Olipa kyllä hurja tuo Massan onnettomuus, kun jousi tulee 300 km/h vauhdilla päähän, niin siinä on hengenlähtö hyvin lähellä. Olihan tuossa aivan valtavaa epäonnea, että Barrichellon autosta lentänyt jousi sattui osumaan juuri Massaan, joka ajannut lähelläkään Barrichelloa. Mutta ilmeisesti jousi pomppi sillä tavalla alamäessä, että osuma Massaan syntyi kymmeniä sekunteja sen jälkeen kun jousi oli irronnut Barrichellon autosta. Todennäköisyys tällaiselle tapahtumalle on samaa luokkaa kuin voittaisi lotossa.
Mutta lopulta Massalla kävi onni onnettomuudessa, sillä ei puhuta kuin senteistä ja henki olisi lähtenyt. Siinäkin Massalla kävi tuuri, että jousen iskun jälkeen auto paiskautui lopulta rengasvalliin, joka pehmensi törmäystä.
Massalta kuitenkin kaiken järjen mukaan meni taju kankaalle tuon jousen iskun myötä, joten auto olisi tuon jälkeen voinnut ajautua suoraan seinään, jolloin jälki olisi ollut paljon pahempi.
Se kyllä hiukan ihmetyttää, että miten Massa jarrutti vielä viime hetkellä ennen törmäystä, painautuko jalka sitten vain vahingossa jarrulle? Kaasu oli kuitenkin koko ajan pohjassa, joten tuo viittaisi siihen, että mitenkään tiedostettua tuo jarruttaminen ei ollut. Ja olisihan Massa välttänyt ohjaamalla törmäyksen vielä turva-alueella, jos olisi olllut tajuissaan.
Turvallisuuskeskustelu nousee varmasti näiden viime aikojen tapahtumien myötä esille. Tietysti täytyy muistaa, että onnettomuudet ovat niin ihmeellisten sattumuien summa, että onnettomuuksista ei vain millään päästä kokonaan eroon. Mutta tietysti kaikki mahdolliset toimet on tehtävä riskien minimoimiseksi.
Monokokki on helvetin kestävä, sen on monet onnettomuudet osoittaneet. Mutta samalla olen itse pidempään ihmetellyt, kuinka avonainen ja turvattoman oloinen tuo ohjaamo on, varsinkin kun päähän kohdistuvan osuman ei tarvitse olla suurikaan, kun henki lähtee.
Tuohon kuljettajan pään yläpuolelle olisi ehdottomasti saatava jonkunlainen turvakaari, joka suojaisi ylhäältä ja sivulta tulevia iskuja. Tuolla pystyttäisiin ehkä välttämään jatkossa
Suertesin kaltainen onnettomuus, jossa rengas pääsi iskemään suoraan kuljettajan päähän tuhoisin seurauksin.
Massan tapaisia, edestä tulevia iskuja ei tuollakaan oikein pystytä suojaamaan, koska sellaiset ratkaisut olisivat jo sitten kuljettajan näkökentän edessä.