Mainos

Formula 1 – kausi 2013

  • 591 645
  • 1 881

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Värikäs F1-kausi 2012 on pulkassa, ja on aika aloittaa seuraavan kauden spekulointi. Jonkin verran on tulossa tallien kokoonpanoihin muutoksia, ja vielä ei ole selvää mikä tulee olemaan HRT:n kohtalo. Saattaa olla että ruudukossa nähdään ensi kaudella vain 22 autoa. Toivottavasti joku ihan tosissaan mukana oleva taho ostaisi HRT:n ja yrittäisi kehittää siitä "ihan oikean" tallin.

Red Bull: Sebastien Vettel ja Mark Webber

Entisillä jatketaan, ja mikäpä on jatkaessa: Webber on minusta mainettaan parempi kuljettaja ja on pystynyt välillä pistämään Vettelin koville. Hän on vaan juuri sen ratkaisevan piirun verran hitaampi ja epätasaisempi kuin Vettel, ja häviää liikaa pisteitä huonojen starttiensa takia, että on jäänyt Vettelin varjoon. Mutta Webber on hyvä kakkosmies koska pystyy ajamaan pisteitä pois kilpailijoilta, ja on sen verran hyvä että pystyy ajamaan myös mestaruudesta mikäli Vettelille tulee jotain epäonnea tms. Kun myös Newey jatkaa tallissa niin varmasti ovat taas mukana mestaruustaistelussa.

Ferrari: Fernando Alonso ja Felipe Massa

Massan alkukausi oli aivan katastrofi, mutta paransi huimasti kauden jälkipuoliskolla ja keräsi pisteitä lähes Alonson tahtiin. Ja kauden viimeisissä kisoissa näytti olevan jopa Alonsoa nopeampi. Mutta siitä huolimatta tallin selkeä ykkönen tulee olemaan myös ensi kaudella Alonso, ja Massan tehtävänä on tehdä mitä Alonson etu vaatii. Alonso on mulkun oloinen jätkä, ja aina näyttää vaan jäävän vähän vajaaksi tuo mestaruustaistelu, mutta se pitää hänen kunniakseen sanoa että osaa ottaa kyllä kalustosta jatkuvasti paljon irti. Ferrarin auto oli alkukaudesta aivan karmean näköinen ajaa mutta silti Alonso johti pitkään MM-sarjaa ja keräili pisteitä varmasti lähes joka kisasta. Taistellee ensi kaudellakin mestaruudesta mutta saas nähdä onnistuuko vieläkään.

McLaren: Jenson Button ja Sergio Perez

McLarenilla tapahtuu iso muutos kun tallin "oma poika" Hamilton siirtyy Mersulle. Button on osoittanut että vaikka ehkä vauhdissa jääkin hieman Hamiltonin taakse niin varmuudella pystyy taistelemaan jopa mestaruudesta, ja on varmasti mukana taistelussa mikäli McLaren saa rakennettua viime kautista luotettavamman auton. Ja nyt kun tallikaveriksi tulee mies jonka ajotyyli on lähempänä Buttonia kuin Hamiltonin, niin ehkä Button saa nyt auton joka sopii paremmin hänen hanskaansa. Perez ajoi erinomaisen alkukauden mutta McLaren-sopparin julkistamisen jälkeen meni kyllä kaikki pieleen ja virheitä tuli liukuhihnalta. Noita turhia ja hölmöjä virheitä pitää karsia jos meinaa pysyä Buttonin kyydissä, nolla pistettä sopimuksen julkistamisen jälkeen ei varmaan paljon naurata McLarenilla.

Lotus: Kimi Räikkönen

Lotuksella on vahvistettu ainoastaan Räikkösen jatko, ja toiseen autoon varmasti harkitaan vakavasti uutta kaveria. Grosjeanilta löytyy kyllä nopeutta mutta siitä ei ole apua jos tekee noin paljon virheitä. Ja mikä pahinta niin Grosjean ei näytä edes oppivan virheistään vaan toistaa niitä kisa toisensa jälkeen. Mikäli Boullier ei olisi Grosjeanin manageri niin mahdollisuuksia Lotus-paikkaan tuskin olisi, mutta nyt hän lienee silti vahvin ehdokas Kimin tallikaveriksi. Muita kuljettajia ei Lotuksen kohdalla ole nostettu juuri esiin, mutta sen verran laadukkaita miehiä näyttää jäävän ilman tallipaikkaa että vaihtoehtoja on kyllä. Mikä lienee sitten tallin taloudellinen tilanne, kun jo tällä kaudella liikkui paljon huhuja maksuvaikeuksista. Toivottavasti tuo Kimin voitto ja Coca-Colan mukaantulo sponsoreiden joukkoon toisivat sen verran nostetta tallille että auton kehitykseen olisi enemmän rahaa käytössä.

Mercedes: Nico Rosberg ja Lewis Hamilton

Kauden alku näytti hyvältä, mutta sitten Mersu palasi taas omalle tasolleen ja loppukausi oli todella heikko esitys. Epätasaisesti ajaneen Schmin tilalle tulee nopeaksi tiedetty Hamilton, mutta saas nähdä onko Hamiltonin renkaita kuluttava ajotyyli ja Mersun toistuvat ongelmat renkaiden kanssa tuhoon tuomittu yhdistelmä. Rosberg onnistui nappaamaan viime kaudella ensimmäisen voittonsa, ja ajoi kyllä tasaisesti pisteitä, mutta silti hänen suorituksiaan vaivaa pieni flegmaattisuus minun mielestäni. On kyllä kohtuunopea ja tasainen mutta sellaista ihan huippusuoritusta häneltä ei kovin usein nähdä.

Sauber: Nico Hülkenberg ja Esteban Gutierrez

Sauberilla on tehty rajallisilla resursseilla hyvää työtä. Viime kauden alku oli vahvaa suorittamista mutta sitten kävi niin kuin Sauberille yleensäkin että suoritustaso hiipui selvästi kauden loppua kohden. Myös kuljettajat tekivät jonkin verran virheitä ja se maksoi muutaman pistesijan. Hülkenberg oli hyvä valinta Perezin tilalle, mutta tuo Perezin lähtö tarkoitti samalla että Meksikolaiset sponsorit vaativat "oman miehensä" eli Gutierrezin Kamui Kobayashin tilalle. Sauber olisi ilmeisesti halunnut pitää parhaimmillaan erittäin nopean (ja yllättäen myös Pereziä varmemmin ajaneen) Kobayashin mutta money talks... Gutierrez ei käsittääkseni ole Perezin tasoinen lahjakkuus mutta ilmeisesti ei ihan toivotonkaan tapaus. Ihmeenä pidän jos koko ajan otteitaan parantaneen Hülkenbergin kyydissä pysyy.

Force India: Paul Di Resta

Ainoastaan Di Restan paikka on käytännössä varma, ja toiseen autoon on vielä useita ehdokkaita. Kun tallipaikat alkaa käydä vähiin niin tämä FI:n toinen auto lienee tämän hetken halutuimpia paikkoja. Vahvimmin ehdolla ovat kuulemma Adrian Sutil, Jaime Alguersuari ja Sebastien Buemi, ja jonkinlaisena jokerina tallin viime kauden varakuljettaja Jules Bianchi. Sutil on ehkä varmin valinta koska on ajanut tallissa ennenkin ja tiedetään suht' nopeaksi ja varmaksi kaveriksi. Buemi on minusta keskinkertaisuus ja toivon että FI:n valinta ei kohdistu häneen. Alguersuari olisi hieman parempi ja nopeampi, ja hänen vahvuutensa on vahva tuntemus renkaista koska on toiminut tällä kaudella Pirellin testikuljettajana. Bianchi on ollut ajamissaan testeissä vakuuttava mutta on tietenkin kokemattomana suurin riskivalinta noista vaihtoehdoista. Di Restasta sen verran että vaikka on suht' nopea ja varma kuljettaja niin ei hän vaan jotenkin oikein vakuuta. Huippusuoritukset ja "itsensä ylittäminen" ovat jääneet puuttumaan. Hülkenberg pisti aika pahasti päihin tällä kaudella, etenkin loppukaudesta.

Williams:

Williams ei ole vielä vahvistanut virallisesti kumpaakaan kuljettajaa, mutta aika varmana pidetään että ne ovat Pastor Maldonado ja Valtteri Bottas. Maldonadon puolesta puhuvat tuo Barcelonan voitto ja aivan käsittämätön sponssisalkku. Käytännössä Williamsilla ei ole varaa pudottaa häntä pois vaikka tuon voittonsa (ja muutamien hyvien aika-ajosijoitusten) lisäksi ajoikin aika heikon kauden. Williamsin auto oli niin hyvä että sillä olisi pitänyt kerätä paljon enemmän pisteitä, mutta Maldonado hukkasi monta sijoitusta hölmöihin kolareihin ja virheisiin, ja ajoi muutenkin liian epätasaisesti. Bottasta on huhuttu Williamsin kakkoseksi pitkin kautta, ja nyt tuota paikkaa pidetään jo aika varmana. Saksalaislehti uutisoi asian jo varmana, ja Bottas itsekin on myhäillyt siihen malliin haastatteluissa että hyvältä tuo alkaa näyttää. Bottas esitti vakuuttavia otteita perjantaiharjoituksissa ja oli pari kertaa jopa Maldonadoa nopeampi.

Toro Rosso: Daniel Ricciardo ja Jean-Eric Vergne

Tämä talli vaan jotenkin polkee paikallaan kaudesta toiseen, eväitä parempaan pitäisi kyllä olla. Ricciardo ja Vergne ajoivat vähäiseen kokemukseensa nähden kohtuullisen kauden, mutta ei kumpikaan ihan täydellisesti onnistunutkaan. Tallin myynnistä on liikkunut jälleen huhuja, joten saas nähdä tuoko se sitten muutoksia myös kuljettajiin jossakin vaiheessa. Kuskien pitää esittää parempaa jos omistaja vaihtuu, koska Red Bullista riippumaton omistaja ei välttämättä katso keskinkertaisia suorituksia läpi sormien.

Marussia: Timo Glock

Glock jatkaa, ja toiseen autoon on huhuttu vahvasti Max Chiltonia jonka isä on mukana tallin taustavoimissa. Marussia meni viime kaudella hieman eteenpäin ja pystyi loppukaudesta jo vähän haastamaan Caterhamia, mutta ilmeisesti tallin taloudellinen tilanne on aika heikko joten välttämättä mitään suurta parannusta ei ensi kaudellakaan ole tulossa ja Caterham pysyy edelleen edellä. En pitäisi tuota Glockin paikkaakaan ihan kiveen hakattuna mikäli lisää rahoitusta tarvitaan, varsinkin kun Pic pystyi haastamaan yllättävän hyvin.

Caterham: Charles Pic

Picin sopimus julkistettiin jo, mutta toiseen autoon on vielä useita ehdokkaita. Huhuissa on pyörineet ainakin viime kauden kuljettajien nimet, mutta myös Giedo Van Der Garde, Bruno Senna ja monet muut kärkkyvät paikkaa Caterhamilla (tosin Sennan tukijat eivät ilmeisesti ole halukkaita maksamaan hänelle paikkaa näihin jämätalleihin). Ja ilmeisesti myös Kobayashi yrittää vielä kerätä rahoitusta että saisi ostettua paikan Caterhamilta. Pic oli tällä kaudella yllättävänkin hyvä mutta en minä häntä ihan huippukuskina pidä, joten jos talli saisi jonkun Kobayashin tasoisen kuljettajan niin se olisi kyllä ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin joku rahalla uraansa rakentanut keskinkertaisuus. Kovalaisen jatkoon en oikein jaksa uskoa, jotenkin Heikin otteista tällä kaudella paistoi lannistuminen ja luovuttaminen ja alkoi sen takia häviämään jopa keskinkertaiselle Petroville. Ja sen lisäksi näytti että taktiikoissa suosittiin loppukaudesta Petrovia, ja Kovalainen joutui tyytymään jatkuvasti huonoihin kisataktiikoihin. Se taisi maksaa Brasiliassa jopa pistesijan. Caterhamin kausi oli pettymys ja talli on polkenut pahasti paikallaan satsauksista huolimatta. Nähtäväksi jää pystyykö John Iley tuomaan suunnittelupuolelle sen verran uutta että talli lopultakin menisi vähän eteenpäin.

HRT: Pedro De la Rosa

De la Rosan sopimus on varma, tallin mukana olo ei...
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Ensi kauden on oltava toisinto vuodesta 2000. Jolloin talliin hankittu valontuoja ottaa legendalle sen ensimmäisen mestaruutensa useamman vuoden kakkossijojen päätteeksi. Ja siitä alkaa taas 5 vuoden putki jossa muut ovat mukana vain statisteina ja välillä joku suomalainen käy näennäisesti kolkuttelemassa mestaruusportteja mutta ei todellisuudessa ole lähelläkään.

No haaveita pitää olla. Usko Ferrarin kohdalla ei lopu ikinä!
 

adston

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Taitaa Williams odottaa että Bottas ajaa heidän autollaan parempia tuloksia kuin Senna, Sennalla olisi ollut tuomisinaan n. 10 miljoonaa sponsorirahaa, ja Bottakselle Williams kuitenkin maksaa palkkaa. Omasta mielestäni hyvä näin, ei sen paksumman pankkitilin omaavan kaverin tarvitse aina saada sitä tallipaikkaa näiden lahjakkaiden nuorempien kuskien nenän edestä. Ja kyllähän tuo Bottas on hyvää kyytiä päästellyt harjoituksissa joissa ajanut, vielä kun saa kilpailuista vähän rutiinia että pystyy ajamaan useita kierroksia kovaa niin voi ihan hyvin olla että taistelee melko tasaväkisesti Maldonadon kanssa ensi kaudella.

Joku jo linkkiä laittoi mutta nyt myös maikkari uutisoi Bottaksen sopimuksen varmana, julkistetaan keskiviikkona: Bottaksen sopimus julki keskiviikkona - MTV3.fi - Urheilu - F1 - Uutiset
 

RaitisAna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Saksan GP kaudella 2013?

Tietääkö kukaan viimeisintä tilannetta Saksan GP:n osalta? Nürburgringin rata on ilmeisesti konkurssissa ja aiemmin tänä vuonna Hockenheim käsittääkseni ilmoitti olevansa valmis järjestämään kauden 2013 F1-kisan. FIA on vahvistanut kisakalenterin ja Saksan GP on merkitty ajettavaksi 14.7. mutta FIAn sivuiltakaan en löytänyt lisätietoja siitä, kummalla radalla kisa ajetaan. Erilaisia huhupuheita olen kyllä nähnyt, mutta onko kukaan löytänyt vahvistettua tietoa siitä, mikä Saksan GP:n kohtalo ensi vuonna on?

Harmi muuten että New Jerseyn kisaa ei ajeta vielä ensi kaudella, rata ei kuulemma valmistuisi ajoissa. Tuo radan sijainti aivan Manhattanin tuntumassa kuulostaa upealta ja tulee varmasti olemaan vierailun arvoinen osakilpailu kaudella 2014, jolloin kisa todennäköisesti ajetaan.
 

Maastomasto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ensi kauden on oltava toisinto vuodesta 2000. Jolloin talliin hankittu valontuoja ottaa legendalle sen ensimmäisen mestaruutensa useamman vuoden kakkossijojen päätteeksi. Ja siitä alkaa taas 5 vuoden putki jossa muut ovat mukana vain statisteina ja välillä joku suomalainen käy näennäisesti kolkuttelemassa mestaruusportteja mutta ei todellisuudessa ole lähelläkään.

No haaveita pitää olla. Usko Ferrarin kohdalla ei lopu ikinä!

Olitko jo vuonna 2000 suuri Ferrari-fani? Vai kirpaisiko Häkkisen keskeytys Indianapolisissa?

Joo, tämä oli tämmöinen kausi. Aika jännittäviä hetkiä Formulat ovat tarjonneet noiden Ferrarin mahtivuosien jälkeen. Toivottavasti ensi vuonna on tasaista menoa taas luvassa ja toivottavasti Lotuskin pysyy kuvassa mukana.

Tuosta Schumin mahdollisesta yliarvostuksesta voi olla montaa mieltä. Kyllähän kyseinen kaveri monta kertaa taisteli mestaruudesta heikommalla kalustolla kovempiaan vastaan 90-luvulla. Mutta toisaalta olen sitä mieltä, että Schumin kulta-aikoina kuljettajien taso ei ollut ihan parasta mahdollista huippua. Monet legendat lopettivat (tai kuolivat) 90-luvun alkupuolella. Ainoa samaan sarjaan lukeutuva vastustaja oli Mika Häkkinen. 2000-luvulla rupesi tulemaan näitä uusia huippuja (Alonso ja Räikkönen etunenässä) , mutta alkuun haastaminen oli hankalaa koska Ferrari oli niin vahva.


Nykyään sarjassa on todella monta kovaa rattimiestä. Schumin aikana hän pystyi haastamaan paremmilla kalustoilla ajavia kuskeja, koska huipputalleissa oli jotain Villeneuveja ja Hillejä. Enpä usko, että Vettelin, Alonson, Hamiltonin tai Räikkösen tasoisia kuljettajia vastaan olisi ollut yhtä kivaa. Toki ajanjaksojen vertaaminen on aina vaikeaa, mutta siitä huolimatta mestaruuksien määrää tai voittojen määrää ei sinällään voi pitää absoluuttisena mittarina kuskin hyvyydestä.

Minun mielestäni Schumi on hieman yliarvostettu kuski. Siitä huolimatta hän on minun kuskirankingissa kaikkien aikojen kuski. Saavutukset on niin kovia, että vaikka siitä ottaisi sen yliarvostuksen pois (sanotaan vaikka 2o prossaa), niin ykkössija silti säilyisi. Kuitenkin Schumin osalta pientä vertailua voi suorittaa kun kaveri on kuitenkin ajanut niin Sennaa ja Prostia vastaan kuin Häkkistäkin vastaan. Ja lisäksi taistellut mestaruudesta Räikkösen ja Alonson kanssa. Schumilla on tosiaan 7 mestaruutta, mutta sen lisäksi hän on ollut siinä mestaruuskamppailussa (jäämättä voitotta siis) mukana varmaan toiset 7 kertaa. Joskus lähempänä, joskus henkilökohtaisesti kauempana mutta vaikutusvallallaan isona pelurina, kuten 1999.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Olitko jo vuonna 2000 suuri Ferrari-fani? Vai kirpaisiko Häkkisen keskeytys Indianapolisissa?

Mika Salon päästessä Ferrarille 1999 tapahtui jotain käsittämätöntä. Suomalainen media alkoi julkaista juttuja Ferrarin merkityksestä maranellolaisille ja muillekin italialaisille. Nyt kun suomalaiskuljettaja oli tähän maagiseen talliin päässyt niin suomalaismedian ei enää tarvinnutkaan haukkua ja arvostella tallia joka käänteessä vaan nyt oltiin samalla puolella niin Ferrarin ylistysdokumentteja tuli useaan otteeseen ja tämän kaiken seurauksena aloin itsekin seuraamaan ja ottamaan selvää tallin historiasta ja toimintatavoista ja asemasta italiassa jossa tämä merkki/talli/perhe on uskonnon tasoisessa asemassa. Siitä kaikki alkoi. Olen tehnyt pyhiinvaellusmatkoja Maranelloon aina käydessäni Juventuksen peleissä ja siellä on taikaa ilmassa. Tänäkin talvena aion samaisen matkan tehdä. Suosittelen muillekin vaikkei Ferrari-fani olisikaan. Siellä on hieno museo formuloiden historiasta jonka olennainen osa Ferrari on ollut alusta asti ja jokaisena vuonna.

Edit. Ja kun kerrotte olevanne suomesta niin ilmeet kirkastuvat entisestään. Sieltä luetellaan kaikki Lancialla ja Fiatilla rallia ajaneet suomalaiset ja niin he kuin myös Salo ja Räikkönen ovat kovassa huudossa. Myös Jarno Saarisen mainitsi varmaan kaikki taksikuskit jotka puhumaan yltyivät.
 
Viimeksi muokattu:

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Ensi kauden on oltava toisinto vuodesta 2000. Jolloin talliin hankittu valontuoja ottaa legendalle sen ensimmäisen mestaruutensa useamman vuoden kakkossijojen päätteeksi. Ja siitä alkaa taas 5 vuoden putki jossa muut ovat mukana vain statisteina ja välillä joku suomalainen käy näennäisesti kolkuttelemassa mestaruusportteja mutta ei todellisuudessa ole lähelläkään.

No haaveita pitää olla. Usko Ferrarin kohdalla ei lopu ikinä!

Puhut ilmeisesti Massasta? Alonso nyt ei ole mitään muuta kuin rosvo ja vehkeilijä. Ferrarillakin olisi mestaruus jo vuodelta 2008 ellei Alonso olisi Briatoren kanssa juoninut itselleen voittoa. Johan se nähtiin nyt kauden lopussa, että Massa on selvästi nopeampi kun vain sai auton säädöt ja renkaat osumaan kohdallaan.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Ensivuoden odotukset itselläni on aika kovat. Ensinnäkin Räikkösen mestaruus. Täytyy toivoa, että Lotuksella ei ole mitään suuria taloudellisia ongelmia vaan auton suunnitteluun pystytään käyttämään riittävästi resursseja. Jos nopeutta löytyy riittävästi Kimi pystyy varmasti nappaamaan muutaman voiton. Lisäksi mikäli niissä kisoissa jossa ei voita sijoittuu viiden joukkoon niin se pitäisi riittää mestaruuteen. Tasaisuutta Kimiltä kyllä löytyy ja luotettavuutta.

Ensivuonna olisi myös hienoa nähdä kaksi suomalaista palkintopallilla. Williamsilla tuskin pystyy ajamaan joka kisassa edes kuuden joukkoon, mutta niissä kisoissa missä säädöt ja auton ominaisuudet osuvat kohdalleen radan kanssa on realistista taistella jopa palkintopallisijoituksessa.

Mutta täytyy muistaa sekin, että Bottaksella on ensimmäinen vuosi F1 kisakuljettajana. Ensimmäinen hyvä merkki olisi se kun tallikaverin pystyisi useasti päihittämään.

Talven aikanakin ehtii tapahtua kaikenmoista ja voimasuhteet voivat olla erilaiset kauden alkaessa. Eiköhän kuitenkin Redbull, McLaren ja Ferrari ole kärkitalleja. Täytyy toivoa, että Lotus ja Williams pystyvät myöskin näille kolmelle suurelle laittamaan hanttiin. Ja onhan siellä vielä Hamilton mersunsa kanssa.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ferrari-leirissä katkeruutta - | Formulat | Iltalehti.fi

Shocking news, maailman suurimman itkuvauvan espanjalaisen konkurssipankin rahoilla adoptoineet makaroonit itkee kun ei kyvyt ja lahjonnat riittäny TAASKAAN. Ah, miten nautinnollista tuota vinkunaa onkaan lukea. Kellään muulla ei tosiaan ollut minkäänlaista epäonnea missään kisassa, Alonso oli ainoa joka kärsi noiden Belgian ja Japanin kisojen ajan epäonnesta ja Grosjeanista ja siihen se mestaruus meni.

Ehkä huipuinta toi että siellä joku luigi kehtaa vakavalla naamalla syyttää mestaruuden ratkenneen Japanin kisatuomariston päätökseen jättää Vetteliä rankaisematta jostain normitilanteesta aika-ajoissa. Kerrankin jollain oli munaa jättää Ferrarin vinkuminen omaan arvoonsa ni sehän oli sit vääryyttä ja epäreilua Alonsoa kohtaan. Hahhah, on ne sentään huumorimiehiä jos ei muuta.

Vielä toivoisin oikein kunnon katkeraa itkunpuuskaa Nolonsolta. Tuu ny Alonso ite selittää näille hei vara-auton vara-autosta, kolme mestaruut hei!
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office

Itkusi taisi nyt tulla väärään ketjuun. Laita sokeasti Iltalehden mielipiteeseen uskomasi itkut viime kautta koskevaan ketjuun. Yleensä megapaskasta uutisoinnistaan tuttu maikkari uutisoi Dominicalin pettymyksen neutraalisti jossa tallipäällikkö kehui Alonson koko kauden suoritusta ja pahoitteli ettei pystyneet antamaan nopeinta kalustoa. Harmitteli tietenkin kahta Lotuksien kanssa kolarointien johdosta tynkäksi jäänyttä kisaa jonka Iltapaska muotoili itkuksi jonka johdosta sinä vuodatit pari nessullista tänne.
 

Selostaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itkusi taisi nyt tulla väärään ketjuun. Laita sokeasti Iltalehden mielipiteeseen uskomasi itkut viime kautta koskevaan ketjuun. Yleensä megapaskasta uutisoinnistaan tuttu maikkari uutisoi Dominicalin pettymyksen neutraalisti jossa tallipäällikkö kehui Alonson koko kauden suoritusta ja pahoitteli ettei pystyneet antamaan nopeinta kalustoa. Harmitteli tietenkin kahta Lotuksien kanssa kolarointien johdosta tynkäksi jäänyttä kisaa jonka Iltapaska muotoili itkuksi jonka johdosta sinä vuodatit pari nessullista tänne.

Tää on aina hauskaa. Ensin toinen itkee ja sit toinen tulee itkemään tänne toisten itkuja. This is Jatkoaika.com

Mitä ens kauteen tulee, niin en osaa odottaa Lotukselta yhtään mitään. Jotenkin vaan tuntuu, että siellä ei saada kunnon autoa kasaan. Eihän säännöt muutu, mutta aina sieltä löytyy jotain parannettavaa ja muut parantaa isommilla resursseillaan enemmän kuin Lotus.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Itkusi taisi nyt tulla väärään ketjuun. Laita sokeasti Iltalehden mielipiteeseen uskomasi itkut viime kautta koskevaan ketjuun. Yleensä megapaskasta uutisoinnistaan tuttu maikkari uutisoi Dominicalin pettymyksen neutraalisti jossa tallipäällikkö kehui Alonson koko kauden suoritusta ja pahoitteli ettei pystyneet antamaan nopeinta kalustoa. Harmitteli tietenkin kahta Lotuksien kanssa kolarointien johdosta tynkäksi jäänyttä kisaa jonka Iltapaska muotoili itkuksi jonka johdosta sinä vuodatit pari nessullista tänne.

Mahtaako Alonsolle käydä kuin Kimille 2008. Aletaankin panostamaan Massaan ja saadaan Alonso näyttämään huonommalta ja sitä kautta Vettel loogisesti Alonson tilalle ilman mitään suurempaa draamaa. Alonsolla on kolme paikkaa ollut ottaa se mestaruus punaisille, mutta käteen ei ole jäänyt kuin luu.

Suzukan kolarista Alonso ei oikein voi Kimiä syyttää ja jotenkin tuo syyllisten hakeminen muusta kuin itsestään on jonkinlaisen luovutuksen merkki. Eiköhän Ferrari saa seuraavan mestaruuden vuonna 2014 tai 15 Vettelin ajamana. Saattaa Domenicali mennä samalla ovenavauksella kuin Fernando sapatille.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Paikkoja on vielä virallisesti auki, mutta kuka tietää mitä kulissien takana on jo lyöty lukkoon? Oliskohan jossain muussa tallissa kiinnostusta palkata Heikki, joka on joutunut taistella Caterhamin mopoautolla pari kautta? Toisaalta, Heikki voi hyvinkin alistua testikuskin rooliin jos ei kisakuskin paikkaa avaudu, mutta silloin sen tallin on oltava vähintään keskikastista.

Kaksi suomalaista siellä kuitenkin on vähintään ensi kaudella kisailemassa, sillä pidän Bottaksen paikkaa Williamsilla täysin varmana asiana. Mihinkään Marussiaan tai Caterhamiin ei Heikin kannata edes suostua, vaan jotta uralle olisi mahdollisuus nousta ylöspäin, on tallin oltava kilpailukykyisempi. Force India voisi olla hyvä paikka Heikille. Lotukseen en oikein usko. Kaksi suomalaista samassa tallissa on täysin utopiaa.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Itse ennustan Ferrarille ja Alonsolle mestaruutta 2013. Ja siihen riittää vain tämä yksi jo julkistettu sääntömuutos, jossa DRS:ää ei saa käyttää aikaa-jossa enää vapaasti, vaan ainoastaan samoilla DRS-alueilla mitä kisassa.

Ferrarin kisanopeus oli huomttavasti parempaa suhteessa aika-ajon "DRS-vapaus"-tilanteeseen ja tallin autot tulevat samaan parempia lähtöruutuja. Autothan ei hirveästi ensi kaudelle muutu, joten tuskin voimasuhteetkaan. Kun Alonso tulee saamaan parempia lähtöruutuja, niin veikkaanpa että Fernando on ensi kauden maailmanmestari.

Käynee kovimman kisan Jenson Buttonia (jos McLaren-johdolle joku ehtii selittää luotettavuuden merkityksen tässä off-seasonin aikana) ja luonnollisesti Vetteliä vastaan.
 

adston

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Itse ennustan Ferrarille ja Alonsolle mestaruutta 2013. Ja siihen riittää vain tämä yksi jo julkistettu sääntömuutos, jossa DRS:ää ei saa käyttää aikaa-jossa enää vapaasti, vaan ainoastaan samoilla DRS-alueilla mitä kisassa.

Jaa-a, jos otetaan sellainen huomio mukaan näihin spekulaatioihin että Massa voittaisi Alonson vaikka muutamassa ensi kauden ensimmäisessä kisassa, niin miten Ferrari toimisi tässä tapauksessa? Otetaan huomioon että Massa oli loppukaudesta välillä erittäin nopea. Ja sama kysymys mikäli Red Bullilla oltaisiin vastaavassa tilanteessa? Voi olla että ensi kaudella mestaruudesta taistelevat täysin eri herrat kuin eilen.

Sen verran otan kantaa päättyneeseen kauteen, että Ferrarin on turha itkeä keskeytyksistä johtuneista pistemenetyksistä, niitä sattui myös Vettelille ja pitkässä juoksussa ne menevät melko tasan. Mutta mukavaahan se on keksiä erilaisia selityksiä miksei mestaruutta voitettu.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Force India voisi olla hyvä paikka Heikille. Lotukseen en oikein usko. Kaksi suomalaista samassa tallissa on täysin utopiaa.

Taitaa olla tuokin Force India jo menetetty tapaus. Jostain luin että valinta tehtäisiin Sutilin, Buemin, Alguersuarin ja Bianchin välillä, ja eikös tuolta tallistakin jo ilmoitettu jossakin vaiheessa että Kovalainen ei kuulu heidän suunnitelmiinsa. Lotus-paikkaan en minäkään usko, joten käytännössä Kovalaisen ainoa mahdollisuus kisakuskin paikkaan taitaa olla jatko Caterhamilla. Eikä taida tuokaan kovin todennäköinen olla, vähän näytti siltä että tallin suhtautuminen Kovalaiseen muuttui sen jälkeen kun tämä kesällä ilmoitti kartoittavansa muita vaihtoehtoja ensi kaudelle. Ainakin loppukaudesta Kovalaisen kisataktiikat oli lähes jatkuvasti huonommat kuin Petrovilla.

Jos Kovalainen mielii vielä F1:iin paluun tekemään jossakin vaiheessa, niin paras pesti olisi varmaankin tuo Pirellin rengastestaajan paikka jos siihen vaan on mahdollisuuksia. Renkaiden tuntemus on tänä päivänä ykkösissä valttia ja sitä kautta voisi olla mahdollisuus vielä päästä johonkin talliin. Onhan tuo Alguersuarikin mukana Force India -kaavailuissa.
 

Tenkrat#67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Wild, Pekka Rinne
Jos Kovalainen mielii vielä F1:iin paluun tekemään jossakin vaiheessa, niin paras pesti olisi varmaankin tuo Pirellin rengastestaajan paikka jos siihen vaan on mahdollisuuksia. Renkaiden tuntemus on tänä päivänä ykkösissä valttia ja sitä kautta voisi olla mahdollisuus vielä päästä johonkin talliin. .

Tuo on kyllä totta. Heikillä on nyt jo aika kattava kokemus formuloista, vieläpä myös Bridgestonen ajalta sekä pikkuluokista jne.. Tuskin Schumia kiinnostaa lähteä tähän pestiin, joten tässä olisi mukava jäähdyttelyvuoden mahdollisuus.


Toki on toinen seikka, jaksaako edes Heikki lämmetä testaajan hommille.
 

Baroun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Per sempre Tito †
Tulosruudussa kerrottiin, että heidän "tietojen" mukaan maailman nopein Heikki neuvottelee tallipaikasta Lotukselle.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Tulosruudussa kerrottiin, että heidän "tietojen" mukaan maailman nopein Heikki neuvottelee tallipaikasta Lotukselle.

Saman kuulin, mutta Lotuksen tallipäällikkö Boullier on tainnut sanoa että Grosjean on hyvin todennäköisesti ensi kaudellakin Lotuksen kisakuski. Luulisin että näin myös on, eli samoilla jatkavat.

Kovalaisen tallipaikka mihinkään F1-talliin on tällä hetkellä kovin epätodennäköinen. Saapa nähdä, olisiko Heikki valmis ottamaan esimerkiksi testikuskin paikan jostakin muusta tallista vai viettääkö mies ensi kautensa jossain muualla kuin ykkösissä.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Kylläpä tosiaan Massan muutama kisa on saanut monet sokaistumaan että hän olisi selvästi nopeampi kuin Alonso. Massa ajoi lähes 1,5 kautta täysin vihkoon, ja sitä ei muutama paineeton kisa paljoa pelasta. Alonso on taas ajanut tappavan tasaisesti kokoajan. Toki monella on todella paljon hampaankolossa Alonsoa vastaan ja ihan ymmärrettävää.

Vettel on saanut nyt ajaa kolme mestaruutta putkeen autolla joka on ollut se paras, en usko että esim. Ferrarilla olisi saanut yhtään mestaruutta, mutta silti se ei poista sitä tosiasiaa että Vettel ja Red Bull on ylivoimansa ansainnut.

Näin Ferrari leirissä näihin kitkeriin tappioihin on tottunut sieltä Häkkis taistoista asti ja jokainen juttu mikä ei tapa, se vahvistaa. Otetaan häviöt vastaan kuin miehet ja yritetään ensi kaudella kovempaa, tää on vain urheilua.

Ensi kauden mielenkiintoisimpia seikkoja on ehdottomasti Perez McLarenilla ja Hamilton mersulla, hyvä että näitä isojakin kuskivaihtoja tulee, ne tuo aina mielenkiintoa.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Bottas on lähes sata varma kisakuski ensi kaudella. Hienoa! Kimi jatkaa Lotuksella, Bottas Williamsille ja maailman nopein Heikki... Niin mitä tapahtuu hänelle? Se se vasta olisikin uutispommi jos Lotukselle Heikki pääsisi, mutta eipä taida näytöt riittää.

Ensi kaudesta tulee helvetin mielenkiintoinen, taas. Millos se tarkalleen ottaen alkaa?
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Saman kuulin, mutta Lotuksen tallipäällikkö Boullier on tainnut sanoa että Grosjean on hyvin todennäköisesti ensi kaudellakin Lotuksen kisakuski .

En itsekkään jaksa Heikin sopimukseen uskoa ellei sitten kuitenkin ole jotain rahatukkoa kerätty kylkiäisenä. Boullier saattaa puhua enemmän Grosjeanin managerina kuin Lotuksen päällikkönä. Jossain luki että Total olisi luopumassa Grossun tukemisesta, joka ei ainakaan paranna Ranskalaisen jatko mahdollisuuksia.
 

adston

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Kylläpä tosiaan Massan muutama kisa on saanut monet sokaistumaan että hän olisi selvästi nopeampi kuin Alonso. Massa ajoi lähes 1,5 kautta täysin vihkoon, ja sitä ei muutama paineeton kisa paljoa pelasta. Alonso on taas ajanut tappavan tasaisesti kokoajan. Toki monella on todella paljon hampaankolossa Alonsoa vastaan ja ihan ymmärrettävää.

En tiedä tarkoititko tällä minua, mutta hain tuolla sellaista skenaariota takaa, että jos Alonso sattuisi vaikka keskeyttämään muutamassa kisassa, niin kyllä Massalla mielestäni vauhti voisi riittää kisojen voittoon, jos vauhti pysyy samalla tasolla kuin nyt loppukauden. Kyllä itsekin sen tiedän että normaalioloissa Massa vs. Alonso päättyy Alonson voittoon.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
En tiedä tarkoititko tällä minua, mutta hain tuolla sellaista skenaariota takaa, että jos Alonso sattuisi vaikka keskeyttämään muutamassa kisassa, niin kyllä Massalla mielestäni vauhti voisi riittää kisojen voittoon, jos vauhti pysyy samalla tasolla kuin nyt loppukauden. Kyllä itsekin sen tiedän että normaalioloissa Massa vs. Alonso päättyy Alonson voittoon.
En tarkoittanu tuota kenellekkää, vaa enemmän ihan yleisesti. Moni tuntuu nauttivan siitä että Alonso häviää kerran tai pari ja moni teki sen puolesta johtopäätöksiä että Massa pesi loppukaudesta Alonsoa 100-0 tai vastaavaa. Ja itse en silti ole kovin vakuuttunut Massan vauhdista, loppukaudesta miehellä ei taas enää ollut mitään paineita muttei siltikään pystynyt napsimaan pahimmilta kilpailijoilta pahasti pisteitä pois vaikka toki hyvin ajoikin.

Mutta katsotaan ensi kaudella tosiaan miten tuo Alonso-Massa pari menee. Massalle varsinkin tuo alkukausi on todella tärkeä ja urankin kannalta ei ole enää varaa vaellella varjojen mailla.

En siis todellakaan vihaa Massaa vaikka, mutta mielestäni Massa ei vain ole sopiva kaveri Ferrarin arvoiseen talliin jossa paineita on liikaa, esim. Barrichello oli kuin luotu Ferrarille Schumin aisapariksi. Massa sai kuitenkin yrittää tallin tuella mestaruutta ja hävisi sen, Räikkönen taas tuli näki ja voitti tittelin heti ekalla kaudellaan, siinä oli se pieni ero minkä takia minun vaakani kallistui Kimin puoleen kun kysytään kumpi tuosta parista oli se parempi tai nopeampi. Alonso toki nyt ei ole tallin tuesta huolimatta sitä titteliä onnistunut saamaan, mutta näen paljon yhtäläisyyksiä tuohon Schumin tilanteeseen, niukat tappiot Häkkiselle käänsivät sitten tilanteen lopulta siihen että Ferrari loi hurjan ja pienimuotoisen dynastian.

Monelta kantilta jännittävä kausi tulossa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
En itsekkään jaksa Heikin sopimukseen uskoa ellei sitten kuitenkin ole jotain rahatukkoa kerätty kylkiäisenä. Boullier saattaa puhua enemmän Grosjeanin managerina kuin Lotuksen päällikkönä. Jossain luki että Total olisi luopumassa Grossun tukemisesta, joka ei ainakaan paranna Ranskalaisen jatko mahdollisuuksia.

Miten olisi Rovio joka tuli jo vahvasti mukaan täksi kaudeksi tukemaan suomalaisia, onko lafkalla isoa rahaa käytössä vai ainoastaan markkina-arvoa?

Tuo Boullier on vähän outo lintu itsellenikin mitä tulee tallin isoon kuvioon, tuleviin kuljettajiin jne. Olen ymmärtänyt että Lopez tuolla tallissa käyttää päätäntävaltaa kuskeihin ja on se "Kimi-fani" joka uskoi alusta asti Kimin suorituskykyyn, ei niinkään Boullier. Onko Lopezi kenties Heikki-fanikin ja jyrää Boullierin kun neuvotellaan hänen suojatin Grosjeanin 2013 tallipaikasta.


_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös