Formula 1 – kausi 2009

  • 327 366
  • 2 061

trap

Jäsen
Joo, aika sensaatiohakuista otsikointia. Lääkäri sanonut että tilanne on vakava, mutta vakaa, niin aletaan käyttämään sanaa "hengenvaarallinen".
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Itse ihmettelen eniten tuota tapahtumaketjua onnettomuudessa. Ensin Rubensi tulee takasuoralle ja jousi irtoaa. Täh? Jousi irtoaa ilman mitään kolaria tai muutakaan outoa tapahtumaa. En nyt ole päässyt tutkimaan F1-auton jousitusta, että tietäisin tarkemmin, mutta kuinka se voi irrota sieltä noin "helposti", etenkin kun mitään muuta vauriota ei autossa ollut. Ainakin etujouset ja iskarit ovat samassa paketissa (jousi ympärillä, iskari sisällä, kuten esim. moottoripyörän takajousi). Ja tuo Massaan osunut osa on pelkkä jousi niin mietin vähän tuota iskarin kohtaloa. Ilmeisesti takajousitus on toteutettu eri tavalla tai jotain. Tietysti F1-auton alustan rakenne on sellainen, että jouset voidaan vaihtaa nopeasti autoa säädettäessä ja tämä varmaan osaltaan mahdollistaa myös niiden irtoamisen.

Ok, jousi on irti ja pomppii radalla eteenpäin. Kuvien perusteella se irtoaa suoran alussa kolmosmutkan ulostulon kieppeillä. Sitten joitain sekunteja ehkä jopa yli 10 sekuntia myöhemmin Massa ajaa suoralla ja pomppiva jousi sattuu olemaan ilmassa juuri väärässä paikassa ja osuu kypärään.

Aika heikko tuuri. Mutta kai se on mahdollista vain tuon takia kun F1 on nykyään niin turvalliseksi saatu, että (pahempi) onnettomuus vaatii aina uskomattoman tapahtumaketjun toteutuakseen.

En nyt halua maalailla mitään piruja seinälle mutta kun lueskelin uutisia, etenkin näitä uusimpia, joissa on puhuttu hengenvaarasta niin toivottavasti ei tarvitse huomenna ensimmäisenä lukea suru-uutisia kun availee konetta. Jotenkin nämä moottoriurheiluonnettomuudet, etenkin kun puhutaan kuljettajien hengestä, vetävät vaan niin hiljaiseksi. Viikko sitten Henry Surteesin tapaus, viime kesänä oli Craig Jonesin kuolema Supersportin MM-osakilpailussa Brands Hatchissä. Jep jep, samalla radalla kuin Surtees ja kuolinsyynä vieläpä päävamma kun kypärä osui kilpakumppanin pyörään.

Onneksi Massa on nyt ollut sentään tolkuissaan välillä, nuo em. kuolemat olivat jo astetta pahempien tärskyjen aikaansaannoksia (mitenkään tätä tuoretta tapausta vähättelemättä) ja niissä filmi katkesi lopullisesti tapahtumahetkellä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
F1 Forumilla oli sen verran uutta tietoa että Massan henkilökohtaisen lääkärin mukaan Massalla ei ole todettu mitään neurologista vammaa ja leikkaus on onnistunut hyvin, vaikkakin tuollaisissa vammoissa tarkka ennuste on tässä vaiheessa vaikea tehdä ja seuraukset nähdään vasta jälkikäteen. Toipumisennuste tämän hetken tietojen mukaan olisi n. kuusi viikkoa. Ferrarin tiedottaja Luca Clajanni oli haukkunut tämän AP:n toimittajan joka laski julkisuuteen uutisen että Massa taistelisi hengestään, koska ilmeisesti tilanne ei kuitenkaan loppujen lopuksi ole niin vakava.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Se jousi, mikä Massaan osui, painaa 800 g. Kun ajattelee millaisella vauhdilla osuma tuli, niin pakosti siinä pahempi vamma tulee. Toivotaan kuitenkin parasta.

Juttu Barrichellosta (siinä mainitaan tuo osan paino) löytyy täältä
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämä nyt on tällaista arvailua. Hesarin tämänhetkisten tietojen mukaan näyttäisi taas paremmalta, mutta nämä ovat näitä, joissa on vaikea olla oikeassa.

Hesarin juttu
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hurjat on olleet nopeudet tuossa Massan tapauksessa: Kun se jousi napsahti ohimoon niin vauhtia oli 260 km/h, ja rengasvalliin osuessakin vauhtia oli ollut vielä 190 km/h. Että ei ihme jos päässä on vähän jotain vammaa.

Nyt Daily Mail on sitten spekuloinut että Ferrari vetäisi myös Kimin pois kisasta tämän tapauksen takia koska tallin sisällä ollaan sen verran järkyttyneitä. Kyllähän sen tavallaan ymmärtää että jos tallin henkilöstö ei ole ihan täysissä sielunvoimissa niin he eivät välttämättä pysty Kimiä enää turvallisesti ajattamaan vaan tuollaisessa tilanteessa saattaa tulla joku kohtalokas virhe. Kimiä itseäänhän ei varmaan tuollainen(kaan) heilauta vaan Kimin puolesta varmasti voitaisiin ajaa. Toivottavasti kuitenkin nyt henkilöstö pystyy sen verran kokoamaan itsensä että Kimi pääsee ajamaan.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan ymmärrettävää olisi, jos Ferrari tuohon päätökseen tulisi. Siellä on kuitenkin varmasti mekaanikot ja muut aika järkytteneitä tapauksesta.

Felipe Massan kausi mahdollisesti ohitse

Tätä tuli jo eilen vähän epäiltyä, ei noista päävammoista kuitenkaan ihan heti toivuta, vaikka olisivatkin lieviä.
 

HemmoP

Jäsen
Virallista faktaa osumasta

http://www.formula1.com/news/technical/2009/815/681.html

Eli pakka osuu ensin cockpitiin josta kimpoaa kuljettajan pään ympärillä olevaan pehmusteeseen ja kimpoaa siitä Massan kypärään. Eli voi vain kuvitella mitä tuhoa suorasta osumasta olisi tullut.

Barrichellon aivan turha paistatella julkisuudessa ennusteineen ja bullshitteineen, moottoriurheilussa huonolla ( ja hyvällä ) onnella on suuri osuus kun tapahtumat lähtevät käsistä.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.

HemmoP

Jäsen
Missäköhän vaiheessa espanjalaisten keltainen lehdistö herää, että Ferrarilla on yksi tyhjä tallipaikka tällä hetkellä ? mtv3:n laatu reportteritkin olleet ihan hiljaa vaikka onnettomuudestahan on jo melkein päivä kulunut...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ferrarin mukaan Massa on herätetty aamulla koomasta ja on pystynyt liikuttamaan käsiään ja vastailemaan kysymyksiin.
 
Ferrarin mukaan Massa on herätetty aamulla koomasta ja on pystynyt liikuttamaan käsiään ja vastailemaan kysymyksiin.

Todella todella upea kuulla. Itse olin lähes varma, että täällä esitetyt kuntoutumisarviot ovat pahemman kerran liian optimistisia, mutta puhe ja liikekyky ovat mielestäni erittäin positiivisia merkkejä. Ja tietystihän tajuntakin on palautunut, joka oli varmasti minimitoive. Siltikin kuntoutuminen vienee kuukausia... mutta itse uskon tuon perusteella, että Massa kykenee täysipainoiseen elämään onnettomuuden jälkeen. Lieviä aivotärähdyksiä lukuunottamatta aivoihin liittyvät onnettomuudet tuppaavat olla erittäin vakavia, vaikka iltapäivälehdistä saakin välillä lukea kaikenlaisista erikoisista tapauksista, joista on selvitty uskomattomalla tavalla.

Kaikkea parasta Massalle, hänen läheisilleen sekä faneilleen.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Missäköhän vaiheessa espanjalaisten keltainen lehdistö herää, että Ferrarilla on yksi tyhjä tallipaikka tällä hetkellä ? mtv3:n laatu reportteritkin olleet ihan hiljaa vaikka onnettomuudestahan on jo melkein päivä kulunut...

Varmaan jos Kimille olisi tuo onnettomuus sattunut niin siellä olisi AS:n kannessa Alonso jo vaihtamassa paalupaikkaa Kimin lähtöruutuun ja loppukausi Ferrarilla.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Varmaan jos Kimille olisi tuo onnettomuus sattunut niin siellä olisi AS:n kannessa Alonso jo vaihtamassa paalupaikkaa Kimin lähtöruutuun ja loppukausi Ferrarilla.
Jotenkin musta tuntuu että jos tuo onnettomuus olisi sattunut Kimille, ei Ferrari olisi missään vaiheessa edes harkinnut kisan väliin jättämistä. Massa on kuitenkin ollut Ferrarilla jo aika pitkän aikaa joten siellä on tunnesiteet Massan ja henkilökunnan välillä läheisemmät kuin hieman hiljaisemman ja etäisemmän Kimin kohdalla.

Hieno kuitenkin kuulla että Massalla on kaikki enemmän tai vähemmän kunnossa. Kyllä tuosta Massa vielä hyvinkin pystyy toipumaan kisakuntoon ehkä jopa tällä kaudella. Toipuihan Häkkinenkin vaikka joutui pahempaan onnettomuuteen ja kärsi vakavampia vaurioita.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Varikkohuhu: Schumista Massan tuuraaja?

Miten musta tuntuu, että maikkari repii nämä uutiset välillä tuolta F1-Forumin puolelta? Missään muualla lehdistössä ei ole mainittu Schumista ja oikeastaan vain Atlaksessa ja F1-forumilla on pohdittu, josko hänestä tulisi Felipen tuuraaja. Joka tapauksessa, itse en lähtisi Michaelina rattiin, auto on surkea ja tallikaverikaan ei ole sieltä hitaimmasta päästä. Lisäksi Kimillä on tuhansia kilometrejä enemmän alla kuin Schumilla, joka ei ole muuten tainut edes testata tämän kauden autoa.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olipa kyllä hurja tuo Massan onnettomuus, kun jousi tulee 300 km/h vauhdilla päähän, niin siinä on hengenlähtö hyvin lähellä. Olihan tuossa aivan valtavaa epäonnea, että Barrichellon autosta lentänyt jousi sattui osumaan juuri Massaan, joka ajannut lähelläkään Barrichelloa. Mutta ilmeisesti jousi pomppi sillä tavalla alamäessä, että osuma Massaan syntyi kymmeniä sekunteja sen jälkeen kun jousi oli irronnut Barrichellon autosta. Todennäköisyys tällaiselle tapahtumalle on samaa luokkaa kuin voittaisi lotossa.

Mutta lopulta Massalla kävi onni onnettomuudessa, sillä ei puhuta kuin senteistä ja henki olisi lähtenyt. Siinäkin Massalla kävi tuuri, että jousen iskun jälkeen auto paiskautui lopulta rengasvalliin, joka pehmensi törmäystä.

Massalta kuitenkin kaiken järjen mukaan meni taju kankaalle tuon jousen iskun myötä, joten auto olisi tuon jälkeen voinnut ajautua suoraan seinään, jolloin jälki olisi ollut paljon pahempi.

Se kyllä hiukan ihmetyttää, että miten Massa jarrutti vielä viime hetkellä ennen törmäystä, painautuko jalka sitten vain vahingossa jarrulle? Kaasu oli kuitenkin koko ajan pohjassa, joten tuo viittaisi siihen, että mitenkään tiedostettua tuo jarruttaminen ei ollut. Ja olisihan Massa välttänyt ohjaamalla törmäyksen vielä turva-alueella, jos olisi olllut tajuissaan.

Turvallisuuskeskustelu nousee varmasti näiden viime aikojen tapahtumien myötä esille. Tietysti täytyy muistaa, että onnettomuudet ovat niin ihmeellisten sattumuien summa, että onnettomuuksista ei vain millään päästä kokonaan eroon. Mutta tietysti kaikki mahdolliset toimet on tehtävä riskien minimoimiseksi.

Monokokki on helvetin kestävä, sen on monet onnettomuudet osoittaneet. Mutta samalla olen itse pidempään ihmetellyt, kuinka avonainen ja turvattoman oloinen tuo ohjaamo on, varsinkin kun päähän kohdistuvan osuman ei tarvitse olla suurikaan, kun henki lähtee.

Tuohon kuljettajan pään yläpuolelle olisi ehdottomasti saatava jonkunlainen turvakaari, joka suojaisi ylhäältä ja sivulta tulevia iskuja. Tuolla pystyttäisiin ehkä välttämään jatkossa Suertesin kaltainen onnettomuus, jossa rengas pääsi iskemään suoraan kuljettajan päähän tuhoisin seurauksin.

Massan tapaisia, edestä tulevia iskuja ei tuollakaan oikein pystytä suojaamaan, koska sellaiset ratkaisut olisivat jo sitten kuljettajan näkökentän edessä.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kimin kannaltahan tuo onnettomuus voi olla hyväkin juttu. Jos Massalla oikein huono tuuri on, voi ura olla ohi vaikka henki säilyisi. Tämä taas voisi aiheuttaa sen että Kimi saa kuin saakin jatkaa ensi kaudella Ferrarilla ja Alonso tuleekin Massan paikalle.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se kyllä hiukan ihmetyttää, että miten Massa jarrutti vielä viime hetkellä ennen törmäystä, painautuko jalka sitten vain vahingossa jarrulle? Kaasu oli kuitenkin koko ajan pohjassa, joten tuo viittaisi siihen, että mitenkään tiedostettua tuo jarruttaminen ei ollut.

F1-forumilla pohdittiin, että Massa olisi saanut jonkun näköisen kouristuksen iskusta, tai jotain sinnepäin ja sellaisessa tapauksessa yleensä jalat menee täysin suoriksi, joten olisiko näin sitten painautunut jarrukin pohjaan?
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Se kyllä hiukan ihmetyttää, että miten Massa jarrutti vielä viime hetkellä ennen törmäystä, painautuko jalka sitten vain vahingossa jarrulle?

Tuolla F1-Forumilla joku kirjoitti että syvästi tajuton potilas kuulemma ojentaa raajojaan, joten on hyvin mahdollista että Massa painoi kaasun ja jarrun pohjaan yhtä aikaa.
 

karate Mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HardCore Hooligan
Turvallisuuskeskustelu nousee varmasti näiden viime aikojen tapahtumien myötä esille. Tietysti täytyy muistaa, että onnettomuudet ovat niin ihmeellisten sattumuien summa, että onnettomuuksista ei vain millään päästä kokonaan eroon. Mutta tietysti kaikki mahdolliset toimet on tehtävä riskien minimoimiseksi.

Kyllä näin on toki. Mutta niin raadollista kun se onkin, niin onnettomuudet - jopa hengenvaaralliset sellaiset - kuuluvat autourheiluun. Lajista ei voi eikä pidä tehdä yliturvallista, koska ei kukaan jaksa katsella sitä kun miljonäärit kiertävät possujunan lailla rataa.

Toivotaan kuitenkin, tottakai, Massalle pikaista toipumista.
 

HemmoP

Jäsen
Haittaisiko hirveästi jos vaikka suosiolla siirryttäisiin johonkin tämän tapaisiin vehkeisiin: http://img.worldcarfans.com/2009/5/medium/1257692.jpg

Ja sitten taas avo-ohjaamoihin kun joku saa sairauskohtauksen pakokaasujen vuotaessa sisälle tai jää jumiin kolarissa kasaan painuneeseen ohjaamoon tai kuolee tulipalossa ja ei saada heti ulos tai....

Missä viipyy maikkarin Mika Salo pohdinnat, onhan hän sentään ajanut Ferrarilla ennenkin, tai JJ, Schumiahan taidettiinkin jo pohtia.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Ja sitten taas avo-ohjaamoihin kun joku saa sairauskohtauksen pakokaasujen vuotaessa sisälle tai jää jumiin kolarissa kasaan painuneeseen ohjaamoon tai kuolee tulipalossa ja ei saada heti ulos tai....

Heh, noihinhan voisi vielä asentaa heittoistuimet ja laskuvarjotkin vähän samaan tapaa kuin hävittäjissä. Olishan se aika häijyn näköistä että kun auto lähtee lapasesta niin kuski pelastuisi heittoistuimella! Ainut vaan että sitten radoilla ei passaisi olla pahemmin tunneleita sun muita :)
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Massalle on tehty tietokonetomografia, jossa on todettu, että Felipellä ei ole aivovammaa (MTV3 txt 279). Sinänsä hyvä tieto, mutta vahva epäilys on ainakin mulla, että jotain todella vakavaa on silti kyseessä. Näinköhän Massan autoilut on autoiltu.
 

HemmoP

Jäsen
Heh, noihinhan voisi vielä asentaa heittoistuimet ja laskuvarjotkin vähän samaan tapaa kuin hävittäjissä. Olishan se aika häijyn näköistä että kun auto lähtee lapasesta niin kuski pelastuisi heittoistuimella! Ainut vaan että sitten radoilla ei passaisi olla pahemmin tunneleita sun muita :)


Niin, aina ei edes sellainenkaan auttaisi, mallia tarjoaa Mercedes LeMansissa -99, kaksi Mercedeksen autoa lensi samalla tavalla pääsuoralla lepikkoon, kirjaimellisesti.

http://www.youtube.com/watch?v=teTYm61oPVo

Mutta vakavasti, niin autourheilussa vaan tapahtuu asiat sellaisissa nopeuksissa, että niihin varautuminen 100% on mahdotonta ja säännöllisesti kuitenkaan ei käy vakavammin. Lisäksi kun jotain tapahtuu F1:ssä, niin se on sitten medianäkyvyyden kannalta aina "parempi". Aika pienellä painetaan joka vuotiset Man-saaren ajojen vammautumiset ja kuolemat...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös