Mainos

Formula 1 – kausi 2011

  • 98 952
  • 515

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Avataanpa uusi ketju uudelle kaudelle. Ensi kaudellehan tulossa muutoksia ainakin renkaiden suhteen kun Pirelli vaihtuu uudeksi rengastoimittajaksi, ja KERS palaa taas vuoden tauon jälkeen ykkösiin. Muuten ei käsittääkseni ole tulossa mitään isompia sääntömuutoksia vaan entisin kuvioin mennään.

Uusia talleja ei ole näillä näkymin tulossa, ja mikäli mitään dramaattista ei tapahdu niin entisetkin jatkavat (joskin jotain nimimuutoksia voi olla esim. Lotuksen kohdalla tulossa). Kuskienkaan kohdalla ei pitäisi olla huipputiimien kohdalla tulossa isoja muutoksia vaikka ainahan noita huhuja liikkuu. Mutta tällä hetkellä tallien kuljettajatilanne on seuraava:

Red Bull
Sebastien Vettel
Mark Webber

Ferrari
Fernando Alonso
Felipe Massa

McLaren
Lewis Hamilton
Jenson Button

Mercedes-Benz
Nico Rosberg
Michael Schumacher

Renault
Robert Kubica
-

Williams
Rubens Barrichello
-

Force India
-
-

Sauber
Kamui Kobayashi
Sergio Perez

Toro Rosso
Sebastien Buemi
Jaime Alguersuari

Lotus(?)
Heikki Kovalainen (ei vahvistettu virallisesti)
Jarno Trulli (ei vahvistettu virallisesti)

Hispania
-
-

Virgin
Timo Glock
-

Edellisen kauden kuskeista luulisin että Adrian Sutil tulee jatkamaan varmuudella (talli hyvin todennäköisesti Force India), ja luulisin että Hülkenberg ja Petrovkin tulevat jostain saamaan autot alleen (Petrov vahvan rahoituksen turvin Renaultilta ja Hülkenberg ehkä Sauberilla tai Virginillä). Force Indialle on ainakin huhuttu vahvasti toiseen autoon Paul di Restaa ja Williamsille kakkosautoon Argentiinan Pastor Maldonadoa.

Suomalaisten kohdallahan on huhuttu jonkin verran että Valtteri Bottas ajaisi ensi kaudella Hispanian autolla mutta se on vasta huhun asteella. Kovalaisen jatko Lotuksella (tai mikä tallin nimi nyt sitten tuleekin olemaan johtuen tuosta nimikiistasta Lotus Carsin kanssa) pitäisi olla käytännössä varma vaikka virallista vahvistusta ei olla vielä saatu. Tiimin pitäisi olla kaiken järjen mukaan vahvempi kuin tällä kaudella, kiitos Renaultin moottoreiden ja tekniikkapaketin (vaihdelaatikko+hydrauliikka), ja ehkä Kovalainen pystyy ensi kaudella jo taistelemaan pisteistäkin joissakin kisoissa.

Testikaudella aika sensaatiomaisia otteita on esittänyt Red Bullin autolla australialainen Daniel Ricciardo, ja hyvät otteet toivat paikan Toro Rosson testikulettajana. Kuka tietää vaikka Ricciardo pääsisi vielä kisakuljettajaksi jos Buemi ja Alguersuari eivät pysty parantamaan otteitaan, lupaavalta vaikuttaa nimittän tuo kaveri.

Mielenkiintoista on nähdä sekin mitä Michael Schumacher tekee. Comeback-kausi ei todellakaan ollut mitään ruusuilla tanssimista mutta Schumacher ei vaikuta tyypiltä joka olisi ihan ensimmäiseksi luovuttamassa jos tulee vastoinkäymisiä. Ja toisaalta otteet vähän paranivat loppukautta kohden joten saas nähdä päättääkö Schumacher vielä jatkaa. Mersun kausi oli kokonaisuudessaan pettymys joten välttämättä imua ihan huippukuskien suhteen ei ole, eikä huippukuskeja ole oikein vapaanakaan, joten Schumin jatko on ihan todennäköinen.

Ratojen suhteen muutoksia on tulossa hyvin vähän. Intian Jaypeen radalla ajettava kilpailu on näillä näkymin ainoa uusi kilpailu ja sen tilalta ei ole väistymässä yhtään kilpailua vaan tarkoitus on ajaa 20 kilpailua. Sellaista huhua on tosin ollut liikenteessä että Valencia olisi halukas luopumaan kilpailustaan (luojan kiitos!) johtuen heikosta taloudellisesta tuloksesta, ja sen tilalle olisi mahdollisesti tulossa Portugalin Portimaossa ajettava kisa. Minun puolestani joutaisi kyllä pois kalenterista tuo rata jossa ei vielä ole tähän mennessä nähty yhtään mielenkiintoista kisaa. Abu Dhabin kisan suhteen oli jotain puhetta kauden 2010 päätöskisan jälkeen että rataan olisi tulossa muutoksia, kaksi varsin tylsää kisaa peräkkäin on ilmeisesti saanut radan omistajat ja suunnittelijan huomaamaan että jotain on pielessä. Rahastahan tuo tuskin jää kiinni tuolla päin maailmaa joten toivotaan että Tilke ja radan omistajat keksivät keinon jolla noissa hienoissa puitteissa saataisiin järjestettyä mielenkiintoisiakin kisoja.
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Abu Dhabin kisan suhteen oli jotain puhetta kauden 2010 päätöskisan jälkeen että rataan olisi tulossa muutoksia, kaksi varsin tylsää kisaa peräkkäin on ilmeisesti saanut radan omistajat ja suunnittelijan huomaamaan että jotain on pielessä.

Poistaisivat sen takasuorien välisen shikaanin. Nopea 130R -tyylinen mutka tilalle. Kumma jos ei ole ohituspaikkaa tuon osuuden päässä kun kaasupohjassa tullaan reilu puolitoista kilometriä. Mietin tuota jo silloin kisan aikana, mutta taitaa katsomorakenteet olla vähän tiellä turva-alueen kannalta. Noh, rahalla saa...

Pirellin mukaantulossa on ollut huhuja, että rakentavat renkaat Ferrarille sopiviksi. Pirelli tietysti kiistää väitteet, mutta italialaisten ollessa kyseessä kaikki on mahdollista.
 

Bo'er

Jäsen
Poistaisivat sen takasuorien välisen shikaanin. Nopea 130R -tyylinen mutka tilalle. Kumma jos ei ole ohituspaikkaa tuon osuuden päässä kun kaasupohjassa tullaan reilu puolitoista kilometriä. Mietin tuota jo silloin kisan aikana, mutta taitaa katsomorakenteet olla vähän tiellä turva-alueen kannalta. Noh, rahalla saa...

Pirellin mukaantulossa on ollut huhuja, että rakentavat renkaat Ferrarille sopiviksi. Pirelli tietysti kiistää väitteet, mutta italialaisten ollessa kyseessä kaikki on mahdollista.

Omasta mielestäni noihin ratoihin saisi suht helposti rakennettua ohituspaikkoja. Pitkän suoran alkuun vaan tupla shikaani, niin että autot pääsevät jarrutuksessa lähelle toisiaan. Esimerkiksi Barcelonassa ei millään pääse ohi suoralla, koska suoraa ennen on aerodynamiikkaa vaativa nopea oikea ja perässä tulija ei pääse tarpeeksi lähelle. Samoin Unkariin kun rakentaisi pienen syherön ennen suoran alkuua, niin sielläkin olisi edes hieman toivoa.

Pääsääntöisesti suora ei saisi alkaa millään aerodynamiikkaa vaativalla mutkalla, sillon ei päästä tarpeeksi lähelle ja imuun suoran aikana. Malesian kisakin olisi varmasti mielenkiintoisempi, jos se ajettaisiin toiseen suuntaan. Nykyisen pääsuoran perässä olisi just ideaalinen syherö keräämään autot perätysten ennen pitkää suoraa. Ja jos ekalla ei pääse ohi, niin olisi ainakin hyvin lähellä ja vielä toinen pitkä suora jäljellä. Nykyisessä muodossaan, ennen noita suoria on nopeita mutkia, joissa ei iskuetäisyydelle päästä.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Williamsin toista autoa ajaa kaudella 2011 jo pitkään huhuttu Venezuelalainen Pastor Maldonado. Tämän kaverinhan piti ajaa jo tällä kaudella jossain näistä uusista tiimeistä (olikohan Hispania?) mutta taisi löytyä paremmin maksavia miehiä niille paikoille ja Maldonado ajeli viime kauden GP2:ssa jossa tulikin mestaruus. Vaan tuo mestaruuskaan ei vielä tuonut suoraan paikkaa Ykkösistä vaan ilmeisesti Etelä-Amerikasta siirtyy iso pino rahaa Williamsin tilille.

Aika vakuuttavia otteitahan tuo on tuolla GP2:ssa esittänyt mutta en oikein tiedä mikä on todellinen taso loppujen lopuksi. Luulisin että välttämättä ei ole parannus Hülkenbergiin verrattuna muuten kuin taloudellisesti.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Itse tuli GP2-kisojakin nähtyä ja kyllä tuo homma hoitui kun kärkipäässä ajeli, eli pääasiassa nämä pitkät kisat Maldonado hoitelu. Sen sijaan sunnuntain kisat olivat heikompia ja tuloksena yksi kolmas sija Barcelonassa, jossa lähtöruutu oli niin ikään 3. Lauantain voittojen perään sprinttikisoissa kaksi neljättä sijaa, yksi kuudes, kaksi keskeytystä ja yksi diskaus (kolaroi etusiiven hajalle, sai teknisen vian lipun eikä tullut varikolle)

Vuotta aikaisemmin Maldonado jäi täysin tallikaverinsa varjoon. Ja sattumoisin tallikaveri oli juuri se kuljettaja, jonka Maldonado nyt korvaa eli Nico Hülkenberg.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jumalauta mikä farssi on taas tulossa tuosta Lotuksesta, kun tänään Renault talli ilmoitti että Protonin omistama Group Lotus on ostanut tallista siivun ja talli tulee osallistumaan ensi kaudella sarjaan nimellä Lotus Renault GP, ja sen lisäksi ilmoittivat ottavansa käyttöön tuon perinteikkään Lotuksen musta-kulta -värityksen jota myös tämä Tony Fernandesin Lotus-talli suunnitteli ensi kaudella käyttävänsä. Tämä nimikiista Lotus-nimen käyttöoikeudestahan on jatkunut jo pidempään mutta nyt ollaan siinä tilanteessa että Fernandes joko joutuu luopumaan tallin nimestä jo ensi kaudeksi tai sitten sarjassa ajaa kaksi Lotus-nimistä tallia. Ja molempien tallien moottorinakin tulee vielä olemaan Renault jotta homma ei liian helpoksi menisi...

Tony Fernandesillehan tämä on paha isku koska tuo Lotuksen nimen käyttö on varmaan helpottanut vähän sponsoreiden hankkimista ja toisaalta on tuonut tallille paljon enemmän tunnettavuutta ja huomiota mediassa kuin esim. Virgin ja Hispania ovat saaneet. Nyt talli joutuu pahimmillaan rakentamaan täysin nollasta ihan uutta brändiä tai sitten jos saa jatkaa Lotus-nimellä niin aika sekavaksi menee kun samassa sarjassa ajaa toinen samanniminen talli. Jotenkin tuntuu että Fernandes ei voi voittaa tässä tilanteessa tekipä niin tai näin, ja tämä on ikävä juttu koko tallin ja myös sitä myötä Heikki Kovalaisen kannalta. Toivottavasti saavat aikaiseksi jonkun järkiratkaisun tilanteeseen.


EDIT: Ja huvittavammaksi tämä farssi menee vaan kun katsoo Protonin johtohemmojen kommentteja tästä talliuutisesta. Siellähän on hehkutettu kuinka "Group Lotus palaa lopultakin ykkösiin", mutta siinä on vaan sellainen ongelma että Group Lotus (tai Lotus Cars) ei ole koskaan ollut mukana F1:ssä joten sen on vähän vaikea palata ykkösiin... Ykkösissä mukana on sen sijaan ollut Team Lotus (Lotus Carsin entinen sisaryhtiö), minkä nimen käyttöoikeus siis on tällä Fernadesin tiimillä. Fernandesilla ei taas oli ilmeisesti käyttöoikeutta tuohon viralliseen Lotuksen logoon joka nähtiin Colin Chapmanin aikaan Lotusten keulilla vaan se logo tullaan näkemään tämän uuden Lotus Renault -tiimin autossa... Ja hommahan vaan paranee kun katsoo tätä Lotus Renaultin julkaisemaan kuvaa ensi kauden autostaan. Sen väritys on nimittäin jokseenkin suoraan pöllitty Team Lotuksen järjestämän suunnittelukilpailun tuotoksista... Ei vittu mitä leikkimistä!
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Eiköhän Berniegg tai Todt kohta jyrähdä ja homma ratkeaa jompaan kumpaan suuntaan. Itse pistäisin pennoseni likoon Fernandezin puolesta, tuossa Protonin puuhastelussa haisee se että homma ei alunperin kiinnostanut pätkääkään ennenkuin huomasivat millaisen mediahuomion Fernandezin Lotus keräsi ja sitten piti päästä osingoille. Enkä oikein usko että Proton jaksaa leikissä olla, resurssit eivät riitä millään neljää suurinta vastaan ja talli on Kubican varassa. Edessä saattaa olla nöyryyttäviä hetkiä kun toinen Lotus Kovalaisen kanssa pistää Protonin tiukoille.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tallimääräykset taas sallittuja

Ensi kaudella tallit saa antaa tallimääräyksiä, luvallisesti. Tallimääräykset kieltävä sääntöpykälä lakaistiin roskikseen tänään FIAn päätöksellä. Ehkä näin on sittenkin parempi. Kieltoa rikottiin muutenkin, eikä rikkomista aina edes yritetty peitellä. Felipe-rakas, Reilu-Fernando on sinua nopeampi. Voitko vahvistaa, että ymmärsit viestin?"
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vaikka periaatteessa olenkin tallimääräyksiä ehdottomasti vastaan niin kyllähän tuo ainoa oikea päätös oli koska tuota sääntöä ei pystytä yksinkertaisesti mitenkään valvomaan. Ei ole mitään järkeä että säännöissä on pykälä jota oikeastaan kukaan ei noudata, eikä sen noudattamatta jättämisestä edes anneta juuri mitään rangaistusta. Eipähän tarvitse Fernandon ja Ferrarin väenkään enää keksiä niin noloja valheita.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt oli muuten näköjään vahvistettu sekin että F1:n moottorit tulee muuttumaan täydellisesti kaudelle 2013. Käyttöön tulee 1.6 litraiset nelipyttyiset turbokoneet joiden kierrosluku on rajoitettu 12.000 r/min. Samalla tuota moottorisääntöä kiristetään vielä entisestäänkin kun kaudella 2013 kukin kuljettaja saa käyttää vain viittä moottoria/kausi ja seuraavalla kaudella määrää pudotetaan vielä neljään.

Minulla on vähän kaksijakoinen fiilis tuosta moottorisäännöstä koska periaatteessa se on ihan hyvä juttu jos voitot ja mestaruudet ratkeaa ajamalla eikä keskeytysten myötä, mutta toisaalta se taas toi vähän lisämielenkiintoa ja -jännitystä kisoihin kun moottorit olivat äärimmilleen viritettyjä ja niitä poksahteli useita joka kisassa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minulla on vähän kaksijakoinen fiilis tuosta moottorisäännöstä koska periaatteessa se on ihan hyvä juttu jos voitot ja mestaruudet ratkeaa ajamalla eikä keskeytysten myötä, mutta toisaalta se taas toi vähän lisämielenkiintoa ja -jännitystä kisoihin kun moottorit olivat äärimmilleen viritettyjä ja niitä poksahteli useita joka kisassa.

Tuo arvaamattomuus juuri kisoissa oli ennen valttia. Nyt taitaa keskeytyksiä tulla vain pari per kisa kun ennen joissakin kisoissa minardit lähentelivät 6 joukkoon pääsemistä kun tuli niin paljon moottoririkkoja ja keskeytyksiä. Myös ohituksien määrä ainakin joilakin radoilla on tippunut vaikka ei ennenvanhaakaan aina ohiteltua hirveästi.

Lisäksi moottoreiden kehitys on ollut jäissä jne.. Eli ei oikein minkäänsortin yllätyksiä kauden mittaan ole enää nähty sillä kehitys kauden mittaa on aika jäissä nykyään eikä suuria muutoksia enää pystytä tekemään kun on testikieltoja ja moottorit samat koko kauden.

Ympäristön kannalta nuo uudet moottorit ovat oiva juttu ja ihan hyvää imagoa formuloille ettei kaikenmaailman viherpeikot boikotoi lajia. Onhan sekin hyvä juttu, että on testikieltoja ja moottoreilla ajaminen on rajoitettu niin ei tule enää niin paljon hukkakieroksia ja näin tuhota maapalloa ajamalla rataa ympäri edestakaisinm, jotta saadaan se yksi tuhannesosa autosta enemmän irti. Lajille ei ehkä niinkään niin hieno juttu..
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nyt oli muuten näköjään vahvistettu sekin että F1:n moottorit tulee muuttumaan täydellisesti kaudelle 2013. Käyttöön tulee 1.6 litraiset nelipyttyiset turbokoneet joiden kierrosluku on rajoitettu 12.000 r/min. Samalla tuota moottorisääntöä kiristetään vielä entisestäänkin kun kaudella 2013 kukin kuljettaja saa käyttää vain viittä moottoria/kausi ja seuraavalla kaudella määrää pudotetaan vielä neljään.

Minulla on vähän kaksijakoinen fiilis tuosta moottorisäännöstä koska periaatteessa se on ihan hyvä juttu jos voitot ja mestaruudet ratkeaa ajamalla eikä keskeytysten myötä, mutta toisaalta se taas toi vähän lisämielenkiintoa ja -jännitystä kisoihin kun moottorit olivat äärimmilleen viritettyjä ja niitä poksahteli useita joka kisassa.

Mua huolestuttaa eniten moottoriuudistuksessa äänet.

Olen ollut 4 kertaa paikanpäällä tsiigaa kisoja ja sanoisinko vähän kärjistäen että sellainen 90% koko kisafiiliksesta on ne äänet. TV:stä ei saa minkäänlaista käsitystä siitä moottoreiden sinfoniakonsertista mikä on esimerkiksi lähdön aikana. V8:sit lauloi kuintenkin korkeiden kierrosten ansiosta vielä ihan upeasti mutta nämä uudet 12 000 kiertävät, ei perkele. Tuntuu nyt että oma liki 17 000 kiertävä karting-auton moottori saattaa olla miehekkäämpi ääniltään. Tästä ääniasiasta on saatava lisätietoa.

Joka tapauksessa ennen vuotta 2013 on käytävä jossain kisoissa missä äänimaailma on kohdillaan, esim Monacon talojen välissä moottorit kuulemma jytisee ihan kelvosti. Hockenheimin stadion-alueella moottorikonsertti on myös korvia hivelevä mutta ohitukset nykyautoilla kortilla.



_
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jotain vertailukohtaa saa varmaan noista 80-luvun turbomoottoreista. Nehän olivat 1.5 litraisia ja muistaakseni kierrosluvut jotain vähän yli kymppitonnin luokkaa. Tehot oli tosin reilustikin isommat mutta eiköhän nämä uudetkin koneet joten kuten laulane kun 1.6 litraisesta otetaan 750 hevosvoimaa irti. Ei äänet varmaan samaa luokkaa nykyisten kanssa ole mutta tuskin ihan olemattomatkaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Moni paikanpäällä ollut sanoo, että aiemmat V10:t kuulostivat paremmilta kuin nykyiset V8:t. Kyllähän nuo turbokoneetkin ovat ihan jees, äänien kannalta toki tylsempiä kun ahdin/ahtimet vaimentaa vähän eikä sylintereitä ole niin paljoa.

Turboissa on kyllä se hyvä puoli, että tehoa tulee ja tehontuotto on erilainen kuin nyt. Lisäksi jonkun ohitusnapin rakentaminen on helppoa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Moni paikanpäällä ollut sanoo, että aiemmat V10:t kuulostivat paremmilta kuin nykyiset V8:t.

Totta ja V12 vieläkin paremmalta joita itse olen todistanut vain näytösajoissa. Itse kun todistin ensimmäisen kisan livenä 2001 niin ajettiin 3.0 V10:llä, äänet oli silloin vielä kohdillaan ja korvatulpat suositeltavia. V8:sien mukaantulo hiljensi ääniä jo aika merkittävästi ja katsomossa oli shokki kun pystyi auton ohi ajaessa puhumaan vierustoverille.

Samanlainen efekti kuin rock-konsertissa piippuhyllyllä missä kuulet kaikkien vieressä istuvien junttien kommentit musiikin yli. Tunnelma latistuu samantien.



_
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Virgin ja Hispania ilman Kersiä

Eihän tämä suoraan sano etteikö Virgin ja Hispania voisi taistella paremmista sijoista , mutta hieman viittaisi siihen että Lotus vetäisi ensikaudella lisää hajurakoa näihin autoihin ja ehkä ottaa edellä olevia kiini. Tosin ei Lotuksellakaan ole ainakaan alkukaudessa kersiä käytössä ja tiedä sitten kuinka paljon tuo antaa loppujen lopuksi etua, mutta ohittaminen ja autojen takana pitäminen jokatapauksessa on vaikeampaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kaudelle 2013 ollaan tuon moottoriuudistuksen lisäksi suunnittelemassa myös merkittäviä sääntömuutoksia autojen aerodynamiikan suhteen. Autojen siipiä ollaan pienentämässä reilusti sellaiseen 80-luvun malliin ja aerodynaaminen pito olisi tällöin tarkoitus muodostaa ennen kaikkea auton pohjan avulla, jolloin takanatulevan auton aerodynamiikka ei häiriintyisi niin pahasti edelläajavan muodostamista pyörteistä. Onnistuessaan tuo olisi hieno juttu sarjalle koska uskon että tuollaiset muutokset tekisivät ohitukset vähän helpommaksi.

Mutta takaisin itse ketjun aiheeseen, eli F1-kauteen 2011: Pari uutta kuljettajasopimuksia on julkistettu ja nyt näyttää siltä että ainoastaan Hispanian ja Force Indian kuljettajat on enää vahvistamatta. Virginin toista autoa ajaa Timo Glockin parina Belgialainen Jerome D'Ambrosio ja sen toisen Lotuksen kuljettajana jatkaa Kubican lisäksi Vitali Petrov.

Päivitetty kuljettajatilanne näyttää siis tältä:

Red Bull
Sebastien Vettel
Mark Webber

Ferrari
Fernando Alonso
Felipe Massa

McLaren
Lewis Hamilton
Jenson Button

Mercedes
Nico Rosberg
Michael Schumacher

Lotus Renault
Robert Kubica
Vitali Petrov

Williams
Rubens Barrichello
Pastor Maldonado

Force India
-
-

Sauber
Kamui Kobayashi
Sergio Pérez

Toro Rosso
Sebastien Buemi
Jaime Alguersuari

Team Lotus
Heikki Kovalainen
Jarno Trulli

Virgin
Timo Glock
Jerome D'Ambrosio

Hispania
-
-
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Petrov kyllä taisi saada paikkansa aika pitkälle tukijoidensa avulla. Kokoajan näköjään ollaan menossa enemmän ja enemmän siihen että kuljettajat saavat lähinnä sponsorien mukaan tallipaikkansa. Hieman sama suunta siis kun rallissa. Enää ei siis olla niin että minardille ja muihin pikkutalleihin maksetaan rahalla vaan jopa ferrarille ja muihin koviin talleihin vaaditaan isoa tukkua rahaa joko itseltä tai taustajoukoilta.

Sääntömuutosehdotukset kuulostaa ihan hyvältä. Ohituksia tarvitaan enemmän jotta lajin näkyvyys säilyy. Toisaalta vauhdillisesti autojen pitää olla nopeimpia mitä löytyy eikä mitään mikroautovauhtia huristella pitkin rataa joten ihan lian hitaita vihkeitä ei voida tehdä..
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hispania on palkannut toiseen autoonsa todellista huipputaitoa kun se ilmoitti että tallin autoa ajaa... Narain Karthikeyan. Tämä Intialainen superlupaushan ajoi viisi vuotta sitten yhden kauden Jordanilla ja parhaaksi sijoitukseksi jäi neljäs sija joka tuli USA:n GP:stä johon osallistui kokonaiset kuusi autoa. Muuten oli koko ajan häntäpäässä eikä kyllä missään vaiheessa vakuuttanut nopeudellaan. Mutta raha ratkaisee, ja enpä usko että Karthikeyan juuri sen huonompi on kuin esim. Karun Chandhok.

Samalla Hispania ilmoitti että Bruno Senna ei jatka tallissa ensi kaudella. Sennan F1-ura taisi jäädä siis yhden kauden mittaiseksi, en usko että noilla näytöillä tulee mistään muualtakaan saamaan autoa alleen, varsinkin kun suurin osa tallipaikoista on jo jaettu. Ei onnistunut kyllä Bruno vakuuttamaan viime kaudella, hänen olisi pitänyt pystyä murskaamaan Chandhok ja Yamamoto mutta liian monta kertaa Bruno oli esim. Yamamotoa hitaampi ja se ei ole hyvä näyttö se. Toista kuljettajaansa Hispania ei vielä ole ilmoittanut, todennäköisesti vertailevat vielä kenellä on paras tarjous...

Muutenkin tuo Hispanian ensi kausi ei kyllä mitenkään erityisen lupaavalta näytä. Tallihan hankki käyttöönsä Toyotan tälle kaudelle suunnitellut rungot mutta sopimus raukesi siihen kun totesivat että Cosworthin moottoreita ei saa sovitettua siihen runkoon, ja Hispania ei pääse tuosta Cosworth-sopimuksestaan irti koska se olisi vaatinut että Cosworth olisi ollut tämän kauden epäluotettavin moottori. Siispä Hispania jatkaa ensi kaudella tämän kauden rungolla jota modataan vain hieman. Ja kaikkihan näki kuinka huiman nopea tuo Hispanian tämän kauden auto oli...

Nyt kun näyttää että Lotus tulee kehittymään ihan reilusti viime kaudesta (kokonaan uusi auto, moottori, vaihdelaatikko, hydrauliikkajärjestelmät jne.) ja tuskin Virginkään jää ihan täysin paikalleen polkemaan niin saattaa käydä niin että Hispania tulee olemaan ensi kaudella ihan järkyttävän hidas muihin verrattuna.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tallihan hankki käyttöönsä Toyotan tälle kaudelle suunnitellut rungot mutta sopimus raukesi siihen kun totesivat että Cosworthin moottoreita ei saa sovitettua siihen runkoon, ja Hispania ei pääse tuosta Cosworth-sopimuksestaan irti koska se olisi vaatinut että Cosworth olisi ollut tämän kauden epäluotettavin moottori. Siispä Hispania jatkaa ensi kaudella tämän kauden rungolla jota modataan vain hieman. Ja kaikkihan näki kuinka huiman nopea tuo Hispanian tämän kauden auto oli...

Hmm... Miten mulla on sellainen muistikuva, että Toyota olisi ilmoittanut tuon yhteistyön ratkenneen siihen, että maksut eivät tulleet ajallaan? Uskoisin tämän olevan lähempänä totuutta kuin tuon "koneet ei sovi meidän runkoihin" jutun.

Näyttää kyllä erittäin huonolta tämä Hispanian tilanne. Jos ja kun Lotukset ja Viginitkin ovat ensi kaudella 2-3 sekuntia nopeampia, niin ei tässä voi povata muuta kuin, että nurin menee koko paska. Tuskin heillä on varaa rämpiä yksinään koko kautta pohja mudissa, kun muutenkin on ollut tuon rahoituksen kanssa problemaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hmm... Miten mulla on sellainen muistikuva, että Toyota olisi ilmoittanut tuon yhteistyön ratkenneen siihen, että maksut eivät tulleet ajallaan? Uskoisin tämän olevan lähempänä totuutta kuin tuon "koneet ei sovi meidän runkoihin" jutun.

Saattaapa olla noinkin, ja hyvin todennäköisesti onkin. Mutta yksi osasyy tuohon voi olla että Hispania huomasi ettei tule pääsemään irti Cossu-sopimuksesta ja tajusi että pelkkien Toyotan runkojen hankkiminen ei tule heitä juuri eteenpäin viemään koska moottorit eivät sovi niihin ilman isoja muutostöitä.

Lotushan on hyvä esimerkki siitä miten hommasta ei tule oikein mitään jos autoa ei ole suunniteltu moottorin mukaan. Lotushan aloitti viime kauden auton suunnittelun ennen kuin heillä oli tietoa millä moottorilla ajetaan, ja sen takia runko oli aika epäonnistunut kun sitä jouduttiin parsimaan uusiksi Cosworth-sopimuksen varmistuttua. Nythän Lotuksen tuleva auto on varta vasten suunniteltu Renaultin moottoreiden ja vaihdelaatikoiden ympärille joten siellä pitäisi tulla kyllä parannusta tulevalle kaudelle, Mike Gascoyne on kuitenkin ihan tekijämies alallaan.

Ei tuo Hispanian tilanne siis näytä kovin lupaavalta koska luulisin että Bransonkin yrittää kaikin keinoin pysyä Lotuksen kyydissä mukana. Minäkin veikkaan että saattaa mennä nurin koko paska mikäli ei tule pelastajaa jostain ulkopuolelta. Toivottavasti joku vakavarainen ja osaava taho tulisi ja ostaisi koko paskan koska tuollaisia täysin toivottomia talliviritelmiä nähtiin jo ihan tarpeeksi 80- ja 90-luvuilla. Nykyisen omistajan johdolla tuskin tullaan näkemään tulevaisuudessakaan yhtään sen parempaa mitä viime kaudella nähtiin.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
En nyt kisoja sinällään ole seurannut, mutta F3 Eurosarjan mestaruus ihan hyvä meriitti on (viime kaudelle tuo sarja romahti aika lailla), mutta oli sitten aika outo päätös siirtyä DTM-sarjaan sen sijaan että olisi jatkanut normaalia reittiä GP2-sarjaan. Oliko sitten niin että Mersu ei halunnut kilpailevan automerkin (Renault) sarjaan omaa kuskiaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minulle on jäänyt tästä Di Restasta varsin positiivinen kuva. On ollut varsin nopea luokasta riippumatta ja muistaakseni on ajanut melko hyviä aikoja aina kun on ykkösen rattiin päässyt perjantain harjoituksissa. Uskoisin että tulee olemaan ainakin Liuzzia nopeampi. Mielestäni hyvä valinta Force Indialta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös