EDIT: Tilke oli muuten nyt julkaissut jotain renderöintejä tulevasta Bakun F1-katuradasta. Jos noissa kuvissa on mittasuhteet kohdallaan niin aika huiman kapeita paikkoja tuossa tulee olemaan. Rataprofiilikin on... miten sen nyt sanoisi... "erikoinen". Eli jumalattoman pitkä pääsuora, muutama vähän lyhyempi suora, mutkat lähes pelkästään ysikymppisiä vanhan Phoenixin katuradan tyyliin, ja sitten tuo jotain vanhaa kaupunkia kiertävä kapea "sumppuosuus". Tuo on niin erikoisen näköinen rata että voi olla todella mielenkiintoinen tapaus, tai sitten ihan täysi fiasko.
Täällä noita kuvia.
Tilke oli muuten nyt julkaissut jotain renderöintejä tulevasta Bakun F1-katuradasta. Jos noissa kuvissa on mittasuhteet kohdallaan niin aika huiman kapeita paikkoja tuossa tulee olemaan. Rataprofiilikin on... miten sen nyt sanoisi... "erikoinen". Eli jumalattoman pitkä pääsuora, muutama vähän lyhyempi suora, mutkat lähes pelkästään ysikymppisiä vanhan Phoenixin katuradan tyyliin, ja sitten tuo jotain vanhaa kaupunkia kiertävä kapea "sumppuosuus". Tuo on niin erikoisen näköinen rata että voi olla todella mielenkiintoinen tapaus, tai sitten ihan täysi fiasko.
Täällä noita kuvia.
Eli jumalattoman pitkä pääsuora...
Siinähän ehtii sitten ohittamaan vielä loppusuoralla, mikäli sattuu olemaan aivan jonkun "kontissa" kiinni viimeisellä kierroksella. Ja oletettavasti tuolla suoralla on myös DRS-alue.
Löysin materiaalia Meksikon uudesta radasta ja tämä näyttää minun mielestäni huomattavasti paremmalta kuin Azerbaijanin viritelmä. Meksikohan on tulossa F1-kalenteriin ensi kaudelle. Radalta löytyy ainakin videon perusteella S-mutkia, asfalttisia turva-alueita, mutta hyvänä vastapainona on kunnon suoraa ja hivenen Kanadan tapaisia tiukkoja jarrutuksia ja Kanadan kuuluisassa neulansilmässähän on nähty hienoja ohituksia vuosien varrella. Vaikea toki sanoa miltä Autodromo Hermanos Rodriquez näyttää kisakäytössä, mutta promovideo on lupauksia herättävä.
Tuohan on itse asiassa vanha rata jolla ajettiin F1-autoilla kilpaa viimeksi joskus 90-luvun alussa. Tuo oli kyllä hyvä rata, muistaakseni aika nopea rata ja helvetin pomppuinen. Sijaitsee vielä korkeassa ilmanalassa joten tuokin tuo vähän lisämaustetta. Pitää vaan toivoa että tuota ei nyt tässä remontissa "tilketetä" aivan pilalle, ainakin se hieno ovaaliosuus ollaan raiskaamassa jollakin perus-tilke-shikaani-neulansilmähässäkällä. Ja eiköhän tuonnekin saada jokaiseen mutkaan valettua ne puolen kilometrin levyiset asfalttiturva-alueet että ei vaan kukaan jäisi koskaan radan varteen tai joutuisi hidastamaan vauhtiaan jos ajautuu radalta ulos. Tätähän se on FIA:n ja F1:n linja ratojen suhteen nykyisin. Jopa sellaiset mutkat joissa ei ole oikeastaan mitään suurta riskiä pahoista ulosajoista asfaltoidaan nykyisin umpeen (Monzan Parabolica, Suzukan Spooncurve, puolet Span mutkista jne.)
Sen mutkan kuitenkin nopeimmat autot ajoivat reilua kahtasataa läpi. Kun se siitä vauhdista lähtee niin ei se tasapohjainen formula aina siihen hiekkaan pysähdy... Joten en ihan aina ymmärrä kaikkia valituksia näistä assu turva-alueista. Niille on paikkansa ja mielestäni tuo Parabolica on toteutettu aika hyvin. Siinä assua on kuitenkin vähän ja sen takana sitten hiekkaa... Toki myös epäonnistumisia siltäkin saralta löytyy ja kaikkea ei tarvitse vetää assulle.
Harmin paikka. Onneksi tallin toiminta jatkuu joka tapauksessa. Caterham/Heikki Kovalainen, on se asia joka allekirjoittanutta nykyformuloissa kiinnostaa eniten.Caterham alkaa olemaan suossa: http://www.bbc.com/news/uk-england-oxfordshire-29704117#story_continues_1
Lisäksi tilanteen vakavuudesta kertoo se, että Kobayashin autoon ei riitä enää edes varaosia. Sotshissa mies ajeli korjatuilla takajousituksen osilla: http://www.bbc.com/sport/0/formula1/29658585
Epätoivoista jos vedetään purkkakorjauksilla tällä tasolla. Tietysti kontrolloivat tuota jatkuvilla tarkastuksilla, mutta ei tuollainen vain toiminta kuuluu F-ykkösiin.
Caterham alkaa olemaan suossa: http://www.bbc.com/news/uk-england-oxfordshire-29704117#story_continues_1
Lisäksi tilanteen vakavuudesta kertoo se, että Kobayashin autoon ei riitä enää edes varaosia. Sotshissa mies ajeli korjatuilla takajousituksen osilla: http://www.bbc.com/sport/0/formula1/29658585
Epätoivoista jos vedetään purkkakorjauksilla tällä tasolla. Tietysti kontrolloivat tuota jatkuvilla tarkastuksilla, mutta ei tuollainen vain toiminta kuuluu F-ykkösiin.
Caterhamin kohtaloksi koitui Fernandesin kasvava rakkaus jalkapalloon mistä johtuen tallikin piti myydä, mutta uudet omistajat taisivat vain lisätä CV:nsä merkinnän:Owner of the Catrerham Formula one team.
Itse käsitin asian niin että Fernandes todennäköisesti yritti saada Berniestä ja Flavio Briatoresta hyödyllisiä kamuja ostamalla heiltä QPR:n pois syömästä rahavaroja. Ongelmaksi nyt tulikin sitten se että Fernandesilla onkin nyt käsissään tappiollinen jalkapallojoukkue, tappiollinen lento-yhtiö ja tappiollinen F1-talli. Lienee selvää tässä yhtälössä mistä hankkiudutaan ensin eroon?
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/...usa-sta-lahtoruudukkoon-vain-18-autoa/4436208
Marussia vetäytyy myös USA:n GP:stä. Näin ollen ruudukossa vain 18 autoa.