Formula 1 – kausi 2008

  • 371 855
  • 2 732

Rankaisija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago,KäRpät
Eiköhän ferrari-tallin sisällä olla jo pistetty, että Massa on 1 kuski tallissa ja Kimikin voi alkaa varmistamaan vain ajamalla maaliin tallien välistä mestaruutta silmällä pitäen. Mitä pitemmälle kausi kehittyy niin huomaa, että tämä kausi tulee olemaan Massan. Sinällään harmi kun näkisin kuitenkin Kimin vievän peräkkäisen mestaruuden, mutta tällä menolla se ei tule tapahtumaan. Vaikka tässä kisassa oli epäonnea niin ilmeet ja eleet Massasta kertoo, että kaveri janoaa mestaruutta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hamiltonin taso on tippunut todella paljon viimekaudesta, vaikka nyt onkin tiimin ykkösmies.

Tai ehkä juuri tuosta syystä. Viime kaudella Hamiltonilla oli ns. "paineeton tilanne" kun Alonsolta odotettiin menestystä ja hän itse oli tulokas jolta ei odotettu paljoa. Hamiltonhan ajoikin ihan helvetin hyvin siihen asti kun häneltä alettiin odottaa mestaruuden sinetöintiä, sitten alkoi ongelmat. Ja sama on jatkunut tälläkin kaudella, virheitä virheiden perään. Vauhti miehellä riittää kyllä ihan mihin vaan mutta kantti ei näytä ainakaan vielä kestävän tiukkoja tilanteita. Sinänsähän tämä ei ole ihme koska hän on vielä todella kokematon kilpa-autoilija verrattuna pahimpiin kilpailijoihinsa, sehän olikin oikeastaan ihme kuinka virheettömästi hän kykeni viime kauden ajamaan (loppukautta lukuunottamatta).

Tällä hetkellä mestaruustaistelu näyttäisi tosiaan Ferrari-kaksikon väliseltä mutta en kyllä missään nimessä aliarvioisi Kubican mahdollisuuksia. Bemari ei kykene taistelemaan vauhdissa Ferrareiden ja McLareneiden kanssa kuin ihan ykköskisoissa mutta auto on niin luotettava, ja Kubican suoritukset niin tasaisia että jos vaan muille tulee ongelmia niin saattaa roikkua siinä kärkikamppailussa ihan loppuun saakka. Ja kyllä Hamiltoninkin vauhti on niin kovaa luokkaa että mikäli vaan jotenkin saa kasetin kestämään niin ei häntäkään ihan pois kannata vielä lukea.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eiköhän ferrari-tallin sisällä olla jo pistetty, että Massa on 1 kuski tallissa ja Kimikin voi alkaa varmistamaan vain ajamalla maaliin tallien välistä mestaruutta silmällä pitäen. Mitä pitemmälle kausi kehittyy niin huomaa, että tämä kausi tulee olemaan Massan. Sinällään harmi kun näkisin kuitenkin Kimin vievän peräkkäisen mestaruuden, mutta tällä menolla se ei tule tapahtumaan. Vaikka tässä kisassa oli epäonnea niin ilmeet ja eleet Massasta kertoo, että kaveri janoaa mestaruutta.

Minä olen kyllä sitä mieltä että Massa on edelleen liian epätasainen kuljettaja että Ferrari uskaltaisi laskea pelkästään hänen varaansa, enkä näe että tässä vaiheessa kautta siinä olisi edes mitään järkeä muutenkaan. Varsinkin kun Ferrari näyttää olevan tällä hetkellä vauhdissa selvästi muita edellä. Pitää kuitenkin muistaa että tänäänkään Massalla ei olisi ollut mitään mahdollisuutta voittoon ilman Kimin teknisiä ongelmia, niin paljon hän oli vauhdissa jäljessä.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Tai ehkä juuri tuosta syystä. Viime kaudella Hamiltonilla oli ns. "paineeton tilanne" kun Alonsolta odotettiin menestystä ja hän itse oli tulokas jolta ei odotettu paljoa.

Tokihan se auttaa, että 2x maailmanmestari antaa säätönsä ja tietotaitonsa tulokkaan käyttöön. Säätöjen antominen Alonsolta loppui, kuitenkin 6 kisaa ennen sarjan päättymistä ja voittekin katsoa viimekauden tilastoista miten se vaikutti, kun Hamilton joutui itse laittamaan auton kousiin.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
On toi Massa vastenmielinen kaveri. Juhli voittoa niinkuin olisi ajanut elämänsä kisan ja sitten siinä yhdessä vaiheessa vähän odotteli, että tuleeko Kimi onnittelemaan.. No eipä jostain syystä tullut. Muistaakseni Kimi ei kovinkaan rehvakkaasti ota näitä lahjavoittoja. Meinasi kyllä oksennus lentää tuosta Massan juhlinnasta.. johtuu varmaan siitäkin, että on niin niljakkeen näköinen. No jospa se onni kääntyy taas loppukaudeksi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
On toi Massa vastenmielinen kaveri. Juhli voittoa niinkuin olisi ajanut elämänsä kisan ja sitten siinä yhdessä vaiheessa vähän odotteli, että tuleeko Kimi onnittelemaan.. No eipä jostain syystä tullut. Muistaakseni Kimi ei kovinkaan rehvakkaasti ota näitä lahjavoittoja. Meinasi kyllä oksennus lentää tuosta Massan juhlinnasta..

No jaa, epäonni kuuluu peliin ja voitto on voitto. Kyllä sitä nyt minun mielestäni voi juhlia vaikka se olisikin tullut tallikaverin epäonnen ansiosta. Ja kyllähän tuo Massa myönsi lehdistötilaisuudessa että hän ei pysynyt Kimin vauhdissa ja voitto tuli pitkälti hyvän onnen ansiosta. Eri asia olisi jos hän olisi yrittänyt todistella olleensa selvästi kilpailun paras ja nopein ja "painostaneensa Kimin hajoittamaan autonsa" kuten esim. Alonso taisi tehdä silloin kun Kimi joutui keskeyttämään viimeisellä kierroksella teknisen vian takia. Se oli minusta aika ärsyttävää, ei se että juhlii voittoaan.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On toi Massa vastenmielinen kaveri. Juhli voittoa niinkuin olisi ajanut elämänsä kisan ja sitten siinä yhdessä vaiheessa vähän odotteli, että tuleeko Kimi onnittelemaan.. No eipä jostain syystä tullut. Muistaakseni Kimi ei kovinkaan rehvakkaasti ota näitä lahjavoittoja. Meinasi kyllä oksennus lentää tuosta Massan juhlinnasta.. johtuu varmaan siitäkin, että on niin niljakkeen näköinen. No jospa se onni kääntyy taas loppukaudeksi.

Olen ihan samaa mieltä, että liian iloisesti se Massa sitä tuuletti. Myönsi toki katsauksessa, että oli lahjavoitto, mutta ei sitä nyt noin tarvitse juhlia kun hitaampi oli ja tallikaverin kustannuksella tuli.

Helvetin helvetti näitä ongelmia. Miten on tuommoinen mahdollista, että pakoputken pää irtoaa? Onko vastaavaa tapahtunut ennen? Kimi tuntuu olevan oikea uranuurtaja näissä ongelmissa. Voisi välillä iskeä Massalle nuo ongelmat. Hamilton tuntuu hoitavan omilla virheillään tuo ongelmapuolen hyvinkin kuntoon. Tänäänkin oli semmoista menoa, että ihme oli maaliintulo.

Kovalaisella taas ei se vauhti riitä aivan kärkeen vaan sinne sijoille 4-7. Parempaan pitäisi pystyä.

Piquetkin avasi pistetilinsä, joka on kyllä kauden suurimpia yllätyksiä. Ei miehen meno vieläkään huippulahjakkaalta näyttänyt, mutta lisäaikaa varmasti tuli ja nousuun saattaa olla mahdollisuudet. Epäilen silti pidempiaikaista tasonnostoa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Helvetin helvetti näitä ongelmia. Miten on tuommoinen mahdollista, että pakoputken pää irtoaa? Onko vastaavaa tapahtunut ennen?

Minä muistelen että Ferrarille on tuollainen sattunut ennenkin, silloin ratissa itse Kerppenin rehtori Schumacher. Ja on niitä muistaakseni joskus sattunut muillekin. Luulisin että joku materiaalivika tms. aiheuttaa tuollaisen, tuostahan oli juuri AutoBild lehdessä juttua että kun kaikesta yritetään tehdä mahdollisimman kevyttä niin se tehdään monesti kestävyyden kustannuksella.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aika älyttömiä kommentteja sekä Hamiltonilta että Dennisiltä. Hamilton teki tuon tosiaankin välttääkseen onnettomuuden, mutta virhe tulikin siinä että hän ylipäätään tuli tuohon mutkaan aivan liian lujaa koska halusi väkisellä ohi tuosta Toro Rossosta. Hän tosiaan oli ohittanut tuon Toro Rosson ennen sitä mutkaa mutta hänellä oli siinä vaiheessa niin kova vauhti että ei ollut enää mitään mahdollisuutta kääntää mutkaan. Ajamalla tuon mutkan suoraan Hamilton pystyi edelleen pysymään tuon Toro Rosson edellä ja sen takia voidaan katsoa että hän hyötyi siitä. Välttääkseen rangaistuksen hänen ei olisi tarvinnut tehdä mitään muuta kuin laskea tuo Toro Rosson auto takaisin edelleen, noin on tehty ennenkin ja niistä ei ole tullut rangaistuksia. Ei tuossa Hamiltonia mitenkään väärin kohdeltu, kyllä noista tilanteista on yleensä rangaistu muitakin, aivan turhaa itkua McLarenin väeltä.
 

InTheYear2000

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Mikä mahtaa olla tilanne Räikkösen moottorin suhteen. Oliko tämä jo toinen kisa tuolla moottorilla vai joutuuko ajamaan vielä Silverstonessa tuolla moottorilla?
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
On toi Massa vastenmielinen kaveri. Juhli voittoa niinkuin olisi ajanut elämänsä kisan ja sitten siinä yhdessä vaiheessa vähän odotteli, että tuleeko Kimi onnittelemaan.. No eipä jostain syystä tullut. Muistaakseni Kimi ei kovinkaan rehvakkaasti ota näitä lahjavoittoja. Meinasi kyllä oksennus lentää tuosta Massan juhlinnasta.. johtuu varmaan siitäkin, että on niin niljakkeen näköinen. No jospa se onni kääntyy taas loppukaudeksi.


Kai sitä voittoa saa juhlia ja Massahan juhli sitä tavallista hillitymmin, ajoihan Massakin ihan hyvän kisan ja nousi sarjan kärkeen ja myönsi lehdistötilaisuudessa että Kimistä ei olisi päässyt ohi. Ja ainakin omalta screeniltä näkyi, kun Massa ja Kimi kättelivät sielä lippalakkien jakohuoneessa.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Mikä mahtaa olla tilanne Räikkösen moottorin suhteen. Oliko tämä jo toinen kisa tuolla moottorilla vai joutuuko ajamaan vielä Silverstonessa tuolla moottorilla?

Joutuu jatkamaan Silverstonessa samalla koneella. Tosin tällä kaudellahan säännöt sallivat yhden moottorinvaihdon ilman rangaistusta lukuunottamatta viimeistä kisaa, joten Kimi ei saa kymmenen pykälän rangaistusta ensi kisaan, vaikka moottori vaihdettaisiin.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kyllähän se tuntuisi varsin erikoiselta, jos Kimin kohdalla ei Ferrari käyttäisi nyt sitä jokerikorttiaan. Moottorin virtauksissa on varmastikin tapahtunut muutoksia siinä vaiheessa, kun pakoputki katkesi. Ja kun ne virtaukset muuttuvat, niin se vaikuttaa sitten heti myöskin sen moottorin toimintaan negatiivisella tavalla.

Mitä sitten tulee kuljettajien mestaruustaisteluun, niin tuskinpa vielä on Ferrarilla päätetty, kumpi on tallin ykköskuljettaja. Seuraavan kisan jälkeen on kuitenkin vasta puolet kisoista ajettu, joten paljon ehtii vielä tapahtua, ja koska Kimin sekä Felipen väliä ei ole kuin 5 pistettä, niin rehti kilpailu saa varmastikin edelleen jatkua.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko nuo moottorit muuten sinetöityjä vai voiko talli esim. tutkia tarkkaan onko kone mahdollisesti kärsinyt vaurioita ennen kuin tehdään päätös moottorinvaihdosta?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Onko nuo moottorit muuten sinetöityjä vai voiko talli esim. tutkia tarkkaan onko kone mahdollisesti kärsinyt vaurioita ennen kuin tehdään päätös moottorinvaihdosta?
Kyllähän niissä moottoreissa blommit on, joten ainoastaan tiedonkeruu kertoo talleille, mitä siellä on tapahtunut.

Jos ajatellaan, että ne avettaisiin, ja vasta sitten päätetään, vaihdetaanko se kone vai ei, niin tuskin sekään homma toimii, koska aina avettaessa joudutaan ainakin tiivisteet vaihtamaan, eikä se sen jälkeen ole enää sama kone.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Äkkiseltään kun miettii niin Kimin koneessahan oli seokset heti aivan perseellään kun tuo putkisto hajosi. Mutuna veikkaisin, että laihalle menee jolloin venttiilit ja mäntä ovat varmasti kovilla. Lisäksi jos ilmaboxi oli sulanut osittain, pääsee suodattamatonta ilmaa ja likaa koneeseen. Ja tuokin vaikuttaa ilma-polttoaineseokseen kun imupuolella virtaus muuttuu. Varmasti seos- ja sytytyskarttoja voidaan muuttaa kesken kisan ja näillä on koetettu suojella konetta mutta en usko, että niillä on pystytty paikkaamaan tarpeeksi ongelmia ja niiden aiheuttamia vaurioita. Lisäksi vaikea olisi uskoa, että F1-koneen toleranssit kestävät tälläistä rääkkiä ja eiköhän koneenvaihto ole se paras vaihtoehto tähän saumaan, kun osiakaan ei pääse vaihtamaan (esim. venttiilit ja männät). ITV:n lähetyksessä jokunen viikko sitten oli juttua mm. moottoreista ja toleranssien pienuudesta kertoo mm. se että kone pitää esilämmittää n. 60-70 asteeseen ennen käynnistystä, jotta eri metalliosat laajenevat oikean kokoiseksi ja moottori pystyy pyörimään.

ITV:llähän taisivat mainita, että muuan Schumilla olisi ollut samantyylisiä pakoputkisto-ongelmia kahteen kertaan Ferrariaikana.
 

HemmoP

Jäsen
Schumilla oli pari kertaa, ja taisi olla Räkälläkin mcladalla, mutta silloin pakosarja repesi eikä irronnut kokonaan.

Kun moottoreita ruvettiin käyttämään useammassa kisassa kehitti Ferrari omista moottoreiataan sellaisia, että ne pystyi "tähystämään" ilman purkamista ( varmaan kaikilla nykyään jo ). En tiedä mitä se pitää sisällään, mutta tähystämällä koneen kunto voidaan tarkistaa ja onkin normi toimenpide kisojen välillä.

F1:ssä lämmitetään myös öljyt ja muut nesteet ennenkuin ne kaadetaan moottoriin. Salo/JJ muistaakseni kertoili jossain lähetyksessä, että moottorin käynnistämiseen menee sellainen pari tuntia kaikkine toimenpiteineen.

Enää ei tarvitse vain ruikkia tippakannulla bensaa kaasarinkurkusta käynnistettäessä....
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Naurettavaa kuunnella ja katsoa tuota Hamiltonin itkua mediassa, kun ei pärjää ja sortuu itse virheisiin niin syytetään muita. Oikeasti sais äijä kasvaa aikuiseksi ja ottamaan vastuun virheistään. Nuo rangaistukset ovat olleet selviä, joten en ymmärrä miks niistä purnaavat.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Naurettavaa kuunnella ja katsoa tuota Hamiltonin itkua mediassa, kun ei pärjää ja sortuu itse virheisiin niin syytetään muita. Oikeasti sais äijä kasvaa aikuiseksi ja ottamaan vastuun virheistään. Nuo rangaistukset ovat olleet selviä, joten en ymmärrä miks niistä purnaavat.
Samaan sarjaan voidaan laittaa espanjalainen urheilulehti AS.
Lähinnähän näistä saa hyvät naurut aina kilpailuiden jälkeen, mutta kyllä on kovat värilasit lajissa kuin lajissa Espanjassa.
- Auto oli todella hidas kilpailussa, taktiikka oli katastrofi, varikkopysähdykset hitaita ja kaiken päätteeksi tallitoveri Nelson Piquet ohitti Alonson, kun tämä ajautui Adelaide-mutkassa leveäksi ohittaessaan Force India -autoa, AS totesi.
Tuo nyt oli vielä perustekstiä, mutta suosittelen lukemaan maikkarin netistä "lehdistökatsauksen" kisan jälkeen ja etenkin Espanjan lehdet. "Alonson painostuksen takia Kimin moottori hajosi...Alonson ansiosta Ferrarit saivat kaksoisvoiton". Viva Alonso !
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
McLaren on ilmoittanut, että virallinen syy Kovalaisen onnettomuuteen huhtikuun Espanjan GP:ssä on saatu selvitettyä. Kyseessä on ollut lakkausvirhe vanteessa. Eli se osa vanteesta, joka vastaa pyörän napaan, on tullut myöskin lakatuksi. Rasituksen ja tärinän vaikutuksesta sitten lakka on irronnut, ja näin on vanne päässyt löystymään sillä seurauksella, että on ottanut kiinni jarrusatulaan.

Mistään en mitään tiedä, mutta kyllä tuolla tasolla pitäisi tuollaiset virheet huomata jopa montakin kertaa, ennenkuin se vanne menee autoon paikalle. Jokainen pienikin yksityiskohta tarkistetaan monta kertaa, ja kirjataan ylös, mutta kukaan ei muka ole huomannut kyseistä virhettä. Voisi melkein sanoa, että kyseessä on todella alokasmainen virhe eräältä suurimmista talleista.

Onni onnettomuudessa oli, että Kovalainen selvisi rytäkästä niinkin vähillä vaurioilla, ja kolhuilla.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös