Avataanpa uusi ketju uudelle kaudelle. Ensi kaudellehan tulossa muutoksia ainakin renkaiden suhteen kun Pirelli vaihtuu uudeksi rengastoimittajaksi, ja KERS palaa taas vuoden tauon jälkeen ykkösiin. Muuten ei käsittääkseni ole tulossa mitään isompia sääntömuutoksia vaan entisin kuvioin mennään.
Uusia talleja ei ole näillä näkymin tulossa, ja mikäli mitään dramaattista ei tapahdu niin entisetkin jatkavat (joskin jotain nimimuutoksia voi olla esim. Lotuksen kohdalla tulossa). Kuskienkaan kohdalla ei pitäisi olla huipputiimien kohdalla tulossa isoja muutoksia vaikka ainahan noita huhuja liikkuu. Mutta tällä hetkellä tallien kuljettajatilanne on seuraava:
Red Bull
Sebastien Vettel
Mark Webber
Ferrari
Fernando Alonso
Felipe Massa
McLaren
Lewis Hamilton
Jenson Button
Mercedes-Benz
Nico Rosberg
Michael Schumacher
Renault
Robert Kubica
-
Williams
Rubens Barrichello
-
Force India
-
-
Sauber
Kamui Kobayashi
Sergio Perez
Toro Rosso
Sebastien Buemi
Jaime Alguersuari
Lotus(?)
Heikki Kovalainen (ei vahvistettu virallisesti)
Jarno Trulli (ei vahvistettu virallisesti)
Hispania
-
-
Virgin
Timo Glock
-
Edellisen kauden kuskeista luulisin että Adrian Sutil tulee jatkamaan varmuudella (talli hyvin todennäköisesti Force India), ja luulisin että Hülkenberg ja Petrovkin tulevat jostain saamaan autot alleen (Petrov vahvan rahoituksen turvin Renaultilta ja Hülkenberg ehkä Sauberilla tai Virginillä). Force Indialle on ainakin huhuttu vahvasti toiseen autoon Paul di Restaa ja Williamsille kakkosautoon Argentiinan Pastor Maldonadoa.
Suomalaisten kohdallahan on huhuttu jonkin verran että Valtteri Bottas ajaisi ensi kaudella Hispanian autolla mutta se on vasta huhun asteella. Kovalaisen jatko Lotuksella (tai mikä tallin nimi nyt sitten tuleekin olemaan johtuen tuosta nimikiistasta Lotus Carsin kanssa) pitäisi olla käytännössä varma vaikka virallista vahvistusta ei olla vielä saatu. Tiimin pitäisi olla kaiken järjen mukaan vahvempi kuin tällä kaudella, kiitos Renaultin moottoreiden ja tekniikkapaketin (vaihdelaatikko+hydrauliikka), ja ehkä Kovalainen pystyy ensi kaudella jo taistelemaan pisteistäkin joissakin kisoissa.
Testikaudella aika sensaatiomaisia otteita on esittänyt Red Bullin autolla australialainen Daniel Ricciardo, ja hyvät otteet toivat paikan Toro Rosson testikulettajana. Kuka tietää vaikka Ricciardo pääsisi vielä kisakuljettajaksi jos Buemi ja Alguersuari eivät pysty parantamaan otteitaan, lupaavalta vaikuttaa nimittän tuo kaveri.
Mielenkiintoista on nähdä sekin mitä Michael Schumacher tekee. Comeback-kausi ei todellakaan ollut mitään ruusuilla tanssimista mutta Schumacher ei vaikuta tyypiltä joka olisi ihan ensimmäiseksi luovuttamassa jos tulee vastoinkäymisiä. Ja toisaalta otteet vähän paranivat loppukautta kohden joten saas nähdä päättääkö Schumacher vielä jatkaa. Mersun kausi oli kokonaisuudessaan pettymys joten välttämättä imua ihan huippukuskien suhteen ei ole, eikä huippukuskeja ole oikein vapaanakaan, joten Schumin jatko on ihan todennäköinen.
Ratojen suhteen muutoksia on tulossa hyvin vähän. Intian Jaypeen radalla ajettava kilpailu on näillä näkymin ainoa uusi kilpailu ja sen tilalta ei ole väistymässä yhtään kilpailua vaan tarkoitus on ajaa 20 kilpailua. Sellaista huhua on tosin ollut liikenteessä että Valencia olisi halukas luopumaan kilpailustaan (luojan kiitos!) johtuen heikosta taloudellisesta tuloksesta, ja sen tilalle olisi mahdollisesti tulossa Portugalin Portimaossa ajettava kisa. Minun puolestani joutaisi kyllä pois kalenterista tuo rata jossa ei vielä ole tähän mennessä nähty yhtään mielenkiintoista kisaa. Abu Dhabin kisan suhteen oli jotain puhetta kauden 2010 päätöskisan jälkeen että rataan olisi tulossa muutoksia, kaksi varsin tylsää kisaa peräkkäin on ilmeisesti saanut radan omistajat ja suunnittelijan huomaamaan että jotain on pielessä. Rahastahan tuo tuskin jää kiinni tuolla päin maailmaa joten toivotaan että Tilke ja radan omistajat keksivät keinon jolla noissa hienoissa puitteissa saataisiin järjestettyä mielenkiintoisiakin kisoja.
Uusia talleja ei ole näillä näkymin tulossa, ja mikäli mitään dramaattista ei tapahdu niin entisetkin jatkavat (joskin jotain nimimuutoksia voi olla esim. Lotuksen kohdalla tulossa). Kuskienkaan kohdalla ei pitäisi olla huipputiimien kohdalla tulossa isoja muutoksia vaikka ainahan noita huhuja liikkuu. Mutta tällä hetkellä tallien kuljettajatilanne on seuraava:
Red Bull
Sebastien Vettel
Mark Webber
Ferrari
Fernando Alonso
Felipe Massa
McLaren
Lewis Hamilton
Jenson Button
Mercedes-Benz
Nico Rosberg
Michael Schumacher
Renault
Robert Kubica
-
Williams
Rubens Barrichello
-
Force India
-
-
Sauber
Kamui Kobayashi
Sergio Perez
Toro Rosso
Sebastien Buemi
Jaime Alguersuari
Lotus(?)
Heikki Kovalainen (ei vahvistettu virallisesti)
Jarno Trulli (ei vahvistettu virallisesti)
Hispania
-
-
Virgin
Timo Glock
-
Edellisen kauden kuskeista luulisin että Adrian Sutil tulee jatkamaan varmuudella (talli hyvin todennäköisesti Force India), ja luulisin että Hülkenberg ja Petrovkin tulevat jostain saamaan autot alleen (Petrov vahvan rahoituksen turvin Renaultilta ja Hülkenberg ehkä Sauberilla tai Virginillä). Force Indialle on ainakin huhuttu vahvasti toiseen autoon Paul di Restaa ja Williamsille kakkosautoon Argentiinan Pastor Maldonadoa.
Suomalaisten kohdallahan on huhuttu jonkin verran että Valtteri Bottas ajaisi ensi kaudella Hispanian autolla mutta se on vasta huhun asteella. Kovalaisen jatko Lotuksella (tai mikä tallin nimi nyt sitten tuleekin olemaan johtuen tuosta nimikiistasta Lotus Carsin kanssa) pitäisi olla käytännössä varma vaikka virallista vahvistusta ei olla vielä saatu. Tiimin pitäisi olla kaiken järjen mukaan vahvempi kuin tällä kaudella, kiitos Renaultin moottoreiden ja tekniikkapaketin (vaihdelaatikko+hydrauliikka), ja ehkä Kovalainen pystyy ensi kaudella jo taistelemaan pisteistäkin joissakin kisoissa.
Testikaudella aika sensaatiomaisia otteita on esittänyt Red Bullin autolla australialainen Daniel Ricciardo, ja hyvät otteet toivat paikan Toro Rosson testikulettajana. Kuka tietää vaikka Ricciardo pääsisi vielä kisakuljettajaksi jos Buemi ja Alguersuari eivät pysty parantamaan otteitaan, lupaavalta vaikuttaa nimittän tuo kaveri.
Mielenkiintoista on nähdä sekin mitä Michael Schumacher tekee. Comeback-kausi ei todellakaan ollut mitään ruusuilla tanssimista mutta Schumacher ei vaikuta tyypiltä joka olisi ihan ensimmäiseksi luovuttamassa jos tulee vastoinkäymisiä. Ja toisaalta otteet vähän paranivat loppukautta kohden joten saas nähdä päättääkö Schumacher vielä jatkaa. Mersun kausi oli kokonaisuudessaan pettymys joten välttämättä imua ihan huippukuskien suhteen ei ole, eikä huippukuskeja ole oikein vapaanakaan, joten Schumin jatko on ihan todennäköinen.
Ratojen suhteen muutoksia on tulossa hyvin vähän. Intian Jaypeen radalla ajettava kilpailu on näillä näkymin ainoa uusi kilpailu ja sen tilalta ei ole väistymässä yhtään kilpailua vaan tarkoitus on ajaa 20 kilpailua. Sellaista huhua on tosin ollut liikenteessä että Valencia olisi halukas luopumaan kilpailustaan (luojan kiitos!) johtuen heikosta taloudellisesta tuloksesta, ja sen tilalle olisi mahdollisesti tulossa Portugalin Portimaossa ajettava kisa. Minun puolestani joutaisi kyllä pois kalenterista tuo rata jossa ei vielä ole tähän mennessä nähty yhtään mielenkiintoista kisaa. Abu Dhabin kisan suhteen oli jotain puhetta kauden 2010 päätöskisan jälkeen että rataan olisi tulossa muutoksia, kaksi varsin tylsää kisaa peräkkäin on ilmeisesti saanut radan omistajat ja suunnittelijan huomaamaan että jotain on pielessä. Rahastahan tuo tuskin jää kiinni tuolla päin maailmaa joten toivotaan että Tilke ja radan omistajat keksivät keinon jolla noissa hienoissa puitteissa saataisiin järjestettyä mielenkiintoisiakin kisoja.
Viimeksi muokattu: