Formula 1 – kausi 2008

  • 371 880
  • 2 732

Meister

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
http://www.youtube.com/watch?v=CG6ZyQ7Xddo

Etsivä löytää ;) ..Katsokaa Ilmakuvaa kohdasta 0:20 ja seuratkaa tarkasti Hamiltonin autoa..

..Eka mutkahan tunnetusti meni Hamiltonilta suoraksi ja palatessaan radalle Kubican Ja Alonson perään Hamilton päättää yllättäen vetää myös kakkosmutkan suoraksi jolloin 4 muuta autoa menee ohi.

Joo kiitos paljon. Eli kyllä se hämäläinen veti siellä aika vahvoilla linjoilla sitten myöhemminkin. Tulee muuten tosta mieleen viimekauden Brasilian kisan lähtö ja ensimmäiset mutkat. Nyt vaan Hamilton tais kämmäillä vielä enemmän niiden aikana.
Ne hermot, ne hermot!
 
Viimeksi muokattu:

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Itse sinänsä ihmettelen tuota Hamiltonin rangaistusta.. Mies otti linjan Kimin sisäpuolelta ennen mutkaa, piti sen, vaikkakin jarrutti todella myöhään. Hän ei osunut keneenkään niin kuin esim. Heikki, joten mielestäni rangaistus oli hieman outo.

Mitenkään sen kummemmin yleistä rangaistuslinjaan kommentoimatta, minusta tuo Hamiltonin rangaistus oli täysin oikein.
Ja perustelut on seuraavat: Hamilton meni tosiaan sisälinjalle, ja jarrutti Kimiä myöhemmin. Mutta jarrutti niin myöhään, ettei kestänyt itsekkään radan puolella, ja pakotti samalla myös ulkopuolella olevan Kimin ulos radalta, koska tosiaan ajautui itsekkin radan ulkopuolelle. Myöhään jarruttaminen, ja munaa omaavat ohitukset on ok, mutta ohituksen jälkeen pitää pysyä radalla. Ja radallahan Hamilton ei ekassa mutkassa pysynyt+pakotti myös Kimin ajamaan radalta ulos (olisi tullut kolari, jos Kimi olisi pitänyt linjansa), joten rangaistus on mielestäni ok.
Mutta se, että Heikki ei saanut tasan samasta asiasta rangaistusta, on mielestä tekopyhää paskaa kilpailunjohdolta. Ihan samalla tavalla Heikkikin sinne tunki ylikovaa, osui jopa Kimiin, sekä ajautui myös radan ulkopuolelle.

Hamilton kuuluu kuitenkin MM-sarjan parhaimpien kuskien joukkoon. Mies on tosiaan ilmiömäisen nopea, niin aika-ajoissa kuin kisassakin, ja nopeuden lisäksi miehen ohitustaidot on varmaankin MM-sarjan parhaat. Toki virhearvioita tulee ohituksien kanssa välillä, mutta Hamiltonin puolustukseksi täytyy sanoa, että ainakin mies yrittää, läheskään kaikki eivät edes yritä. Mutta kuten täälläkin on jo todettu, niin hermot ei miehellä oikein tahdo pitää. Hamiltonin onneksi, aika auttaa tähän ongelmaan.

MM-sarjan parhaaksi kuskiksi tällä hetkellä, nostaisin kuitenkin Fernando Alonson. Mielestäni Alonso on ottanut Schumacherin paikan formuloissa, ja tämä nimenomaan kokonaisuutena. Alonson avulla Renault nousi taas voittajaksi, olkoonkin että Mclarenin ja Ferrarin suosiollisella avustuksella. Alonso on kuitenkin nostanut Renaultin siihen asemaan, että he voivat iskeä, jos kärjessä sattuu jotain. Vielä vuosi sitten tuo oli utopiaa, sillä silloin Renault taisteli lähinnä pisteille pääsystä.
Fernando Alonso, oman aikansa Schumacher?

Kimistä taas ei voi todeta muuta kuin, että nopeasti maine ja klooria kadonnut. Vuosi sitten vielä juhlittu mestari, ja nyt lähinnä apupoikana Massalle. Ja eniten Kimi tosiaan kärsii siitä, että on selkeästi Massaa huonompi lähes koko kauden. Auton syyksi ei siis voi omia ongelmiaan laittaa, sillä autossa on potenttiaali parempaan, kuten Massa on osoittanut.
Ja kyllä, tiedän Kimin tilastot nopeimpien kierrosten suhteen, niistä ei kuitenkaan jaeta pisteitä, joten se tilasto on käytännössä turha. Kimin olisi pitänyt pystyä ratkaisemaan ongelmansa aika-ajoissa, ja täten osoittaa olevansa oikeasti suuri kuski. Tällä hetkellä Kimi on jättämässä itsestään todella vaisun kuvan, silloin kun homma mene täysin hänen nuottiensa mukaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kimistä taas ei voi todeta muuta kuin, että nopeasti maine ja klooria kadonnut. Vuosi sitten vielä juhlittu mestari, ja nyt lähinnä apupoikana Massalle. Ja eniten Kimi tosiaan kärsii siitä, että on selkeästi Massaa huonompi lähes koko kauden. Auton syyksi ei siis voi omia ongelmiaan laittaa, sillä autossa on potenttiaali parempaan, kuten Massa on osoittanut.
Ja kyllä, tiedän Kimin tilastot nopeimpien kierrosten suhteen, niistä ei kuitenkaan jaeta pisteitä, joten se tilasto on käytännössä turha. Kimin olisi pitänyt pystyä ratkaisemaan ongelmansa aika-ajoissa, ja täten osoittaa olevansa oikeasti suuri kuski. Tällä hetkellä Kimi on jättämässä itsestään todella vaisun kuvan, silloin kun homma mene täysin hänen nuottiensa mukaan.
Täytyypi tarttua tähän.
Alkukaudesta (about 3 ensimmäistä kisaa) Massa oli Kimiä aika paljonkin jäljessä nopeuden suhteen ja auto ei selvästikään osunut Massan lapaseen ollenkaan, joten siinä tapauksessa sitä pitää muuttaa. Näin Ferrarilla tehtiin ja oikeastaan siitä lähtien Kimillä on ollut ongelmia auton kanssa. Ferrari ei nähtävästi kykene rakentamaan kahta täysin erilaista autoa, joita näiden herrojen selvästi erilaiset ajotyylit vaatisivat. Aina pitää tehdä kompromisseja.

Kimille on kertynyt paljon niitä kilpailun nopeimpia kierroksia ja sitä on tavallaan turha vähätellä. Se kertoo kuitenkin siitä, että se vauhti on jossain siellä ja väläyttää nopeina kierroksina "itseään". Jokaisella kuljettajalla on kisan aikana tilanne, jossa voisi takoa tälläisen nopean kierroksen ja tarkoitan tällä siis sitä, että kaikilla kuljettajilla on kisassa tilanne, että se auto on suhteellisen tyhjä polttoaineesta ja on mahdollisuus ajaa kovaa. Täytyy tietysti aina muistaa, että kisassa on eri tilanteita, jolloin se maksimaalinen nopeus ei välttämättä pysty tulemaan esille esimerkiksi taistelussa toisen kuljettajan kanssa tai hitaimpien kierroksella ohittamisella. Silti Kimi on ajanut 10 kertaa nopeimman ajan kisassa ja ei se nyt aina kerro sitä, että Kimillä olisi ollut tyhjä rata ja kevyt auto alla. Varmasti Massallakin on ollut samanlaisia tilanteita Heikistä ja Hamiltonista puhumattakaan.

Arvostan Hamiltonia sen takia, että mies yrittää ohi välillä tyhmissäkin paikoissa ja ylipäänsä tekee näyttäviä ohituksia ja suorituksia. Otetaan esimerkiksi Heikki Kovalainen ja Singaporen kilpailu. Heikki ajoi Buttonin perässä yli puolet kilpailusta pääsemättä ohi. Tiedän kyllä, että radalla on vaikea ohittaa, mutta jotenkin en usko, että Hamilton olisi ollut koko kisaa Buttonin takana vaan jotenkin yrittänyt ohi sieltä vaikka lentämällä.

En silti pidä miehen olemuksesta ja tietyistä käyttäytymisistä radalla ja sen ulkopuolella. Tämän takia Lewis Hamilton ei kuulu allekirjoittaneen suosioon.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Täytyypi tarttua tähän.
Alkukaudesta (about 3 ensimmäistä kisaa) Massa oli Kimiä aika paljonkin jäljessä nopeuden suhteen ja auto ei selvästikään osunut Massan lapaseen ollenkaan, joten siinä tapauksessa sitä pitää muuttaa. Näin Ferrarilla tehtiin ja oikeastaan siitä lähtien Kimillä on ollut ongelmia auton kanssa. Ferrari ei nähtävästi kykene rakentamaan kahta täysin erilaista autoa, joita näiden herrojen selvästi erilaiset ajotyylit vaatisivat. Aina pitää tehdä kompromisseja.

Väitätkö ihan tosissaan, että Ferrarilla päätettiin muokata autoa Massalle sopivaksi, silläkin uhalla että yli 30 miljoonaa kaudessa ansaitseva edellisen kauden maailmanmestari kärsii siitä? Herää jo, ja ota ne värilasit silmiltä, tuommosta ratkaisua ei tekisi edes Pena tai Masa, ei vaikka maikkari kuinka tuommoista tuubaa suoltaakin.
Ja tämä siis ihmiseltä, joka seuraa tällä hetkellä formuloita lähinnä sen takia kun Kimi ajaa.

Massa muuten voitti jo kauden kolmannen kisan. Kahdessa ekassa kisassa kyllä muistaakseni pyörähteli nätisti. Oli kuitenkin kolmen ensimmäisen kisan aika-ajoissa Kimiä paremmassa lähtöruudussa. Melbournessa tosin Kimiltä muistaakseni loppui bensa toisella osiolla.
Hyvällä tahdollakaan en siis voi sanoa, että Massa oli alkaukaudesta selkeästi Kimin perässä nopeuden suhteen.

Kimille on kertynyt paljon niitä kilpailun nopeimpia kierroksia ja sitä on tavallaan turha vähätellä. Se kertoo kuitenkin siitä, että se vauhti on jossain siellä ja väläyttää nopeina kierroksina "itseään". Jokaisella kuljettajalla on kisan aikana tilanne, jossa voisi takoa tälläisen nopean kierroksen ja tarkoitan tällä siis sitä, että kaikilla kuljettajilla on kisassa tilanne, että se auto on suhteellisen tyhjä polttoaineesta ja on mahdollisuus ajaa kovaa. Täytyy tietysti aina muistaa, että kisassa on eri tilanteita, jolloin se maksimaalinen nopeus ei välttämättä pysty tulemaan esille esimerkiksi taistelussa toisen kuljettajan kanssa tai hitaimpien kierroksella ohittamisella. Silti Kimi on ajanut 10 kertaa nopeimman ajan kisassa ja ei se nyt aina kerro sitä, että Kimillä olisi ollut tyhjä rata ja kevyt auto alla. Varmasti Massallakin on ollut samanlaisia tilanteita Heikistä ja Hamiltonista puhumattakaan.

Kerrotko vielä, mitä merkitystä tuolla tilastolla on? Siis muutakin, kuin se että sillä voi osoittaa Kimillä olleen jossain vaiheessa kisaa sen verran vauhtia?
Kimi on ollut aika-ajoissa täysi paska tänä vuonna. On syynä taktiikka, auto, renkaat, mikä tahansa, niin se olisi pitänyt pystyä ratkaisemaan. Nyt sitä ei ole tehty, ja homma on kussut nilkoille huolella. Se että tuon jälkeen pystyy ajamaan jonkun hemmetin nopeimman kierroksen on yhden tekevää. Se nopea kierros pitäisi meinaan ajaa aika-ajoissa, ja kun tilanne on kaikille sama, niin selittelyt ei auta. Ehkä Kimin olisi pitänyt vähän uhrata sitä kisanopeudesta, että olisi ollut myös aika-ajoissakin kilpailukykyinen.

En silti pidä miehen olemuksesta ja tietyistä käyttäytymisistä radalla ja sen ulkopuolella. Tämän takia Lewis Hamilton ei kuulu allekirjoittaneen suosioon.

Niin en minäkään Hamiltonin persoonasta pidä. Enkä ikinä varmaan ikinä osaisi olla iloinen hänen voittamastaan mestaruudesta. Pakko miestä on kuitenkin taitojensa puolesta arvostaa.
 

InTheYear2000

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kimi on ollut aika-ajoissa täysi paska tänä vuonna. On syynä taktiikka, auto, renkaat, mikä tahansa, niin se olisi pitänyt pystyä ratkaisemaan. Nyt sitä ei ole tehty, ja homma on kussut nilkoille huolella. Se että tuon jälkeen pystyy ajamaan jonkun hemmetin nopeimman kierroksen on yhden tekevää. Se nopea kierros pitäisi meinaan ajaa aika-ajoissa, ja kun tilanne on kaikille sama, niin selittelyt ei auta.

Tilanne ei ole koskaan sama kaikille, koska polttoainemäärät eivät ole samat kaikilla. Kimillä on ollut kaikissa aika-ajoissa enemmän polttoainetta tankissa kuin Massalla pois lukien lauantaina ajetuissa aika-ajoissa. Jos tilanne olisi ollut toisin päin, että Kimi olisi ajanut keveyllä autolla ja Massa painavammalla autolla kaikki aika-ajot, niin uskon, että Kimi olisi useasti startannut eturivistä ja voittanut kilpailuja enemmän.

Oi niitä aikoja kun aika-ajoissa jokaisella kuskilla oli käytettävänään 12 kierrosta ja kaikilla oli kevyt auto. Silloin todellisuudessa tiedetiin kuka on nopea ja kuka ei. Miksi tätä loistavaa systeemiä ei voida ottaa takaisin käyttöön?
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Tilanne ei ole koskaan sama kaikille, koska polttoainemäärät eivät ole samat kaikilla. Kimillä on ollut kaikissa aika-ajoissa enemmän polttoainetta tankissa kuin Massalla pois lukien lauantaina ajetuissa aika-ajoissa. Jos tilanne olisi ollut toisin päin, että Kimi olisi ajanut keveyllä autolla ja Massa painavammalla autolla kaikki aika-ajot, niin uskon, että Kimi olisi useasti startannut eturivistä ja voittanut kilpailuja enemmän.

Tilanne on kaikille sama, vääntää ja kääntää sitä mitenkä tahansa. Se on Kimin ja hänen tiiminsä omaa idioottimaisuutta, että Kimin aika-ajo ongelmaa korostetaan painavalla autolla. Jokainen joutuu kuitenkin pähkäilemään sen bensamäärän kanssa, joten tilanne on kaikille sama.
Ja ihan pikku fakta, Kimillä ei todellakaan ole ollut kaikissa aika-ajoissa enemmän polttoainetta. Useimissa kyllä, mutta ei todellakaan kaikissa. Ja ajetaanko noita aika-ajoja muinakin päivinä kuin lauantaina?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sebastian Vettelin sympaattinen haastattelu:
Tuo oli jonkinsortin yllätys, että Räikkönen ja Vettel on kavereita. Jotenkin aina saanut kuvan, ettei Kimillä ole juurikaan kiinnostusta ruveta kaveeraamaan muiden kilpakuskien kanssa. Pikemminkin käy kilparadoilla vaan töissä.

Ehkä se ajatus perustuu vaan siihen, että Kimi aika suoraan sanoo jos joku kuski ei ole kaveri/ystävä ja ei ole tekemisissä hänen kanssaan muuten kuin ammatin yhteydessä.
 

InTheYear2000

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tilanne on kaikille sama, vääntää ja kääntää sitä mitenkä tahansa. Se on Kimin ja hänen tiiminsä omaa idioottimaisuutta, että Kimin aika-ajo ongelmaa korostetaan painavalla autolla. Jokainen joutuu kuitenkin pähkäilemään sen bensamäärän kanssa, joten tilanne on kaikille sama.

Itse en kyllä pysty ajattelemaan, että se olisi sama kaikille, jos autoissa ei ole saman verran polttoainetta. Tallit eivät voi laittaa kuskeillensa saman verran polttoainetta, joten kuskit on aina eriarvoisessa asemassa aika-ajoissa.

Se on totta, että se on ferrarin tyhmyyttä, että Kimi on järjestään painavammalla autolla liikenteessä aika-ajoissa. Olisi oikein, että joka toisessa aika-ajoissa toisella olisi kevyempi auto ja toisella painavempi.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Tuo oli jonkinsortin yllätys, että Räikkönen ja Vettel on kavereita. Jotenkin aina saanut kuvan, ettei Kimillä ole juurikaan kiinnostusta ruveta kaveeraamaan muiden kilpakuskien kanssa. Pikemminkin käy kilparadoilla vaan töissä.

Ehkä se ajatus perustuu vaan siihen, että Kimi aika suoraan sanoo jos joku kuski ei ole kaveri/ystävä ja ei ole tekemisissä hänen kanssaan muuten kuin ammatin yhteydessä.

No ystävyys voi myös osalta, johtu siitä, että asuvat noin 30km päässä toisistaan. Vettel on myös ainakin mitä f1:sen kautta on nähty niin reilu ja asiallinen kaveri, jolla on jalat tukevasti maassa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Väitätkö ihan tosissaan, että Ferrarilla päätettiin muokata autoa Massalle sopivaksi, silläkin uhalla että yli 30 miljoonaa kaudessa ansaitseva edellisen kauden maailmanmestari kärsii siitä? Herää jo, ja ota ne värilasit silmiltä, tuommosta ratkaisua ei tekisi edes Pena tai Masa, ei vaikka maikkari kuinka tuommoista tuubaa suoltaakin.

Kerrotko vielä, mitä merkitystä tuolla tilastolla on? Siis muutakin, kuin se että sillä voi osoittaa Kimillä olleen jossain vaiheessa kisaa sen verran vauhtia?
Kimi on ollut aika-ajoissa täysi paska tänä vuonna. On syynä taktiikka, auto, renkaat, mikä tahansa, niin se olisi pitänyt pystyä ratkaisemaan. Nyt sitä ei ole tehty, ja homma on kussut nilkoille huolella. Se että tuon jälkeen pystyy ajamaan jonkun hemmetin nopeimman kierroksen on yhden tekevää. Se nopea kierros pitäisi meinaan ajaa aika-ajoissa, ja kun tilanne on kaikille sama, niin selittelyt ei auta. Ehkä Kimin olisi pitänyt vähän uhrata sitä kisanopeudesta, että olisi ollut myös aika-ajoissakin kilpailukykyinen.
En nyt väitä sitä, että se auto muokattiin täysin sillä tavalla, että Kimi siitä vain kärsisi, mutta ei se vauhti nyt Kimin huonouteen voinut alkukauden jälkeen kadota tuosta vain, kun kerta alkukaudesta sitä vauhtia löytyi ja muutaman kisan päästä ei enää niinkään. Massalla taas alkoi silloin kulkemaan paremmin ja on kulkenut aina tähän pisteeseen asti. Kimikin on Span kisasta lähtien löytänyt jo sitä vauhtia, jolla voisi taistella mestaruudesta.
Nopeimpien kierroksien tilasto valehtelee, jos sitä lukee väärällä tavalla. Esimerkiksi voihan vaikkapa Heidfeld ajaa ylikevyellä autolla viimeisellä kierroksella kovaa ja ottaa sen nopeimman kierroksen haltuunsa.
Lähes aina, kun Kimi on ajanut nopeimman kierroksen kisassa, niin niitä on tullut useita siinä jossain vaiheessa. Ei se tarkoita aina sitä, että Kimi nyt sattuisi revittämään jollakin kierroksella vaan hyvin usein kaveri on sitten ajanut monta kierrosta putkeen kovaa.
Kimin suurimmat ongelmat ovat tällä kaudella olleet aika-ajo ja renkaiden saaminen lämpimäksi yhdellä kierroksella. Monessa kisassa Räikkösen auto on alkanut lentämään, kun kierroksia on ajettu reippaasti yli 5 verran. Siinä vaiheessa Kimi alkaa saamaan kiinni edelläolevia, kuten kävi Singaporessa viimeksi eritoten. Yleensä tässä vaiheessa ne edellä olevat ovat vain kasvattaneet reilun johdon, jota on vaikea kuroa kiinni nopeasti vaikka ajaisikin nopeampia kierroksia putkeen. Tätä tilannetta ei auta tietenkään huono lähtöruutu, joka johtuu mielestäni enemmän siitä miten saada renkaat toimimaan heti, kuin siitä, että Kimillä olisi välttämättä aina huonompi taktiikka kisaan, kuin vaikka Massalla.
Kaikenkaikkiaan Kimin kausi on ollut pettymys sitä ei voi kukaan kieltää. Niitä syitä nyt on vain muitakin, kuin pelkkä Kimin "paskuus". Ei ne ajotaidat katoa minnekään kauden aikana. Tämän näemme ensi kaudella.

P.S. Minulla on värilasit silmillä, mutta pystyn kyllä ottamaan vastaan Kimi-kritiikkiä ja antamaan sitä, kuten olen myös kirjoituksissani aiemmin tehnyt.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
En nyt väitä sitä, että se auto muokattiin täysin sillä tavalla, että Kimi siitä vain kärsisi, mutta ei se vauhti nyt Kimin huonouteen voinut alkukauden jälkeen kadota tuosta vain, kun kerta alkukaudesta sitä vauhtia löytyi ja muutaman kisan päästä ei enää niinkään. Massalla taas alkoi silloin kulkemaan paremmin ja on kulkenut aina tähän pisteeseen asti. Kimikin on Span kisasta lähtien löytänyt jo sitä vauhtia, jolla voisi taistella mestaruudesta.

Massalla kulki kyllä kauden alusta asti riittävän mallikkaasti vauhdillisesti. Massan ongelmana kahdessa ensimmäisessä kisassa vain oli, että mies yksinkertaisesti kämmäsi kisansa, ja lopultahan nuo 2 ensimmäistä kisaa päättyi Massan kohdalta keskeytykseen. Vai onko lähtöpaikat 4,1,2 jotenkin huonosti kolmesta ensimmäisestä kisasta? Kimin vastaavat 15,2,4 joista toki Melbournen kisan lähtöpaikka johtui tallin virheestä.
Vauhtihan Kimillä hyytyi totaalisesti, vasta Silverstonen kisan jälkeen. Sen jälkeen lähtöruudut 6(6),6(3),4(RET),4(18),14(9),3(15),2(3), eivät vain ole riittävän hyvät, jotta mestaruudesta voisi taistella. Massan vastaavat: 2(3),3(17),1(1),2(1),6(6),1(13),5(7). Suluissa on siis vielä kisasijoitus.

Nopeimpien kierroksien tilasto valehtelee, jos sitä lukee väärällä tavalla. Esimerkiksi voihan vaikkapa Heidfeld ajaa ylikevyellä autolla viimeisellä kierroksella kovaa ja ottaa sen nopeimman kierroksen haltuunsa.
Lähes aina, kun Kimi on ajanut nopeimman kierroksen kisassa, niin niitä on tullut useita siinä jossain vaiheessa. Ei se tarkoita aina sitä, että Kimi nyt sattuisi revittämään jollakin kierroksella vaan hyvin usein kaveri on sitten ajanut monta kierrosta putkeen kovaa.

Jännä juttu muuten, että Kimi rupesi napsimaan näitä nopeimpia kierroksia vasta sen jälkeen kun autoa muokattiin Massalle sopivammaksi.
Voisikohan kuitenkin olla niin, että Kimi on lähes koko kauden ajan joutunut puristamaan kovemmin - kiitos huonojen aika-ajo sijoituksiensa -, kuin kärjessä menevät Massa ja Hamilton, ja tämän seurauksena niitä nopeimpia kierroksiakin on kertynyt?
Esim edellisessä kisassa Massa oli samassa tilanteessa, ja sieltähän se nopein kierros tipahti Massan syliin.

Ja todettakoon vielä, etten itsekkään usko Kimin nopeuden mihinkään kadonneen. Mieheltä vain tuntuu puuttuvan muita apuja, joilla saadaan ratkaistua olemassa olevat ongelmat.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
On Massa aiemminkin ajanut niitä 2. ja 3. nopeimpia kierroksia. Nyt McLarenit vaan tuhosivat Räikkösen auton heti startissa.

Meinaatko, että Mclarenit tuhosivat Kimin autoa niin paljon, että mies kärsi yli puolisekunttia per kierros, verrattuna Massaan? Meinaan sen verta sitä eroa oli, niissä nopeimmissa kierroksissa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jännä juttu muuten, että Kimi rupesi napsimaan näitä nopeimpia kierroksia vasta sen jälkeen kun autoa muokattiin Massalle sopivammaksi.
Voisikohan kuitenkin olla niin, että Kimi on lähes koko kauden ajan joutunut puristamaan kovemmin - kiitos huonojen aika-ajo sijoituksiensa -, kuin kärjessä menevät Massa ja Hamilton, ja tämän seurauksena niitä nopeimpia kierroksiakin on kertynyt?
Onhan tämäkin mahdollista, mutta ei silti mielestäni selitä koko totuutta. Ovathan Massa ja Hamilton ajaneet monet kisat peräkkäin kärjessä suhteellisen lähellä toisiaan jolloin luulisi takana olevan puristavan yhtä kovaa, kuin se Räikkönen siellä taaempana. Vaikeita asioita selittää ja vielä vaikeampia asioita ymmärtää. Ehkä juuri sen takia formulat ovatkin niin mielenkiintoisia, mutta outoa on kuitenkin se, että Kimi hallitsee niin selvästi nopeimpien kierroksien tilastoa.


Kiinan GP on siis edessä ja odotukset nyt suomalaisittain ovat aika "ihan sama"-osastoa. Tarkoitan tällä sitä, että olisi tietysti hieno nähdä Kimin tai Heikin voittavan, mutta jotenkin itsellä on jo tämä kausi taputeltuna suomalaisten fanittamisen osalta. Toivotaan kuitenkin, että Hamilton ja Massa näyttävät jälleen kykynsä paineiden alla ja Kubica ajelee vaikkapa voittoon Kimi ja Heikki kannoillaan. Kimin olisi kyllä hyvä saada voitto alle ennen seuraavaa kautta. Räikkösen viimeisin voitto on Barcelonasta toukokuulta ja se on hyvin tylyä kertomaan, kun alla on kuitenkin sarjan paras tai toiseksi paras auto.

Ensi kaudella sitten Kimi jyrää siihen täytyy luottaa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kiinassa on harjoituksia keretty ajamaan, Hamilton nopein. Rellut jatkaa kovia otteita ja ajoivat 2. ja 3. nopeimmat ajat. Kimi vähän spinnaili ja ei Heikilläkään mitään huippuaikoja ollut. Heikistä sen verran vielä, että venttiilivika oli konerikon syy Fujissa.

Sääennustegoogletuksen mukaan kuurosadetta saattaa olla sunnuntaina.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Jaahas jaahas jaahas...se pukkaa sitten tokavimppaa aika-ajoa tällä siisonilla. Kimi pyörähteli eilen harkoissa mutta toivottavasti ajolinjat ovat tänään kunnossa. Mielenkiintoisin pariskunta viikonloppuna on ehdottomasti Massa-Hamilton ja saas nähdä, miten tummanpuhuvan hymypojan kajuutta kestää. Keli on kuitenkin nyt aurinkoinen eli sen puolesta ei aika-ajoissa draamaa nähdä. Mukavasti Suomen lippuja katsomossa...miljoonan pikkukiinalaisen joukossa.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Kubica heikoilla mestaruustaistossa, jäi kolmannen aika-ajosession ulkopuolelle. Tulee tietysti taas jotain kummallisia turva-auto tilanteita ja jostain viimeisestä ruudusta noustaan voittoon.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noniin, aika-ajo päättyi ja lähtöjärjestys kärjen osalta seuraava; Hamilton, Räikkönen, Massa, Alonso ja Kovalainen. Mielenkiintoiset ensimmäiset mutkat tiedosa huomenna. Kubica taisi haudata itse omat mestaruushaaveensa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ennen Q3:sen viimeisiä vetoja tilanne näytti hyvältä kun Heikki ja Kimi kärjessä sekä mestaruustaistelijat sijoilla 4-5. Mietin jo, että ajattiko Ferrari Hamiltonin miinaan löysäilemällä muissa sessioissa ja harjoituksissa, jotta Lewis itsevarmana vauhdistaan suunnittelee taktiikkaansa liian painavan auton aika-ajon loppuun ja siten tippuu pois eturivistä kun muut ajaa tosissaan. Sitten Heikki romahti täysin ja Hamilton taas teki aika kovan ajan, joten se siitä. Harmittaa Kubican epäonnistuminen. Hikisesti jatkoon Q1:stä ja sitten ulos.

Toivottavasti Ferrarit irtoaa viivalta kunnolla ja ovat esim. Hamiltonin molemmilla puolilla suoran päässä. Siinäpä olisi Hamiltonille taas tuhannen taalan paikka hermoilla ja miettiä kumpaa puolta puolustaa. Varmaan panikoisi muutamalla sääntojenvastaisella ajolinjan muutoksella ja vetää pitkäksi lopulta koko ykkösmutkan. Lähtöhän on ihan mielenkiintoinen muutenkin kun ensimmäisessä mutkassa voi hyökätä vielä lopussa ulkokautta ennen kakkosmutkaa, joten esim. Alonso pelimiehenä pystyy iskemään sieltä vaikkei nousisikaan ensimmäisen mutkan jarruun mennessä paljoakaan.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toivottavasti Ferrarit irtoaa viivalta kunnolla ja ovat esim. Hamiltonin molemmilla puolilla suoran päässä. Siinäpä olisi Hamiltonille taas tuhannen taalan paikka hermoilla ja miettiä kumpaa puolta puolustaa. Varmaan panikoisi muutamalla sääntojenvastaisella ajolinjan muutoksella ja vetää pitkäksi lopulta koko ykkösmutkan. Lähtöhän on ihan mielenkiintoinen muutenkin kun ensimmäisessä mutkassa voi hyökätä vielä lopussa ulkokautta ennen kakkosmutkaa, joten esim. Alonso pelimiehenä pystyy iskemään sieltä vaikkei nousisikaan ensimmäisen mutkan jarruun mennessä paljoakaan.

Olen samaa mieltä kanssasi. Eiköhän ainakin Kimillä ole sen verran kevyempi auto kuin Hamiltonilla, että onnistuu piikkipaikan ottamaan tai ainakin "missaamaan" jarrutuspaikan sisämutkassa.
Toivottavasti Massalla on painavampi polttoainekuorma kuin Hamiltonilla, mielellään 3-5 kierrosta enemmän olisi hyvä päästä ajamaan ennen ekaa stoppia. Tietysti tähän skenaarioon tarvitaan myös Kimi kärkeen ettei Lewis aja liikaa karkuun.
Mutta, entä jos sataa!? Ainakin jossain vaiheessa kisaa taitaa tulla kuurottaista sadetta. No jos sade tulee niin sittenhän se on taas arpapeliä, ainakin jos sateen alku osuu varikkostoppien kohdalle.
 

Höylä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eiköhän ainakin Kimillä ole sen verran kevyempi auto kuin Hamiltonilla, että onnistuu piikkipaikan ottamaan tai ainakin "missaamaan" jarrutuspaikan sisämutkassa.
Ei ole mikään mahdottomuus, että Kimi blokkaisi Lewiksen ja antaisi Massan mennä kärkeen. Kuten Massa teki viime vuonna Brasiliassa. Se vaan, että se pitää hoitaa tyylikkäästä, jotta Kimille ei tule mitää penalttia (Hamilton viime sunnuntaina) ja Ferrarille se kaksoivoitto. Näin yksinkertaista se on.
 

trap

Jäsen
Sitten Heikki romahti täysin ja Hamilton taas teki aika kovan ajan, joten se siitä.

Heikin romahdus johtui viimeisestä rengassarjasta joka sai auton käyttäytymään ihan kummallisesti. Jotenkin räikeää tuo McLarenin toiminta, ja kaikista eniten vituttaa Ron Dennisin vuodesta toiseen jatkuvat väitteet tallin kuskien tasa-arvosta.
 

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
Legendaarinen kysymys hetki ennen kisan alkua: Olisko kellään antaa streemiä kisaan?

Lähdössä Kimi voisi vähän tehdä Hämikset ja jättää jarrutus eka mutkaa "hivenen'" myöhäiseksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös