Formula 1 – kausi 2013

  • 588 346
  • 1 881

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Mikäli tosiaan Räikkönen oli ajanut edelliset kierrokset samoin, kallistuu vaakakuppi enemmän Perezin puolelle (en jaksanut edellistä viestiäni varten kaivaa matskua noista). Olen kuitenkin yhä sitä mieltä, että tuon linjansa vuoksi Räikkönen saa ottaa pienen osan syystä itselleen. Ajolinjan vaihtaminen jarrutusalueella on sen verran mulkku teko. Mikäli Räikkönen ei olisi vaihtanut linjaa, olisi hän pysynyt tuon n. metrin päässä oikeasta reunasta ja kääntänyt mutkaan vasta tuon osumakohdan jälkeen (esim Hamiltonin käyttämä linja samalla kierroksella). Nyt päätti hivuttautua sisään tarpeettoman aikaisin ja lopputulos oli tuo.

Siis sun pointtisi on että ohittajalla on oikeus työntää ohitettava ulos radalta? Tai että aivan sama millä vauhdilla sukelletaan rakoon josta ei ole mitään mahdollisuutta taittaa mutkaan pysyen radalla niin ohitettava väistäköön?
 
Suosikkijoukkue
KK
Mikäli Räikkönen ei olisi vaihtanut linjaa, olisi hän pysynyt tuon n. metrin päässä oikeasta reunasta ja kääntänyt mutkaan vasta tuon osumakohdan jälkeen (esim Hamiltonin käyttämä linja samalla kierroksella). Nyt päätti hivuttautua sisään tarpeettoman aikaisin ja lopputulos oli tuo.
Räikkönen ei vaihtanut ajolinjaa, usko jo. Katso kisa uudestaan niin ei tarvitse tuollaista paskaa tulla tännekirjoittamaan. Tai pelkästään ko. tilanne. Jos Kimi olisi vaihtanut ajolinjaa niin se näkyisi telemetriassa ja saisi näin ollen sanktiota. Kimi ajaa ns. suoraan siihen mutkaan. Kimin ajolinja nyt vaan sattuu olemaan sellainen, että se rako pienenee koko ajan mutkaan mennessä. Näin tekee kaikki kuskit. Se on aika yleinen ajolinja kun takana on joku yrittämässä ohi. Myös Alonso ja Button ajoivat suunnilleen samoin.
 

Skeleton Crew

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PHI, BMG
Kaikille kolmelle edelliselle tasapuolisesti: Mielestäni molemmilla oli osuutta kolariin (Perezillä toki enemmän), ja molemmat olisivat omalla toiminnallaan sen estää. Räikkönenkin olisi voinut ottaa reilusti sisälinjan, jolloin Perezille ei olisi tullut houkutusta yrittää ohi, tai ajaa sitä normaalia ajolinjaa, jolloin mahdollisesti kolistessa vika olisi ollut täysin Perezin. Ohittavalla ei ole tietenkään oikeutta ajaa toisen niskaan (tapaus Grosjean), mutta paikan tullen ohitusta saa yrittää. Nyt Perez teki sekunnin osissa väärän ratkaisun ja menetti itsekin sen tähden paljon pisteitä. Telemetriaa minulla ei valitettavasti ole käytössäni, mieluusti olisinkin vertaillut molempien suorituksia edellisiin kierroksiin.
 

Drygin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Minnesota
Tilannehan meni täysin Perezin piikkiin ja oikeastaan tiesin että näin tulee käymään kun Perez pääsi Alonsosta ohi Räikkösen kantaan. Sanoin sen heti kaverille ääneen ja kappas vain.

Kimi ei anna mitään ilmaiseksi ja puolustaa kyllä pomminvarmasti sijoitustaan niin kuin pitääkin. Vai onko joku täällä todellakin sitä mieltä, että jos olet nopeampi kuski niin saat ajaa perään tai kylkeen eikä sinun tarvitse tehdä mitään ohituksen eteen? Totta kai ammattilainen peittää mahdollisen ohitusyrityksen ja naurettavinta tässä tilanteessa on se vielä että Kimi ei edes millään tavalla estellyt tai peitellyt linjaa vaan otti jo ammattimaisesti ja rehdisti oman ajolinjansa ennen mutkaa tavalla, että Perezillä ei ole mahdollisuutta päästä ohi muuten kuin vetämällä mutka suoraksi.

Näkikö kukaan kun Nico starttasi jossain kilpailussa ensimmäisenä ja piti monta kierrosta nopeampia kuskeja takanaan? Ei kukaan silloinkaan perään tullut. No Perez varmaan olisi ja syyttänyt vielä Nicoa.

Jos tallipäällikkö on antanut käskyn käyttää kyynärpäätä niin ei se oikeuta ajelemaan miten sattuu ja millä nopeudella tahansa kenenkään kylkeen tai perään. Perez on kyllä yksi näistä kuskeista, joilla ei paljoa pääkopassa leikkaa ja toivottavasti seuraavasta aivopierusta alkaa rangaistuksia satamaan.

Edit: Jos joku on vielä sitä mieltä, että Perez on syytön niin kuvitelkaa: Perezillä ei ole ketään edessä, rata on täysin tyhjä, miten hän kääntyisi tosta kulmasta enää ilman oikaisua kun ei edes pysty jarruttamaan tarpeeksi välttyäkseen kolaroinnilta Kimiin?
 
Viimeksi muokattu:

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Räikkönenkin olisi voinut ottaa reilusti sisälinjan, jolloin Perezille ei olisi tullut houkutusta yrittää ohi

Sisempää ei voinut ottaa tai autoa olisi ollut mahdotonta kääntää mutkaan niin, että vauhtia ei menetä tuntuvasti. Ei olisi pitänyt nytkään tulla houkutusta yrittää ohi, sillä vain aivoton sulkeltaa tuollaiseen väliin, joka on jo tukittu.

tai ajaa sitä normaalia ajolinjaa, jolloin mahdollisesti kolistessa vika olisi ollut täysin Perezin.

Mikä järki tässä on? Eikö pitäisi puolustaa sijoitustaan vain sen takia, että kaikki syyt kolarissa menisivät ohittavalle. Mutta hei, niinhän ne meni nytkin.
 

Laama

Jäsen
Perez vs. Alonso
Perez vs. Räikkönen

Noista kuvista voi huomata kuinka järjetön Perezin ohitusyritys on alunalkaenkaan. Perez pakotti jo Alonson oikaisemaan shikaanin läpi välttääkseen kolarin, ja nippa nappa ehti ohi Alonsosta ennen mutkaa. Räikköstä vastaan Perez oli shikaaniin tultaessa kauempana, eikä sisäpuolella ollut läheskään yhtä paljoa tilaa, kiitos Kimin puolustavan ajolinjan. Perezillä ei ollut toivoakaan päästä mutkaa läpi tuolla ajolinjalla minkä valitsi ja vauhdilla millä tilanteeseen tuli.

Kuva osumahetkestä, tästä voidaan huomata että Perezillä olisi ollut n. puoliautonleveyttä tilaa reunemmassa, mutta Perezi tulee jo renkaat lukossa paniikkijarrutus päällä. Mitenköhän Perezi suunnitteli tuosta vielä kääntävänsä shikaaniin?
 

Tenkrat#67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Wild, Pekka Rinne
Williams vahvistaa siirtyvänsä ensi kaudesta lähtien Mersun koneiden käyttäjäksi.

Kyllä on tallilla hankalaa löytää pysyvää moottoritoimittajaa. Rellu, Cossu, Toyota ja BMW pyörineet autossa viimeisen 13 vuoden aikana.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Onhan tuo vekkulia että ensi kaudella McLaren ja Williams ajavat samalla koneella. Ei ole tainnut tapahtua sitten vuoden 1982. Lisäksi muitakin patoja alkaa murtumaan jos Lotus lopettaa Renault-yhteistyön, sama talli(oli nimi sitten Renault, Beneton tai Lotus) on käyttänyt samoja pannuja jo vuodesta 1995(välillä toisella nimellä toki). Sitten pitkäikäisimmäksi moottorintoimittaja/talli-suhteeksi jää Mersun ja McLarenin combo, joka sekin murtuu väkisin vuoden päästä.

Rellulle alkaa kyllä tulemaan ongelmia, koska muita kalliimpi moottorin hinta ajaa talleja pois sen leiristä.
 

Tenkrat#67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Wild, Pekka Rinne
Rellulle alkaa kyllä tulemaan ongelmia, koska muita kalliimpi moottorin hinta ajaa talleja pois sen leiristä.

Pienellä ajatusleikillä jos kaikki muut paitsi Caterham hylkäävät rellun koneet (Red Bull yhteistyöhön Nissanin kanssa, Lotus -> ?, Williams Mersulle) , olisi Malesian ylpeys ainoa tie takaisin formuloihin mikäli yhtiö päättäisi kääntää päätään ja palata. Toisaalta jos Rellu toimittaisi vain heille moottoreita, saattaisi Caterham paremmin määritellä millaisia koneita he haluaisivat ja näin vaikuttaa kehitykseen.


Lotuksella voisi olla harkinnassa mm. Honda.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Lotuksella voisi olla harkinnassa mm. Honda.

Viimeksi liikkuneiden huhujen mukaan Lotus haluaisi Ferrarin myllyt, nekin kun ovat selkeästi halvemmalla saatavissa kuin Rellun omat.
 

Tenkrat#67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Wild, Pekka Rinne
Viimeksi liikkuneiden huhujen mukaan Lotus haluaisi Ferrarin myllyt, nekin kun ovat selkeästi halvemmalla saatavissa kuin Rellun omat.

Pakkohan se toki on rahan edessä nöyrtyä mutta JOTENKIN tästä jää itselleni paha maku jos Kimin aikana Lotus vaihtaa autoonsa Ferkun koneen. EI nyt liity mitenkään Kimin historiaan, tuntuisi vain jotenkin niin oudolle..
 
Suosikkijoukkue
KK
Onhan tuo vekkulia että ensi kaudella McLaren ja Williams ajavat samalla koneella. Ei ole tainnut tapahtua sitten vuoden 1982. Lisäksi muitakin patoja alkaa murtumaan jos Lotus lopettaa Renault-yhteistyön, sama talli(oli nimi sitten Renault, Beneton tai Lotus) on käyttänyt samoja pannuja jo vuodesta 1995(välillä toisella nimellä toki). Sitten pitkäikäisimmäksi moottorintoimittaja/talli-suhteeksi jää Mersun ja McLarenin combo, joka sekin murtuu väkisin vuoden päästä.

Rellulle alkaa kyllä tulemaan ongelmia, koska muita kalliimpi moottorin hinta ajaa talleja pois sen leiristä.
Rellulla kumminkin moottori vielä RedBullilla ja Lotuksella. RedBull saattaa maksaa aika paljonkin Renaultille. Onhan Rellun kone kumminkin aika loistava ollut.
McLaren vaihtaa 2015 moottoritoimittajan Hondaan. lähde:BBC:n uutinen
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Nyt Toyotan ja Bemarin jatkoksi Ford on noussut huhuissa moottorin toimittajaksi. Eiköhän tuo tyrmätä kohta samaan tapaan kuin kahden ensimmäisenkin kohdalla.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Eikö Marussia aja nytkin Coswortheilla?
Vai meinaisiko Ford ihan Ford-nimellä väsätä jotain myllyjä?

Ford myi Cosworthin vuonna 2004, samaan aikaan kun se myi Jaguar-tallin Red Bullille. Cosworthin moottoripajan omistajat ovat nykyisin Kevin Kalkhoven ja Gerald Forsythe. Kalkhoven on myös talliomistaja muutama vuosi sitten yhdistyneessä Indycar-sarjassa (tallin kuski Tony Kanaan voitti Indy 500 -kisan viime viikonloppuna) ja Forsythekin omisti pitkään Champ Car -sarjassa kilpailleen tallin.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Tuli tuossa mieleen, että kun ensikaudeksi tulee ilmeisesti Venäjän Grand Prix ja sitten tämä New Jerseyn kisa, niin minkä olisitte mieluiten pudottamassa pois. Itse olisin ensimmäisenä laittaa Bahrain ulos. Ihan turhaa viedä kisaa sinne, kun kerran moni ihminen kyseisessä maassa sitä vastustaa. Turvallisuus ei ole parasta luokkaa, mutta ilmeisesti Bernie setä saa sieltä niin hyvin fyrkkaa, että ei kiinnosta. Bahrainin lisäksi sitten Korea olisi omalla kohdalla sellainen kisa, mikä ei haittaisi vaikka tuosta häviäsi. Saksan kisan järjestäminen toki oli ilmeisesti jo tälle kaudelle vaakalaudalla, mutta mielestäni Saksaan tarvitaan kisa. Jos Nurburring tai Hockenheim ei sitä voi järjestää jatkossa, niin se pitäisi saada jonnekkin silti. Saksa kuitenkin F1 kartalla sellainen maa, joka kisan ns. ansaitsee. Oletetaan nyt myös, että Monaco ei kuitenkaan ole lähdössä mihinkään, niin sitä ei tarvitse ehdottaa jos ei siitä tykkää.
 

Tenkrat#67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Wild, Pekka Rinne
Saksa mielestäni ansaitsee oman GP:n nyt ja aina. Maa on tuonut sarjalle niin paljon hyvää niin kuskien kuin muunkin muodossa. Hockenheim on aina ollut oma suosikkini.
 

Carlos

Jäsen
Hockenheim on aina ollut oma suosikkini.

Juu, samoin, siis siihen asti kun se oli vielä vanhassa muodossaan. Nykyään rata on pilattu tekemällä siitä lähinnä parkkipaikalla kurvattava karting-kilpailu, ihan perseestä. Voisi samantien poistaa kalenterista, ihan tusinatavaraa.

Vielä kun lisäävät Monzaan ja Spahan pari shikaania lisää, niin saadaan kaikki hyvät radat tuhottua lopullisesti. Ärsyttävää pelleilyä nykypäivän formulat, kaikki cool-faktorit tuhotaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Juu, samoin, siis siihen asti kun se oli vielä vanhassa muodossaan. Nykyään rata on pilattu tekemällä siitä lähinnä parkkipaikalla kurvattava karting-kilpailu, ihan perseestä. Voisi samantien poistaa kalenterista, ihan tusinatavaraa.

Paikan päällä kisan tsiigattuani tuossa noin viisi vuotta sitten täytyy todetta että valitettavasti ykkösillä tuolla on se yksi ohituspaikka ennen Hairpinniä. Itse olin SudKurvessa ja jonossa ajeluahan se ykkösillä valitettavasti on noilla paikkeilla, makeinta on stadionmaisuus ja sitä myöten äänien jääminen siihen, eli melua riittää kun monilla avokatsomopaikoilla ääni häviää taivaan tuuliin. Tuolle stadion alueelle mahtuu varmaan liki 100 000 ihmistä istumaan ja GP2 kisassa porukka ohitteli vielä vikassa mutkassakin.

Joten ongelma on myös nyky-ykkösten ongelma, pito mutkissa niin äärettömän hyvä ettei keskinopeissa ja nopeissa mutkissa voi juurikaan ohituksia tehdä ilman edellä ajavan virhettä.

_
 

Liitteet

  • Hockenheim-Ring GmbH_04.jpg
    Hockenheim-Ring GmbH_04.jpg
    46,8 KB · kertaa luettu: 469

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuli tuossa mieleen, että kun ensikaudeksi tulee ilmeisesti Venäjän Grand Prix ja sitten tämä New Jerseyn kisa, niin minkä olisitte mieluiten pudottamassa pois.

Tämä on varmaan sellainen kysymys formulafanien joukossa joka vastauksien perusteella menee ihan ääripäähän tulevien päätösten suhteen.
Euroopan fanit haluaisivat että ykköset ajaisivat sen 80% kisoista euroopassa niin kuin vanhoina hyvinä aikoina ja Bernie on viemässä ykkösiä maailmalle argumentillä että kyseessä MM-sarja eikä EM.
Parasta nykysuuntauksessa on jenkkien uusi noste, siellä on petrol head kansaa pilvin pimein joten tervetuloa vaan F1-perheeseen uudelleen ja tosissaan, voisin joskus lähteä paikan päälle sinne vähän grillailemaan Austiniin ja tsekkaa skaban.

Toinen vielä isompi huolenaihen paikan päällä käyville on moottoriäänet, se on oikeasti yli 50% koko kokemuksesta kisoissa, muistan jo ekasta kisasta Imolassa minkä näin, se tunne oli upea kun perjantaiharjoitukset oli just alkanut ja äänet kuului kauas kun lähestyttiin aluetta.

Olen yrittänyt löytää lohtua vahoista turbokauden klipeista youtubesta, mutta erittäin huolissani olen. Ja taisi Bernie jo sanoa uudet moottori kuultuaan että muutos tulee olemaan suuri. :(

_
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tuli tuossa mieleen, että kun ensikaudeksi tulee ilmeisesti Venäjän Grand Prix ja sitten tämä New Jerseyn kisa, niin minkä olisitte mieluiten pudottamassa pois.
Jos sieltä jotain tippuu pois, niin varmaankin yksi kisa lähtee. Tällä kaudellahan on ohjelmassa yksi kilpailu vähemmän kuin viime kaudella, eli nyt ajetaan 19 kisaa kun viime vuonna määrä oli 20. Toisaalta voihan se olla, että määrä jätetään tuohon 19 kilpailuun jatkossakin, jolloin kaksi kisaa siis tippuisi pois.

No anyway, jos yksi kisa lähtee niin omasta mielestäni Espanjan GP (aivan sama ajetaanko Barcelonassa vai Valenciassa, taitaa vaihtua vuosittain) joutaa mäkeen. Tietysti tämä ei tule tapahtumaan Santanderin takia, mutta jos minä saisin päättää niin ehdottomasti nämä perässä ajelut pois, joita nämä molemmat Espanjan radat kyllä pahimmillaan edustavat.

Jos kaksi pitää ottaa pois (/Espanjaa ei kuitenkaan oteta pois), niin olkoot sitten Hungaroring yksi vaihtoehto. Varmasti yhtä kammottava noin ratana ja viihdyttävyyden kannalta kuin Espanjan radat.

EDIT:

Tietysti siellä kauden peräpäässä on näitä uusia ratoja joissa ohittaminen on lähes moahdotonta, mutta niitä tuskin tullaan ihan heti ottamaan mihinkään sieltä koska kisaaminen on vasta aloitettu siellä.
 
Suosikkijoukkue
KK
Jos sieltä jotain tippuu pois, niin varmaankin yksi kisa lähtee. Tällä kaudellahan on ohjelmassa yksi kilpailu vähemmän kuin viime kaudella, eli nyt ajetaan 19 kisaa kun viime vuonna määrä oli 20. Toisaalta voihan se olla, että määrä jätetään tuohon 19 kilpailuun jatkossakin, jolloin kaksi kisaa siis tippuisi pois...
Tuo 20 kisaa piti olla jo tänä vuonna, mutta New Jerseyn rata ei tullut valmiiksi/jotain muuta sotkua. Joten eiköhän ensi vuonna tähädätä takaisin siihen 20:een kisaan.
Jos kaksi pitää ottaa pois (/Espanjaa ei kuitenkaan oteta pois), niin olkoot sitten Hungaroring yksi vaihtoehto. Varmasti yhtä kammottava noin ratana ja viihdyttävyyden kannalta kuin Espanjan radat.
Hüngaroring vaihtuu ensivuodeksi TAAS todennäköisesti Hockenheimiin, niin kuin ne yleensä tekevät. Hüngaroringillä on muutenkin ollut ongelmia Bernien kanssa kun Eccelstone pyytää todella paljon kisasta. Tulivat kumminkin tämänä vuoden puolella muistaakseni vasta sopimukseen.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Hüngaroring vaihtuu ensivuodeksi TAAS todennäköisesti Hockenheimiin, niin kuin ne yleensä tekevät. Hüngaroringillä on muutenkin ollut ongelmia Bernien kanssa kun Eccelstone pyytää todella paljon kisasta. Tulivat kumminkin tämänä vuoden puolella muistaakseni vasta sopimukseen.
Nyt taisi mennä Ringit sekaisin. Hungaroring sijaitsee nimensä mukaan Unkarissa ja sillä ei ole mitään tekemistä Hockenheimin kanssa, eikä kyseisellä radalla taida olla mitään talousvaikeuksiakaan. Nürburgring on puolestaan se rata Saksassa, joka vuorottelee Saksan GP:n järjestämisestä joka toinen vuosi Hockenheimin kanssa.
 
Suosikkijoukkue
KK
Nyt taisi mennä Ringit sekaisin. Hungaroring sijaitsee nimensä mukaan Unkarissa ja sillä ei ole mitään tekemistä Hockenheimin kanssa, eikä kyseisellä radalla taida olla mitään talousvaikeuksiakaan. Nürburgring on puolestaan se rata Saksassa, joka vuorottelee Saksan GP:n järjestämisestä joka toinen vuosi Hockenheimin kanssa.
Nyt meni tosissaa ringit sekaisin. Näinhän se on. Hungaroringin voisi myös minun mielestäni tiputtaa pois Euroopan turnéélta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös