Formula 1 – kausi 2014

  • 331 931
  • 1 769

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jassoo. Nyt vain kaksi autoa voi pudota ykkösosiossa aika-ajoissa. Ihmeen pitkään Marussiakin on sinnitellyt, mutta nyt on sitkeyden loputtava. Tämä uutinen todennäköisesti varmistaa ensi kauden kolmosautot, koska lähtöruudukossa tulisi olla vähintään 20 autoa, mutta kolmoskärryjä ei tällä kaudella vielä nähdä.

Tai sitten Bernie yrittää kulisseissa etsiä näille kahdelle tallille varakkaita ostajia jotta toiminta saataisiin ainakin ensi kauden ajan jatkumaan, ja voitaisiin valmistella se kolmeen autoon siirtyminen kaikessa rauhassa. Aika moni talli ja F1-vaikuttaja on sanonut tuosta kolmeen autoon siirtymisestä että se ei onnistu ihan silmänräpäyksestä suuriltakaan talleilta. Mutta saas nähdä mitä tapahtuu jos ostajia talleille ei löydy ja Sauberkin menee vielä nurin kauden päätteeksi. Voi olla että siinä tapauksessa pikkumies runnoo tuon sääntömuutoksen läpi vaikka väkisin tallien vastustuksesta huolimatta.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
. Aika moni talli ja F1-vaikuttaja on sanonut tuosta kolmeen autoon siirtymisestä että se ei onnistu ihan silmänräpäyksestä suuriltakaan talleilta. Mutta saas nähdä mitä tapahtuu jos ostajia talleille ei löydy ja Sauberkin menee vielä nurin kauden päätteeksi. Voi olla että siinä tapauksessa pikkumies runnoo tuon sääntömuutoksen läpi vaikka väkisin tallien vastustuksesta huolimatta.

Lisäksi tuossa kolmas-auto kysymyksessä on muistettava että jos vaikka Mercedes ja Ferrari saisivat pika-aikataululla järjestettyä itselleen kolmannet autot, niin nykyisten testirajoitusten myötähän ne saavat aika kohtuuttoman edun niihin talleihin verrattuna jotka eivät siihen ensi kaudella pysty, kisataktikoinnista puhumattakaan. Eräs ratkaisu tietenkin olisi että seniili avaisi rahakirstuaan sen verran että tuo tallien sarjan kymmenes saisi kauden jälkeen nykyistä enemmän rahaa, mutta eipä Bernie kyllä omista pusseistaan anna tähän mitään.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vanha seniili setä oli nyt sitten ehdottanut sellaista ratkaisua että rikkaammat tallit voisivat antaa autonsa näiden persaukisten tallien käyttöön jos ovat niin pahoissa talousvaikeuksissa etteivät selviydy enää mukaan kilpailuihin. Tämä kuvio toimisi niin että vaikkapa Red Bull antaisi kolmosautonsa (ja sitä operoivan miehistön) Caterhamin käyttöön, ja saisi siitä vastineeksi esim. määrätä kuka tuota autoa ajaa ja saisi lätkiä omien sponsoreidensa logoja sinne Caterhamin autoon Caterhamin omien sponsoreiden sekaan.

Kuulostaa taas kyllä niin sekavalta systeemiltä että en tiedä olisiko tuossa mitään järkeä kenenkään kannalta. Eikö olisi jo helpompaa/järkevämpää määrätä tallit suoraan ajattamaan kolmansia autoja tai perustamaan vaikkapa yhden auton satelliittitiimejä?
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Vanha seniili setä oli nyt sitten ehdottanut sellaista ratkaisua että rikkaammat tallit voisivat antaa autonsa näiden persaukisten tallien käyttöön jos ovat niin pahoissa talousvaikeuksissa etteivät selviydy enää mukaan kilpailuihin. Tämä kuvio toimisi niin että vaikkapa Red Bull antaisi kolmosautonsa (ja sitä operoivan miehistön) Caterhamin käyttöön, ja saisi siitä vastineeksi esim. määrätä kuka tuota autoa ajaa ja saisi lätkiä omien sponsoreidensa logoja sinne Caterhamin autoon Caterhamin omien sponsoreiden sekaan.

Kuulostaa taas kyllä niin sekavalta systeemiltä että en tiedä olisiko tuossa mitään järkeä kenenkään kannalta. Eikö olisi jo helpompaa/järkevämpää määrätä tallit suoraan ajattamaan kolmansia autoja tai perustamaan vaikkapa yhden auton satelliittitiimejä?

Todella kummallinen kuvio Bernie-sedältä. Formulafanien muistissa luultavasti on Aston Martinin nykyisen omistajan ja BAR-tallin entisen tallipäällikön David Richardsin Prodrive-kyhäelmä jossa Richards olisi ostanut tallin autot McLarenilta, mutta muiden tallien vastustuksen pelossa Bernie esikuntineen torppasi ajatuksen. Tätä taustaa vasten olisi kyllä kovin hämmentävää, jos nyt asiakastiimit sallittaisiin.

Kohta jouduttaisiin esikarsinnat varmaan palauttamaan, kun Haas sekä Forza Rossa tulevat ja jos kolmosautoja/ostoautoja vielä silloinkin ajatettaisiin, saattaa grid olla täynnä erilaisia "talleja" jotka ostavat kalustoa Ferrarilta, Mersulta, McLarenilta sekä Red Bullilta.
 

ttimooooo

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Louis Blues
Mitens arvon palstaveljet näkevät Nicon tilanteen että onko viellä mahdollisuuksia mestariksi? Ja mitä Marussian ja Caterhamin tilanteeseen tulee niin olihan se arvattavissa että jossain vaiheessa on pakko laittaa lappu luukulle vaikka Caterhamin olisin uskonut jo aikaisemmin lähtevän
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Mitens arvon palstaveljet näkevät Nicon tilanteen että onko viellä mahdollisuuksia mestariksi?

Totta kai Nicolla on mestaruusmahdollisuudet. Seuraavassa eli USA:n kilpailussa Nicolle olisi elintärkeää olla Hamiltonin edellä jotta takamatka pienentyisi. Esimerkiksi jos Nico voittaa ja Lewis on toinen, olisi herrojen välinen ero 10 pistettä ennen kahta viimeistä kisaa. Jos Hamilton voittaa Brasiliassa ja Nico olisi toinen, ero olisi taas 17 pistettä. Tuplapisteet jotka jaetaan Abu Dhabin päätöskisassa eivät Nicoa mestaruuten siivittäisi, vaikka Rosberg voittaisikin ja Hamilton olisi toinen, koska silloin lopullinen ero olisi vaivainen piste.

Summa summarum, Rosbergilla ei ole keskeyttämisiin varaa, kuten ei ole Lewiksellakaan. Sehän se olisikin, kun Lewis keskeyttäisi Abu Dhabissa viimeisellä kierroksella moottorivikaan ja Rosberg pokkaisi mestaruuden tuplapisteiden avulla.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Ecclestone oli maikkarin uutisen mukaan uhkaillut Caterhamia, että heidän olisi pakko osallistua kauden päätöskilpailuun. Ihme kyllä, mutta itse olen tallin kannattajana Ecclestonen uhkailujen kannalla. Olisi surullista mikäli Caterhameja ei enää radalla tällä kaudella nähtäisi. Myös päätköskilpailuun osallistuminen takaisi superlisenssin ensi kaudelle, joten mikäli talli ei ole Abu Dhabiin menossa, niin vaikka allekirjoittanut itse, raahaa nuo autot kisapaikalle. Se kisa ei sitten todellakaan ole mikään leikinpaikka, sillä pisteitä on pakko ottaa vähintään 3, jotta Marussian ohi ja tv rahoille olisi mahdollisuuksia. Tämä vaatisi kokeneet, kuskit, joten Kobayashi ja Kovalainen viimeiseen kisaan ajamaan. Eikä mitään Ericssonia vastaan, sillä hänen aikansa on myöhemmin. Nyt vain tarvitaan paras mahdollinen tulos niin hyvä tulee. Seuraavasta kisasta sen verran, että tuskin tulee hirveästi seurattua nyt kun Caterhamit eivät ole mukana. Harmin paikka, mutta kyllä tämä tästä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Se kisa ei sitten todellakaan ole mikään leikinpaikka, sillä pisteitä on pakko ottaa vähintään 3, jotta Marussian ohi ja tv rahoille olisi mahdollisuuksia. Tämä vaatisi kokeneet, kuskit, joten Kobayashi ja Kovalainen viimeiseen kisaan ajamaan. Eikä mitään Ericssonia vastaan, sillä hänen aikansa on myöhemmin.

Ericssonin aika F1:ssä ei tule koskaan, sen verran heikkoja on naapurin pojan esitykset olleet. Parissa viime kisassa Kobayashi on jäänyt taakse mutta kyse taitaa enemmän olla Kobayashin motivaatio-ongelmista tms. kuin Ericssonin hyvyydestä (Kobayashin vauhti hidastui minusta tuon Belgian kisan jälkeen kun hänet siellä siirrettiin syrjään Lotterein tieltä). Mutta mistään Kovalaisesta ei kyllä varmasti olisi yhdessä kisassa Caterhamille mitään apua, on tuo nähty jo monta kertaa että nyky-ykkösissä on aika mahdotonta tulla mukaan kesken kauden ja olla heti nopea. Se vaatisi helvetisti testiä ja siihen ei enää vaan ole mahdollisuutta, kaikkein vähiten persaukisella Caterhamilla. Jos Caterham haluaa vielä yrittää pistesijoille niin ainoa keino siihen olisi saada jotenkin potkittua Kobayashia perseelle sillä tavalla että japanian poika ajaisi sillä tasolla mihin hän parhaimmillaan pystyy. Ericssonista tuskin on tässä taistelussa apua, eikä kyllä kenestäkään keikkakuskistakaan jos eivät onnistu saamaan jotakin sellaista kuljettajaa jolla olisi tältä kaudelta reilusti ajokokemusta. Eli käytännössä tuo on Mission Impossible, ja se on sitten goodbye Caterham.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Kuten -OO- tuossa kirjoittikin, ei Kovalaisesta olisi mitään apua Caterhamille. Eipä Heikki saanut kummoista aikaan stuntatessaan Kimiä, vaikka alla oli paljon nopeampi auto mitä Caterham.

Meikäläistä ei haittaa yhtään, vaikka nämä jämät pudotellaan leikistä pois. Caterhamilla on ollut vuosia aikaa kiriä tuota eroa parempiin talleihin, mutta homma on samaa paskaa kaudesta toiseen. Fiilis on kuin mestisjoukkue pelaisi nahilassa. Ei vaan yksinkertaisesti resurssit eikä taidot riitä.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Caterhamille toki kaksikin pistettä (tuplapisteet huomioiden siis kymppisija) voisi riittää, jos Sauber ei saa pisteitä mistään kisasta tai ottaa maksimissaan yhden kymppisijan Austinista tai Interlagosista.

Mahdollisimman hyvän tuloksen saaminen ei ole hirveästi edes ajosuorituksesta kiinni, vaan lähes yksinomaan siitä, että muille sattuu paljon epäonnea tai ajovirheitä.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Päivän Ilta-Sanomissa pohdittiin näitä tallien elämiä ja kuolemia ja sen mukaan Marussian saattaa vielä pelastaa n. 40 miljoonaa, jonka se saa, jos nykyinen sija tallikilpailussa säilyy. Melkoisen arvokkaat kaksi pistettä. Sauber ei ajamalla ole pisteitä ottamassa ja sen autot ovat hyvin keskeytysherkkiä.

Kuitenkin jotakin epätervettä F1-sarjassa täytyy olla, kun melkein puolet talleista on kaatumassa tai ainakin pahoissa vaikeuksissa (eli Force India ja Lotus mukaanluettuna). Ilmeisesti osien säästely ja testauskiellot eivät riitä kulujen karsimiseen, niin että formuloista olisi tasainen sarja tulossa.

Tästä tulee mieleen, että mitä jos ne muutamat vahvat ajaisivat useammalla autolla ja saisivat testata ja vaihtaa osia niin paljon kuin talous kestää...
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Tästä tulee mieleen, että mitä jos ne muutamat vahvat ajaisivat useammalla autolla ja saisivat testata ja vaihtaa osia niin paljon kuin talous kestää...

Niin tai jos tuloja jaettaisiin tasaisemmin eikä funneloitaisi suurinta osaa tuloista ns. isoille talleille, kyllä tuolla todennäköisesti rahaa on olemassa mutta kysymys on lähinnä siitä miten rahoja jaetaan.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Ilmeisesti osien säästely ja testauskiellot eivät riitä kulujen karsimiseen, niin että formuloista olisi tasainen sarja tulossa.

Tästä on ollut paljon keskustelua, että tuota kautta säästöjä on mahdoton saada, koska:
  • Ne kenellä on rahaa käyttävät sen aina jotain kautta kehitykseen (nyt tietokonesimulaatioihin jne.)
  • Osien säästely aiheuttaa vain sen, että ne osat mitä käytetään ovat hinnaltaan monin verroin kalliimpia
  • Testaaminen oli suht halpa tapa seurata oman suunnittelun toimivuutta. Nyt tarvitaan valtava määrä hunajaa maksavia tuulitunnelitunteja ja valtava insinööriosasto pyörittämään ja kehittämään simulointiohjelmia.
  • Mitä pidemmälle tekniikka kehittyy, niin sitä vaikeammaksi sen itse tuottaminen tulee pienille talleille -> asiakastalli voittaa kovin harvoin ainakaan mestaruutta.
Fakta on kuitenkin se, että suurin ongelma on rahan epätasainen jakautuminen formuloissa. Se jolla on liitua millä piirtää tulee aina piirtämään pisimmän viivan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Fakta on kuitenkin se, että suurin ongelma on rahan epätasainen jakautuminen formuloissa. Se jolla on liitua millä piirtää tulee aina piirtämään pisimmän viivan.

Fakta on kuitenkin myös se että tämä ei tule ainakaan isosti muuttumaan niin kauan kuin Formula 1 on kuninkuusluokka missä isot ja merkittävät autonvalmistajat mukana. Siellä kuitenkin kilpaillaan menestyksestä = rahasta joka tulee tv-sopimuksista kun ihmiset ympäri maailman seuraa näiden autonvalmistajien menestystä. Mun mielestä on turha itkeä Caterhamien ja Marussioiden perään, ykkösissä on ollut aina häntäpään talleja jotka eivät ole saaneet tuulta purjeisiin ja silloin se historia jää muutaman kauden mittaiseksi.
Ei se Williamskaan kylpenyt rahassa tässä viimeisen 10 vuoden aikana mutta muutaman viime vuoden aikana tehnyt tasaista nousua taas huipulle, kuka muistaa että viime vuonna oli tiukkaa päästä 2. aika-ajo-osiolle ja kisoissa aina sijoilla 10-20. Nämä on näitä mun mielestä olennaisia lasku ja nousutarinoita ykkösille, tämäkin oli pitkälti Mercedes voimayksikön ansiota kun taas Sauber pitkälti voimayksikkönsä ansiosta on siellä hännillä

Kyllä nyky rahanjako systeemilläkin mahdollisuudet on hyvinkin ajaa pisteistä ja enempää ei voi vaatia. Tällä kaudella voimayksikköjen erot ovat tehneet hallaa kokonaiskuvalle, mitäs jos Caterhamilla tai Marussialla olisi ollut Mersun mylly, olisi saattanut jopa joku piste napsahtaa tällä kaudella ja siten rahaa ja siten jatkoa sarjassa.

_
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Meikäläistä ei haittaa yhtään, vaikka nämä jämät pudotellaan leikistä pois. Caterhamilla on ollut vuosia aikaa kiriä tuota eroa parempiin talleihin, mutta homma on samaa paskaa kaudesta toiseen. Fiilis on kuin mestisjoukkue pelaisi nahilassa. Ei vaan yksinkertaisesti resurssit eikä taidot riitä.
Ovathan Caterham ja Marussia ottaneet eroa kiinni, suorastaan huimasti. Vertailun vuoksi otan tähän erot kärkeen Bahrainin aika-ajoissa kaudelta 2010 ja kaudelta 2014.


Bahrain 2010 Aika-ajot Q1

19 Timo Glock ,Virgin + 4,705
21. Heikki Kovalainen, Lotus-Cosworth - + 5,304

Bahrain 2014 Aika-ajot Q1

19. Kamui Kobayashi, Caterham + 1,646
20. Jules Bianchi, Marussia + 1, 871

Toki rata on muuttunut, mutta kehitystä on tapahtunut selvästi.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Ovathan Caterham ja Marussia ottaneet eroa kiinni, suorastaan huimasti. Vertailun vuoksi otan tähän erot kärkeen Bahrainin aika-ajoissa kaudelta 2010 ja kaudelta 2014.
Ihan hyvä vertailu, mutta toisaalta kehityksen näkee myös suoraan pistetaulukosta. Marussialla menossa viides kausi ja pisteitä tullut kokonaiset 2 kappaletta (nekin tällä kaudella Bianchin toimesta). Entisellä Lotuksella ja nykyisellä Caterham kyseinen sarake näyttää edelleen pyöreää nollaa, joka on mielestäni varsin surkuhupaisaa. Mun mielestä F1 ei menetä yhtään mitään, jos nämä kaksi tallia laittavat pillit pussiin ja näillä kehityskäyrillä tulosta ei ole odotettavissa muutenkaan pitkään aikaan.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Ovathan Caterham ja Marussia ottaneet eroa kiinni, suorastaan huimasti. Vertailun vuoksi otan tähän erot kärkeen Bahrainin aika-ajoissa kaudelta 2010 ja kaudelta 2014.

Ero on toki kaventunut, mutta vajaa pari sekuntia kierroksella on formuloissa joka tapauksessa helvetin paljon. Ja kuinka realistista on, että nuo ruputallit puristavat tuon nykyisen eron kiinni? Lotuksella/Caterhamilla oli aluksi kovat puheet, teot valitettavasti uupuvat.

Sinällään mulle on aivan sama, ovatko ko. tallit mukana vai ei, mutta en sure hetkeäkään jos molemmat tippuvat pihalle. Onpahan muutama kierroksella ohitettava vähemmän.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sinällään mulle on aivan sama, ovatko ko. tallit mukana vai ei, mutta en sure hetkeäkään jos molemmat tippuvat pihalle. Onpahan muutama kierroksella ohitettava vähemmän.

Varsinkin jos nykysäänöt on tämmöiset ettei autot juurikaan keskeytä ja ajetaan jonossa maaliin. Jotenkin tylsää kun autoissa ei voi juurikaan hajota mitään ja turva-alueet ja ratojen vaarallisimpia mutkia otetaan pois. Varsinkin ratojen ensimmäisiin mutkiin pitäisi saada joukkokolareita ja heti yllätyksiä tapahtumaan, autoja ajamaan ulos ja jäämään sinne. Harmi että melkein sadekilpailut on ainoita jossa kuljettajat voi tehdä virheitä tai suuremmissa määrin keskeyttää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Varsinkin jos nykysäänöt on tämmöiset ettei autot juurikaan keskeytä ja ajetaan jonossa maaliin. Jotenkin tylsää kun autoissa ei voi juurikaan hajota mitään ja turva-alueet ja ratojen vaarallisimpia mutkia otetaan pois.

Tämä on juuri se asia mikä minun mielestäni eniten mättää nyky-ykkösissä. Autot on liian luotettavia, radat liian anteeksi antavia ja saderenkaat/autot muutettu sellaiseksi että sateella ajetaan suurimmaksi osaksi turva-auton perässä, joten yllätyksen mahdollisuudet ovat aika vähissä. Tämä vaikeuttaa myös juuri näiden pikkutallien asemaa kun pisteille on niin pirun vaikea päästä edes "vahingossa". Välillä sitä kaipaa sellaisia kisoja kuin vaikkapa 1996 Monaco jossa oli valtavasti keskeytyksiä, pakka ihan sekaisin ja lopulta joku Olivier Panis ajaa Ligierillä voittoon. Ja kaipaa myös niitä hetkiä kun Häkkinen ajoi kisan kärjessä ja sai pallit hiessä jännittää että kestääkö se Mersun mylly tällä kertaa maaliin asti, tai kun vastaavasti Schumacher ajoi kärjessä ja moottorikatteen alta alkoi pukkaamaan ylimääräistä savua ja sitten vaan odoteltiin että milloin se motti poksahtaa. Hieno oli myös kun Martin Brundlen McLarenin motti räjähti näyttävästi heti startissa, silloin kun nuo vehkeet oli aika lailla tappiin asti viritettyjä eikä tällaisia jotain kestävyyskilpureita kuin nykyisin. Ja sellaistahan kuninkuusluokan juuri pitäisi olla että autot on ihan tappiin viritettyjä ja koko ajan joudutaan tasapainottelemaan nopeuden ja luotettavuuden hienolla rajalla.
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Erikoisia toiveita, kun halutaan kaikkien keskeyttävän jo alkukierroksilla.

Austinin aika-ajossa jäätiin muuten pari vuotta vanhasta kierrosennätyksestä vain 0,4 sekunttia. Vaikka sääntöjä on muutettu radikaalisti, niin vaan ne insinöörit keksivät äkkiä keinot, joilla auto kulkee edelleen todella lujaa. Typerä keulauudistuskin on enää vain imagotappio kattojärjestölle, kun pitoa on siitäkin huolimatta varsin mukavasti.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Erikoisia toiveita, kun halutaan kaikkien keskeyttävän jo alkukierroksilla.

Ei mutta tiukkoja ensimmäisiä mutkia pitäisi olla enemmän, mutta nykyään joka radalla isot turva-alueet ja asfaltit jos auto menee pitkäksi, aika harvinaista että ekalla kieroksella osumaa kukaan saa... sekin olisi parempi kun joku kärki-autoista voisi ehkä jopa keskeyttää. nyt tuossa se vituttavinta onkin etttä kärki kymmeniköstä tulee ehkä jokaisella kuskilla se 0-2 keskeytystä koko kauden aikana.

Tuo tuossa kaikista huonoin suuntaus on ollut että auton osat pitää kestää todella monta kisaa, niin ne sitten myös yleensä kestää eikä tule keskeytyksiä. Loppujen lopuksi kaiketi tämä osien kestävyys ei edes hirveitä säästöjä ole tuonnut. Salaa kyllä ennen kauden alkua toivoi ettei nuo autot kestä maaliin asti kuten testeissä meinasi näyttää, mutta turhan hyvin nekin saatiin lopulta korjattua ennen kauden alkua.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Samoilla linjoilla kuin pari aiempaakin kirjoittajaa. Autot ovat nykyään aivan liian luotettavia, jännityksen vuoksi niistä saisi kokonaan poistaa datatiedon kulkemisen varikkomuurille. Kommunikointi vain radion/varikkotaulun kautta ja tehdään niistä kuskien ajettavia, eikä tietokoneiden. Turva-alueet pitänee nykyaikana olla isot, mutta nuo asfaltit pitäisi korvata vähintään jollain materiaalilla, joka tuhoaa renkaat, jos ei kerran hiekka kelpaa. Sadekeliin myös sinne soveltuvat renkaat, voi niitä aikoja, kun oli monsuunikumitkin. Sen toki ymmärrän, ettei kustannussyistä ole järkevää pitää kolmea märän kelin sarjaa, mutta full wet saisi tosiaan olla sateeseen sopiva ja intermediate sellainen, ettei ole alla heti turva-auton poistuttua.

Torger Christian Wolff laukoi torstaina (?) niin typeriä ajatuksia rahankäytöstä, kuin vain tuollaiselta unelmapestiin päässeeltä voi odottaa. Liekö olisi pari vuotta sitten Williamsilla samanlaisia irronnut. Vijay Mallyan näkökulman ymmärrän täysin ja seison hänen joukoissaan tuossa kuluasiassa. Jotain pitäisi tehdä, en haluaisi nähdä kolmansia autoja vierailevine/junnukuskeinen kisaamassa tallipisteiden ulkopuolella. Pikkutallit on aina olleet lajin suola ja niiden pisteiden saaminen on ollut yksi asia, mitä on suosikkien ja suomalaisten lisäksi saanut jännätä. Paitsi muutamana viime vuonna, kun radalla kulkevat radio-ohjattavat kestävyyskilpurit. Rallikin kuihtui käsiin, kun autonvalmistajien määrä kävi olemattomaksi ja useampi tiimi ajoi samalla merkillä. Sama voi käydä myös ykkösille. Sinänsä huvittavaa, jos väitteet Alonson erorahasta pitävät paikkaansa. Ferrari siis maksaisi diivasta eroon pääsemisestä kaksi kolmasosaa Marussian viime vuoden budjetista. Sekin lienee tosin noussut kalliiden voimayksiköiden vuoksi.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Torger Christian Wolff laukoi torstaina (?) niin typeriä ajatuksia rahankäytöstä, kuin vain tuollaiselta unelmapestiin päässeeltä voi odottaa. Liekö olisi pari vuotta sitten Williamsilla samanlaisia irronnut. Vijay Mallyan näkökulman ymmärrän täysin ja seison hänen joukoissaan tuossa kuluasiassa. Jotain pitäisi tehdä, en haluaisi nähdä kolmansia autoja vierailevine/junnukuskeinen kisaamassa tallipisteiden ulkopuolella..

Itsekin kyllä melkein oksensin suuhuni kun kuuntelin Saaren selostusta tuosta tallipomojen kokouksesta, Wolff avoimesti vittuilee rahankäytöstä esimerkiksi Vijay Mallyalle jolla sentään on sievoinen summa OMAA rahaa kiinni Force Indiassa, seikka mitä Saari ei ollenkaan tuonut esille. Ylipäätään kierre kohti nykyistä tilannetta alkoi jo 90-luvun loppupuolella kun Bernie ja Max Mosely alkoivat houkutella isoja autonvalmistajia panostamaan enemmän F1:een, kulut nousivat järjettömästi ja esimerkiksi japanilaismerkit iskivät talleihinsa järjettömät summat hilloa saamatta juuri mitään vastinetta panostuksilleen. Nyt sitten hallittua alasajoa ei onnistuta enää saamaan järkevästi toteutettua mitenkään.

Bernie onneksi myönsi että kolmannet autot eivät tule toteutumaan ensi vuonna. Jo aiemmin toin julki huolen siitä että kolmansia autoja ajattavat tallit saavat aika kohtuuttoman hyödyn ylimääräisestä autostaan koska pystyvät sillä testamaan harjoituksissa enemmän kuin normaalit kahden auton tallit. Enkä usko että noita yksitystalleja hirveästi innostaa tilanne että niiden eteen pamahtaa tulostaulukkoon vielä vaikkapa pari Ferraria ja Mercedestä lisää viemään hyviä sijoituksia.

EDIT: Mercedeksen ja Red Bullin laskelmien mukaan lisäauto maksaisi tallia kohden noin 25-30 miljoonaa euroa, että eiköhän tuossa ole se syy miksi Bernien kuningasideaa ei nähdä ensi vuonna vaikka Oskari Saari ajatukselle kolmesta Ferrarista taisi harjoituslähetyksen aikana lauetakin.
 
Viimeksi muokattu:

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Itsekin kyllä melkein oksensin suuhuni kun kuuntelin Saaren selostusta tuosta tallipomojen kokouksesta, Wolff avoimesti vittuilee rahankäytöstä esimerkiksi Vijay Mallyalle jolla sentään on sievoinen summa OMAA rahaa kiinni Force Indiassa, seikka mitä Saari ei ollenkaan tuonut esille. Ylipäätään kierre kohti nykyistä tilannetta alkoi jo 90-luvun loppupuolella kun Bernie ja Max Mosely alkoivat houkutella isoja autonvalmistajia panostamaan enemmän F1:een, kulut nousivat järjettömästi ja esimerkiksi japanilaismerkit iskivät talleihinsa järjettömät summat hilloa saamatta juuri mitään vastinetta panostuksilleen. Nyt sitten hallittua alasajoa ei onnistuta enää saamaan järkevästi toteutettua mitenkään.

Käsittämätöntä puhetta Wolffilta joka kuitenkin oli suunnilleen samassa tilanteessa Williamsin merkittävänä osakkaana ja taisikin kritisoida Williams-aikoinaan F1:n rahanjakoa kohtuuttomaksi ja epäoikeudenmukaiseksi, mutta päästyään huippuvirkaan Mercedekselle jolla on legendaarisen mahtikonsernin tuki, sulki Herra Raviveikkaus silmänsä pitäen tätä tilannetta missä nyt ollaan oikeana. Mallayan Force India ja Genii Capitalin Eric Luxin ja Gerard Lopezin Lotus on pitänyt itsensä taistelussa mukana suurelta osin omilla/firmansa rahoilla joten kunnioitus ainakin minulla on kohdallaan kun taas Wolff vähättelee näiden panostuksia vaatien heitä pistämään lisää massia kehiin.

90-luvulla tosiaan autovalmistajat tulivat ryminällä mukaan aiheuttaen panostuksillaan järjettömän kulukuplan jota yritettiin epäonnistuneella kulukattoviritelmällä puhkaista/pienentää, mutta suurimmille talleille se ei käynyt. Legendaariset Honda ja Toyota pistivät Formuloihin käsittämättömiä summia Toyotan ollessa huippuaikoinaan 2005-2008 Ferrarin jälkeen budjetiltaan suurin parina vuonna, mutta eihän Toyota ottanut edes yhtä voittoa, minkä Honda sensijaan otti heti avauskaudellaan 2006 ja itse uskoin Hondan olevan merkki -ja kuskimestaruuskamppailussa mukana kolmen seuraavan vuoden kuluessa, no se ennustus meni pieleen ja kunnolla Hondan epäonnistuttua pahasti ja häivyttyä kauden 2008 jälkeen eikä ne rahasummat mitä siellä käytettin kovinkaan pieniä olleet.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Toivottavasti ei jouduta starttaamaan turva-auton perässä, kun siellä tuulee niin paljon.
Jos nyt puolituntia pysyisi silmät auki.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös