Joko Mäkillä on aivan älyttömän tarkka ja luotettava sääennuste huomiseen kisaan sateen osalta ja sen perusteella lähtivät painavilla autoilla tai sitten totaalista penailua taktiikan kanssa. Ehkä yhdellä pysähdyksellä tai pitkällä ekalla stintillä voi ihanneolosuhteissa ajaa parhaan kisa-ajan mutta tuolla taktiikalla oli täysin satavarmaa, että eturivissä ei olla ja sitä kautta turvallisen ja helpon kisan ajaminen vaarantuu huomattavasti ja samalla kusee tuo insinöörilaskelma puhtaasta kisasta. Mielummin liian kevyellä autolla eturiviin, josta saattaa tippua sijan tai kaksi varikkokäyntien jälkeen mutta sillä ainakin välttäisi vaikeat ja vaaralliset taistelut lähdössä ja ensimmäisillä kierroksilla.
Tämä täytyy kyllä allekirjoittaa täysin, Mäcin pitää tässä tilanteessa ainoastaan minimoida riskit ja ottaa ne tarvittavat pisteet kotiin. Kevyellä autolla kärjestä kisaa olisi ollut helppo kontrolloida ja pyrkiä välttämään kaikki mahdolliset vaaratilanteet.
Nyt 4. ruudusta painavalla autolla startatesssa mukaan tulee paljon sellaisia tekijöitä, joihin ei pysty itse vaikuttamaan. Lähtö on se pahin paikka Hamiltonin mestaruushaaveiden kannalta ja 4. ruutu ei ole kovin turvallinen, vaikka Heikki onkin siinä takana suojaamassa. Kun edessä olevien mukaan täytyy jarruttaa, niin joku voi hyvinkin tulla takaa suoraan päin.
Toisaalta F1:ssä nähdään nykyään varsin harvakseltaan kolareita heti lähdössä, onkohan tällä kaudella rytissyt oikeastaan kertaakaan lähdössä? Aikaisempina vuosina romua syntyi huomattavasti useammin ja lähes aina joku jäi ensimmäisissä mutkissa radan varteen, Spassa parhaimillaan taisi yli puolet autoista kolaroida ensimmäisellä kierroksella. Ja mitä noita F3-kisoja näin, niin kyllä sielläkin sitä romua syntyy kuin ennen vanhaan.
Nykyisin lähdöt tunnutaan ottavan F1:ssä varman päälle, mutta lähdöissä on kuitenkin niin vähän tilaa, että osumia tulee silloin tällöin väistämättä ja pienoinenkin osuma voi tuhota Hamiltonin kilpailun.
Jos Hamilton lähdön selvittää kunnolla, niin kaiken järjen mukaan miehen pitäisi pystyä keräämään tarvittavat pisteet. Hamilton saa päästää vielä Alonsonkin ohi, mutta keräisi silti tarvittavat pisteet. Jotain dramaattista saa siis kuitenkin tapahtua ennen kuin Hamilton tippuu Massan kannalta riittävän kauaksi.
Mutta Mäccien ollessa painavilla autoilla liikkeellä esimerkiksi turva-auton mukaantulo väärällä hetkellä voi kääntää asetelman vielä täysin Hamiltonia vastaan. Jos muut tallit ehtivät tehdä varikkopysähdykset ennen turva-autoa ja painavalla kuormalla olevat Mäcit eivät, sen jälkeen Hamilton onkin lirissä.
Eíhän tämä kovin todennäköistä ole, mutta kun panokset ovat tätä luokkaa, niin kaikki turhat riskit kannattaisi välttää. Tuntuu täysin käsittämättömältä ratkaisulta, varsinkin kun tämä taktiikka ei ole edes kovin kilpailukykyinen. Melkeinpä uskallan väittää, että kevyellä autolla kärjessä paahtava Massa tulee ensimmäiseltä stopilta Hamiltonin eteen.
Pelkäänpä, että kauden päätös tulee olemaan kisana erittäin tylsä. Massa ajaa kotiyleisön edessä helppoon voittoon, Kimillä on vaarana jäädä Trulli-junaan ja vaikka Kimi pääsisikin heti ohi, Kimi ei pääsisi ajamaan Massaa vastaan kilpaa. Kimi tulee menemään Trullin ohi viimeistään stoppien yhteydessä ja varmistelee kakkossijan tallille.
Takana Hamilton ajaa varmistellen sijoille 3-5 ja nappaa mestaruuteen tarvittavat pisteet. Heikki sitten seuraa läpi kisan Hämiksen takana "kilpenä".
Lähtö on tietysti mielenkiintoinen ja siinä voi tapahtua jotain, mutta tuskinpa sentään. Sen jälkeen se onkin helvetin tylsää ajelua maaliin ja suurin mielenkiinto kohdistuu siihen kestääkö Hamiltonin auto maaliin asti kasassa. Sitä täytyykin seurata aina ruutulipulle asti, sillä Mersun moottori voi kyllä paukahtaa, vaikka viimeisellä kierroksella.
Toivottavasti saataisiin sitä sadetta ja näin turva-autokin mahdollisesti radalle. Saataisiin ainakin vähän tapahtumia ja mielenkiintoinen kisa aikaiseksi.