaisia taktiikoita verrattuna Vetteliin vastaavissa tilanteissa kun ei ole ampunut heti kärjen tuntumaan startissa, silloin kisaa lähestytään eri kantilta ja haetaan eri rengasseoksilta parempaa suorituskykyä kuin edellä ajava tiimikaveri. Kimin tuntien haluaa monesti tälläisessä tilanteessa riskitaktiikkaa jos sillä on pienikin laskennallinen mahdollisuus voittaa. Nyt tuollaisesta ei voinut millään olla kyse mutta aiempina vuosina ollaan nähty näitä pidempiä stinttejä Kimiltä jossa renkaita on säästelty tallikaveria enemmän.

Itse kisatapahtumissa jos unohdetaan nämä tallitaktiikat mitkä on jo yllä ruodittu läpi moneen kertaan niin Kimi taisteli paljon agressiivisemmin kuin reilu viikko takaperin, ohitukset massasta ja ricciardosta on sellaista mitä ferrari haluaakin nähdä sekä alun taistelu missä oli jo red bullin rinnalla. Hiukan paremmalla startilla aletaan olla jo siellä podiumilla, kisavauhti on jo siellä.

Bottaksella on näköjään säädöt ja tatsi autoon hakusessa, alusta asti laakereilla ajoa?! Miten voi olla näin että laitetaan vahingossa väärät paineet renkaisiin. Tämä kisa ei kerro mitään Bottaksen kakkoskuskikomennuksesta, ennemminkin hyvä aika-ajo kertoo vauhdista mitä siellä on. Olihan huikea nopeusero millä Lewis ajoi Valtterin kiinni, ei siinä mitään tallimääräyksiä tarvittu ja vaikka sellainen annettiinkin niin se oli lähinnä muodollisuus ettei tuolla nopeuserolla Valtteri vaihda ajolinjaa ja seurauksena molemmat ulos. Tai meinasihan siinä näin käydäkin ja tuostakin käydään vielä keskustelua että milloin ja miten paljon sitä kaasua nostellaan tarvittaessa. Taisi olla Bottakselta piikki tallin suuntaan koska suorallahan olisi Hamilton mennyt heittämällä ohi "luonnollisella tavalla".

_
 
Viimeksi muokattu:

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Täytyy ihmetellä että minkälaisella asiantuntemuksella brittilehdet autosport ja skysports ja saksalainen auto motor und sports valitsee toimittajansa kun eivät ole ottaneet Ferrarin mokaa huomioon ollenkaan kuljettaja-arvioita jakaessaan.
Antoivat kutosen arvosanaksi Kimille vaikka palkintokoroke jäi hiuskarvan päähän.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Täytyy ihmetellä että minkälaisella asiantuntemuksella brittilehdet autosport ja skysports ja saksalainen auto motor und sports valitsee toimittajansa kun eivät ole ottaneet Ferrarin mokaa huomioon ollenkaan kuljettaja-arvioita jakaessaan.
Antoivat kutosen arvosanaksi Kimille vaikka palkintokoroke jäi hiuskarvan päähän.
Helpointa journalismia on tarinoida vain lopputuloksesta. Ennalta arvioidun vauhdin perusteella 4. sijahan oli ihan ok ja kun vielä taisteli sen kaikesta säädöstä johtuen pääosin radalla eikä varikolla niin voisi kredittiä hiukan enemmän saada.
Mutta toisaalta, Kimihän itse myös asennoituu että "paska kisa ja paska lähtö" joten suotakoon se myös lehdistölle.

_
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Täytyy ihmetellä että minkälaisella asiantuntemuksella brittilehdet autosport ja skysports ja saksalainen auto motor und sports valitsee toimittajansa kun eivät ole ottaneet Ferrarin mokaa huomioon ollenkaan kuljettaja-arvioita jakaessaan.
Antoivat kutosen arvosanaksi Kimille vaikka palkintokoroke jäi hiuskarvan päähän.

Eikös tuo kimin mittapuussa ole ihan ok arvosana, eikös ne vähän jokakerta ole antanut huonoimpia arvosanoja vaikka olisi Vetteliä nopeampikin.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Täytyy ihmetellä että minkälaisella asiantuntemuksella brittilehdet autosport ja skysports ja saksalainen auto motor und sports valitsee toimittajansa kun eivät ole ottaneet Ferrarin mokaa huomioon ollenkaan kuljettaja-arvioita jakaessaan.
Antoivat kutosen arvosanaksi Kimille vaikka palkintokoroke jäi hiuskarvan päähän.

Vaikka Kimi voittaisi ja kakkoseksi jäänyt Hamilton häviäisi 30 sekuntia Kimin arvosana olisi korkeintaan 8. Nämä arvosanan antajat on nähty jo. Koska Kimi ei anna kivoja lausuntoja 8 eri kielellä ja nuole toimittajien kiveksiä niin "kostona" antavat huonoja arvosteluja.

Oliko muuten Kimin vai Maurin valinta että Kimi ei jäänyt testaamaan?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Oliko muuten Kimin vai Maurin valinta että Kimi ei jäänyt testaamaan?
Ihmettelen tätä myös, jos kerta Kimillä on pahoja ongelmia säätöjen löytämisen kanssa, niin tekisi testaaminen aika hyvää.

Ilmeisesti kisakuskit ei saa ajaa kaikissa kauden aikana olevissa testeissä, joten ilmeisesti Ferrari ajattaa Kimiä sitten seuraavissa teisteissä, niin ei tarvitse junnuja ajattaa siinä pelkästään. Unkarissa sitten elokuun alussa on seuraavat testit.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Täytyy ihmetellä että minkälaisella asiantuntemuksella brittilehdet autosport ja skysports ja saksalainen auto motor und sports valitsee toimittajansa kun eivät ole ottaneet Ferrarin mokaa huomioon ollenkaan kuljettaja-arvioita jakaessaan.
Antoivat kutosen arvosanaksi Kimille vaikka palkintokoroke jäi hiuskarvan päähän.

Hamilton sai saman kuutosen (Auto Motor und Sport) ja samoin Bottas. Ainoa joka sai yli kasin, oli Vettel (9). Räikköstä lainattiin ja hänhän sanoi auton olleen hyvä, mutta tuhonneensa itse kisansa startissa. Miten helvetissä tällaisesta voisi yli kuutosta antaa?

„Ich war happy mit dem Auto. Aber irgendwie hat es nicht gepasst. Der schlechte Start hat mein Rennen zerstört.“
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihmettelen tätä myös, jos kerta Kimillä on pahoja ongelmia säätöjen löytämisen kanssa, niin tekisi testaaminen aika hyvää.

Ilmeisesti kisakuskit ei saa ajaa kaikissa kauden aikana olevissa testeissä, joten ilmeisesti Ferrari ajattaa Kimiä sitten seuraavissa teisteissä, niin ei tarvitse junnuja ajattaa siinä pelkästään. Unkarissa sitten elokuun alussa on seuraavat testit.

Naulan kantaan. Se on Unkarin kohdalla jo sitten se ja sama, jos niitä mieleisiä säätöjä ei ole löydetty. Hyvin ferrarimainen ratkaisu tämä, että jättää antamatta tämän testitehtävän Kimille. Harjoituksissa vielä pitkin hampain hyväksyn vähät kierrokset moottorin säästämisellä, mutta tämmösen lahjan hylkääminen on typerää.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Eiköhän Räikkösellä siinnä jo eläkepäivät mielessä ja varmaan ihan omasta tahdostaan preferoinut lätkämatsin testejä tärkeämmäksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös