Formula 1 – kausi 2008

  • 371 802
  • 2 732

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Turha jauhaa Kimi voitti mestaruuden ja johtaa tällä hetkellä sarjaa, tosin Kimille tänä viikonloppuna keskeytys ja Massalle voitto nostaisi MM-sarjan mielenkiintoa huimasti.

Massan voitto nostaisi mielenkiintoa huimasti...sinun mielenkiintoa? Piste-erot ovat tälläkin hetkellä erittäin marginaaliset eli eivät tosiaankaan vaikuta mielenkiintoon puoleen jos toiseenkaan. Katsotaan sitten kun kisoista on neljännes jäljellä. Formulat kiinnostavat suunnattomasti aina vaikka voittaja olisi jo lähes selvillä. Näin se vaan tässä lajissa on ja tulee aina olemaan.
 

trap

Jäsen
Alonso ei ole mitään muuta kuin ylivoimaisella autolla pari helppoa mestaruutta kruisaillut kuljettaja. Ehkä F1:n neljänneksi tai viidenneksi nopein aktiivikuljettaja. Edelle menevät ainakin Räikkönen, Hamilton ja Kubica. Luultavasti myös Kovalainen, Massa ja Heidfeld.

Heti jouduttuaan ajamaan tasavertaisesti tallitoveria vastaan (Tarso Marquesia ei lasketa), Alonso hävisi. Rookielle.

Viikonlopun Grand Prix'a en valitettavasti näe. Etenkin sen takia harmittaa, että nyt saatetaan nähdä ainakin 2000-luvun tapahtumarikkain Monacon GP.
 

-Mazzi-

Jäsen
Sunnuntaina sateen todennäköisyys on lähes 100 prosenttia. Tämä tietää todella mielenkiintoista kisaa. Tässä mitataan kuskien todelliset taidot, koska ilman luistonestoa ajaminen märällä radalla ei ole kovin helppoa, varsinkaan Monacossa.

Taidan lyödä rahat Trullin puolesta, koska tämän kisan voittaa varmasti joku yllättäjä.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Viimeiset vapaat harjoitukset ajettiin Monacossa osittain märällä radalla. Aluksi oli kuivaa, mutta reilun 15 minuutin ajon jälkeen rupesi satamaan. Sade koveni loppua kohden niin, että kuskit käyttivät välikelin ja sadekelin renkaita. Todennäköisesti myös aika-ajoissa sataa.

Suomalaisittain harjoituksista tuli hieman huonoja uutisia, kun Heikki Kovalainen ajoi seinään. Kovalainen rikkoi oikean takaripustuksensa uima-allasmutkien tuntumassa. Vahingot eivät näyttäneet kovin pahoilta, mutta ylimääräistä työtä se McLarenille tietää silti.

Mielenkiintoista aika-ajoa odotellessa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Noita eri aika-ajojen tuloksia kun katselee, niin mielenkiintoista McLarenin ja Ferrarin välistä selvittelyä on odotettavissa. Tosin Nico Rosberg on ollut viiden sakissa jokaisessa harjoitusosiossa, joten olisiko tässä meillä todellinen musta hevonen, joka ohittaa nuo neljä nopeinta autoa, ja ottaa monen yllätykseksi paalupaikan? Itse en kyllä tähän usko mitenkään, vaikka Nico nyt viikonloppuna hyvin on ajanutkin.

Nuo sääennustukset lupailevat todellakin sadetta. Jos jo vajaan tunnin kuluttua alkaviin aika-ajoihin tulisi myöskin tuo sade mukaan, niin silloin olisi suurimmat yllätysmahdollisuudet huonompien autojen kuljettajilla.
 

trap

Jäsen
Tulee varmaan kunnon sekasortoa taas kisasta (ja aika-ajosta), entisestään sekavammaksi pistää nykyajan idioottimaiset säännöt, kuten aika-ajo kisabensoilla jne. Jotkut varmasti yrittävät kevyellä päästä kärkeen ja toivovat turva-autojen sun muiden hässäköiden auttavan sitten kisassa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Aika-ajojen ensimmäinen osio on juuri pyörähtänyt käyntiin, ja ilma on kuin morsian. Tämä tarkoittaa sitä, että mitään suurempaa yllätystä tuskin tullaan näkemään, vaan ns. normaalisti hitaat putoavat pois jatkosta.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Tuo Piquet Jr on aika sankari. Briatorella on todellakin silmää, siis rahan suhteen.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Keli muuttui nopeasti. Aika-ajot päästiin ajamaan täysin kuivalla kelillä. Massa paalulle, Räikkönen oli kakkonen, Hamilton kolmas ja Kovalainen neljäs.

David Coulthard kolaroi aika-ajojen toisessa osiossa. Coulthard olisi ollut mukana viimeisessä osiossa, mutta ei päässyt sinne ajettuaan ulos tunnelista ulos tultaessa toisen osion viimeisellä minuutilla. Coulthard oli lopulta siis kymmenes.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Monacon aika-ajot on ajettu, ja taistelu paalupaikasta oli todella jännittävä. Ensiksi pitää kuitenkin mainita, että keli pysyi ihan asiallisena, vaikka toisen osion alussa pilviverho radan ylle saapuikin. Sadetta ei kuitenkaan tullut, joten normaalistikin kovat olivat myös tänään kovia.

Suomalaisesta näkökulmasta katsottuna aika-ajot menivät huonosti, koska sekä Kimi että Heikki hävisivät tallikaverilleen.

Kimin tappio paalupaikan ottaneelle Massalle ei ollut kuin 28 sekunnin tuhannesosaa, jolla hän saavutti siis toisen lähtöruudun.

Heikki ajoi lähtöruutuun 4 vajaat 4/10 sekunttia Massalle jääneenä. Hänen tallikaverinsa Hamilton otti siis kolmannen ruudun haltuunsa vain 24 sekunnin tuhannesosaa Kimiä hitaampana.

Nico saavutti sijan kuusi, edellään puolalainen Kubica.

Mitään ihmeellistä tai erikoista ei aika-ajossa tapahtunut. Tuo aiemmin mainittu Piquet Jr teki pienen ajovirheen ja pilasi oman suorituksensa siihen. Sen lisäksi skotti David Coulthard ajoi toisen osion lopuksi tunnelin jälkeisessä jarrutuksessa oikealla puolella olevaan kaiteeseen, eikä näinollen päässyt ollenkaan mukaan viimeiseen osioon. Helpon näköinen virhe oli kyseessä, jos autossa ei mitään vikaa ollut.

Massa on siis huomenna vahvoilla voittoa ajatellen, koska paalupaikka Monacossa on kultaakin kalliimpi. Sisäreunan lähtöruutu on niin paljon kakkosruutua parempi, että Massa pitänee paikkansa ensimmäisestä mutkasta ulos ammuttaessa. Sen jälkeen hänestä tuskin kukaan ohi ajaa, ellei ajovirhettä tai teknistä vikaa tule.

Tuosta mahdollisesta sateesta ei oikein osaa nauttia, vaikka se kieltämättä oman mausteensa kisaan toisikin. Ilman luistonestoa nuo autot kuitenkin niin vaikeita ajettavia, että mielummin kuiva, kuin märkä rata.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suomalaisesta näkökulmasta katsottuna aika-ajot menivät huonosti, koska sekä Kimi että Heikki hävisivät tallikaverilleen.

Kimin tappio paalupaikan ottaneelle Massalle ei ollut kuin 28 sekunnin tuhannesosaa, jolla hän saavutti siis toisen lähtöruudun.

Ei se aika-ajo mitenkään huonosti ole sujunut, vaikka tallikaverilleen häviääkin. Kimi oli kuitenkin koko porukan 2. ja Heikki 4, joten ihan hyvinhän he mielestäni pärjäsivät. Aika-ajospesialisti Massa löi Kimin jo viidennen kerran tällä kaudella, joten ei tuo Ferrari-kuskien keskinäinen järjestys mikään tavaton yllätys ollut. Kimi on lyönyt Massa ainoastaan kerran tällä kaudella aika-ajoissa, mutta silti Kimi on kisoissa kerännyt seitsemän pistettä Massaa enemmän.

Hamilton on ollut McLaren-kuskeista tällä kaudella aika-ajoissa neljästi Heikkiä nopeampi, kun Heikki on vienyt voiton Hamiltonista kahdesti.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Tämän vuoden Monacon GP on siis saatu todenteolla käyntiin ja aika-ajon jälkeen asetelmat ovat odotetunlaiset. Kimin vauhti ei aivan riittänyt paalulle ja Massa oli jälleen kerran aika-ajossa hieman nopeampi. McLaren-kuskit onnistuivat molemmat ihan mukavasti valloittaen seuraavat kaksi sijaa. Nicolta myös hieno suoritus, joka riitti kuudenteen ruutuun.

Monacossa jos jossain aika-ajon merkitys korostuu erittäin paljon. Kimi itsekin totesi, että voittaminen edes toisesta lähtöruudusta on todella vaikeaa. Lähtö ja varikkokäynnit ovat jälleen kerran oleellisessa osassa, mutta myös mahdollinen sade saattaa muuttaa tilannetta radikaalisti. Itse en kuitenkaan sadetta kauheasti toivo, mutta katsotaan miten käy.

David Coulthardin parhaat ajopäivät taitaa olla ajettu jo hyvän aikaa sitten, eikä tämän päivän kolari hänen tilannettaan ainakaan paranna. En tiedä tarkemmin, oliko kyseessä oma ajovirhe vai tekninen vika autossa. Joka tapauksessa pidän pienoisena ihmeenä, jos hän vielä kauankin F1:ssä ajaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämän vuoden Monacon GP on siis saatu todenteolla käyntiin ja aika-ajon jälkeen asetelmat ovat odotetunlaiset. Kimin vauhti ei aivan riittänyt paalulle ja Massa oli jälleen kerran aika-ajossa hieman nopeampi. McLaren-kuskit onnistuivat molemmat ihan mukavasti valloittaen seuraavat kaksi sijaa. Nicolta myös hieno suoritus, joka riitti kuudenteen ruutuun.

Monacossa jos jossain aika-ajon merkitys korostuu erittäin paljon. Kimi itsekin totesi, että voittaminen edes toisesta lähtöruudusta on todella vaikeaa. Lähtö ja varikkokäynnit ovat jälleen kerran oleellisessa osassa, mutta myös mahdollinen sade saattaa muuttaa tilannetta radikaalisti. Itse en kuitenkaan sadetta kauheasti toivo, mutta katsotaan miten käy.

David Coulthardin parhaat ajopäivät taitaa olla ajettu jo hyvän aikaa sitten, eikä tämän päivän kolari hänen tilannettaan ainakaan paranna. En tiedä tarkemmin, oliko kyseessä oma ajovirhe vai tekninen vika autossa. Joka tapauksessa pidän pienoisena ihmeenä, jos hän vielä kauankin F1:ssä ajaa.
Uskon siihen, että Coulthard ajaa formuloissa, niin kauan kun hän haluaa ajaa. Red Bull tuskin antaa potkuja vaikka mies ajaisi kuinka huonosti. Sopimus on naurettavan kallis nähden kuskin taitoihin tällä hetkellä.
Mielestäni David Coulthard on yksi lajin yliarvostetuimmista kuljettajista ollut koko uransa.

Mitä aika-ajoon tulee, niin mentiin hyvinkin peruskaavan kautta. Massa taas ajoi perinteisen paalun ja sitten tulivat Kimi ja "mäkit" heti perässä.
Kisasta tulossa jännittävä, kun se sade nähtävästi saadaan sinne kisan ajaksi. Silloin voittaja voi olla kuka tahansa. Massaan ja Hamiltoniin en usko sadekelillä.

Mitä Piquet jr. tulee, niin on kaveri ihan väärässä paikassa tällä hetkellä.
Olisi nyt pari vuotta vielä ajanut sitä GP2-sarjaa, niin ehkä olisi sitä kautta saanut paremman lähdön formuloihinkin. Yllättävän vähän kaveria on haukuttu Renaultin toimesta, jos vertaa viime vuoteen jolloin Kovalainen ajoi kuitenkin paljon paremmin, kun Piquet tällä hetkellä. Piquet jr. tuo tallille isot rahat eri sponsoreilta, joten onhan se ymmärrettävää...

Kisan loppujärjestys, jos sataa: 1. Räikkönen 2. Alonso 3. Rosberg
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ei se aika-ajo mitenkään huonosti ole sujunut, vaikka tallikaverilleen häviääkin.
Kun muistetaan, että talli tarjoaa molemmille kuskeilleen tasavertaisen kaluston käyttöön, niin silloin ensimmäinen vertailukohde on luonnollisesti tallikaveri. Ja jos aina saa esim. aika-ajossa siltä tallikaveriltaan selkäänsä, niin se ei ole mitenkään eduksi kuljettajalle. Siitä saa nopeasti sellaisen kakkoskuljettajan maineen, että sen korjaaminen ei niin helppoa olekkaan.

Tämä on nyt vähän sama tilanne, kuin sen Suomen jääkiekon pärjäämisen kanssa MM-kisoissa. Hyvä ajo tuloksellisesti, mutta väärin kurvattu.

Kimi muuten taisi olla keskimmäisen splitin jälkeen vielä nopein, mutta Massa rutisti lopussa Räikkösestä edelle. Heikki oli tasaisesti hieman Hamiltonia hitaampi, eikä uhmannut missään vaiheessa kärkikolmikkoa.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Massa on siis huomenna vahvoilla voittoa ajatellen, koska paalupaikka Monacossa on kultaakin kalliimpi. Sisäreunan lähtöruutu on niin paljon kakkosruutua parempi, että Massa pitänee paikkansa ensimmäisestä mutkasta ulos ammuttaessa.

Räikkönenhän on yleensä pelannut nuo lähdöt varmanpäälle eli ei ole juurikaan "ylimääräistä" riskiä ottanut 1. mutkaan mentäessä rohkeiden ohitusyritysten muodossa vaan on jäänyt kyttäämään josko stoppien aikana onnistuisi ohittamaan tallikaverinsa. Monacossa kuitenkin varmin tapa olla oikeasti voittokamppailussa mukana on olla ensimmäisen mutkan jälkeen letkan keulilla joten joskohan nyt sitä riskiä jo otettaisiin. Se ainakin on on varmaa että Hamilton yrittänee keulille jopa pähkähullulla riskillä jos pienikin sauma moiseen ilmaantuu joten ihan varmanpäälle ei voi huomenna lähtöäkään ottaa.

Jos ja kun huomenna sataa kisan aikana niin aikamoista sirkushuvia on kansalle luvassa. Ei käy kuskeja kateeksi sillä tuon "rännin" nyt luulisi olevan tarpeeksi hankala jo kuivallakin kun luistonestokaan ei ole enää tukea ja turvaa antamassa. Viimekauden sadekeli esitysten perusteella Hamiltonille tuo sade maistunee kärkipään kuskeista kaikkein happamimmalle.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Viimekauden sadekeli esitysten perusteella Hamiltonille tuo sade maistunee kärkipään kuskeista kaikkein happamimmalle.

Taisi kuitenkin voittaa sen Fujin kaatosadekisan.

Mutta onhan se todellista lottoa jos (ja kun) sataa. Turva-auto tulee varmaankin useasti mikäli tulee kolareita/ulosajoja. Tosin Monacon ratahenkilökunta on aina ollut ripeä autojen poistoissa. Turva-auton myötä taktiikat menee sekaisin ja koviakin yllätyksiä voi tulla.

Aika-ajoissa oli jo pariin kertaan ajamisen makua kun mentiin pienessä luistossa kohti kaidetta, erityisesti viimeisessä mutkassa tultiin nätissä sladissa.

Joissain on ollut esillä, että sateen mahdollisuus on lähes 100%. Hieman ihmettelen, että kukaan ei lähtenyt todellisella hasarditaktiikalla viimeiseen osioon. Esim. Nicolla olisi ollut hyvä mahis saada paalu kevyellä autolla. Fiilis kattoon ja nimi lehteen. Kisakaan ei olisi ollut täydellinen katastrofi kevyen auton takia koska sateella turva-auto olisi voinut pelastaa taktiikan paremmalla todennäköisyydellä kuin muualla.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja jos aina saa esim. aika-ajossa siltä tallikaveriltaan selkäänsä, niin se ei ole mitenkään eduksi kuljettajalle. Siitä saa nopeasti sellaisen kakkoskuljettajan maineen, että sen korjaaminen ei niin helppoa olekkaan.

Aika-ajoja voisi verran jääkiekon SM-liigan runkosarjaan. Riittää, kun sijoituu "tarpeeksi hyvin". Jääkiekossa se tarkoittaa playoffeihin selviytymistä, ja formuloissa sijoitusta, josta on realistiset mahdollisuudet nousta taistelemaan voitosta. Realistisuus riippuu mm. ajaettavasta kisasta ja/tai säästä.

Paalupaikka ei anna yhtäkään pistettä eikä paalupaikkojen lukumäärällä ole mitään merkitystä, jollei kisoissa tule menestystä. Massa on osoittaunut olevansa hyvää aika-ajokuski (jääkiekossa runkosarjajoukkue), mutta on usein kisassa (playoff) tehnyt virheitä. Ja virheiksi en itse lue teknisiä, kuskista riippumattimia ongelmia. Räikkönen taas on kisakuljettajana yksi parhaista, ja on kyennyt voittoihin joskus melko kaukaa lähtöruudukosta.

En näe, että Räikköstä pidettäisiin millään taholla Ferrarin kakkoskuljettajana, vaikka lähes säännöllisesti häviääkin aika-ajot Massalle. Ja varmaan Kimin kannalta aivan sama, vaikka pidettäisiin viitoskuskina, jos johtaa MM-sarjaa ja pokkaa tittelin kauden päätteeksi. Paalupaikat formuloissa ja jääkiekossa runkosarjavoitot ovat tilastoja, joilla ei voiteta (käytännössä) mitään.

Monaco on asia erikseen, siellä paalupaikalla on iso merkitys.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Joissain on ollut esillä, että sateen mahdollisuus on lähes 100%. Hieman ihmettelen, että kukaan ei lähtenyt todellisella hasarditaktiikalla viimeiseen osioon. Esim. Nicolla olisi ollut hyvä mahis saada paalu kevyellä autolla.
Todellisesta hasarditaktiikasta todellakin olisi puhuttu, vaikka sateen uhka olisi suurikin. Monastihan juuri tämä kisa on ajettu yhdelläkin pysähdyksellä, koska ohittaminen selvästi kevyemmälläkin autolla on kovin hankalaa. Sen lisäksi varikolla on alhainen nopeusrajoitus, joten siinä kuluu ylimääräistä aikaa.

Ei Williamsilla ole koskaan ollut tuon kaltaista taktikointia päälimmäisenä mielessä. Toyotalta sitä olisi voinut odottaakkin, koska he hakkaavat vuosi vuoden perään eniten pelimerkkejä lajiin, mutta hyvät tulokset siltikin kiertävät tallia kaukaa. Silloin jokainen näkyvyys tuo uskottavuutta tallille, eikä emoyhtiöstä ja pääsponsorista tunnu niin pahalta nuo järjettömät satsaukset.

Tässä kun on lueskellut noita selityksiä aika-ajon jälkeen, niin taisi olla pienoinen pettymys McLarenin kuskeille Ferrarin kova vauhti. Oletettavaa on, että Hamiltonilla on kärkikuskeista vähiten polttoainetta tankissa, joten hän lienee ulkona voittotaistelusta ns. normaalissa kisassa. Tosin jos tuo sade nyt kisaksi paikalle saapuu, niin se voi sitten sekoittaa paljonkin, jolloin voittajan arvaaminen on kovin vaikeaa.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Taisi kuitenkin voittaa sen Fujin kaatosadekisan.

Toki voitti sen mutta muilla kerroilla olikin sitten järjestäen enemmän kuin "hieman" ongelmissa. Välillä piti nostella "peräseinästä" nosturilla kehiin ja välillä jäätiin tallin "taktiikkavelhojen" suosiollisella avustuksella kostealla ajelun jälkeen varikonporteille. Jotenkin jäänyt sellainen kuva että Räikkönen esimerkiksi kykenee kokemuksensa ansiosta sateella Hamiltonia tasaisempaan suoritukseen. Tietysti riskirajoilla kun sateellakin mennään niin kuka hyvänsä voi löytää itsensä jostain muualta kuin oikealta ajolinjalta matkaa jatkamasta.

Tietysti jos vettä alkaa Monacossa sataa kaatamalla niin pelkkä kokemus ei enää ilman luistonestoa tiellä pidä.

Sataa tai paistaa niin itse ainakin nautin Monacon GP-kisoista vaikkei niitä ohituspaikkoja olekaan. On se vaan niin korostetun hurjaa puuhaa noiden kaiteiden välissä vedellä melkein kolmeasataa parhaimmillaan!
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Massa on siis huomenna vahvoilla voittoa ajatellen, koska paalupaikka Monacossa on kultaakin kalliimpi. Sisäreunan lähtöruutu on niin paljon kakkosruutua parempi, että Massa pitänee paikkansa ensimmäisestä mutkasta ulos ammuttaessa.

Näinhän se Monacossa menee, että ohittaminen on todella vaikeaa, myös lähdössä. Lähtösuora on hyvin lyhyt ja ensimmäinen mutka on vielä niin ahdas, ettei kaksi autoa mahdu kunnolla taittamaan siihen. Paalumies on huonostakin lähdöstä huolimatta kuitenkin sisäpuolella tultaessa ensimmäiseen mutkaan ja rinnalla oleva joutuu pakostikin antamaan tietä, jotta pääsee ylipäätään mutkasta läpi. Oikeastaan Kimillä on suuri työ siinäkin, että hän pystyy pitämään sisäpuolelta lähtevän Hamiltonin takanaan.

Jos on kuivaa, niin odotettavissa on pelkkää tylsää perässä ajelua ja mahdollisia ratkaisuja on odotettavissa varikolla. Toisaalta Monacon lyhyellä ja kapealla radalla varikkotaktiikoihin oman epävarmuustekijänsä tuo kierrokselta ohitettavat. Nimittäin vaarana on, että juuri silloin kun pitäisi takoa nopeita kierroksia joutuu ruuhkaan ja siinä palaakin helposti katuradalla aikaa. Kimillä ja Heikillä on luultavasti tallikavereitaan enemmän bensaa, joten tätä kautta on mahdollista parannella sijoituksia, mutta tuuriakin siis tarvitaan, jotta välttyy ruuhkilta.

Toivottavasti kuitenkin sataa, koska silloin nähdään varmasti todellista kilvanajoa, jossa tapahtumia riittää. Sateella ohittaminen helpottuu huomattavasti ja kyllähän märkä katurata laittaa kaikin puolin kuskit todelliseen testiin, virheisiin ei yksinkertaisesti ole varaa.

Piquet'n lisäksi Heidfeld saa parantaa reippaasti otteitaan, mikäli meinaa säilyttää paikkansa Bemarilla. Heidfeld jäi aika-ajon 2. osiossa tallikaveri Kubicalle peräti sekunnin ja starttaa huomiseen kisaan vasta 13. ruudusta. Jos sama tahti jatkuu, Heidfeld saa lähteä hyvinkin pian. Eikä olisi mikään ihme, jos Heidfeldin paikan nappaisi Rosberg, joka näytti jälleen todelliset ajolahjansa.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Sadekeli, hyvä niin. Montako kierrosta Piquet jr. pääsee ennen treffejä kaiteen kanssa, oma arvaus on kaksi, kolmannella kolisee. Tuppaa kaverilla olemaan kuivallakin kelillä ja oikeilla radoilla ongelmia niin saatikka nyt.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Niin, sade nyt näyttäisi varmalta ja se jos mikä tuo lisää mielenkiintoa kisaan.
Sadehan on Kimillekin hyvä asia, kun Monacossa tuo ohittelu tunnetusti vaikeaa normaali oloissa on.
Räkä jossain haastattelussa kommentoi, että sade ei suurempia yllätyksiä kisaan tuo mutta eiköhän pakka tarpeeksi kuitenkin mene sekaisin.

Vaikka Massa onkin loistava sadekelin kuski, niin kyllähän tämä väkisin jännittäväksi menee. Mielenkiintoinen, ehkä jopa kauden mielenkiintoisin kilpailu tulossa.

Aika monesta lähteestä on tullut tietoa, että kilpailun aikana ei sada. Eikä ole satanut 1½ tuntii. Aamulla tosin satoi kokoajan ja samalla ajettiin Porsche sarjan osakilpailu. 1 vain keskeytti.

Toivottavasti olisi kuivaa, koska muuten kilpailusta tulisi oikeaa lottoamista ja voittaja olisi se, jolla käy paras tuuri turva-auto säännön osalta.

Voittoon ajaa kuivalla todennäköisesti Massa. Sateella voittaja saattaa olla, joku kokenut kuski tyylliin Webber & Button.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Aika monesta lähteestä on tullut tietoa, että kilpailun aikana ei sada. Eikä ole satanut 1½ tuntii. Aamulla tosin satoi kokoajan ja samalla ajettiin Porsche sarjan osakilpailu. 1 vain keskeytti.

Mistä lähteistä? Itse etsin sadetutkaa netistä tuolta alueelta, mutta en ainakaan vielä löytänyt. Se on selvää, että todella epävakaista kuitenkin on, vaikka ei sada.

Tämmöinen vähän märkää - ehkä sadetta - ehkä kuivaa keli on oikeastaan pahin Monacossa. Jos rata on lähes kuiva (joissain kohdissa märkää) ja liikkeelle lähdetään kuivan kelin renkailla, niin silloin rytisee varmasti. Tai jos rupeaa satamaan kesken kilpailun. Parempi ehkä olisi se, että olisi jo valmiiksi märkää, ja siihen olosuhteeseen valmiiksi sopivat renkaat.

No kohtahan se nähdään. Eiköhän tuossa kisassa joka tapauksessa ajeta vähintään 15 kierrosta turva-auton perässä.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Mistä lähteistä? Itse etsin sadetutkaa netistä tuolta alueelta, mutta en ainakaan vielä löytänyt. Se on selvää, että todella epävakaista kuitenkin on, vaikka ei sada.

Tämmöinen vähän märkää - ehkä sadetta - ehkä kuivaa keli on oikeastaan pahin Monacossa. Jos rata on lähes kuiva (joissain kohdissa märkää) ja liikkeelle lähdetään kuivan kelin renkailla, niin silloin rytisee varmasti. Tai jos rupeaa satamaan kesken kilpailun. Parempi ehkä olisi se, että olisi jo valmiiksi märkää, ja siihen olosuhteeseen valmiiksi sopivat renkaat.

No kohtahan se nähdään. Eiköhän tuossa kisassa joka tapauksessa ajeta vähintään 15 kierrosta turva-auton perässä.

Esimerkiksi tässä.
http://www.wunderground.com/global/stations/WMONT.html
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös