Räikkösen edellisestä paalusta alkaa meinaan olla aikaa. On vuodelta 2008 (tämä on varma) ja muistaakseni Ranskan GP:stä (tämä ei ole varma). Eli kahtena edellisenä kautena Räikkösellä ei ole yhtään paalua. Yhteensä Räikkösellä on "vain" 16 paalupaikkaa uraltaan, joka alleviivaa sitä asiaa, että hän ei ole ihan parhaimmillaan tuossa kuviossa.
Tosin paalupaikkojen ja absoluuttisen nopeuden korrelaatio ei ole pitkään aikaan ollut enää voimassa. Aiemmin oli bensamääräkikkaillut ja nykyään sitten rengasruletti.
Tuo Räikkösen viime vuosien aika-ajovauhti on kyllä jonkunlainen mysteeri. Kisassahan Kimi tuntuu olevan aina suhteessa huomattavasti nopeampi kuin aika-ajossa, mistä kertoo 38 kisan nopeinta kierrosta, jolla on muuten kaikkien aikojen tilastossa kolmantena Schumacherin (77) ja Prostin (41) jälkeen.
Luontaista nopeutta siis on, mutta jostain syystä yhdellä aikakierroksella Kimi ei saa autosta kaikkea irti. F1-uran alkuaikoinahan McLarenilla Kimi oli häikäisevän nopea myös aika-ajoissa, joista päällimmäisenä on jäännyt mieleen Monacon 2005 veto:
Raikkonen vs Alonso at Monaco - AMAZING! - YouTube
Tuolloin 2005 Kimi oli Neweyn suunnitelemalla McLarenilla ja Michelinin renkailla absoluuttisesti koko F1-sirkuksen nopein, mutta mestaruus karkasi luottettavuusongelmiin. Olenkin siis taipuivainen siihen, että Kimin kohdalla aika-ajoissa kyse on pitkälti renkaista ja siitä, miten auto/ajotyyli auttaaa saamaan rengaslämmöt heti optimiin. Ja Kimin viime vuosien autot huomioon ottaen ei ole varsinaisesti mikään ihme, ettei niitä paaluja ole tullut: viime kauden Lotus oli kyllä kisassa nopea, mutta aika-ajon suhteen renkaille liiankin hellävarainen ja Ferrari vm. 2009 puolestaan täysi susi, jolla Kimi onnistui sentään hanskalla yhden voiton nappaamaan.
Yleisesti pidän kuitenkin Vetteliä ja Hamiltonia tämän hetken parhaina aika-ajokuskeina. Erityisesti Hamilton saa agressiivisella ajotyylillä autosta kyllä kaiken irti yhdellä kierroksella, mutta vastaavasti kuluttaa sitten renkaat helposti loppuun itse kisassa.
Kimin edellisin paalu on siis vuodelta 2008, mutta uskoisin, että tällä kaudella paalupaikka voi tulla taas pitkästä aikaa, kenties jopa Malesiassa. Tämän vuoden renkaat ovat kuitenkin käsittääkseni viime vuotista nopeammin toimintalämmössä, minkä luulisi suosivan Kimiä ja Lotusta, joka vaikuttaa olevan muutenkin vielä viime kautta nopeampi.
EDIT: Youtubeen eksyttyä tulipa vielä katsottua Mika Häkkisen ikimuistoinen paalukierros San Marinosta 2000.
Mika Häkkinen qualifying in San Marino 2000 - YouTube Ihan mielettömällä limitillä vetää ja auto on kunnon sivuluisussa viimeisessä mutkassa, mutta silti paalu tuli. Eipä ole kyllä Kimiltä tuollaista menoa nähty aika-ajoissa, eikä kyllä monelta muultakaan.
Olisi ihan mielenkiintoista kuulla, kumpi on teille kaikkien aikojen suomalaiskuski, Mika vai Kimi? Molemmillahan on nyt Kimin Australian voiton myötä 20 osakilpaluvoittoa. Tarkoitus ei ole siis tehdä mitään vastakkainasettelua, vaan kuulla kumpi on juuri sinulle THE KUSKI.
Itsehän aloitin formuloiden seraamisen pikkupoikana ja ensimmäinen kisa, jonka vielä muistan on Häkkisen voitto Jerezissä 1997. Kipinä syttyi 7-vuotiaana ja sen jälkeen onkin tullut seurattua kisoja viimeiset reilut 15 vuotta. Jossain määrin Räikkönen on kuitenkin meikäläiselle se kuski, koska F1-uraa on päässyt seuraamaan alusta asti. Häkkisen urallahan on uskomaton tarina nousta melkein kuolleesta kaksinkertaiseksi mestariksi, mutta en itse ole aikanaan kokenut Adelaiden ja muita uran alkutapahtumia samalla tavalla kuin Kimin kohdalla.
Kuskina Häkkinen oli parempi yhdellä kierroksella aika-ajossa, kuten videosta näkyy, mutta Räikköstä pidän parempana kilpailijana.