Formula 1 – kausi 2016

  • 212 481
  • 1 426

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Hyvä vaan kun oikomisesta ja leveäksi ajamisesta kärsii jotenkin, kyllä sitä niin paljon näkee että pahaa tekee, hurjimmillaan kaikki neljä rengasta mutkan ulostulossa radalta ulkona ja kaasu pohjassa. Oppivat ajamaan valkoisten viivojen välissä kun rata rankaisee, tuomaristohan siihen ei kykene.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ferrarit ajoivat siis 2. aika-ajo-osion supersoftilla eli aloittavat kisan niillä. Tämä oli Salon ja Saaren mielestä tärkeää. Onko Ferrarin idea päästä ultrasoftien ensimmäisten varikkopysähdysten aikana niin pitkälle karkuun, että se voi riittää loppuun asti?

Hyvin hankala sanoa, millainen ajatusmalli Ferrarilla on. Epäilisin Ferrarin yrittävän yhtä stoppia vähemmän kuin esimerkiksi Mercedes. Kimillä huomenna hyvä paikka jos onnistuu pysymään lähdössä parhaana supersoftin kaverina. Siitä kun ultrasofteilla ajavat kurvaavat varikolle, niin tyhjää rataa ja tasaisia kierroksia on mahdollista ajaa ilman häiriötekijöitä.

Itselleni ei ole ollenkaan auennut, kuinka pitkälle noilla ultrasofteilla voi edes ajaa. Onko kyse esimerkiksi 5-10 vai ~15 kierroksesta? Sitten kun lähtevät kuoriutumaan, niin kuoriutuvat ilmeisesti aika rajusti.

Hyvä vaan kun oikomisesta ja leveäksi ajamisesta kärsii jotenkin, kyllä sitä niin paljon näkee että pahaa tekee, hurjimmillaan kaikki neljä rengasta mutkan ulostulossa radalta ulkona ja kaasu pohjassa. Oppivat ajamaan valkoisten viivojen välissä kun rata rankaisee, tuomaristohan siihen ei kykene.

Nimenomaan näin. Ihan saatanan typerää itkemistä noista kanttikivistä, kun ne on varsin helppo välttää. Ei siellä kukaan ajaisi noin pitkäksi, jos olisi betoniseinä vastassa. Kuskin vastuu pitäisi tässä(kin) asiassa olla merkittävä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toivotaan että Kimi saisi nyt hyvän lähdön, vähintään Buttonista pitäisi päästä ohi heti ettei jää yhtään kierosta ja saisi siten myös vähän turvaa taaksepäin kun Button saattaisi muutaman kieroksen pitää vetteliä ja Rosbergia takanaan. Toki jos sataa niin saapa nähdä mikä on sitten Kimin vauhti, mutta hyvällä startilla vähintään kakkospaikka on mahdollinen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hyvä vaan kun oikomisesta ja leveäksi ajamisesta kärsii jotenkin, kyllä sitä niin paljon näkee että pahaa tekee, hurjimmillaan kaikki neljä rengasta mutkan ulostulossa radalta ulkona ja kaasu pohjassa. Oppivat ajamaan valkoisten viivojen välissä kun rata rankaisee, tuomaristohan siihen ei kykene.

Juuri näin! Vaan eiköhän tässäkin taas FIA pasko housuunsa kun Mersu jo alkoi nassuttamaan miten noita kanttareita pitäisi täyttää betonilla tms. että ei joutuisi autot niin kovalle rasitukselle. Jos ei vehkeet kestä kanttarin yli ajamista niin sitten ei saatana ajeta sen kanttarin yli! Niin yksinkertaista se on. Jos halutaan ottaa riski niin sitten pitää kestää sen riskin seuraukset että on ripustukset poikki ja auto seinässä. Juuri tällaisia radat pitääkin olla että liiallisesta riskinotosta rangaistaan sillä että saattaa mennä vehkeet paskaksi, tällaisia kanttareita pitäisi tuoda muillekin radoille missä kanttarit on nykyisin lähinnä jotain rataan maalattuja viivoja.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Juuri näin! Vaan eiköhän tässäkin taas FIA pasko housuunsa kun Mersu jo alkoi nassuttamaan miten noita kanttareita pitäisi täyttää betonilla tms. että ei joutuisi autot niin kovalle rasitukselle. Jos ei vehkeet kestä kanttarin yli ajamista niin sitten ei saatana ajeta sen kanttarin yli! Niin yksinkertaista se on. Jos halutaan ottaa riski niin sitten pitää kestää sen riskin seuraukset että on ripustukset poikki ja auto seinässä. Juuri tällaisia radat pitääkin olla että liiallisesta riskinotosta rangaistaan sillä että saattaa mennä vehkeet paskaksi, tällaisia kanttareita pitäisi tuoda muillekin radoille missä kanttarit on nykyisin lähinnä jotain rataan maalattuja viivoja.
Eiköhän ne ole kisaan mennessä valettu täyteen ja keltaiset lisukkeet poistettu, kanttarit hiottu peiliksi ettei vaan mikään osa ota itseensä, erityisesti nuorempien kuljettajien herkkä pylly.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toivotaan että Kimi saisi nyt hyvän lähdön, vähintään Buttonista pitäisi päästä ohi heti ettei jää yhtään kierosta ja saisi siten myös vähän turvaa taaksepäin kun Button saattaisi muutaman kieroksen pitää vetteliä ja Rosbergia takanaan. Toki jos sataa niin saapa nähdä mikä on sitten Kimin vauhti, mutta hyvällä startilla vähintään kakkospaikka on mahdollinen.

Kimi-osiosta samaa mieltä, mutta sitä hitusen epäilen, että kuivalla McLaren pitää Itävallassa Mersua takana enempää kuin yhden kierroksen. Radalla on peräkkäin kolme pidempää suoraa, joista kahdella DRS, joten aika heittämällä menee Nico Buttonista oletukseni mukaan ohi, jos kisan alussa peräkkäin päätyvät.

Lähdöllä ei periaatteessa ole niin iso merkitys Itävallassa hyvistä ohituspaikoista johtuen, mutta silti tuntuu sen merkityksen korostuvan tänään. Hülkenberg voi räväyttää kärkeen, Button voi pysyä TOP3:ssa ja Kimi voi olla ihan missä vaan väliltä 2-7. Mersullakaan ei ihan rakettilähtöjä aina nähdä, joten Nicolla voi olla Bottaksen, Verstappenin ja Vettelin kanssa tiukkaakin. Huonon lähdön saavia tukemassa on kuitenkin jokseenkin lyhyt pääsuora, jota toki seuraa siitä piiiiikkusen pidempi suora.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kimi-osiosta samaa mieltä, mutta sitä hitusen epäilen, että kuivalla McLaren pitää Itävallassa Mersua takana enempää kuin yhden kierroksen. Radalla on peräkkäin kolme pidempää suoraa, joista kahdella DRS, joten aika heittämällä menee Nico Buttonista oletukseni mukaan ohi, jos kisan alussa peräkkäin päätyvät.

Lähdöllä ei periaatteessa ole niin iso merkitys Itävallassa hyvistä ohituspaikoista johtuen, mutta silti tuntuu sen merkityksen korostuvan tänään. Hülkenberg voi räväyttää kärkeen, Button voi pysyä TOP3:ssa ja Kimi voi olla ihan missä vaan väliltä 2-7. Mersullakaan ei ihan rakettilähtöjä aina nähdä, joten Nicolla voi olla Bottaksen, Verstappenin ja Vettelin kanssa tiukkaakin. Huonon lähdön saavia tukemassa on kuitenkin jokseenkin lyhyt pääsuora, jota toki seuraa siitä piiiiikkusen pidempi suora.

Toki näinkin, mutta jonkinlainen button juna siinä voi silti tänään syntyä ja hyvä päästä heti ohi siitä, kieros tai parikin jos letkalla kestää päästä ohi niin se antaisi kimille hengitysraon taaksepäin ja mahdollisuuden pärjätä, mutta vähän näyttää ilmeisesti siltä että sadetta tai ainakin kosteaa olisi joten siinä taisi mennä ferrarin ja Kimin etu renkaista. Ei se DRS siipikään heti aukea joten ei se ohittaminen sitä ennen helppoa ole, se voi luoda sen että useamman sekunninkin kaikki Buttonin edessä olevat pääsee karkuun jos on kuivaa, toki jos keli on kostea niin tuossahan voi Button jopa olla voittaja suosikkeja.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Toki näinkin, mutta jonkinlainen button juna siinä voi silti tänään syntyä ja hyvä päästä heti ohi siitä, kieros tai parikin jos letkalla kestää päästä ohi niin se antaisi kimille hengitysraon taaksepäin ja mahdollisuuden pärjätä,

McLaren on normiolosuhteissa niin paljon kärkiautoja hitaampi että ei pitäisi olla isoja vaikeuksia ohittaa Buttonia. Hülkenberg voikin olla jo vähän vaikeampi tapaus jos jää siihen Hamiltonin taakse pidättelemään porukkaa. FI:n auton pitäisi olla kyllä kärkiautoja selvästi hitaampi mutta sen verran nopea kuitenkin että ohittaminen ei ihan helppoa välttämättä ole jos Hülkenberg osaa vaan peitellä oikealla tavalla oikeissa paikoissa. Sateella ja kostealla on sitten ihan toinen juttu ja vaikea on edes arvailla mitä sitten tulee tapahtumaan. Button ja Hülkenberg on aina hyviä märällä ja vaihtuvissa olosuhteissa mutta Hamilton menee myös lujaa sateella. Ja sade auttaa kyllä myös Red Bulleja kun taas Rosberg, Kimi ja Williamsit lienevät tuttuun tapaan vaikeuksissa.

Melkein kyllä toivoisin tällä kertaa kuivan kelin kisaa koska asetelmat on nyt aika jännittävät ja mielenkiintoiset jo ilman sadettakin johtuen noista erilaisista renkaista ja vähän poikkeuksellisesta lähtöjärjestyksestä.

Ai niin, ja kerrankin FIA päätti olla kuuntelematta tallien ja kuljettajien valituksia ja noita A1 Ringin kanttareita ei tulla muuttamaan kisaan. Joten jännä on nähdä vetääkö kuljettajat yhtä ahnaasti kanttareiden yli kuin vielä aika-ajossa ja miten paljon sen seurauksena noita jousituksia paukkuu.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Ai niin, ja kerrankin FIA päätti olla kuuntelematta tallien ja kuljettajien valituksia ja noita A1 Ringin kanttareita ei tulla muuttamaan kisaan. Joten jännä on nähdä vetääkö kuljettajat yhtä ahnaasti kanttareiden yli kuin vielä aika-ajossa ja miten paljon sen seurauksena noita jousituksia paukkuu.
Linkissä oivallinen kuva miten leveät kanttarit on ja missä nuo "banaanit" sijaitsee, jos niihin osut edes ulkokaarteen renkailla, niin olet aika helvetin kaukana radalta.
Kuva: Nämä puhututtavat Itävallassa – rataan ei silti muutoksia « SuomiF1
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Noiden kanttarellien lisäksi pakko antaa kiitosta Red Bull Ringin pojille radan hiekka-alueista. Paljon mielummin katselee, kun autojen matka jopa loppuu hiekalle ulosajon/pikku pökkäsyn takia (näihän kävi tänään GP2-kisassa) sen sijaan että ne vain palaisivat asfalttiturva-alueen kautta radalle.

Hyvä rata kaiken kaikkiaan tuo RRR.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Näyttäisi ainakin vähän märkää olevan, joten toivottavasti rata kuivuisi sen verran että Kimillä säilyy tuo rengasetu.
 

HockeyForLife

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wild
Todella mielenkiintoinen kisa luvassa. Itsellä jäänyt formulat todella vähälle seuraamiselle, kun ei tuota MTV:n pakettia viitsi tilata ollenkaan. Kysynkin rohkeasti täällä hyvää striimiä päivän osakilpailuun.

Ja nyt olisi Kimillä se paikka tehdä kovaa tulosta!!
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vähän draamaa loppuun, näyttää siltä että Nico hölmöilee ihan itse tuon mestaruutensa Hamiltonille, tuleekohan vielä aikasakkoa/hylkäys nicolle, jolloin pistetilanne menisi melkein tasapisteisiin. Harmi ettei Ferrari vauhti aivan kovimpaa ole, muuten tuossa olisi mestaruustaisteluunkin hieman asiaa jos tuo kamppailu ja hölmöily jatkuu kärjessä.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Nicolla oli Mersun mukaan jarruongelma ja kuulemma sen takia ei pysähtynyt kunnolla, mutta eivät saaneet kertoa siitä radiolla. Nico myös tuomariston tutkinnassa kolarin aiheuttamisesta ja ajamisesta liian hajonneella autolla.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Olipahan lopetus varsin seesteiselle kilpailulle. Ei niin hyvältä näyttänyt Kimin kannalta ensimmäisten stoppien jälkeen, mutta hyväksihän se kääntyi lopussa. Perkeleen Perez ja Force Indian jarrut, kun pilasivat Kimin kakkossijan. Oli nimittäin aivan Verstappenin kontissa kiinni siinä takasuoralla ja ruutukin näytti eroksi muistaakseni pari kymmenystä, mutta kun keltaisten alla ei voi ohittaa niin se oli sitten siinä.
Nico sitten päätti maksaa isoa hintaa, kun pää ei kestänyt sitä että Hamilton olisi tullut ajamalla ohi. Isoja juttuja, kun ajetaan mestaruudesta sillä seitsemän pisteen menetys kääntyi sitten lopulta 13 pisteen menetykseksi ja vielä on mahdollista, että tulee lisää sanktioita tuloksiin tai sitten seuraavan kisan vaikkapa lähtöruutuun.

Viikon päästä jo jatketaan! Kyllä kelpaa.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Harvoin näkee noin totaalista kasetin leviämistä kuin Nicolla tänään. Tuo viimeisen kierroksen ensimmäinen mutka ratkoi jo tämän, aivan liian sisältä ajoi.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Ja ettei vaan jää huomaamatta, niin Pascal Wehrlein otti Manorilla 10. sijan, joka on tallin historian toinen pistesija. Samalla he nousivat valmistajien sarjassa heittämällä Sauberin edelle. Wehrlein taitaa myös olla jo Mersun kiikarissa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Nicosta haisee kauas että pelkää Hamiltonin saavan oman flowtilansa taas päälle jolloin Nico jää jalkoihin, siksi Hamiltonia pitää älyttömällä riskillä estää voittamasta ajamalla.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Nicolta poikkeuksellisen sikamaista toimintaa. Ensin tekee täysin selvän vahingoittamisyrityksen tallikaveriinsa ja sitten vielä hyvin rikkinäisellä autolla ajaa siten, ettei väistä takaa tulevia. Kohtuullinen rangaistus tästä olisi mielestäni hylkäys ja yhden viikonlopun kilpailukielto.

Iso lampaanperse myös yleisölle siitä, että buuasivat Hamiltonille.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Rosbergille 10 sekunnin aikarangaistus (ei pudota sijoitusta) ja 2 varoituspistettä lisenssiin (ei mitään käytännön vaikutusta) eli toisin sanoen ei rangaistusta.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kotisohvalla uumoilla Hamiltonin saavuttaessa Rosbergin viimeisillä kierroksilla, että kohtahan osuu. No, niin siinä sitten kävi. Hölmö moka Nicolta tuo kolari, vähemmän olisi hävinnyt olemalla kakkonen Hamiltonin voittaessa mutta ei.

Kimille hyvä kisa tärkeään paikkaan, sillä viime aikoina mediassa on lähinnä voivoteltu miehen ajamista. Barcelonassa valitettiin Räikkösen liian varmistelevaa ajoa (tätä voivottelemista toki ihmettelin), Monacossa etenkin sadekelin osaamista, Kanadassa ihmeteltiin Kimin yleistä vaisuutta ja Bakustakin löytyi huomautettavaa sen varikkoviivakämmin takia.

Pascal Wehrleinilta kyllä mahtava kisa, kun sai otettua uransa ja tallinsa avauspisteet Manor-nimen alla. Muutenkin Wehrlein on suoriutunut hyvin debyyttikaudestaan olemalla aika-ajoja lukuunottamatta ihan eri luokkaa kuin tallikaveri Haryanto.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Mukavan kompakti rata, oliko siinä joku kolme mutkaa ja sitten uudelle kierrokselle. Harmi että tuntuu nykyään näissä Formuloissa, että ajellaan se 95% kisasta ensin menemään ja sitten kun alkaa tapahtua, kierrokset loppuvatkin kesken. Mistähän johtuu.
Yritin katsella MTV3:n jälkispekulaatioita hiukan aikaa, mutta ei pysty kun siellä on Saaren ohelle saatu toinen toope, Tomi Tuominen. Nämähän ovat kuin kaksi marjaa, huonoja vitsejä myöden. Ihme etteivät näytä kuskien lehdistöhaastatteluja siinä, ennemmin se kai kiinnostaisi kuin joku Salo selostamassa näkemäänsä..? Kisan jälkeen muuten tuli Kutoselta E-Formula osakilpailu ja siinä vaikutti olevan ihan pätevä selostaja, vinkiksi MTV3:lle. Eikö näitä kisoja muuten enää selosteta ainuttakaan paikanpäältä? Nykyään Twitter korvaa sen mitä näki selostamosta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Rosbergille 10 sekunnin aikarangaistus (ei pudota sijoitusta) ja 2 varoituspistettä lisenssiin (ei mitään käytännön vaikutusta) eli toisin sanoen ei rangaistusta.

Eikös kilpailun jälkeen yleensä ole 20 sekunnin sakkoja annettu ja tää oli tärkeä vahingoittamisyritys vielä? nyt rangaistus ei käytännössä mitään vaikuttanut. 20 sekunttia, siihen päälle lähtöpaikkarangaistus ja varoituspisteet olisi varmaan ihan minimi tuosta pitänyt ellei suoraan hylkäys ja lähtöpaikkarangaistus seuraavaan kisaan ja vielä useampi varoituspiste päälle. eikös noita pisteitäkin pidä 12 tulla että saa edes kilpailukieltoa, että yhtä tyhjän kanssa?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jotenki jäi taas sellanen fiilis että Ferrari antoi taktisella puolella siimaa muille. :/

Toisaalta Vettel olisi voinut varmaan jopa olla yllättävän vahvoilla jos olisi vain vielä pari kierosta renkaat kestänyt, toki olisiko siltikään ollut 3 sijaa parempi niin vaikea sanoa, mutta jotain piti yrittää. Toisaalta ilman tuota hölmöilyä olisi mestaruuspisteissäkin ottanut nicoa kiini ja pitänyt MM-toivoa yllä. Olisikohan Ferrari odottanut myös että vesisade olisi ollut kovempi jolloin kaikki olisi tullut sisään ja voittanut pysähdyksellä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös