Formula 1 – kausi 2009

  • 326 994
  • 2 061
Suosikkijoukkue
Kärpät
Toisaalta voihan olla että Massa saa tästä mällistä vain uuden boostin uralleen. Myös Mika Häkkinen tarvitsi yhden kunnon mällin ennen kuin ura lähti kunnolla lentoon.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Massalle on tehty tietokonetomografia, jossa on todettu, että Felipellä ei ole aivovammaa (MTV3 txt 279). Sinänsä hyvä tieto, mutta vahva epäilys on ainakin mulla, että jotain todella vakavaa on silti kyseessä. Näinköhän Massan autoilut on autoiltu.

Taitaa olla tilanne IS:n mukaan pahenemaan päin. Kyllähän sen nyt alunperinkin sanoi maalaisjärkikin jo melkein kilon kokoinen mötikkä päähän tulee noilla vauhdeilla. Jos hengissä selviää ihme on.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Massalle on tehty tietokonetomografia, jossa on todettu, että Felipellä ei ole aivovammaa (MTV3 txt 279). Sinänsä hyvä tieto, mutta vahva epäilys on ainakin mulla, että jotain todella vakavaa on silti kyseessä. Näinköhän Massan autoilut on autoiltu.

Aikanaan selviää miten Massa toipuu mutta ihan kovin äkkiä ei rattiin kyllä kannata lähteä. Kuljettaja joutuu todella kovaan rasitukseen kisan aikana ja valtaosa meistä matti meikälistä tuskin kestäisi noita G-voimia joiden rasitukselle kuskit joutuvat.
Nyt kannattaa oikeasti ottaa kunnon breikki ja kuntoutua kaikessa rauhassa. Oma henk. kohtainen mielipiteeni on että nyt ihan lunkisti loppukausi huilia ja ensi vuonna sitten uudestaan. Tämä kausi on mennyt totaalisesti päin peppua joten miksi lähteä riskeeraamaan omaa ja muidenkin henkeä ajamalla.

Muistamme varmaan mitä tapahtui aikanaan Greg Moorelle ? Ja mies oli telonut edellisenä päivänä vain kätensä, ei saanut jousta päähän yli 200 km vauhdissa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ja hiipii mieleen vähän sellainenkin ajatus, että vammoja vähätellään tasan niin kauan kun on saatu kisa pois alta ja sitten rysäytetään totuus esiin. Sen verran raadollista F1-sirkus on. Bisnes ensin niinkuin oli Imolassa Sennankin tapauksessa.
 

Reznik

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Niin, aina ei edes sellainenkaan auttaisi, mallia tarjoaa Mercedes LeMansissa -99, kaksi Mercedeksen autoa lensi samalla tavalla pääsuoralla lepikkoon, kirjaimellisesti.

http://www.youtube.com/watch?v=teTYm61oPVo

Tuosta tapauksesta vielä että näköjään Mark Webber ollut mukana, itselle avautui vasta nyt kun pitkästä aikaa ton videon näin.

Ja Massan todellista tilaa arvaillessa varmaan ihan hyvä merkki, että Kimi ajaa kisassa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän se vähän niinkin on, että vaikka turvallisuuteen yritettäisiin miten paljon panostaa ja kehitellään kaiken maailman turvavälineitä, niin täysin turvalliseksi moottoriurheilua ei voida koskaan saada. Silloin kun ajetaan jollain kulkuneuvolla todella kovaa niin aina on mahdollisuus tällaiselle ihan friikille onnettomuudelle, että joku jousi lentää päähän. Totta kai turvallisuuteen pitää pyrkiä aina panostamaan enemmän ja enemmän mutta joskus sekään vaan ei auta koska lajin luonne on sellainen.

Umpiohjaamo saattaisi tällaisissa tapauksissa auttaa mutta siinäkin on sitten omat haittansa ja riskinsä, joten ei sekään välttämättä ole 100% turvallinen ratkaisu.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Kimin kannaltahan tuo onnettomuus voi olla hyväkin juttu. Jos Massalla oikein huono tuuri on, voi ura olla ohi vaikka henki säilyisi. Tämä taas voisi aiheuttaa sen että Kimi saa kuin saakin jatkaa ensi kaudella Ferrarilla ja Alonso tuleekin Massan paikalle.
Minä en ole toistaiseksi vielä uskonut sanaakaan siitä että Alonso siirtyisi Räikkösen paikalle. Enkä usko vieläkään.

Tuolla F1-Forumilla joku kirjoitti että syvästi tajuton potilas kuulemma ojentaa raajojaan, joten on hyvin mahdollista että Massa painoi kaasun ja jarrun pohjaan yhtä aikaa.
Massa todellakin painoi kaasun ja jarrun pohjaan tuon osuman jälkeen. Sen kertoi lähetyksessä näytetty grafiikka.

Viimeisimmän tiedon mukaan Massa on vaivutettu uudelleen keinotekoisesti koomaan jossa häntä pidetään seuraavat 48 tuntia. Koomassa keho saa keskittyä täydellisesti paranemiseen joten tuo on varmasti ihan varotoimenpide. Aivovammaa ei kuitenkaan Massalla ole ainakaan sairaalan tiedotteen mukaan.


Haittaisiko hirveästi jos vaikka suosiolla siirryttäisiin johonkin tämän tapaisiin vehkeisiin: http://img.worldcarfans.com/2009/5/medium/1257692.jpg
F1 ei ole F1 jos sarjassa ajettaisiin umpikattoisella autolla. Formuloihin kuuluu formula autot joissa ei ole minkäänlaista kattoa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä on kyllä ollut siitä mielenkiintoinen kausi että tallien suoritustasot heittelevät ihan järjettömän paljon kisasta toiseen. Esim. McLaren oli välillä vaikeuksissa jopa Force Indian autojen kanssa, mutta nyt Hungaroringillä ihan omaa luokkaansa. Brawn taas näytti alkukaudesta menevän menojaan mutta nyt on ollut viimeisissä kisoissa paljon vaikeuksia. Harmi vaan että Vettel joutui tänään keskeyttämään ja Webberkin hävisi tämän kisan käytännössä siihen ensimmäisen varikkokäynnin kämmäilyyn, joten he eivät oikein pystyneet nyt hyödyntämään vauhtietuaan Brawniin nähden. Piste-ero Buttoniin kapeni vain parilla pisteellä, mutta nyt se Buttonin ykköshaastaja taitaakin olla Webber joka on parantanut koko ajan kauden edetessä. Toivottavasti tilanne säilyisi tällaisena voimasuhteissa, jolloin loppukaudesta nähtäisiin ehkä hyvä taistelu mestaruudesta kolmen kuljettajan kesken.

Kimi ajoi todella hyvän kisan, Hamiltonin vauhdille ei kukaan tänään mahtanut mitään mutta kakkossija on tämän kauden Ferrarilla erinomainen suoritus. Tässä tosin auttoi hieman juuri tuo Red Bullin varikkokämmi. Oli Kimillä tosin itselläänkin ongelmia toisella varikkokäynnillä mutta siinä vaiheessa se ei enää vaikuttanut sijoituksiin.

Kovalaisen vauhti oli Hamiltoniin nähden pieni pettymys, olisin odottanut että Heikki olisi pystynyt ihan tosissaan podiumpaikasta taistelemaan, mutta olisiko nuo jarruongelmat sitten vaikuttaneet suoritukseen? Nico Rosberg ajoi jälleen kerran erinomaisen kilpailun. Se oli jo kuuden perättäinen pistesija Nicolle, ja Nico on jäänyt tällä kaudella ainoastaan kaksi kertaa ilman pisteitä. Ihan kärkeen Williamsin vauhti ei riitä mutta Nico pystyy kyllä ottamaan autostaan kaiken irti ja nuo neljännet sijat ovat hyviä saavutuksia tuolla autolla. Varsinkin kun tallitoveri Nakajima ei ole tällä kaudella vielä yhtään pistettä onnistunut ajamaan. Nico on noussut nyt MM-taulukossakin sijalle viisi, takanaan mm. molemmat Toyotat, Ferrarit ja McLarenit.



EDIT: Schumi on ilmoittanut muuten että ei tule ajamaan Massan tilalla loppukaudella, joten Kerppenin rehtori ei siis tee comebackia. Kyllähän tuo siltä vähän vaikuttaa että ainakin pari kisaa saattaa jäädä Massalta väliin, jos ei koko loppukausi, joten uutta kuljettajaa joutunee Ferrari katselemaan. Badoer ja Gene ovat nimettyjä varakuljettajia mutta jotenkin en ihan täysin jaksa uskoa että kumpikaan heistä tulee Massan tilalla ajamaan. Vaan toisaalta, varteenotettavia vaihtoehtoja ei kyllä kovin montaa ole joten paha mennä sanomaan mitä Ferrari tekee. Ja toki tässä on nyt pidempi tauko joten pitää ensin seurata miten Massan toipuminen etenee.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Badoer ja Gene ovat nimettyjä varakuljettajia mutta jotenkin en ihan täysin jaksa uskoa että kumpikaan heistä tulee Massan tilalla ajamaan. Vaan toisaalta, varteenotettavia vaihtoehtoja ei kyllä kovin montaa ole joten paha mennä sanomaan mitä Ferrari tekee. Ja toki tässä on nyt pidempi tauko joten pitää ensin seurata miten Massan toipuminen etenee.

Bourdaisiakin on väläytelty tuohon. Hänellä on ilmeisesti sama manageri, kuin Massalla tjsp.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Bourdaisiakin on väläytelty tuohon. Hänellä on ilmeisesti sama manageri, kuin Massalla tjsp.

On siinä se etu verrattuna Badoeriin ja Geneen että nämä ovat viimeksi ajaneet kilpaa ykkösillä useita vuosia sitten, kun taas Bourdais on ajanut vielä tällä kaudella. Ja vaikka Bourdais ei nyt ole erityisesti vakuuttanutkaan ykkösissä, ei hän niin huono ole kuin tämän kauden sijoitukset kertovat. Eipähän tuo Espanjan nimihirviö ja Buemikaan pystyneet ihmeitä esittämään.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Toisaalta voihan olla että Massa saa tästä mällistä vain uuden boostin uralleen. Myös Mika Häkkinen tarvitsi yhden kunnon mällin ennen kuin ura lähti kunnolla lentoon.

Päinvastaisia tapauksia on lähimenneisyydessä valitettavasti enemmän, kuten Wendlinger ja JJ.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä se aika monesti on niin että kun tällainen vakavampi onnettomuus sattuu niin se on tavallaan vedenjakaja kuljettajan uralla, ja siinä punnitaan henkinen kovuus. Jotkut tulevat tuollaisten onnettomuuksien jälkeen entistä parempina (Esim. Häkkinen, Schumacher) kun taas joidenkin ura käytännössä loppuu siihen (JJ Lehto, Wendlinger jne.). Se on yleensä joko tai, aika harvan kohdalla on käynyt niin että ura jatkuu kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.
 

coyote86

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Jatkoajan moderaattorikunta, RD:n mediapeli
Kimi ajoi viimeinkin tasaisen ja hyvän kisan, vaikka pakoputket ja muut koittivatkin yllätys yllätys pilata homman. Myös Hämiltön ajoi helkkarin hyvin, asia pitää myöntää vaikka miehen fani en olekaan. Helkkari kun olisi älynnyt laittaa rahaa LH&KR kaksikolle, niin kyllä nyt hymyilyttäisi.

Button on kyllä yksi itkupilli. Joka kerta kun tiimiradiosta miestä kuuli, se oli jotain tyyliin "yhyhyhyyyy, miten minä olen näin perseestä"-vetistelyä. Jensonille pitäisi lahjoittaa hamekangasta ja paketti tamponeja, se olisi tälle sankarille ihan oikein.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Button on kyllä yksi itkupilli...

No joo, vaan kyllähän se varmaan vituttaa kun alkukauden dominoinnin jälkeen ei enää yhtä äkkiä kuljekaan vehkeet mihinkään. Alkaa varmaan tulla ne Honda-ajat liian elävästi mieleen... Ja kyllähän tuon näkee päälle päinkin että Brawnin autot on helvetin vaikeita ajaa tällä hetkellä jostain kumman syystä.

Kyllähän tuo nauratti kesken kisan kun Jenson melkein itkunsekaisella äänellä marmatti kuinka auto on ihan hirveä ajaa, mutta en minä nyt lähtisi hänelle mitään hamekankaan ostoa ehdottelemaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

Ohhoh! Aika rankka päätös, koska onhan noita kämmejä varikolla ennenkin sattunut eikä ole mitään rangaistusta kenellekään tullut. Vaan näiden Surteesin ja Massan tapausten jälkeen ollaan varmaan herkempiä asian suhteen ja siksi on päädytty tuollaiseen ratkaisuun. Kyllähän tuo tallin puolelta ihan selkeä huolimattomuusvirhe oli kun tikkarimies laittoi auton taipaleelle ennen kuin rengas oli kunnolla kiinni, ja tällä virheellä aiheutettiin riski kanssakilpailijoille. Kuten sanoin niin tällaisena aikana ollaan varmaan normaalia herkempiä reagoimaan kaikkeen. En kyllä jaksa uskoa että tuo rangaistus jää voimaan, seuraava kilpailu kuitenkin ajetaan nimittäin Espanjassa.
 

Niksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedät sen paremmin. Vai tiedätkö sittenkään?
Autosport kirjoitti:
It means Alonso will miss his home event that takes place in Valencia next month, unless he moves to another team.
Summa summarum...

Huomenna epsu- ja italialehdet revittelevät, että Valenciassa Alonso näyttäytyy ihan eri väreissä.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olipahan rankka päätös FIA:lta. Ja oikeastaan aika naurettava, onhan noita renkaan irtoamisia nähty ennenkin, mutta tämä rangaistus johtunee nyt siitä, että on tapahtunut kaksi pahaa onnettomuutta viikon sisällä.

Huomenna tosiaan Espanjassa Massan vakava loukkaantuminen varmaan siivutetaan ja puhutaan kuinka Alonson Ferrari pesti on jo varma ensi kisaan. Mielenkiinnolla odotellaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
AS:llä on varmaan 4 viikon orgasmi nyt päällä kun pääsee mehuttelemaan joskohan se meidän Fernando ohjastaa punaista autoa kotikisassa. Varmaan saavat samalla hoidettua Kimillekin potkut tai jotain, jotta saadaan Alonso&Schumi samalla autolla kisaan ja Alonso vie tietysti tätä galaktista taistelua sata-nolla.

Aika kova päätös kyllä FIA:lta. Toki Rellu nyt valittaa, joten saas nähdä miten käy.

Ihan mielenkiinnolla tulee odoteltua seuraavia kisoja. Voimasuhteiden muutos voi tehdä loppukaudesta melko yllättävän. Toisaalta tämä sopii Brawnille kun muut on syömässä pisteitä Red Bullilta. Mutta eipä Buttoninkaan kannata huokaista helpotuksesta. Paineet alkavat kasautua ja kuntopuntari on jyrkästi alaspäin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kimiä ei muuten päätetty rangaista siitä eka mutkan kolarista, eli siinä sentään tehtiin aivan oikea päätös. Kyllähän se ihan pelkkä kilpailutilanne oli. Red Bull sen sijaan sai varoituksen siitä kun Webber lähetettiin liikkeelle varikolta Kimin rinnalle (ja melkein kylkeen).
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
FIA kyllä sahaa omaa oksaa poikki mitä tulee katsojalukuihin Valencian kisaan jos Rellu ei saa osallistua. Muistaakseni olisin jostain kuullut, että jo nyt on ollut vaikeuksia pääsylippujen myynnissä ja jos Oviedeon "suutari" ei aja niin katsojat äänestävät rahapussillaan ja perseellään.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
No niin FIA sitten jatkaa käsittämättömien tuomioiden jakoa. Miten helvetissä talille voi tulla yhden osakilpailun kilpailukielto siitä, että renkaan mutteri jää epähuomiossa kiinnittämättä? Onhan tuo Renaultin rangaistus ihan käsittämätön siihen nähden, että esimerkiksi McLaren ei saannut aikanaan minkäänlaista rangaistusta vakoilustaan. Koskakohan viimeksi F1-talli on joutunut jättämään kilpailun väliin rangaistuksen vuoksi? Ei tule ainakaan ihan heti mieleen, että 2000-luvulla näin olisi käynnyt.

Kimillle FIA ei sentään lopulta antanut rangaistusta tuosta lähtötilanteesta, mutta olihan sekin aivan helvetin naurettavaa, että tilannetta ylipäätään edes tutkittiin. Kimihän oli selvästi Vettelin edellä tilanteessa, jossa pieni osuma syntyi. Miten ihmeessä Kimi olisi voinnut välttää kosketuksen, kun ei varmasti edes tiennyt missä Vettel oli taistellessaan samaan aikaan toisella puolella olleen Hamiltonin kanssa? Kimihän lehdistötilaisuudessa sanoi, ettei edes tiennyt osunneensa Vettelin kanssa.

Kimiltä joka tapauksessa kaikin puolin hieno kisa, mutta pelkään kyllä pahoin, että samanalaista menestystä ei ole enää luvassa loppukauden kilpailussa. Ensinnäkin Unkari sopi hidasvauhtisena ratana Ferrarille, jolla on ollut ongelmia nimenomaan nopeavauhtisissa mutkissa, kun downforcea ei löydy. Lisäksi lämpimässä kelissa Ferrarikin sai renkaat toimimaan, joten tulosta olikin odotettavissa juuri tästä kisasta. Eiköhän Ferrari ole kuitenkin tipu aivan terävimmän kärjen taistelusta, kun siirrytään takaisin nopeamille radoille, jossa häviää armottomasti jos downforcea ja pitoa ei löydy.

Lisäksi Ferrarihan on jo ilmoittanut, että suuntaa voimavaranasa Unkarin jälkeen jo ensi kauteen, joten kehitystä ei tapahdu suuremmin enää loppukaudesta. Samaan aikaan kuitenkin mestaruuskamppailussa olevat Red Bull ja Brawn kehittävät autoaan kovaa vauhtia eteenpäin. Se on tietysti tämän asian suhteen mielenkiintoista, että millä säännöillä lopulta ensi kaudella ajetaan? Jos ajetaan samoilla säännöillä kuin tällä kaudella, niin varmasti loppuakauden kisoissa testataan ihan konkreettisesti ensi kauden osia, koska talvenkin testaamista ollaan rajoittamassa selvästi.
 
Viimeksi muokattu:

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Kyllähän tuo nauratti kesken kisan kun Jenson melkein itkunsekaisella äänellä marmatti kuinka auto on ihan hirveä ajaa, mutta en minä nyt lähtisi hänelle mitään hamekankaan ostoa ehdottelemaan.

Heh, juuri tätä on tarkoitettu kun on sanottu että Button on henkisesti yksi pehmeimmistä F1-kuskeista jolla ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia jos tallikaverina olisi yhtään kovempi kuski. Kimi, Hamilton ja Alonso olisi tehnyt Buttonin tallikaverina Jensonista reikäjuustoa.

Hauskan kuulosta toki nuo Buttonin itkupotkuraivarit team-radioon. Ja näyttäisi siltä että Red Bull on mennyt komeasti ohi BrawnGP:n autoista ja nyt myös McLaren sekä Ferrarikin tuntuisi pystyvän taistelemaan jopa voitoista niin toivottavasti ne Buttonin mestaruushaaveet katoaa savuna ilmaan, sympaattinen Mark Webber saisi mennä vaikkapa mestariksi. Hieno kisa Hamiltonilta, olipa piristävää vaikka en Hamiltonista niin pidäkään. Samoin Kimi ajoi maksimisuorituksen nykyisellä Ferrarilla, hieno kakkossija - tosin Italian lehdistö varmaan antaa Kimille arvosanaksi jälleen jonkun 5- ja Massalle täyden kympin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös