Vaikka Rellun konetta on dissattu niin Spassa ja Monzassa Red Bull oli nopea suorilla. Ricciardo paineli ohi Mersu-koneisista aika helposti ja kellotti tutkaan 362kmh, joka sillä hetkellä oli kisan kovin lukema (olkoonkin DRS-lukema toisen auton imussa). RB tietysti ajoi aika minimi takasiivellä nämä pari kisaa ja itse odottelin, että Monzassa olisi ollut heillä hankalaa mutta jostain ne sai vaan suoravauhtia kaivettua.
Ricciardo on kyllä ollut hyvä. Jälleen käänsi kisan edukseen Vetteliin nähden hieman erilaisella taktiikalla ja huonommista lähtökohdista. Renkaat pysyy kunnossa ja osaa ohittaa todella hienosti auton vahvuuksilla. Nytkin piti jarruissa muita ihan pilkkanaan. Pari seuraavaa rataa sopii heille, joten pienetkin sählingit Mercedes-kaksikolla ja RIC kuittaa piste-eroa kiinni.
Harmi kun Bottaksen kisa meni lähdössä. Aina kun sai ajaa puhtaassa ilmassa niin vauhti oli Rosbergin tasoa. Nappilähdöllä olisi ollut vähintään kolmas, ehkä toinen. Hienot ohitukset ja oli oikeastaan koko kisan ajan tv-kuvissa, joten näkyvyys vaan kasvaa.
Ferrarilla ei kyllä etukäteen ollut mitää odotuksia tähän kisaan, varmaan paperille heille kauden huonoin rata. Ohittiko kumpikaan kuski koko kisan aikana? Kimi taisi tehdä alkukierroksilla yhden tai kaksi ohitusta, mutta voidaan laittaa sekavien alkukierrosten piikkiin. Kertoo vaan, että autolla on ihan uskomattoman hankala ajaa kisassa ratasijoituksesta. Puhtaalla radalla menee ihan hyvin kun voi ajaa rauhassa tyyliin Alonso Unkarissa tai Kimi Spassa. Heti toisen perässä aero kärsii ja tuntuisi vaan korostavan auton epäjohdonmukaista käytöstä. Luistaa ja puskee ihan holtittomasti muiden perässä. Lisäksi Ferrarista pääsee ohi aika helpolla jo pelkällä moottoriteholla.
Alonson ongelmat varmaan alkoi varikkostopilla, oli siinä letkan perässä kierroksen tai kaksi ja sitten alkoi jäämään. Tipahti parissa kierroksessa muutaman sekunnin päähän ja pari kiekkaa myöhemmin keskeytti.
Lopputuloksia kun katseli niin näkee aika hyvin autojen voimasuhteet tämän tyyppisellä radalla. Lisäksi kun rata on aika simppeli niin ei kuskienkaan erot korostu, tai kukaan ei aja raatoautoa kärkeen täällä.
Tuosta Ferrarien painoerosta, että hankala kuvitella sen johtuvan mistään yksittäisestä osasta mikä voisi liittyä kuskin haluamiin säätöihin tai muuhun. Ohjauslaitteet ei tuota paina, eikä penkki. Kimihän on hieman isokokoinen kuski, olisiko auto tehty alunperin liian pieneksi, ja sitten jouduttu sitä jotenkin muokkaamaan ja vahvistamaan sen takia? Tai olisiko Kimin penkki erikokoinen, joka on vaikuttanut vaikka polttoainetankin sijoitteluun ja kokoon, joka taas vaikuttaa akkujen paikkaan... hankala sanoa kun F1-autossa kaikki on niin pienissä toleransseissa, että pienikin muutos voi tuoda johdannaisvaikutuksia.