Formula 1 – kausi 2014

  • 330 173
  • 1 769

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Typerä päätös, todella typerä. Ei mitään järkeä. Samalla muuten ilmoitettiin, että ensi kaudella ei ole enää mestarilla ykköstä ja apukuskilla kakkosta autossaan, vaan kaikki saavat valita oman numeronsa, aivan kuten esimerkiksi MotoGP:ssä. Saa nähdä minkä numeron Kimi ottaa.

Kyllä mä käsitin että mestari ajaa edelleen numerolla 1 ja Vettel käyttää valitsemaansa numeroa kun ei ole hallitseva mestari.

Olisi mielummin tullut talleille pysyvät numerot. Ferrarit numeroilla 27 ja 28 olisi aika hienoa. Toki voihan Alonso ja Kimi kunniottaa Ferraria sopimalla että valitaan juuri nuo numerot.

Itse pidän tästä numero uudistuksesta. Kunhan vielä säätäisivät että mestarin tallikaveri ajaisi numerolla 2.

Veikataan muutama valittu numero.

Kimi 28
Alonso 27
Vettel 15
Hamilton 22
Nico 6
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Toisaalta nuo numerot alkavat olla nykyautojen värityksessä ja sponsorien logojen seassa sen verran näkymättömiä että oikein mitään käytännön merkitystä tuolla asialla ei enää ole, en minäkään muista yhtään enää kuskien numeroja Red Bullia lukuun ottamatta vaikka kahta vaille kaikki kisat katsoin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä mä käsitin että mestari ajaa edelleen numerolla 1

Minun mielestäni tuo meni niin että mestari voi valita numero ykkösen halutessaan, mutta muille tuo numero ei ole saatavilla. Pakko ei ole mestarinkaan ykkösellä ajaa jos haluaa mieluummin valita toisen numeron.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Toivottavasti tämä muutos vielä laitetaan hyllylle. Tekisivat sinne öljykentille parempia ratoja niin saataisiin jänniä kisoja ilman mitään tämmöistä perseilyä.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Vettel ottanee numeron 1. Näin ainakin uskon. Kimi paskat välittää mistään Ferrarin toiveesta, mutta eiköhän tuo ole sopimuskysymys. Ja uskon, että Kimille se on aivan se ja sama mikä numero autossa on.

Eiköhän Vettelkin "joudu" valitsemaan oman numeronsa, jolla ajaa sitten, kun ei enää ole mestari (tapahtuukohan näin koskaan...?) Ykkönen jätetään ilmeisesti vapaaksi, jotta mestari voi halutessaan ajaa seuraavan kauden sillä.

Itsehän valitsisin numeron 13. Onkohan kukaan koskaan ajanut sillä....?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Pisteuudistus hanurista, eiköhän kaikki ole jo sanottu siitä. Etenkin tuo, että tuo eriarvoisen aseman verrattuna muihin kisoihin. Lisäksi kannattaa muistaa, että ensi kaudella on vain 5 moottoria käytössä ilman rangaistusta, joten jos joku moottori on epäluotettava niin voi olla nihkeä viimeinen kisa tulossa jos pitää naftaliinista kiskaista uusi kone kisaan. Saat lähtöruutupenaltin ja vastustajat korjaa tuplapisteet kun itse taistelee keskikastissa. Voi olla iso merkitys MM-taisteluun.

Sen sijaan numerouudistus on ihan ok, etenkin kun on vielä ykkösnumeron valintamahdollisuus edelliskauden mestarille. MotoGP:ssä, Nascarissa jne on sama ja siellä oppii vähemmänkin lajia seuraava tuntemaan kuskit ja numerot kun ne on aina samat. Lisäksi kuskit voi rakentaa brändiä nimen&numeron ympärille kun fanikamassa on sama numero kaudesta toiseen. Varsinkin MotoGP:ssä tämä on laajalti käytössä (VR46, MM93 jne.).
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuplapisteet ja vielä Abu Dhabin umpitylsällä radalla. Jumalauta, ei helvetti!
Ei mitään järkeä yrittää keinotekoisesti saada jotain lisäjännitystä aikaan. Osa minua jopa toivoo Vettelin olevan ensi kaudella jälleen kerran ylivoimainen ja voittavan vielä päätöskisankin kaupan päälle. Siinähän ihmetellään. Toki Kimin ylivoima kelpaisi vielä paremmin.

Miettii tilannetta, jossa joku hitaamman tallin kuljettaja on ajanut loistavasti koko kauden ja ottanut jämäpisteistä mukavasti. Sitten tulee päätöskilpailu ja hirveä lotto turva-autojen yms. muodossa ja joku "paskakuski" vetää tuurilla itsensä vaikkapa kuudenneksi. 20 pistettä taskuun ja MM-taulukossa helvetin korkealle ja historian kirjoihin.

Numerouudistukseen itse toivoisin maksimiksi tulevan sen numeron mikä on autojenkin määrä. Eli 22 olisi tällä hetkellä maksimi ja sen sisältä kuljettajat voisivat menestyksen mukaan niitä valita. Ei innostaisi nähdä jotain Vettel 56 ja Alonso 69-tyylisiä sarjoja. Toki eipä nuo numerot kovin isosti ole tähänkään mennessä ykkönen poislukien olleet esillä, mutta ehkä juuri uudistuksen myötä sitä yritetään tehdä.

Väkinäistä paskaa loppupeleissä kaikki nämä.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
.... Numerouudistukseen itse toivoisin maksimiksi tulevan sen numeron mikä on autojenkin määrä. .... jotain Vettel 56 ja Alonso 69-tyylisiä sarjoja.

Tämähän voisi toimia aluksi, mutta koska numerot ovat "elinikäisiä", olisi pian edessä suurien numerojen mukaantulo. Nythän on seurauksena se, että formuloissakin voidaan esim. "jäädyttää" numeroita. Tai sitten jos tulee fataali onnettomuus, niin tuskin kovin nopeasti numeroa otetaan käyttöön uudelleen. Minusta ihan hauska lisä fanittamiseen, kun kuskeihin assosioituu joku tietty numero. Ps. Kimi voisi piruillakseen ottaa tuon 69:n.....
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Herkästi pisteenlaskua muutetaan, kun tulee kausi, jolla joku kuski tai jokin talli on ylivoimainen. Mielestäni on hölmöä, että ensiksi aletaan sääntöjä muuttamaan, kun eihän se seuraava kausi kuitenkaan ole samanlainen.

Esim. 2002 Ferrari oli täysin ylivoimainen ja kaudelle 2003 muutettiin pisteenlaskua. Sillä kaudella taistelu oli muutenkin tasaista, Räikkönen jopa lähellä ns. kakkossijamestaruutta. Mun mielestäni F1:n idea pitäisi olla voittaa kisoja ja lähtökohtaisesti eniten voittaneen pitäisi olla mestari. On toki yleensä ollutkin. Mieluiten ei "Burnsejä" formuloihin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Moni näyttää vastustavan tuota numerouudistusta ja pitävän sitä huonona, niin mitä haittaa siitä oikeasti on? Minä en ole noihin numeroihin sen kummemmin edes kiinnittänyt huomiota kun niillä ei oikeastaan sen kummempaa merkitystä ole. Kuljettajatkin on erottanut paremmin kypärästä kuin numeroista joten siinäkään mielessä niillä ei ole ollut isoa merkitystä. Eli näin katsojan näkökulmasta minulle on ihan yksi lysti millä numerolla kukin ajaa. Mutta kuljettajan kannalta tuolla on hyvinkin merkitystä, koska tuota voi käyttää hyväksi markkinoinnissa ja brändin rakentamisessa kuten esim. MotoGP:n puolella tai Nascarissa on tehty. Ja toivottavasti tämän muutoksen jälkeen nuo numerot tulisi näyttävämmin esille myös autoihin jolloin niistä olisi katsojillekin apua.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mun mielestäni F1:n idea pitäisi olla voittaa kisoja ja lähtökohtaisesti eniten voittaneen pitäisi olla mestari. On toki yleensä ollutkin. Mieluiten ei "Burnsejä" formuloihin.

Minä en ihan noinkaan näkisi että voittojen määrä olisi ratkaiseva, koska minun mielestäni nopeus on vain yksi mestarin ominaisuuksista. Luotettavuus ja tasaisuus ovat muut jota todellisilta mestareilta vaaditaan. Toki voitto on aina voitto ja sitä pitäisi arvostaa enemmän kuin nykyisessä pistelaskusysteemissä, mutta jos joku vie mestaruuden vaikkapa pelkkiä kakkossijoja ajamalla niin kyllä se minun mielestäni yhtä lailla ansaittu mestaruus on koska sellaiseen tasaisuuteenkin vaaditaan mestarillisia kykyjä.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ehkä tuo on lajin ikuisuuskysymyksiä, pitääkö mestarin olla "prost" vai "senna" eli ajaa tasaisesti huipputasolla vai olla hyvänä päivänä vauhdillinen ykkönen ja löytyä huonompana päivänä seinästä.

-

Kuten näistä viesteistä voi lukea, on keskeinen hurahdukseni lajiin tapahtunut kausilla 1993-94 ja se elää jossakin takaraivossa ikuisesti "oikeana formulana".
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
En mene ihan takuuseen, mutta mielestäni ainakin jossain vaiheessa tuo numero oli bannattu F1:stä ihan FIA:n toimesta.

Kyllä. Vaikka kuskien numerot jaetaan järjestyksessä yhdestä alkaen, numeron 13 kohdalla hypätään yli, sillä se on epäonnen luku. En tiedä olisiko numero 13 voitu antaa jollekin kuskille jos hän olisi sitä välttämättä halunnut. Tuskin.

Itse olen aina miettinyt että jos sattuisin olemaan formulakuljettaja ja tallin edelliskauden sija mestaruustaulukossa oikeuttaisi käyttämään numeroa 13 (jos se siis olisi käytössä), ajaisin sillä.

Harva näyttää muistavan että talleilla oli pitkään pysyvät numerot jo aikaisemmin. Jossain 90-luvun puolivälissä numerojako uudistettiin kausittain tapahtuvaksi. Ennen ainoastaan hallitsevan mestarin tallin numerot vaihtuivat (1 ja 2) (Tietysti myös edellisen mestaritallin numerot vaihtuivat kun tuli uusi mestari).

Paskoja uudistuksia toki kaikki muut.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Kuten näistä viesteistä voi lukea, on keskeinen hurahdukseni lajiin tapahtunut kausilla 1993-94 ja se elää jossakin takaraivossa ikuisesti "oikeana formulana".

Olet oikeassa tuon "oikean Formulan" suhteen. Prost-Senna, Häkkinen-Schumi ja Alonso-Räikkönen ((rajataupaus) silloin kun Alonso ajoi vielä Rellulla), olivat sellaisia taistelupareja mihin nykyisillä Kerseillä ja avautuvilla takasiivillä ei voida ikinä päästä. Kyllä ne asiat ennen oli paremmin. Ennen pisteille pääsemiseen vaadittiin kuuden parhaan joukkoon sijoittumista ja silti kaiken maailman , Arrowsit (-97 kakkonen Unkarissa), Jordanit (Kaksoisvoitto -98 Spassa) Stewartit (-99 voitto Euroopan gp:ssä) ja Prost Grand Prix't (kolme podium sijoitusta) napsivat pisteitä. Ennen laji oli vielä yllätyksellistä. Niitä aikoja....
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ehkä tuo on lajin ikuisuuskysymyksiä, pitääkö mestarin olla "prost" vai "senna" eli ajaa tasaisesti huipputasolla vai olla hyvänä päivänä vauhdillinen ykkönen ja löytyä huonompana päivänä seinästä.

Tarvitseeko sen edes olla joko-tai? Molemmat ihan yhtä lailla oikeita tapoja voittaa mestaruus ja minusta on vaan hienoa että eri tyyliset kuljettajat voivat voittaa mestaruuksia, eikä ole mitään yhtä ainoaa tapaa voittaa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Hyvä juttu ensi kauden voimalähteistä: SomersF1 - The technical side of Formula One: 2014 - Powering into the future

Erittäin teknistä settiä ja ihme on jos nuo pelittää ongelmitta, varsinkin alkukaudesta. Mutta ehkä isoin juttu tullee olemaan polttoaineen pieni määrä. Oikeasti joutuvat ajamaan säästöliekillä kisoissa ja tähän liittyvät taktiikat on mielenkiintoisia. Varmasti alkukaudesta on vähän variaatioita ennen kuin löytyy se paras tapa, jonka kaikki sitten kopioivat itselleen.
 

Carlos

Jäsen
Lotuksella ongelmia vissiin riittää, eivät osallistu joulukuun testeihin jossa voi testata ensi vuoden renkaita, ja nyt näyttää siltä etteivät ehdi myöskään ensimmäisiin talvitesteihin mukaan uuden autonsa kanssa.

Ja kyllähän taloudellisten ongelmien magnitudista kertoo jotain jo sekin ettei noinkin hyvin pärjäävä talli löytänyt viime kauden aikana isoa pääsponsoria. Oli valovoimainen ykköskuski, oli menestystä, jopa voittoja, tallilla itsellään hyvä brändi, kaikkea mitä vaaditaan. Mutta isot sponssit eivät tulleet.

Kimiltä todella hyvä veto vaihtaa tallia, ei tiedä vielä minkälainen katastrofi tuleva kausi tulee olemaan Lotukselle, pääsevätkö mukaan edes ollenkaan. Schade.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Tarvitseeko sen edes olla joko-tai? Molemmat ihan yhtä lailla oikeita tapoja voittaa mestaruus ja minusta on vaan hienoa että eri tyyliset kuljettajat voivat voittaa mestaruuksia, eikä ole mitään yhtä ainoaa tapaa voittaa.

Näinpä. Tämä tuleva pistelasku vaan sorsii näitä tasaisia "alainprosteja". Onko se nyt oikeasti varmaa tämä pisteuudistus, sen verran paljon vastustusta tullut?
 
Suosikkijoukkue
KK
Lotus on pyytänyt FIA:aa siirtämään ensimmäisiä testejä. Niitä todennäköisesti ei kumminkaan siirretä ja miksi siirrettäisiin. Kyllä hieman harmittaa tuo Lotuksen tilanne.

uutinen: mtv3.fi/f1

Ensi viikolla (17.-19.12.) alkaa sitten jo ensimmäiset testit, jotka tarkemmin ovat rengastestejä. Testeihin piti osallistua Red Bullin, Mercedeksen, Ferrarin, Toro Rosson, McLarenin ja Force Indian autot, mutta kaksi jälkimmäistä tallia peruivat osallistumisensa aikatauluongelmien takia.

Kuinkahan ison edun RB, Mersu, Ferrari ja TR saavat muihin talleihin nähden? Uskoisin, että tässä puhutaan isoistakin asioista.

uutinen: mtv3.fi/f1

Ei varsinaisesti kuulu tähän ketjuun, mutta en aio aloittaa vielä kauden 2015-ketjua. FIA etsii uutta tallia F1:seen. Uusi talli tulisi mukaan 2015 tai seuraavalle kaudelle.

uutinen: mtv3.fi/f1
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Yksi mielenkiintoinen muutos on myös ensi kauden vaihdelaatikot. Kahdeksan vaihdetta ja välitykset pitää päättää ennen kautta kauden kahdelle puoliskolle (eli puolivälin jälkeen otetaan toiset välitykset käyttöön). Lisäksi vaihdelaatikkoja on käytössä 4kpl koko kaudelle.

Kahdeksas vaihde (ennen 7) tietysti tuo vähän pelivaraa, kun samat välitykset käyvät monelle eri radalle. Tietysti jollain radoilla kahdeksas vaihde voi olla selkeästi liian pitkälle välitetty ja ei välttämättä käytetä ollenkaan (esim. Monaco). Tai sitten laatikko voidaan välittää niin, että tallit eivät käytä ykköstä kuin liikkeelle lähdössä. Jännä nähdä tässäkin millaisia eroja tulee, toiset varmaan ottavat pitkät välitykset, toiset lyhyemmät. Tuokin sitten heijastuu kisataktiikkaan, eli pitkillä välityksillä kannattaa ajaa pienemmällä siivellä jne. Force India voisi olla yksi tällainen talli jos miettii viime kausien huippunopeuksia. Lotus varmaan konservatiivisen hidas suorilla edelleen, mutta toisaalta kiihtyy paremmin lyhyillä välityksillä...
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jaahas Force India vahvisti toisen kuskinsa ja sehän on itse kenkää McLarenilta saanut Sergio Perez. Tämän myötä F1-sarjassa on enää neljä vapaata paikkaa ensi kaudelle.

MTV: Sergio Perez Force Indialle

Tallipaikat 2014:
Red Bull: Vettel - Ricciardo
Mercedes: Hamilton - Rosberg
Ferrari: Alonso - Räikkönen
Lotus: Grosjean - Maldonado
McLaren: Button - Magnussen
Force India: Hulkeberg - Perez
Sauber: xxxxx - xxxxx
Williams: Bottas - Massa
Toro Rosso: Vergne - Kvyat
Marussia: Bianchi - xxxxx
Caterham: Pic - xxxxx

Noistakin Sutil taitaa olla 99% varma Sauber-kuski. Muista paikoista ei sitten mitään tietoa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Noistakin Sutil taitaa olla 99% varma Sauber-kuski. Muista paikoista ei sitten mitään tietoa.

Ja noistakin Pic taitaa olla edelleenkin hyvin epävarma sopimuksesta huolimatta. Ainakin Caterhamilta on annettu ymmärtää että siellä ei olla oltu yhtään tyytyväisiä Picin suorituksiin ja olisivat valmiita korvaamaan Picin toisella kuljettajalla. Muutenkin nuo Caterhamin tallipäällikön lausunnot ovat sellaisia että vaikeaa päätellä ketkä siellä lopulta ajavat. Välillä Abiteboul on antanut ymmärtää että haluavat toiseen autoon parhaan saatavilla olevan kuljettajan, ja välillä antanut ymmärtää että molempien pitää tuoda rahaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös