Värikäs F1-kausi 2012 on pulkassa, ja on aika aloittaa seuraavan kauden spekulointi. Jonkin verran on tulossa tallien kokoonpanoihin muutoksia, ja vielä ei ole selvää mikä tulee olemaan HRT:n kohtalo. Saattaa olla että ruudukossa nähdään ensi kaudella vain 22 autoa. Toivottavasti joku ihan tosissaan mukana oleva taho ostaisi HRT:n ja yrittäisi kehittää siitä "ihan oikean" tallin.
Red Bull: Sebastien Vettel ja Mark Webber
Entisillä jatketaan, ja mikäpä on jatkaessa: Webber on minusta mainettaan parempi kuljettaja ja on pystynyt välillä pistämään Vettelin koville. Hän on vaan juuri sen ratkaisevan piirun verran hitaampi ja epätasaisempi kuin Vettel, ja häviää liikaa pisteitä huonojen starttiensa takia, että on jäänyt Vettelin varjoon. Mutta Webber on hyvä kakkosmies koska pystyy ajamaan pisteitä pois kilpailijoilta, ja on sen verran hyvä että pystyy ajamaan myös mestaruudesta mikäli Vettelille tulee jotain epäonnea tms. Kun myös Newey jatkaa tallissa niin varmasti ovat taas mukana mestaruustaistelussa.
Ferrari: Fernando Alonso ja Felipe Massa
Massan alkukausi oli aivan katastrofi, mutta paransi huimasti kauden jälkipuoliskolla ja keräsi pisteitä lähes Alonson tahtiin. Ja kauden viimeisissä kisoissa näytti olevan jopa Alonsoa nopeampi. Mutta siitä huolimatta tallin selkeä ykkönen tulee olemaan myös ensi kaudella Alonso, ja Massan tehtävänä on tehdä mitä Alonson etu vaatii. Alonso on mulkun oloinen jätkä, ja aina näyttää vaan jäävän vähän vajaaksi tuo mestaruustaistelu, mutta se pitää hänen kunniakseen sanoa että osaa ottaa kyllä kalustosta jatkuvasti paljon irti. Ferrarin auto oli alkukaudesta aivan karmean näköinen ajaa mutta silti Alonso johti pitkään MM-sarjaa ja keräili pisteitä varmasti lähes joka kisasta. Taistellee ensi kaudellakin mestaruudesta mutta saas nähdä onnistuuko vieläkään.
McLaren: Jenson Button ja Sergio Perez
McLarenilla tapahtuu iso muutos kun tallin "oma poika" Hamilton siirtyy Mersulle. Button on osoittanut että vaikka ehkä vauhdissa jääkin hieman Hamiltonin taakse niin varmuudella pystyy taistelemaan jopa mestaruudesta, ja on varmasti mukana taistelussa mikäli McLaren saa rakennettua viime kautista luotettavamman auton. Ja nyt kun tallikaveriksi tulee mies jonka ajotyyli on lähempänä Buttonia kuin Hamiltonin, niin ehkä Button saa nyt auton joka sopii paremmin hänen hanskaansa. Perez ajoi erinomaisen alkukauden mutta McLaren-sopparin julkistamisen jälkeen meni kyllä kaikki pieleen ja virheitä tuli liukuhihnalta. Noita turhia ja hölmöjä virheitä pitää karsia jos meinaa pysyä Buttonin kyydissä, nolla pistettä sopimuksen julkistamisen jälkeen ei varmaan paljon naurata McLarenilla.
Lotus: Kimi Räikkönen
Lotuksella on vahvistettu ainoastaan Räikkösen jatko, ja toiseen autoon varmasti harkitaan vakavasti uutta kaveria. Grosjeanilta löytyy kyllä nopeutta mutta siitä ei ole apua jos tekee noin paljon virheitä. Ja mikä pahinta niin Grosjean ei näytä edes oppivan virheistään vaan toistaa niitä kisa toisensa jälkeen. Mikäli Boullier ei olisi Grosjeanin manageri niin mahdollisuuksia Lotus-paikkaan tuskin olisi, mutta nyt hän lienee silti vahvin ehdokas Kimin tallikaveriksi. Muita kuljettajia ei Lotuksen kohdalla ole nostettu juuri esiin, mutta sen verran laadukkaita miehiä näyttää jäävän ilman tallipaikkaa että vaihtoehtoja on kyllä. Mikä lienee sitten tallin taloudellinen tilanne, kun jo tällä kaudella liikkui paljon huhuja maksuvaikeuksista. Toivottavasti tuo Kimin voitto ja Coca-Colan mukaantulo sponsoreiden joukkoon toisivat sen verran nostetta tallille että auton kehitykseen olisi enemmän rahaa käytössä.
Mercedes: Nico Rosberg ja Lewis Hamilton
Kauden alku näytti hyvältä, mutta sitten Mersu palasi taas omalle tasolleen ja loppukausi oli todella heikko esitys. Epätasaisesti ajaneen Schmin tilalle tulee nopeaksi tiedetty Hamilton, mutta saas nähdä onko Hamiltonin renkaita kuluttava ajotyyli ja Mersun toistuvat ongelmat renkaiden kanssa tuhoon tuomittu yhdistelmä. Rosberg onnistui nappaamaan viime kaudella ensimmäisen voittonsa, ja ajoi kyllä tasaisesti pisteitä, mutta silti hänen suorituksiaan vaivaa pieni flegmaattisuus minun mielestäni. On kyllä kohtuunopea ja tasainen mutta sellaista ihan huippusuoritusta häneltä ei kovin usein nähdä.
Sauber: Nico Hülkenberg ja Esteban Gutierrez
Sauberilla on tehty rajallisilla resursseilla hyvää työtä. Viime kauden alku oli vahvaa suorittamista mutta sitten kävi niin kuin Sauberille yleensäkin että suoritustaso hiipui selvästi kauden loppua kohden. Myös kuljettajat tekivät jonkin verran virheitä ja se maksoi muutaman pistesijan. Hülkenberg oli hyvä valinta Perezin tilalle, mutta tuo Perezin lähtö tarkoitti samalla että Meksikolaiset sponsorit vaativat "oman miehensä" eli Gutierrezin Kamui Kobayashin tilalle. Sauber olisi ilmeisesti halunnut pitää parhaimmillaan erittäin nopean (ja yllättäen myös Pereziä varmemmin ajaneen) Kobayashin mutta money talks... Gutierrez ei käsittääkseni ole Perezin tasoinen lahjakkuus mutta ilmeisesti ei ihan toivotonkaan tapaus. Ihmeenä pidän jos koko ajan otteitaan parantaneen Hülkenbergin kyydissä pysyy.
Force India: Paul Di Resta
Ainoastaan Di Restan paikka on käytännössä varma, ja toiseen autoon on vielä useita ehdokkaita. Kun tallipaikat alkaa käydä vähiin niin tämä FI:n toinen auto lienee tämän hetken halutuimpia paikkoja. Vahvimmin ehdolla ovat kuulemma Adrian Sutil, Jaime Alguersuari ja Sebastien Buemi, ja jonkinlaisena jokerina tallin viime kauden varakuljettaja Jules Bianchi. Sutil on ehkä varmin valinta koska on ajanut tallissa ennenkin ja tiedetään suht' nopeaksi ja varmaksi kaveriksi. Buemi on minusta keskinkertaisuus ja toivon että FI:n valinta ei kohdistu häneen. Alguersuari olisi hieman parempi ja nopeampi, ja hänen vahvuutensa on vahva tuntemus renkaista koska on toiminut tällä kaudella Pirellin testikuljettajana. Bianchi on ollut ajamissaan testeissä vakuuttava mutta on tietenkin kokemattomana suurin riskivalinta noista vaihtoehdoista. Di Restasta sen verran että vaikka on suht' nopea ja varma kuljettaja niin ei hän vaan jotenkin oikein vakuuta. Huippusuoritukset ja "itsensä ylittäminen" ovat jääneet puuttumaan. Hülkenberg pisti aika pahasti päihin tällä kaudella, etenkin loppukaudesta.
Williams:
Williams ei ole vielä vahvistanut virallisesti kumpaakaan kuljettajaa, mutta aika varmana pidetään että ne ovat Pastor Maldonado ja Valtteri Bottas. Maldonadon puolesta puhuvat tuo Barcelonan voitto ja aivan käsittämätön sponssisalkku. Käytännössä Williamsilla ei ole varaa pudottaa häntä pois vaikka tuon voittonsa (ja muutamien hyvien aika-ajosijoitusten) lisäksi ajoikin aika heikon kauden. Williamsin auto oli niin hyvä että sillä olisi pitänyt kerätä paljon enemmän pisteitä, mutta Maldonado hukkasi monta sijoitusta hölmöihin kolareihin ja virheisiin, ja ajoi muutenkin liian epätasaisesti. Bottasta on huhuttu Williamsin kakkoseksi pitkin kautta, ja nyt tuota paikkaa pidetään jo aika varmana. Saksalaislehti uutisoi asian jo varmana, ja Bottas itsekin on myhäillyt siihen malliin haastatteluissa että hyvältä tuo alkaa näyttää. Bottas esitti vakuuttavia otteita perjantaiharjoituksissa ja oli pari kertaa jopa Maldonadoa nopeampi.
Toro Rosso: Daniel Ricciardo ja Jean-Eric Vergne
Tämä talli vaan jotenkin polkee paikallaan kaudesta toiseen, eväitä parempaan pitäisi kyllä olla. Ricciardo ja Vergne ajoivat vähäiseen kokemukseensa nähden kohtuullisen kauden, mutta ei kumpikaan ihan täydellisesti onnistunutkaan. Tallin myynnistä on liikkunut jälleen huhuja, joten saas nähdä tuoko se sitten muutoksia myös kuljettajiin jossakin vaiheessa. Kuskien pitää esittää parempaa jos omistaja vaihtuu, koska Red Bullista riippumaton omistaja ei välttämättä katso keskinkertaisia suorituksia läpi sormien.
Marussia: Timo Glock
Glock jatkaa, ja toiseen autoon on huhuttu vahvasti Max Chiltonia jonka isä on mukana tallin taustavoimissa. Marussia meni viime kaudella hieman eteenpäin ja pystyi loppukaudesta jo vähän haastamaan Caterhamia, mutta ilmeisesti tallin taloudellinen tilanne on aika heikko joten välttämättä mitään suurta parannusta ei ensi kaudellakaan ole tulossa ja Caterham pysyy edelleen edellä. En pitäisi tuota Glockin paikkaakaan ihan kiveen hakattuna mikäli lisää rahoitusta tarvitaan, varsinkin kun Pic pystyi haastamaan yllättävän hyvin.
Caterham: Charles Pic
Picin sopimus julkistettiin jo, mutta toiseen autoon on vielä useita ehdokkaita. Huhuissa on pyörineet ainakin viime kauden kuljettajien nimet, mutta myös Giedo Van Der Garde, Bruno Senna ja monet muut kärkkyvät paikkaa Caterhamilla (tosin Sennan tukijat eivät ilmeisesti ole halukkaita maksamaan hänelle paikkaa näihin jämätalleihin). Ja ilmeisesti myös Kobayashi yrittää vielä kerätä rahoitusta että saisi ostettua paikan Caterhamilta. Pic oli tällä kaudella yllättävänkin hyvä mutta en minä häntä ihan huippukuskina pidä, joten jos talli saisi jonkun Kobayashin tasoisen kuljettajan niin se olisi kyllä ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin joku rahalla uraansa rakentanut keskinkertaisuus. Kovalaisen jatkoon en oikein jaksa uskoa, jotenkin Heikin otteista tällä kaudella paistoi lannistuminen ja luovuttaminen ja alkoi sen takia häviämään jopa keskinkertaiselle Petroville. Ja sen lisäksi näytti että taktiikoissa suosittiin loppukaudesta Petrovia, ja Kovalainen joutui tyytymään jatkuvasti huonoihin kisataktiikoihin. Se taisi maksaa Brasiliassa jopa pistesijan. Caterhamin kausi oli pettymys ja talli on polkenut pahasti paikallaan satsauksista huolimatta. Nähtäväksi jää pystyykö John Iley tuomaan suunnittelupuolelle sen verran uutta että talli lopultakin menisi vähän eteenpäin.
HRT: Pedro De la Rosa
De la Rosan sopimus on varma, tallin mukana olo ei...
Red Bull: Sebastien Vettel ja Mark Webber
Entisillä jatketaan, ja mikäpä on jatkaessa: Webber on minusta mainettaan parempi kuljettaja ja on pystynyt välillä pistämään Vettelin koville. Hän on vaan juuri sen ratkaisevan piirun verran hitaampi ja epätasaisempi kuin Vettel, ja häviää liikaa pisteitä huonojen starttiensa takia, että on jäänyt Vettelin varjoon. Mutta Webber on hyvä kakkosmies koska pystyy ajamaan pisteitä pois kilpailijoilta, ja on sen verran hyvä että pystyy ajamaan myös mestaruudesta mikäli Vettelille tulee jotain epäonnea tms. Kun myös Newey jatkaa tallissa niin varmasti ovat taas mukana mestaruustaistelussa.
Ferrari: Fernando Alonso ja Felipe Massa
Massan alkukausi oli aivan katastrofi, mutta paransi huimasti kauden jälkipuoliskolla ja keräsi pisteitä lähes Alonson tahtiin. Ja kauden viimeisissä kisoissa näytti olevan jopa Alonsoa nopeampi. Mutta siitä huolimatta tallin selkeä ykkönen tulee olemaan myös ensi kaudella Alonso, ja Massan tehtävänä on tehdä mitä Alonson etu vaatii. Alonso on mulkun oloinen jätkä, ja aina näyttää vaan jäävän vähän vajaaksi tuo mestaruustaistelu, mutta se pitää hänen kunniakseen sanoa että osaa ottaa kyllä kalustosta jatkuvasti paljon irti. Ferrarin auto oli alkukaudesta aivan karmean näköinen ajaa mutta silti Alonso johti pitkään MM-sarjaa ja keräili pisteitä varmasti lähes joka kisasta. Taistellee ensi kaudellakin mestaruudesta mutta saas nähdä onnistuuko vieläkään.
McLaren: Jenson Button ja Sergio Perez
McLarenilla tapahtuu iso muutos kun tallin "oma poika" Hamilton siirtyy Mersulle. Button on osoittanut että vaikka ehkä vauhdissa jääkin hieman Hamiltonin taakse niin varmuudella pystyy taistelemaan jopa mestaruudesta, ja on varmasti mukana taistelussa mikäli McLaren saa rakennettua viime kautista luotettavamman auton. Ja nyt kun tallikaveriksi tulee mies jonka ajotyyli on lähempänä Buttonia kuin Hamiltonin, niin ehkä Button saa nyt auton joka sopii paremmin hänen hanskaansa. Perez ajoi erinomaisen alkukauden mutta McLaren-sopparin julkistamisen jälkeen meni kyllä kaikki pieleen ja virheitä tuli liukuhihnalta. Noita turhia ja hölmöjä virheitä pitää karsia jos meinaa pysyä Buttonin kyydissä, nolla pistettä sopimuksen julkistamisen jälkeen ei varmaan paljon naurata McLarenilla.
Lotus: Kimi Räikkönen
Lotuksella on vahvistettu ainoastaan Räikkösen jatko, ja toiseen autoon varmasti harkitaan vakavasti uutta kaveria. Grosjeanilta löytyy kyllä nopeutta mutta siitä ei ole apua jos tekee noin paljon virheitä. Ja mikä pahinta niin Grosjean ei näytä edes oppivan virheistään vaan toistaa niitä kisa toisensa jälkeen. Mikäli Boullier ei olisi Grosjeanin manageri niin mahdollisuuksia Lotus-paikkaan tuskin olisi, mutta nyt hän lienee silti vahvin ehdokas Kimin tallikaveriksi. Muita kuljettajia ei Lotuksen kohdalla ole nostettu juuri esiin, mutta sen verran laadukkaita miehiä näyttää jäävän ilman tallipaikkaa että vaihtoehtoja on kyllä. Mikä lienee sitten tallin taloudellinen tilanne, kun jo tällä kaudella liikkui paljon huhuja maksuvaikeuksista. Toivottavasti tuo Kimin voitto ja Coca-Colan mukaantulo sponsoreiden joukkoon toisivat sen verran nostetta tallille että auton kehitykseen olisi enemmän rahaa käytössä.
Mercedes: Nico Rosberg ja Lewis Hamilton
Kauden alku näytti hyvältä, mutta sitten Mersu palasi taas omalle tasolleen ja loppukausi oli todella heikko esitys. Epätasaisesti ajaneen Schmin tilalle tulee nopeaksi tiedetty Hamilton, mutta saas nähdä onko Hamiltonin renkaita kuluttava ajotyyli ja Mersun toistuvat ongelmat renkaiden kanssa tuhoon tuomittu yhdistelmä. Rosberg onnistui nappaamaan viime kaudella ensimmäisen voittonsa, ja ajoi kyllä tasaisesti pisteitä, mutta silti hänen suorituksiaan vaivaa pieni flegmaattisuus minun mielestäni. On kyllä kohtuunopea ja tasainen mutta sellaista ihan huippusuoritusta häneltä ei kovin usein nähdä.
Sauber: Nico Hülkenberg ja Esteban Gutierrez
Sauberilla on tehty rajallisilla resursseilla hyvää työtä. Viime kauden alku oli vahvaa suorittamista mutta sitten kävi niin kuin Sauberille yleensäkin että suoritustaso hiipui selvästi kauden loppua kohden. Myös kuljettajat tekivät jonkin verran virheitä ja se maksoi muutaman pistesijan. Hülkenberg oli hyvä valinta Perezin tilalle, mutta tuo Perezin lähtö tarkoitti samalla että Meksikolaiset sponsorit vaativat "oman miehensä" eli Gutierrezin Kamui Kobayashin tilalle. Sauber olisi ilmeisesti halunnut pitää parhaimmillaan erittäin nopean (ja yllättäen myös Pereziä varmemmin ajaneen) Kobayashin mutta money talks... Gutierrez ei käsittääkseni ole Perezin tasoinen lahjakkuus mutta ilmeisesti ei ihan toivotonkaan tapaus. Ihmeenä pidän jos koko ajan otteitaan parantaneen Hülkenbergin kyydissä pysyy.
Force India: Paul Di Resta
Ainoastaan Di Restan paikka on käytännössä varma, ja toiseen autoon on vielä useita ehdokkaita. Kun tallipaikat alkaa käydä vähiin niin tämä FI:n toinen auto lienee tämän hetken halutuimpia paikkoja. Vahvimmin ehdolla ovat kuulemma Adrian Sutil, Jaime Alguersuari ja Sebastien Buemi, ja jonkinlaisena jokerina tallin viime kauden varakuljettaja Jules Bianchi. Sutil on ehkä varmin valinta koska on ajanut tallissa ennenkin ja tiedetään suht' nopeaksi ja varmaksi kaveriksi. Buemi on minusta keskinkertaisuus ja toivon että FI:n valinta ei kohdistu häneen. Alguersuari olisi hieman parempi ja nopeampi, ja hänen vahvuutensa on vahva tuntemus renkaista koska on toiminut tällä kaudella Pirellin testikuljettajana. Bianchi on ollut ajamissaan testeissä vakuuttava mutta on tietenkin kokemattomana suurin riskivalinta noista vaihtoehdoista. Di Restasta sen verran että vaikka on suht' nopea ja varma kuljettaja niin ei hän vaan jotenkin oikein vakuuta. Huippusuoritukset ja "itsensä ylittäminen" ovat jääneet puuttumaan. Hülkenberg pisti aika pahasti päihin tällä kaudella, etenkin loppukaudesta.
Williams:
Williams ei ole vielä vahvistanut virallisesti kumpaakaan kuljettajaa, mutta aika varmana pidetään että ne ovat Pastor Maldonado ja Valtteri Bottas. Maldonadon puolesta puhuvat tuo Barcelonan voitto ja aivan käsittämätön sponssisalkku. Käytännössä Williamsilla ei ole varaa pudottaa häntä pois vaikka tuon voittonsa (ja muutamien hyvien aika-ajosijoitusten) lisäksi ajoikin aika heikon kauden. Williamsin auto oli niin hyvä että sillä olisi pitänyt kerätä paljon enemmän pisteitä, mutta Maldonado hukkasi monta sijoitusta hölmöihin kolareihin ja virheisiin, ja ajoi muutenkin liian epätasaisesti. Bottasta on huhuttu Williamsin kakkoseksi pitkin kautta, ja nyt tuota paikkaa pidetään jo aika varmana. Saksalaislehti uutisoi asian jo varmana, ja Bottas itsekin on myhäillyt siihen malliin haastatteluissa että hyvältä tuo alkaa näyttää. Bottas esitti vakuuttavia otteita perjantaiharjoituksissa ja oli pari kertaa jopa Maldonadoa nopeampi.
Toro Rosso: Daniel Ricciardo ja Jean-Eric Vergne
Tämä talli vaan jotenkin polkee paikallaan kaudesta toiseen, eväitä parempaan pitäisi kyllä olla. Ricciardo ja Vergne ajoivat vähäiseen kokemukseensa nähden kohtuullisen kauden, mutta ei kumpikaan ihan täydellisesti onnistunutkaan. Tallin myynnistä on liikkunut jälleen huhuja, joten saas nähdä tuoko se sitten muutoksia myös kuljettajiin jossakin vaiheessa. Kuskien pitää esittää parempaa jos omistaja vaihtuu, koska Red Bullista riippumaton omistaja ei välttämättä katso keskinkertaisia suorituksia läpi sormien.
Marussia: Timo Glock
Glock jatkaa, ja toiseen autoon on huhuttu vahvasti Max Chiltonia jonka isä on mukana tallin taustavoimissa. Marussia meni viime kaudella hieman eteenpäin ja pystyi loppukaudesta jo vähän haastamaan Caterhamia, mutta ilmeisesti tallin taloudellinen tilanne on aika heikko joten välttämättä mitään suurta parannusta ei ensi kaudellakaan ole tulossa ja Caterham pysyy edelleen edellä. En pitäisi tuota Glockin paikkaakaan ihan kiveen hakattuna mikäli lisää rahoitusta tarvitaan, varsinkin kun Pic pystyi haastamaan yllättävän hyvin.
Caterham: Charles Pic
Picin sopimus julkistettiin jo, mutta toiseen autoon on vielä useita ehdokkaita. Huhuissa on pyörineet ainakin viime kauden kuljettajien nimet, mutta myös Giedo Van Der Garde, Bruno Senna ja monet muut kärkkyvät paikkaa Caterhamilla (tosin Sennan tukijat eivät ilmeisesti ole halukkaita maksamaan hänelle paikkaa näihin jämätalleihin). Ja ilmeisesti myös Kobayashi yrittää vielä kerätä rahoitusta että saisi ostettua paikan Caterhamilta. Pic oli tällä kaudella yllättävänkin hyvä mutta en minä häntä ihan huippukuskina pidä, joten jos talli saisi jonkun Kobayashin tasoisen kuljettajan niin se olisi kyllä ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin joku rahalla uraansa rakentanut keskinkertaisuus. Kovalaisen jatkoon en oikein jaksa uskoa, jotenkin Heikin otteista tällä kaudella paistoi lannistuminen ja luovuttaminen ja alkoi sen takia häviämään jopa keskinkertaiselle Petroville. Ja sen lisäksi näytti että taktiikoissa suosittiin loppukaudesta Petrovia, ja Kovalainen joutui tyytymään jatkuvasti huonoihin kisataktiikoihin. Se taisi maksaa Brasiliassa jopa pistesijan. Caterhamin kausi oli pettymys ja talli on polkenut pahasti paikallaan satsauksista huolimatta. Nähtäväksi jää pystyykö John Iley tuomaan suunnittelupuolelle sen verran uutta että talli lopultakin menisi vähän eteenpäin.
HRT: Pedro De la Rosa
De la Rosan sopimus on varma, tallin mukana olo ei...