Mainos

Formula 1 – kausi 2013

  • 591 581
  • 1 881

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jokunen kierros aiemminhan Perez työnsi itsensä sinne väliin, jolloin Räikkönen joutui ajamaan shikaanin suoraksi - aivan kuten Alonso omassa taistelussaan Pereziä vastaan. Tuon yrityksen jälkeen Räikkönen peitti joka kierros sen sisälinjan estääkseen vastaavaa yritystä uudelleen, joten eiköhän se Räikkönen ajatellut hänen olevan juurikin niin tyhmä, kuin mitä todellisuudessa oli. Perez ei tietenkään itse sitä tajunnut, ja latasi suoraan Räikkösen perään.

Näinhän se meni tasan tarkkaan, ei kahta sanaa. F1-forumilta löytyy kuvia jos ei muista tilannetta. Perez-Alonso tilanteessa siinä oli auton mentävä aukko ja Alonso oli puolustusnäkökulmasta liian ulkona. Perez-Kimi tilanteessa Kimi tuli juuri niin kuin yllä mainitaan sen ekan tilanteen jälkeen aina tuota ajolinjaa fiksusti puolustaen sijaansa koska siihen Kimin ja seinän väliin ei jää auton mentävää aukkoa. No se v*tun idiootti änki siihen sitten ja millä nopeudella, täysin päätöntä toimintaa. Ei ole mitään muuta selitystä kuin että käytti KERSinsä tunnellissa ja sillä extrapotkulla oli jo päättänyt että änkee siihen väliin, vaikka päätös olisi pitänyt tehdä olemassa olevan tilan mukaan.

Sergion puolustajille ei heru sympatiaa, tämä ei ole koppiautoilua missä nojataan toisiinsa, tämä tyyli/kunnioitus/säännöt on jo karting-radoilla kun ajetaan formula-tyyppisillä autoilla. Jo Kartingissa opetellaan miten vastaavissa tilanteissa toimitaan, Alonso tilanteessa kun tilaa on voit hypätä jarrulle vähän myöhemmin ja vaihtaa linjan, mutta jos Kimin linja on ollut tuo jo useamman kierroksen niin ainoa mahdollisuus on ajaa edellinen mutka eri ajolinjaa ja puskea aikaisemmin rinnalle ettei ohitettava pysty ottamaan peittävää ajolinjaa. Tunnelia edeltävä mutka on toki huono tulla eri linjalla, yleensä perään pääsee jos edellä menevän takapyörät luistaa hiukan. Toki tälläinen manööveri on helpommin sanottu kuin tehty ja varsinkin Monacossa.

_
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Niin, on monenlaista aggressiivisuutta ja kilpa-autoilla voi ajaa näyttävästi monella tavalla. Tietysti hallittu nopeus ja näyttävyys vaativat taitoa ja tilannetajua, sitä ei kaikilla tällä hetkellä ole tarpeeksi.

Esim Grosjeanin ja Perezin kisat (grosjeanin koko viikonloppu) eivät todella ansaitse mitään romantisointeja ja puolustamisia. Ei. Grosjean osui joka helvetin kaiteeseen ja lopulta yritti ilmeisesti tappaa kilpakaverinsa ajamalla tämän yli. Hienoa kilpailua? Ei. Mutta pirun vaarallista ja typerää.

Ja perez. Oli nyt kuullut ilmeisesti joltain, että tuo tunnelin jälkeinen jarrutus on hyvä ohipaikka? Ei vaan osannut siihen tulla muuten kuin ylikovaa ja holtittomasti. Alonso väisti ja sai käsittämättömän rankin vielä. Button tuntee tallikaverinsa jo aika hyvin. Kimin kanssa pääsi sinne sisään hötkyilemään ja sen jälkeen kimi vaihtoi linjaa ja teki sen syöksyn täysin mahdottomaksi. No, perez halusi syöksyä silti. Tämä oli taas hienoa taistelua? Ihana väriläiskä.

Valot päälle.
 

TJ MACKEY

Jäsen
Esim Grosjeanin ja Perezin kisat (grosjeanin koko viikonloppu) eivät todella ansaitse mitään romantisointeja ja puolustamisia. Ei. Grosjean osui joka helvetin kaiteeseen ja lopulta yritti ilmeisesti tappaa kilpakaverinsa ajamalla tämän yli. Hienoa kilpailua? Ei. Mutta pirun vaarallista ja typerää.
Hyviä pointteja, mutta onhan täällä ja joka paikassa kisan jälkeen tapahtuva Perezin lynkkaus jo ihan älytöntä. Eikö siellä kisassa oikeasti tapahtunut mitään muuta? Ei Kimi noihin muutamaan pisteeseen tule kaatumaan ja varmasti Icemankin hieman rauhoittuu ennen Montrealia. Perez hölmöili, josta seurasi Kimin villit viimeiset kierrokset ja pari kuolematonta lausahdusta. Joten seurasihan tuosta Perezin törttöilystä jotain hyvääkin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Formuloista on onnistuttu tapaamaan tunne ja yllättävät tapahtumat miltei kokonaan ja kaikki huutelavat vanhojen päivien perään, minä mukaanlukien. No sitten kun on pientä taistelua ja törmäilyä, niin täällä ollaan sivutolkulla suu vaahdossa vaatimassa Perezille kilpailukieltoa ja manaamassa Grosjean ja kumppanit alimpaan helvettiin. Perez teki virheen, aika ison sellaisen, mutta niitä nyt sattuu formuloissa.

Perez ei tehnyt yhtä virhettä rehellisessä mies miestä vastaan -taistelussa, josta oltaisiin vaatimassa rangaistusta, vaan kuten Kimi sanoi, Perez on yksinkertaisesti tyhmä, josta kuuluu rangaista. Onnistui ohittamaan Buttonin, ja sitten yritti samaa temppua joka kierroksella. Ohitettavan oli pakko oikaista shikaani, jos olisi halunnut välttää kolarin, kuten Alonso ja Kimi joutuivat tekemään. Aivan päätöntä ajoa, joka pilasi lopulta Kimin kisan.

Perez ja Grosjean ovat yksinkertaisesti muille kuskeille hengenvaarallisia.

Jouduin olosuhteiden pakosta katsomaan kisan poikkeuksellisesti Oskari Saaren selostamana. Minulle ei kyllä edelleenkään aukene, miten MTV3 on onnistunut aina saamaan niin uskomattoman ammattitaidotonta väkeä F1-tiimiinsä (Saari, Mustakari, Kyllönen, Tuominen). Pysyn kyllä itse perillä kisatilanteesta, koska tunnistan autot ja osaan laskea, mutta pistää se silti vihaksi, että ammatikseen selostava ja formuloista leipänsä tienaava kaveri on aivan totaalisen pihalla koko ajan. On tehnyt noita hommia jo vuosikausia, mutta jos sieltä puuttuu se tausta, että olisi pikkupojasta lähtien seurannut formuloita, yhdistettynä selkeään tyhmyyteen, niin eihän siitä saada ikinä hyvää selostajaa. Ei sitä lähetystä pelkästään Mika Salon ammattitaitoiset kommentit pysty pelastamaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hyviä pointteja, mutta onhan täällä ja joka paikassa kisan jälkeen tapahtuva Perezin lynkkaus jo ihan älytöntä. Eikö siellä kisassa oikeasti tapahtunut mitään muuta?

Perez ajoi hyvän kisan tuohon Kimin ohitusyritykseen asti, se osoittaa tyhmyyttä että antaa kisan jälkeen haastatteluja joissa vertaa tilannetta edellisiin Button/ Alonso tilanteisiin, hätävale kun ei latinoveri anna myöten myöntää että tuli virhearvio Kimin kanssa.

Tapahtui kisassa muutakin, mm Hamiltonin nerokas ohitusyritys Rascassessa, siinä nähdään miten pitää iskeä kun se auton mentävä aukko on siinä edessä, Monacostakin löytyy paikkoja kun käyttää järkeä ja rehti yritys viimeiseen asti mutta ei ihan onnistunut.

Maikkarin lähetyksessä ei näkynyt Kimin viimeisiä kierroksia, vaikka uusilla gummeilla on hyvä iskeä niin silti aika huikea veto kuitata kaksi Sauberia ja yksi Williams parin kierroksen aikana. Aamulla ainakin vielä löytyi youtubesta nuo Kimin viimeiset kierrokset incar-kamerasta.

_
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Ei Kimi noihin muutamaan pisteeseen tule kaatumaan
Viime vuonna maailmanmestaruus meni Vettelille kolmen pisteen erolla. Kaudella 2010 maailmanmestaruus meni Vettelille neljän pisteen erolla. Jokainen piste on ihan helvetin arvokas, eikä missään vaiheessa ole todellakaan varaa laskea yhtään pistettä pois, kun viime vuosina nuo erot ovat olleet todella pieniä. Lisäksi Red Bull tulee vielä todennäköisesti parantamaan kauden mittaan omaa tahtiaan, joten jokainen piste on otettava mitä on saatavilla. Fakta on se, että ilman tuota Perezin töhöilyä Räikkönen olisi saanut todennäköisesti sen 10 pistettä, mutta Perezin vuoksi pisteitä tuli vain yksi. Ero Vetteliin on nyt 22 pinnaa, muutoin se olisi ollut 13 pistettä.

Arvokkaita pisteitä, ja kauden lopussa sen näkee miten arvokkaiksi nuo yhdeksän pistettä sitten lopulta tulivat. Veikkaan, että esim. Alonsolle olisi viime kaudella kelvannut yhdeksän pinnaa enemmän omaan taulukkoon, vai mitä?
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Fakta on se, että ilman tuota Perezin töhöilyä Räikkönen olisi saanut todennäköisesti sen 10 pistettä, mutta Perezin vuoksi pisteitä tuli vain yksi. Ero Vetteliin on nyt 22 pinnaa, muutoin se olisi ollut 13 pistettä.

Arvokkaita pisteitä, ja kauden lopussa sen näkee miten arvokkaiksi nuo yhdeksän pistettä sitten lopulta tulivat.

Sanomattakin selvää, että kyse ei ollut "vain" muutamasta pisteestä, vaan todella tärkeistä palasista mestaruutta rakennettaessa. Nyt ne pisteet ropisevat taas Vettelin laariin kun Kimi jäi PsykoPerezin jyrän alle. Minusta selostajien olisi pitänyt enemmän painottaa kuinka tärkeitä nuo pisteet oikeasti voivat olla, että olisi mennyt vähemmänkin seuraaville perille asti.
 
Suosikkijoukkue
KK
Arvokkaita pisteitä, ja kauden lopussa sen näkee miten arvokkaiksi nuo yhdeksän pistettä sitten lopulta tulivat. Veikkaan, että esim. Alonsolle olisi viime kaudella kelvannut yhdeksän pinnaa enemmän omaan taulukkoon, vai mitä?
Juurikin näin. Räikkönen voitti oman mestaruutensa yhden pisteen erolla Alonsoon ja Hamiltoniin. Kyllä se sitten kauden lopussa nähdään, olisiko se 5. sija nostanut Kimin kauden loputtua mestariksi. Lisäksi Kimi saanee aika paljon rahaa pisteistä, kun taas peruspalkka taitaa olla hieman muita kärkikuskeja pienempi. Joten ei ihme että se vituttaa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tapahtui kisassa muutakin, mm Hamiltonin nerokas ohitusyritys Rascassessa, siinä nähdään miten pitää iskeä kun se auton mentävä aukko on siinä edessä, Monacostakin löytyy paikkoja kun käyttää järkeä ja rehti yritys viimeiseen asti mutta ei ihan onnistunut.

Samoin Loewsin hiusneulaan tuli Sutililta pari hyvää iskua. Aika moni näytti jättävän oven auki, jotta saisivat hyvän ulostulon ja noihin kyllä auto mahtuu kun tuikkaa vaan sisään. Hamiltonhan hävisi tuon vasta ulostulossa kun Webberillä oli parempi linja ja Lewis joutui "pysähtymään" myöhäiseen apexiin.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hamiltonhan hävisi tuon vasta ulostulossa kun Webberillä oli parempi linja ja Lewis joutui "pysähtymään" myöhäiseen apexiin.
Ja eikö Hamiltonilla lisäksi sutinut pyörätkin siinä tyhjää, eikä saanut yhtä hyvää ulostuloa kurvista kuin Webber. Muuten olisi saattanut päästä ohi, mutta nyt jäi ne ratkaisevat metrit puuttumaan ja joutui nostamaan ja jättäytymään taakse.

Kimin menettämien pisteiden merkitys tosiaan nähdään vasta kauden lopussa, mutta ei tuollaista turhaa 9 pisteen menettämistä liikaa kannata vähätelläkään. Saattaa olla merkittävä lovi potissa kun vikan kisan jälkeen lasketaan pisteet yhteen.
 

TJ MACKEY

Jäsen
Arvokkaita pisteitä, ja kauden lopussa sen näkee miten arvokkaiksi nuo yhdeksän pistettä sitten lopulta tulivat. Veikkaan, että esim. Alonsolle olisi viime kaudella kelvannut yhdeksän pinnaa enemmän omaan taulukkoon, vai mitä?
Totta. Kimi on ollut erittäin luotettava ja tuo jokaisesta kisasta taisaisesti pisteitä. Jotta MM-tittelistä voisi vakavasti puhua, niin kyllähän aika-ajoon Kimin ja Lotuksen olisi jollakin konstilla saatava vauhtia. Rengasetu oli ja meni ja nyt sitten joutuu taistelemaan näiden Perezien kanssa keskijoukoissa. Hei oikeasti, aivan varmasti Kimiä otti pannuun Perezin hölmöily ja menihän siinä pari pistettä. Mutta sattuuhan näitä muillekin kuskeille, siis näitä pisteiden menetyksiä. Viime kaudella Alonso maksoi hintaa Grosjeanin törttöilyistä ja niin edelleen. Taas on paljon pisteitä tarjolla Montrealissa, päätä pystyyn.

Aikamoinen marttyyri pitää olla, jos jo nyt heittelee "Perez saattoi pilata Kimin MM-haveet"-juttuja. Kimi hoitaa itsensä seuraavaan kisaan eturiviin aika-ajossa ja taas on mestaruusjuna raiteillaan, right?
 
Viimeksi muokattu:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Aikamoinen marttyyri pitää olla, jos jo nyt heittelee "Perez saattoi pilata Kimin MM-haveet"-juttuja. Kimi hoitaa itsensä seuraavaan kisaan eturiviin aika-ajossa ja taas on mestaruusjuna raiteillaan, right?
Pilasi tai ei, niin silti fakta on se että hyvin pitkälti Perezin ansiosta Räikkösen ero MM-kärkeen on 22 pistettä, eikä suinkaan 13 pistettä. 22 pisteen etumatka on huomattavasti pahempi lähteä kuromaan kiinni. 13 pinnan takamatka olisi mahdollista kääntää 12 pisteen eduksi voitolla ja Vettelin keskeytyksellä, nyt voitto pystyisi tarjoamaan parhaimmillaankin ainoastaan kolmen pisteen edun.

Yhdeksän menetettyä pistettä on paljon, etenkin kun puhutaan Lotuksesta. Red Bullilla (ja Ferrarilla) on paljon enemmän resursseja kehittää toimintaansa kesken kauden, mutta Lotuksen kohdalla asia ei ole ihan yhtä varma.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kimin menettämien pisteiden merkitys tosiaan nähdään vasta kauden lopussa
Eikä nähdä. Eivät GP:t ja eri tapahtumat ole mitään toisistaan riippumattomia tapahtumia. Voi olla, että tästä sisuuntuneena Kimi voittaa kolme seuraavaa kisaa. Voi myös olla, että tämän jälkeen alkaa tulla virheitä. Jää nähtäväksi, mutta se on varmaa, että kauden loputtua on aivan turha laskea mitään "+9 -taulukoita".

Kimi ei menettänyt eilen 9 pistettä, mutta sai vain 1 pisteen. Ne pisteet ovat plakkarissa vasta sen jälkeen, kun maaliviiva on ylitetty.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Aikamoinen marttyyri pitää olla, jos jo nyt heittelee "Perez saattoi pilata Kimin MM-haveet"-juttuja. Kimi hoitaa itsensä seuraavaan kisaan eturiviin aika-ajossa ja taas on mestaruusjuna raiteillaan, right?

Ei Kimi nyt vielä mestaruutta hävinnyt, mutta iso kolaus tuo pisteiden menetys oli.

Ei voi kyllä ymmärtää tuota Perezin temppua. Eihän se ois saanut käännettyä autoa shikaanin vaikka Kimillä olisi ajanut ulkolinjaa. Todennäköisesti olis tullut Kimin kylkeen. Ja Perezin mielestä Räikkönen oli se joka kolarin olisi voinut välttää. Tuomaritkin antoivat siunauksensa noille sukelluksille, en ymmärrä miksi Alonson piti päästää Perez ohi.

Muutenhan kisa oli perus Monacoa. Suhteellisen tylsää jonossa ajelua. Jännä että mersulla kesti kumit heti testin jälkeen.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ja eikö Hamiltonilla lisäksi sutinut pyörätkin siinä tyhjää, eikä saanut yhtä hyvää ulostuloa kurvista kuin Webber. Muuten olisi saattanut päästä ohi, mutta nyt jäi ne ratkaisevat metrit puuttumaan ja joutui nostamaan ja jättäytymään taakse.

Jep, seurausta jo tuosta mutkan sisäänmenolinjasta ja tietysti siitä, että tila loppuu kun Webber on vielä ulkopuolella. Webberhän tuli paljon pyöreämmällä linjalla ja vauhtia oli enemmän siinä kohtaa kun avataan kaasu. Hamilton joutui ikäänkuin kääntämään auton pienessä tilassa hitaalla vauhdilla ja helpostihan se sutii kun melkein paikaltaan joutuu lähtemään versus kaveri vierellä "lentävällä lähdöllä". Ja lisäksi Hamilton oli vielä ajolinjan ulkopuolella sillä hetkellä, eli pitokaan ei ehkä ollut paras mahdollinen.
 

Skeleton Crew

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PHI, BMG
No johan täällä on lämmin tunnelma. Grosjeanista ei varmaan kukaan olekaan eri mieltä, ei vaan tunnu pää kestävän sitä ettei ole sarjan nopein kuski. Mutta Perezin tapaus ei mielestäni ole yhtä mustavalkoinen. Katselin juuri Perezin kyydistä uusinnan, ja siinä vaiheessa kun Perez lähtee tekemään ohitusta, on Räikkösen ja kaiteen välissä reilusti pari autonmittaa tilaa. Ongelma syntyy siitä, että Räikkönen hivuttautuu mielestäni melko kummallisesti jarrutusalueella lähemmäksi sisälinjaa samalla pussittaen Perezin. Perez ajoi melko aggressiivisesti (jolloin näitä voi sattua), mutta ei siinä Alonson ohituksessakaan ollut lopulta mitään vikaa. Kun pääsee edelle ja pysyy itse radalla, on ohitus ok. Harmi kummankin kannalta että kävi näin, mutta molemmat voivat kyllä katsoa peiliinkin sen sijaan, että vain haukkuvat toista.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Katselin juuri Perezin kyydistä uusinnan, ja siinä vaiheessa kun Perez lähtee tekemään ohitusta, on Räikkösen ja kaiteen välissä reilusti pari autonmittaa tilaa. Ongelma syntyy siitä, että Räikkönen hivuttautuu mielestäni melko kummallisesti jarrutusalueella lähemmäksi sisälinjaa samalla pussittaen Perezin. Perez ajoi melko aggressiivisesti (jolloin näitä voi sattua), mutta ei siinä Alonson ohituksessakaan ollut lopulta mitään vikaa. Kun pääsee edelle ja pysyy itse radalla, on ohitus ok.

Räikkönen oli jo eri ajolinjalla verrattuna normaaliin, kun peitti sisälinjan Perzeltä. Kolari tuli, kun Räikkönen lähti kääntämään mutkaan ja Perze päätti jatkaakin olemattomaan väliin. Mitenköhän se meinasi selvittää edessä olevat mutkat tuolla vauhdilla? Tämä meni täysin Perzen piikkiin.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Mutta Perezin tapaus ei mielestäni ole yhtä mustavalkoinen. Katselin juuri Perezin kyydistä uusinnan, ja siinä vaiheessa kun Perez lähtee tekemään ohitusta, on Räikkösen ja kaiteen välissä reilusti pari autonmittaa tilaa. Ongelma syntyy siitä, että Räikkönen hivuttautuu mielestäni melko kummallisesti jarrutusalueella lähemmäksi sisälinjaa samalla pussittaen Perezin. Perez ajoi melko aggressiivisesti (jolloin näitä voi sattua), mutta ei siinä Alonson ohituksessakaan ollut lopulta mitään vikaa. Kun pääsee edelle ja pysyy itse radalla, on ohitus ok. Harmi kummankin kannalta että kävi näin, mutta molemmat voivat kyllä katsoa peiliinkin sen sijaan, että vain haukkuvat toista.

Räikkösellä oli ihan selkeästi puolustava ajolinja valittuna. Perez oli jo aiemmin kurkistellut sisäkautta, joten Kimi sulki sen reitin.

Perez lähtee tekemään ohitusta= jarruttaa helvetin myöhään, renkaat lukkoon ja osuma. Tuo yritys oli täysin tuhoon tuomittu. Vaikka Kimi olisi veivannut eri linjaa, olisi Perez osunut todennäköisesti Räikkösen kylkeen. Eli ainoa ongelma tilanteessa oli Perezin täysin epätoivoinen syöksy, ei Kimin ajolinja.

Mun vituttaa se, ettei Perez ottanut kisan jälkeen mitään omaan piikkiinsä. Joko ei kehdannut myöntää virhettään, tai sitten mies ei näe mitään vikaa omassa tekemisessään. Mua ei kiinnosta nähdä mestaruudesta taistelevien kuskien (Räikkönen, Alonso, Vettel) menettävän pisteitä sen takia, että radalla ajaa sergioperez joka koittaa tehdä playstation ohituksia. Ja kaiken lisäksi Perez oli ajamassa tuloksellisesti ihan hyvää kisaa. Päätti sitten perseillä senkin samalla.
 
No johan täällä on lämmin tunnelma. Katselin juuri Perezin kyydistä uusinnan, ja siinä vaiheessa kun Perez lähtee tekemään ohitusta, on Räikkösen ja kaiteen välissä reilusti pari autonmittaa tilaa. Ongelma syntyy siitä, että Räikkönen hivuttautuu mielestäni melko kummallisesti jarrutusalueella lähemmäksi sisälinjaa samalla pussittaen Perezin.
Kyllä edellä ajava saa ajaa mutkan ihan mitä tahansa linjaa niin kauan kun ohittajalla ei ole oikeutta pitää linjaansa, eli ohittaja ei ole saanut keulaansa yli ohitettavan auton puolivälin ennen turn-iniä. Voi olla että Perez olisikin halunnut perääntyä huomatessaan ettei ohitus onnistu, mutta minkäs teet kun renkaat on jo itsemurhasyöksyn jälkeen lukossa.

ei siinä Alonson ohituksessakaan ollut lopulta mitään vikaa. Kun pääsee edelle ja pysyy itse radalla, on ohitus ok.
Perezin ohitus Alonsosta olikin tyylipuhdas. Alonso jätti oven auki, Perez onnistui myöhäisessä jarrutuksessaan paremmin ja mutka oli selkeästi Perezin.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Mun vituttaa se, ettei Perez ottanut kisan jälkeen mitään omaan piikkiinsä. Joko ei kehdannut myöntää virhettään, tai sitten mies ei näe mitään vikaa omassa tekemisessään. Mua ei kiinnosta nähdä mestaruudesta taistelevien kuskien (Räikkönen, Alonso, Vettel) menettävän pisteitä sen takia, että radalla ajaa sergioperez joka koittaa tehdä playstation ohituksia. Ja kaiken lisäksi Perez oli ajamassa tuloksellisesti ihan hyvää kisaa. Päätti sitten perseillä senkin samalla.

Aika harvoin kuskit ottavat virheitä omiin nimiinsä. Kimikin ajoi Perezin perää tässä vähän aikaa sitten, mutta silloinkin syyllinen oli jossain ihan muualla kuin itsessä.

Ohitusyritys oli epätoivoinen, mutta ottaen huomioon että Perez oli jo kahdesti vastaavassa onnistunut niin se sai ilmeisesti tuntemaan hänet ylioptimistiseksi ja hän lähti rakoon, jossa ohitukseen ei ollut mahdollisuutta.

Itku noista pistemenetyksistä on sinäänsä aika turhaa, koska vastaavia tulevat muutkin kuskit kokemaan sarjan aikana.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Lotuksen yli 60 miljoonan tappiot on aika karua luettavaa. Lotuksella ehdottomasti potentiaalia nousta huipputiimiksi, mutta ei tuo tilanne hyvältä näytä. Etenkin jos Kimi lähtee, niin saa nähdä miten Lotuksen käy. Ensikaudella vielä tosiaan nuo uudet moottorit, niin tilanne vain hankaloituu entisestään. Kimin mestaruus voisi tallin pelastaa.
 
Kimikin ajoi Perezin perää tässä vähän aikaa sitten, mutta silloinkin syyllinen oli jossain ihan muualla kuin itsessä.
Taas kerran pakko oikaista. Kimi lunasti Kiinan GP:n tilanteessa itselleen oikeuden ajolinjaansa onnistuessaan sijoittamaan etusiipensä yli Perezin auton puolivälin. Tässä tilanteessa Perezin olisi tullut jättää Kimille tilaa radalla. Okei, voi olla ettei nähnyt niin kuin selostajatkin sanoivat, tilanteet tulee nopeasti, ja näitä sattuu, mutta kun asiaa jälkikäteen tarkastellaan, niin Perezin kilvanajoetiketin vastainen toiminta oli syypää kontaktiin.

Kuva ennen jarruja:
http://s24.postimg.org/dkzqhgeqd/kimi.jpg
 
Suosikkijoukkue
KK
...Ongelma syntyy siitä, että Räikkönen hivuttautuu mielestäni melko kummallisesti jarrutusalueella lähemmäksi sisälinjaa samalla pussittaen Perezin. Perez ajoi melko aggressiivisesti (jolloin näitä voi sattua), mutta ei siinä Alonson ohituksessakaan ollut lopulta mitään vikaa.
Tuon ajolinjan Kimiltä Perez oli nähnyt jo 3 edellistä kierrosta. Perez varmasti tajusi, että sinne auton ja seinän väliin on mentävä. Mutta ei vain vauhti riittänyt ja jos katsot niin Kimi ei tee mitään kääntöliikettä ratilla vaan ajaa omaa linjaansa. Siksi ei saanut siitä mitään rangaistusta. Perez taas yritti liikaa ja Sekon se olisi pitänyt painaa jarrua kun näkee takaa, että oma eturengas ja Kimin takarengas on noinkin lähellä. Perez tässä teki sen virheen, ei Kimi.
 

Skeleton Crew

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PHI, BMG
Tuon ajolinjan Kimiltä Perez oli nähnyt jo 3 edellistä kierrosta. Perez varmasti tajusi, että sinne auton ja seinän väliin on mentävä. Mutta ei vain vauhti riittänyt ja jos katsot niin Kimi ei tee mitään kääntöliikettä ratilla vaan ajaa omaa linjaansa. Siksi ei saanut siitä mitään rangaistusta. Perez taas yritti liikaa ja Sekon se olisi pitänyt painaa jarrua kun näkee takaa, että oma eturengas ja Kimin takarengas on noinkin lähellä. Perez tässä teki sen virheen, ei Kimi.

Mikäli tosiaan Räikkönen oli ajanut edelliset kierrokset samoin, kallistuu vaakakuppi enemmän Perezin puolelle (en jaksanut edellistä viestiäni varten kaivaa matskua noista). Olen kuitenkin yhä sitä mieltä, että tuon linjansa vuoksi Räikkönen saa ottaa pienen osan syystä itselleen. Ajolinjan vaihtaminen jarrutusalueella on sen verran mulkku teko. Mikäli Räikkönen ei olisi vaihtanut linjaa, olisi hän pysynyt tuon n. metrin päässä oikeasta reunasta ja kääntänyt mutkaan vasta tuon osumakohdan jälkeen (esim Hamiltonin käyttämä linja samalla kierroksella). Nyt päätti hivuttautua sisään tarpeettoman aikaisin ja lopputulos oli tuo.
 

Selostaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nyt päätti hivuttautua sisään tarpeettoman aikaisin ja lopputulos oli tuo.

Siis totta helvetissä Räikkönen hivuttautuu sisämutkaan puolustaessaan sijoitustaan. Ei Kimi tehnyt mitään äkkinäistä liikettä Perezin eteen, vaan nimenomaan valitsi ajolinjan jo hyvissä ajoin. Järkevä kuski olisi tajunnut, että sisäkurvissa ei tulisi olemaan tilaa Räikkösen pitäessä oman ajolinjansa.

Jarruttamalla aivan liian myöhään Perez sai ylipäätään auton nokan sinne Lotuksen takarenkaan ja vallin vällin. Ei olisi edes pystynyt kääntämään mutkaan tuolla nopeudella. Eli täysin idioottimainen yritys.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös