Formula 1 – kausi 2016

  • 212 500
  • 1 426

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Tuossa on nyt vihdoin videolla selitetty miten tuo Mersun käyttämä ja myös Red Bullin tällä kaudella käyttöön ottama "aktiivinen" etujousitus toimii Mercedes suspension Singapore - YouTube

Ilmeisesti moni talli on käyttänyt vähän vastaavaa systeemiä takana, mutta vain Mercedes ja RB edessä. RB kivasti kaappasi talvella yhden insinöörin mersulta ja sai täten kopioitua tuon systeemin autoonsa. Ainakin monien "huhupuheiden" mukaan tuon systeemin kopiointi ei ole kovin helppoa kun se vaatii jonkin laisia muutoksia auton runkoon. Muut tallit ovat luonnollisesti jo tehneet valituksen asiasta ja pyytäneet asettamaan tuon järjestelmän käyttökieltoon.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vaikka Vettelin kanssa nyt onnistuikin tuo taktikointi niin yllättävän paljon Ferrari tuntuu antavan tasoitusta noiden taktiikoidensa kanssa. Nyt käytännössä lahjoitettiin tuo kolmospaikka pois tai ainakin mentiin täysin lankaan. Nicon kaltainen taktiikka olisi voinut toimia että olisi pysynyt radalla vaikka toinen pääsee lähelle. Hamilton on vieläpä usein semmoinen joka repii autostaan kaikki irti jos ero toiseen kaventuu kovaa tahtia, äkkiä olisi saatu renkaat hajalle ja ehkä horjutettua myös miestä noiden "jarruongelmien" kanssa kun joutuu vetämään täysillä. Näytti siltä että tuolla radalla ei ohi päästä ellei selkeästi nopeampi ja silloinkin 1-2 ekaa kierosta on kriittiset jonka jälkeen vaikeutuu selkeesti. Varsinkin nuo jarruongelmat olisi tehnyt sen ettei Hamilton olisi ehkä päässyt kun kerran yrittämään Kimistä ohi jos olisi kantaan päässyt.

Williamsin suhteen alkaa näyttämään huonolta. Tallipisteissä muut alkaa vetämään ohi ja vähän tuntuu esim. Mclaren päässeen myös vauhdillisesti ainakin muutamalla radalla lähelle top 10 ja uhkaa niskaan. Se toki mikä tässä eniten ihmetyttää jos Jatkaa Bottas Williamsilla miksei sopimusta ole julkaistu?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Joo en kyllä ymmärrä Ferrarin ideaa Kimin viimeisen stopin kanssa. Varikolla tuli käkättimeen kuitenkin 25-27 sekuntia, joten Hamilton olisi ollut noin 27-30 sekunnin takaa-ajo asemassa. Mielestäni Kimi olisi ehdottomasti pitänyt jättää softeilla radalle. Riskihän se olisi ollut, mutta mahdollisuus podiumille olsi iollut parempi. Ja jos renkaat olisivat totaalisesti pettäneet olisi vitossijallakin ajellut tallikaveri Vettel, jonka ohittaessa Kimin ei Ferrari olisi pisteissä hävinnyt. Nykyisellä taktisella neronleimauskella Ferrari pelasi kolmossijan nätisti Lewikselle.

Veikkaan että siellä on aika tarkkaan kuitenkin laskettu tätä ja todettu että Mersu voi tulla sen parikin sekuntia parhaimmillaan kierroksella kiinni ja vaikka ohittaminen tuolla radalla pitäisi olla hankalaa niin ei se Mersulle sitä ole jos on kohdatessa vaikkapa tuon noin sekunnin nopeampi kierroksella, mottoritehoilla helposti rinnalle ja Kimi kuluneilla renkailla joutuu ajamaan varovaisemmin mutkaankin joten itse pidän täysin mahdollisena että Mersu olisi tullut ohi lopussa.
Nyt luotettiin siihen että Kimi saisi mahdollisuuden ultra softeilla ohitukseen, tosin ei riittänyt tehot eikä myöhemmät jarrutukset enää siinä vaiheessa kun Mersun ei tarvitse säästellä jarruja.

_
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Veikkaan että siellä on aika tarkkaan kuitenkin laskettu tätä ja todettu että Mersu voi tulla sen parikin sekuntia parhaimmillaan kierroksella kiinni ja vaikka ohittaminen tuolla radalla pitäisi olla hankalaa niin ei se Mersulle sitä ole jos on kohdatessa vaikkapa tuon noin sekunnin nopeampi kierroksella, mottoritehoilla helposti rinnalle ja Kimi kuluneilla renkailla joutuu ajamaan varovaisemmin mutkaankin joten itse pidän täysin mahdollisena että Mersu olisi tullut ohi lopussa.
Nyt luotettiin siihen että Kimi saisi mahdollisuuden ultra softeilla ohitukseen, tosin ei riittänyt tehot eikä myöhemmät jarrutukset enää siinä vaiheessa kun Mersun ei tarvitse säästellä jarruja.

Tosin tässäkin voidaan juupas leikkiä puhua miksei ehkä Kimi tehnyt tuota liikettä aikaisemmin mennä varikolle jos olettaa ettei renkaat kestä maaliin. Olisi kerennyt tarvittaessa vielä ajaa se Hamilton kiini jos mies olisi radalla jatkannut. Ja jos Hammilton olisi myöhemmin tullut sisään niin ainakin saada kasvatettua eroa siihen.

Nauttiko kukaan muu tuosta Kvjatin ajosta Verstappenia vastaan? Vähän omaa lääkettä ja muutenkin hyvää ajaamista.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Nauttiko kukaan muu tuosta Kvjatin ajosta Verstappenia vastaan? Vähän omaa lääkettä ja muutenkin hyvää ajaamista.
KVY: " I loved racing today. Good to feel the passion. I'm back to normal"

Myös Daniil itse nautti ja se on hyvä se. Hieno nähdä, että on saanut vähän otetta taas hommaan ja varmasti maistui hyvältä pitää korvaaja takanaan ja syöttää Maxille omaa lääkettään. Tähän perään vielä tietysti Verstappenin "C'mon guys" valitukset asian suhteen, vaikkei Kvyat mitään likaista tai rajamailla olevaa asiaa edes tehnytkään verrattuna Verstappenin suorituksiin välillä.

Perkele että oli hieno hetki eilen, kun Kimi painoi Hamiltonista ohi. Harvinaista herkkua tuollainen, että Kimi taistelee Mersun kanssa tai ylipäänsä mikään talli. Taktiikka oli vähän niin ja näin. Vähän epäilen, että olisi Hamilton tullut kuitenkin ohi.
Toki eipä se vaatinut kuin sekunnin jostain, että olisi kerennyt stopilta takaisin eteen. Vähän parempi sisääntulokierros, Hamiltonille liikennettä tai muuta. Ei, niin ei ja Kimi ainakin oli pettynyt tallin toimintaan tuossa kun Skylla totesi, kun kysyttiin Hamiltonin ohituksesta ja takaisin edellepääsemistä "-Ohitettiin Hamilton ja päätettiin antaa sijoitus varikolla sitten takaisin".
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Perkele että oli hieno hetki eilen, kun Kimi painoi Hamiltonista ohi. Harvinaista herkkua tuollainen, että Kimi taistelee Mersun kanssa tai ylipäänsä mikään talli.
Niin sehän oli siinä vaiheessa kun mersulla säästeltiin jarruja ja ainakin osittain näistä jarruista johtuen lewisin jarrutus meni vituiks, ohituksena hieno muttei mersu lähelläkään eilisen parasta nopeutta tuossa vaiheessa, toki ohitus on aina ohitus ja pisteet siitä että käytti tilanteen hyödyksi. Tästä saavutetusta edusta menikin maku sitten saman tien kun Mersujen ei tarvinnut enää säästellä jarruja. Hamilton ajoi ihan eri kierrosaikoja kuin tuon ohituksen aikaan.
On se ferrari vaan niin pirun kaukana tuosta tasosta ja mikä pahinta se taktiikka pettää myös eikä selkeitä kehityssteppejä näytä tulevan ainakaan verrattuna Red Bulliin jolla selvästi on omat vahvuutensa joita kehittävät entisestään ja joilla haastaa nyt jo hopenuolet osilla radoista.

Vielä huonommin on asiat Williamsilla. Surkea kausi loppupeleissä suomalaisittain. Williams rämpii enemmän kuin joka toisessa kisassa ja Kimin menestys on niin monen asian summa ettei tunnu kovin helpolla nämä osuvan kohdilleen.

_
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Oli kyllä hyvää kilvanajoa ja kaiken kaikkiaan onnistunut viikonloppu Kvyatilta. Vaan pikkuisen liian myöhään, kun suorittaminen Toro Rossolla on ollut (ymmärrettävistä syistä toki) muutoin sysisurkeaa ja RB:llä on juniorihautomosta tulossa ykkösiin GP3-sarjaa tällä hetkellä johtava Pierre Gasly.

Kuten @Jupe totesi, tämä kausi on loppujen lopuksi ollut suomalaisittain huono. Räikkösen kohdalla on joka viikonloppu jotain jossiteltavaa, ja Bottas on tekemättömässä paikassa Williamsin kanssa. Hermothan tässä menee, kun tuo F1:n (ja WRC:n) huippumenestys tuntuu karttavan suomalaisia vuodesta toiseen. No, onhan Bottaksella ja Kimilläkin vielä ajovuosia jäljellä eli ehkä aika on meille vielä suotuisa.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuten @Jupe totesi, tämä kausi on loppujen lopuksi ollut suomalaisittain huono. Räikkösen kohdalla on joka viikonloppu jotain jossiteltavaa, ja Bottas on tekemättömässä paikassa Williamsin kanssa. Hermothan tässä menee, kun tuo F1:n (ja WRC:n) huippumenestys tuntuu karttavan suomalaisia vuodesta toiseen. No, onhan Bottaksella ja Kimilläkin vielä ajovuosia jäljellä eli ehkä aika on meille vielä suotuisa.

Valitettavasti voi olla silti pikemminkin niin, että tätäkin vuotta muistellaan esim. kymmenen vuoden päästä suurella haikeudella. Häkkinen-Räikkönen kaksikon jatkuva menestys sen lähemmäs 20 vuotta putkeen Kimin taukoa 2010-2011 lukuun ottamatta on totuttanut meidät loppupeleissä todella hyvään tilanteeseen, uskomattomaan suorastaan. Ohessa vielä hyvät kuskit kuten Salo, Kovalainen ja Bottas säestäneet ihan podiumilla asti useasti. Joo paljon on toki mahtunut karvaita kakkossijoja ja muita pettymyksiä joukkoon, mutta oikeasti montakohan TOP 5-sijoitusta MM-sarjan kokonaistilanteessa on realistisesti lupaa odottaa suomalaisilta esim. koko 2020-luvulla? Loppupeleissä on erittäin hienoa ja harvinaista, että pääsee edes kamppailemaan niistä podium-sijoista, vaikka esim. Kimin kohdalla ne podiumit eivät sillä lailla olekaan säväyttäneet enää aikoihin, koska niistä on muodostunut "standardisuorittamista". Toki nyt Mersun dominanssin aikana jokainen podiumkin vaatii yleensä venymistä, mutta onhan se medialle, faneille ja kuskille itselleenkin ihan eri asia saavuttaa uran ensimmäinen tai kymmenes kuin esim. 83. podium.

Onhan tämä kausi Kimin osalta ollut myös huiman paljon parempi kuin 2014 ja viime vuotiseenkin nähden paljon enemmän tullut onnistumisia ja epäonnea ollut sentään vähemmän, vaikka joka vkl se täydellinen suorittaminen onkin jäänyt syystä tahi toisesta vajaaksi.

Pakko silti todeta, että jos jollekin suomalaisurheilijalle sitä menestystä vielä toivoo niin juuri Kimille. Esim. yksi GP-voitto olisi ensi vuonna aivan mahtava juttu ja lopetus huikealle (F1)-uralle ja toivottavasti jatkossa Kimi lähtisi vielä esim. Le Mansiin Vilanderin kanssa tms.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sikäli tämä kausi on ollut suomalaisittain huono että koko ajan jää tallien toiminnasta jossiteltavaa ja autot on pääkilpailijoihin nähden heikompia kuin viime kaudella. Mutta minusta kumpikin suomalaista kuljettajista on ajanut paremmin kuin viime kaudella joten sikäli on kuitenkin ihan positiivinen fiilis. Räikkönen näyttäisi lopultakin selättäneen nuo vaikeudet ja on erityisesti tämän jatkosopimuksen varmistumisen jälkeen ollut tasaisen hyvä ja oikeastaan parempi ja tasaisempi kuin Vettel (vaikka Vettel on kärsinyt enemmän myös teknisistä ongelmista). Muutenkin Räikkösen ajamisessa parin vuoden heikohkon taapertamisen jälkeen ihan uutta potkua. Myös Bottas on ajanut niin hyvin kuin tuolla hiipuvalla Wiliamsilla on pystynyt, napsinut käytännössä jatkuvasti noita maksimisijoituksia mitä tuolla kalustolla voi napsia ja lyönyt Massan tällä kaudella ihan 6-0. Aiemmilla kausilla Bottaksellakin on ollut noita vähän heikompia vaiheita, ja etenkin viime kaudella kun oli noita spekulaatioita Ferrarista ym. näytti Bottaksen keskittyminen olevan vähän väärissä asioissa, mutta tällä kaudella on ollut kyllä tasaisen varma. Harmi vaan että Williamsilla ei tällä kaudella oikein ole pystynyt kovin räiskyviä otteita esittämään kun auton suorituskyky on mitä on kärkeen nähden ja noihin pahimpiin kilpailijoihin (Force India, McLaren, Toro Rosso) verrattuna Williams näyttää aina pärjäävän vähän eri radoilla kuin em. tallit joten Bottas ajanut ison osan kisoista pitkälti yksin.

Ensi kaudesta hirveän vaikea sanoa mitään mutta kyllä tässä melkein toivoo että Bottas pääsisi ensi kaudeksi Rellulle. Lyhyellä tähtäimellä (pelkästään ensi kautta ajatellen) ehkä Williamsia huonompi vaihtoehto mutta pitkässä juoksussa saattaisi olla Bottaksen uran kannalta lottovoitto. Sekä Enstonen tiimi että Renault ovat monta kertaa aiemminkin pystyneet rakentamaan voittaja-autoja ja minusta tuntuu että Renault ei ole lähtenyt mukaan huvittelemaan vaan tulevat lyömään sen verran paukkuja tuohon touhuun että parin vuoden päästä ei enää taistella sijoista 10-16. Riskihän tuo siirto Bottaksen kannalta olisi mutta minun mielestä kokeiltavan arvoinen riski, koska jos jää odottelemaan Mersu- tai Ferrari-paikkaa niin saattaa helposti käydä hülkenbergit eli nuoremmat vie nuo huippupaikat nenän edestä ja jää roikkumaan lopullisesti keskikastin tiimeihin.

Kiminkin kannalta tosiaan toivoisi että Ferrari saisi palikat vähän paremmin kasaan ja voittaja-auton ensi kaudelle, nyt kun Räikkönen itsekin on taas löytänyt jyvän. Olisihan se hieno kruunu komealle uralle jos viimeisellä(?) kaudellaan vielä pystyisi jonkun voitonkin nappaamaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämän uutisen mukaan Williams alkaa myös ensi kaudella ajattamaan teinikuskia kun Lance Stroll liittyy tiimiin.
TS: Lance Stroll ajaa ensi kaudella Williamsilla - ESS.fi

_

Aika odotettu uutinen, vaikka eipähän mikään varmaa ole ennen kuin talli on sen virallisesti vahvistanut. Nyt vaan odotellaan että istuuko siihen toiseen autoon Bottas, Perez vai kuka. Sinänsä jännä että Perezin sopimus Force Indialle on julkistettu jo "virallisestikin" kahteen otteeseen mutta silti Perez itse taisi viime viikonloppunakin vielä todeta että mikään ei ole varmaa vielä. Eli tuo Bottas Rellulle --> Perez Williamsille --> Wehrlein Force Indialle -kuvio on vieläkin ihan mahdollinen, vaikka ehkä todennäköisintä on että Bottas jatkaa vieläkin Williamsilla, Perez pysyy FI:llä, Wehrlein Manorilla ja vuoden päästä arvotaan taas noita tuoleja uudestaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
^ Voisiko tätä pelaajarulettia miettiä sponssirahojen kautta. Mietin että nyt Stroll tuo tuon 35milj Williamsille niin eivät ole enää suuremmin rahapulassa, vaan tuosta riittänee kehitystyöhön ja palkanmaksuunkin.
Perez liikuttelee myös isoja hilloja mukanaan, olettaisin että on siten haluttu kuljettaja Force Indialla tai Rellulla, miksi ei Williamsillakin mutta tämä Strollin tuoma potti on lienee se mitä jossain haastatteluissa muistaakseni antoivatkin ymmärtää että sponssiraha kelpaa tulevien kuljettajien suunnalta ja onhan Valtterillekin ainakin epäsuorasti annettu ymmärtää että pottia pitäisi kerätä varsinkin nyt kun Wihuri Kemppi akelilta toinen jäi pois.
Surullista mutta totta että joillekin talleille nämä rahat ovat niin tärkeitä että nostavat kuljettajia ohi muiden, toisaalta miksi ei nostaisi jos olettaa rahaa tuovan vaihtoehtokuskin olevan vastaavalla tasolla pian kuin esimerkiksi Massa tällä kaudella.

Kuinka taloudellisesti riippumaton on Rellu?
Tarvitaanko siellä sponssirahoja.

Summasummarun Valtterin paikka lienee tälläisen isoa rahaa tuovan kuljettajan rinnalla.

_
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mutta on tuo tilanne mennyt sikäli parempaan suuntaan että viime vuosina näiden maksukuljettajien taso on noussut ja mitään ihan toivottomia tapauksia ei nyt mukana ole. Tämä Strollkin on, vaikka ihan pentu vielä onkin, kuitenkin ihan lupaava kaveri.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toivottavasti ei vain jää lopulta Bottakselle pelkkää luuta käteen kun nythän homma voi kääntyä vielä mitenpäin tahansa melkein näistä neuvotteluissa. Ettei käy ihan "Kovalaisia" noissa.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Eihän tuo aika-ajo Bottaksella putkeen mennyt. Kyllä Bottaksen pitäisi päästä pois Williamsilta mahdollisimman nopeasti, vaikkapa sinne Renaultille.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Eihän tuo aika-ajo Bottaksella putkeen mennyt. Kyllä Bottaksen pitäisi päästä pois Williamsilta mahdollisimman nopeasti, vaikkapa sinne Renaultille.
Iltasanomat tietää kertoa, että Renault olisi tarjonnut kolmen vuoden sopimusta. Siihen nyt vaan Valtteri kiinni, vaikka se Williams tällä hetkellä tuntuukin varmaan paremmalta vaihtoehdolta.

Aika heikko oli jopa yllättäen Valtterin suoritus tänään. Massakin toki oli sitten lopulta 10., joten heti perään lähtevällä Valtterilla mahdollisuus parempaan taktiikkaan.

Huikeaa draamaa tarjosi aika-ajot. NOT! Mersut keulilla ja ikävä kyllä Red Bullit siinä perässä. Lopulta Vettelkin paineli Kimin edelle viimeisellä vedolla.
Noh, eiköhän me saada ykkösmutkaan vähän häppeninkiä ja Mersut rinta rinnan etenkin, kun Hamiltonin startit olleet aika heikkoja. Vaikka onkin yllätyksetön kärki, niin kai tuosta jotain jännitystä ja taistelua saadaan.

Btw itselläni alkaa olemaan vaikea uskoa, että Hamilton on jo kohta sarjan vanhimpia kuljettajia. Näin se aika vaan rientää.
On enää muun muassa 11 paalupaikan päässä kaikkien aikojen kärkipaikasta(Schumacherin 68).
Kun mietitään vielä. että on "vasta" ajanut reilut 180 kilpailua verrattuna vaikkapa Schumacherin yli kolmeensataan, niin tehokasta on Lewiksenkin jälki. Kertoo siitä, että ihan helvetin kova kuski ja on saanut myös ajaa läpi uransa hyvillä autoilla.
Voittanut jokaisella kaudella vähintään yhden kilpailun.
Muutenkin noissa kaikkien aikojen tilastoissa on melkein kaikissa jo top kolmessa.

F1-ruutu
Tuolta sivustolta tykkään käydä kaikenlaisia tilastoja katselemassa. Löytyy aivan laidasta laitaan ihan perus voitoista lähtien vaikkapa paalupaikkoihin ilman podiumeja, eli aivan kaikki mitä tarvitsee ja ei tarvitse tietää.
 
Viimeksi muokattu:

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Iltasanomat tietää kertoa, että Renault olisi tarjonnut kolmen vuoden sopimusta. Siihen nyt vaan Valtteri kiinni, vaikka se Williams tällä hetkellä tuntuukin varmaan paremmalta vaihtoehdolta.

Samaa olin tulossa kirjoittamaan. Pitkällä tähtäimellä ja jos tosiaan haaveillaan maailmanmestaruuden voitosta niin Renaultille ilman muuta. Sieltä voi jäädä jätkäpari käteen, mutta Williamsilla ei varmastikaan suoraa parempaa kättä ole tarjolla.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Minä vain luulen, että Bottas vieläkin haaveilee siitä Ferrarin paikasta Kimin jälkeen. Siksi neuvottelut nytkin ovat kestäneet. Uskoisin, että Williams ja Rellu tarjoavat pidempiä sopimuksia ja Bottas haluaisi 1 vuoden tai 1+1 vuoden, jotta voi kytätä Kimin paikkaa. Mielestäni vähän riskialtista peliä. Vaikka olisikin ollut Ferrarin suunnitelmissa aiemmin niin suunnitelmat muuttuvat ja nuoria ja nälkäisiä kuskeja riittää. Jos se menee ohi ja Renaultillakin on kuskit useammaksi vuodeksi niin on jumissa lopullisesti Williamsilla. Eikun rahat Relluun kiinni ja toivoa sormet ristissä, että pystyvät taas taikomaan voittaja-auton. Todennäköisemmin se Renaultilta onnistuu kuin Williamsilta.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
On kyllä virhe keltä tahansa kuskilta jäädä kärkkymään jotain tiettyä paikkaa. Sinne vaan missä on paras auto todennäköisesti tarjolla ja sitten ajaa niin hyvin kuin pystyy.

Miljardööri-isänsä tukema Lance Stroll on kaikesta päätellen myös aivan hiton kova kuski, ainakin jälki pienemissä sarjoissa on ollut vakuuttavaa, ja toisaalta olisi hauska nähdä miten Valtteri pärjää häntä vastaan ensi vuonna, mutta toisaalta on selvä, että Strollista tullaan leipomaan Williamsille pitkäaikainen ykköskuski jollain aikavälillä. Ellei sitten floppaa ihan täysin.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Perez kävi sitten tekemässä Autosportin mukaan odotetun jatkon Force Indian kanssa. Eli jälleen kerran yksi Renault'n suunnitelmissa ollut kuski sanoi EI Enstonelle, joten nyt pitäisi Bottaksen iskeä kiinni Rellu-paikkaan, jos se vaan on mahdollista. Mutta ikävä kyllä Autosportin tietojen mukaan Bottas olisi jatkamassa Williamsilla.

Aika-ajot eivät hirveästi dramatiikkaa tarjonneet, toivottavasti kisa olisi toista maata. Itse ainakin olen suht luottavainen, koska tykkään Sepangin radasta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Käsittääkseni tuo Bottaksen mahdollinen jatko Williamsilla ei ole miehen omissa käsissä vaan optio on tallin puolella. Eli jos Williams on päättänyt/päättää että se haluaa pitää Bottaksen niin sitten hän jatkaa siellä.

Perezin jatko julkistettiin sitten jo kolmannen kerran. Jokohan tuo tällä kertaa pitäisi paikkansa vai vieläkö spekulointi jatkuu seuraavassakin kisassa...
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Malesia tarjosi oivan annoksen draamaa näin heti aamupalaksi. Hamilton hallinnut viikonloppua ja sitten ylivoimaisesta johdosta laukeaa kone. Vettel syöksyy ykkösmutkaan ja tuhoaa oman kisansa ja vaikeuttaa Nicon kisaa. Lopulta sitten Red Bullit kaksoisvoittoon.

Valtterilta erittäin hyvä nousu viidenneksi. Sai hyödynnettyä muiden virheet ja taktiikkakin taisi toimia varsin hyvin, vaikka alussa näytti vähän vaikealta.
Kimiltä aika perussuoritus, mitä Ferrarilla nyt pystyy tekemään. Neljäs sija, kun edestä on Hamilton(Vettel) pois. Ei vain riitä vauhti Red Bullien tai Mersujen kanssa pitkässä juoksussa ja silloin, kun pitäisi samoilla kumeilla ja taktiikalla painaa menemään.

Kimi taas MM-sarjassa Vettelin edelle. Seppo on kyllä ollut todella vaisu tällä kaudella ja ihmeellisiä aivopieruja on alkanut tulemaan. Vettelistähän puhuttiin jo Red Bullin aikana ehkä vähän aliarvioidenkin, että "ei osaa ajaa", jos joutuu ajamaan muualla kuin paalulta karkuun.
Näinköhän alkaa Ferrarin haamut painamaan niskassa, kun auto ei ole enää edes toiseksi nopein sarjassa ja paineet kasvaa.
Viime kausi oli vielä sellaista kuherruskuukautta ja pari voittoakin tuli napattua. Silloin jo pystyi toteamaan, että Mersuille ei voi mitään niin otetaan mitä voidaan ja ensi kaudelle sitten tullaan haastamaan MM-taistelusta.
Noh, tuloksena onkin se että mitä pidemmälle kausi on edennyt, niin MM-taistelun sijaan podiumitkin alkavat olemaan jo hyvän päivän tuloksia, joten ihmekös tuo jos alkaa paineet olemaan liikaa ja ilmapiiri negatiivisempi.
Ensi vuonna tulee kymmenen vuotta Ferrarin edellisestä maailmanmestaruudesta. Josta päästäänkin sen voittaneeseen Räikköseen.

Kimi ajaa todella hyvin. Poissa on ne tyhmät virheet ja ajaa tasaisen varmasti ja välillä pystyy haastamaan nopeampiaan. Tasaisen varmasti siinä neljännen ja viidennen sijan tuntumissa maalissa normaalisuorituksella.
2014 auto ei sopinut yhtään käteen ja oli muutenkin hidas. Tulos täysi katastrofi.
2015 auto sopi paremmin käteen ja oli nopeahko. Hyvää suorittamista, mutta muutama tyhmä virhe sekoitti pakkaa.
Tänä vuonna auto on ilmeisesti juuri Kimin haluama, joten yllättävät virheetkin on jääneet minimiin ja luotto autoon on erittäin hyvä.

Martin Brundle - F1 Driving Styles (2006)
Siinä on hyvä video Youtubessa, jossa Martin Brundle kertoo eri kuskien ajotyyleistä. Eipä tuo ihme ole, että esimerkiksi 2014 oli vaikeaa Ferrarille, kerta Kimin ja Alonson ajotyylitkin täysin vastakohtia toisistaan. Tai vaikea kausi erityisesti Kimillekin.
Kymmenen vuotta vanha video, mutta silti ajankohtainen ja vertaillut kuskitkin yhä mukana, Schumia lukuunottamatta.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Ekassa mutkassa ajattelin, että siinä Rosbergin mestaruus meni. Noh se luulo osoittautui vääräksi ja ainahan se on ilo nähdä kun Mersu keskeyttää. Pitää vain toivoa, että viimeiseen kisaan lähdettäisiin tasapisteissä Mersu kuskien kanssa, jotta siellä olisi pitkästä aikaa kunnolla panosta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ekassa mutkassa ajattelin, että siinä Rosbergin mestaruus meni. Noh se luulo osoittautui vääräksi ja ainahan se on ilo nähdä kun Mersu keskeyttää. Pitää vain toivoa, että viimeiseen kisaan lähdettäisiin tasapisteissä Mersu kuskien kanssa, jotta siellä olisi pitkästä aikaa kunnolla panosta.
Tätä itsekin kirosin siinä alussa, että voi paska nyt pääsee Hamilton karkuun MM-sarjassa. Noh, tuloksena olikin sitten tosiaan päinvastainen tilanne ja ainoa toive itselläkin on tämän loppukauden suhteen tuo äärimmäisen tasainen ja kutkuttava pistetilanne viimeiseen kisaan lähtiessä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Joko siitä Vetteln eka mutkan sukelluksesta on tullut päätöksiä? Siellähän tuli kisan aikana maininta että tutkitaan kisan jälkeen. Nyt nähdään kurinpidon linja tai linjattomuus, koska samassa kisassa Rosberg saa 10 sekunnin aikarangaistuksen tilanteesta josta ei loppujen lopuksi edes koitunut mitään merkittävää haittaa Räikköselle noin kokonaisuuden kannalta ja lisäksi se oli selkeä kilpailutilanne. Vettel puolestaan tekee kyllä ihan täyden kamikaze-syöksyn vailla mitään mahdollisuuksia onnistua ja on erittäin lähellä pilata myös Rosbergin kisan täydellisesti. Ihan aiheellinen spekulointi että vei luultavasti jopa Nicon voiton siinä.

Hamiltonilla tosiaan samassa kisassa ihan järkyttävä tuuri ja samalla myös järkyttävä epäonni. Noh, tämä on tätä ja monestihan se Hamilton on myös saanut isoa apua rouva Fortunan puolesta, toki tällä kaudella noita teknisiä ongelmia on ollut poikkeuksellisen paljon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös