Formula 1 – kausi 2016

  • 214 286
  • 1 426

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tällaisessa mallissa on sellainen perusongelma, että vaikka taistelua saataisiin kärkeen, niin siltikin nopeampi menee ohi, koska kuljettajan ajotaidon ja aggressiivisuuden merkitys oman aseman puolustamisessa on pieni.

Niin, valitettavasti vaan myös tallien väliset erot kuuluvat formuloihin. Vaikutat kaverilta, jolle nuo pikkuluokat sopisivat paljon paremmin. Autot ovat tasaisempia, kolareita sattuu joka kisassa ja ajolinjatkin muuttuvat radikaalimmin. Ei näitä kisoja pakko ole katsoa.

Joo, tylsä kisa oli. Tuntuu vaan, että joillekin näiden kisojen hyväksyminen on mahdotonta. Niitä on aina ollut ja niitä tulee aina olemaan. Mikään teennäinen sateen luominen tai tietokoneen arpomien rengasrikkojen lisääminen ei ainakaan minua kiinnostaisi ihan hirveästi.
 

Outsider

Jäsen
Kyllä minä katselenkin lajeja, joissa vaara on läsnä. Rallissakin olosuhteet ovat sellaiset, että kilpailuissa voi hukkua. Nämä riskit vain hyväksytään. Formuloissa ei hyväksytä mitään riskejä. Vai voisitko kuvitella, että radan varteen rakennettaisiin lammikko, johon autot saattaisivat livetä?

WRC Rally Guanajuato México 2015: Crash Ott Tänak - YouTube
Rally Car Crashes In Lake After Losing Control - YouTube

Ralleissa kuolee sekä kuljettajia, karttureita että katsojia, mutta rallit vain jatkuvat. Lajin perimmäistä luonnetta ei hylätä sen vuoksi, että siihen liittyy riskejä.

No mutta kuoleeko siinäkään enää tarpeeksi, kun turvallisuutta on jatkuvasti parannettu? Minkä takia rallissa pitää kaikissa potentiaalisissa "hukkumispaikoissa" olla turhaan sukeltajat valmiina, jos auto joutuu veteen, kun eikö olisi paljon jännittävämpää seurata vierestä pääseekö kuljettavat ominvoimin ulos?

Ei millään pahalla, mutta noi sun jutut on sitä luokkaa, että kokemus urheilusta, kilpa-autoilusta puhumattakaan, taitaa rajoittua pleikkaripeleihin.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Jos jotain positiivista tästä kisasta hakee, ne asiat ovat mestaruuskamppailun tasoittuminen ja Räikkösen järkevä tiimityöskentely. Nyt piste-eroa Mersujen kesken taitaa olla kaksi pistettä. Kimi ajoi järkevästi puolustaen Vettelin sijoitusta ja kun lupa annettiin, hän ajoi kisan nopeimman kierroksen.
 

Byvajet

Jäsen
No mutta kuoleeko siinäkään enää tarpeeksi, kun turvallisuutta on jatkuvasti parannettu?

Eivät vauhtilajit tarvitse jatkuvia kuolemia. Ainoastaan sen verran, että katsojille syntyy voimakkaita tunnekokemuksia, jotka muistuttavat lajin vaaroista. Formuloissa kuolema tai vakava loukkaantuminen kerran pariin kolmeen vuoteen riittäisi, kunhan niiden lisäksi olisi paljon rytinää.

F1 niin kuin moottoriurheilu yleensäkin on kuolemassa. Sitä pitävät yllä enää sukupolvet, jotka ovat sen piiriin kasvaneet. Uusia katsojia lajien on vaikea saada. Ralli on jo aivan kuoleman kielissä ja formulatkin menehtyvät hitaasti tylsyyteensä.

Kun on rytinää ja tapahtumia ja kiilaamista ja epäselvyyksiä, kilpailut saavat korkean arvosanan. Kun on asianmukaista ajamista, tulos on tämä:

Rate the 2016 Italian Grand Prix - Racing Comments - The Autosport Forums
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eivät vauhtilajit tarvitse jatkuvia kuolemia. Ainoastaan sen verran, että katsojille syntyy voimakkaita tunnekokemuksia, jotka muistuttavat lajin vaaroista. Formuloissa kuolema tai vakava loukkaantuminen kerran pariin kolmeen vuoteen riittäisi, kunhan niiden lisäksi olisi paljon rytinää.

No vastahan tässä Bianchi kuoli viime vuonna. Piditkö isotkin pippalot?

Ihan oikeasti, tuollaisten kommenttien takia sietäisi hoitoon.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Eli sinusta on ok että kuskit voivat tehdä radalla mitä tahansa? Ymmärrän Räikkösen kiehumisen Span jälkeen täysin, tuossa oli ainekset ihan helvetin pahaan kolariin. Mutta viihdettähän sekin jollekkin olisi.

Minusta kuskit eivät voi tehdä mitä tahansa. Onko se nyt niin, että Verstappen on kertaalleen saanut huomautuksen ajotavastaan, mutta ei kertaakaan varsinaista rangaistusta? Jos sääntöjen puitteissa ajaminen saa janarit sekoamaan, niin silloin tosiaan ollaan sen äärellä, että tylsyyden maksimointi tuntuu olevan se the juttu näissä formuloissa
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Minusta kuskit eivät voi tehdä mitä tahansa. Onko se nyt niin, että Verstappen on kertaalleen saanut huomautuksen ajotavastaan, mutta ei kertaakaan varsinaista rangaistusta? Jos sääntöjen puitteissa ajaminen saa janarit sekoamaan, niin silloin tosiaan ollaan sen äärellä, että tylsyyden maksimointi tuntuu olevan se the juttu näissä formuloissa

Tässä tullaankin siihen tuomariston epäjohdonmukaisuuteen. Toiset on saanut rangaistuksia samoista tempuista mistä Maxia ei ole rangaistu. Eli kyllä, Maxia ei ole rangaistu mutta se ei tarkoita etteikö häntä olisi pitänyt rangaista.

Ja ymmärrän hyvin tuon sekoamisen. Siinä Räikkösen tilanteessa vauhtia oli 350kmh, joten tuossa tilanteessa olisi voinut käydä aika helvetin pahasti. Myös Maxille. Tuossa ei ollut kyse mistään tylsyyden maksimoinnista, vaan täysin typerästä liikkeestä ja aivan aiheesta noussut metelistä.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tässä tullaankin siihen tuomariston epäjohdonmukaisuuteen. Toiset on saanut rangaistuksia samoista tempuista mistä Maxia ei ole rangaistu. Eli kyllä, Maxia ei ole rangaistu mutta se ei tarkoita etteikö häntä olisi pitänyt rangaista.

Ja ymmärrän hyvin tuon sekoamisen. Siinä Räikkösen tilanteessa vauhtia oli 350kmh, joten tuossa tilanteessa olisi voinut käydä aika helvetin pahasti. Myös Maxille. Tuossa ei ollut kyse mistään tylsyyden maksimoinnista, vaan täysin typerästä liikkeestä ja aivan aiheesta noussut metelistä.

Tästäkin on vähän monenlaista näkemystä. Muun muassa maineikas mestarikuljettaja Fernando Alonso sanoi, ettei Verstappen tehnyt Belgian GP:ssä mitään väärää: Myös Fernando Alonso puolustaa Verstappenia: ”Max ei tehnyt mitään väärää” « SuomiF1
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Tästäkin on vähän monenlaista näkemystä. Muun muassa maineikas mestarikuljettaja Fernando Alonso sanoi, ettei Verstappen tehnyt Belgian GP:ssä mitään väärää: Myös Fernando Alonso puolustaa Verstappenia: ”Max ei tehnyt mitään väärää” « SuomiF1

Näinhän se tahtoo aina olla. Vaan veikkaan että jos Alonso olisi ollut Kimin paikalla, olisi eri ääni kellossa. Ja yhtä lailla on mielipiteitä missä ollaan Kimin kanssa samoilla linjoilla.

Ja minusta erikoisinta oli Maxin puheet kostosta. Rapatessa joskus roiskuu, mutta on hölmöä kisan jälkeen puhua kuinka tahallaan ajatti Ferrareita ulos radalta.

Olikos se nyt Unkarissa jossa Max vaihtoi linjaa kaksi kertaa, Kimiltä etusiipi paskaksi eikä mies saanut rangaistusta? Eli ei ne päätökset ihan linjassa mene. Eihän Perezin tarvinnut päästää Maxia edelle vaikka tilanne oli aivan identtinen Kimin kanssa.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Näinhän se tahtoo aina olla. Vaan veikkaan että jos Alonso olisi ollut Kimin paikalla, olisi eri ääni kellossa. Ja yhtä lailla on mielipiteitä missä ollaan Kimin kanssa samoilla linjoilla.

Niin joo. Kummaltakohan tulee objektiivisempi näkemys asiaan, tilanteessa Verstappenin kanssa taistelleelta vai ulkopuoliselta? Lähtöokohtaisesti kai jälkimmäiseltä.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Niin joo. Kummaltakohan tulee objektiivisempi näkemys asiaan, tilanteessa Verstappenin kanssa taistelleelta vai ulkopuoliselta? Lähtöokohtaisesti kai jälkimmäiseltä.

Toki. Mutta yhtälailla ne ulkopuolisten kommentit jotka ovat Kimin linjoilla on objektiivisia. Ja joutuihan Max nyt puhutteluun, eli ei se nyt ison herran mielestä ihan nappiin mennyt.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Eivät vauhtilajit tarvitse jatkuvia kuolemia. Ainoastaan sen verran, että katsojille syntyy voimakkaita tunnekokemuksia, jotka muistuttavat lajin vaaroista. Formuloissa kuolema tai vakava loukkaantuminen kerran pariin kolmeen vuoteen riittäisi, kunhan niiden lisäksi olisi paljon rytinää.

F1 niin kuin moottoriurheilu yleensäkin on kuolemassa. Sitä pitävät yllä enää sukupolvet, jotka ovat sen piiriin kasvaneet. Uusia katsojia lajien on vaikea saada. Ralli on jo aivan kuoleman kielissä ja formulatkin menehtyvät hitaasti tylsyyteensä.

Kun on rytinää ja tapahtumia ja kiilaamista ja epäselvyyksiä, kilpailut saavat korkean arvosanan. Kun on asianmukaista ajamista, tulos on tämä:

Rate the 2016 Italian Grand Prix - Racing Comments - The Autosport Forums

No ehkä sun kannattaisi ruveta katsomaan kenttäratsastusta, kun kerta kuolemia ja halvaantumisia haluat nähdä. Kuten yllä joku mainitsikin niin omat kokemuksesi kilpa-autoilusta eivät varmaan kovinkaan kummoista ole. Monza nyt muutenkin on ohitusten kannalta varmaan helpoin rata eli jos pääset kaverin perseeseen kiinni niin helposti pääset suoralla ohi eikä ole edes mitään järkeä ruveta blokkailemaan.

Edit. Itse kisahan oli suhteellisen tylsä verrattuna vaikkapa viime sunnuntain Spahan. Ferrarit ottivat maksimipisteet ja Kimin moottorin lämpenemisen takia ei varmaan edes haluttu Ferrarien kisaavan keskenään. Bottaskaan ei pahemmin Ricciardolle mitään voinut, kun supersofteilla tultiin heittämällä ohi.
 
Viimeksi muokattu:

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Vaikka kisa oli tylsä, niin kyllä minä sain ainakin nautintoni Ricciardon ja Bottaksen taisteluista pitkin kisaa. Vaikka tällä kertaa kukaan ei siinä kilvan ajossa kuollutkaan, eikä edes kolaroinut.

Tässähän on nyt kyse siitä mitä halutaan nähdä urheilutapahtumassa. Minulle reilut kaksinkamppailut ovat se mitä itse katselen mielelläni. Joku sitten saa nautintonsa siitä, että joku kuolee urheilusuoritusta tehtäessä. Hupinsa kullakin, mutta olisi ehkä tarpeen vaihtaa seurattavaa lajia, jos nämä kuolemat saavat korahtelemaan housuihin.
 

Byvajet

Jäsen
Kuten yllä joku mainitsikin niin omat kokemuksesi kilpa-autoilusta eivät varmaan kovinkaan kummoista ole.

Miksi sen pitäisikään olla? Jos minä katsojana tahdon kehittää lajia suuntaan, jossa vaara korostuu ja ryske lisääntyy, eikä kuljettajia pakoteta ajamaan, niin mikä on ongelma? Vaikka kuolemat lisääntyisivät, niin silti halukkaita kuskeja olisi jonoksi asti.

Oletteko koskaan pohtineet F1-kuvion perversiyttä laajemmin? Kun sirkus menee esimerkiksi Brasiliaan, sinne rahdataan valtavilla rahasummilla kuljettajien mukavuutta ja turvallisuutta lisäävää kalustoa. Kilpailussa on omat lääkärit, päivystävät helikopterit ja jopa leikkaussali.

Samaan aikaan kilpailualueen ulkopuolella elää ihmisiä äärimmäisessä kurjuudessa ja köyhyydessä. Näitä ihmisiä kuolee massoittain perusterveydenhoidon puutteeseen, ihan vain halpojen lääkkeiden puutteeseen. Sillä summalla, joka käytetään Brasilian F1-kilpailun turvallisuusjärjestelyihin, pystyttäisiin pelastamaan merkittävä määrä ihmishenkiä kilpailualueen ulkopuolella.

Mutta ei pelasteta, koska F1-kuljettajien hengen arvo on suurempi kuin kilpailualueen ulkopuolella elävien ihmisten arvo.

Kun tästä näkökulmasta punnitsee turvallisuusrunkkauksen perustaa, niin väistämättä tulee tulokseen, ettei siinä todellakaan ole kysymys siitä, että yritettäisiin säästää ihmishenkiä. Sen perustana on loihtia kuljettajien ympärille jumalallinen sädekehä, jota fanit voivat palvoa. Minä tahtoisin tästä sädekehästä eroon. Jos ei halua ajaa, pakko ei ole. Mutta jos haluaa ja nauttii miljoonapalkkaa, niin katsojien mielenvirkistykseksi pitäisi olla valmis myös ottamaan riskejä.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Valtterille vahva viikonloppu, Piti Hamiltonia takanaan pitkään. Ehkä olisi ollut fiksumpaa päästää ohi ja ottaa imuapu kisan alussa. Kenties olisi saanut pidettyä Ricciardon takanaan.
Red Bull on kyllä vahva jarruissa. Aika kaukaa Ricciardo lähti syöksyyn mutta siisti ja komea ohitus aussilta.

Nicolle toinen sunnuntaiajelu putkeen, kun Hamilton ryssi startin.

Podiumilla oli Mersukuskeilla taas perseennuolentakilpailu ja senkin vei Nico nimiinsä.

Mitä tylsyyteen tulee nii nolihan toi taas aika ajelua, mutta jokin magneetti pitää naulittuna tv:n eteen joka ainoassa kisassa. Oli tylsää tai ei. Edes vessassa viitsi käydä, kun silmänräpäyksessä voi tapahtua mitä vain.
 
Viimeksi muokattu:

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Miksi sen pitäisikään olla? Jos minä katsojana tahdon kehittää lajia suuntaan, jossa vaara korostuu ja ryske lisääntyy, eikä kuljettajia pakoteta ajamaan, niin mikä on ongelma? Vaikka kuolemat lisääntyisivät, niin silti halukkaita kuskeja olisi jonoksi asti.

Mutta kun sinun kantasi ei ole kaikkien katsojien kanta.

Loppu peleissä tämäkin asia kiteytyy samaan asiaan mistä minä sanoin aiemmin, ongelmana on Mersujen ylivoima. Kisat tuntuvat tylsiltä koska voitosta ei käydä varsinaista taistelua. Tai Mersut käyvät keskenään, mutta sekin kyllästyttää pitkässä juoksussa. Mersut vetävät sekunnin muita nopeammin ja muut roikkuvat perässä.

Jos vaikkapa Ferrari ja Red Bull kykenisivät haastamaan Mersun joka radalla voitosta, nähtäisiin jatkuvasti tiukkoja vääntöjä ja sitä kautta myös kolareita sekä muuta toimintaa. Fanit olisivat innoissaan kuinka radalla tapahtuu jne. Nyt me joudutaan seuraamaan tätä yhden tallin dominointia, ja se puuduttaa toisinaan. Tänäänkin vitutti kun tiesi, ettei Ferrarilla ole mitään mahdollisuutta ajaa voitosta.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tällä hetkellä ongelmana on yhden tallin täydellinen dominointi. Ei tässä ole mitään järkeä että Mersu ajaa seoksesta riippumatta 1-2 sekuntia lujempaa kuin muut. Aino mahdollisuus mielenkiintoiseen kisaan on siinä, että mersut kolaroivat keskenään. Muuten tämä on tätä jonossa ajelua.

Eikös tämä sama "ongelma" ole ollut jo ns. useamman vuoden aijan lajissa. Nyt sen tekee Mersu, aiemmin Red Bull ja taannoin Ferrari ? Joskus se Mersunkin ylivoima mahdollisesti loppuu ?
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kyllä minä katselenkin lajeja, joissa vaara on läsnä. Rallissakin olosuhteet ovat sellaiset, että kilpailuissa voi hukkua. Nämä riskit vain hyväksytään. Formuloissa ei hyväksytä mitään riskejä. Vai voisitko kuvitella, että radan varteen rakennettaisiin lammikko, johon autot saattaisivat livetä?

WRC Rally Guanajuato México 2015: Crash Ott Tänak - YouTube
Rally Car Crashes In Lake After Losing Control - YouTube

Ralleissa kuolee sekä kuljettajia, karttureita että katsojia, mutta rallit vain jatkuvat. Lajin perimmäistä luonnetta ei hylätä sen vuoksi, että siihen liittyy riskejä.

Vähän fiftysixty verrata Rallia ja Formulaa keskenään mun mielestä ? Formuloissa on aikanaan tullut ruumiita kuin sieniä sateella ja ne ajat ovat jo onneksi takana päin. Parhaimpina tai no siis pahimpina vuosina raatoja taisi tulla muutamia / vuosi. Autot olivat paljon turvattomampia ja radat myös. Tosin nyt on suuntaus radoissa se, että siellä on ihan älyttömät turva-alueasfaltit, toisaalta hyvä mutta toisaalta ei ?. Ilman turvallisuuden parantumista olisi Formuloissa nähty useampia kuolemaan johtaneita onnettomuuksia ?
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Eikös tämä sama "ongelma" ole ollut jo ns. useamman vuoden aijan lajissa. Nyt sen tekee Mersu, aiemmin Red Bull ja taannoin Ferrari ? Joskus se Mersunkin ylivoima mahdollisesti loppuu ?

Juu, näinhän se on vähän ollut. Joskin Red Bullien aikana muistelen muiden kuitenkin pystyneen napsimaan voittoja sieltä täältä. Ainakin Alonso Ferrarilla oli mestaruustaistossa mukana ihan loppuun asti. Nyt vaaditaan täydellinen katastrofi molemmilta mersuilta jotta joku muu voisi voittaa.

Vähän fiftysixty verrata Rallia ja Formulaa keskenään mun mielestä ? Formuloissa on aikanaan tullut ruumiita kuin sieniä sateella ja ne ajat ovat jo onneksi takana päin. Parhaimpina tai no siis pahimpina vuosina raatoja taisi tulla muutamia / vuosi. Autot olivat paljon turvattomampia ja radat myös. Tosin nyt on suuntaus radoissa se, että siellä on ihan älyttömät turva-alueasfaltit, toisaalta hyvä mutta toisaalta ei ?. Ilman turvallisuuden parantumista olisi Formuloissa nähty useampia kuolemaan johtaneita onnettomuuksia ?

Nuo asfaltoidut turva-alueet on kyllä saatanasta. Ennen virheet maksoivat kunnolla, kun jumitit hiekassa, tai pahimmassa tapauksessa jäit kokonaan sinne. Nyt vedetään mutkat leveäksi eikä siinä välttämättä häviä edes mitään.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Nuo asfaltoidut turva-alueet on kyllä saatanasta. Ennen virheet maksoivat kunnolla, kun jumitit hiekassa, tai pahimmassa tapauksessa jäit kokonaan sinne. Nyt vedetään mutkat leveäksi eikä siinä välttämättä häviä edes mitään.

Juurikin näin. Voit vetää ihan limitin ylärjoilla periaatteessa ilman huolen häivää. Jos menee leveäksi niin voit palata samalla vauhdilla takaisin radalle ja et välttämättä menetä mitään kuten sanoit. Onko se sitten kilvan ajoa kun virheen tekeminen ei vaikuta ?
Hiekka- ja nurmikkoturva-alueet takaisin niin saataisiin vähän säpinää ? Ei välttämättä auto jää kiinni, mutta kyllä se vähän vituttaisi körötellä varikolle vaihtamaan renkaat ja korjauttamaan vaikka vahingoittunutta etusiivekettä ?

Itse ottaisin kyllä noi välitankkaukset takaisin josta täälläkin on keskusteltu lukuisia kertoja ? Taktiikat muuttuisivat kun kisassa ajettaisiin eri polttoaine määrillä, nähtäisiin varmasti enemmän ohituksia jne. Muutamia vuosiahan sitten kun vielä tankkailtiin taisi mennä niin, että ne jotka olivat Top 10 aika-ajoissa lähtivät niillä bensoilla kisaan jotka aika-ajon loputtua oli tankissa ? Ja Top 10 ulkona olevat saivat vaikka tankata auton täyteen ? Ihan loistava juttu mun mielestä. Sieltä saatettiin nousta kaukaakin korkealle kun sun ei välttämättä tarvinnut käydä kun kerran tankilla ja renkaan vaihdossa. Tai jos lähdit kisaan kevyellä autolla saatoit repiä eroa muihin paljonkin ?
Mutta onhan se joo ihan fine et nykyään ajetaan jonossa samoilla bensamäärillä kun köyhän talon porsaat ja kikkaillaan et aine ei lopu kesken. V*ttu
Tallien pyörittämillä kustannuksilla vuositasolla on turha "itkeä" et se on kallista jos tankkaukset tulee takaisin ? Turvallisuudellakaan ei kannata estellä tankkauksia ? Kuinka monta kertaa suhteessa tankkauskertoihin esim. viimeisen 5 v aikana kun tankkaukset oli mukana auto syttyi palamaan ? Ei tainnut montaa kertaa olla ?? Voisihan siihen tankkauksen lopussa suihkuttaa jonkin vaahdon tjsp:n joka estäisi liekit samalla tavalla kun Jenkkilässä taidettiin tehdä ( tosin ei ollut mikään vaahto ) ja siellähän liekkejä ei tainnut edes "nähdä" ? Vaahdosta voisi varmasti tehdä "saman tyylistä" kun on potkupallossa käytettävä vaahto joka haihtuu itsestään ??
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
J
Itse ottaisin kyllä noi välitankkaukset takaisin josta täälläkin on keskusteltu lukuisia kertoja ? Taktiikat muuttuisivat kun kisassa ajettaisiin eri polttoaine määrillä, nähtäisiin varmasti enemmän ohituksia jne. Muutamia vuosiahan sitten kun vielä tankkailtiin taisi mennä niin, että ne jotka olivat Top 10 aika-ajoissa lähtivät niillä bensoilla kisaan jotka aika-ajon loputtua oli tankissa ? Ja Top 10 ulkona olevat saivat vaikka tankata auton täyteen ? Ihan loistava juttu mun mielestä. Sieltä saatettiin nousta kaukaakin korkealle kun sun ei välttämättä tarvinnut käydä kun kerran tankilla ja renkaan vaihdossa. Tai jos lähdit kisaan kevyellä autolla saatoit repiä eroa muihin paljonkin

Tuossa kisabensat tankissa säänössä vain oli se huono puoli että viikonlopun nopein kuski ei välttämättä lähtenyt paalulta ja kilpa-autoilusta mielestäni tässä on enemmän kyse. Jo nyt on vähän ihme kikkailua renkaiden kanssa ja joutuu kuskit säästelemään välillä renkaita eikä voi ajaa aika-ajoja välttämättä limiitillä. Ylipäätänsä nuo taloudellisuusajot vähän joka asiassa ettei autosta voi ottaa koko kisaviikonlopun täysiä irti syö uskottavuutta lajilta ja ei voitane enää puhua edes kuninkuuslajista. Toisaalta tuommoinen kisabensat tankissa sääntö sopisi hyvin siihen että keinotekoisesti yritettäisiin lisää sotkea pakkaa ja keksiä lisää ihme sääntöjä. Loppupeleissä mielestäni tässä on enemmän kyse kilpa-autoilussa jossa otetaan autosta ja kuskista kaikki irti, nopein on voittaja. ei tarvita liikaa hirveitä kikkailuja että saadaan eri voittaja ja turbonapeilla ja siivillä päästään siirtymään toisesta ohi. Itse kilpa-autoilu pitäisi tuoda esille eikä tehdä tästä mitään showta, jos sitä haluaa voi mennä katsomaan vaikka romurallia tai jotain toista moottoriurheilulajia. Välitankkaukset kuuluisi kyllä lajiin ja lisäksi renkaista pitäisi olla vieläkin enemmän eri vaihtoehtoja talleille käytettävissä. Toki jos pakkaa halutaan sekoittaa niin ehkä sitten pitäisi vain pehmeempiä renkaita olla autoissa ja nykyiset säänöt niin näkisi enemmän renkaiden hajoamisia ja yllätyksiä lopussa ja eri radoilla vaihtelee voimasuhteet.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä kyllä muistan tuon välitankkaus-aikakauden lähinnä sellaisena että ohituksia radalla ei juuri nähty vaan ne tapahtuivat aina varikolla. Että välttämättä en sitä kyllä ikävöi takaisin. Ja minun mielestäni yleensäkin ohituksia ei välttämättä tarvitse helpottaa yhtään eikä niitä tarvitse olla kisassa valtavaa määrää, mutta minä haluaisin nähdä enemmän sellaista mies miestä vastaan taistelua ihan lähituntumalla. Tämän eteenhän on yritetty tehdä töitä viime vuosina muuttamalla aerodynamiikkaa, mutta vieläkään ei olla päästy sellaiseen tilanteeseen että autoilla pystyisi ajamaan ihan lähekkäin ilman että takana tuleva kärsii valtavasti pyörteisestä ilmasta. Tämän kun saisi toteutettua niin nuo keinotekoiset DRS:t saisi heittää helvettiin ja kisoihin tulisi kunnon vääntöä. Välttämättä ohitukset ei lisäytyisi mutta minun mielestäni ei olisi tarvettakaan kun olisi vaan kunnon taistelua, sekin kun aina on kaksipiippuinen juttu että jos ohitukset on liian helppoja niin ne menettävät vähän hohtoaan ja merkitystään (kuten esim. MotoGP:ssä tai Amerikan ovaalisarjoissa). MInusta sellaiset tilanteet joissa ajetaan monen mutkan ajan rinnakkain paikkoja vaihdellen (kuten esim. Hockenheimin ja Austinin kisoissa on monta kertaa nähty) ovat moottoriurheilun suola, eivät itsessään ne ohitukset.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Isossa kuvassa tylsintä on että Red Bullin aikakausi vaihtui Mersun vastaavaan ja siten on kohta menty 10 vuotta että mestaruuksia on jaettu vain pariin eri suuntaan. Samoin pääosin kisavoittoja.
Tosin oliko se kausi 2012 kun voittajia oli useitakin heti kauden alusta ja läpi kaudenkin 7 eri voittajaa sekä kahden eri tallin kuljettajien kesken tiukka mittelö vikaan kisaan saakka. Toivottavasti ensi vuosi heittäisi kelkkaa toiseen suuntaan, ainakin Mersun ylivoima harmaine kuskeineen alkaa puuduttaa.

Kyllä tuolla vielä edelleenkin kilpaa ajetaan, mutta vain muista sijoista ja liekö sitten tv-sopimuksien syytä että kärkitallit saa tv-aikaa vaikka ajaisivat 50 kierrosta tylsästi peräkkäin. Eilisessäkin kisassa pari hassua kertaa näytettiin niitä tiukkoja keskikastin kamppailuja kisan puoliväliltä missä oltiin nelistään ekassa shikaanissa jne. Jos tätä ei saada enempää eetteriin niin sitten muutos tulee kisan viihdyttävyyteen kilvanajomielessä vasta kun kärkitallit ovat taas yhtä nopeita ja mielellään enemmän kuin kaksi tallia.

_
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Huhut eivät rajoitu pelkästään kuljettajiin, sillä myös Charlie Whitingista on omat huhunsa. Hänen nimittäin on veikattu siirtyvän jonkun tallin palvelukseen. Elämme siis mielenkiintoisia aikoja tässäkin suhteessa.

Whiting on Bernien mies, vanha Brabhamin mekaanikko. Jos Ecclestone lähtee niin siellä voi alkaa muillakin vanhan kaartin ukoilla jakkara heilua.

En nyt kuollaksenikaan muista tarkkoja lukuja, mutta oliko niin että muutaman vuoden sisään yhdessä kisassa ohitettiin enemmän kuin jonain vuonna koko kautena. Pitää myöhemmin yrittää kaivaa tuo linkki esiin.

Ehkä tässäkin aika kultaa muistot.

Ainakin Turkissa oli joku vuosi sitten eniten ohituksia ollut kilpailu. Yli 100 kun ennen Pirelliä ja DRS:ää niitä taisi noin 10 per kisa. Se on sitten eri asia, että tekeekö valtava määrä ohituksia kisasta yhtään mielenkiintoisemman.

Noin muuten, niin jos autot laitetaan aika-ajossa nopeusjärjestykseen, niin eiköhän jonoajelu kisassa ole ikään kuin se todennäköisin lopputulema. Pirellin rengashärdelli on tuonut tähän aika paljon vaihtelua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös