Mainos

Formula 1 – kausi 2008

  • 371 937
  • 2 732

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Ei Schumin uraa ihan noin vain voi kuitata, että jos Senna eläisi niin olisi saavuttanut niin ja niin paljon enemmän kuin muut.

Osittain Senna, vaikka yksi parhaista olikin niin kuolema teki hänestä vielä suuremman legendan.

Schumi pisti kokeneelle brassille kovasti kampoihin 90- luvun alussa.
 

trap

Jäsen
Minä arvostan Sennaa senkin takia Schumacheria korkeammalle, että hänen ratkaisunsa olivat paljon paremmin perusteltuja. Esimerkiksi 1990 Japanissa paalupaikka oli radan likaisella puolella ja Senna vaati koko viikonlopun ajan sen siirtämistä radan puhtaammalle puolelle. Samoin edelliskauden tapahtumat ja Sennan perusteeton hylkäys Japanissa olivat katkeroittaneet Ayrtonia. Noihin aikoihinhan FIA:n (vai oliko se Fisa silloin) johdossa oli ranskalainen Balestre, joka veti aina näissä päätöksissa "kotiin päin."

Schumacherin pää puolestaan ei kestänyt Adelaidessa 1994 - ensin veti mutkan pitkäksi ja seuraavassa ratkaisu oli kolaroida Hill ulos. Jerezin 1997 kolari oli aivan yhtä älytön.

Jos saavutuksilla jossitellaan niin Prost olisi ilman Sennaa ja Senna olisi ilman Prostia saavuttanut paljon enemmän kuin Michael Schumacher ikinä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos saavutuksilla jossitellaan niin Prost olisi ilman Sennaa ja Senna olisi ilman Prostia saavuttanut paljon enemmän kuin Michael Schumacher ikinä.

Ihan totta, ja tuon takia Prost on aina ollut omalla listallani ykkösenä huolimatta siitä että esim. Schumacherilla tilastot on paremmat. Prostilla oli aina helvetin kovia tallikavereita (toisin kuin vaikkapa Schumilla) joita vastaan hän joutui ajamaan ihan tosissaan koska talli panosti molempiin samalla tavalla. Yksi mestaruus Prostilta taisi mennä siihen älyttömään pistelaskusysteemiin (olikohan vuosi 1988) ja yhden taisi Senna viedä häneltä vähän kyseenalaisin keinoin. Ja tietenkin koko F1 oli 80-luvulla paljon tasaisempaa kuin esim. Schumin kulta-aikana, ja siksikin annan aika paljon arvoa Prostin saavutuksille. Mutta Prost ei ollut samanlainen persoona kuin Senna tai Schumi joten hänestä on monelle jäänyt vähän liiankin harmaa kuva, ja myös Prostin ajotyylistä puuttui sellainen räiskyvyys kuin vaikkapa Sennalla oli. Mutta "Professori" ajoi aina fiksusti ja siististi, ja mikä tärkeintä niin helvetin lujaa.

Ja ennen kuin joku tästä vetää herneen nenäänsä niin tämä on vaan minun mielipiteeni asiasta, ei mikään "totuus".
 
Ei kai sitä tarvitse jatkoajassa 24/7 pyöriä niinkuin eräät.. Ja jos muistan yhden yksityiskohdan väärin on se selvästi kassalla olemista.

Eihän siinä mitään pahaa ole jos muistaa yhden yksityiskohdan väärin ja sen jälkeen myöntää virheensä, mutta se miksi väitän sinun olevan enemmän kuin kassalla on se, että jaksat jankata tätä väärää tietoa viestistä toiseen ilman vailla mitään muuta tarkoitusta. Tähän tyyliin:

Coulthard on haastattelussa itse kertonut TAHALLAAN jarruttaneensa keskellä suoraa.

Muistin haastattelusta sen verran väärin, että Coulthard sanoo hidastaneensa vauhtiaan päästääkseen Schumin ohi, mutta teki tämän 250km/h vauhdissa, rankkasateessa ja keskellä ajolinjaa, ei radan laidassa niinkuin Blackie väitti.

Itse mielestäni väitit Coulthardin hidastaneen radan reunassa.. Näin ei todellakaan ollut, vai tiedätkö asian paremmin kuin David Coulthard?

Ja Blackie uskon, että sinun mielestäsi on sama asia hidastaa vauhtiaan 250km/h vauhdissa rankkasateessa keskellä tietä kuin tien reunassa.

Mutta eräs nimimerkkihän täällä väitti Coulthardin SELVÄSTI hidastaneen radan sivussa, jota ei todellakaan ole tapahtunut. Tai sitten Blackie tietää asioista enemmän kuin itse DC.

Eli samaa agendaa viestistä toiseen. Ja tämä kaikki oli helposti kumottavissa yhdellä ainoalla youtube-linkillä. Sen jälkeen olikin kumman hiljaista.


Mutta hienoa, että kaikkitietävä Mängimies osaa sanoa milloin joku on kassalla ja milloin ei. Arvostan, että annoit paljon tälle ketjulle. Liittyiköhän yksikään sana viestissäsi itse formula ykkösiin?

En ole kaikkitietävä enkä ole sellaista koskaan väittänytkään. Minusta sinä vain olet tässä asiassa ns. isosti kassalla. Jos et sitä halua itse huomata, niin syvä harmi. Halusin vain yrittää saada sinut ymmärtämään miten naurunalaiseksi itsesi teet tällä tyylillä. Sinulta varmaan löytyy potentiaalia ihan asiapitoiseen tekstiin paikkansapitävine faktoineen kaikkineen. Ja mitä tulee minun edelliseen viestiini, niin kyllähän siellä yksi sana viittaa suoraan formuloihin, Schumi.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
tästä saattaa tulla sanomista, mutta kuitenkin:

mun iskä on parempi kuin teidän iskät yhteensä.

ja joo oon vähän kännissä ja kotona ja lomalla.
 

Soolo

Jäsen
Siis onhan se kieltämättä hauska ilmestys nähdä Michael Schumacher-suosikkijoukkueen omaava kirjoittaja suomalaisella keskustelupalstalla, hieman verrattavissa näihin wannabe-venakkoihin maajoukkueketjuissa.

Michaelilla ei ole juurikaan faneja Saksan ulkopuolella sivistyneissä maissa, koska oli munillepotkija, mutta lisäksi huipputaitava kuski. Itse arvostan hänen saavutuksiaan, silti toivon kaikkea pahaa aina kun miekkonen jossain kilpaa ajaa tai jalkapalloa pelaa. Mutta rauha hänelle ja hänen kannattajilleen, jotka nyt saavat seurata uuden sukupolven mittelöitä formuloiden parissa ilman Schumia.

Oma mielipiteeni tämän hetken kuskeista on se, että Kimi, Lewis ja Fernando ovat omassa kastissaan, muilla on vielä todistettavaa. Felipellä on joka kausi mahdollisuus saavuttaa mestaruus, kiitos Kimin rennon asenteen. Kimi ei sentään käytä vapaa-aikaansa tallikaverin mahdollisuuksien tuhoamiseen toisin kuin eräät. Mutta Kimillä on siihen varaa eikä Kimiä oikeastaan edes kiinnosta. Siksi Räkä onkin niin pidettävä ilmestys. Rento ja kaikkeen turhaan F1-pelleilyyn aina vittuuntuneesti suhtautuva aito suomalainen perusjantteri että pakkohan miehestä on pitää. Onneksi meillä on Kimi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Anna mun kaikki kestää. Eli tällä hetkellä Rubens Barrichello on maailman kolmanneksi paras F1-kuljettaja? Paljon parempi kuin Kimi Räikkönen koska tuli Kimin edellä maaliin Silverstonessa. Niinhän se menee tämän sinun logiikkasi mukaan.

Eipäs, vaan kaikkien aikojen kolmanneksi paras F1-kuljettaja on Gerhard Berger, joka oli Sennan ajaessa ulos kolmantena. Näin tää mun logiikka menee. Ja tämän hetken parhaat määräytyy tietty sen mukaan mikä oli tilanne Britanniassa silloin kun Kimi oli mahdollisimman korkealla. Eli Kimi on paras, toiseksi paras on se joka oli Kimin takana kierroksella 21 ja niin edelleen. Hamilton on tummaihoinen eikä siksi tässä mukana. Tai oikeastaan Heikki on toiseksi paras, oli se kuitenkin paalulla.

Vai olisiko sittenkin niin, että en ollut aivan tosissani? Lisäksi mielestäni väittely kaikkien aikojen parhaasta F1-kuljettajasta on ehkä väsyneintä mitä F1 2008 -ketjussa voi tehdä. Tai missään. Vertailla voidaan ihan millä kriteereillä halutaan ja tulos on halutunlainen, kuten yllä näet.
 
Suosikkijoukkue
Anaheim
Nyt rupes taas vituttamaan. Ei nyky formuloiden aika-ajojen katsomisessa ole mitään intoa. Vittu, pitäs kyllä palata siihen, että oikeasti ajettaisiin pienellä bensa määrällä. Silloin nähtäisiin kuka se nopein kuski on. Taidanpa lähteä youtubeen kattomaan Häkkisen suorituksia aikoinaan, prkl.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Nyt oli kyllä Kimiltä heikko aika-ajo. Perhanan vaikeaksi menee mestaruuden suhteen, toki siihen edelleen varauksettomasti uskon.

Vaikea jakso menossa, todellakin. Useilla radoilla hirveitä vaikeuksia saada autoa toimimaan, ja sitten kun kaikki toimii ja voitto olisi tuloillaan, niin sitten tulee joku itsestä riippumaton takaisku (Montreal, Ranska).
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Hamilton paalulle ja Kimi kuudenneksi. Ei ole räkä aika-ajo miehiä. Heikki kuitenkin hienosti kolmanneksi. Onkohan Kimillä sitten hieman enemmän löpöä autossa? Startissa ei Räikkönen kuitenkaan ole loistanut mutta veikkaukseni kaverin sijoitukseksi on kuitennkin kolmas.
 

-Mazzi-

Jäsen
Nyt oli kyllä Kimiltä heikko aika-ajo. Perhanan vaikeaksi menee mestaruuden suhteen, toki siihen edelleen varauksettomasti uskon.

Heh, aika turha puhua mitään mestaruudesta vielä koska kisoja on jäljellä paljon vielä tämänkin kisan jälkeen. Mutta se on totta, että Iceman oli tänään pahasti jäässä. Järkyttävän suuri ero apukuski-Massaan ja tuota ei voi selittää edes isolla bensakuormalla. Kimi ajoi kaksi nopeaa kierrosta vikalla jaksolla ja kummallakin kierroksella auto näytti vaikealta ajaa ja pieniä virheitä liian monta. Kimillä tekee tiukkaa päästä edes palkintopallille, koska kärkikolmikko on erittäin nopeita.

Heikiltä kaksi kertaa leveäksi samassa paikassa ja tuo viimeinen maksoi eturivin paikan. Mersulla varmasti kirotaan Heikkiä, koska kummatkin mersut olisivat olleet eturivissä ilman tuota virhettä ja Hamilton olisi ajanut helppoon voittoon kun Heikki olisi pitänyt Massan takanaan.

Hamilton on muuten todella ylimielinen pelle. Tuo ruma naama vituttaa jo yhtä paljon kuin Schumin.
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Hamilton paalulle ja Kimi kuudenneksi. Ei ole räkä aika-ajo miehiä. Heikki kuitenkin hienosti kolmanneksi. Onkohan Kimillä sitten hieman enemmän löpöä autossa? Startissa ei Räikkönen kuitenkaan ole loistanut mutta veikkaukseni kaverin sijoitukseksi on kuitennkin kolmas.


Hamiltonilla ja Kimillä on molemmilla on nopea ja aggressiivinen tyyli. Ovat ehdottomasti kaksi nopeinta kuskia sirkuksessa. Hamilton on enemmän motivoituneempi ja tekee enemmän töitä. Hamilton on kuin Kimi nuorempana, huippunopea mutta luotettavalla kaudella. Samalla tavalla Kimi vei Schumia satanolla, mutta auto petti joka toisessa kisassa.

Kimi tulee estämään Hamin täydellisen dominoinnin, mutta Kimin jälkeen Hamilton voi hyvinkin dominoida samalla tavalla kuin Schumi aikanaan.
 

Brad

Jäsen
Kimi tulee estämään Hamin täydellisen dominoinnin, mutta Kimin jälkeen Hamilton voi hyvinkin dominoida samalla tavalla kuin Schumi aikanaan.

Ei ole Hamilton vielä ykkösiä dominoinut, mutta eipä ole Kimikään. Alonso on kahdella huippukaudella Renaultilla dominoinut ykkösiä - on johtanut MM-sarjaa alusta loppuun kaksi kautta peräkkäin. Kun Kimi lopettaa ja Alonso tulee Ferrarille, niin luulenpa että Alonso on se joka dominoi ykkösiä eikä Hamilton. Kovalaisesta tuskin on koskaan mestariksi, vain hyväksi apukuskiksi Hamiltonille. Mutta jos Rosberg siirtyy Mersulle, niin Hamiltonin ykköskuskin paikka on uhattuna. Rosberg tulee siirtymään johonkin huipputalliin lähivuosina. Ja on siellä myös Kubica, joka varmasti kyttää paikkaa Ferrarilta tai Mersulta.
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Ei ole Hamilton vielä ykkösiä dominoinut, mutta eipä ole Kimikään. Alonso on kahdella huippukaudella Renaultilla dominoinut ykkösiä - on johtanut MM-sarjaa alusta loppuun kaksi kautta peräkkäin. Kun Kimi lopettaa ja Alonso tulee Ferrarille, niin luulenpa että Alonso on se joka dominoi ykkösiä eikä Hamilton. Kovalaisesta tuskin on koskaan mestariksi, vain hyväksi apukuskiksi Hamiltonille. Mutta jos Rosberg siirtyy Mersulle, niin Hamiltonin ykköskuskin paikka on uhattuna. Rosberg tulee siirtymään johonkin huipputalliin lähivuosina. Ja on siellä myös Kubica, joka varmasti kyttää paikkaa Ferrarilta tai Mersulta.


Tarkoitin vaan, että kun Kimi lopettaa niin kenttä on Hamiltonin. Jo nyt kypsää ajoa ja menestystä tulee, mutta Kimin kanssa kilpailu estää dominoinnin. Mutta kun Kimin motivaatio kohta lopahtaa niin radat jää Hamiltonille.

Alonso on kyllä hyvä auton kehittäjä, mutta ei aivan niin nopea ja ärhäkkä kuin Hamilton tai Räikkönen. Alonso on kyllä tasaisen varma huippukuski.

Ja Hamilton ajaa vasta ensimmäisiä kausia hirveät paineet niskassa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ei ollut kyllä Kimillä säädöt kohdallaan. Se eka veto kisabensoilla oli aivan järkyttävä. Aliohjaa, yliohjaa, hermostunut jarrutuksissa... Voisi luetella melkein kaikki huonosti säädetyn auton ajettavuusongelmat. Massalla paljon parempi balanssi ja näkyy heti kellossa. Kimillä oli kyllä kevyellä kuormalla (Q1 ja Q2) ihan ok aikoja ja näytti enemmän formulalla ajolta. Vähän jo mietin aika-ajojen aikana, että kannattaisiko jopa lähteä kolmella stopilla kun raskaammalla kuormalla auto ei toimi, samalla olisi ollut aika-ajoissa aivan kärjessä ja kisassakin päässyt ajamaan nopeiden joukoissa. Nyt voi olla aika tuskaista kykkiä tojotan ja rellun takana. Tuskin kolmella stopilla olisi ajanut voitosta mutta ainakin korokkeella ja piste-eroa ei olisi tullut paljoakaan.

Heikki oli melko tyytyväisen oloinen ja veti kyllä todelliseen rallycross-tyyliin. Ainakin pari kertaa viimeisen mutkan ulostulossa leveäksi ja kerran ennen stadionin neulansilmää. Heikillä varmaankin enemmän bensaa ja en usko, että ihan pystyy vastaamaan Massa ja Hamiltonin vauhtiin kisan alkupuolella ellei pääse lähdössä kärkeen. Noh, sen näkee sitten mutta ei helpolla eturivin miehiä päihitetä huomenna. Lisäksi auto ilmeisesti hieman kärsi noissa ulosajoissa ja toivottavasti ei sitten pilaa kisaa huomenna.

Massa ja Hamilton voisi mällätä ekassa mutkassa, Heikki dominoivaan voittoon, Kimi nousee kakkoseksi kisan edetessä ja Kyllöstä elvytetään studiossa. Alonsolle kolmas tila ja AS julistaa Fernandosta MM-haastajan.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Tarkoitin vaan, että kun Kimi lopettaa niin kenttä on Hamiltonin. Jo nyt kypsää ajoa ja menestystä tulee, mutta Kimin kanssa kilpailu estää dominoinnin. Mutta kun Kimin motivaatio kohta lopahtaa niin radat jää Hamiltonille.

Alonso on kyllä hyvä auton kehittäjä, mutta ei aivan niin nopea ja ärhäkkä kuin Hamilton tai Räikkönen. Alonso on kyllä tasaisen varma huippukuski.

Ja Hamilton ajaa vasta ensimmäisiä kausia hirveät paineet niskassa.

Kenttä on Massan sitten, kun Kimi lopettaa. Ferrari ottaa uuden tulokkaan Massan aisankantajaksi ja Massa jyrää ykköskuskin statuksella 4 mestaruuteen. Hamilton on jo osoittaunut tähdenlennoksi.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kimillä vaikea kisa tulossa, jossei pääse Alonsosta ja Trullista nopeasti ohi. Huono oli aika-ajo. Tosin Alonson kanssa taisi olla tuhannesosista kiinni ja tietysti juuri Kimin kannalta huonosti kävi. Tulisi nyt sitä sadetta sitten, kun sitä kaivataan sotkemaan pakkaa. Aina nuo säät on kyllä ihan perseellään suomalaisten kannalta.

Kyllönen voisi siirtyä istumaan sinne Mersun kutsuvieraskatsomoon vai mikä helvetti se titteliltään olikaan. Oli pakko tuossa koosteessa se joka ikisellä kierroksella mainita. Menisi sen hehkuttamansa Miss Saksan vuosimallia 82 kanssa sinne istumaan tuolta selostamasta.

Niin ja itse veikkaan Alonsoa formuloiden dominoijaksi, sitten kun Kimi lopettaa ja jos Alonso pääsee Ferrarille.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kimillä vaikea kisa tulossa, jossei pääse Alonsosta ja Trullista nopeasti ohi. Huono oli aika-ajo. Tosin Alonson kanssa taisi olla tuhannesosista kiinni ja tietysti juuri Kimin kannalta huonosti kävi.

Uskon, ettei Alonson ohittaminen tule olemaan vaikeaa kun Kimi saa renkaat toimimaan eli juuri ennenkuin tulee varikolle:) Trulli on myös helppoa kauraa. En toivo sadetta missään nimessä sillä Alonso on ehkä parempi sadekelillä kuin Kimi. Kyllä mä räkän kolmanteen sijaan uskon.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Oletettavasti Kimin auto ei toiminut niinkuin hänen aggressiivisella ajotavallaan pitää, ja silloin on huippuajan tekeminen vaikeaa. Se ajaminen vielä muuttuu helposti huonommaksi, jos ottaa vähänkin enemmän bensaa sinne viimeiseen sessioon.

Tietysti joku irvileuka voisi sanoa, että kun ottaa vain vähän bensaa tankkiin, ja ajaa sitä kautta ns. varman paalupaikan. Mutta se yleensä vaatii taktiikaksi myös kolmen pysähdyksen taktiikan, eikä Ferrari sitä nyt oikein ole viljellyt kisoissa, niinkuin aiemmin totuttiin enemmänkin näkemään.

Kyllä Kimi nousua tekee normaaleissa olosuhteissa, mutta riittääkö se aivan kärkeen, onkin sitten jo vaikeampi kysymys. Ruuhkaan ei saisi ainakaan jäädä kiinni, vaan Trulli sekä Alonso kuuluisi kuitata lähes välittömästi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Oma luottamus on vahva sen suhteen, että jo toisen käännöksen jälkeen Kimi on ohittanut sekä Alonson, että Trullin. Lähdössä luultavasti poimii jomman kumman ja toinen kurvi on jo tarpeeksi hidas, jotta siinä voi tulla ohi. Viimeistään siinä jyrkässä shikaanissa on ohittanut herrat.
Hamilton vaikuttaa pelottavankin kovalta ja toivottavasti eivät karkaisi heti lähdöstä Massan kanssa. Felipe voisi kyllä parin ekan kurvin aikana tuupata molemmat ulos, kun lähtee ylirohkeasti kuitenkin hakemaan sitä ohitusta.

Oma veikkaus: 1. Räikkönen 2. Kovalainen 3. Massa
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lähdössä nyt voi tapahtua ihan mitä tahansa. Hamilton ja Massa tuskin mokaavat, mutta Heikki ikävä kyllä voi menettää sijan tai pari. Trulli ja Alonso on arvaamattomia, mutta kyllä Ferrarilla ne pitäisi kuitata. Tosin kyllä siinä lähdössä melkein heti. Kyllä uskon, että Kimi voi sen kaksi tai kolme sijaa nousta heti kärkeen, mutta Hamiltonin ja Massan ohitus vaatisi jo tuuria tai kyseisten kuskien töpeksintää.

Veikkaan, että Kimi kuittaa lähdössä spanskin ja spaghetin. Pääsee ihan toisen finskin tuntumaan. Lopuista käänteistä en uskalla sanoa mittään.

Toivotaan suomalaisten kaksoisvoittoa. =)
 

Quagmire

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, SoJy
Voisiko joku heittää linkin johonkin nettistreamiin, kun olen ausseissa, eikä täällä näy kisaa suorana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös