Formula 1 – kausi 2016

  • 212 297
  • 1 426

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
myös ei ihmetytä yhtään että näissä kolaritilanteissa tuomariston päätökset eivät pysy linjassa kun kerta Salo on taas pääsemässä tuomaroimaan johonkin kisaan, ei taida itsekään tietää sääntöjä ja sitten linja tuntuu eroavan hyvinkin paljon siitä mitä ratkaisuja siellä on tehty, ihme pelleilyä. nyt samat miehet tuomaroimaan koko kaudeksi tai eri tuomarit vaikka eurooppaan ja toiset muualle, kunhan suurin osa kisoista on samat ihmiset ja samat ihmiset jotka tietää säänöt tarkalleen.
Tämä. Tuomariston pitäisi olla auktoriteettiryhmä, jossa jokainen tietää miksi toiset tuomarit päätyivät johonkin ratkaisuun. Nyt siellä on Salo ja ties kuinka monta muuta samanlaista toteuttamassa omia näkemyksiään säännöistä. Ja tietenkin nämä henkilöt vaihtuvat vielä joka kisaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä. Tuomariston pitäisi olla auktoriteettiryhmä, jossa jokainen tietää miksi toiset tuomarit päätyivät johonkin ratkaisuun. Nyt siellä on Salo ja ties kuinka monta muuta samanlaista toteuttamassa omia näkemyksiään säännöistä. Ja tietenkin nämä henkilöt vaihtuvat vielä joka kisaan.

Joo ja varsinkin kun Salo on aika usein ollut vielä erimieltä ratkaisujen kanssa ja sitten kun pääsee itse tuonne niin on taas valmis sekoittamaan pakkaa. Juuri ei näin. Ei sillä että etteikö salo olisi joissakin asioissa ihan oikeastakin että jotkut rangaistukset on nuorettavia ym.. mutta eihän tuomarit voi olla noin erimieltä jokakilpailussa.

Kyllähän esimerkiksi tämä Nicon tilanne, jos se päästetään salon vuorolla taas ohi niin miten kuskitkaan voi tietää mikä on rangaistuksen arvoinen ja mikä ei. Kohta voisi mun puolesta voisi kohta kuskien antaa tehdä mitä haluaa ellei ole ihan selviä tilanteita kuten muutama entinen mestari joskus vetää tiukassa mestaruuskamppailussa jonkun kylkeen ym.. muuten voisi asiat enemmän mennä kilpailutilanteiksi. Linjaa saa vaihtaa jne.. ei mee sääntöpelleilyksi jossa jokaisessa kilpailussa jokaiselle kuskille omat säänöt.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kohta voisi mun puolesta voisi kohta kuskien antaa tehdä mitä haluaa ellei ole ihan selviä tilanteita kuten muutama entinen mestari joskus vetää tiukassa mestaruuskamppailussa jonkun kylkeen ym.. muuten voisi asiat enemmän mennä kilpailutilanteiksi. Linjaa saa vaihtaa jne.. ei mee sääntöpelleilyksi jossa jokaisessa kilpailussa jokaiselle kuskille omat säänöt.

Vapaalla linjalla ei tule muutakuin kolareita ja sitä myöten kuolemia. Totta helkkarissa pitää olla tuomaristo, joka luo rajat sille mikä on sallittua ja mikä ei. Ei nuo junnukuskit ymmärrä että mikä on oikein ja mikä ei ja varmaan peippailisivat suorilla ihan niin paljon kuin tarvis ja toivoisivat toisen perääntyvän. Eri asia jos ruudukko olisi täynnä Buttonin ja Räikkösen tyyppisiä kuskeja, jotka asettavat jossain vaiheessa rehtiydenkin johonkin asemaan.

Siitä olen samaa mieltä, että nykyinen jatkuvasti vaihtuva tuomaristo ei tuo mitään hyvää ikinä. Varsinkin kun tuomaristossa on Salon mukaan yksi tuomari, kenen pitää tietää sääntökirja ja esimerkiksi Salon ei sitä tarvitse osata. Luo pohjaltaan varsin hankalat lähtökohdat, koska ainakin Salo tuntuu nojaavan aika paljon kaikissa kommenteissaan siihen, mitä joskus aiemmin on tapahtunut.

Nicon ohitus on juuri niillä rajoilla, että onko rangaistus vai ei. Toisaalta ainakin minä haluan nähdä tuon tyyppistä kilvanajoa, mutta ei ohitustilanteessa tulisi ikinä nojautua siihen, että toinen väistää. Jos Kimi olisi jatkanut omalla linjallaan, tuskin kumpikaan olisi nähnyt ruutulippua. Ja jos kolari olisi tapahtunut, niin Nicolle olisi varmasti annettu rangaistus. Eli siltä pohjalta perusteltu, mutta jonoajelua vastustavana hankala tuohon myöntyäkään.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vapaalla linjalla ei tule muutakuin kolareita ja sitä myöten kuolemia. Totta helkkarissa pitää olla tuomaristo, joka luo rajat sille mikä on sallittua ja mikä ei. Ei nuo junnukuskit ymmärrä että mikä on oikein ja mikä ei ja varmaan peippailisivat suorilla ihan niin paljon kuin tarvis ja toivoisivat toisen perääntyvän. Eri asia jos ruudukko olisi täynnä Buttonin ja Räikkösen tyyppisiä kuskeja, jotka asettavat jossain vaiheessa rehtiydenkin johonkin asemaan.

Jos linja on tämä että "kolareita tulee ja silloin myös kuolemia" niin eikös nuo pojat voisi pitää ajamaan kilpaa samalla tyylillä kun Suomessa mennään törmäilyautoissa, ajetaan nätisti jonossa ja joka osumasta heitetään pojat pois radalta. Jollain tavalla melkein kyllästynyt näihin tulkintoihin ja tappeluihin, voisi palata siihen mitä oli linja vaikka ennen 2000 lukua tai sen alkuvuosina eikä nykyistä. Ei välttämättä ihan vapaatakaan, mutta että tehdään hirveä sääntöliuska ohituksien suhteen ja sitten kukin tuomari tulkitsee sitä miten haluaa, puolet tuomareista ei tiedä kun pari sääntöä ja siinä sitten arvotaan.

Jollain tapaa tämä laji myös kaipaisi niitä kolareitakin enemmän. Toki yleensä rehdin ajon jäljiltä. Kohta ei kukaan viitsi edes yrittää tuommoista Nicon kaltaista ohistusta. Toki hölmäyttähän tuo myös oli kun MM-pistejohto olisi voinut mennä, mutta noin muuten jos kyseessä vaikka sijat 11 ja 12 niin juuri tuommoista tarvitaan enemmän. Salon linjoilla tuossa tilanteessa melkein itsekin, mutta enemmän tuossa miten yhden tuomarin linja voi poiketa aina niin paljon monen muun rangaistuksen ohella kun yhtä sääntökirjaahan tuossa vain luetaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä ymmärsin sen Nicon rangaistuksen tulleen lähinnä siitä että Kimi jätti sisälle auton mentävän tilan mutta Nico kolaroi siitä huolimatta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Minä ymmärsin sen Nicon rangaistuksen tulleen lähinnä siitä että Kimi jätti sisälle auton mentävän tilan mutta Nico kolaroi siitä huolimatta.
Tässä alkaa olla asian pihvi, itsekin katsoin sitä kuvakulmaa joka oli autojen edestä kyseisessä mutkassa, Nicohan syöksyi sisälle ja jatkoi linjaansa eteenpäin eikä hidastanut ja kääntänyt kaikkia sisään eli vasemmalle. Tuossa olisi voinut ajaa Nico siihen rinnalle ilman osumaa tiukka kääntö sisään ja yrittää kiihdyttää Kimin rinnalle joka on ulkopuolella.
Nyt kun pyörittelee hidastuksia toisesta suunnasta niin näyttää että Nico joutui sille leveälle kanttareelle, painoi kaasua, ei pitoa ja liukuu kiihdyttäessä päin.
Todella riski ohitus, 50/50 pitääkö näistä rangaista, jos tulee rankkua niin se tulee tuossa tilanteessa tyhmyydestä, koska olisi päässyt DRS:llä ohi helpommin, miksi ottaa tuollainen riski niin nopealla liikkeellä ettei Kimi ehdi mukaan, osuma on silloin hyvin todennäköinen. Periaatteessa ihan ok muuvi mutten olisi uskonut mm-taistossa olevan mersun tuohon lähtevän eikä uskonut Kimikään joka ei tehnyt mitään väärin ajaessaan omaa ajolinjaa.

_
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Japanin GP:n ensimmäisissä vapaissa harjoituksissa yllättäen Mercedeksen 1-2 ja Ferrarit 3-4. Red Bullit vetivät kovemmilla renkailla eikä bensakuormasta ole tietoa. Linkki 35-vuotiaan tekstitv:n sivustolle. Kiitokset ja onnea.

Sivu 203/1 | Yle Teksti-TV | yle.fi

Itse tsiigailen tuolta gpupdaten kautta tuloksia ja sen mukaan mersut ja ferrarit olivat softilla liikkeellä:
First free practice results - 2016 Japanese Formula 1 Grand Prix

Jos unohdetaan bensakuormat niin toki tuo siitä kertoo että Red Bull on vahvoilla ja voimasuuhteet suunnileen viikon takaisen tasolla.

edit: toiset vapaat juuri käynnissä, Kimi on 0.3 johtavasta rosbergista ja 0.2 hamiltonista, kaikilla softit alla.

Toiset vapaat loppuivat ja yllä oleva jäi voimaan, mutta ei kannata ilopissata Kimin kelpokierroksesta, nimittäin tämä Skyn kommentti kertoo mikä on totuus:
"Daniel Ricciardo actually matched the Mercedes of Lewis Hamilton on the hard tyre in that last run," says David Croft after studying the timesheet.

"And Max Verstappen as quick as Nico Rosberg on the soft."

_
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viimeisimmät kuskihuhut menee nyt niin että Perez olisi tosiaan jäämässä Force Indialle ja Renaultille siirtyisikin Nico Hülkenberg, ja Hulkin tilalle FI:lle tulisi sitten Manorilta Pascal Wehrlein. Tämä voi tarkoittaa sitä että Bottas on jäämässä vielä Williamsille ja Rellulla ajaisi Hülkenberg ja toisessa autossa ehkä Ocon tai Magnussen. Kvyatille on myös huhuttu jatkoa Toro Rossolle nyt kun otteet on vähän parantuneet sen pahimman lamakauden jälkeen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viimeisimmät kuskihuhut menee nyt niin että Perez olisi tosiaan jäämässä Force Indialle ja Renaultille siirtyisikin Nico Hülkenberg, ja Hulkin tilalle FI:lle tulisi sitten Manorilta Pascal Wehrlein. Tämä voi tarkoittaa sitä että Bottas on jäämässä vielä Williamsille ja Rellulla ajaisi Hülkenberg ja toisessa autossa ehkä Ocon tai Magnussen. Kvyatille on myös huhuttu jatkoa Toro Rossolle nyt kun otteet on vähän parantuneet sen pahimman lamakauden jälkeen.

Eikös tuossa joku huhu ollut että Bottaksen jatkolle solmittaisiin myös ehto että voisi lähteä Ferrarille, mersuille tai Red Bullille kesken sopimuskauden, tämmöinen sopimus saattaisikin olla järkevä. Silloin voisikin jopa monivuotista jatkoa harkita Williamsilla. Joskin edelleen en ole itse varma että ihan paras kasvualusta yrittää. Jos siellä vielä joku nopea nuori kaveri vierellä niin sen päänahan lyöminen keskikastin autolla ei ole hirveä näyttö vielä mihinkän. Sen lisäksi aivan varmasti esimerkiksi Mclaren tulee nousemaan varmaan kärkikamppailuun mukaan, sieltä saattaisi jossain kohti Alonson paikka esimerkiksi vapautua.

Mutta mitä tulee niin Kimihän on ihan jäätävässä vireessä, huomenna jos saa startin onnistumaan niin kaikki on jopa mahdollista. Vettel on ihan kusessa kyllä nyt kimin kanssa kun saanut itsensä tähän iskuun.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mitenkähän Mersut mahtuu ekaan mutkaan jossa on aika monta kertaa kolissut... Tai kenet Kamikaze Max kolaa ulos...
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Mitenkähän Mersut mahtuu ekaan mutkaan jossa on aika monta kertaa kolissut... Tai kenet Kamikaze Max kolaa ulos...
Suzukan 1. ja 2. mutkassa on hyvä paikka ajattaa ulkokaarteessa olevaa radalta ulos jos rinnan ollaan. Mersumiehet tötöilee keskenään ja Räikkönen kiittää, sehän olisi ihan mukava skenaario.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Mukavasti meni Kimillä aika-ajo. Toivottavasti huomenna pystyisi vastaamaan mersujen vauhtiin etteivät heti karkaa. Kimi saanut suhkoht hyviä lähtöjä viime kisoissa, joten ehkä jo lähdössä pystyisi ainakin Hamiltonia haastamaan. Palkintopallikin olisi hyvä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kimble perkele! Hieno kierros ja tuttuun tapaan ei siltikään ollut aivan tyytyväinen, kun auto kuulemma puski liikaa mutkissa.
Olin ihan varma, että niiden ensimmäisten vetojen jälkeen kun oli kolmas ja Vettel sekä Red Bullit puolen kymmenyksen päässä takana, että tippuu kuitenkin kuudenneksi kun toiset vedot on ajettu. Mitä vielä paransi jopa aikaansa ja hienosti paineli kolmanneksi aivan Mersujen kannassa.
Yleensä ei Kimiltä Q3:ssa osu molemmat kierrokset, mutta tänään osui todella hyvin.

Vaikka värilaseilla katsotaankin, niin onhan tuo Kimi ollut yksi tämän kauden parhaista suorittajista. Muutama vielä viime kaudella nähty koomailu jäänyt pois eikä varsinaista alisuorittamista ole tullut edes aika-ajoissa. Kiva nähdä Kimi vielä painamassa ensi kaudella, kun autot muuttuvat radikaalisti.

Williamsilla on kyllä synkkää menoa. Force Indiat ja jopa Haasit tänään edellä. Selostajatkin sitä puhui aika-ajon alussa, että joskus ehkä se hyppäys tuntemattomaan pitää ottaa. Niin teki Hamiltonkin, joka hyppäsi suht paskalle Mersulle 2013 kaudeksi, kun alla oli kuitenkin ollut McLaren, jolla pystyi joka vuosi ajamaan muutamasta voitosta nyt ainakin, jollei mestaruudesta.
Tulevasta ei kukaan tiedä, mutta pahasti se haiskahtaa siltä että Valtteri alkaa sinetöimään itseään keskikastin koohottajaksi, joka ottaa jämäpisteitä satunnaisesti. Tämä siis ihan autojen suorituskykyä miettien.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Suzukan 1. ja 2. mutkassa on hyvä paikka ajattaa ulkokaarteessa olevaa radalta ulos jos rinnan ollaan. Mersumiehet tötöilee keskenään ja Räikkönen kiittää, sehän olisi ihan mukava skenaario.

Tätä just "tarkoitin". Onhan siinä taidettu maailmanmestaruuksiakin ratkoa. Sinänsä ihana vanhanliiton mutka kun on kapea ja kirraa kivasti ja ulkona on sitten hiekkaa eikä mitään vitun asfalttia joka antaa anteeksi. Hiekka ei anna. Siksi sinne on hyvä toinen ajattaa. Maxilta se ainakin onnistuu, sen verran kusipää lausunnon antoi taas että olisi ajattanut kenet tahansa ulos viime kisassa. Tollaisesta pitäisi jo vetää nokkaan.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tätä just "tarkoitin". Onhan siinä taidettu maailmanmestaruuksiakin ratkoa. Sinänsä ihana vanhanliiton mutka kun on kapea ja kirraa kivasti ja ulkona on sitten hiekkaa eikä mitään vitun asfalttia joka antaa anteeksi. Hiekka ei anna. Siksi sinne on hyvä toinen ajattaa. Maxilta se ainakin onnistuu, sen verran kusipää lausunnon antoi taas että olisi ajattanut kenet tahansa ulos viime kisassa. Tollaisesta pitäisi jo vetää nokkaan.

Jep nyt tuli oikein mustaa valkoisella tästä näiden nykyisten pellejen kilvanajofilosofiasta, mikä toki on kisoja seuraamalla ollut jo kauan pääteltävissä. Mitä järkeä lajissa enää on, jos ajatellaan ja kilpaillaan näin?

Rosberg kanssa yksi saatanan uuno ja kykenemätön ohittaja. Aina kolisee ja tekee sen vielä usein aivan liian tökerösti. Jos mestaruuden vie niin menee kyllä kategoriaan, että kaikki tähdet kohdillaan (paras auto ja Hamiltonilla mennyt riittävä määrä pisteitä teknisiin vikoihin), eikä siihen, että olisi mestarillinen kuljettaja.

Kimin ja Ferrarin vauhdille Suzukassa thumbs up. Ylipäätään Kimin ajaminen ja suoritustaso on palannut Lotus-kausien tasolle, mikä on ollut mukava nähdä. Selvää silti on, että huomenna joku rykäisee kylkeen avausmutkassa ja kisa päättyy siihen tai edessä on tuskallinen nousu letkan hänniltä johonkin sijoille 4-6...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yleensä pruukaa menemään niin että kun Kimillä menee harkat ja aika-ajo putkeen niin sitten joku Verstappen tai tallikaveri kolaa heti avausmutkassa pihalle. Niinhän tässä tietty huomennakin käy. Tai tulee jotain muita vastoinkäymisiä. Pessimisti ei pety.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yleensä pruukaa menemään niin että kun Kimillä menee harkat ja aika-ajo putkeen niin sitten joku Verstappen tai tallikaveri kolaa heti avausmutkassa pihalle. Niinhän tässä tietty huomennakin käy. Tai tulee jotain muita vastoinkäymisiä. Pessimisti ei pety.

Voisi syödä laatikollisen parittomia sukkia jos kimi on 3 joukossa ekan kieroksen jälkeen :) sen verran tuntuu aina epäonnea olevan :)
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllähän tuo nyt Kimin kohdalla siltä näyttää, kun aika-ajot meni putkeen että eka mutkassa rytisee. Todennäköisesti vielä, niin että Mersut kolaa toisensa ulos ja Kimi pääsemässä kärkeen ja sitten tulee Verstappen ja kolaa Kimiltä renkaan puhki ja letkan perälle ja kärkeen nousee Vettel... Pessimisti ei pety.

Nyt olisi kyllä saumat ottaa jopa kärkisija startissa, sillä eka mutka on varsin ahdas ja Mersut eivät todennäköisesti anna toisilleen milliäkään ylimääräistä tilaa. Jos vain hyvä startti ja oikeassa paikassa oikeaan aikaan on mahdollisuudet jopa kärkeen startissa on olemassa.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Hyvällä starttilla olisi mahdollisuuksia vaikka mihin. Jos on pienikin mahdollisuus haastaa Mersuja ekassa mutkassa niin röyhkeästi keulaa sisäkurviin. Ei kummallakaan Mercedes kuskilla ole varaa kokkaroida Kimin tai Verstappenin kanssa. Tilaa tulee varmasti jos punaista keulaa näkyy rinnalla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt olisi kyllä saumat ottaa jopa kärkisija startissa, sillä eka mutka on varsin ahdas ja Mersut eivät todennäköisesti anna toisilleen milliäkään ylimääräistä tilaa. Jos vain hyvä startti ja oikeassa paikassa oikeaan aikaan on mahdollisuudet jopa kärkeen startissa on olemassa.

Joo ja kisavauhdissahan Ferrari on paikoitellen ollut ihan hyväkin , mutta paljon on varsinkin vettel sitten töpeksinyt tai sitten ollut verstappenin kanssa kinaa. Paremmilla lähtöpaikoilla olisi varmaan voittojakin tullut. Eli jos kärkeen pääsee niin ei ole ihan kirkossa kuulutettu että heti otetaan se paikka takaisin. varsinkin kun tuntunut että mersut on heti pulassa jos ei pääse ensimmäisellä kieroksella ohi kun ajaa toisen kiini. Joudutaan ottamaan hajurakoa ja alkaa säästelemään.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Joo ja kisavauhdissahan Ferrari on paikoitellen ollut ihan hyväkin , mutta paljon on varsinkin vettel sitten töpeksinyt tai sitten ollut verstappenin kanssa kinaa. Paremmilla lähtöpaikoilla olisi varmaan voittojakin tullut. Eli jos kärkeen pääsee niin ei ole ihan kirkossa kuulutettu että heti otetaan se paikka takaisin. varsinkin kun tuntunut että mersut on heti pulassa jos ei pääse ensimmäisellä kieroksella ohi kun ajaa toisen kiini. Joudutaan ottamaan hajurakoa ja alkaa säästelemään.

Ja eipä Suzukassa se ohittaminenkaan ihan helpointa ole, joten lähdön arvo vielä toki korostuu entisestään. Huomisesta tulee kyllä mielenkiintoinen kilpailu etenkin, jos Ferrarien ero Mersuun on noin pieni kuin aika-ajoissa näytti olevan. Kimiltä todella hyvä aika-ajo pitkästä aikaa.

Herätyskellot vaan soimaan huomiseksi, mitä parempaakaan sitä viikonloppuna voisi tehdä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ja kylmää vettä niskaan jo ennen starttia. Kimille vaihdelaatikko vaihtoon ja tiputus ruutuun 8.

http://www.iltalehti.fi/formulat/2016100922433381_fo.shtml

Ja kun 3.ruutu oli ajolinjan puolella niin nyt ollaan sitten toisella puolella, joka on yön sateen jäljiltä märemmällä puolella.

Täähän voi mennä hyvinkin ihan perseelleen. Eilen toivoi että Kimi voi olla jopa top2 ekan mutkan jälkeen. Nyt hyvä jos top-10.

No kunhan ei jää ekaan mutkaan ja on sitä voitettu kauempaakin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Katsos ihmettä kun se epäonni alkoi jo ennen kuin kisa on alkanutkaan. No, eiköhän tuo vielä tuosta huonompaan suuntaan saada menemään. Olisiko kolari tai tekninen vika tällä kertaa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös