Formula 1 – kausi 2014

  • 330 307
  • 1 769

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Lotus käy ensin Maldonadon paksulla takataskulla ottamassa rahat Räikkösen ja muiden työntekijöiden palkkoihin, katsellaan sitten niitä ajojuttuja.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lotus käy ensin Maldonadon paksulla takataskulla ottamassa rahat Räikkösen ja muiden työntekijöiden palkkoihin, katsellaan sitten niitä ajojuttuja.

Enpä oikein usko että PDVSA:n porukka niin pöljää on etteivät olisi tehneet tuota sopimusta ehdollisena. Eli siellä on kyllä varmasti varmistettu se että Venezuelasta ei virtaa talliin yhtään rahaa ennen kuin on varmaa että talli on kykenevä osallistumaan ensi kauden sarjaan. Johan tuosta oli huhua että PDVSA ei tee sopimusta ilman lupausta siitä että rahat käytetään ensi kauden auton kehitystyöhön eikä vanhojen velkojen maksuun.

Se on sitten toinen juttu millä ja miten Lopez ja kumppanit meinaa maksaa noita velkoja, joita taitaa olla aika paljon ja moneen eri suuntaan. Huolestuttavaa on sekin että tallilla ei tässä vaiheessa ole edes moottorisopimusta vielä. En pitäisi ihmeenä mikäli tallin autoja ei nähtäisi ollenkaan kauden avauksessa, sen verran heikossa jamassa näyttäisi talli olevan.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Se on sitten toinen juttu millä ja miten Lopez ja kumppanit meinaa maksaa noita velkoja, joita taitaa olla aika paljon ja moneen eri suuntaan. Huolestuttavaa on sekin että tallilla ei tässä vaiheessa ole edes moottorisopimusta vielä. En pitäisi ihmeenä mikäli tallin autoja ei nähtäisi ollenkaan kauden avauksessa, sen verran heikossa jamassa näyttäisi talli olevan.
Jostain äskettäin luin että olisi 100 miljoonaan velkaa, se on melkoinen nippu rahaa isoinakin seteleinä.
 

Pajicz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pirkkalan Pingviinit
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2013/11/1837878/lotuksen-ensi-kauden-kuskit-varmistuivat

Nyt vahvistui sitten Maldonadon soppari Lotukselle. Ei tainnut tulla Lotuksen rahoitusdiilistä mitään, vai oliko Maldonado oikeasti 2.vaihtoehto Hülkenbergin jälkeen?

On se Maldonado loppujen lopuksi kuitenkin ajoittain nopea kuljettaja.

Tällä kaudella motivaatio on ollut selvästi nollissa kilpailukyvyttömällä autolla, ja Bottas on päässyt pyyhkimään miehellä lattiaa. Onhan Pastorilla valtava ego ja kilpailuissa hän on kolariherkkä, mutta kyllä sitä vauhtiakin parhaimmillaan löytyy.

Kun tuohon yhtälöön lisätään PDVSA:n valtavat rahasummat, niin onhan Maldonado Lotukselle ilmiselvä valinta. Ensi kaudella sitä vauhtia tosin pitää taas alkaa löytyä mahdollisimman usein, tai 2015 isotkaan rahasummat ei välttämättä riitä muille kuin jollekin Marussialle. Grosjeanissa on nyt Pastorille hyvä tason mittari.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
On se Maldonado loppujen lopuksi kuitenkin ajoittain nopea kuljettaja.

Nopeus ei ole Maldonadon ongelma, vaan tasaisuuden puute ja yliaggressiivinen ajotyyli joka johtaa typeriin virheisiin. Ja sen lisäksi henkisellä puolella näyttäisi mättävän, mikä näkyi tällä kaudella järjettömänä kiukutteluna kun auto ei kulkenutkaan ja tulokas-Bottas alkoi pistämään motivaatio-ongelmaista Maldonadoa päihin.

Jos saa alleen hyvän auton niin pystyy kyllä ajoittain hyviinkin suorituksiin, mutta ei hänestä mestariksi ole koska tasaisuus puuttuu.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Minusta Pastor on aika hyvin verrattavissa Pereziin, nopea kuski, mutta se tasaisuus puuttuu jolla taisteltaisiin paremmista sijoituksista kokonaistilanteessa.

Mutta mielenkiintoista muuten nähdä mihin Brawn päätyy, jos päätyy Ferrarille Allisonin kaveriksi, niin siinä on taas tehokas parivaljakko nostamaan punaisia ylemmäs. Brawn on edelleen kova kaveri, vaikkei ihan Neweyn veroinen olekkaan.

Ja mitä tulee tuohon ensi kauden kalenteriin, niin näyttää paljon paremmalta kun Intia ja Korea putosivat pois, erittäin tylsiä kisoja ja ratoja siellä. Takaisin toivoisin Turkkia, mutta ei ole ilmeisesti enää palaamassa.

Sotsi on jännä nähdä kalenterissa, toivottavasti on hyvä rata siellä. Toisaalta olisi ollut hienoa jos f1-rata olisi tehty vaikka Pietariin, niin olisi päässyt katsomaan kisaa paikan päälle todella helposti.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Sotsi on jännä nähdä kalenterissa, toivottavasti on hyvä rata siellä. Toisaalta olisi ollut hienoa jos f1-rata olisi tehty vaikka Pietariin, niin olisi päässyt katsomaan kisaa paikan päälle todella helposti.

Itsekin mielenkiinnolla seuraan miten homma toimii Sothissa. Mitä tulee paikan päälle menemiseen niin sen verran old school ja etelä-euroopan meiningin ystävä olen että helppoja paikkoja on esim Monza ja Barcelona, lennot 3-4 tuntia ja junalla helposti mestoille. Milanosta 30min junalla Monzaan ja sama aika Barcelonasta paikalliselle Circuitille.
Barcelona on kisana tylsempi mutta täyden kympin järjestelyt ja tietysti toimiva välimeren city. Nuo Milanon ja Barcelonan lennot on monesti vielä hyvän hintaisia kunhan ei mene perjantaina ja lähde sunnuntaina.

_
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Itse kyllä toivoin suoraan sanoen että PDVSA pistää hanat kiinni ja Maldonadon ura loppuu heti. Ajoittaisista nopeuden osoituksista huolimatta miehestä on jäänyt todella vastenmielinen kuva, en ainakaan ihan heti muista kenenkään kuskin esimerkiksi törmänneen session jälkeen tahallaan toiseen kuljettajaan. Tällä kaudella jäi Bottaksen jalkoihin ja yritti kiillottaa omaa kilpeään tuolla Suzukan rämäpääohituksella viimeisessä shikaanissa(josta en edelleenkään ymmärrä miten Pastori pääsi ilman rangaistusta, käytännössähän hän pakotti Bottaksen ajamaan ulos radalta.)
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Lopullinen kalenteri:

16.3. Australia (Melbourne)
30.3. Malesia (Sepang)
6.4. Bahrain (Sakhir)
20.4. Kiina (Shanghai)
11.5. Espanja (Barcelona)
25.5. Monaco (Monte Carlo)
8.6. Kanada (Montreal)
22.6. Itävalta (Red Bull Ring)
6.7. Iso-Britannia (Silverstone)
20.7. Saksa (Hockenheim)
27.7. Unkari (Budapest)
24.8. Belgia (Spa-Francorchamps)
7.9. Italia (Monza)
21.9. Singapore (Marina Bay)
5.10. Japani (Suzuka)
12.10. Venäjä (Sotshi)
2.11. USA (Austin)
9.11. Brasilia (Interlagos, Sao Paulo)
23.11. Abu Dhabi (Yas Marina)

Toivottavasti mm-sarjan ratkaisu ei veny viimeiseen kisaan, kun Abu Dhabin paska rata on taas pitänyt sille paikalle tunkea. Brasiliassa on aina ollut jännittävimmät huipennukset.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kyllä tulee pitkä kausi. Vielä jos kaudella 2015 tulee pari kisaa lisää niin jo saa olla sunnuntaisin TV:n äärellä. Järjettömän pitkä kausi.

Onhan tässä jo toki vedetty useampikin 19 kisan kausi. Toissa kautena oli 20 kisaa. Ensi kaudeksi piti tulla 22 kisaa, mutta kolme jäi pois, joten taas mennään 19:llä. 2015 kaudeksi odotan yli 20 kisaa, kun ainakin Intia tulee takaisin ja Meksikoon suunniteltiin jotain kisaa.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2013/12/1841088/f1-sarjaan-iso-muutos-viimeisesta-kisasta-tuplapisteet

Mitä vitun helvettiä. Ensi kaudella siis viimeisestä kisasta saa tuplapisteet!? Helvetti mikä systeemi, erittäin kiistanalainen keino vaikuttaa mestaruustaisteluihin. Maksimi siis 50 pistettä viimeisestä kisasta ja valmistajien sarjassa varsin muhkea 86. Mikä tekee kauden päätöskisasta jollain tapaa arvokkaamman kuin muista kahdeksastatoista kisasta? Muutakuin yritys säilyttää mestaruustaistelujen mielenkiinto viimeiseen mutkaan asti.

Ei käsitä, ei sitten millään. Tämä tulee aiheuttamaan paljon kyseenalaistuksia sanon mä. Tykkään tästä ainoastaan siinä tapauksessa, jos Kimi vie mestaruuden tämän neronleimauksen avulla.

Linkki Maikkarin sivuille tähän pähkähulluun juttuun.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Typerä päätös, todella typerä. Ei mitään järkeä. Samalla muuten ilmoitettiin, että ensi kaudella ei ole enää mestarilla ykköstä ja apukuskilla kakkosta autossaan, vaan kaikki saavat valita oman numeronsa, aivan kuten esimerkiksi MotoGP:ssä. Saa nähdä minkä numeron Kimi ottaa.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Typerä päätös, todella typerä. Ei mitään järkeä. Samalla muuten ilmoitettiin, että ensi kaudella ei ole enää mestarilla ykköstä ja apukuskilla kakkosta autossaan, vaan kaikki saavat valita oman numeronsa, aivan kuten esimerkiksi MotoGP:ssä. Saa nähdä minkä numeron Kimi ottaa.

Olen kyllä molempia uudistuksia vastaan. Lajia on mielestäni todella helppo seurata nykyisen numeroinnin ansiosta. Kysymys myös herää, että miksi viimeisen kilpailun voitto on arvokkaampi kuin muiden?
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Pakolliset kaksi varikkokäyntiä, tuplapisteet viimeisestä kisasta.. ei ei ja vielä kerran ei.

Ehdotan lisää typeryyksiä, nämä kaksi pakollista varikkokäyntiä voidaan pakottaa tietyillä kierroksilla tehtäväksi, radasta riippuen tietysti mutta vaikkapa kierrokset 15-17 ja 35-37. Jos tulee ongelmia ennen näitä kierroksia ja pitää tulla siinä välillä, seuraa rangaistuksena seuraavaan kisaan 10 ruudun rangaistus ja mahdolliset pisteet kisasta annetaankin MM-sarjassa edellä olevalle kuskille.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Huono päätös, kun päätöskisana on Abu Dhabin paskarata. Kuljettajien numeroilla ei sinänsä ole väliä, kun en ole niitä ennenkään seurannut. Kunhan vain ilmoittavat kuljettajan nimen grafiikkaan, jos jotain tutkitaan kisan aikana.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jyrkkä tyrmäys minultakin näille typeryyksille.

Kuljettajien numerointi on ollut osa lajin tapaa ja muistan erityisesti kauden, jolla ei ollut numeroa 1 lainkaan, kun Prost oli vetäytynyt/saanut kenkää haliitsevana mestarina. Hill ajoi autoa 0 ja Senna autoa nro 2.

Vähän vastaava, kun jääkiekkoilijat pakotettaisiin olemaan numerot 1-24 kussakin joukkueessa.

--

Pisteenlasku toki on vielä paljon suurempaa järjettömyyttä. Sama on levinnyt hiihtourheiluun, valitettavasti. Voisihan sitä formuloissa ajaa 19 harjoituskisaa ja sitten kahdeskymmenes ratkaisisi mestaruuden. Jooei.
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Puran tässä viestissä aika monen vuoden patoutumia. Jäsentelykin on heikkoa.

F1 on mennyt ihan pelleilyksi (aijaa?). Homma lähti mielestäni lapasesta siinä vaiheessa kun 10, 6, 4, 3, 2, 1 pistelaskusta luovuttiin ja kaikille alettiin jakamaan pisteitä. Sen jälkeen Ecclestone vaati, että pisteillä ei olisikaan merkitystä, vaan voittojen määrä ratkaisisi mestaruuden. Silloin ihmettelin, että miksei olisi annettu voittajalle 100 pistettä ja toiseksi tulleelle 10, se olisi ajanut saman asian. No, sen sijaan pitäydyttiin Ecclestonen juuri sisäänajamassa systeemissä, jossa voittajalle ja toiseksi sijoittuneelle annettavien pisteiden suhteellista eroa kavennettiin.

Tuohon päälle tuli maksukanavat, joihin ei silloin tod. ollut varaa. Viime vuosina tuli jonkin verran touhuja seurattua, kun netistä näki ilmaiseksi. Nyt lähinnä huvittaa kuinka toiminta on saatu siihen tilaan, että joku talousongelmista kärsivä ralli kiinnostaa yhtä paljon tai jopa enemmän.

Meni aikansa, kun opin pari vuotta sitten F1:n uudet säännöt. Onko tuote tosiaan pohjimmiltaan niin paska, että siitä täytyy kikkailla kiinnostava? Eikö riitä, että autojen tekniikkaa rajoitetaan?
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vittu että sapettaa vieläkin tuo pisteuudistus. Tossa ei vaan ole mitään järkeä! Kuvitelkaa nyt kun esimerkiksi Vettel ajaa voittoon 6-7 kertaa ennen viimeistä starttia ja Kimi on on mukavasti koko ajan siinä perässä kakkonen tai kolmonen. Tulee viimeinen kisa ja Vettelin motti hajoaa, Kimi voittaa. Kuka on maailmanmestari? Aivan... Tietysti suomalaisille tuo olisi hieno tilanne, mutta no joo, en sano enempää.. Tsiisus soikoon.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Bernie ja FIA kumartavat jälleen £/$/€-merkkiä oikein kunnolla, riskinähän olisi ollut että Abu Dhabissa öljysheikkien megaradalla ajettaisiin tylsiä ja merkityksettömiä kilpailuja tulevaisuudessa, mutta nyt se riski on minimoitu.
 

HLe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
SM-liigassa usein käytetty jargoni "jokainen ottelu on yhtä tärkeä, kaikissa on samat pisteet jaossa" ei siis enää päde formuloissa. Kaikki kisat eivät ole yhtä tärkeitä.
 

Atthe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Menee aivan perseilyksi. Tekisi mieli kuulla Kimin kommentit asiaan. Tässä näkee sen miten raha puhuu, eihän tuolle voi edes keksiä mitään fiksua tekosyytäkään.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihan kuin nuo idiootit haluaisivat tietoisesti tuhota koko sarjan keksimällä koko ajan jotain toinen toistaan ääliömäisempiä sääntöjä/muutoksia. Eihän tuossa ole mitään järkeä että yksi kilpailu saa tuollaisen lisäarvon! Ei mitään helvetin järkeä! Muutenkin MM-sarjaan on koko ajan keksitty tuollaisia DRS:n ym. kaltaisia teennäisiä tapoja lisätä kilpailua, ja samaan aikaan sääntöjä on muuten viety sellaiseen suuntaan että kaikki yllätyksellisyys ja esim. keskeytykset on hävinneet sarjasta. Enää ei kukaan keskeytä teknisiin vikoihin kun autot on säännöillä pakotettu luotettaviksi, ja kukaan ei aja enää edes ulos kun kaikki turva-alueet on peitetty asfaltilla. Ykköset on mennyt ihan Playstation-touhuksi jossa ohituksetkin tapahtuvat jotain "huijausnappia" painamalla.

Tosin onhan näitä typeriä sääntöjä ollut sarjassa aikaisemminkin. Esim. 80-luvulla oli tämä eräs typeryyden huipentuma kun lopullisiin MM-pisteisiin laskettiin vaan osa kilpailuista ja pari huonointa kisaa sai pudottaa pois. Vähemmän pisteitä kokonaisuudessa kerännyt Ayrton Sennahan vei esim. 1988 mestaruuden Prostin nenän edestä sen takia kun tasaisemmin koko kauden ajanut Prost joutui pudottamaan pari pistesijoitusta pois lopullisista pisteistään. Järkevää?

Tuo numerouudistus sen sijaan on minulle oikeastaan yhdentekevä, mutta kuljettajien kannalta tuo voi olla hyväkin juttu. En minä ainakaan tuota vastusta millään tavalla. Nythän kuljettajalla on mahdollisuus ajaa koko uransa samalla numerolla ja tavallaan rakentaa brändiä tuon numeron varaan. Nascarissahan tuo systeemi on ollut käytössä ja esimerkiksi joku Richard Pettyn 43 on tunnettu varmaan kaikkialla. En minä tuota huonona pidä jos ykkösissäkin aletaan yhdistämään kuljettaja tiettyyn numeroon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös